text_structure.xml 24.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Witam na dzisiejszym posiedzeniu członków Komisji sejmowych oraz zaproszonych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselJanuszSzymanski">W porządku dziennym mamy jeden punkt - rozpatrzenie projektu sprawozdania Komisji o rządowym projekcie nowelizacji ustawy o kontroli skarbowej. Jest to druk nr 1175.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoselJanuszSzymanski">Jest to nasze kolejne spotkanie. Odbyły się już dwa posiedzenia, jednak nie zakończyły się one konkluzjami.Przejrzeliśmy projekt nowelizacji, ale chcę państwa poinformować o jednej sprawie, która zdarzyła się poza naszym udziałem. W przyjętym sprawozdaniu, które miało poczekać na zakończenie prac nad projektem ustawy o zobowiązaniach podatkowych, pojawiły się pewne nieścisłości. Autopoprawka powstała na posiedzeniu Rady Ministrów różniła się od tej, która była ostatecznie potwierdzona.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PoselJanuszSzymanski">Chcemy teraz doprowadzić do zgodności treści rozwiązań przyjętych w sprawozdaniu - druk nr 1559. Przeglądanie tej autopoprawki zakończyliśmy dyskusją nad pkt b, dotyczącym pkt 18 projektu, a dotyczącym art. 33 ustawy. Były to projekty dwóch nowych art. 33a i 33b.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PoselJanuszSzymanski">Przystępujemy do omówienia pkt c autopoprawki. Dotyczy ona pkt 19 i art. 34 ustawy. Jest tu mowa o tajemnicy skarbowej, kto ma ją przestrzegać, jaka ma być treść przyrzeczenia. Prosiłbym o zabranie głosu pana ministra Kubika.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansowJanKubik">Poprawka jest zgodna z zapisami ustawy o zobowiązaniach podatkowych. Zmieniamy jedynie organ podatkowy na generalnego inspektora lub dyrektora urzędu kontroli skarbowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Czy w sprawie pkt c, dotyczącego art. 34 ustawy, ktoś zechce zabrać głos? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Czy możemy uznać, że ta zmiana została przez Komisje zaakceptowana? Nie słyszę sprzeciwu. Przyjmuję, że Komisje przyjęły poprawkę.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PoselJanuszSzymanski">Kolejny pkt d dotyczy wprowadzenia nowej zmiany 19a i dodania nowych art. 34a, 34b i 34c. Wymienione są organy, którym można udostępnić akta zawierające informacje wymienione w art. 33 na zasadach wyłączności.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PoselJanuszSzymanski">Pojawiła się tu wątpliwość. Zmieniając przepisy ustawy o postępowaniu cywilnym oraz o postępowaniu karnym, zrezygnowaliśmy z instytucji rewizji nadzwyczajnej od 1 lipca 1996 roku. W naszych rozwiązaniach używamy instytucji nadzwyczajnej. O ile pamiętam, rewizja nadzwyczajna ma zastosowanie przy orzeczeniach Naczelnego Sądu Administracyjnego, gdzie panuje jednoinstancyjność.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PoselJanuszSzymanski">Pytam więc Biuro Legislacyjne, czy takie rozwiązanie, dotyczące rewizji nadzwyczajnej, ma tu rację bytu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#DyrektorBiuraLegislacyjnegoKSTeresaOlszewska">W ustawie o zobowiązaniach podatkowych ma ono rację bytu. Sądzę, że w ustawie o kontroli skarbowej również powinna pozostać instytucja rewizji nadzwyczajnej w toku postępowania administracyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Czy do zmiany w pkt d, dotyczącym pkt 19a, ktoś chce zgłosić uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#DoradcaprawnyZwiazkuBankowPolskichJerzyBanka">W imieniu Związku Banków Polskich chciałbym zgłosić propozycję poprawki do art. 34a ust. 1 pkt 2. Po słowach "w związku z wszczętym" proponujemy skreślić słowa "postępowaniem administracyjnym, kontrolnym lub karnym skarbowym". W to miejsce proponujemy wpisać "na podstawie uprzednio wydanego postanowienia, postępowaniem administracyjnym albo w związku z wszczętym postępowaniem kontrolnym lub karnym skarbowym."</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#DoradcaprawnyZwiazkuBankowPolskichJerzyBanka">Powodem zaproponowania tej zmiany jest ograniczenie sytuacji, w których informacje objęte tajemnicą bankową będą przekazywane pomiędzy poszczególnymi organami uprawnionymi w sposób pozbawiony wszelkiej kontroli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Proszę stronę rządową o ustosunkowanie się do tej propozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#SekretarzstanuJanKubik">Jest to zmiana redakcyjna. Nie mamy nic przeciwko takiej zmianie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselJanuszSzymanski">W takim razie prezydium weźmie na siebie tę propozycję. Czy budzi ona jakieś wątpliwości?Jeśli nie, rozumiem, że propozycja uzyskała akceptację.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Pkt e zawiera nową poprawkę 19b dotyczącą art. 35. Zawarto tu obowiązek dla wydawców i redaktorów gazet i czasopism udzielania informacji o podmiotach zamieszczających ogłoszenia i reklamy.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PoselJanuszSzymanski">Czy są jakieś uwagi do tej propozycji? Nie słyszę. Rozumiem, że przyjęliśmy ją.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PoselJanuszSzymanski">Pkt f polega na zmianie brzmienia zmiany 20. Jest to propozycja dodania rozdziału 3a "Przepisy karne". Propozycja ta była już analizowana. Czy są uwagi do tego zapisu? Nie słyszę. Propozycja została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#PoselJanuszSzymanski">Pkt g dotyczy dodania nowej zmiany 20a. Jest to dodanie nowego rozdziału 3b "Szcze-gólny nadzór podatkowy". Propozycja była również analizowana. Upewniam się jednak, czy nie pojawiły się tu jakieś wątpliwości? Nie słyszę. Propozycja została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#PoselJanuszSzymanski">Przechodzimy do przepisów, które dodajemy tą nowelą. Mamy propozycję nadania nowego brzmienia art. 8 ustawy. Proszę o przypomnienie uwag, jakie pojawiły się w dyskusji nad tą poprawką.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Po dyskusji z resortem finansów ust. 1 w art. 8 pozostaje bez zmian. Ust. 2 otrzymałby brzmienie: "Przepisów, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się do żądań wymienionych w art. 1 pkt 17 niniejszej ustawy w zakresie dotyczącym informacji określonych w art. 33 ust. 1-3, odnoszących się do zdarzeń zaistniałych przed dniem 1 stycznia 1997 roku."</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Jest to poprawka o charakterze legislacyjnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieFinansowBarbaraSlomska">Mamy pewną propozycję zapisu i prosilibyśmy o odniesienie się do niej.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieFinansowBarbaraSlomska">Ust. 1 otrzymałby brzmienie: "Żądania, o których mowa w art. 1 pkt 17 i 18 niniejszej ustawy, nie mogą dotyczyć informacji o zdarzeniach zaistniałych przed dniem 1 stycznia 1997 roku."</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieFinansowBarbaraSlomska">W ust. 2 znalazłby się zapis: "Przepisów, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się do żądań wymienionych w art. 1 pkt 17 niniejszej ustawy w zakresie dotyczącym informacji o zdarzeniach określonych w art. 33 ust. 1."</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieFinansowBarbaraSlomska">Jest to zakres, który dziś leży w gestii generalnego inspektora kontroli skarbowej.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieFinansowBarbaraSlomska">W ten sposób określony zakres informacji można byłoby otrzymać co do wydarzeń przed 1 stycznia 1997 roku, zaś inne - po dniu 1 stycznia 1997 roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Jest to propozycja istotnej zmiany. Albo przyjmujemy standard, który znalazł się w ustawie o zobowiązaniach podatkowych, albo dopuszczamy w wyjątkowych przypadkach stosowanie przepisów przed dniem 1 stycznia 1997 roku.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Ministerstwo Finansów proponuje w ust. 2 w art. 8 zapisać wyłączenie od zasady zawartej w ust. 1 tego artykułu. Musimy zdecydować, czy wprowadzimy nową zasadę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowWaldemarManugiewicz">Sytuacja jest skomplikowana. Chodzi o to, aby generalny inspektor kontroli skarbowej utrzymał uprawnienia, które wynikają z art. 48 Prawa bankowego w zakresie spraw karnych skarbowych.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowWaldemarManugiewicz">Wszystkie informacje o rachunkach, obrotach czy udzielonych kredytach muszą być udzielane za okresy poprzedzające dzień 1 stycznia 1997 roku. Trudność polega na stworzeniu tak precyzyjnego zapisu, aby uwzględniał on zasadę z ustawy o zobowiązaniach podatkowych, dotyczącą ograniczenia od dnia 1 stycznia 1997 roku, a jednocześnie - w przypadku spraw karnych skarbowych - istniało odstępstwo od zasady.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#DyrektorgeneralnyZwiazkuBankowPolskichKrzysztofPietraszkiewicz">Naszym zdaniem takie uprawnienie wykracza poza delegację art. 48 Prawa bankowego. Nie chcemy naruszać uprawnień generalnego inspektora. Jednak powinny one wynikać ściśle z art. 48 Prawa bankowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Omawiamy teraz projekt poprawki do art. 8 ustawy. Czy w sprawie tej poprawki ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Czy mają państwo inne propozycje?</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Biuro Legislacyjne zaproponowało, aby art. 8 ust. 1 pozostawić bez zmian, a ust. 2 nadać brzmienie: "Przepisów, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się do żądań wymienionych w art. 1 pkt 17 niniejszej ustawy w zakresie dotyczącym informacji określonych w art. 33, odnoszących się do zdarzeń zaistniałych przed dniem 1 stycznia 1997 roku."</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PoselJanuszSzymanski">Głównym problemem jest stworzenie jaśniejszego zapisu. Pan minister obstaje przy nowej propozycji art. 8.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#DyrektorZBPKrzysztofPietraszkiewicz">Sądzę, że nowa propozycja burzy nieco porozumienie, jakie udało nam się uzyskać w ciągu ostatnich tygodni. Może się nawet pojawić zarzut, że w tym zakresie mamy do czynienia z działaniem prawa wstecz.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#DyrektorZBPKrzysztofPietraszkiewicz">Nie mamy nic przeciwko pozostawieniu up-rawnień generalnego inspektora wynikających z art. 48 Prawa bankowego. Ustawa rozszerza zakres informacji, jakie mogą być żądane w tym trybie i dlatego sądzimy, iż byłoby to nieuprawnione.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PodsekretarzstanuWaldemarManugiewicz">Związek Banków Polskich przedstawił nam nowelę polegającą na dodaniu art. 9. Proponuję problem rozpatrywać łącznie. W nowym art. 9 proponuje się ograniczyć zakres informacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Propozycja nowego art. 9 nawiązuje do rozwiązania zawartego w dużej mierze w propozycji Senatu do ustawy o zobowiązaniach podatkowych.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Wówczas zapowiedzieliśmy chęć zamieszczenia podobnej konstrukcji w przepisach Ordynacji podatkowej, która docelowo będzie regulowała kwestie objęte dziś ustawą o zobowiązaniach podatkowych.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PoselJanuszSzymanski">W propozycji art. 9 przyjmuje się rozwiązanie następujące: "W okresie trzech lat od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy instytucje finansowe, wymienione w art. 33 ust. 1-3, mogą wystąpić z wnioskiem do inspektora, który zażądał przekazania informacji, o ograniczenie ich zakresu."</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#PoselJanuszSzymanski">Należy tu precyzyjnie określić podmiot. Może to być generalny inspektor kontroli skarbowej albo dyrektor urzędu skarbowego.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#PoselJanuszSzymanski">Dalsza procedura byłaby utrzymana. Wniosek składany jest w ciągu 14 dni od dnia otrzymania żądania i wymaga uzasadnienia. Inspektor w terminie 30 dni postanawia ostatecznie o zakresie żądanych informacji.</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#PoselJanuszSzymanski">Chodzi o uniknięcie sytuacji, o której opowiadali mi ostatnio Francuzi. Banki dostarczały najpierw informacji o stanie obrotów na poszczególnych rachunkach, a następnie coraz bardziej ograniczano ten zakres informacji, ponieważ nakładało to na banki poważne obowiązki i było bardzo pracochłonne.</u>
          <u xml:id="u-19.6" who="#PoselJanuszSzymanski">Generalny inspektor byłby tu cenzorem, który określałby zakres informacji, których od banków można byłoby żądać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PodsekretarzstanuWaldemarManugiewicz">Mam pewne wątpliwości, czy powinien to być tylko generalny inspektor. Propozycja nowego art. 9 ściśle wiąże się z art. 33 i 33a. Prawo wystąpienia do banku lub innej instytucji jest zastrzeżone dla generalnego inspektora kontroli skarbowej lub też dla dyrektora urzędu kontroli skarbowej.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PodsekretarzstanuWaldemarManugiewicz">Art. 9 powinien więc w pełni współgrać z art. 33 i 33a. Odwołanie powinno być kierowane do generalnego inspektora lub dyrektora urzędu kontroli skarbowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Uwaga jest słuszna. Zapis zostanie jeszcze dopracowany.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Zapis art. 9 ust. 1 brzmiałby więc następująco: "W okresie trzech lat od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, instytucje finansowe wymienione w art. 33 ust. 1-3, mogą wystąpić z wnioskiem do generalnego inspektora kontroli skarbowej lub dyrektora urzędu kontroli skarbowej, w zależności od tego, kto zażądał przekazania informacji, o ograniczenie ich zakresu."</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PoselJanuszSzymanski">Ust. 2 pozostałby bez zmian, zaś w ust. 3 dodalibyśmy na początku "lub dyrektor urzędu kontroli skarbowej".</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#PoselJanuszSzymanski">Teraz przepis art. 8 czytany łącznie z art. 9 ma inną konstrukcję. Byłaby to potencjalnie szansa wpływania na zakres przedmiotowy.</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#PoselJanuszSzymanski">Czy Komisje wyrażają zgodę na przyjęcie nowych propozycji art. 8 i 9? Nie słyszę sprzeciwu. Przyjmujemy więc nową wersję art. 8 i 9.</u>
          <u xml:id="u-21.5" who="#PoselJanuszSzymanski">Związek Banków Polskich zaproponował dodanie nowego art. 10. Jest on źle zapisany legislacyjnie, ale chcielibyśmy rozważyć tę propozycję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#DoradcaprawnyZBPJerzyBanka">Uzgodnione na senackiej Komisji zmiany do ustawy o zobowiązaniach podatkowych nie zostały uwzględnione w ostatecznej wersji ustawy. Sądzimy, że istnieje akceptacja ministra finansów do wprowadzenia takich zapisów, jak nasza propozycja art. 10.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#DoradcaprawnyZBPJerzyBanka">Mając świadomość ułomności legislacyjnej tej propozycji, prosimy o jej rozpatrzenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Nowelizacja ustawy o zobowiązaniach podatkowych jest już u prezydenta i czeka na podpis. Teraz mówimy o nowelizacji ustawy, która jeszcze nie weszła w życie.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Moim zdaniem, w ustawie o kontroli skarbowej przyjęliśmy pewien standard. Od 1 stycznia 1997 roku ma pojawić się ustawa Ordynacja podatkowa. Tam powinniśmy zawrzeć ten standard.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#PoselJanuszSzymanski">Przy rozpatrywaniu poprawek Senatu pan minister Manugiewicz złożył oświadczenie dotyczące tej sprawy. Istnieją więc dwie drogi: albo Ordynacja podatkowa, albo nowa inicjatywa, gdy uprawomocni się ustawa o zobowiązaniach podatkowych.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#PoselJanuszSzymanski">Dopóki pan prezydent nie podpisał ustawy mamy element niepewności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PodsekretarzstanuWaldemarManugiewicz">Podczas trzeciego czytania projektu nowelizacji ustawy o zobowiązaniach podatkowych złożyłem obietnicę w imieniu rządu. Wolą rządu jest wprowadzenie symetrycznych zmian zarówno w ustawie o kontroli skarbowej, jak i w Ordynacji podatkowej.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PodsekretarzstanuWaldemarManugiewicz">Problem dotyczy natomiast ustawy o zobowiązaniach podatkowych. Nikt nie może dać gwarancji, że 31 grudnia br. Ordynacja podatkowa zostanie uchwalona, podpisana i wejdzie w życie od 1 stycznia 1997 roku.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PodsekretarzstanuWaldemarManugiewicz">Chcę zaproponować coś, co nie jest może najlepszym rozwiązaniem. Za chwilę do parlamentu zostaną skierowane nowele ustaw o podatkach dochodowych od osób fizycznych i od osób prawnych. Do tego czasu ustawa o zobowiązaniach podatkowych zostanie podpisana. Wtedy można przy okazji dokonać noweli ustawy o zobowiązaniach podatkowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Sądzę, że jest to dobra propozycja.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Będzie można przeprowadzić taki zabieg, jeżeli propozycja otrzyma poparcie w parlamencie.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PoselJanuszSzymanski">Przechodzimy teraz do drugiej autopoprawki rządu, która wynikała z debaty poselskiej.Proszę pana ministra Kubika o naświetlenie tej propozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#SekretarzstanuJanKubik">Autopoprawka zawiera propozycję dopisania w art. 9 nowego ust. 4a. Dotyczy on przedmiotu kontroli oddziałów danego przedsiębiorstwa. Oddziały te znajdują się na terenie działania innego urzędu kontroli skarbowej niż sama centrala.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Czy w sprawie poprawki w pkt a, która dotyczy wprowadzenia zmiany 5a, są jakieś uwagi? Nie słyszę. Rozumiem, że zmiana została zaakceptowana.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Pkt b dotyczy zmiany 6, która zmienia art. 10 ustawy. Proszę o kilka słów komentarza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#SekretarzstanuJanKubik">Z uwagi na szczególny charakter czynności wywiadu operacyjnego w art. 10 proponujemy dopisać, że generalny inspektor kontroli skarbowej sprawuje nadzór nad pracownikami operacyjnymi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Czy w tej sprawie są uwagi? Nie słyszę. Komisje zaakceptowały tę propozycję.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Kolejna zmiana została błędnie ponumerowana, a więc nazwę ją pkt b'. Dotyczy on pkt 7 nowelizacji. Nie wymaga to chyba tłumaczenia. Czy są uwagi do tej propozycji? Nie słyszę. Przyjęliśmy pkt b' autopoprawki.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#PoselJanuszSzymanski">Pkt c dotyczy pkt 13 noweli. Czy są uwagi?  Nie widzę. Przyjęliśmy zmianę w pkt c.</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#PoselJanuszSzymanski">Pkt d dotyczy pkt 14 noweli i art. 25-28 ustawy. Nie słyszę uwag. Zmiana otrzymała akceptację Komisji.</u>
          <u xml:id="u-29.4" who="#PoselJanuszSzymanski">Pkt e nadaje nowe brzmienie art. 36 ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#SekretarzstanuJanKubik">Chcemy tu dodać, że materiały uzyskane w wyniku czynności operacyjno-rozpoznawczej, które nie stanowią informacji, powinny być niszczone.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Czy są pytania lub uwagi? Nie słyszę. Zmianę Komisje przyjęły.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Ostatnia zmiana zawarta jest w pkt f. Proponuje się tu nadanie nowego brzmienia art. 37.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#SekretarzstanuJanKubik">Chcemy dostosować zapisy art. 37 do analogicznych z ustawy policyjnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Jest to więc utrzymanie standardów. Czy są uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselStanislawStec">Proszę o uzasadnienie do tej poprawki. Jest to jednak daleko idąca zmiana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#SekretarzstanuJanKubik">Osoby, które będą współpracować z wywiadem nie muszą być ujawniane. Jest to zasada takiego wywiadu.Zbierane materiały muszą mieć również charakter tajny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Sądzę, że chodzi tu o następującą sytuację. Wraz z kon-trolą przychodzą funkcjonariusze UOP. Mają legitymacje. Chodzi o to, aby wytłumaczyć, dlaczego poza wyspecjalizowaną policją skarbową ma pojawić się szczególna kategoria osób, które mogą zbierać informacje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PodsekretarzstanuWaldemarManugiewicz">Wątpliwości pana posła Steca są uzasadnione i my również takie wątpliwości mieliśmy. Dotyczy to głównie ust. 3 w art. 37.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#PodsekretarzstanuWaldemarManugiewicz">Być może lepsza byłaby następująca redakcja art. 37. Po skreśleniu ust. 3 rozbudowany zostałby ust. 4. W celu ochrony osób współpracujących z wywiadem skarbowym nie powinien pojawić się blankietowy zapis ust. 3. Jednak należy chronić osoby, które zechcą współdziałać z wywiadem skarbowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Otrzymałem tę propozycję na piśmie. Po skreśleniu ust. 3, ust. 4 otrzymałby brzmienie: "Minister finansów jest obowiązany ujawnić dane o osobie, o której mowa w ust. 1, na wniosek I prezesa Sądu Najwyższego w przypadku wszczęcia postępowania karnego o przestępstwo, wymienione w art. 109 Kodeksu karnego lub o zbrodnię godzącą w życie ludzkie, lub o występek przeciwko życiu lub zdrowiu, gdy jego następstwem była śmierć człowieka, a także w przypadku uzasadnionego podejrzenia popełnienia przez tę osobę przestępstwa ściganego z oskarżenia publicznego w związku z wykonywaniem czynności operacyjno-rozpoznawczych."</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Czy wyrażacie państwo akceptację dla takiej propozycji? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#PoselJanuszSzymanski">Czy ktoś chciałby zabrać głos w sprawie całego sprawozdania? Nie słyszę.Komisje postanowiły przyjąć sprawozdanie.</u>
          <u xml:id="u-38.3" who="#PoselJanuszSzymanski">Proszę członków Komisji o upoważnienie prezydiów Komisji do korekty ewentualnych błędów językowych lub legislacyjnych. Wobec sprzeciwu rozumiem, że takie upoważnienie otrzymaliśmy.Pozostaje wybór posła sprawozdawcy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PoselZofiaGrzebiszNowicka">Proponuję. aby sprawozdawcą został pan poseł Janusz Szymański.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Przyjmuję propozycję. Czy są inne zgłoszenia. Jeśli nie, pozwolę sobie w imieniu trzech połączonych Komisji zaprezentować sprawozdanie.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>