text_structure.xml
36.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselJerzySzteliga">Otwieram posiedzenie Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych. Witam serdecznie zaproszonych gości. Czy są uwagi do dzisiejszego porządku dziennego? Nie widzę. Proszę o zabranie głosu pana ministra Stanisława Żurowskiego i przedstawienie budżetu Ministerstwa Kultury i Sztuki w części dotyczącej mniejszości narodowych i etnicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiSztukiStanislawZurowski">Z upoważnienia pani minister pozwalam sobie zakomunikować państwu, że Ministerstwo Kultury i Sztuki wniesie autopoprawkę do budżetu. Autopoprawka ta zagwarantuje utrzymanie ogólnej kwoty środków przeznaczonych na dotacje na zadania dla stowarzyszeń mniej-szości narodowych na poziomie roku bieżącego. Nie wykluczam, że kwota ta zostanie powiększona. Jeśli zostanie pomniejszona, to tylko o wielkość inflacji. Budżet Ministerstwa Kultury i Sztuki jest tak skonstruowany, że nie jest w nim uwzględniona rekompensata z tytułu inflacji. Szczegóły dotyczące wydatkowania środków finansowych przedstawi pan Jerzy Zawisza.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#DyrektorDepartamentuKulturyMniejszosciNarodowychwMinisterstwieKulturyiSztukiJerzyZawisza">W roku 1998 przeznaczyliśmy na mniejszość białoruską kwotę w wysokości 851 tys. zł, na mniejszość słowacką 310 tys. zł, na mniejszość żydowską 284 tys. zł, na mniejszość ukraińską 860 tys. zł, na mniejszość romską 268 tys. zł, na mniejszość litewską 365 tys. zł, na mniejszość niemiecką 370 tys. zł, na mniejszość tatarską 75 tys. zł, na inne, w tym na Karaimów, 114 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#DyrektorDepartamentuKulturyMniejszosciNarodowychwMinisterstwieKulturyiSztukiJerzyZawisza">Wobec zmniejszenia kwoty budżetu o 1 mln zł, założenia wstępne dla poszczególnych mniejszości narodowych wyglądały następująco: mniejszość białoruska otrzymałaby 663 tys. zł, mniejszość słowacka 230 tys. zł, mniejszość żydowska 220 tys. zł, mniejszość ukraińska 690 tys. zł, mniejszość romska 200 tys. zł, mniejszość litewska 290 tys. zł, mniejszość niemiecka 290 tys. zł, mniejszość tatarska 40 tys. zł. Nie uwzględniliśmy takich mniejszości jak Karaimowie, Ormianie itd.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#DyrektorDepartamentuKulturyMniejszosciNarodowychwMinisterstwieKulturyiSztukiJerzyZawisza">Kwota, którą realizujemy w tym roku w dziale 89 wynosi 3 mln 497 tys. zł. Kwota pozostała, realizowana w dziale 83 - 88 tys. zł. Ogółem daje to prawie 3 mln 600 tys. zł. Kwota, którą mieliśmy rozdysponować w dziale 89, a która, przypomnę, wynosi 3 mln 497 tys. zł, została zmniejszona i wynosi obecnie 2 mln 623 tys. zł. W dziale 83 kwota została powiększona i wynosi 100 tys. zł. Te dwie kwoty dają ogółem 2 mln 723 tys. zł. Wynika z tego, że kwota budżetu została pomniejszona w projekcie o 987 tys. zł. Podkreślam, że dotyczy to tylko projektu, bo, jak usłyszeliśmy, ma zostać wprowadzona autoporawka i ogólna kwota środków finansowych ma wynosić blisko 3 mln 500 tys. zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselJerzySzteliga">Dziękuję za te wypowiedzi i zwracam się do pana ministra Stanisława Żurowskiego. Jak to możliwe, że do tej pory w budżecie Ministerstwa Kultury i Sztuki w części dotyczącej mniejszości narodowych i etnicznych notowaliśmy wzrost przyznawanych nam środków finansowych, a teraz zostały one pomniejszone aż o 34, 5%? Chciałbym też dowiedzieć się, skąd bierze się pokrycie deklaracji złożonej przez panią minister Joannę Wnuk-Nazarową? Czy są jeszcze pytania do pana ministra?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselMiroslawCzech">Bardzo mnie cieszy deklaracja złożona przez panią minister, jednakże w projekcie budżetu widnieje kwota pomniejszona. Wydaje mi się, że nic nie stoi na przeszkodzie, by w projekcie budżetu znalazła się kwota, która zawarta jest w autopoprawce.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PoselMiroslawCzech">Ze zdumieniem przyjmuję informację dotyczącą planu budżetu Departamentu Kultury Mniejszości Narodowych na rok 1999 oraz zmian w sposobie udzielania dotacji z dnia 13 listopada 1998 roku. W tej informacji expressis verbis zawarta jest koncepcja, która została przez komisję oprotestowana. Myślę tu o zasadzie opiniowania składanych wniosków przez rady i ich sekcje powołane przez ministra kultury i sztuki. Apeluję jeszcze raz o odstąpienie od tej koncepcji. Mamy ustalony system, który lepiej czy gorzej, ale jednak funkcjonuje i nie widzę powodu, by przy tak okrojonych środkach rady wydawały opinie. Wyręczanie się radami może doprowadzić do bardzo złej sytuacji, a mianowicie do niezdrowej konkurencji wśród stowarzyszeń mniejszościowych. Apeluję o niewprowadzanie tej koncepcji w życie. W przeciwnym razie będziemy musieli zaprotestować.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselJerzySzteliga">Zgadzam się z opinią pana posła Mirosława Czecha. Nie dość, że kwota została pomniejszona o prawie milion złotych, to na domiar złego do jej rozdysponowania powołuje się ciało bizantyjskie, którego utrzymanie będzie bardzo dużo kosztowało.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselJanByra">Mam wątpliwość prawną. Nie jestem przekonany, czy minister kultury i sztuki może zgłaszać autoporawkę. Projekt budżetu został wniesiony przez ministra finansów, a zatem pod autopoprawką musi widnieć jego podpis. W przeciwnym wypadku deklaracja pozostanie tylko deklaracją.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PoselJanByra">Chciałem też poinformować, że na posiedzeniu Komisji Kultury i Środków Przekazu zgłosiłem wniosek, by kwotę w wysokości miliona złotych przenieść z Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji do działu 89, czyli wspieranie kultury mniejszości narodowych. Za chwilę wniosek ten zostanie przegłosowany.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PoselJanByra">Chcę też poprzeć pana posła Mirosława Czecha. Wielokrotnie mówiliśmy, że odpowiedzialność za podział środków finansowych spoczywa na resorcie kultury. Chciałbym zapytać pana ministra Stanisława Żurowskiego, na jakiej podstawie rady te mają być powoływane. Czy nie jest to próba zdjęcia z siebie tej odpowiedzialności?</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PoselJanByra">Ostatnia sprawa, którą chciałbym poruszyć, dotyczy projektu opinii Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych skierowanej do Komisji Kultury i Środków Przekazu. Uważam za nieporozumienie zdanie: "W budżecie 1998 r. przewidziano kwotę 3.630 tys. zł, co było znacznym zmniejszeniem w stosunku do lat poprzednich". W roku 1997 kwota wynosiła 3.200 tys. zł, nie jest to więc zmniejszenie, a wzrost.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselJerzySzteliga">Dziękuję bardzo za wyłapanie tego błędu. Powinniśmy zapisać, że kwota ta była o 11% większa niż kwota przewidziana na rok 1997.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselJanSyczewski">Chciałbym podzielić się refleksją, że kultura mniejszości narodowych funkcjonuje na innych zasadach niż kultura narodowa. W przypadku mniejszości narodowych nie funkcjonuje żadna instytucja kultury.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PoselJanSyczewski">Druga sprawa: dotychczas poziom dofinansowania przedmiotowego kultury mniejszości narodowych był bardzo niski. Mniejszość narodowa w Polsce liczy ok. 1,5 mln osób. Jeżeli przyjrzymy się uważnie przyznawanym do tej pory środkom finansowym, to będziemy musieli skonstatować, że budżet przyznawany mniejszości narodowej równał się budżetowi, jakim dysponuje przeciętny dom kultury. W związku z tym obniżenie ogólnej kwoty środków finansowych o 25% nominalnie, a o 35% realnie na rok przyszły spowoduje katastrofę. To jest problem, który trzeba rozwiązać, gdyż nie jest prawdą, że kultura mniejszości narodowych jest w dobrej kondycji. Powiem wprost, jej kondycja jest zła. Reasumując: poziom dofinansowania przedmiotowego kultury mniejszości narodowych jest za niski, nie funkcjonują żadne instytucje kulturalne i nie ma etatów.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PoselJanSyczewski">Zgadzam się z posłem Mirosławem Czechem, że powołanie ciała eksperckiego, które ma opiniować wnioski składane przez stowarzyszenia mniejszości narodowych, może być większym zagrożeniem niż obniżenie środków finansowych. Otóż, jeśli rady i ich sekcje będą opiniowały wnioski na drodze konkursów, to może się okazać, że duża mniejszość narodowa może otrzymać na słaby projekt środki dwu-, a nawet trzykrotnie niższe niż mała mniejszość narodowa, która przedstawi projekt bardzo dobry. Wiemy wszyscy, że często bardzo dobre teoretyczne opracowanie projektu nie równa się jego praktycznemu wykonaniu. Mam w tym względzie doświadczenie i mogę powiedzieć, że od teorii do praktyki jest daleka droga. Gdybyśmy nawet założyli, że bardzo dobrze opracowane projekty zostaną równie dobrze zrealizowane, to i tak uważam zasadę podziału środków finansowych na drodze konkursu za bardzo niesprawiedliwą i krzywdzącą. Zasada ta może wprowadzić destabilizację. Wszędzie tam, gdzie nie funkcjonują instytucje kultury, gdzie kultura opiera się tylko i wyłącznie na dofinansowaniu przedmiotowym, potrzebna jest stabilizacja. W przeciwnym wypadku kultura ta będzie stopniowo zanikać.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselSiergiejPlewa">Na podstawie projektu budżetu i projektu opinii Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych muszę powiedzieć, że dochodzę do smutnego wniosku, że starania naszej Komisji nie przynoszą żadnego efektu. Jednym słowem marnujemy czas. W ciągu ostatniego roku żaden postulat Komisji nie został zrealizowany przez władze państwowe.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PoselSiergiejPlewa">Pismo przesłane przez ministra finansów na ręce pana przewodniczącego Komisji dotyczące budowania szkół i muzeum na białostocczyźnie uważam za lekceważące. Podobnie oceniam też stanowisko resortu kultury. Nasza Komisja jest komisją sejmową i w związku z tym powinna być traktowana poważnie. Projekt budżetu na rok 1999 dla mniejszości narodowych i etnicznych uważam za zwykłe przestępstwo.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PoselSiergiejPlewa">Zwracam się teraz do pana ministra Stanisława Żurowskiego i pana dyrektora Jerzego Zawiszy. Nie wierzę w żadną autopoprawkę.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PoselSiergiejPlewa">Dziękuję panu posłowi Janowi Byrze, że próbuje zwiększyć ogólną kwotę środków finansowych przyznanych mniejszości narodowej.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#PoselSiergiejPlewa">Panie przewodniczący, uważam opinię naszej Komisji za nieodpowiednią. Jest napisana w tonie proszącym. Nie została w niej zawarta powaga sytuacji, a także nie mówi się w niej o naszym odczuciu lekceważenia przez dwa resorty: finansów i kultury. Proponuję przerwać dzisiejsze posiedzenie i wznowić je dopiero wtedy, gdy minister finansów przedstawi nam autoporawkę wraz z podpisem premiera. Nie wierzę w obietnicę ministra finansów i ministra kultury. Pani minister Joanna Wnuk-Nazarowa nie była jeszcze w muzeum w Hajnówce, chociaż obiecała taką wizytę. Wnoszę o przełożenie posiedzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselJerzySzteliga">Zanim poddam pod głosowanie wniosek pana posła Siergieja Plewy, chciałbym prosić pana ministra Stanisława Żurowskiego o wyjaśnienie kwestii, którą poruszył pan poseł Jan Byra. Czy jest możliwe, by minister kultury mógł złożyć autoporawkę?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuStanislawZurowski">Z informacji, którymi dysponuję, wynika, że resort kultury wystosował w tej sprawie pismo do resortu finansów. Jeżeli jest taka potrzeba, pani minister przedłoży państwu to pismo. Chciałbym się teraz ustosunkować do poszczególnych wypowiedzi. Osobiście podzielam państwa niepokój. Z deklaracji pani minister wynika, że poziom wydatków na rok przyszły zostanie utrzymany. Budżet Ministerstwa Kultury i Sztuki jest teraz w rękach panów posłów i pań posłanek. Proszę zatem o wsparcie, a będzie on większy.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PodsekretarzstanuStanislawZurowski">Jeżeli chodzi o wypowiedź pana posła Mirosława Czecha, który krytykuje system rad, powiem, że jestem przekonany, że nie chodzi tutaj o przeniesienie odpowiedzialności z resortu kultury na rady i ich sekcje. Polityka opierająca się na autorytetach pełnomocnika do spraw mniejszości wydaje mi się polityką słuszną. Na pewno nie chodzi o zrzucenie odpowiedzialności.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PodsekretarzstanuStanislawZurowski">Pan poseł Jan Byra proponuje, by pismo skierowane przez resort kultury do resortu finansów zostało przedłożone Komisji. Przekażę pani minister państwa stanowisko. Zobowiązuję się do tego, by wszystkie informacje dotyczące trybu postępowania do państwa trafiły.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#PodsekretarzstanuStanislawZurowski">Poproszę też panią minister, by przedstawiła państwu statut i zasady funkcjonowania rad. Chciałbym, by sytuacja była klarowna i rozbieżności między stanowiskiem naszego resortu a stanowiskiem Komisji zniknęły.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#PodsekretarzstanuStanislawZurowski">Jeśli chodzi o wypowiedź pana posła Siergieja Plewy, to muszę przyznać, że się z nim zgadzam, ale z jednym zastrzeżeniem, że zarzuty zostały sformułowane zbyt ostro. Jeśli pan poseł Siergiej Plewa nie wierzy w obietnicę pani minister, to ja nic w tym względzie nie mogę zrobić. Ja wierzę pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselMiroslawCzech">Jedno sprostowanie, panie ministrze: na razie nie ma pełnomocnika do spraw mniejszości, więc nie ma autorytetu. Chciałbym teraz zacytować swoją wypowiedź z posiedzenia Komisji, które odbyło się 28 września br., a z którą wszyscy posłowie się zgodzili. "Popieram w pełni propozycję zgłoszoną przez pana posła Jana Byrę, aby przewodniczący Komisji wystosował pismo do ministra kultury i sztuki, w którym byłoby stwierdzenie, że pomysł powołania rady ekspertów opiniującej podział budżetu Departamentu Kultury Mniejszości Narodowej w Ministerstwie Kultury i Sztuki Komisja Mniejszości Narodowych i Etnicznych mająca wieloletnie doświadczenie w tym zakresie, uznaje za niepotrzebny".</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PoselMiroslawCzech">Sądzę, że wszyscy członkowie Komisji zgadzają się z opinią, że rada opiniująca nie jest potrzebna do podziału środków przewidzianych w budżecie państwa. Z czego to wynika? Kwota 3 mln 600 tys. zł była podzielona w sposób następujący: poszczególne mniejszości poprzez swoje stowarzyszenia otrzymywały środki finansowe. Taka procedura obowiązuje od kilku lat. Może o tym zaświadczyć pan poseł Henryk Kroll, który uczestniczy w posiedzeniach komisji od 1991 roku. Podobnie posłowie: Jan Syczewski, Siergiej Plewa, a także ja. Ubolewam nad tym, że stanowisko naszej Komisji nie jest uwzględniane przez resort kultury. Zwłaszcza, że 2/3 wydatków przeznacza się na czasopisma. Nie wyobrażam sobie powstawania nowych czasopism kosztem starych, które ukazują się od 40 lat.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PoselMiroslawCzech">Jeśli chodzi o mniejszość niemiecką, to posiada ona jedno czasopismo, które ukazuje się od 8 lat. Po jednym periodyku wydaje też mniejszość białoruska i ukraińska. Nie widzę powodu powoływania rady, by opiniowała te czasopisma. Pozostała część wydatków przeznaczona jest na organizowanie imprez kulturalnych takich jak festiwale, festyny. Gdyby kwota była większa o 1/3 lub 1/2, to wtedy moglibyśmy wypracować system grantów. Jednak i przez to już przeszliśmy na początku lat 90. Obecnie nie widzę żadnej przesłanki, by tworzyć radę do rozdzielania bardzo skromnych środków. Do tej pory stowarzyszenia mniejszościowe współpracowały ze sobą. Po utworzeniu rady zaczęłyby się konflikty. Nie bardzo wiem, w jaki sposób ta rada miałaby funkcjonować. Czy wszystkie stowarzyszenia, a jest ich ponad 50, miałyby w niej swojego przedstawiciela, czy zostałaby dokonana selekcja? Jeśli miałaby to być selekcja, to byłaby ona na pewno źródłem napięć, gdyż stowarzyszenia, które nie miałyby swoich przedstawicieli w radzie, czułyby się pokrzywdzone. Skomplikowalibyśmy w ten sposób i tak już trudną sytuację.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PoselMiroslawCzech">Uważam, że tworzenie nowej machiny przypomina czasy PRL-owskie i jest bezzasadne. Obecnie nie ma żadnego merytorycznego uzasadnienia dla utworzenia rady. Muszę powiedzieć, że nie traktuję poważnie pisma skierowanego przez resort kultury do Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselJerzySzteliga">W związku z wnioskiem pana posła Siergieja Plewy i pismem skierowanym do Komisji przez resort kultury, nie widzę podstaw do dalszej dyskusji nad problemem budżetu. Projekt budżetu nie jest w rękach posłów Komisji.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PoselJerzySzteliga">W związku z tym, że zaproponowana w projekcie budżetu kwota nie zapewnia realizacji art. 35 konstytucji pkt 1, zawieszam procedowanie nad punktem 1 do następnego tygodnia. Czy ktoś z panów posłów wyraża sprzeciw?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselFranciszekSzelwicki">W dniu 29 września jednoznacznie stwierdziliśmy, że środków finansowych jest za mało. Musimy uzgodnić stanowisko do dnia 25 listopada br. Czasu jest zatem niewiele. Uważam, że już dzisiaj musimy negatywnie zaopiniować projekt budżetu.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PoselFranciszekSzelwicki">Druga kwestia to kwota miliona złotych, o którą stara się poseł Jan Byra. Jeśli do kwoty 3 mln 600 tys. zł dodamy kwotę miliona zł, to sytuacja finansowa znacznie się poprawi.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselMiroslawCzech">Zgadzam się z propozycją pana przewodniczącego. Uważam, że możemy przesunąć o tydzień debatę nad budżetem. Należy jednak zaprosić na posiedzenie przedstawiciela resortu finansów albo sekretarza stanu, albo podsekretarza stanu i wyegzekwować odpowiedź. Trzeba sprawę wyjaśnić, zanim będzie za późno.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PoselMiroslawCzech">Poseł Henryk Kroll /niez./: Chciałbym poprzeć propozycję pana przewodniczącego. Uważam, że możemy poczekać na faktyczną realizację deklaracji, którą nam dzisiaj przedstawiono. Ze smutkiem stwierdzam, że resort kultury i resort finansów nie odnoszą się z należytą powagą do problemów mniejszości narodowych i etnicznych. Ta niewielka suma, o którą toczy się spór, zrobiła dzisiaj wiele złego na poziomie stosunków międzynarodowych, bo takie potraktowanie mniejszości odbije się na nich negatywnie. Na wyjazdowym posiedzeniu Komisji próbowałem wymóc na pani minister deklarację, którą nam dzisiaj zaprezentowano. Wtedy było to niemożliwe, dzisiaj już tak. Proponuję, by debatę nad budżetem przełożyć na następną środę.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselJerzySzteliga">Musimy uzyskać zgodę marszałka Sejmu. Teraz wracamy do wniosku pana posła Franciszka Szelwickiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselFranciszekSzelwicki">Proponowałem, by negatywnie zaopiniować budżet.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselMiroslawCzech">Proponuję zatem przegłosować opinię Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych, wtedy otrzyma ją Ministerstwo Finansów i będzie ona wsparciem dla Ministerstwa Kultury i Sztuki. Debatę nad budżetem przerwiemy aż do przyszłego tygodnia, kiedy to na posiedzenie Komisji przyjdzie przedstawiciel resortu finansów.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselSiergiejPlewa">Uważam, że opinia jest źle zredagowana. Nie wynika z niej, że bardzo krytycznie odnosimy się do projektu budżetu.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselJerzySzteliga">W tej opinii najważniejszą kwestią jest kwestia zwiększenia przyznanej kwoty o 1,5 mln zł. Nasze krytyczne stanowisko zawrzemy w dezyderacie.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselMiroslawCzech">Opinia jest napisana zgodnie z wymogami procesu le-gislacyjnego. Nasze krytyczne stanowisko znajdzie się w stenogramie Komisji, który pan minister Stanisław Żurowski przekaże pani minister Joannie Wnuk-Nazarowej. Przyjęcie opinii posłuży nam i resortowi kultury, a także pozwoli na zaproszenie na najbliższe posiedzenie Komisji przedstawiciela resortu finansów.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoselJerzySzteliga">Zgłaszam autoporawkę. Proponuję skreślić trzeci akapit, gdyż jest on nieprawdziwy.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselMiroslawCzech">Proponuję, by trzeci akapit zapisać w sposób następujący: "W budżecie 1998 r. przewidziano kwotę 3.630 tys. zł, co było realnym zwiększeniem nakładów w stosunku do lat poprzednich".</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PoselJerzySzteliga">Czy jest zgoda na poprawkę zaproponowaną przez posła Mirosława Czecha?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselSiergiejPlewa">Proponuję w trzecim akapicie od końca zapisać: "Dlatego też Komisja Mniejszości Narodowych i Etnicznych negatywnie ocenia propozycję kwoty zawartej w budżecie...".</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PoselJerzySzteliga">Panie pośle, naszą ocenę już wyraziliśmy. W opinii musimy zawrzeć to, co jest zgodne ze schematem przyjętym przez parlament. Bardzo pana posła proszę o odstąpienie od tego wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoselSiergiejPlewa">Bardzo mi przykro, ale nie mogę tego zrobić.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselJerzySzteliga">Rozumiem, że pan poseł zgłasza wniosek formalny.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselSiergiejPlewa">Opinia dotyczy budżetu i dlatego powinna zawierać naszą negatywną ocenę. W związku z tym proponuję, by trzeci akapit od końca uzyskał brzmienie: "Dlatego też Komisja Mniejszości Narodowych i Etnicznych negatywnie ocenia propozycję kwoty zawartej w budżecie i wnosi o zwiększenie proponowanej w projekcie budżetu na 1999 rok Ministerstwa Kultury i Sztuki w części dotyczącej mniejszości narodowych i etnicznych sumy o kwotę 1,5 mln złotych".</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PoselJerzySzteliga">Czy wszyscy posłowie zgadzają się z tą poprawką? Rozumiem, że tak. Proponuję jeszcze, by w trzecim akapicie od góry wykreślić wyraz "kolejnym". Czy ktoś jest temu przeciwny? Nie widzę. Poddaję pod głosowanie opinię nr 3 Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych do Komisji Kultury i Środków Przekazu.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PoselJanSyczewski">Czy dobrze rozumiem, że trzeci akapit od góry uzyskał brzmienie: "W budżecie 1998 r. przewidziano kwotę 3.630 tys. zł, co było realnym zwiększeniem nakładów w stosunku do lat poprzednich".</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PoselMiroslawCzech">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PoselFranciszekSzelwicki">Zastanawiam się, czy nie popełniamy błędu powołując się na kwotę 3.630 tys. zł. Zwłaszcza że w następnym akapicie piszemy, że "propozycja na 1999 rok jest obniżeniem środków przeznaczonych na kulturę mniejszości narodowych - realnie aż o 34,5%".</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PoselJerzySzteliga">Obecnie bierzemy pod uwagę tylko kwotę 2.623 tys. zł. Nie bierzemy pod uwagę deklaracji pani minister. Kto z panów posłów jest za przyjęciem opinii nr 3 wraz z poprawkami? Stwierdzam, że jednogłośnie przyjęliśmy opinię nr 3. Zamykam punkt 1 naszego porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PoselJerzySzteliga">Musimy uzyskać zgodę marszałka Sejmu na zorganizowanie posiedzenia Komisji w przyszłym tygodniu. Odbędzie się ono albo wtorek albo w środę. Mam też prośbę do pana ministra Stanisława Żurowskiego, by przekazał pani minister, że zapraszamy ją na następne posiedzenie naszej Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PodsekretarzstanuStanislawZurowski">Szczegółowo przedłożę pani minister wszystkie państwa uwagi i propozycję.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PoselJerzySzteliga">Otwieram punkt 2 naszego porządku dziennego. Proszę o zabranie głosu panią minister Irenę Dzierzgowską.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejIrenaDzierzgowska">Od dnia 1 stycznia 1999 roku wszystkie szkoły i placówki oświatowe przechodzą w gestię samorządów terytorialnych. W związku z decentralizacją systemu oświaty zmienia się rola i sytuacja ministra edukacji narodowej. Jednakże, mimo zmiany w sposobie finansowania zadań oświatowych, udało się Ministerstwu Edukacji Narodowej zgromadzić środki na podręczniki dla mniejszości narodowych. Ustaliliśmy plan wydania 17 tytułów na łączną kwotę 2. 058 tys. zł. Państwo otrzymaliście od nas pismo wraz z wykazem podręczników.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejIrenaDzierzgowska">Jeśli chodzi o środki inwestycyjne, to muszę powiedzieć, że są one bardzo okrojone w stosunku do roku bieżącego. Tę kwestię przedstawi państwu dyrektor Ryszard Wróblewski.</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejIrenaDzierzgowska">Pragnę też powiedzieć, że Ministerstwo Edukacji Narodowej będzie chciało ustalić z Komisją Mniejszości Narodowych i Etnicznych wspólną politykę edukacyjną dotyczącą reformy szkół mniejszościowych. Przekazujemy szkoły w gestię samorządów, jednakże nie chielibyśmy stracić kontroli nad nimi. Chcemy sprawować pieczę za pośrednictwem kuratorów oświaty. Niepokoi mnie to, że w tej chwili nie ma podstawy prawnej do tego, by minister edukacji narodowej mógł taką opiekę sprawować. Ministerstwo ma wpływ tylko na programy nauczania w szkołach. Myślę, że trzeba by tę kwestię wyjaśnić w toku prac nad drugą nowelizacją ustawy o systemie oświaty. Być może w ustawie o mniejszościach narodowych powinna się znaleźć wyraźna delegacja dla ministra edukacji narodowej, aby mógł on wpływać na sprawy edukacyjne szkół.</u>
<u xml:id="u-38.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejIrenaDzierzgowska">Konkludując: są środki na podręczniki mniejszości narodowych, środki inwestycyjne są znacznie okrojone i potrzebna jest polityka edukacyjna dotycząca szkół.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PoselJerzySzteliga">Dziękuję pani minister. Czy panowie posłowie mają pytania do pani minister?</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#JanSyczewski">Chciałbym poruszyć problem zadań zleconych. Wsparcie w tej kwestii ze strony ministra edukacji narodowej było istotnym czynnikiem zainteresowania dzieci i młodzieży językiem ojczystym i kulturą. Jak to będzie wyglądało w roku przyszłym?</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#SekretarzstanuIrenaDzierzgowska">Jeśli chodzi o zadania zlecone Ministerstwo Edukacji Narodowej dysponuje środkami na te zadania. Z przykrością stwierdzam, że nie są większe niż w roku bieżącym i że jest ich za mało w stosunku do potrzeb. Zapewniam jednak, że w tej kwestii nic się nie zmieni.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PoselMiroslawCzech">Pani minister, cieszy mnie ogromnie informacja, że w bieżącym roku zostanie oddana kolejna szkoła, mianowicie Liceum Ogólnokształcące z ukraińskim językiem nauczania w Przemyślu. Chciałbym jednak zapytać, czy znajdą się środki na dalsze dofinansowanie Liceum Ogólnokształcącego w Górowie Iławeckim?</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#DyrektorDepartamentuEkonomikiEdukacjiwMinisterstwieEdukacjiNarodowejRyszardWroblewski">Tak jak już wspomniała pani minister, wszystkie środki inwestycyjne zostały znacznie okrojone. Jeśli chodzi o szkołę w Górowie Iławeckim, udało się nam jeszcze wyasygnować środki na jej finansowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PoselSiergiejPlewa">W tym roku Komisja Mniejszości Narodowych i Etnicznych była na wyjazdowym posiedzeniu w województwie białostockim. Szkoły z białoruskim językiem nauczania znajdują się tam w krytycznej sytuacji. Pan przewodniczący, Jacek Kuroń wystosował pismo do ministra finansów, ponieważ padły deklaracje mówiące, że jeszcze w tym roku z rezerwy finansowej minister finansów wyasygnuje odpowiednie środki. Pismo z Ministerstwa Finansów powędrowało do Ministerstwa Edukacji Narodowej. W rezultacie pan przewodniczący, Jacek Kuroń otrzymał pismo mówiące, że nie ma na te szkoły środków finansowych.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#PoselSiergiejPlewa">Druga sprawa: w czasie interpelacji zapytałem ministra finansów o muzeum w Hajnówce. Pan premier Leszek Balcerowicz odpowiedział, że środki te można uzyskać z rezerwy finansowej. Jednakże do dzisiaj tych środków nie ma i nie zostały one uwzględnione w budżecie na rok przyszły. Jeśli te środki finansowe się nie znajdą, szkoły te zniszczeją. Ta kwestia bardzo mi leży na sercu.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PoselJerzySzteliga">Panie pośle, proszę nie obarczać pani minister Ireny Dzierzgowskiej cudzymi grzechami.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PoselMiroslawCzech">Chciałbym poprzeć stanowisko pani minister Ireny Dzierzgowskiej dotyczące zmiany systemu szkolnictwa mniejszości narodowych w związku z wejściem w życie reformy administracyjnej kraju. Te zmiany będą miały mniejszy wpływ na społeczności żyjące w zwartym skupisku, natomiast dla mniejszości ukraińskiej, która jest bardzo rozproszona, może to stanowić ogromny problem. W powiecie bartoszyckim są dwie szkoły: podstawowa i średnia. Po 1 stycznia 1999 roku szkoły te obejmie system gimnazjalny i już wiadomo, że lokalne władze chętnie stworzyłyby jedną szkołę. Nie chciałbym, by nasza praca została obrócona wniwecz. Może trzeba wystąpić z inicjatywą legislacyjną, nie czekając na pierwsze czytanie ustawy o systemie oświatowym. Jeśli Ministerstwo Edukacji Narodowej wyszło już z taką inicjatywą, to Komisja powinna się z nią zapoznać.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PoselJerzySzteliga">Prezydium Komisji zajmie się realizacją zgłoszonego przez pana posła wniosku. Cieszę się bardzo, że pani minister Irena Dzierzgowska myśli podobnie jak my. Jest świadoma problemu, który może się pojawić po 1 stycznia 1999 roku. Na wyjazdowym posiedzeniu Komisji w Legnicy, kiedy były prowadzone rozmowy z przedstawicielami mniejszości narodowych, pojawił się jeden problem. Z góry przepraszam za ingerowanie w autonomię ciała wykonawczego. Chodzi o wzmocnienie zespołu, który w resorcie edukacji narodowej się tymi sprawami zajmuje. Może się tak zdarzyć, że różne samorządy będą miały zastrzeżenia do reformy administracyjnej i płynących z niej konsekwencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#SekretarzstanuIrenaDzierzgowska">Zgadzam się ze wszystkimi niepokojami. Być może trzeba będzie zwiększyć nasz bardzo niewielki wydział zajmujący się szkołami mniejszości narodowych.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#SekretarzstanuIrenaDzierzgowska">Problemem jest sieć szkolna, gdyż obecnie w ustawie o systemie oświaty zapisano, że nie powinno się tworzyć zespołu złożonego ze szkoły podstawowej i gimnazjum. Jest to wprawdzie przepis, który będzie obowiązywał od roku 2001, jednakże może się okazać, że ten przepis powinien funkcjonować już teraz. Rzeczywiście należy wnieść poprawkę do ustawy o systemie oświaty. To samo odnosi się do roli kuratora - ta rola powinna być mocniejsza. Obecnie jego rola jest ważna tylko przy likwidacji szkół. Ministerstwo Edukacji Narodowej życzyłoby sobie, by kurator odgrywał rolę przy tworzeniu sieci szkolnej. Wszystko to wymaga szczegółowych zapisów. Myślę, że przygotujemy nowelizację ustawy o systemie oświaty najpóźniej do końca stycznia. Nie będzie to później niż przełom stycznia i lutego. Przedstawimy wtedy wszystkie zapisy, a także programy dla szkół. Pan dyrektor Ryszard Wróblewski powie jeszcze kilka słów na temat remontów szkół.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#DyrektorDepartamentuEkonomikiEdukacjiRyszardWroblewski">W uzupełnieniu powiem, że dostrzegamy problem szkół mniejszości białoruskiej. To się odzwierciedla w liczbie szkół, które przy pomocy finansowej państwa zostały oddane do użytku. Myślę tu o takich miejscowościach, jak Kleszczele, Narew, Michałowo czy Hajnówka. Sytuacja zmienia się diametralnie z dniem 1 stycznia 1999 roku i pojawia się potrzeba wprowadzenia pewnych zapisów.</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#DyrektorDepartamentuEkonomikiEdukacjiRyszardWroblewski">Pan poseł Mirosław Czech poruszył problem szkół w Bartoszycach. Chcę powiedzieć, że tamtejsza szkoła podstawowa z ukraińskim językiem nauczania pod kątem planowanego tam gimnazjum otrzymała środki z subwencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PoselMiroslawCzech">Dziękuję za tę informację. Jednakże samorząd w Bartoszycach chce się podzielić tymi środkami z innymi, więc proszę, by wyjaśniono samorządowi, ze środki przewidziane są na szkoły i na strych, którego jeszcze nie wykończono.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PoselJerzySzteliga">Czy są jeszcze pytania do pani minister? Nie widzę. Dziękuję pani minister za wszystkie informacje. Zachęcam do współpracy z naszą Komisją, by nie było tak, jak w przypadku Ministerstwa Kultury i Sztuki, które za wszelką cenę próbuje nas przekonać do rad i ich sekcji, chociaż Komisja się tej koncepcji sprzeciwia. Zamykam drugi punkt porządku dziennego. Czy są wolne wnioski? Nie ma. Dziękuję wszystkim za udział w posiedzeniu. Zamykam posiedzenie Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>