text_structure.xml
48.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Otwieram posiedzenie Komisji Zdrowia poświęcone zaopiniowaniu sprawozdania z wykonania planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia za 2008 r. Upoważniony do przedstawienia sprawozdania jest przedstawiciel Narodowego Funduszu Zdrowia.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Witam panie i panów posłów, przedstawicieli rządu oraz Narodowego Funduszu Zdrowia. Myślę, że możemy przystąpić do procedowania.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Chciałbym wstępnie zapowiedzieć, że w przyszłym tygodniu, prawdopodobnie 3 września, zostanie zwołana Komisja w celu rozpatrzenia projektu zmiany ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w zakresie art. 118. Rozmawiałem dzisiaj z marszałkiem Sejmu na ten temat. Jest to projekt poselski. Zgodziliśmy się, że dobrze by było, gdyby do tego projektu były dołączone przynajmniej podstawowe zasady aktu wykonawczego, bo w art. 118 jest zawarta delegacja, ale szczegóły dotyczące sposobu liczenia algorytmu czy rozdziału miliardów złotych dla oddziałów wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia zawsze były zawarte w rozporządzeniu, łącznie z dokładną interpretacją delegacji ustawowej. Konsultacje w tym zakresie trwają. Myślę, że państwo posłowie – z całym szacunkiem – będą mieć ogromny problem, żeby do tego dotrzeć, bo tylko posiłkując się przedstawicielami rządu jesteśmy w stanie porozmawiać o algorytmie albo o szacunkowych podziałach środków. Zatem jutro rano pozwolę sobie przekazać państwu szacunkową informację o terminie posiedzenia, natomiast dzisiaj rozdalibyśmy państwu materiały, czyli głównie projekt tej ustawy, żeby państwo mogli się z nim zapoznać. Jak już powiedziałem, dotyczy on art. 118 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Jeszcze jedna sprawa. Wczoraj miało się odbyć posiedzenie Komisji Zdrowia na temat zmiany ustawy o zakładach opieki zdrowotnej. Państwo ten dokument znają – jego numer 2239. Dotyczy on ustawy o zakładach opieki zdrowotnej w trzech aspektach. Jednym z nich jest utrudnienie handlu długami – mówiąc kolokwialnie – poprzez kontrasygnatę organu założycielskiego publicznego zakładu opieki zdrowotnej. Dotyczy również spraw związanych z konsekwencją tak zwanej ustawy wedlowskiej, która dotyczyła specjalnego sposobu podziału środków z kontraktu, z uwzględnieniem płac. Posiedzenie w tej sprawie odbędzie się najprawdopodobniej podczas przyszłego posiedzenia Sejmu. Jeżeli państwo chcieliby się zapoznać z ekspertyzami przygotowanymi na potrzeby tej ustawy przez Biuro Analiz Sejmowych, a także z odpowiedziami ze strony Ministerstwa Zdrowia na uwagi dotyczące zgodności z konstytucją rozwiązania, zwłaszcza w kontekście ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, zapraszam do sekretariatu Komisji, gdzie panie powielą te dokumenty i państwu je przekażą. Nie chcieliśmy ich od razu powielać w pewnej ilości z powodu oszczędności – Kancelaria Sejmu ma zapisane plany oszczędnościowe. Tyle komunikatów. Dziękuję za uwagę.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Proszę przedstawiciela Narodowego Funduszu Zdrowia o przedstawienie nam sprawozdania z wykonania planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia za 2008 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoNarodowegoFunduszuZdrowiaDariuszJarnutowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Sprawozdanie z wykonania planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia za 2008 r. zostało sporządzone zgodnie z art. 130 ust. 1 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, to jest na podstawie zatwierdzonych przez Radę Oddziałów Wojewódzkich sprawozdań z wykonania planów finansowych oddziałów wojewódzkich, sporządzonych po przeprowadzeniu badania sprawozdania przez biegłego rewidenta, zgodnie ze wzorem określonym w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 31 maja 2005 r. w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej Narodowego Funduszu Zdrowia, uwzględniającego zmiany wprowadzone w listopadzie 2007 r.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoNarodowegoFunduszuZdrowiaDariuszJarnutowski">Plan finansowy Narodowego Funduszu Zdrowia na 2008 r. został zatwierdzony przez Ministra Zdrowia w porozumieniu z Ministrem Finansów w dniu 20 września 2007 r. i w ciągu 2008 r. podlegał aż 14 zmianom, które były przeprowadzane zarówno w trybie art. 124 ust. 1 i 2, jak i art. 129 ust. 3 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Źródłem finansowania dokonywanych zmian planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na 2008 r. były środki pochodzące w szczególności ze zmniejszenia planowanego odpisu aktualizującego składkę należną w stosunku do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, zwiększenia planowanej składki należnej brutto na podstawie sporządzonej prognozy przychodów, z rozwiązania rezerwy ogólnej, z odnotowanych w trakcie roku ponadplanowych przychodów finansowych i niewykorzystanych w 2007 r. środków finansowych ujętych na funduszu zapasowym, jak i z rozdysponowania wyniku finansowego NFZ za rok 2007.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoNarodowegoFunduszuZdrowiaDariuszJarnutowski">Wartość przychodów ogółem, zrealizowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia w 2008 r., wyniosła 52.809. 000 tys. zł i stanowiła 100,69% wartości planowanej, a uzyskana dynamika przychodów w odniesieniu do ich wartości w roku 2007 wyniosła 119,97%.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoNarodowegoFunduszuZdrowiaDariuszJarnutowski">Zasadniczym elementem przychodów uzyskanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia są przychody ze składek na ubezpieczenie zdrowotne, obejmujące zarówno przychody ze składek dotyczące roku bieżącego, jak i przychody z lat ubiegłych. Przychody te stanowiły w 2008 r. 95,98% ogółu przychodów Narodowego Funduszu Zdrowia. Ustalone w planie pierwotnym Funduszu na 2008 r. przychody ze składek na ubezpieczenie zdrowotne w wysokości 46.136.000 tys. zł uległy w trakcie roku zwiększeniu łącznie o 3.699.000 tys. zł do poziomu 49.835.000 tys. zł. Wartość zrealizowanych w 2008 r. przychodów z tytułu składek na ubezpieczenie zdrowotne wynosiła 50.684.000 i objęła przychody ze składek dotyczące roku bieżącego w wysokości 50.459.000 tys. zł oraz przychody ze składek z lat ubiegłych w wysokości 224.000 tys. zł. Zrealizowane przychody brutto z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne były wyższe od wielkości planowanej o kwotę 848.000 tys. zł, to jest o 1,7%, a uzyskana dynamika przychodów w odniesieniu do ich wartości w roku 2007 wyniosła 119,46%. Pozostałe elementy przychodów, ujęte w sprawozdaniu, stanowią przychody wynikające z przepisów o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego, dotyczące rzeczowych świadczeń leczniczych wykonanych wobec obywateli Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, przychody z tytułu realizacji zadań zleconych, dotacje z budżetu państwa na realizację zadań, o których mowa w art. 97 ust. 3 pkt 2a, 3 i 3b ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, dotację z budżetu państwa na realizację zadań zespołów ratownictwa medycznego, a także środki przekazane przez zakłady ubezpieczeń i Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny na podstawie przepisów o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, pozostałe przychody oraz przychody finansowe. Łączny udział tych pozostałych elementów przychodów w przychodach ogółem Funduszu wynosił 4,2%.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoNarodowegoFunduszuZdrowiaDariuszJarnutowski">Wartość kosztów ogółem, zrealizowanych w roku 2008, wyniosła 51.658.000 tys. zł i stanowiła 93,61% wielkości planowanej. Odnotowana dynamika kosztów w odniesieniu do ich wartości w roku 2007 wyniosła 122,25%.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoNarodowegoFunduszuZdrowiaDariuszJarnutowski">Zasadniczym elementem kosztów Narodowego Funduszu Zdrowia są koszty świadczeń opieki zdrowotnej, których udział w kosztach ogółem w roku 2008 wyniósł 95,53%. Plan kosztów świadczeń zdrowotnych został wyznaczony na podstawie prognozy kosztów na lata 2008-2010 oraz projekt planów finansowych przekazanych przez dyrektorów oddziałów wojewódzkich Funduszu. Pierwotnie planowane nakłady na świadczenia opieki zdrowotnej ustalono w wysokości 45.294.000 tys. zł, a podziału ogółu środków na świadczenia opieki zdrowotnej pomiędzy oddziały wojewódzkie Funduszu dokonano zgodnie z art. 118 ust. 3 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 18 września 2007 r. w sprawie szczegółowego trybu i kryteriów podziału środków pomiędzy centralę a oddziały wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia z przeznaczeniem na finansowanie świadczeń opieki zdrowotnej dla ubezpieczonych. Z uwagi na wejście w życie z dniem 16 października 2007 r., to jest po dacie zatwierdzenia planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na 2008 r., ustawy z dnia 5 września 2007 r. o zmianie ustawy o przekazaniu środków finansowych świadczeniodawcom na wzrost wynagrodzeń oraz o zmianie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej wprowadzającej w szczególności obowiązek finansowania przez Narodowy Fundusz Zdrowia w roku 2008 skutków związanych z utrzymaniem wzrostu kwoty zobowiązania, o której mowa w art. 136 ust. 5 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, oraz stawki kapitacyjnej, powstała konieczność dokonania zmiany podziału środków na świadczenia opieki zdrowotnej pomiędzy oddziały wojewódzkie Funduszu.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoNarodowegoFunduszuZdrowiaDariuszJarnutowski">Zmiana planu finansowego na 2008 r. w tym zakresie skutkująca ponownym wyznaczeniem planowanych nakładów na świadczenia opieki zdrowotnej oddziałów wojewódzkich Funduszu i wyodrębnieniem środków na wzrost wynagrodzeń w łącznej kwocie 4.890.000 tys. zł została zatwierdzona przez Ministra Zdrowia w porozumieniu z Ministrem Finansów w dniu 13 listopada 2007 r. Dokonywana w trakcie 2008 r. alokacja wolnych środków finansowych kierowanych do oddziałów wojewódzkich w kolejnych zmianach planu finansowego, w łącznej wysokości 7.130.000 tys. zł, pozwoliła na renegocjacje kontraktów ze świadczeniodawcami, które miały na celu w szczególności zabezpieczenie potrzeb zdrowotnych ubezpieczonych w tych obszarach, w których występowało na nie największe zapotrzebowanie, a także realizację wyznaczonych przez Funduszu kierunków zmian w zakresie kształtowania struktury rodzajowej świadczeń opieki zdrowotnej. W wyniku dokonanych zmian planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na 2008 r., łączny budżet kosztów świadczeń zdrowotnych Narodowego Funduszu Zdrowia osiągnął wartość 52.359.000 tys. zł, w tym w oddziałach wojewódzkich 51.359.000 tys. zł. Poniesione przez NFZ w 2008 r. koszty świadczeń zdrowotnych w wysokości 49.348.000 tys. zł stanowiły 94,25% wartości planowanej. Pozostałe elementy kosztów stanowiły 4,47% ogółu kosztów Funduszu i objęły, między innymi, koszty poboru i ewidencjonowania składek przekazywanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych i Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, koszty programów polityki zdrowotnej realizowanych na zlecenie, koszty realizacji zadań zespołów ratownictwa medycznego, koszty administracyjne, pozostałe koszty oraz koszty finansowe. Odnotowany na koniec 2008 r. dodatni wynik finansowy w łącznej wysokości 1.152.000 tys. zł objął wyniki finansowe oddziałów w wysokości minus 274.000 tys. zł oraz wynik finansowy centrali Funduszu w wysokości 1.426.000 tys. zł. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Dziękuję bardzo. Państwo mają do dyspozycji szczegółowe materiały, pozwolę sobie zatem otworzyć dyskusję. Czy ktoś z państwa chciały zabrać głos odnośnie do sprawozdania Narodowego Funduszu Zdrowia i ewentualnie zadać pytania mające wyjaśnić pewne kwestie w tym zakresie? Proszę, pan poseł Sopliński.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselAleksanderSoplinski">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Mam pytanie. Ministerstwo Zdrowia za opiekę nad nieubezpieczonymi dziećmi, kobietami ciężarnymi i uzależnionymi zalegało w 2008 r. 40.000 tys. zł. W tym roku, za pierwsze półrocze – jeżeli mam dobre dane – jest to 65.000 tys. zł. To łącznie daje ponad 100.000 tys. zł. W związku z tym pytam, czy Ministerstwo Zdrowia zwróciło te 40.000 tys. zł za rok 2008 i jakie zaległości ma Ministerstwo Zdrowia w stosunku do Narodowego Funduszu Zdrowia? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Dziękuję bardzo. Pan poseł Hoc, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselCzeslawHoc">Dziękuję, panie przewodniczący. Mam do poruszenia kilka kwestii, najpierw natury ogólnej.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoselCzeslawHoc">Lektura rocznego sprawozdania z wykonania planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia w końcowej konstatacji jest zaskakująca, a nawet zatrważająca, ale nie z uwagi na treść, tylko ze względu na następcze działania Narodowego Funduszu Zdrowia, które – jak uważam – były nieudolne, a niekiedy nawet nieodpowiedzialne. Jeśli za 2008 r. jest dodatni wynik finansowy i dowiadujemy się, że nie ma zapłaconych nadwykonań za 2008 r., a dodam, że w województwie podkarpackim szpitale mają zaległości w wysokości 120.000 tys. zł, to zastanawiam się, jaką strategię obrał Narodowy Fundusz Zdrowia, bo niepłacąc za te nadwykonania przyzwalał niejako świadomie na spiralne zadłużanie się szpitali i generowanie zobowiązań, w tym wymagalnych. Uważam, że takie postępowanie Narodowego Funduszu Zdrowia jest błędne, nieudolne i nieodpowiedzialne. Tego dotyczy moje pierwsze pytanie. Dlaczego tak się stało, że do dzisiaj zapłaciliście za nadwykonania, mimo że mieliście nadwyżki 1.153.000 tys. zł?</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PoselCzeslawHoc">Druga kwestia dotyczy profilaktycznych programów zdrowotnych. Nie wydali państwo 32.000 tys. zł finansowanych ze środków własnych Funduszu z powodu – jak podaliście – niskiego zainteresowania świadczeniodawców realizacją świadczeń w niektórych zakresach. Jednak podali też państwo wiadomość, że tylko na kampanię informacyjną – wydruki zaproszeń – w ramach programu wczesnego wykrywania raka szyjki macicy i raka piersi wydali państwo 11.133 tys. zł, a efektywność tego programu, jak wynika z poprzednich sprawozdań – jeśli dobrze pamiętam – była w granicach 13%. Czyli 32.000 tys. zł są niewykorzystane, 11.000 tys. zł wydano na kampanię informacyjną, a efektywność wynosi 13 %. W związku z tym mój wniosek jest jednoznaczny. Widząc przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli prosiłbym, żeby Komisja Zdrowia wystąpiła do Najwyższej Izby Kontroli z wnioskiem o zbadanie strategii, celowości i efektywności tych programów, jeżeli bowiem dowiadujemy się, że, po pierwsze, wykorzystanie jest małe, a po drugie, że ogromne środki wykorzystuje się tylko w jednym segmencie, przy czym efektywność tego jest prawie żadna, to znaczy, że gdzieś jest błąd i wydajemy pieniądze niecelowo i w sposób nieprzemyślany. Mój wniosek do Najwyższej Izby Kontroli jest oficjalny – o kompleksowe zbadanie strategii, celowości i efektywności wydawania tych pieniędzy.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PoselCzeslawHoc">Trzecia kwestia – świadczenia zdrowotne kontraktowane odrębnie. Państwo nie wykorzystali 72.000 tys. zł w tym zakresie. W przypadku, kiedy jest ogromny niedobór tlenoterapii domowej, żywienia pozajelitowego w domu pacjenta, badań na pozytonowym tomografie emisyjnym, a wy nie wykorzystujecie 72.000 tys. zł, to, w mojej ocenie, są to działania niepożądane i niepokojące, bo – powtarzam – na te świadczenia jest potężne zapotrzebowanie wśród pacjentów w regionie. Jest to bardzo niedobre działanie.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PoselCzeslawHoc">Jeszcze jedna, ogólna kwestia – podstawowa opieka zdrowotna. W stosunku do 2007 r. nastąpił znaczny wzrost środków na podstawową opiekę zdrowotną – bodajże 1.250.000 tys. zł. Nie byłoby w tym nic złego, gdyby państwo jednocześnie nie wykreślili z podstawowej opieki zdrowotnej bardzo istotnych elementów – opieki nocnej, opieki świątecznej, wyjazdowej opieki lekarskiej, tak zwanego transportu dalekiego. Skreślacie potężne zadania dla podstawowej opieki zdrowotnej, a jednocześnie znacznie podwyższacie nakłady. W planie finansowym na 2010 r. zwiększacie nakłady na podstawową opiekę zdrowotną o 14,7%, w tym samym czasie zmniejszacie środki na opiekę specjalistyczną o 4%, a na lecznictwo szpitalne o 2,4% i jednocześnie zmniejszacie zdania w podstawowej opiece zdrowotnej.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#PoselCzeslawHoc">Ja mam również specjalizację lekarza rodzinnego, chociaż pracuję w specjalistyce. Wiem, że praca lekarza rodzinnego jest bardzo trudna i odpowiedzialna. I dobrze, że tyle pieniędzy na ten cel dajecie, ale niech będą zachowane proporcje, dawajcie również na specjalistykę i na lecznictwo szpitalne. Powiem w związku z tym, że Narodowy Fundusz Zdrowia i Ministerstwo Zdrowia powinny być nazwane imieniem Marka Twardowskiego. To powinniście napisać na tabliczce – Narodowy Fundusz Zdrowia i Ministerstwo Zdrowia imienia Marka Twardowskiego. Ja bym chciał mieć takiego wiceministra, który tak samo biłby się o specjalistykę, lecznictwo zamknięte, refundację leków, gospodarkę lekami i inne rodzaje świadczeń. Powtarzam, że te pieniądze lekarzom rodzinnym się należą, bo to jest trudna i odpowiedzialna praca, ale zachowujmy proporcje.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#PoselCzeslawHoc">Jeszcze tylko krótkie pytania. Gdzie rozdysponowano 678.000 tys. zł z tytułu ubezpieczeń komunikacyjnych? Kilka razy to wymieniano, ale tak to podano, że nie mogę tego skonstatować. Następne pytanie. Dlaczego niektóre oddziały Narodowego Funduszu Zdrowia w stosunku do roku 2007 mają bardzo duży ujemny wynik – jest to dokładnie napisane na str. 76 – na przykład, oddziały lubelski, łódzki, śląski, podlaski, a inne mają wspaniałe dodatnie wyniki, na przykład, oddziały mazowiecki, zachodniopomorski i pomorski? Z pewnością przeprowadzali państwo analizę w tym zakresie. Proszę więc przekazać nam wnioski.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#PoselCzeslawHoc">Jeszcze uwaga. W tych materiałach brakuje kartek. W przypadku oddziałów zachodniopomorskiego i warmińsko-mazurskiego sprawozdanie roczne nie jest kompletne. Ja akurat pochodzę z województwa zachodniopomorskiego. Nie wiem, dlaczego jednej informacji zabrakło. Proszę o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z pań i panów posłów chciałby jeszcze zabrać głos, zanim udzielę głosu panu ministrowi? Proszę bardzo, pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselBeataMaleckaLibera">Dziękuję bardzo. Pan poseł zadał pytania, które wielu spośród nas chciało zadać. Czy wszystkie nadwykonania za rok 2008 zostały uregulowane, a jeśli nie, to czy będą uregulowane? To pierwsze moje pytanie.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PoselBeataMaleckaLibera">Drugie pytanie. Wszyscy wiemy, że w roku 2008 w Narodowym Funduszu Zdrowia dobrze się działo – był dobry spływ środków ze składki i pieniędzy było wystarczająco na pokrycie potrzeb. Dlatego bardzo proszę o wyjaśnienie, dlaczego tylko 95,5% wydano na świadczenia zdrowotne. Czy to było zaplanowane? Jak państwo do tego podchodzą? Jak te środki zostaną dalej wykorzystane? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Dziękuję bardzo. Na tym etapie poproszę pana ministra oraz pana dyrektora o odniesienie się do zadanych pytań.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Mam prośbę do pana ministra, żeby przekazał, że jest bardzo nieprzyjemnie, jeśli szefowie Narodowego Funduszu Zdrowia, którzy mają zdać sprawozdanie ze swojej działalności, lekceważą Komisję. To jest dla mnie rzecz dziwna. Rozumiem, że pan dyrektor jest w bardzo trudnej sytuacji. Narodowy Fundusz Zdrowia ma swoje organa statutowe – są to prezesi. Sądzę, że wystąpię na piśmie do ministra i do pana marszałka, że Narodowy Fundusz Zdrowia w nosie ma Komisję Zdrowia.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Proszę teraz o ustosunkowanie się do dotychczasowych wypowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaCezaryRzemek">Dziękuję bardzo. Odnosząc się do pytań pana posła Soplińskiego, jeśli chodzi o nieubezpieczonych, to, rzeczywiście, kwota, z jaką Ministerstwo Zdrowia zalegało, powinna być uregulowana do końca sierpnia. Z tym raczej nie ma problemu. Natomiast za ten rok zalegamy z tego tytułu Narodowemu Funduszowi Zdrowia około 40.000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaCezaryRzemek">Jeżeli chodzi o pytania pana posła Hoca, ponieważ było ich więcej, pozwolę sobie odpowiedzieć na nie bardziej szczegółowo. Nadwykonania za 2008 r. są nieopłacone w niektórych województwach z dwóch powodów. Po pierwsze, Narodowy Fundusz Zdrowia przedstawił propozycje szpitalom, z których część nie wyraziła zgody na taką propozycję. A skoro nie wyrażono w odpowiednim terminie zgody na przyjęcie tych propozycji, część szpitali zdecydowała się na wejście na drogę sądową. Większość umów wygasała z końcem 2008 r. i Narodowy Fundusz Zdrowia nie mógł podpisać aneksów w 2009 r., ponieważ te umowy nie obowiązywały.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaCezaryRzemek">Jeżeli chodzi o realizację badań profilaktycznych, to 11.000 tys. zł, które przeznaczono na kampanię, pochodziło z Ministerstwa Zdrowia. Oczywiście, badamy, jak to przebiega. Mogę powiedzieć, że opracowujemy zmianę – zastanawiamy się, jak do tego podejść, żeby profilaktyka była większa.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaCezaryRzemek">Jeśli chodzi o świadczenia odrębnie kontraktowane, było pytanie o tlenoterapię domową. Narodowy Fundusz Zdrowia opłacił wszystkie świadczenia, jakie świadczeniodawcy w tym zakresie wykonali. Oczywiście, nie można powiedzieć, że to jest wina Narodowego Funduszu Zdrowia czy świadczeniodawcy. Ponieważ świadczeniodawcy musieliby zakupić za własne środki dodatkowe urządzenia, niektórzy nie chcieli ryzykować. Niektórzy zaryzykowali, kupili i otrzymali później środki na tlenoterapię domową.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaCezaryRzemek">Podstawowa opieka zdrowotna. Zapewne pan minister Marek Twardowski ucieszyłby się z tej propozycji, natomiast ja zapewniam państwa, że nocna i świąteczna pomoc lekarska oraz transport nadal jest w podstawowej opiece zdrowotnej. W 2008 r. jest w podstawowej opiece zdrowotnej…</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaCezaryRzemek">Podział środków z OC był omawiany w Komisji Zdrowia. Dokonywany był według algorytmu, a środki trafiły do poszczególnych oddziałów.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaCezaryRzemek">Jeżeli chodzi o wykorzystanie 95,5%, powiem, że ze względów społecznych jest ono niezadowalające, ponieważ były środki, które można było wykorzystać. Powstaje jednak pytanie, jak zostały wykorzystane te środki przez świadczeniodawców, czy kupujemy to, co na siłę przedstawiają nam świadczeniodawcy, czy usługi, które chcemy kupić. Takie wykorzystania tych środków i niepodpisanie umów za tak zwane nadwykonania, czyli świadczenia wykonane ponad umowę, powoduje to, że sama kwota nie odzwierciedla efektu leczenia i społecznego zadowolenia. Natomiast Narodowy Fundusz Zdrowia rozliczył tę kwotę i na pewno chętnie by przekazał 100% na dobrze wykorzystane świadczenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w tej sprawie? Ponieważ wywołana była Najwyższa Izba Kontroli, proszę, panie dyrektorze, o ustosunkowanie się do postulatów pana posła. Z tego, co wiem, były prowadzone kontrole.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#DyrektorDepartamentuPracySprawSocjalnychiZdrowiaNajwyzszejIzbyKontroliLechRejnus">Pan poseł Hoc prosi o kontrolę w tym zakresie. W ciągu najbliższego miesiąca otrzymają państwo informację o realizacji programu onkologicznego, gdzie będzie zawarta ocena, tylko dotycząca wcześniejszego roku. Sytuacja wyglądała podobnie w poprzednich latach, jeśli chodzi o efektywność zgłaszania się na badania profilaktyczne. Prosiłbym więc nie zgłaszać tego wniosku, jako że informacja pojawi się w skrzynkach w ciągu najbliższego miesiąca. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Proszę bardzo. Proszę się przedstawić do protokołu.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzedstawicielFederacjiZwiazkowPracodawcowOchronyZdrowiaPorozumienieZielonogorskieMarekWalkiewicz">Marek Walkiewicz, „Porozumienie Zielonogórskie”. Ja tylko w kilku zdaniach odniosę się do tego, co powiedział kolega Hoc – znamy się już od kilku lat. Ja w roku 1998 zakładałem niepubliczny zakład opieki zdrowotnej. Wtedy, żeby wszystko to, o czym poseł Hoc tutaj mówi, było realizowane, stawka na organizację i prowadzenie nocnej oraz świątecznej pomocy medycznej w województwie wielkopolskim wynosiła 20,2%. W pewnym okresie spadła poniżej 10% – na przełomie lat 2004-2005, za rządów prezesa Panasa – kiedy próbowano zmienić i uszczegółowić nocną pomoc wyjazdową. Mieliśmy sami to wykonywać nie mając sztabu ludzi do pomocy. Nie wyobrażam sobie tego, jak by to dzisiaj wyglądało, biorąc pod uwagę wiek, w jakim jesteśmy. W tej chwili mamy około 13%, a według standardów europejskich, optymalne byłoby 20%. Podstawowa opieka zdrowotna wykonuje 80% świadczeń zdrowotnych. To są miliony świadczeń. Myślę, że nawet takie skromne podwyżki to nie jest to, do czego powinniśmy dążyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Dziękuję bardzo. Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#CzlonekPrezydiumNaczelnejRadyPielegniarekiPoloznychHannaGutowska">Hanna Gutowska, Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych. Chciałabym prosić o dokładną odpowiedź na pytanie – mówił o tym pan poseł – czy nadwykonania za 2008 r. zostaną zapłacone? Z tego, co pan powiedział, wynika, że nie, ale chciałabym jeszcze raz to usłyszeć. Chciałabym też dowiedzieć się, jaka to była propozycja kierowana do szpitali, dotycząca zapłacenia nadwykonań, z której dyrektorzy szpitali nie skorzystali. Rozumiem, że państwo przedkładali korzystną propozycję zwrotu faktycznie poniesionych kosztów. Nie bardzo to rozumiem. A ponieważ jest wiele krytycznych uwag pod adresem Narodowego Funduszu Zdrowia, w tym przypadku, jeżeli dyrektorzy nie skorzystali z takiej propozycji, to ich należałoby krytycznie ocenić. Żeby jednak nasza ocena była prawidłowa, bardzo proszę o udzielenie precyzyjnej odpowiedzi, jaka to była propozycja i czy nadwykonania zostaną zapłacone.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Dziękuję bardzo. Jeszcze pan poseł Hoc, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselCzeslawHoc">Dziękuję, panie przewodniczący. Ja jedno zdanie ad vocem i jeszcze jedno pytanie.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PoselCzeslawHoc">Oczywiście – jeszcze raz powtarzam – podstawowa opieka zdrowotna jest fundamentem systemu opieki zdrowotnej. Nie ma żadnej wątpliwości. To, po pierwsze.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#PoselCzeslawHoc">Po drugie, rzeczywiście, pieniądze, jakie ma lekarz rodzinny, są niewystarczające. To trzeba wiedzieć, i ja to podkreślałem, mówiłem tylko o proporcjach. A o nadaniu imienia Marka Twardowskiego mówiłem z podziwem i bez żadnych podtekstów, bo uważam –chociaż możemy tutaj polemizować – ma on niewyobrażalnie wysoką skuteczność.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#PoselCzeslawHoc">Natomiast jeśli chodzi o propozycje, to w województwie świętokrzyskim ponoć proponowaliście, że za nadwykonania będziecie płacić 30%. Takie dajecie propozycje – 30% poniesionych kosztów za nadwykonania – a musicie przecież sobie zdawać sprawę z tego, że w publicznym zakładzie opieki zdrowotnej pacjent zgłaszający się w przypadku zagrożenia życia lub zdrowia musi być przyjęty i że zostały poniesione koszty obsługi, koszty zakupu wyrobów medycznych itd. Zatem proponowanie zapłaty w wysokości 30% z góry jest nie do przyjęcia. I dobrze o tym wiecie. Dlatego, w mojej opinii, uprawiacie nieodpowiednią politykę, prowadzącą do niejako świadomego zadłużania szpitali. Dlaczego nie płacicie od razu, żeby nie nakręcać spirali zobowiązań, żeby od razu poprawiać kondycję finansową? 24 czerwca tego roku pani minister Ewa Kopacz w szpitalu powiatowym w Mielcu mówiła, że w 100-procentach zapłaci wszystkie nadwykonania, a szpital ten ma zobowiązań wymagalnych 8000 tys. zł, a nadwykonań 7000 tys. zł. Gdyby od początku miał zapłacone świadczenia ponadlimitowe, nie miałby żadnych kłopotów z zobowiązaniami wymagalnymi. Dlaczego tego nie rozumiecie i prowadzicie – oczywiście, mówię „jakby”, bo niemożliwe jest, żeby to robiono celowo – do dezorganizacji systemu?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Dziękuję. Proszę uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselJaninaOkragly">Chciałabym zapytać przedstawiciela Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie programów profilaktycznych, ponieważ obserwuję tendencję do zmniejszania nakładów na programy profilaktyczne. Profilaktyka to bardzo ważna część ochrony zdrowia, a w konsekwencji powoduje w późniejszym okresie zmniejszenie kosztów. Dlaczego wykonanie w roku 2007 wyniosło 167.000 tys. zł, a w 2008 r. planowano wydatkowanie 120.000 tys. zł i wykonanie jest jeszcze mniejsze? Jaka jest strategia i dlaczego jest tendencja malejąca? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Dziękuję bardzo. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Jeśli nie, poproszę o odpowiedź na tę serię pytań i postulatów.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PodsekretarzstanuwMZCezaryRzemek">Dziękuję bardzo. Jeżeli chodzi o umowy na tak zwane nadwykonania za 2008 r., nie było możliwości podpisania aneksu, ponieważ te umowy wygasły. Zatem w tym wypadku dochodzić roszczeń można jedynie na drodze sądowej.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PodsekretarzstanuwMZCezaryRzemek">Jeśli chodzi o propozycje, panie pośle, to były różne, również 40-procentowe, zależnie od zakresu. Niektórzy dyrektorzy te propozycje przyjmowali, chociażby w innych województwach. Argumentacje dyrektorów są różne, co jest zrozumiałe. Jednak spotykałem się i z takim podejściem, że skoro była umowa i były tam zawarte środki chociażby na wynagrodzenia, to część wynagrodzeń z umowy zostało wykonanych – pracownicy wykonali to w ramach swojego czasu, co powinno być skonsumowane w umowie. Zatem – moim zdaniem – ta nadwyżka powinna być nieopłacona w 100-procentach nie we wszystkich nas interesujących zakresach, chociaż w niektórych została zaproponowana w 100-procentach. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Dziękuję bardzo. Panie dyrektorze, proszę jeszcze szczegółowo odnieść się do pytań, które były tutaj stawiane.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#DyrektordepartamentuNFZDariuszJarnutowski">Jeżeli chodzi o rozliczenie umów o udzielanie opieki zdrowotnej za 2008 r., po zakończeniu roku dyrektorzy oddziałów wojewódzkich zostali zobowiązani przez prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia do zaproponowania warunków finansowania świadczeń wykonanych ponad limit, zgodnie z tym, co mówił pan minister. Przypomnę, jakie obowiązywały zasady.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#DyrektordepartamentuNFZDariuszJarnutowski">Podstawowym kryterium zapłaty za nadwykonania był plan finansowy danego oddziału wojewódzkiego. Niektóre oddziały wykorzystały środki zapisane w swoim planie finansowym w ponad 99-procentach. Dokładnie chodziło o oddziały kujawsko-pomorski, lubelski, podkarpacki, świętokrzyski i warmińsko-mazurski. Tych oddziałów, w ramach tego planu, po prostu nie było stać na zapłacenie w roku 2008 większej liczby świadczeń.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#DyrektordepartamentuNFZDariuszJarnutowski">Kolejne świadczenia w ramach zawartych umów, czyli do kwoty zobowiązania, jaką Fundusz zobowiązał się zapłacić świadczeniodawcom, płacone były w 100-procentach. Świadczenia wykazane przez świadczeniodawców jako ratujące życie oraz świadczenia nielimitowane również były proponowane w cenie 100%, natomiast pozostałe świadczenia, wykazane przez świadczeniodawców jako nie ratujące życia i nie wykazywane jako świadczenie nielimitowane – w cenie nie przekraczającej 40% wartości świadczenia wynikającej z umowy.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#DyrektordepartamentuNFZDariuszJarnutowski">Jeżeli chodzi o pytanie pani poseł dotyczące spadku w 2008 r. nakładów na opiekę profilaktyczną, powiem, że w związku ze zmianą finansowania świadczeń w podstawowej opiece zdrowotnej, część świadczeń profilaktycznych została przesunięta z rodzaju profilaktyczne programy zdrowotne finansowane ze środków własnych Funduszu do podstawowej opieki zdrowotnej i do ambulatoryjnej opieki specjalistycznej. Do podstawowej opieki zdrowotnej trafił program profilaktyki chorób układu krążenia, profilaktyki gruźlicy – etap podstawowy, profilaktyki chorób odtytoniowych, w tym profilaktyki obturacyjnej choroby płuc – etap podstawowy, natomiast do ambulatoryjnej opieki specjalistycznej zostało przeniesione finansowanie programu profilaktyki raka szyjki macicy – etapy podstawowy i rozszerzony. Dlatego obserwowany jest spadek. Poprzednio te świadczenia były finansowane w rodzaju świadczeń profilaktyczne programy zdrowotne finansowane ze środków własnych Funduszu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w tej sprawie? Jeśli nie, udzielę sobie głosu, bo chciałbym przejść do generaliów. Ważne są szczegóły, ale i generalia mówiące o tym, jak jest wykonywany budżet.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Pan dyrektor z Najwyższej Izby Kontroli chyba się ze mną zgodzi, że jeżeli są jakieś sprawy dotyczące wykonania planu, niedociągnięcia itd., mówi się, że Najwyższa Izba Kontroli wnosi uwagi z negatywną opinią wtedy, kiedy jest wskaźnik 4% źle lub wadliwie wydanych środków budżetowych. Na str. 35 jest tabelka dotycząca kosztów świadczeń zdrowotnych. W tej tabelce jest wykonanie budżetu za 2007 r., plan na 2008 r. ze zmianami oraz wykonanie za 2008 r. I co się okazuje? To, że plan zakładał na koszty świadczeń zdrowotnych 52.359.000 tys. zł, natomiast wykonanie było na poziomie 49.348.000. Różnica między jednym a drugim wynosi ponad 3.000.000 tys. zł. Rozumiem, że te 3.000.000 tys. zł to jest zakładka, którą mają państwo na rok bieżący. Co było powodem tak niskiego wykorzystania planu, tylko w 94-procentach, który sami państwo przedstawiali jako możliwy do zrealizowania, zwłaszcza w kontekście sygnałów dotyczących pretensji różnych środowisk świadczeniodawców? Gdyby przyjrzeć się świadczeniodawcom, to okazałoby się, że większość z nich ma pretensje, poza „Porozumieniem Zielonogórskim”, ale wiadomo, niestety, że w ministerstwie działa lokalne silne lobby tego stowarzyszenia. W związku z tym trudno je pokonać. To jest moja uwaga. Co więc się stało, że ten plan nie został zrealizowany, w kontekście powszechnego narzekania? To pierwsza sprawa.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Druga sprawa jest dla mnie bulwersująca. Zajmowałem się nią od lat 90., kiedy wchodził system ubezpieczeniowy i zakupywanie świadczeń przez ubezpieczyciela, czyli płatnika, to była kwestia nadwykonań. Otóż, w polskim eksperckim systemie ochrony zdrowia działała, i chyba jeszcze działa, pani prof. Kissimowa-Skarbek, która już w latach 80. – było wówczas pismo „Antidotum” – publikowała różnego rodzaju artykuły i obliczenia, w których wskazywała jak należy płacić za nadwykonania. Proszę państwa, nadwykonanie to nie jest 100% świadczenia w jakiejkolwiek umowie. I mimo dużych pieniędzy, jakie miał do dyspozycji Narodowy Fundusz Zdrowia – rok 2008 był rekordowy – nie podjęto żadnych działań, żeby to przekuć na rzeczywistość. Jeżeli jest 100 operacji wyrostka robaczkowego, to 101 operacja nie kosztuje tyle samo, ile 100 operacji zakontraktowanych jednostkowo. Kosztuje co najwyżej 30-40% kwoty zakontraktowanej, bo z tego powodu, że wykonuje się jeden zabieg więcej nie trzeba dodatkowo zatrudnić lekarzy, pielęgniarek, techników itd. – robi się to tymi samymi siłami, nie dobudowuje się specjalnego pomieszczenia w szpitalu, nie używa się dodatkowo ogrzewania, czyli generalnie koszty stałe zostają na tym samym poziomie, chyba że wprowadzono w szpitalach jednostkowe rozliczenie pielęgniarki i położnej od każdego pacjenta. O tym jednak ni słyszałem, a byłby to eksperyment na skalę światową, że za każdego pacjenta wypłacano by pielęgniarce czy lekarzowi odpowiednie honorarium. W związku z tym ten problem, przy tak dużej ilości pieniędzy, trzeba się było starać rozwiązać raz na zawsze. Nie byłoby negocjacji, kosztownych postępowań sądowych i stałego narzekania na niepłacenie za limity. Oczywiście, rozwiązania są różne, o innych nie powiem, bo zasadniczą kwestią w każdym systemie ochrony zdrowia jest popyt. To, czy uda się zahamować popyt, który da się stworzyć w każdej sytuacji, czy nie, to są inne spawy. Są do tego mechanizmy. Ja wiem, jakie one są, a państwo zapewne się domyślają, ale póki co nikt o nich nie dyskutuje.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Kolejna sprawa. Czy, skoro szpitale zrealizowały tyle nadwykonań, to czy gdziekolwiek z tego powodu znacznie zmniejszyły się kolejki? Przecież skoro liczba nadwykonań liczona jest w miliardach złotych, czy w setkach milionów złotych, to powinno to przełożyć się na kolejkę. Na to pytanie nie mamy odpowiedzi. Rozumiem, że trudno oczekiwać, aby Narodowy Fundusz Zdrowia odpowiadał tutaj za kolejki, bo, zgodnie z ustawą, jest to domena Ministerstwa Zdrowia.</u>
<u xml:id="u-25.4" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Jeszcze jedna sprawa. Niestety, dołączę się do głosu, który się już tutaj przewijał, dotyczącego finansowania zadań. Podstawowa opieka zdrowotna jest filarem każdego systemu opieki zdrowotnej, natomiast generalnie nie udało się do końca szczegółowo opisać jej zadań. Stąd wynikają spory merytoryczne, ale często i emocjonalne – kto na kogo przerzuca koszty. Jest to stały element wszystkich sporów. W powszechnej opinii – nie wiem, ile jest w tym prawdy, a Narodowy Fundusz Zdrowia powinien to zbadać – podstawowa opieka zdrowotna przerzuca koszty – rzadziej na specjalistów, bo tam jest ogromna kolejka – albo na pacjenta, który udaje się do prywatnego gabinetu, albo na szpital. Trzeba by więc przynajmniej zweryfikować skierowania z podstawowej opieki zdrowotnej pod kątem tego, z czym jest pacjent kierowany i jaki jest poziom zdiagnozowania pacjenta. Nie wiem, czy wy w ogóle realizujecie zadania nałożone na podstawową opiekę. Jeżeli tak, i wiemy, że zadania są większe, to pieniądze powinny być większe. A jeżeli nie wiemy, a odczucie społeczne jest przeciwne, to istnieje uzasadnione podejrzenie, że ktoś kogoś wykorzystuje kosztem innych rodzajów działalności.</u>
<u xml:id="u-25.5" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Ostatnia sprawa – profilaktyka. Z profilaktyką od wielu lat nie udało się nam zrobić nic sensownego. Początkowo – jak państwo wiedzą – za programy profilaktyczne było odpowiedzialne Ministerstwo Zdrowia. I przyznam się, że był stały trend przekazywania środków z Ministerstwa Zdrowia… Niektórzy nie lubią słuchać, a pani przewodnicząca nigdy nie słucha. Przepraszam. Jeśli chodzi o profilaktykę, czy w ogóle jest jakiś pomysł, żeby te środki, w ramach Funduszu procentowo niewielkie, sensownie wykorzystać? Obecnie wydaje się, że profilaktyka, o której dużo się mówi, zwłaszcza z trybuny sejmowej, a wszyscy mądrzą się w mediach, jak wyglądała źle, tak źle wygląda. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-25.6" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PodsekretarzstanuwMZCezaryRzemek">Odniosę się do ostatniej kwestii – profilaktyki. Z pewnością chcemy to zmienić, aby jak najwięcej osób korzystało z profilaktyki, tym bardziej, że to później oddziałuje na ewentualny pobyt niektórych osób w szpitalu.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PodsekretarzstanuwMZCezaryRzemek">O odpowiedzenie na resztę pytań proszę pana dyrektora.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#DyrektordepartamentuNFZDariuszJarnutowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Jeżeli chodzi o tabelę na str. 35, przedstawia ona syntetycznie, w układzie rodzajowym, wykonanie kosztów świadczeń opieki zdrowotnej. Pozwolę sobie zauważyć, że na str. 37 jest przedstawione to porównanie w układzie oddziałowym. I jak już wspominałem, w oddziałach kujawsko-pomorskim, lubelskim podkarpackim, świętokrzyskim i warmińsko-mazurskim wykonanie sięgało ponad 99%. W pozostałych oddziałach to wykonanie było znacząco niższe. Na przykład, w oddziale mazowieckim wyniosło 88,96%. Przy ujednoliceniu cen, wskaźnik zróżnicowania dochodów, który jest zastosowany w algorytmie, przesuwa te środki pomiędzy oddziałami, nie pozwalając im do końca wykorzystać tych środków, jeżeli płacą tyle samo, a wszystkie środki w zmianach planu finansowego na rok 2008 były dzielone algorytmem. Wspomnę tylko, że pomiędzy planem pierwotnym a planem ostatecznym nakłady na świadczenia opieki zdrowotnej zwiększyły się o ponad 7.000.000 tys. zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Panie dyrektorze, jaki jest efekt, jeśli chodzi o satysfakcję przeciętnego Polaka, w związku z tym, że takie środki przeznaczono na ten cel? Według opinii publicznej, nic dobrego się nie zdarzyło. To jest przykre. Ja to rozumiem, bo byłem po tej drugiej stronie, jak trudne jest to przedsięwzięcie, ale nic spektakularnego się nie stało.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#DyrektordepartamentuNFZDariuszJarnutowski">Kolejki są, jakie były.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Proszę, jeszcze pan dyrektor z Najwyższej Izby Kontroli.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#DyrektordepartamentuNIKLechRejnus">Ponieważ pan przewodniczący odwołał się do mnie, chciałbym zauważyć, że w tych niewykorzystanych środkach 1.000.000 tys. zł leży po stronie świadczeniodawców, bowiem 1.000.000 tys. zł stanowią nadwykonania kontraktów. Zazwyczaj źle się mówi o Funduszu, ale tym razem postanowiłem go wesprzeć, ponieważ prawda jest pośrodku.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Dziękuję bardzo, panie dyrektorze. Kij zawsze ma dwa końce. To znaczy, że ktoś woluntarystycznie przeszacował kontrakt i nie wiadomo dlaczego zaproponował to na tej wysokości. I ktoś, wiedząc o tym, dostał te pieniądze, a potem nie potrafił ich wykorzystać. Zatem to nie do końca jest tak, ale to zostawmy.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w sprawie sprawozdania? Nikt się nie zgłasza.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Zgodnie z ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, musimy przyjąć opinię dotyczącą sprawozdania z wykonania planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia za 2008 r. Przeczytam państwu propozycję opinii. Jeżeli będą państwo mieć zdanie przeciwne, proszę to zasygnalizować.</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Czytam: „Komisja Zdrowia na posiedzeniu w dniu 27 sierpnia 2009 r. zapoznała się ze sprawozdaniem z wykonania planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia za 2008 r. i na podstawie art. 130 ust. 3 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych pozytywnie opiniuje przedstawione sprowadzanie”. Czy ktoś jest przeciwnego zdania? Tak. W związku z tym przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-32.4" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Kto z pań i panów posłów jest za pozytywnym zaopiniowaniem sprawozdania z wykonania planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia za 2008 r.? Dziękuję bardzo. Kto jest przeciwnego zdania? Kto się wstrzymał od głosu?</u>
<u xml:id="u-32.5" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Stwierdzam, że przy 14 głosach za, braku przeciwnych i 6 wstrzymujących się Komisja przyjęła sprawozdanie z wykonania planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia za 2008 r. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-32.6" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Przypominam, że jutro rano dostarczę państwu dokładną informację o posiedzeniu Komisji dotyczącym zmiany ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w kontekście podstawy prawnej do wydania nowego algorytmu. Dziękuję za uwagę.</u>
<u xml:id="u-32.7" who="#PrzewodniczacyposelBoleslawPiecha">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>