text_structure.xml 10.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 14 minut 35)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji Robert Mamątow)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyRobertMamatow">Bardzo serdecznie witam państwa na posiedzeniu połączonych komisji, Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji oraz Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyRobertMamatow">Mamy do rozpatrzenia ustawę o zmianie ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi; druk senacki nr 1008, druki sejmowe nr 2908 i 2968.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyRobertMamatow">Jest to projekt rządowy. Bardzo proszę przedstawiciela ministerstwa o przedstawienie tego projektu…</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacyRobertMamatow">Ale na początku chciałbym przywitać gości. Są z nami pani Beata Brzywczy, zastępca dyrektora Departamentu Konsularnego Ministerstwa Spraw Zagranicznych; pan Paweł Kamiński, przedstawiciel Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Warszawie; pan dr Karol Pachnik z Naczelnej Rady Adwokackiej; pani Aldona Figura, główny legislator z naszego Biura Legislacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczacyRobertMamatow">Bardzo proszę o krótkie przedstawienie tej ustawy przedstawiciela ministerstwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ZastepcaDyrektoraDepartamentuKonsularnegowMinisterstwieSprawZagranicznychBeataBrzywczy">Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowne Panie Senator! Szanowni Panowie Senatorowie!</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#ZastepcaDyrektoraDepartamentuKonsularnegowMinisterstwieSprawZagranicznychBeataBrzywczy">W imieniu Ministerstwa Spraw Zagranicznych chciałabym powiedzieć kilka słów na temat projektu.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#ZastepcaDyrektoraDepartamentuKonsularnegowMinisterstwieSprawZagranicznychBeataBrzywczy">Ustawa o zmianie ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ma na celu dostosowanie polskiego porządku prawnego do orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, jakie zapadło w grudniu 2017 r., oraz do zaleceń Komisji Europejskiej, które zostały przedstawione polskiemu rządowi w ramach procedury naruszeniowej w 2013 r. Otóż interwencja Trybunału Sprawiedliwości, jak również działania Komisji Europejskiej zmierzały ku temu, aby państwa członkowskie, w tym Polska, w procedurze odwoławczej od decyzji o odmowie wydania wizy cudzoziemcowi –chodzi o wizę Schengen – gwarantowały temu cudzoziemcowi prawo do zaskarżenia do sądu decyzji o odmowie wydania wizy. Kwestię tę powinno regulować prawo danego państwa członkowskiego. Komisja nie wskazywała, na którym etapie ta skarga do sądu powinna być wniesiona.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#ZastepcaDyrektoraDepartamentuKonsularnegowMinisterstwieSprawZagranicznychBeataBrzywczy">W ustawie przewidzieliśmy, że skargę do sądu administracyjnego cudzoziemiec będzie mógł wnieść wtedy, kiedy skorzysta z pełnego trybu postępowania przed konsulem. Ów tryb polega na tym, że konsul, rozpatrując wniosek cudzoziemca o wydanie wizy, wydaje decyzję. W przypadku wydania decyzji odmownej cudzoziemiec ma prawo skorzystania z tzw. wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy. W momencie, kiedy skorzysta z tego wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, a decyzja nadal będzie decyzję odmowną, będzie miał prawo do wniesienia skargi do sądu administracyjnego. To rozwiązanie, które znalazło się w ustawie, po pierwsze, ma na celu zagwarantowanie cudzoziemcowi jednak prawa do drogi sądowej, a po drugie, ma na celu zabezpieczenie właściwego trybu rozpatrywania takich spraw wizowych, ponieważ to często są sprawy z dość skomplikowanym stanem faktycznym i wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy pozwala konsulowi, i zobowiązuje do tego konsula, na wnikliwe rozpatrzenie sprawy i powtórne wydanie rozstrzygnięcia, skorygowanie oczywistych omyłek, błędów zarówno mniejszej, jak i większej wagi oraz wyeliminowanie tych uchybień, jakimi była obarczona pierwsza decyzja. Takie rozwiązanie naszym zdaniem pozwoli odciążyć sądownictwo administracyjne od rozpatrywania tych spraw mniejszej wagi. W obecnym stanie prawnym sądy administracyjne są właściwe jedynie co do jednej kategorii decyzji wizowych. Są to decyzje, które dotyczą członków rodziny obywateli Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej i Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#ZastepcaDyrektoraDepartamentuKonsularnegowMinisterstwieSprawZagranicznychBeataBrzywczy">Ustawa przewiduje, że właściwym do rozpatrzenia skarg będzie sąd wojewódzki właściwy dla siedziby ministra spraw zagranicznych, czyli będzie to Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie. Tym rozwiązaniem chcieliśmy skorzystać z olbrzymiego doświadczenia tego sądu w sprawach pokrewnych rodzajowo. Chodzi o sprawy dotyczące cudzoziemców. Sąd ten rozpatruje m.in. skargi na decyzje komendanta głównego Straży Granicznej w sprawie cofnięcia i unieważnienia wiz Schengen, odmowy wjazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej czy też jest organem odwoławczym od decyzji szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#ZastepcaDyrektoraDepartamentuKonsularnegowMinisterstwieSprawZagranicznychBeataBrzywczy">Z uwagi na względy praktyczne, które sprowadzają się do tego, że mamy wielość organów, czyli wielość konsulów, zdecydowaliśmy się w ustawie na wprowadzenie takiego rozwiązania, że czynności za konsulów będzie wykonywał minister spraw zagranicznych. Chodzi o to, żeby zapewnić właściwe przygotowywanie dokumentacji, która jest kierowana do sądów, a jednocześnie zapewnić kontrolę i nadzór ministra spraw zagranicznych nad czynnościami wykonywanymi przez konsulów. Stroną postępowania oczywiście nadal będzie konsul, jednak będzie reprezentowany przez właściwie umocowanego do tego przez ministra spraw zagranicznych pracownika ministerstwa.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#ZastepcaDyrektoraDepartamentuKonsularnegowMinisterstwieSprawZagranicznychBeataBrzywczy">W ustawie wprowadzono również odstępstwo od zasady przewidzianej w ustawie – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, że odpowiedź na skargę wraz z aktami sprawy wnosi się do sądu w terminie 30 dni od dnia jej otrzymania. Zaproponowano wydłużenie tego terminu do 60 dni liczonych od dnia złożenia skargi u konsula, co właśnie podyktowane jest też rozproszeniem urzędów konsularnych, czasem trudnością w komunikacji listownej między odległymi miejscami za granicą a Warszawą. Aby zapewnić właściwe przesłanie kompletu dokumentów w sposób bezpieczny, często z wykorzystaniem poczty dyplomatycznej, wydłużenie tego terminu było niezbędne.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#ZastepcaDyrektoraDepartamentuKonsularnegowMinisterstwieSprawZagranicznychBeataBrzywczy">Na koniec powiem, że ustawa również zakłada, że wobec konsulów i osób które będą działały w imieniu ministra spraw zagranicznych, będą miały zastosowanie te przepisy porządkowe, które dotyczą innych organów, tak więc sąd będzie mógł nałożyć grzywnę za niezastosowanie się do obowiązku przekazania skargi wraz z aktami sprawy i odpowiedzią na skargę w tym nowym ustawowo określonym terminie. Serdecznie dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyRobertMamatow">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyRobertMamatow">Bardzo proszę o opinię Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuAldonaFigura">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuAldonaFigura">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuAldonaFigura">Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag do ustawy. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyRobertMamatow">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyRobertMamatow">Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczacyRobertMamatow">Kto z państwa senatorów chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę chętnych.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PrzewodniczacyRobertMamatow">W takim razie składam wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PrzewodniczacyRobertMamatow">Poddam ten mój wniosek pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#PrzewodniczacyRobertMamatow">Kto z państwa senatorów jest za moim wnioskiem o przyjęcie ustawy bez poprawek?</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#komentarz">(11)</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#PrzewodniczacyRobertMamatow">Dziękuję bardzo. Komisje jednogłośnie podjęły decyzję o przyjęciu tej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#PrzewodniczacyRobertMamatow">Zostało nam wyznaczenie sprawozdawcy.</u>
          <u xml:id="u-7.9" who="#PrzewodniczacyRobertMamatow">Czy pan senator Marek Pęk wyraziłby zgodę?</u>
          <u xml:id="u-7.10" who="#PrzewodniczacyRobertMamatow">Bardzo proszę, sprawozdawcą połączonych komisji będzie pan senator Marek Pęk.</u>
          <u xml:id="u-7.11" who="#PrzewodniczacyRobertMamatow">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-7.12" who="#PrzewodniczacyRobertMamatow">Zamykam posiedzenie połączonych komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 14 minut 44)</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>