text_structure.xml 20.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Witam państwa bardzo serdecznie. Otwieram posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Witam serdecznie panie posłanki i panów posłów. Szczególnie gorąco witam przedstawicieli ministerstw: edukacji i obrony narodowej. Bardzo serdecznie dziękujemy za obecność. Na podstawie listy obecności stwierdzam kworum. Wobec niewniesienia zastrzeżeń stwierdzam przyjęcie protokołów z posiedzeń Komisji z 8 i 21 stycznia oraz 10 i 11 lutego 2009 roku.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia obejmuje rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w trakcie drugiego czytania rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustawy o kulturze fizycznej. Są to druki nr 1687 i 1752. Czy do takiego porządku dziennego zgłaszacie państwo uwagi? Nie słyszę. Stwierdzam, że porządek dzienny posiedzenia został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Przystępujemy w takim razie do rozpatrzenia poprawek zgłoszonych w trakcie drugiego czytania. Druki macie państwo przed sobą. Uprzejmie proszę przedstawiciela wnioskodawców o przedstawienie poprawek. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselKazimierzMoskal">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, państwo ministrowie. Kilka słów natury ogólnej. Po pierwsze – chciałbym...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Rozumiem, że pan poseł przedstawia treść poprawek. Czy tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselKazimierzMoskal">Do poprawki dojdę. A mogę najpierw parę zdań?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Nie teraz. Pierwsza poprawka jest zgłoszona przez klub Platformy Obywatelskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselKazimierzMoskal">Jeśli tak, to przepraszam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Proszę państwa, pierwsza poprawka dotyczy art. 166, który w pkt 1 otrzymuje nowe brzmienie. Kto z państwa przedstawi nam poprawkę? Bardzo proszę, pan poseł Roszak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselGrzegorzRoszak">Zmiana dotyczy treści art. 166 ust. 1. Konkretnie, sformułowania przedmiotu – edukacja dla bezpieczeństwa. Ponieważ chcemy, aby ten przedmiot został precyzyjnie określony, proponujemy następujące brzmienie artykułu: „Uczniowie gimnazjów, zasadniczych szkół zawodowych, liceów ogólnokształcących, liceów profilowanych i techników, z wyjątkiem szkół dla dorosłych, podlegają obowiązkowi w zakresie edukacji dla bezpieczeństwa”. I w dalszych punktach tak, jak było poprzednio.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Dziękuję bardzo. Czy mogę prosić o stanowisko rządu? Pan minister Marciniak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejZbigniewMarciniak">Opowiadamy się za tą poprawką. Ma ona charakter porządkujący i tworzy logiczny układ treści.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Rząd zgadza się z poprawką i ją popiera. Czy ktoś z państwa chciałby zgłosić opinię przeciwną? Proszę bardzo, pan poseł Sprawka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselLechSprawka">Pani przewodnicząca, to nie jest głos przeciwny, raczej uwaga dotycząca materii artykułu, w którym dokonywana jest zmiana, w odniesieniu do art. 3. Zdaję sobie sprawę, że mój głos jest troszeczkę spóźniony. Jednak myślę, że Ministerstwo uwzględni te uwagi w trakcie prac w Senacie.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PoselLechSprawka">Mianowicie, w ust. 2 art. 166 jest zapisane, że edukacja ta odbywa się w wymiarze jednej godziny tygodniowo w cyklu kształcenia. Natomiast, jeżeli literalnie odczytamy art. 3, uwaga ta dotyczy zarówno ust. 1, jak i ust. 2. Widnieje tam przepis, że „edukację dla bezpieczeństwa prowadzi się od roku szkolnego 2009 w pierwszej klasie gimnazjum”. Oznacza to, że obligatoryjnie ta edukacja prowadzona jest w klasie pierwszej, a jej dalszy ciąg w kolejnych klasach gimnazjalnych. Wynika z tego obligatoryjność w klasie drugiej i trzeciej, co oznaczałoby trzy godziny w cyklu kształcenia. Rozumiem intencje tego zapisu, ale jest on zły. Zdaję sobie sprawę, że dzisiaj nie jesteśmy już w stanie tego zmienić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Rozumiem panie pośle, bo znajdujemy się na zupełnie innym etapie rozpatrywania poprawki. Taką uwagę należało zgłosić w trakcie drugiego czytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselLechSprawka">Jednak obecnie zwracam na to uwagę. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Dziękuję bardzo serdecznie. Rozumiem, że ten głos też właściwie był za, bo dotyczył innej materii. Czy Biuro Legislacyjne ma jakąś uwagę wobec tej pierwszej poprawki? Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">W związku z tym poddajemy poprawkę pod głosowanie. Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki pierwszej proszę o podniesienie ręki. Dziękuję bardzo. Kto jest przeciw? Dziękuję bardzo. Kto się wstrzymał? Dziękuję. Bardzo proszę o podanie wyników.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">16 posłów głosowało za, 8 przeciw, 1 osoba wstrzymała się od głosu. Rozumiem, że Komisja zaakceptowała tę poprawkę. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Przechodzimy do poprawki drugiej.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Poprawka druga dotyczy art. 2 ustawy o kulturze fizycznej z dnia 18 stycznia 1996 roku, któremu nadajemy nowe brzmienie. Pan poseł Moskal chce zabrać głos, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselKazimierzMoskal">Pani przewodnicząca, panie ministrze, Wysoka Komisjo. Wychowanie fizyczne jest ważną dziedziną. Myślę, że każdemu zależy na tym, by obok kształcenia intelektualnego młodzieży, na właściwym poziomie odbywało się również wychowanie fizyczne. To, co zaproponował projektodawca, oznacza jednak, że część zajęć wychowania fizycznego można będzie prowadzić poza szkołą. Na początku 2001 roku,pierwsze rozporządzenie, które się ukazało w sprawie czwartej i piątej godziny wychowania fizycznego w szkołach podstawowych, pojawiło się dlatego, że w szkołach brakowało odpowiednich warunków i w założeniu był to przepis przejściowy. Miał na celu doprowadzenie do tego, że po pewnym czasie zajęcia wychowania fizycznego odbywać się będą w szkole.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PoselKazimierzMoskal">Natomiast teraz proponujemy, żeby nie tylko w szkole podstawowej, w gimnazjum, ale też i w szkołach ponadgimnazjalnych można było prowadzić dwie godziny zajęć wychowania fizycznego w różnych formach poza szkołą. Rodzą się wątpliwości, co do słuszności takich rozwiązań i niepokój, że może być to krok w niewłaściwym kierunku. Chodzi nie tylko o ochronę interesów nauczycieli wychowania fizycznego, ale również całość funkcjonowania szkoły. Gdyby pójść drogą rozumowania, że – jak twierdzą niektórzy – zajęcia: wychowania fizycznego, turystyczne, rekreacyjne, czy jakieś inne , prowadzone w innych formach niż klasowo-lekcyjne przyniosą uczniowi więcej korzyści, to możemy w ten sposób podejść do każdego przedmiotu. Uznać, że lepsze zajęcia z matematyki, języka polskiego, historii można realizować gdzieś indziej, w ramach kółek zainteresowań itd. Możemy je wyprowadzać ze szkoły.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PoselKazimierzMoskal">W związku z tym zastanówmy się, czy to jest właściwie, czy nie? My ten problem poruszaliśmy wcześniej i zadawaliśmy pytanie; dlaczego nie ma w tej kwestii opinii komisji merytorycznej, bo wychowanie fizyczne, jasne, że dotyczy funkcjonowania edukacji, ale skoro mamy Komisję Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki, to dobrze byłoby wiedzieć, jakie w tej sprawie jest jej stanowisko. Czy Komisję Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki uważa, że te działania są właściwe, czy też , w jakimś stopniu, niewłaściwe. Tego stanowiska dotąd nie mamy, a dotyczy ono wychowania fizycznego i spraw związanych z kulturą fizyczną.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#PoselKazimierzMoskal">Dlatego też proponujemy, żeby każde dziecko przechodziło cały program wychowania fizycznego w szkole, bo są to ćwiczenia ogólnorozwojowe, również ćwiczenia specjalistyczne. Jeżeli ktoś chce zaproponować dodatkowe zajęcia, nic nie stoi na przeszkodzie, żeby dodatkowe, fakultatywne zajęcia były prowadzone. Dlatego też nasza poprawka zmierza do tego, by wychowanie fizyczne w liczbie czterech godzin w szkołach podstawowych i gimnazjalnych, i trzech godzin w szkołach ponadgimnazjalnych, odbywało się w szkole. Natomiast minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw kultury fizycznej i sportu, określi w drodze rozporządzenia dopuszczalne formy realizacji fakultatywnych zajęć wychowania fizycznego, finansowanych przez odpowiednie samorządy, mając na względzie potrzeby zdrowotne uczniów, specyfikę ich sportowych zainteresowań, warunki realizacji zajęć wychowania fizycznego oraz tradycje sportowe danego środowiska lub szkoły.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#PoselKazimierzMoskal">Opowiadamy się za tym, żeby tych zajęć – i to w różnych formach – było jak najwięcej, ale trzy czy cztery godziny lekcji odbywały się w szkole, według programów nauczania wychowania fizycznego. Dopuszczalne dodatkowe formy realizacji zajęć fakultatywnych niech minister określi w rozporządzeniu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Dziękuję bardzo. Rozumiem, że głos przeciwny chce zabrać pan poseł Wontor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselBoguslawWontor">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, panie ministrze, mam pytanie do pana ministra. Czy przyjmując tę poprawkę, przy zapisach ust. 1, że obowiązkowy wymiar zajęć itd., jest realizowany w ramach programu nauczania, nie sprawimy, że cała idea tej ustawy legnie w gruzach? Przecież, tak mi się wydaje, wnioskodawcom chodziło o to, żeby wyjść poza zakres programu nauczania. Tymczasem tą poprawką weszlibyśmy z powrotem w zakres realizacji programu nauczania.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PoselBoguslawWontor">Nie wiem, czy dobrze to rozumiem, dlatego pytam pana ministra, czy mój tok rozumowania jest właściwy. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Dziękuję bardzo. Prosimy pana ministra o stanowiska wobec poprawki i odpowiedź na pytanie pana posła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PodsekretarzstanuwMENZbigniewMarciniak">Odpowiadam. Pan poseł Moskal użył określenia, że zamysł jest taki, by wychowanie fizyczne wyszło ze szkoły. Chodzi jednak tylko o to, żeby pewne zajęcia odbywały się poza szkołą, ale w żadnym razie nie poza opieką szkoły. Prowadzono by je dalej, jak każde inne zajęcia, pod nadzorem szkoły i to szkoła by je oceniała. Tych spraw pilnowałby nauczyciel. Tak jak każdy inny przedmiot szkolny, wychowanie fizyczne to nauczanie według programu, który opisuje, co należy realizować na zajęciach. Nie chodzi o to, by wypuszczać dziecko i niech się dzieje, co chce. Koncepcja jest taka, że szkoła oferując szeroką gamę zajęć – niektóre z nich mogą się odbywać poza szkolnym budynkiem – nie może się pozbyć nadzoru i musi określić, co na zajęciach się będzie działo. Ten opis ma w pełni realizować podstawę programową wychowania fizycznego. Wobec tego ten przedmiot w żadnym elemencie, jeśli chodzi o program, nie różni się od innych przedmiotów. Istnieje podstawa programowa tego przedmiotu, która ma być zrealizowana. To, co się ma dziać w ramach tego przedmiotu, niezależnie od formy jego realizacji, musi być uprzednio w programie opisane i jest elementem szkolnej rzeczywistości. Nic się nie może dokonywać w szkole, co nie jest wcześnie zaprojektowane i zatwierdzone. W końcu odpowiada za to dyrektor. Jeśli ten przepis miałby służyć sytuacji, że wypuszczamy uczniów zupełnie swobodnie i nie wiemy, co się z nimi dzieje, to jest chybiony, bo nic takiego być w szkole nie może. Szkoła funkcjonuje inaczej.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PodsekretarzstanuwMENZbigniewMarciniak">Natomiast drugi akapit art. 61 różni się od zapisu, który mamy w tej chwili tym, że jest wstawione pół zdania: „finansowanych przez odpowiednie samorządy”, co jest tautologią. Samorządy finansują szkoły i wszystkie szkolne zajęcia. Przepis ten niczego w tym zakresie nie zmienia. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Jakie jest stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PodsekretarzstanuwMENZbigniewMarciniak">W nawiązaniu do mojego komentarza niestety muszę powiedzieć, że moje stanowisko jest negatywne w stosunku do tej poprawki. W mojej ocenie jest ona zbędna..</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Dziękuję bardzo. Biuro Legislacyjne, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#LegislatorMichalBaranowski">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, chcielibyśmy na początku zgłosić do tej poprawki małą uwagę o charakterze redakcyjnym, jeżeli chodzi o zmiany wprowadzone w jednym artykule. Są określone wymogi dotyczące zapisu tych zmian, i w tym przypadku poprawka druga powinna być zapisana następująco: W ustawie o kulturze fizycznej wprowadza się następujące zmiany w art. 61, i tutaj dwukropek. I tak lit. a) ust. 3 otrzymuje brzmienie, lit. b) po ust. 3 dodaje się ust. 4 w brzmieniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Czy są to tylko zmiany o charakterze redakcyjnym?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#LegislatorMichalBaranowski">To zmiana czysto redakcyjna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Rozumiem. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#LegislatorMichalBaranowski">Ale jeszcze, jeśli można.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Jeszcze? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#BiuroLegislacyjneMichalBaranowski">Mielibyśmy również uwagi dotyczące samej treści. Otóż poprawka posługuje się terminem „odpowiednie samorządy”, podczas gdy w ustawie jest mowa o jednostkach samorządu terytorialnego. Stanowi o tym art. 4 ust. 1 i art. 18a. Z tego względu, ponieważ sformułowanie „odpowiednie samorządy” niekoniecznie musi jednoznacznie wskazywać na jednostki samorządu terytorialnego, sugerowalibyśmy, niestety, odrzucenie tej poprawki ze względu na jej zły zapis legislacyjny.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#BiuroLegislacyjneMichalBaranowski">Ponadto – jeśli trafnie odczytuję intencje wnioskodawcy – skoro obowiązkowy wymiar zajęć wychowania fizycznego pozostaje bez zmian, to fakultatywne zajęcia, o których mowa w nowym ust. 4, są zajęciami dodatkowymi i w ustawie o kulturze fizycznej powinien być zawarty merytoryczny przepis mówiący o tym, że takie zajęcia fakultatywne mogą być w ogóle w programie nauczania wprowadzane. Dopiero wówczas można wydać przepis upoważniający.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#BiuroLegislacyjneMichalBaranowski">Przepis upoważniający miałby rozwiązywać dwie kwestie, zatem w obecnym brzmieniu, niestety, nie można takich poprawek zapisać. To chyba wszystko. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Dziękuję uprzejmie. W ten sposób wyczerpaliśmy głos za, głos przeciw i stanowiska. Proszę w takim razie o głosowanie nad tą poprawką. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki drugiej? Dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto się wstrzymał? Poproszę o wyniki.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">12 posłów głosowało za, 19 przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Tym samym poprawka nie uzyskała pozytywnej opinii Komisji i została odrzucona. Dziękuję uprzejmie.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">O głos poprosił pan Cendrowski. Bardzo proszę o bliższe przedstawienie się i o zabranie głosu, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#HonorowyprezesSzkolnegoZwiazkuSportowegoZbigniewCendrowski">Szanowni państwo, wspomniana poprawka ogromnie mnie, jako członka zespołu ekspertów opracowującego podstawę programu wychowania fizycznego, satysfakcjonuje. Chcę powiedzieć, że jestem po blisko dwudziestu wielkich spotkaniach z nauczycielami i dyrektorami szkół i muszę stwierdzić, że w ogóle, w najmniejszym stopniu, nie występuje obawa o to, że szkoła straci kontrolę nad tym, co się będzie działo na zajęciach wychowania fizycznego poza szkołą. Dyrektorzy szkół doskonale rozumieją, że jest to powiększenie obszaru autonomii szkół, budowa społeczeństwa obywatelskiego. Nikt tego nie kwestionuje. Jeżeli gdziekolwiek uczniowie będą uczestniczyli w jakiejkolwiek formie zajęć wychowania fizycznego, to szkoła zachowuje pełną kontrolę w zakresie bezpieczeństwa, ubezpieczenia i kontroli tych zajęć.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#HonorowyprezesSzkolnegoZwiazkuSportowegoZbigniewCendrowski">Nie ma obawy, że coś się wymknie spod nadzoru. Mówię to na podstawie wielu spotkań z tysiącami nauczycieli, jakie odbyłem w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Dziękuję panu uprzejmie. Pozostało nam, proszę państwa, wybranie posła sprawozdawcy. Proponuję panią poseł Ewę Wolak. Czy są inne kandydatury? Nie ma. Dziękuję bardzo. Czy jest sprzeciw wobec kandydatury pani poseł Wolak? Nie ma. Dziękuję. Pani poseł gratuluję.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Wyznaczamy także termin dla Komitetu Integracji Europejskiej na zaopiniowanie poprawek zgłoszonych do tego projektu do dnia 22 kwietnia do godziny 15.00.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Stwierdzam, że porządek dzienny posiedzenia został wyczerpany. Bardzo serdecznie dziękuję gościom. Dziękuję państwu. Informuję, że protokół z posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#PrzewodniczacaposelUrszulaAugustyn">Zamykam posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>