text_structure.xml
39.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselGabrielJanowski">Witam wszystkich przybyłych. Otwieram posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Porządek dzienny przewiduje następujące cztery punkty. W punkcie pierwszym rozpatrzymy sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 1998 r. zawarty w druku nr 1143 wraz z analizą Najwyższej Izby Kontroli. Ten punkt zawiera podpunkty od a do e obejmujące tę analizę. Podpunkt a zawiera analizę budżetu w części 85 - zbiorczy budżet wojewodów w zakresie działu 40 - Rolnictwo. Podpunkt b zawiera analizę budżetu w części 83 - rezerwy celowe w pozycjach dotyczących dotacji dla izb rolniczych /poz. 35/ i zwalczania chorób zakaźnych zwierząt /poz. 36/. Podpunkt c zawiera analizę dochodów i wydatków państwowych funduszy celowych w zakresie planu finansowego Centralnego Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych i planu finansowego terenowych Funduszy Ochrony Gruntów Rolnych. Podpunkt d zawiera analizę dotacji dla jednostek niepaństwowych na zadania państwowe bieżące i inwestycyjne w cz. 19 dz. 79 - Oświata i wychowania i w cz. 19 dz. 91 - Administracja państwowa i samorządowa. Podpunkt e zawiera analizę dotacji celowych na finansowanie zadań zleconych gminom dz. 40 - Rolnictwo.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselGabrielJanowski">W punkcie drugim rozpatrzymy sprawozdanie z działalności Departamentu Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej Najwyższej Izby Kontroli w 1998 r.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PoselGabrielJanowski">Punkt trzeci posiedzenia będzie poświęcony rozpatrzeniu projektu planu pracy Komisji na II półrocze 1999 r.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PoselGabrielJanowski">Czy są inne jeszcze propozycje i uzupełnienia do dzisiejszego porządku? Nie widzę. Czy wyrażacie państwo zgodę na rozszerzenie posiedzenia o punkt dotyczący rozpatrzenia projektu planu pracy? Nie ma sprzeciwu wobec porządku, a zatem przyjmujemy porządek dzienny i przystępujemy do jego realizacji.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PoselGabrielJanowski">Na poprzednim posiedzeniu rozpoczęliśmy rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu w 1998 r. Bardzo szczegółowo została omówiona część 19 dotycząca Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, a także Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa i Agencji Rynku Rolnego. Pozostają do omówienia jeszcze inne części budżetu, a mianowicie budżety wojewodów, rezerwy celowe, dochody i wydatki państwowych funduszy celowych, dotacje dla jednostek niepaństwowych na zadania państwowe bieżące i inwestycyjne, dotacje celowe na finansowanie zadań zleconych gminom.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PoselGabrielJanowski">Sprawozdanie z wykonania budżetu państwa w części 19 bardzo obszernie skomentowali przedstawiciele Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, Najwyższej Izby Kontroli oraz agencji na posiedzeniu 23 lipca br. Proponuję dzisiaj następujący sposób procedowania. Nie będziemy kolejno referować pozostałych podpunktów sprawozdania, bo mam nadzieję, że państwo zapoznaliście się z nimi. Rozpoczniemy już tylko dyskusję nad tym sprawozdaniem najlepiej poprzez skierowanie pytań do bezpośrednio zainteresowanych.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PoselGabrielJanowski">Jeżeli nie będzie zbyt długiej dyskusji to jeszcze na tym posiedzeniu rozpoczętym o godzinie 8.00 przyjmiemy odpowiednią opinię na temat wykonania budżetu. Natomiast jak nam się nie uda tego zrobić do godziny 9.00 to zgodnie z zapowiedzią spotkalibyśmy się o godzinie 10.30 i kontynuowali posiedzenie. Przypominam, że jeszcze będziemy musieli rozpatrzyć projekt pracy Komisji na drugie półrocze 1999 r.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PoselGabrielJanowski">Przystępujemy do pracy. Kto z pań i panów posłów chciałby zabrać głos w kwestii, którą w porządku rozpatrujemy? Nie ma chętnych. Rozumiem, że wszystko jest już jasne i wyjaśnione. Poprosimy pana dyrektora Jerzego Osińskiego o pewną konkluzję dotyczącą badania budżetu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#DyrektordepartamentuwNajwyzszejIzbieKontroliJerzyOsinski">Z ustaleń kontroli wykonania budżetów wojewodów w roku 1998 wynika, że wydatki w dziale 40 - Rolnictwo były na ogół realizowane celowo i zgodnie z przeznaczeniem środków budżetowych. Są przykłady, nie tak nieliczne niestety, nieprawidłowości, które miały miejsce, ale zgodnie z zapowiedzią pana przewodniczącego ograniczę się tylko do naszej oceny.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#DyrektordepartamentuwNajwyzszejIzbieKontroliJerzyOsinski">Sprawa rezerw celowych była wczoraj wielokrotnie poruszana w kontekście oceny części 19, także tylko chcę powiedzieć, że Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie ocenia rozdysponowanie przez ministra finansów środków budżetowych w ramach części 83 - rezerwy celowe oraz wykorzystanie tych środków przekazanych dysponentom w części 19 - Ministerstwu Rolnictwa i w części 85 - budżetów wojewodów, stwierdzając jedynie nieznaczne uchybienia nie mające istotnego wpływu na wykonanie budżetu.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#DyrektordepartamentuwNajwyzszejIzbieKontroliJerzyOsinski">Mamy sporo uwag do kwestii dochodów na fundusze celowe. Nie dajemy jednak negatywnej oceny. Natomiast, jeżeli chodzi o szereg przypadków, które wskazują na niekorzystne wydatkowania tych pieniędzy, to przedstawiamy je w informacji.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#DyrektordepartamentuwNajwyzszejIzbieKontroliJerzyOsinski">Kolejna sprawa to wydatki i dochody Centralnego Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych i niektórych funduszy terenowych. W tym roku po raz pierwszy zbadaliśmy również realizację i wykorzystanie funduszy terenowych wojewodów. Wiadomo, że Fundusz Ochrony Gruntów Rolnych składa się z dwóch części: z funduszy terenowych wojewodów i Centralnego Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych. Było to słuszne podejście, ponieważ mamy szerszy pogląd. Okazało się też, że nastąpiło nielegalne umorzenie przez wojewodów w części województw należności terenowych funduszy. Daliśmy wniosek do ministra rolnictwa, żeby jednak te środki zostały odzyskane.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#DyrektordepartamentuwNajwyzszejIzbieKontroliJerzyOsinski">Po naszych prawie trzyletnich monitach w końcu wszedł w życie regulamin wydawania środków z Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych. Brak tego regulaminu był poważnym utrudnieniem w poprzednich latach w korzystaniu z tych pieniędzy przez wojewodów i teren. Regulamin wszedł w życie co prawda dopiero w grudniu ubiegłego roku, tak więc w 1998 r. już nie odnosił skutku, ale w tym roku już będzie odgrywał swoją rolę.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#DyrektordepartamentuwNajwyzszejIzbieKontroliJerzyOsinski">W ocenie Najwyższej Izby Kontroli w roku 1998 w stosunku do lat ubiegłych nie nastąpiła zasadnicza poprawa w zakresie zlecania zadań państwowych jednostkom niepaństwowym, które określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 lipca 1997 r. Nie omawiam tych spraw, ponieważ one zawarte są w informacjach. Przedstawiam tylko naszą negatywną oceną, jeżeli chodzi o ich wykorzystanie. Najwyższa Izba Kontroli nie wnosi uwag do sposobu rozdysponowania dotacji celowych na finansowanie zadań zleconych gminom w dziale 40 - Rolnictwo i ich wykorzystania przez gminy. Zadanie to zostało szczegółowo omówione w "Analizie wykonania budżetu państwa w 1998 r.".</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#DyrektordepartamentuwNajwyzszejIzbieKontroliJerzyOsinski">Bardzo skrótowo przedstawiłem ocenę i stanowisko Najwyższej Izby Kontroli.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselGabrielJanowski">Czy do przedstawionego sprawozdania panie i panowie posłowie macie pytania bądź uwagi? Nie ma. Czy przedstawiciel Ministerstwa Rolnictwa chciałby się wypowiedzieć?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiGospodarkiZywnosciowejRyszardBrzezik">Nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselGabrielJanowski">Przejdziemy zatem do kolejnego punktu posiedzenia, a mianowicie rozpatrzenia sprawozdania z działalności Departamentu Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej Najwyższej Izby Kontroli w 1998 r. Poproszę pana dyrektora Jerzego Osińskiego o wprowadzenie do tej kwestii.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#DyrektorJerzyOsinski">Pozwoliłem sobie podobnie jak w latach poprzednich przygotować paniom i panom posłom wyciąg ze sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli. Zrobiłem to trochę inaczej niż inne departamenty NIK, które przedstawiają jedynie sprawozdanie główne, które też państwo otrzymaliście. Wydawało się nam, że sposób w jaki w poprzednich latach przedstawialiśmy sprawozdanie, poprzez zrobienie wyciągu z tej dużej, grubej informacji ułatwi państwu poznanie i ocenienie naszej pracy. Nie ma potrzeby, żebym w sposób szczegółowy referował kolejne nasze uczestnictwa w posiedzeniach Komisji, wnioski, które kierowaliśmy, przekazywane informacje oraz jak przebiegała nasza współpraca, tzn. wykonywanie przez nas zadań wynikających z wniosków do prezesa NIK kierowanych przez prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, jak i Prezesa Rady Ministrów. Mówimy, które kontrole były realizowane na ten wniosek.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#DyrektorJerzyOsinski">W roku ubiegłym nie prowadziliśmy kontroli, które wynikały wprost z wniosków posłów, członków Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Nie znaczy to, że przebieg obrad i dyskusje, którym się przysłuchiwali pracownicy naszego departamentu nie inspirowały tematyki, którą podjęliśmy. Myślę chociażby o ośrodkach postępu rolniczego, wydatkowaniu środków pomocowych przez fundacje związane z rolnictwem na ich cele statutowe, jak i środki budżetowe wydatkowane na kredyty do rozwoju przetwórstwa mleka i drobiarstwa. Te sprawy dość szczegółowo omawiamy.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#DyrektorJerzyOsinski">Omawiamy również dwie kontrole, które wykonaliśmy w ubiegłym roku, ale zostały one dopiero zatwierdzone przez kierownictwo Najwyższej Izby Kontroli, mianowicie jest to sprawa dotycząca warunków eksportu mleka i wyrobów mleczarskich. Była to kontrola realizowana na zlecenie prezesa Rady Ministrów po tej awanturze, którą tutaj mieliśmy na tle wstrzymania eksportu polskich produktów mleczarskich.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#DyrektorJerzyOsinski">Jest to bardzo interesujący materiał. Rad byłbym bardzo panie przewodniczący, gdyby był on przedmiotem obrad Komisji. Nie tylko ta informacja zresztą mogłaby być tematem sejmowej debaty. Chciałbym przychylić się tutaj do wniosku pana posła Stanisława Kopcia zgłoszonego wczoraj. Z mojej strony mam prośbę, żeby te informacje, które kierujemy z naszych kontroli do Komisji były przedmiotem jej obrad. Nie może dotyczyć to zapewne wszystkich kontroli NIK, bo niektóre nasze opracowania nie będą się aż do tego kwalifikowały.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#DyrektorJerzyOsinski">Jest to jednak zwykle dość szerokie przedstawienie różnych uwarunkowań, które funkcjonują z danym problemem, który badamy. Możliwość szerszego zapoznania się członków Komisji z daną kontrolą jest ważna. Dla nas jest ważna zaś ocena posłów co do wyniku naszych badań i na co Komisja chciałaby zwrócić uwagę Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#DyrektorJerzyOsinski">Chcę potwierdzić naszą dotychczasową praktykę, że wszystkie zlecenia, które są kierowane do NIK na ręce pana prezesa Janusza Wojciechowskiego, czy też te, które są przekazywane przez Komisję bezpośrednio do departamentu staramy się podejmować w miarę możliwości na bieżąco, a jeżeli nie to wprowadzamy do planu pracy na rok następny.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#DyrektorJerzyOsinski">Podajemy także jakie są wyniki odzyskania środków finansowych w wyniku kontroli Najwyższej Izby Kontroli. Są to środki dosyć znaczne i one w dużym stopniu wpływają na to, że budżet państwa może odzyskać to co nieprawnie zostało pobrane.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#DyrektorJerzyOsinski">Na końcu omawiamy realizację zadań w roku bieżącym, gdzie będziemy zaczynali kontrolę bardzo ważną w naszym przekonaniu, mianowicie funkcjonowania służb wetery-naryjnych i fitosanitarnych w zakresie zadań w obrocie za granicą. Jest to temat bardzo aktualny, związany z zagrożeniami, które aktualnie odnotowujemy.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#DyrektorJerzyOsinski">Dalszym tematem jest wykorzystanie środków finansowych na scalanie i wymianę gruntów. Mam świadomość, że ten temat funkcjonuje w daleko niewystarczającym stopniu. Jest to bardzo ważny problem i warto przyjrzeć się, jak są wydawane pieniądze i jak w ogóle ta sprawa w tej chwili funkcjonuje, zarówno w sensie zainteresowania rolników, jak i obsługi administracyjnej, która z tym jest związana.</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#DyrektorJerzyOsinski">Jest wniosek zgłoszony przez pana posła Wojciecha Zarzyckiego dotyczący prywatyzacji spółek Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa. Już jesteśmy po dwóch kontrolach rozpoznawczych i przygotowujemy program kontroli już takiej skoordynowanej.</u>
<u xml:id="u-6.10" who="#DyrektorJerzyOsinski">W III kwartale podejmiemy ostatnią kontrolę, która zbada również bardzo ważny problem, a mianowicie - wykorzystanie środków publicznych na tworzenie miejsc pracy na wsi. Są tutaj pewne działania, są tu również pewne środki. Mówiliśmy o tym wczoraj przy okazji omawiania Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Nie tylko na ten cel będą szły środki pomocowe. Warto dokonać pewnej inwentaryzacji spraw zarówno w sensie formalnym, jak i organizacyjnym, i prawnym, żeby potem można było je w sposób właściwy już dalej śledzić.</u>
<u xml:id="u-6.11" who="#DyrektorJerzyOsinski">Chcę podziękować za wyrazy uznania, które usłyszeliśmy, jeżeli chodzi o ocenę naszej pracy. Myślę tutaj o wypowiedzi w kontekście wczorajszych materiałów budżetowych, które przedstawiliśmy Komisji.</u>
<u xml:id="u-6.12" who="#DyrektorJerzyOsinski">Dzisiejsze posiedzenie jest jedną z najważniejszych debat Komisji, ponieważ dotyczy ona fundamentalnej sprawy realizacji budżetu państwa, stąd też nasze bardzo wnikliwe, dogłębne i jednak obiektywne materiały, co chcę podkreślić. Staramy się brać pod uwagę uwarunkowania obiektywne, które towarzyszą temu działaniu. Bardzo łatwo powiedzieć często coś jednoznacznie negatywnego, co przy rozważeniu szerszego kontekstu jednak wymaga później sprostowania. Proszę o zrozumienie takich intencji naszego informowania Komisji, że jest to oparte o szerokie, kompleksowe spojrzenie na problemy, które przedstawiamy.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselGabrielJanowski">Czy ktoś z pań i panów posłów ma uwagi do przedstawionego materiału?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselStanislawStec">Chciałbym wyrazić zadowolenie z tego, że Najwyższa Izba Kontroli przyjmuje do planu na 1999 r. badanie skuteczności kontroli weterynaryjnej i fitosanitarnej na granicach. Jest to zagadnienie, nad którym ktoś w rządzie musi objąć pełną koordynację, aby poprawić skuteczność kontroli. Do naszego kraju nie może trafiać żywność skażona, zarażona, żywność, która jest znacznie gorszej wartości od polskiej żywności.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PoselStanislawStec">Brak skutecznej kontroli na granicach dał się odczuć szczególnie w roku ubiegłym, ale również i w I kwartale bieżącego roku. Potrzeba przeprowadzenia tej kontroli i wnioski z niej mogą naprawdę przyczynić się do uszczelnienia polskich granic.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselLeszekDziamski">Ad vocem do wypowiedzi pana posła Stanisława Steca. Służby weterynaryjne są dopiero w drugim rzędzie odpowiedzialne za kontrolę na granicach. To celnik na granicy decyduje, który materiał ma iść do kontroli weterynaryjnej i dlatego ostrze krytyki należy kierować nie do służb weterynaryjnych, tylko do służb celnych, które decydują co idzie do kontroli weterynaryjnej czy kontroli fitosanitarnej a co nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselGabrielJanowski">Przepisy jednoznacznie określają procedurę. Czy są inne pytania?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselMarianDembinski">Bardzo ucieszyłem się, że Najwyższa Izba Kontroli zajmie się kontrolą środków wydawanych na walkę z bezrobociem na wsi. Do tej pory dużo się mówiło, ponoć coś się robiło, ale skutków nie widać. Wobec narastającego problemu będziemy musieli się tymi sprawami zająć chyba bardziej dynamicznie.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PoselMarianDembinski">Bardzo dobrze, że NIK przedłoży nam raport o wydawaniu środków, jakie były do tej pory do dyspozycji na ten cel. Przed przyjęciem większych środków z Unii Europejskiej, takie wskazówki będą potrzebne przy konstruowaniu aktywnego programu walki z bezrobociem.Dziękuję za tę inicjatywę.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselGabrielJanowski">Mam pytanie do pana dyrektora. Najwyższa Izba Kontroli zajmowała się sprawą wydatkowania środków publicznych na organizowanie rynków hurtowych. Czy byłby pan w stanie przybliżyć nam wyniki i rozeznanie tej kwestii. Swojego czasu ten temat budził dużo emocji.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#DyrektorJerzyOsinski">Może bym dzisiaj szerzej nie przedstawiał tej sprawy, bo jesteśmy po przyjęciu informacji na ten temat przez kierownictwo Najwyższej Izby Kontroli. Dokonujemy w tej chwili kosmetyczne poprawki. Informacja znajdzie się w ciągu 2-3 tygodni na biurkach pań i panów posłów.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#DyrektorJerzyOsinski">Ocena Najwyższej Izby Kontroli wydatkowania środków publicznych na organizowanie rynków hurtowych jest bardzo zróżnicowana. Mamy wypadki skrajnego marnotrawstwa i mamy też przykłady ich pozytywnego wykorzystania. Stąd też wnioski, które formułujemy wskazują na potrzebę kontynuowania tych działań w kierunku inwestowania i pomocy. Natomiast na skutek braku jednoznacznego programu od początku podjęcia tych działań, przyjęto zbyt szeroki front inwestowania.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#DyrektorJerzyOsinski">33 rynki hurtowe zostały objęte środkami publicznymi. Wydatkowano na nie 139 mln złotych z pomocy państwowej, ale zostały one w znacznym stopniu rozproszone na ilość tych rynków i to też było pewnym ogranicznikiem. Przyjęta w marcu uchwała Rady Ministrów dotycząca programu dalszej realizacji rozwoju rynków hurtowych zawęża środki do 7 rynków, które będą rynkami centralnymi. Tyle tytułem bardzo wstępnych informacji. Niestety mamy sporo zastrzeżeń do wydatkowania tych środków budżetowych, ale zarazem potwierdzamy, że ta inicjatywa jest słuszna, że ten kierunek działań jest właściwy.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselGabrielJanowski">Rozumiem, że nie ma już więcej zapytań, głosów w dyskusji, a zatem przystąpimy teraz do podsumowania tych wszystkich kwestii związanych ze sprawozdaniem z wykonania budżetu. Chcę przypomnieć, że na poprzednim posiedzeniu odbyliśmy gruntowną dyskusję na temat dotyczący wykonania budżetu. Pojawiły się tam pewne wątpliwości związane ze środkami, które nie do końca były wykorzystane w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Ale zarówno Najwyższa Izba Kontroli, jak i agencja wyjaśniała nam powody zaistnienia tej sytuacji. To po pierwsze.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PoselGabrielJanowski">Przy sprawozdaniu Agencji Rynku Rolnego wyniknęła sprawa zawłaszczenia poważnej ilości cukru z zasobów rezerw państwa. Zwracaliśmy się do prezesa agencji Jana Lisowskiego o przedstawienie nam stosownej notatki w tej kwestii niedoboru. Taką notatkę panie i panowie posłowie otrzymaliście. Gdyby były jeszcze jakieś wątpliwości związane z tą sprawą, to możemy je wyjaśnić.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PoselGabrielJanowski">Jeżeli nie ma już żadnych pytań, to chciałbym byśmy przeszli do sformułowania opinii na temat wykonania budżetu. Przedstawiam państwu projekt opinii Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, którą dzisiaj uchwalimy o sprawozdaniu wykonania budżetu państwa wraz z analizą Najwyższej Izby Kontroli z okres od 1 stycznia do 31 grudnia 1998 r. Opinię tę skierujemy do Komisji Finansów Publicznych. Oto treść projektu opinii.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#PoselGabrielJanowski">"Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi na posiedzeniu w dniu 25 czerwca 1999 r. rozpatrzyła sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 1998 r. w częściach dotyczących:</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#PoselGabrielJanowski">- Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej,</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#PoselGabrielJanowski">- zbiorczego budżetu wojewodów,</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#PoselGabrielJanowski">- rezerw celowych w pozycjach dotyczących dotacji dla izb rolniczych i zwalczania chorób zakaźnych,</u>
<u xml:id="u-14.7" who="#PoselGabrielJanowski">- dochodów i wydatków państwowych funduszy celowych w zakresie planu finansowego Centralnego Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych i terenowych Funduszów Ochrony Gruntów Rolnych,</u>
<u xml:id="u-14.8" who="#PoselGabrielJanowski">- dotacji dla jednostek niepaństwowych na zadania państwowe, bieżące i inwestycyjne w części 19 dział 79 - Oświata i wychowania i w części 19 dział 91 - Administracja państwowa i samorządowa,</u>
<u xml:id="u-14.9" who="#PoselGabrielJanowski">- dotacji celowych na finansowanie zadań zleconych gminom oraz dotacji celowych na finansowanie zadań zleconych gminom o statusie miast oraz w miejskiej strefie usług publicznych dział 40 - Rolnictwo.</u>
<u xml:id="u-14.10" who="#PoselGabrielJanowski">Komisja zapoznała się również z analizą wykonania budżetu państwa i założeń polityki pieniężnej w 1998 r. przedłożoną przez Najwyższą Izbę Kontroli.</u>
<u xml:id="u-14.11" who="#PoselGabrielJanowski">Komisja przyjęła sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za 1998 r. we wszystkich wymienionych częściach".</u>
<u xml:id="u-14.12" who="#PoselGabrielJanowski">Taki jest projekt opinii nr 10 dotyczący sprawozdania z wykonania budżetu państwa. Czy ktoś z pań i panów posłów ma uwagi do przedstawionej opinii?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselStanislawPawlak">Chciałbym przypomnieć, że na ostatnim posiedzeniu zgłosiłem wniosek o nie przyjęcie sprawozdania. Opinia ta nie przewiduje takiego wniosku. W związku z tym proponuję, żeby poddać pod głosowanie wniosek najdalej idący i dopiero przystąpić do formułowania opinii.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselGabrielJanowski">Po pierwsze przedstawiam wniosek przygotowany przez Prezydium. Wniosek został zgłoszony, ale o ile pamiętam dotyczył części budżetu. Tak panie pośle?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselStanislawPawlak">Wnosiłem o odrzucenie w całości sprawozdania, natomiast pan poseł Ryszard Smolarek wnioskował o odrzuceniu tej jego części, która dotyczy Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselGabrielJanowski">Poddamy pod głosowanie najpierw wniosek najdalej idący pana posła Stanisława Pawlaka o odrzucenie sprawozdania. Wniosek ten oznacza, że Komisja negatywnie opiniuje wykonanie budżetu państwa za 1998 r. w części dotyczącej rolnictwa. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem negatywnej opinii Komisji dotyczącej wykonania budżetu państwa? Za przyjęciem takiej opinii głosowało 14 posłów, przeciwko jej przyjęciu głosowało 12 posłów, a 2 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PoselGabrielJanowski">Komisja przyjęła negatywną opinię dotyczącą wykonania budżetu państwa za 1998 r. w części dotyczącej rolnictwa.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#PoselGabrielJanowski">Przedstawiam brzmienie projektu opinii Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi o sprawozdaniu z działalności Departamentu Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej Najwyższej Izby Kontroli w 1998 r., którą kierujemy do Komisji Spraw Kontroli Państwowej.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#PoselGabrielJanowski">"Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi po zapoznaniem się ze sprawozdaniem z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 1998 r. pozytywnie ocenia działalność kontrolną Departamentu Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej".</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#PoselGabrielJanowski">Czy są uwagi do przedstawionego projektu opinii? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#PoselGabrielJanowski">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem przedstawionej opinii? Jednomyślnie przyjęliśmy opinię oceniającą działalność Departamentu Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-18.6" who="#PoselGabrielJanowski">W tym miejscu chcę bardzo podziękować panu dyrektorowi Jerzemu Osińskiemu za bardzo wnikliwą pracę Departamentu Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej NIK. Pana praca i pańskiego zespołu dobrze służy sprawie budżetu. Dziękuję panu bardzo.Proszę o zgłoszenie kandydatury posła wnioskodawcy.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoslankaMariaStolzman">Zgłaszam pana posła Stanisława Pawlaka, który głosował za odrzuceniem budżetu.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselGabrielJanowski">Czy są inne kandydatury? Nie widzę. Czy pan poseł Stanisław Pawlak wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselStanislawPawlak">Dziękuję, nie wyrażam zgody.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselGabrielJanowski">Brakuję mi pana konsekwencji. Zgłosił pan wniosek i on zyskał aprobatę Komisji, to myślę, że jako główny wnioskodawca powinien pan te wnioski referować, bo pan jest do niego, jak rozumiem, najbardziej przekonany. Ci co głosowali za pana wnioskiem niejako solidaryzowali się z pańską opinią, ale nie mają takiej mocy przekonującej jaką pan by miał.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoselStanislawPawlak">Dwa dni temu na posiedzeniu Komisji Rolnictwa bardzo dokładnie wszyscy nie tylko ja uzasadnialiśmy zgłoszony wniosek. W związku z tym nie jestem tu jedyny, który zgłosił i przegłosował wniosek, tylko większość członków tej Komisji. Rezygnuję z tej funkcji z przyczyn osobiście mi znanych. Proszę o wystawienie innej osoby.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselRyszardSmolarek">Nie ma co się licytować. Pan przewodniczący w imieniu Komisji, jest to decyzja solidarna większością głosów, ten obowiązek na siebie powinien przyjąć. Zgłaszam pana przewodniczącego Gabriela Janowskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PoselMarianDembinski">Zgłaszam pana posła Ryszarda Smolarka.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselZbigniewChrzanowski">Zgłaszam kandydaturę pana posła Stanisława Steca.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PoselRyszardSmolarek">Nie chciałbym wchodzić w przywileje i prawo pana przewodniczącego. Chciałbym usłyszeć, czy pan przewodniczący zechce zostać posłem sprawozdawcą?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoselGabrielJanowski">Jestem sługą Komisji. Jeżeli zabraknie sił to podejmę każdą funkcję, ale uważam, że w dobrze pojętym interesie aktywizacji całej Komisji jest, żeby także członkowie jej pracowali.Czy pan poseł Ryszard Smolarek wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselRyszardSmolarek">Proszę, żeby pan przewodniczący się najpierw zdeklarował. Taka była kolejność.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselGabrielJanowski">Zadeklarowałem, że przyjmuję funkcję.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PoselRyszardSmolarek">Pan przewodniczący przejmuje funkcję. Dalsza dyskusja jest zatem bezprzedmiotowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PoselGabrielJanowski">Padła jeszcze kandydatura pana posła Stanisława Steca. Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PoselStanislawStec">Jestem koreferentem z ramienia Komisji Finansów Publicznych, dlatego nie mogę przyjąć tej funkcji.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PoselGabrielJanowski">Czy pan poseł Ryszard Smolarek wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PoselRyszardSmolarek">Proszę, żeby pan się wypowiedział w pierwszej kolejności, czy pan przyjmuje funkcję posła sprawozdawcy czy też nie. Widzę jednak, że pan tego unika. Co do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zgłaszałem wniosek, żeby budżetu tej agencji nie przyjąć. Dla Agencji Rynku Rolnego i Ministerstwa Rolnictwa nie byłem przeciwny przyjęciu budżetu. Ponieważ taki wniosek padł jaki padł, został on przegłosowany i nie widzę powodu, żebym go referował. Gdyby mój wniosek został przegłosowany wówczas podjąłbym się tego zadania.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PoselGabrielJanowski">Wniosek, który przyjęliśmy również konsumuje pański wniosek.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PoselRyszardSmolarek">Nie, jest wnioskiem dalej idącym.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PoselZbigniewChrzanowski">Zgłaszam kandydaturę posłanki Anny Sobeckiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PoselRyszardSmolarek">Proszę, żeby pan przewodniczący się wypowiedział. Czy pan podejmuje się tej funkcji czy też nie?</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PoselGabrielJanowski">Rolą przewodniczącego jest wykonywać ważną pracę i nie uchylam się przed żadną. Natomiast jest jeszcze taki element jak wewnętrzne przekonanie do pracy. Muszę powiedzieć, że referowanie akurat tego wniosku wobec Komisji Finansów Publicznych jest zmuszaniem mnie do prezentowania opinii co do której nie jestem do końca przekonany. Mówię tu o osobistym odczuciu, które każdy z nas przecież ma.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PoselStanislawPawlak">Rozumiem, ale rola posła sprawozdawcy polega nie na reprezentowaniu własnych uczuć tylko głosu Komisji, który został przyjęty w głosowaniu większościowym.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#PoselStanislawPawlak">Chcę zwrócić uwagę na jeden fakt, że pan przewodniczący bronił tego budżetu jako projektu przed Komisją Finansów Publicznych i dobrze byłoby, gdy go teraz sprawozdać przed tę samą Komisją, przez tą samą osobę. Dlatego popieram kandydaturę pana przewodniczącego.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PoselGabrielJanowski">Dziękuję za zaufanie. Jeszcze była zgłoszona kandydatura pani posłanki Anny Sobeckiej. Czy pani posłanka wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PoslankaAnnaSobecka">Nie. To jest rola dla pana przewodniczącego.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PoselMarianDembinski">Tu jest jakaś dziwna gra posłów, którzy w sposób zdecydowany byli przeciwni przyjęciu tych sprawozdań, a w tej chwili nie chcą niejako publicznie się do tego przyznać. Proponowałbym, ażeby liderzy tych formacji wzięli na siebie ten obowiązek, bo takie postawienie sprawy jest nie do końca w porządku.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#PoselMarianDembinski">Zgłaszam w mojej ocenie osobę najbardziej kompetentną, najlepiej mi się kojarzącą z reprezentowaniem dobrego interesu wsi i rolnictwa pana posła Stanisława Kopcia jako kandydata na posła sprawozdawcę.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PoselEdwardManiura">Nie możemy dojść do porozumienia w tak oczywistej sprawie. Został zgłoszony wniosek, który Komisja przyjęła. Strona, która głosowała za tym wnioskiem powinna wyznaczyć swojego przedstawiciela. Natomiast w tym przypadku uważam, że w Prezydium są cztery osoby reprezentujące cztery nurty polityczne i Prezydium powinno dokonać wyboru tej osoby, która będzie sprawozdawać. Jest poseł Józef Pilarczyk, który może w imieniu wnioskodawców przedstawić opinię.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PoselGabrielJanowski">W tej chwili zgłoszone są trzy kandydatury - pana posła Ryszarda Smolarka, pana posła Stanisława Kopcia i pana przewodniczącego Gabriela Janowskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PoselZdzislawPupa">Pani posłanka Anna Sobecka też nie wypowiedziała się ostatecznie, że rezygnuje.</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#PoselZdzislawPupa">Chciałem zwrócić uwagę na co innego. Tu jest jakaś dziwna manipulacja, bo skoro są wnioski zgłoszone o nie udzielenie pozytywnej opinii dla rządu za wykonanie budżetu za ubiegły rok i posłowie, którzy zgłaszają ten wniosek uchylają się od obowiązku, żeby prezentować go na forum Komisji Finansów Publicznych. To czysta manipulacja i czysta nieodpowiedzialność. Uważam, że tak nie może być.</u>
<u xml:id="u-47.2" who="#PoselZdzislawPupa">Prosiłbym, żeby Kluby PSL, SLD czy NK wyznaczyły osobę, która będzie referowała, bo tak nie może być, żebyśmy poddawali to manipulacji i gwałcili psychicznie, powiem wprost, pana przewodniczącego Komisji pana posła Gabriela Janowskiego, któremu w jakiś sposób nie leży referowanie, gdyż on był za przyjęciem pozytywnej opinii.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PoselMarianDembinski">Czego się panowie obawiacie? Czy publicznie powiedzieć jak głosowaliście. Wobec tego wezmę ten obowiązek na siebie. Nikt mojej kandydatury nie zgłaszał, ale jeżeli macie obawy nie wiem przed czym, nie umiecie bronić swoich racji z trybuny to ja za was to zrobię.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PoselZdzislawPupa">W takim razie formalnie zgłaszam kandydaturę pan posła Mariana Dembińskiego jako przedstawiającego opinię Komisji Rolnictwa na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PoselRyszardSmolarek">Komisja Rolnictwa to nie jest konwent polityczny klubów, tylko jest to Komisja reprezentująca interesy wsi, rolnictwa i gospodarki żywnościowej. Mam prośbę, żeby jednak podchodzić do tego poważnie i tutaj nie widzę powodów, żeby takie czy inne atencje polityczne pana przewodniczącego były parawanem do tego, czy panu przewodniczącemu wypada występować czy nie wypada. W momencie wyboru do przewodnictwa Komisji takich deklaracji i takich warunków stawianych nie było. Natomiast, jeżeli chodzi o nas zgłaszających sprzeciw do budżetu to nie miejcie państwo obaw. Wypowiemy się przy budżecie otwarcie, więcej niż oczekujecie tutaj na posiedzeniu Komisji.</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#PoselRyszardSmolarek">Jeżeli chodzi o propozycję kandydatur, to podtrzymuję propozycję kandydatury pana przewodniczącego Gabriela Janowskiego, bo uważam, że to jest statutowy obowiązek, żeby pan przewodniczący się tego podjął.</u>
<u xml:id="u-50.2" who="#PoselRyszardSmolarek">Co do mojej kandydatury, powiedziałem jednoznacznie. Moje stanowisko było takie, że mam negatywny stosunek do budżetu jednej agencji a do pozostałych mam stosunek pozytywny w związku z tym nie będę reprezentował takiego stanowiska. Natomiast zajmę i przedstawię swoje stanowisko negatywne w dyskusji nad budżetem. Tutaj obawy pana posła Mariana Dembińskiego, że my się chowamy w piasek, nie są prawdziwe. Zobaczymy panie pośle po dyskusji co wy zrobicie, a co my zrobimy. Pan przewodniczący po pierwsze powinien bronić budżetu. Przewodniczący będzie stawał przy tworzeniu projekcji budżetu i jego uchwalaniu. Uważam, że byłoby dobrą konsekwencją i skutecznością działania Komisji. Pracowałem w Komisji przez 7 lat jako wiceprzewodniczący i przewodniczący i wiem, że robienie takich numerów, że budżetu bronią i przedstawiają posłowie opozycji, jest najbardziej dziwaczną sprawą, jaka może być. Później będziecie mieli okazję do posądzania, że skroiliśmy wam nie taki budżet jak chcieliście. Proszę o przegłosowanie kandydatury pana posła przewodniczącego.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PoselGabrielJanowski">Jedna uwaga do wypowiedzi pana posła Ryszarda Smolarka. Panowie zgłosiliście ten wniosek i niejako macie moralny obowiązek bronić go i reprezentować. My tylko panom ułatwiamy sytuację, a nie komplikujemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PoselHenrykDykty">W związku z zaistniałą sytuacją mam pytanie do pana przewodniczącego, czy jest możliwość wyznaczenia dwóch posłów sprawozdawców, to znaczy sprawozdawcy z tej strony, która opiniowała negatywnie i drugi z tej strony, która opiniowała pozytywnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PoselGabrielJanowski">Nie ma takiej możliwości. Komisja wyznacza jednego posła sprawozdawcę, który przedstawia opinię Komisji. Tu nie ma dwóch opinii, jest jedna tylko opinia.</u>
<u xml:id="u-53.1" who="#PoselGabrielJanowski">Kto z pań i panów posłów jest za tym, żeby sprawozdawcą naszej opinii wobec Komisji Finansów Publicznych był przewodniczący Komisji? Za kandydaturą pana posła Gabriela Janowskiego głosowało 18 posłów, 2 posłów było przeciwnych, a 5 posłów wstrzymało się od głosu. Przedstawię opinię Komisji.</u>
<u xml:id="u-53.2" who="#PoselGabrielJanowski">Mamy 10 minut do przerwy w związku z tym nie zdążymy już rozpatrzyć kolejnego punktu posiedzenia dotyczącego projektu planu pracy Komisji. Zapraszam państwa na posiedzenie po głosowaniu o godzinie 10.30 w tej samej sali, by kontynuować posiedzenie Komisji. Dziękuję państwu. Zamykam posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>