text_structure.xml
12.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 16 minut 32)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej Marek Rocki)</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Otwieram sto pięćdziesiąte posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">W porządku obrad jest jeden punkt: rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Poprawki dauhańskiej do Protokołu z Kioto do Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu, sporządzonego w Kioto dnia 11 grudnia 1997 r., sporządzonej w Ad-Dausze dnia 8 grudnia 2012 r.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Jest to posiedzenie wspólne z Komisją Środowiska.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Witam pana dyrektora Konrada Marciniaka z Ministerstwa Spraw Zagranicznych oraz pana ministra Pawła Sałka z Ministerstwa Środowiska wraz z towarzyszącym mu urzędnikiem. Witam też pana Marka Gromca, eksperta, i pana Krzysztofa… Nie rozczytam nazwiska.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#Gloszsali">Zarębę.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Poproszę pana ministra o przedstawienie ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPawelSalek">Dziękuję, Panie Profesorze.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPawelSalek">Szanowni Państwo Senatorowie!</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPawelSalek">Punktem obrad połączonych komisji jest ratyfikacja poprawki dauhańskiej do protokołu z Kioto. Jest to konsekwencja prawa międzynarodowego związanego z konwencją klimatyczną. Konwencja klimatyczna, protokół z Kioto i poprawka dauhańska… To wszystko jest związane z porozumieniem paryskim, które będzie obowiązywać od roku 2020.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPawelSalek">Polska będzie ratyfikować ten dokument wspólnie z Unią Europejską. W tym momencie jesteśmy ostatnim krajem, który dokonuje ratyfikacji. Fakt, że w grudniu 2018 r. w Polsce będzie odbywać się szczyt klimatyczny, jest dodatkową motywacją do tego, żeby dokonać ratyfikacji.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPawelSalek">Poprawka dotyczy okresu od roku 2012 do roku 2020. Jeśli chodzi o nasze cele redukcyjne, to jej ratyfikacja nie czyni nam wielkiej różnicy ze względu na to, że nasze cele są określone w ramach grupy gospodarczej, jaką jest Unia Europejska. My te cele będziemy wypełniać.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPawelSalek">Aktualnie jest tak, że ponad 100 państw dokonało ratyfikacji. Do tego, żeby poprawka weszła w życie, potrzeba zgody 144 państw.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPawelSalek">Zwracam się z uprzejmą prośbą o zatwierdzenie ratyfikacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Poproszę o opinię przedstawiciela Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#StarszyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMiroslawReszczynski">Mirosław Reszczyński, Biuro Legislacyjne.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#StarszyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMiroslawReszczynski">Szanowni Państwo Przewodniczący! Wysokie Komisje! Szanowni Goście!</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#StarszyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMiroslawReszczynski">Biuro zgłasza uwagę do omawianej ustawy. Dotyczy ona art. 2, który przewiduje, że ustawa wejdzie w życie z dniem ogłoszenia.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#StarszyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMiroslawReszczynski">Zwracamy uwagę na fakt, że zgodnie z art. 4 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i innych aktów prawnych ustawy powinny wchodzić w życie w okresie nie krótszym niż 14 dni od dnia ogłoszenia. To jest standard dotyczący minimalnego vacatio legis.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#StarszyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMiroslawReszczynski">Ust. 2 art. 4, o którym mówiłem, przewiduje jednakże wyjątki. Ustawodawca może zadecydować, że ustawa wejdzie w życie w krótszym terminie w uzasadnionych przypadkach. Najdalej idącym przypadkiem skrócenia okresu vacatio legis jest wprowadzenie zapisu, że ustawa wejdzie w życie natychmiast po publikacji, czyli z dniem ogłoszenia.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#StarszyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMiroslawReszczynski">Poza tymi szczególnymi, uzasadnionymi przypadkami prawodawca musi wskazać, że taki zapis jest połączony z ważnym interesem państwa. Racje, które przemawiają za odstąpieniem od minimalnego standardu w zakresie vacatio legis, powinny być zawarte w uzasadnieniu ustawy. Z uwagi na fakt, że w uzasadnieniu przedmiotowej ustawy nie wskazano powodów, dla których zaproponowano skrócenie okresu vacatio legis, a właściwie odstąpienie od niego, oraz z uwagi na charakter i zakres ustawy proponujemy wprowadzenie odpowiedniej poprawki, tak żeby ustawa wchodziła w życie w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia, jak to wynika z art. 4 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i innych aktów prawnych. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Czy pan minister chciałby się do tego ustosunkować?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPawelSalek">Tak.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPawelSalek">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPawelSalek">Szanowni Państwo, taki zapis był pierwotnie proponowany i podobne zastrzeżenia były zgłaszane na posiedzeniu komisji sejmowej. My utrzymaliśmy ten zapis. Był nawet głos posłów w tej sprawie, taki, żeby to utrzymywać, żeby ustawa mogła wejść w życie bezpośrednio po ogłoszeniu z tego względu, że chodzi tu o nasze zobowiązanie na poziomie międzynarodowym. Chciano, by ratyfikacja została szybko dokonana, i stąd jest ten, powiedziałbym, pilny tryb wejścia w życie.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPawelSalek">Tak to wyglądało. Według nas zapis o 14 dniach nic nie będzie tu zmieniać.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Senator Wach.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#SenatorPiotrWach">Mam pytanie do pana ministra albo do przedstawiciela biura. Wydaje mi się, że bardziej do pana ministra.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#SenatorPiotrWach">My właściwie nie mamy załączników. Przynajmniej ja ich nie mam. Omówienie ustawy przez biuro było wystarczające, ale nie rozumiem części, która jest zawarta w załączniku A i dotyczy stopnia zobowiązania redukcyjnego.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#SenatorPiotrWach">W tym krótkim omówieniu jest napisane… Jasne jest to, że po ratyfikacji będziemy właściwie łącznie wypełniali zobowiązania w grupie państw Unii Europejskiej. To jest zrozumiałe.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#SenatorPiotrWach">Jest tu napisane tak: zobowiązanie redukcyjne dla całej grupy zgodnie z poprawką dauhańską wynosi 80%. I w nawiasie: redukcja średniego rocznego poziomu emisji gazów cieplarnianych w okresie 2013–2020 o 20% w odniesieniu do roku bazowego. Trzeba by było widzieć całość… Ja po prostu nie rozumiem, jak jest opisana i na czym polega redukcja ilościowa. Inne rzeczy są tu zrozumiałe. Zmieniła się lista państw i dodano jeszcze jeden gaz, który jest teraz brany pod uwagę. Ale jeśli chodzi o zobowiązania redukcyjne… Nie widząc całego dokumentu, nie mogę się dowiedzieć, na czym one polegają. Wiadomo, że one są i że są istotne. Ale jakie są naprawdę? Czy można by było to wytłumaczyć?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Proszę, Panie Ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPawelSalek">Dziękuję, Panie Profesorze.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPawelSalek">Odpowiadając panu senatorowi na pytanie, zaznaczę, tak jak pan wspomniał, że my się rozliczamy w całym okresie 2013–2020. I ta poprawka to reguluje.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPawelSalek">Jeśli chodzi o wszystkie konkluzje i zapisy Unii Europejskiej, są 3 mechanizmy ograniczania emisji gazów cieplarnianych albo, inaczej mówiąc, poprawiania jakości klimatu, do czego się zobowiązaliśmy. My to realizujemy w ramach dyrektywy o handlu uprawnieniami do emisji na gruncie europejskim. Jest sektor będący poza tym handlem, czyli tzw. non-ETS, w którym mieści się emisja z transportu, z odpadów, z rolnictwa i z tzw. przemysłu pozostałego. Są jeszcze sprawy związane z pochłanianiem, czyli tzw. sektor land use, land-use change and forestry. My dzisiaj wypełniamy swoje zobowiązania, a w niektórych miejscach, np. jeśli chodzi o sektor non-ETS, będziemy mieć nawet nadwyżkę.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPawelSalek">Zapisy, które tutaj są, dotyczą… To jest pewne wyliczenie, tak bym powiedział. Może po posiedzeniu komisji spróbuję to szczegółowo wyjaśnić. Jest to pewne wyliczenie matematyczne dotyczące zobowiązania Unii jako całości. W tym wspólnym zbiorze my mieliśmy zobowiązanie wiążące się z tym, co Unia musiała wykonać. Oprócz tego są tu przydziały dotyczące poszczególnych państw członkowskich. Z tego to wynika.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Czy są inne pytania? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Poddaję pod głosowanie rozpatrywaną ustawę o ratyfikacji.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Kto z państwa jest za przyjęciem ustawy o ratyfikacji?</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#komentarz">(12)</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Czy ktoś jest przeciwny?</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#komentarz">(0)</u>
<u xml:id="u-13.7" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Czy ktoś się wstrzymał od głosu?</u>
<u xml:id="u-13.8" who="#komentarz">(0)</u>
<u xml:id="u-13.9" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Stwierdzam, że połączone komisje poparły projekt ustawy o ratyfikacji.</u>
<u xml:id="u-13.10" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Proponuję, żeby sprawozdawcą był pan senator Wach.</u>
<u xml:id="u-13.11" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Czy są inne propozycje w tej sprawie? Nie.</u>
<u xml:id="u-13.12" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-13.13" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Zamykam sto pięćdziesiąte posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie16 minut 41)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>