text_structure.xml 10 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 16 minut 01)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Ustawodawczej Stanisław Gogacz)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyStanislawGogacz">Dzień dobry państwu.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyStanislawGogacz">Witam w swoim imieniu oraz w imieniu pana przewodniczącego Roberta Mamątowa.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyStanislawGogacz">Otwieram posiedzenie senackich komisji, Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacyStanislawGogacz">W porządku obrad mamy jeden punkt, tj. pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania karnego, druk senacki nr 988.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczacyStanislawGogacz">Przedstawicielem wnioskodawców jest senator Zbigniew Cichoń.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PrzewodniczacyStanislawGogacz">Witamy panie legislator, panie mecenas Beatę Mandylis oraz Katarzynę Konieczko. Chciałbym też powitać gości. Witam panią Beatę Wiraszkę-Berezę z Ministerstwa Sprawiedliwości. Witam również pozostałych przedstawicieli Biura Legislacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#PrzewodniczacyStanislawGogacz">Chciałbym poinformować, że wpłynęły 3 opinie dotyczące proponowanego przez Komisję Ustawodawczą wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego. Są to opinia pełniącego obowiązki prezesa Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej Marka Millera, opinia Naczelnej Rady Adwokackiej, a także opinia KRS, i są to opinie pozytywne. Oczywiście posiadamy również, tak samo jak przy rozpatrywaniu wyroku Trybunału Konstytucyjnego, opinię w ramach OSR.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#PrzewodniczacyStanislawGogacz">Przypomnę, że wykonanie wyroku, które proponuje Komisja Ustawodawcza, polega na przeredagowaniu przepisu art. 56 §3 ustawy – Kodeks postępowania karnego. Zgodnie z przepisem art. 56 §3 w nowym brzmieniu na postanowienie sądu wydane na podstawie §2 przysługuje zażalenie. W obecnym stanie prawnym takie zażalenie nie przysługuje. Celem ustawy jest przyznanie grupie oskarżycieli posiłkowych ubocznych, których pozbawiono statusu strony w postępowaniu, prawa do zaskarżenia decyzji sądu. Czyli to dotyczy §2 art. 56, nie dotyczy §1, gdzie jest mowa o liczbie oskarżycieli posiłkowych ubocznych.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#PrzewodniczacyStanislawGogacz">Czy panie mecenas chcą zabrać głos w tym momencie? Nie.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#PrzewodniczacyStanislawGogacz">Czy ktoś chciałby ustosunkować się do propozycji, jaka została umieszczona w druku nr 988 i dotyczy wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 16 maja 2018 r? Myślę, że i w kontekście opinii, które otrzymaliśmy, i dyskusji, która już była przeprowadzona przy rozpatrywaniu tego wyroku, i w kontekście OSR nie jest to kontrowersyjne. Ale czy ktoś chciałby zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#PrzewodniczacyStanislawGogacz">Pan przewodniczący Pociej. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SenatorAleksanderPociej">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#SenatorAleksanderPociej">Ja się w pełni zgadzam z tym, co pan powiedział, jeśli chodzi o meritum tego wyroku, ale zgodnie z utartym już zwyczajem, w związku z tym, że w składzie Trybunału Konstytucyjnego jest jedna osoba, co do której mamy wątpliwości, czy została wybrana do tego gremium zgodnie z prawem, my się wstrzymamy od głosu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyStanislawGogacz">Proszę pana, no, to jest pana przewodniczącego stanowisko, ale w sensie formalnoprawnym jest po prostu tak…</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyStanislawGogacz">Proszę państwa, w takim razie przystępujemy do głosowania nad przyjęciem projektu ustawy z druku nr 988.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczacyStanislawGogacz">Kto jest za przyjęciem tej propozycji?</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#komentarz">(14)</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#PrzewodniczacyStanislawGogacz">Kto jest przeciwny przyjęciu tej propozycji?</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#komentarz">(0)</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#PrzewodniczacyStanislawGogacz">Kto się wstrzymał od głosu?</u>
          <u xml:id="u-5.8" who="#komentarz">(5)</u>
          <u xml:id="u-5.9" who="#PrzewodniczacyStanislawGogacz">Stwierdzam, że połączone komisje pozytywnie oceniły propozycję zawartą w druku nr 988, jeżeli chodzi o wykonanie wyroku Trybunału Konstytucyjnego.</u>
          <u xml:id="u-5.10" who="#PrzewodniczacyStanislawGogacz">Witamy pana ministra. Panie Ministrze, my to już przyjęliśmy, bo to nie było kontrowersyjne. Czy pan chce zabrać głos? Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-5.11" who="#Gloszsali">Ale jesteśmy po głosowaniu.</u>
          <u xml:id="u-5.12" who="#Gloszsali">To co?</u>
          <u xml:id="u-5.13" who="#PrzewodniczacyStanislawGogacz">Pan minister może zabrać głos w każdej chwili.</u>
          <u xml:id="u-5.14" who="#PrzewodniczacyStanislawGogacz">Witamy pana ministra Marcina Warchoła, podsekretarza stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSprawiedliwosciMarcinWarchol">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSprawiedliwosciMarcinWarchol">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSprawiedliwosciMarcinWarchol">Chciałem prosić o włączenie tego projektu do naszego projektu kodeksu postępowania karnego, który jest w tej chwili na etapie uzgodnień międzyresortowych, taką miałbym propozycję, ale skoro zostało to już przyjęte przez komisje, to rozumiem, że ta propozycja jest bezprzedmiotowa. Te 2 projekty mogą zostać połączone później, w Sejmie. Jak rozumiem, projekt senacki z projektem Ministerstwa Sprawiedliwości, projektem rządowym zostanie już w Sejmie połączony. Myślę, że wszelkiego rodzaju argumenty przemawiające za tą propozycją zostały już tutaj przedstawione. To jest jak najbardziej słuszne rozwiązanie, żeby zażalenie przysługiwało na postanowienie sądu w przedmiocie dopuszczenia oskarżyciela posiłkowego ubocznego do postępowania ze względu na kryterium uprawnienia lub kryterium terminu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyStanislawGogacz">Panie Ministrze, my właśnie taką dogłębną dyskusję przeprowadziliśmy na etapie rozpatrywania wyroku Trybunału Konstytucyjnego. Teraz jesteśmy na etapie pierwszego czytania. W międzyczasie otrzymaliśmy jeszcze opinie, które również przemawiały za tym sposobem wykonania wyroku Trybunału, były pozytywne. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSprawiedliwosciMarcinWarchol">Ja bym jeszcze tylko chciał zwrócić uwagę na jedną rzecz. Mianowicie ja wystosowałem dzisiaj do pana przewodniczącego pismo z informacją właśnie o tym, że kodeks postępowania karnego jest na etapie uzgodnień międzyresortowych, zmienianych jest ponad 100 artykułów i jest również rozważana propozycja wprowadzenia terminu zawitego zamiast terminu prekluzyjnego do art. 55 kodeksu postępowania karnego. Myślę, że to również będzie szło w ślad za tym wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego, to również służy ochronie praw pokrzywdzonych, konkretnie w sytuacji, w której pokrzywdzony nie mógł z przyczyn od siebie niezależnych otrzymać ponownego postanowienia prokuratora o odmowie wszczęcia lub umorzeniu postępowania przygotowawczego. Dlatego też uczynienie z tego terminu prekluzyjnego terminu zawitego byłoby chyba w tej mierze zasadne. To tylko tyle, taka moja uwaga. Na pewno w naszym projekcie będzie to rozważane, poddaję też tę propozycję pod rozwagę Wysokiej Izby. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyStanislawGogacz">Dziękuję. Dzisiaj pan minister podpisał pismo, ale, jak mi mówią współpracownicy z sekretariatu komisji, pewnie dopiero jutro u nas będzie, skoro dzisiaj zostało podpisane. Niezależnie od terminów ani my, ani pan przewodniczący Mamątow nie otrzymaliśmy takiej informacji.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyStanislawGogacz">W każdym razie ta propozycja, która jest w druku nr 988, została przegłosowana.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyStanislawGogacz">Pozostaje nam wyznaczenie sprawozdawcy.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczacyStanislawGogacz">Czy pan senator Zbigniew Cichoń zgadza się na to, żeby być sprawozdawcą dalej? Tak. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#PrzewodniczacyStanislawGogacz">Zamykam posiedzenie 2 połączonych senackich komisji, Komisji Ustawodawczej i Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#PrzewodniczacyStanislawGogacz">O 16.15 mamy następne posiedzenie, już tylko Komisji Ustawodawczej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 16 minut 09)</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>