text_structure.xml
11.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselJozefZych">Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Kontroli Państwowej. Witam panie i panów posłów, witam prezesa Najwyższej Izby Kontroli pana Janusza Wojciechowskiego wraz z współpracownikami. Przed nami stoi problem nowelizacji ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli. Jedno z zagadnień dotyczące problemów legislacyjnych mamy już przygotowane. Pozostają dwa zagadnienia. Pierwsze, wynikające z międzynarodowych kontaktów Najwyższej Izby Kontroli, a drugie, które wynika z faktu złożenia projektu ustawy przez panią posłankę Liszcz, jak również wniosków podkomisji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselJozefZych">Do chwili obecnej przedyskutowaliśmy propozycję zapisu art. 97 prim. Po przedyskutowaniu tego artykułu okazało się, że podkomisja przedstawia swoje propozycje, które wymagały ustosunkowania się do nich. Kolejnymi sprawami, które trzeba rozstrzygnąć są kwestie związane z zagadnieniami postępowania dyscyplinarnego oraz mianowania i odwoływania kadry kierowniczej.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PoselJozefZych">Obecnie powinniśmy podjąć decyzje organizacyjne, które pomogą nam ostatecznie rozstrzygnąć zagadnienie nowelizacji ustawy, w tym również podstawową sprawę, tj. czy nasza Komisja - poza tym co już przyjęliśmy - występuje z inicjatywą nowelizacji ustawy czy też nie występuje.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselZdzislawKalamaga">Chciałem ponowić prośbę zgłoszoną na poprzednim posiedzeniu Komisji. Obecnie mamy sytuację, że jest projekt zmian posła łudwika Dorna, posłanki Teresy Liszcz oraz poprawki podkomisji.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselZdzislawKalamaga">Dla celów porządkowych całego procesu brakuje nam opracowań Najwyższej Izby Kontroli, które dotyczą opinii o funkcjonowaniu Najwyższej Izby Kontroli w kontekście ustawy. Konsekwencją powstania takiego opracowania będą niewątpliwie pomysły wniesienia do ustawy rozwiązań usprawniających funkcjonowanie Izby oraz dostosowanie ustawy do rozwiązań prawnych obowiązujących w państwach Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PoselZdzislawKalamaga">Ustawa powinna składać się z pięciu lub sześciu części. Sądzę, że najlepszym sposobem na sprawne poprowadzenie prac byłoby zajęcie się wszystkimi częściami przez podkomisję w sposób kompleksowy. Celem takiego podejścia jest uniknięcie sytuacji, w której mogłoby okazać się, że jedna nowelizacja przeczy drugiej.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PoselZdzislawKalamaga">Proszę o przyjęcie kompleksowej procedury nowelizacji ustawy. Jednocześnie chciałbym zapytać kiedy Najwyższa Izba Kontroli będzie gotowa ze swoim materiałem i wnioskami tak, aby mogła je nam przedstawić.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PoselZdzislawKalamaga">Jako przewodniczący podkomisji chciałbym prosić Najwyższą Izbę Kontroli, żeby zechciała ustosunkować się do proponowanych zmian, które znajdują się w sprawozdaniu podkomisji, szczególnie dotyczących pracowników mianowanych, sposobów ich powoływania i odwoływania oraz do innych kwestii takich jak: postępowanie dyscyplinarne, rzecznik dyscyplinarny, itd.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselMarekMazurkiewicz">Podzielam pogląd posła Zdzisława Kałamagi, że należy kompleksowo spojrzeć na zmianę ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli. Przecież nie chodzi nam o to, aby tworzyć trzy kolejne nowelizacje. Jest to szczególnie istotne, zwłaszcza na tle procesu negocjacyjnego z Unią Europejską i kontaktów Najwyższej Izby Kontroli z jej europejskimi partnerami.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PoselMarekMazurkiewicz">Moim zdaniem mogą wyniknąć i wynikają pewne potrzeby dostosowawcze procedur Najwyższej Izby Kontroli do standardów europejskich. Powinniśmy to uwzględnić w niezbędnym zakresie. Ponadto, Najwyższa Izba Kontroli powinna przedstawić nam swoją opinię do proponowanych zmian, w tym wynikających z potrzeb dostosowawczych do standardów obowiązujących w państwach Unii Europejskiej. Jednocześnie powinny być zgodne z naszym prawodawstwem, a zwłaszcza z konstytucją. Wszelkiego rodzaju zmiany procedur powinny być bardzo starannie przeanalizowane pod kątem ich przydatności oraz zgodności z naszą konstytucją i standardami europejskimi.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselJozefZych">Po pierwsze, czy według wiadomości na dzień dzisiejszy na temat problemów dostosowawczych, pan prezes widzi konieczność nowelizacji - poza tymi problemami, o których Komisja już mówiła?</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoselJozefZych">Po drugie, jeżeli tak, to w jakim terminie moglibyśmy otrzymać od państwa odniesienie się do poruszanych kwestii?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrezesNajwyzszejIzbyKontroliJanuszWojciechowski">Opracowania w postaci dokumentu jeszcze nie mamy, chociaż otrzymaliśmy już jego wersję roboczą. Myślę, że oficjalne opracowanie nadejdzie w ciągu kilku najbliższych dni. Wówczas ostatecznie będziemy mogli przeanalizować ten dokument. Mogę jednak już powiedzieć, iż wynika z niego konieczność zmiany ustawy. Dotyczy to przede wszystkim zakresu postępowania odwoławczego. Nasi eksperci słusznie zwracają uwagę na problem, który i my dostrzegamy już od dłuższego czasu, a mianowicie, że nasza procedura jest zbyt skomplikowana. Ma zbyt wiele etapów i poziomów.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrezesNajwyzszejIzbyKontroliJanuszWojciechowski">Moim zdaniem wnioski w kierunku uproszczenia procedury odwoławczej są sensowne i chcemy wykorzystać to w nowelizacji. Poza tym, jest jeszcze kilka kwestii, które być może nie są tak istotne, ale są ważne i powinny być uregulowane.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PrezesNajwyzszejIzbyKontroliJanuszWojciechowski">W związku z tym myślę, że w ciągu miesiąca będziemy w stanie odnieść się do wszystkich kwestii związanych z proponowanymi zmianami.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselJozefZych">Wobec tego przed nami staje bardzo trudne zagadnienie. Gdybyśmy chcieli rozpatrywać wszystkie propozycje łącznie, w tym materiał NIK, to praktycznie należałoby powiedzieć, że w świetle wszystkich dotychczasowych doświadczeń Sejmu byłaby niewielka szansa na to, aby przyjąć ustawę o Najwyższej Izbie Kontroli jeszcze w tej kadencji.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoselJozefZych">Wobec tego powinniśmy pracować na materiałach, które już mamy, a więc nad projektem podkomisji, projektem pani posłanki Teresy Liszcz, itd. W chwili, gdy otrzymamy materiały z Najwyższej Izby Kontroli, to zajmiemy się nimi.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#WiceprezesNajwyzszejIzbyKontroliJacekUczkiewicz">W kręgu kierownictwa Najwyższej Izby Kontroli podjęliśmy decyzję o przygotowaniu strategii rozwoju Najwyższej Izby Kontroli. Podstawą będzie kontekst sześcioletnich doświadczeń funkcjonowania ustawy o NIK oraz wyzwania, które stoją przed najwyższymi organami kontrolnymi państwa w związku z procesem akcesyjnym.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#WiceprezesNajwyzszejIzbyKontroliJacekUczkiewicz">Prace nad tym dokumentem trwają i są obecnie po etapie wstępnym, tj. analizy i rozpoznawania potrzeb. Uważam, że gdyby udało się opracować strategię rozwoju Najwyższej Izby Kontroli w stosunkowo krótkim czasie, to wówczas nowelizacja ustawy stanowiłaby swego rodzaju prawną formułę wprowadzenia tej strategii.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#WiceprezesNajwyzszejIzbyKontroliJacekUczkiewicz">Jeżeli chodzi o sprawy kadrowe proponowane w nowelizacji, to chciałbym zwrócić uwagę, iż w Sejmie jak żadnym innym miejscu znajdują się bardzo bogate materiały na ten temat. Uważam, że dla potrzeby prac nad nowelizacją należałoby się z tymi materiałami zapoznać. Nasi eksperci, a są to wybitni przedstawiciele organów kontrolnych, zadziwieni są faktem, że ustawa o Najwyższej Izbie Kontroli oparta jest na niezawisłości inspektora dokonującego kontroli. Twierdzą oni, że nigdzie w Europie nie ma takiej sytuacji, aby inspektor sam podpisywał protokół kontroli. Powinna to być domena kierującego kontrolą - np. dyrektora departamentu. W związku z tym eksperci proponują uproszczenie procedury kontrolnej poprzez połączenie dwóch dokumentów, tj. protokołu kontrolnego i wystąpienia pokontrolnego, w jeden dokument. Dokument ten byłby jednak podpisywany nie przez kontrolera, którego zadaniem jest wykonanie programu kontroli, ale podpisanego przez dyrektora jednostki, która daną kontrolę przeprowadza. Przyjęcie takiego rozwiązania ma określone implikacje. Oczywiście jedną z nich jest uproszczenie kontroli, ale jest jeszcze inna, nie mniej ważna sprawa, na którą również nasi koledzy zwracają uwagę. Jest to kwestia wprowadzenia w Najwyższej Izbie Kontroli powszechnego systemu zapewnienia jakości pracy instytucji. W Izbie mamy kontrolę wewnętrzną, która funkcjonuje na zasadach doraźnych - w zależności od potrzeb. Natomiast wprowadzenie powszechnego systemu zarządzania jakością, który sprowadza się między innymi do tego, że osoba, która ma podpisać końcowy dokument kontroli, śledzi bieg kontroli i na bieżąco kontroluje jakość wykonywania programu kontroli. Wszystko to wiąże się ze sobą w jedną całość. Do rozstrzygnięcia powstaje kwestia poziomu niezależności osoby odpowiedzialnej za nadzorowanie kontroli i podpisywanie dokumentu końcowego. Jest to jeden z kluczowych problemów.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselJozefZych">Gdybym miał rozumieć dokładnie wystąpienie pana prezesa, to rzeczywiście jest wiele problemów oraz pojawia się szereg zagadnień. Wypadałoby powiedzieć, że w tej kadencji Sejmu nie poradzimy sobie z tymi problemami. Tymczasem chcemy do tego podejść inaczej, to znaczy racjonalnie. Mamy świadomość, że nie powinniśmy przerywać prac. Jaki będzie ostateczny kształt projektu ustawy, zdecydujemy w przyszłości. Myślę, że Najwyższa Izba Kontroli może skrócić okres opracowania i dostarczenia Komisji materiału w okresie do 15 kwietnia.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrezesNajwyzszejIzbyKontroliJanuszWojciechowski">Sądzę, że jest to możliwe.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselJozefZych">Wobec tego chciałbym zapytać czy wniosek pana posła Kałamagi poparty przez pana posła Mazurkiewicza o to abyśmy wspólnie rozpatrywali materiały jest przez panie posłanki i panów posłów akceptowany? Kto jest za przyjęciem wniosku? Stwierdzam, że Komisja wniosek przyjęła jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PoselJozefZych">Na następnym posiedzeniu Komisji rozpatrzymy współdziałanie organów kontrolnych. Zamykam dzisiejsze posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>