text_structure.xml
22.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 9 minut 10)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy zastępca przewodniczącego Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej Ryszard Majer)</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoRyszardMajer">Drodzy Państwo, bardzo proszę o zajęcie miejsc.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoRyszardMajer">Czy mamy kworum?</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#Glosyzsali">Mamy.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoRyszardMajer">Czy mamy listę gości?</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoRyszardMajer">Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoRyszardMajer">Drodzy Państwo, witam serdecznie, wspólnie z panem przewodniczącym Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej otwieramy wspólne posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej i Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, którego przedmiotem będzie rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Białorusi o współpracy w dziedzinie zapobiegania katastrofom, klęskom żywiołowym, innym poważnym wypadkom oraz usuwania ich następstw, podpisanej w Białymstoku w dniu 23 kwietnia 2015 r. – druk senacki nr 283.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoRyszardMajer">Witam na posiedzeniu szanownych państwa senatorów członków komisji. Witam także przedstawiciela Ministerstwa Spraw Zagranicznych, pana Michała Karczmarza, naczelnika Wydziału Traktatów w Departamencie Prawno-Traktatowym – witam serdecznie. Witam przedstawiciela Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, dyrektora Departamentu Ludności i Zarządzania Kryzysowego, pana Andrzeja Świderka i nadbrygadiera Leszka Suskiego, komendanta głównego Państwowej Straży Pożarnej – witam serdecznie.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoRyszardMajer">Drodzy Państwo, rozpoczynamy procedowanie.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoRyszardMajer">Bardzo proszę o stanowisko rządu w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#DyrektorDepartamentuOchronyLudnosciiZarzadzaniaKryzysowegowMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAndrzejSwiderek">Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowne Panie i Panowie Senatorowie!</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#DyrektorDepartamentuOchronyLudnosciiZarzadzaniaKryzysowegowMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAndrzejSwiderek">Mam zaszczyt przedstawić stanowisko do projektu ustawy o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Białorusi o współpracy w dziedzinie zapobiegania katastrofom, klęskom żywiołowym, innym poważnym wypadkom oraz usuwania ich następstw, podpisanej – jak przewodniczący już wspomniał – w Białymstoku w dniu 23 kwietnia 2015 r., zawartego w druku senackim nr 283 i w drukach sejmowych nr 770 i 828.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#DyrektorDepartamentuOchronyLudnosciiZarzadzaniaKryzysowegowMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAndrzejSwiderek">Klęski żywiołowe, poważne awarie przemysłowe czy katastrofy ekologiczne mają charakter transgraniczny. Dlatego ważne jest współdziałanie społeczności międzynarodowej, w tym służb ratowniczych, w przeciwdziałaniu wszelkim niebezpiecznym sytuacjom, co pozwala zminimalizować ich skutki. Poprawa bezpieczeństwa ludności państw sąsiadujących wymaga utrzymywania ciągłego kontaktu między tymi państwami. W przypadku niebezpiecznych zdarzeń o dużej skali, gdy skutki katastrofy mogą rozprzestrzeniać się na terytorium drugiego kraju, a siły i środki państwa dotkniętego zdarzeniem są niewystarczające, bardzo ważna dla opanowania sytuacji kryzysowej jest gotowość i możliwość szybkiego reagowania odpowiednich służb ratowniczych także z kraju sąsiedniego. Wskutek wzrostu natężenia ruchu w transporcie drogowym i kolejowym, w tym transportu materiałów niebezpiecznych, zwiększeniu uległo także ryzyko powstania katastrof wywoływanych działalnością człowieka. Konieczne jest zatem zawarcie umowy, która określi zasady udzielania i przyjmowania pomocy podczas katastrof.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#DyrektorDepartamentuOchronyLudnosciiZarzadzaniaKryzysowegowMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAndrzejSwiderek">Umowa określa zasady dwustronnej współpracy w dziedzinie ratownictwa i ochrony ludności. Będzie miała zastosowanie w sytuacjach kryzysowych w celu ratowania życia, zdrowia, mienia i środowiska naturalnego, kiedy upływ czasu odgrywa kluczową rolę.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#DyrektorDepartamentuOchronyLudnosciiZarzadzaniaKryzysowegowMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAndrzejSwiderek">Wysoka Komisjo, Republika Białorusi jest jedynym państwem sąsiadującym z Rzecząpospolitą Polską, z którym dotychczas nie obowiązuje umowa rządowa regulująca sprawy związane z udzielaniem i przyjmowaniem pomocy w sytuacjach nadzwyczajnych. Regiony przygraniczne Rzeczypospolitej Polskiej i Republiki Białorusi stanowią w większości obszary o małej gęstości zaludnienia i w dużej części są pokryte lasami. Na tych terenach występuje w pewnych okresach roku wysokie zagrożenie pożarami, co może wywołać zagrożenie katastrofą ekologiczną. Podstawowymi czynnikami pozwalającymi skutecznie zwalczać te zagrożenia są szybko podejmowane wspólne działania polskich i białoruskich służb ratowniczych. Wejście w życie umowy pozwoli znacznie skrócić czas przystąpienia do działań służb ratowniczych państw obu stron w przypadku wystąpienia poważnego wypadku na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i Republiki Białorusi, zwłaszcza w rejonach przygranicznych, co przyczyni się do podwyższenia poziomu bezpieczeństwa obywateli obu stron.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#DyrektorDepartamentuOchronyLudnosciiZarzadzaniaKryzysowegowMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAndrzejSwiderek">Umowa ma na celu zapewnienie mechanizmów współpracy przyczyniających się do ograniczenia strat materialnych powodowanych przez katastrofy i klęski żywiołowe, umożliwiając szybkie uzyskanie pomocy w przypadku ich wystąpienia, co stanowić będzie ochronę interesów zarówno Rzeczypospolitej Polskiej, jak i Republiki Białorusi.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#DyrektorDepartamentuOchronyLudnosciiZarzadzaniaKryzysowegowMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAndrzejSwiderek">Art. 1 określa zakres przedmiotowy umowy, którym jest ustalenie zasad udzielania pomocy w razie katastrof, klęsk żywiołowych i innych poważnych wypadków.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#DyrektorDepartamentuOchronyLudnosciiZarzadzaniaKryzysowegowMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAndrzejSwiderek">Art. 3 ust. 1 umowy określa właściwe organy odpowiedzialne za wykonywanie umowy. Po stronie Rzeczypospolitej Polskiej właściwy jest minister do spraw wewnętrznych. Jednocześnie zgodnie z art. 3 ust. 3 umowy możliwe jest zaangażowanie także innych organów stron w realizację umowy. O takich organach strony mogą informować się drogą dyplomatyczną.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#DyrektorDepartamentuOchronyLudnosciiZarzadzaniaKryzysowegowMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAndrzejSwiderek">Art. 4 umowy wskazuje przykładowe rodzaje form pomocy, jaka może być udzielana drugiej stronie, w szczególności kierowanie grup ratowniczych czy niezbędnego wyposażenia i środków pomocy. W celu zagwarantowania szybkiej realizacji zapewniono możliwość przemieszczania się osób i przewozu środków zarówno drogą lądową i powietrzną, jak i wodną. W świetle art. 6 umowy możliwe są także inne formy współpracy, takie jak doskonalenie systemów wykrywania i powiadamiania o katastrofach, wspólne projekty naukowo-badawcze, wspólne ćwiczenia czy przygotowywanie specjalistów i programów specjalistycznych.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#DyrektorDepartamentuOchronyLudnosciiZarzadzaniaKryzysowegowMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAndrzejSwiderek">Art. 7 umowy określa zasady przekraczania granicy i pobytu na terytorium państwa drugiej strony. Wykaz dokumentów uprawniających do przekroczenia granicy zawarty jest w załączniku nr 1 do umowy. W szczególności członkowie grupy ratowniczej są uprawnieni do przekraczania granicy na podstawie dokumentów poświadczających tożsamość, takich jak: paszport, paszport dyplomatyczny czy legitymacja służbowa właściwych służb, bez konieczności posiadania wizy i zezwolenia na pobyt.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#DyrektorDepartamentuOchronyLudnosciiZarzadzaniaKryzysowegowMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAndrzejSwiderek">W art. 8 umowy określono zasady przemieszczania wyposażenia i środków pomocy przez granicę państwową. Są one zwolnione od cła, podatków i opłat. Z uwagi na fakt, iż wśród przewożonych środków mogą znajdować się także materiały medyczne w postaci środków odurzających i substancji psychotropowych, konieczne było uregulowanie zasad przewożenia takich materiałów, co zostało zawarte w ust. 6 tego artykułu.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#DyrektorDepartamentuOchronyLudnosciiZarzadzaniaKryzysowegowMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAndrzejSwiderek">W art. 13 jest regulacja dotycząca odszkodowań związanych z udzielaniem i przyjmowaniem pomocy ratowniczej. W tym celu wprowadzono zasadę, iż w przypadku wyrządzenia szkody osobie trzeciej przez członka grupy ratowniczej drugiej strony za szkodę odpowiada strona zwracająca się o pomoc zgodnie z przepisami prawa, które miałyby zastosowanie w przypadku szkody wyrządzonej przez własnych ratowników, co umożliwia ewentualne dochodzenie roszczeń przez osoby pokrzywdzone przed sądami we własnym państwie. Jednocześnie strony rezygnują z wszelkich roszczeń odszkodowawczych w przypadku wyrządzenia szkody na mieniu lub środowisku oraz szkód na życiu i zdrowiu członka grupy ratowniczej.</u>
<u xml:id="u-4.12" who="#DyrektorDepartamentuOchronyLudnosciiZarzadzaniaKryzysowegowMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAndrzejSwiderek">Umowa określa także szczegółowo: tryb udzielania pomocy – art. 5; zasady koordynacji oraz ogólnego kierowania działaniami ratowniczymi grup ratowniczych i ekspertów – art. 10; zasady łączności – art. 11; zasady ponoszenia kosztów – art. 12; zasady ochrony danych osobowych – art. 15 oraz inne postanowienia umożliwiające skuteczne wykonywanie umowy.</u>
<u xml:id="u-4.13" who="#DyrektorDepartamentuOchronyLudnosciiZarzadzaniaKryzysowegowMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAndrzejSwiderek">W myśl art. 19 umowa podlega przyjęciu zgodnie z prawem wewnętrznym każdej ze stron.</u>
<u xml:id="u-4.14" who="#DyrektorDepartamentuOchronyLudnosciiZarzadzaniaKryzysowegowMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAndrzejSwiderek">Umowa umożliwia wykonywanie przez członków grup ratowniczych uprawnień władczych na terytorium państwa drugiej strony, w tym wykonywanie odpowiednich działań związanych z usuwaniem następstw katastrof, klęsk żywiołowych i innych poważnych wypadków, noszenie mundurów służbowych, posiadanie i używanie środków pomocy oraz oznakowanych środków transportu.</u>
<u xml:id="u-4.15" who="#DyrektorDepartamentuOchronyLudnosciiZarzadzaniaKryzysowegowMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAndrzejSwiderek">Wejście w życie umowy pozytywnie wpłynie na podwyższenie poziomu bezpieczeństwa obu państw, w szczególności w rejonach przygranicznych, przede wszystkim przez skrócenie czasu przystąpienia do działań ratowniczych w przypadku wystąpienia katastrofy, klęski żywiołowej lub innego poważnego wypadku. Umowa będzie miała zastosowanie w sytuacjach kryzysowych w celu ratowania życia, zdrowia, mienia i środowiska naturalnego.</u>
<u xml:id="u-4.16" who="#DyrektorDepartamentuOchronyLudnosciiZarzadzaniaKryzysowegowMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAndrzejSwiderek">Z uwagi na fakt, że umowa zawiera postanowienia, które są uregulowane w sposób odmienny w niektórych innych źródłach prawa, to jest w ustawie o cudzoziemcach, ustawie – Prawo celne, ustawie o ochronie granicy państwowej, ustawie – Kodeks cywilny, ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych, Umowie między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Białoruś w sprawie przejść granicznych, w świetle art. 89 ust. 1 pkt 5 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej właściwym trybem związania umową jest ratyfikacja za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie. Zastosowanie takiego trybu umożliwi skorzystanie z reguły kolizyjnej, wskazanej w art. 91 ust. 1 konstytucji, w świetle której umowa międzynarodowa ratyfikowana za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie ma pierwszeństwo przed ustawą, jeżeli tej ustawy nie da się pogodzić z umową.</u>
<u xml:id="u-4.17" who="#DyrektorDepartamentuOchronyLudnosciiZarzadzaniaKryzysowegowMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAndrzejSwiderek">Wysoka Komisjo, mając to na uwadze, zwracam się do szanownych pań i panów senatorów o uchwalenie przedkładanej ustawy ratyfikacyjnej. Dziękuję za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoRyszardMajer">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoRyszardMajer">Komisje wysłuchały stanowiska przedstawiciela Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoRyszardMajer">Pani Senator, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#SenatorAlicjaZajac">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#SenatorAlicjaZajac">Ja mam pytanie: kto będzie koordynatorem? Czy jest taki zapis w tych dokumentach? Czy strona, na której terytorium zaistnieje zdarzenie, czy to jest uzgadniane w zależności od rangi zdarzenia lub sytuacji szczególnej?</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#SenatorAlicjaZajac">I jakie były przyczyny tego, że Białoruś… Czy to po stronie białoruskiej, czy po prostu… Co było powodem tego, że Białoruś jako jedyna do tej pory nie podpisała tej umowy?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#DyrektorDepartamentuOchronyLudnosciiZarzadzaniaKryzysowegowMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAndrzejSwiderek">Szanowna Pani Senator, kto jest koordynatorem? Zgodnie z postanowieniami umowy koordynatorem jest strona, która zaprasza na swoje terytorium. Czyli Białoruś lub Polska, jeśli prosi o taką pomoc, jest koordynatorem. A te oddziały, które są dysponowane, wykonują działania pod dowództwem swoich zwierzchników. Czyli dowódca działań ratowniczych po przekroczeniu granicy zarządza tym oddziałem, ale koordynatorem jest na miejscu strona zapraszająca.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoRyszardMajer">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoRyszardMajer">Czy, Drodzy Państwo, są jeszcze jakieś pytania lub wątpliwości?</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoRyszardMajer">Bardzo proszę, Panie Komendancie.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#DyrektorDepartamentuOchronyLudnosciiZarzadzaniaKryzysowegowMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAndrzejSwiderek">Jeszcze było drugie pytanie pani senator.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#DyrektorDepartamentuOchronyLudnosciiZarzadzaniaKryzysowegowMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAndrzejSwiderek">Pozwolę sobie odpowiedzieć, Panie Komendancie.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#KomendantGlownyPanstwowejStrazyPozarnejLeszekSuski">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#DyrektorDepartamentuOchronyLudnosciiZarzadzaniaKryzysowegowMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAndrzejSwiderek">Wynika to po prostu ze stosunków wzajemnych, które panowały między Rzecząpospolitą Polską a Białorusią.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#SenatorAlicjaZajac">Czyli po stronie białoruskiej?</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#DyrektorDepartamentuOchronyLudnosciiZarzadzaniaKryzysowegowMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiAndrzejSwiderek">Głównie po stronie białoruskiej. Tam były negocjacje, które się zaczęły już w 2001 r., były różne koleje prac nad tą umową, były działania korespondencyjne. W pewnym momencie one się po prostu zaczęły finalizować, w roku 2015. Tak to mniej więcej wyglądało.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoRyszardMajer">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoRyszardMajer">Pan komendant Suski, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#KomendantGlownyPanstwowejStrazyPozarnejLeszekSuski">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo Senatorowie!</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#KomendantGlownyPanstwowejStrazyPozarnejLeszekSuski">Ja może tylko do odpowiedzi na drugie pytanie dołożę kilka słów. Właściwie ta umowa była przygotowana do podpisu już w roku 2007. Strona białoruska w ostatniej chwili zaproponowała zmianę art. 7. Chodziło o dokumenty przy przekraczaniu granicy. Wcześniej, według tej uzgodnionej umowy, ratownicy mogli przekraczać granicę na podstawie dokumentu tożsamości, dokumentu służbowego, legitymacji służbowej bądź nawet informacji telefonicznej, że taka grupa będzie wjeżdżała. Strona białoruska zanegowała tę formę zapisu i zaproponowała, że to ma być paszport. Nie było to dla nas do przyjęcia, bo nie wszyscy ratownicy mają paszporty, i tak się skończyło, jak się skończyło. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoRyszardMajer">Rozumiem.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoRyszardMajer">Bardzo dziękuję za dodatkowe wyjaśnienia.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoRyszardMajer">I jeszcze bardzo proszę, Pani Senator.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#SenatorAlicjaZajac">Jeszcze w tytule ustawy mamy… Mnie to zawsze interesuje, bo czasem te tytuły nie mówią wiele. Proszę mi podać, co to znaczy „innym poważnym wypadkom”. Bo katastrofy, klęski żywiołowe to rozumiemy. Czego mogą dotyczyć? Sama wielokrotnie uczestniczyłam w nadzwyczajnych zdarzeniach związanych z zanieczyszczeniem środowiska itd., ale nie umiem podać tych innych nadzwyczajnych wypadków. Gdyby panowie mogli podać przykładowo, co to może być…</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#KomendantGlownyPanstwowejStrazyPozarnejLeszekSuski">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#KomendantGlownyPanstwowejStrazyPozarnejLeszekSuski">Mogą być różne wypadki, które trudno byłoby zapisać. Chociażby poszukiwanie ludzi zaginionych – to m.in. również wchodzi w grę. Czasami są ludzie, turyści… My mamy niektóre pasy graniczne otwarte dla ruchu pieszego, ruchu rowerowego. Zdarzają się również przypadki, że ktoś gdzieś tam utknie, spadnie, złamie rękę czy nogę. To są takie nieprzewidziane przypadki.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#KomendantGlownyPanstwowejStrazyPozarnejLeszekSuski">Przepraszam bardzo, ja jeszcze może dodam, że, proszę państwa, Białoruś planuje budowę 2 elektrowni jądrowych na swoim terenie. No, wiemy, jak było z Czarnobylem. Zresztą wszyscy sąsiedzi Polski tego typu obiektami dysponują. Jaki będzie stan i technologia tych obiektów, nie wiemy. Z tego, co się orientuję, to chyba będzie technologia rosyjska, do której mamy pewne zastrzeżenia. Przygotowujemy się również na takie przypadki i wypadki.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#KomendantGlownyPanstwowejStrazyPozarnejLeszekSuski">Może tylko tak informacyjnie… W Szkole Głównej Służby Pożarniczej rozpoczynają się studia podyplomowe dla grupy 50 osób, które będą przygotowywane do działań właśnie podczas takich zdarzeń. Tak że my przygotowujemy się na wszystkie zdarzenia. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoRyszardMajer">Bardzo dziękuję za wyjaśnienia.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoRyszardMajer">Czy są jeszcze jakieś pytania, uwagi, wątpliwości?</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoRyszardMajer">Czy mamy uwagi ze strony Biura Legislacyjnego?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#StarszyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuAldonaFigura">Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoRyszardMajer">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoRyszardMajer">W takim razie zamykam dyskusję.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoRyszardMajer">Drodzy Państwo, poddamy to pod głosowanie.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoRyszardMajer">Kto z państwa jest za przyjęciem projektu ustawy o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Białorusi o współpracy w dziedzinie zapobiegania katastrofom, klęskom żywiołowym, innym poważnym wypadkom?</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#komentarz">(11)</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoRyszardMajer">Dobrze. Dziękuję. Nikt się nie wstrzymał od głosu i nikt nie był przeciw.</u>
<u xml:id="u-17.6" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoRyszardMajer">Bardzo dziękuję państwu za udział w posiedzeniu połączonych komisji. Dziękuję zaproszonym gościom i dziękuję państwu senatorom.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 9 minut 27)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>