text_structure.xml 77 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 16 minut 30)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Marek Rocki)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Dzień dobry, a właściwie dobry wieczór.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Witam państwa na kolejnym dzisiejszym posiedzeniu Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Jest to już czterdzieste dziewiąte posiedzenie, jutro rano będziemy świętowali pięćdziesiąte posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#SenatorAlicjaZajac">Mamy więcej posiedzeń niż Senat.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#komentarz">(Wesołość na sali)</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">No bo jest to najważniejsza komisja. To my uruchomiliśmy „żółtą kartkę”, inaczej by tak nie było.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Zanim przejdziemy do porządku obrad, chcę państwa poinformować, że dostałem dzisiaj list od przewodniczącego Rady Europejskiej w związku z Brexitem. List mówi o tym, że parlamenty narodowe odgrywają znaczącą rolę, szczególnie teraz, w tym okresie. W związku z tym przewodniczący Rady życzy nam owocnej pracy.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Przewidywany porządek obrad dzisiejszego posiedzenia obejmuje rozpatrzenie: komunikatu Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów „Priorytety w normalizacji ICT na jednolitym rynku cyfrowym”; komunikatu Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów „Europejska inicjatywa dotycząca przetwarzania w chmurze – budowanie w Europie konkurencyjnej gospodarki opartej na danych i wiedzy”; komunikatu Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów „Plan działania Unii Europejskiej na rzecz administracji elektronicznej na lata 2016–2020. Przyspieszenie transformacji cyfrowej w administracji”; komunikatu Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów „Cyfryzacja europejskiego przemysłu. Pełne wykorzystanie możliwości jednolitego rynku cyfrowego”.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Ponadto porządek obrad obejmuje: w punkcie piątym – rozpatrzenie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie blokowania geograficznego oraz innych form dyskryminacji ze względu na przynależność państwową klientów, ich miejsce zamieszkania lub miejsce prowadzenia działalności na rynku wewnętrznym oraz w sprawie zmiany rozporządzenia (WE) nr 2006/2004 i dyrektywy 2009/22/WE; w punkcie szóstym – rozpatrzenie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie transgranicznych usług doręczania paczek; w punkcie siódmym – rozpatrzenie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie współpracy między organami krajowymi odpowiedzialnymi za egzekwowanie przepisów prawa w zakresie ochrony konsumentów. Punkt ósmy dotyczy propozycji pozostawienia aktów ustawodawczych bez uwag, punkt dziewiąty dotyczy propozycji prezydium komisji o wystąpienie do rządu z żądaniem stanowiska wobec wymienionych w projekcie projektów aktów nieustawodawczych. Ostatni, dziesiąty punkt dotyczy niewystępowania o stanowisko rządu wobec dokumentów, które są wymienione w porządku obrad.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Proponuję, aby punkty od pierwszego do czwartego były rozpatrywane łącznie, ponieważ dotyczą one 2 ministerstw. Proponuję, aby Ministerstwo Rozwoju wystąpiło jako pierwsze i zreferowało punkt pierwszy oraz czwarty, a Ministerstwo Cyfryzacji wystąpiło jako drugie i zreferowało punkt drugi i trzeci. Proponuję również, żeby rozpatrywanie punktu siódmego zostało przeniesione na następne posiedzenie legislacyjne, które odbędzie się 3 sierpnia.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Czy ktoś z państwa senatorów chciałby zabrać głos w sprawie porządku obrad? Nie widzę chętnych.</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Wobec braku zastrzeżeń stwierdzam, że komisja zatwierdziła porządek obrad.</u>
          <u xml:id="u-3.12" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Zanim przejdziemy do realizacji porządku obrad, chciałbym udzielić głosu panu senatorowi Obremskiemu w związku z jego obecnością na konferencji „Europejska Droga Gruzji” w Batumi.</u>
          <u xml:id="u-3.13" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Proszę, by przedstawił pan krótkie sprawozdanie z tego wyjazdu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SenatorJaroslawObremski">Od środy wieczorem do czwartku byłem… Miałem zamiar być w Gruzji do soboty rano, ale byłem tam trochę dłużej ze względu na to, że nie wracałem przez Turcję.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#SenatorJaroslawObremski">Uczestniczyłem w konferencji pokazującej aspiracje Gruzji. Odbyła się ona po raz czternasty. Powiedziałbym, że większość wystąpień gruzińskich można podsumować stwierdzeniem Lecha Kaczyńskiego: „Dzisiaj Gruzja, jutro Ukraina, a pojutrze kraje bałtyckie”. Gruzini używają takiego stwierdzenia w celu wciągnięcia państw Unii Europejskiej… Zaznaczają, że chodzi o wspólne niebezpieczeństwo. Rzeczywiście kompleks rosyjski jest bardzo wyraźny.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#SenatorJaroslawObremski">Druga uwaga dotyczy tego, że Gruzini deklarują pewne lekkie rozczarowanie szczytem NATO. Odbieram to jednak raczej jako odgrywane niż rzeczywiste rozczarowanie, bo zauważyłem bardzo mocne rozeznanie w faktycznej sytuacji Unii Europejskiej. Gruzini bardzo mocno przeżywają kwestię Brexitu. Ad hoc tworzono specjalne sesje, żeby przedyskutować ten problem. Według mnie Gruzini patrzą bardzo pragmatycznie, tzn. zdają sobie sprawę z tego, że wejście do Unii Europejskiej czy do NATO nie jest proste i jest związane z ogólnoświatową sytuacją. Wiedzą, że może zdarzyć się taka szansa, ale nie musi. Mają też świadomość, że np. dostosowywanie przepisów do wymogów unijnych i pewne wymuszanie zmian – także w zachowaniach społecznych – poprzez rozpowszechnianie mitu wejścia do Unii Europejskiej już wywołuje pozytywne zmiany w samej Gruzji.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#SenatorJaroslawObremski">Zdarzało mi się już bywać w Gruzji. Mam wrażenie, że rzeczywiście jest to kraj, który się rozwija i goni… Gruzini nie rozumieli – było to przed sobotą – że nastąpi istotna liberalizacja wizowa w stosunku do Turcji, a nie do Gruzji, która właściwie spełniła wszystkie wymagania, więc właściwie automatycznie powinno to być… Jeżeli prawo i obietnice Unii Europejskiej byłyby rozpatrywane, to powinno to być bardzo szybko wprowadzone. Oczywiście teraz wszystko na pewno jakoś się pozmienia, być może będzie to dobre także dla Gruzji. Gruzini bardzo na to czekają, bo jest to dla nich sygnał, że pewne wyrzeczenia i pewna droga, którą przechodzą, przynoszą jednak jakieś efekty – namacalną akceptację ze strony Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#SenatorJaroslawObremski">Uczestniczyłem w panelu dotyczącym tego, jak można wykorzystać prezydencję Słowacji w Unii Europejskiej i prezydencję Polski w Grupie Wyszehradzkiej do spełnienia aspiracji gruzińskich. Gruzini rzeczywiście postrzegają Polskę jako bardzo poważnego adwokata ich spraw. Postrzegają nas trochę jako państwo mające udzielać im bezwarunkowego poparcia. Tak naprawdę liczą też na wsparcie Niemiec i widzą ich w roli adwokata. Udzielono już dużych koncesji na rzecz Niemiec, niemiecki koncern wygrał duży przetarg na autobusy itd., itd.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#SenatorJaroslawObremski">Powiedziałbym, że na pewno była to interesująca konferencja także ze względu na dziennikarzy, bo dziennikarze przyjeżdżają… Na pewno są oni opłacani, więc to nie jest tak, że kwestia ta cieszy się olbrzymim zainteresowaniem. Na konferencji był obecny bardzo interesujący zespół dziennikarzy. Były osoby z „Financial Times” czy „The Economist”, więc pod tym względem w kuluarach rzeczywiście było bardzo, bardzo interesująco. W kuluarach nasza, powiedzmy, nowa część krajów Unii Europejskiej dyskutowała o „żółtej kartce”, a właściwie o tym, że na poziomie Komisji Europejskiej „żółta kartka” związana z dyrektywą dotyczącą delegowania pracowników zostanie odrzucona w całości, i to tym, że nasze uwagi nie dotyczyły zasady pomocniczości, koncentrowały się tylko na aspekcie formalnym. Długo to komentowano.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#SenatorJaroslawObremski">Według mnie dosyć interesujące było także to, że w czasie dyskusji Gruzini pytali o stosunek Grupy Wyszehradzkiej do sankcji względem Rosji. Niestety nastąpił podział, jeśli chodzi o tę kwestię. Tzn. wiceminister Republiki Czeskiej powiedział to samo co ja, a Słowak stwierdził, że sankcje absolutnie powinny być zniesione. Wiceminister węgierski mówił tak, że nie za bardzo było wiadomo, jakie ma zdanie na ten temat, ale raczej wysyłał sygnał, że według niego sankcje są przesadą. Było więc widać, że jeśli więc chodzi o ten istotny dla Gruzji element, Grupa Wyszehradzka jest jednak trochę podzielona.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Dziękuję bardzo za te informacje.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Przechodząc do porządku obrad, chciałbym powitać w tym momencie gości zaproszonych na posiedzenie. Witam pana ministra Kościńskiego z Ministerstwa Rozwoju wraz z towarzyszącymi mu urzędnikami, pana ministra Woźnego z Ministerstwa Cyfryzacji oraz pana ministra Smolińskiego z Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa wraz z towarzyszącymi mu urzędnikami.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Przechodzimy omawiania do punktów: pierwszego, drugiego, trzeciego i czwartego.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Pan minister prosił o możliwość zabrania głosu.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRozwojuTadeuszKoscinski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRozwojuTadeuszKoscinski">Panie Przewodniczący! Wysoka Izbo!</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRozwojuTadeuszKoscinski">Niestety nastąpiła kolizja… Po zmianie warunków prac Sejmu obecnie jest akurat procedowane pierwsze czytanie ustawy dotyczącej eIDAS. Jestem ministrem prowadzącym, więc muszę iść i przedstawić ustawę w Sejmie.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRozwojuTadeuszKoscinski">Oddaję głos panu dyrektorowi Christowowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#DyrektorDepartamentuGospodarkiElektronicznejwMinisterstwieRozwojuSebastianChristow">Witam serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#DyrektorDepartamentuGospodarkiElektronicznejwMinisterstwieRozwojuSebastianChristow">Szanowna Komisjo! Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowni Panie i Panowie Senatorowie!</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#DyrektorDepartamentuGospodarkiElektronicznejwMinisterstwieRozwojuSebastianChristow">Chciałbym przedstawić stanowisko rządu wobec komunikatu COM(2016) 176 dotyczącego priorytetu normalizacji ICT na jednolitym rynku cyfrowym. Jak czytamy w komunikacie, wszystkie sektory gospodarki w coraz większym stopniu opierają się na technologiach cyfrowych, które zmieniają się coraz szybciej, często znacznie przekraczając tempo zmian w tradycyjnych sektorach i gałęziach przemysłu. Wartość systemów cyfrowych w coraz większym stopniu zależy od zastosowań, danych i konwergencji technologii, które wykraczają poza zasięg jednego sektora. Oprócz tego konwergencja świata fizycznego i cyfrowego zaciera granice między tradycyjnymi sektorami i gałęziami przemysłu, między produktami a usługami, między konsumpcją a produkcją, między online a offline, co powoduje zmianę modeli biznesowych w wielu firmach.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#DyrektorDepartamentuGospodarkiElektronicznejwMinisterstwieRozwojuSebastianChristow">Innowacje w sektorze ICT może spowalniać rosnąca złożoność wynikająca z dużej liczby norm, a także różnorodność społeczności technologicznych zaangażowanych w tworzenie tych norm. Np. w dziedzinie internetu rzeczy, Internet of Things, istnieje już ponad 600 ściśle powiązanych ze sobą norm. Coraz większa złożoność wpływa również na prawa dostępu do norm. Konwergencja i wynikająca z niej złożoność wielu technologii może spowodować ryzyko niepewności w odniesieniu do identyfikacji odpowiedniej grupy posiadaczy patentów koniecznych dla spełnienia norm, kosztów łączących prawa własności intelektualnej oraz metodyki stosowanej do obliczania wartości warunków licencjonowania. Chodzi przede wszystkim o koszty licencji opatentowanych rozwiązań i dążenia do tego, aby normalizacja opierała się przede wszystkim na otwartych, dostępnych dla wszystkich standardach. Coraz więcej organów i organizacji na całym świecie zaangażowanych jest w tworzenie norm oraz specyfikacji technicznych. Europa musi się zorganizować poprzez zacieśnienie współpracy, większe zaangażowanie i lepsze nakierowanie na problemy. Jest to potrzebne, aby priorytety Unii Europejskiej w normalizacji i jednolity rynek cyfrowy były odpowiednio reprezentowane na świecie.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#DyrektorDepartamentuGospodarkiElektronicznejwMinisterstwieRozwojuSebastianChristow">Komisja określiła następujące obszary priorytetowe dla normalizacji ICT: łączność 5G, przetwarzanie w chmurze i internet rzeczy oraz technologie dużych zbiorów danych, a także bezpieczeństwo cybernetyczne. Technologie te stanowią zasadnicze elementy składowe jednolitego rynku cyfrowego, o którym mówi niniejszy komunikat. Na szczególne poparcie zasługuje inicjatywa, aby problematyka bezpieczeństwa i sprawnego, bezpiecznego uwierzytelniania była brana pod uwagę od samego początku procesu opracowywania norm, tzw. security by design. Istotne znaczenie będą miały także proponowane działania dotyczące opracowania norm w zakresie powszechnej interoperacyjności i sprawnego, bezpiecznego uwierzytelniania pomiędzy obiektami, urządzeniami oraz osobami fizycznymi i prawnymi, zgodnie z rozporządzeniem eIDAS.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#DyrektorDepartamentuGospodarkiElektronicznejwMinisterstwieRozwojuSebastianChristow">Rząd RP podziela pogląd przedstawiony w przedmiotowym komunikacie w zakresie internetu rzeczy. Rozdrobnienie działań i inicjatyw w tym obszarze rzeczywiście może doprowadzić do zaprzepaszczenia szansy dla europejskich dostawców rozwiązań ITC. Na poparcie zasługują zwłaszcza propozycje działań mających na celu koncentrację wysiłków w ramach Alliance for Internet of Things Innovation. Wypracowanie wspólnych architektur, protokołów, interfejsów referencyjnych oraz promowanie otwartych interfejsów programowania aplikacji, tzw. API, są dobrymi krokami w ramach budowania europejskiego ekosystemu rozwiązań internetu rzeczy. Rząd RP popiera działania związane z normalizacją i rozwojem sieci łączności 5G, widząc w tym standardzie technologię, która będzie w stanie sprostać coraz większym wymaganiom użytkowników końcowych, umożliwi rozwój nowoczesnych usług z zakresu inteligentnego transportu, e-zdrowia, inteligentnych miast. Rząd RP popiera także wszelkie działania zarówno na rzecz modernizacji sieci łączności, jak i urządzeń końcowych, w celu ich migracji do adresacji IPv6. Na tym kończę informację dotyczącą komunikatu COM(2016) 176.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#DyrektorDepartamentuGospodarkiElektronicznejwMinisterstwieRozwojuSebastianChristow">Rozumiem, zgodnie z…</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#DyrektorDepartamentuGospodarkiElektronicznejwMinisterstwieRozwojuSebastianChristow">Przejdę do omawiania komunikatu COM(2016) 180.</u>
          <u xml:id="u-7.9" who="#DyrektorDepartamentuGospodarkiElektronicznejwMinisterstwieRozwojuSebastianChristow">Przedstawiam informację dotyczącą komunikatu i stanowiska rządu wobec COM(2016) 180 „Cyfryzacja europejskiego przemysłu. Pełne wykorzystanie możliwości jednolitego rynku cyfrowego”. Komunikat stanowi część technologicznego pakietu działań w ramach jednolitego rynku cyfrowego, na który składają się także 3 inne omawiane dziś komunikaty.</u>
          <u xml:id="u-7.10" who="#DyrektorDepartamentuGospodarkiElektronicznejwMinisterstwieRozwojuSebastianChristow">Sektor ICT w Europie, który wytwarza ok. 4% PKB, ma znaczny udział w gospodarce, gdyż zatrudnia ponad 6 milionów osób. W Unii Europejskiej wartość dodana sektora produkcji towarów cyfrowych, który obejmuje zakres produktowy od komponentów po oprogramowanie, przekracza 580 miliardów euro i stanowi prawie 10% wartości dodanej działalności przemysłowej ogółem. W najnowszych badaniach oszacowano, że w ciągu następnych 5 lat cyfryzacja produktów i usług zapewni przemysłowi w Europie ponad 110 miliardów euro dodatkowych przychodów rocznie. Oczekuje się, że tylko w Niemczech dalsza cyfryzacja przemysłu spowoduje wzrost produktywności na poziomie do 8% w ciągu 10 lat oraz wzrost przychodów o ok. 30 miliardów euro rocznie. Doprowadzi to do wzrostu zatrudnienia o 6%. Już teraz blisko 1/3 wzrostu produkcji przemysłowej ogółem w Europie jest skutkiem zastosowania technologii cyfrowej.</u>
          <u xml:id="u-7.11" who="#DyrektorDepartamentuGospodarkiElektronicznejwMinisterstwieRozwojuSebastianChristow">Pomiędzy gospodarkami na całym świecie panuje ostra konkurencja w zakresie przyciągania inwestycji prywatnych w dziedzinie innowacji cyfrowych. W latach 2000–2014 inwestycje w produkty związane z ICT w Unii Europejskiej były równe ok. 1/3 inwestycji dokonywanych w tej dziedzinie w Stanach Zjednoczonych. Łączna kwota środków zainwestowanych przez unijne przedsiębiorstwa w badania naukowe i innowacje stanowi jedynie 40% inwestycji przedsiębiorstw amerykańskich. Stan cyfryzacji przemysłu różni się w poszczególnych sektorach, zwłaszcza między obszarami zaawansowanej technologii a obszarami bardziej tradycyjnymi, a także między poszczególnymi państwami członkowskimi i regionami. Istnieje również duża dysproporcja pomiędzy dużymi przedsiębiorstwami a sektorem MŚP. Znakomita większość małych i średnich przedsiębiorstw oraz spółek o średniej kapitalizacji pozostaje daleko w tyle pod względem wdrażania innowacji cyfrowych. Istnieje ryzyko, że przemysł europejski pozostanie w tyle, jeśli chodzi o budowanie samych fundamentów jego cyfrowej przyszłości.</u>
          <u xml:id="u-7.12" who="#DyrektorDepartamentuGospodarkiElektronicznejwMinisterstwieRozwojuSebastianChristow">Poziom umiejętności cyfrowych ok. 40% pracowników w Unii Europejskiej jest zbyt niski. Gwałtownie pojawia się potrzeba nowych umiejętności multidyscyplinarnych i cyfrowych, takich jak połączone umiejętności w zakresie analizy danych i umiejętności biznesowe lub inżynierskie. Rośnie dysproporcja między zapotrzebowaniem na pracowników posiadających umiejętności cyfrowe a dostępnością takich pracowników w Europie. Celem niniejszego komunikatu jest wzmocnienie konkurencyjności Unii Europejskiej w zakresie technologii cyfrowych oraz zapewnienie, aby każdy sektor przemysłu w Europie, niezależnie od gałęzi, lokalizacji i wielkości, mógł w pełni korzystać z innowacji cyfrowych.</u>
          <u xml:id="u-7.13" who="#DyrektorDepartamentuGospodarkiElektronicznejwMinisterstwieRozwojuSebastianChristow">Rząd RP ocenia, że propozycje, aby spotkania stołu wysokiego szczebla wraz z równoległymi pracami grup roboczych przygotowujących dokumenty i stanowiska dotyczące poszczególnych zagadnień odbywały się 2 razy do roku, a spotkania europejskiego forum zainteresowanych stron odbywały się raz w roku, są niewystarczające. Rząd RP jako bardziej adekwatne ocenia powołanie stałej europejskiej platformy dialogu, ze stałymi grupami roboczymi, na wzór analogicznych ciał działających w niektórych państwach członkowskich. Rząd RP silnie popiera inicjatywę Komisji w kierunku tworzenia sieci współpracy centrów kompetencji cyfrowych, nie tylko jako ośrodków wiodących w poszczególnych obszarach tematycznych i badawczych ICT czy technologiach, ale również jako centrów wsparcia wymiany najlepszych praktyk i doświadczeń, doradztwa dla mikro i małych firm w zakresie wykorzystania i rozwiązywania problemów biznesowych przy pomocy technologii ICT.</u>
          <u xml:id="u-7.14" who="#DyrektorDepartamentuGospodarkiElektronicznejwMinisterstwieRozwojuSebastianChristow">Rząd RP popiera szersze wykorzystanie zamówień publicznych na innowacje w celu poprawy wydajności i jakości sektora publicznego oraz oczekuje na uszczegółowienie inicjatywy Komisji w zakresie europejskiego katalogu norm ICT mającego na celu standaryzację wykorzystania technologii ICT w sektorze publicznym. Rząd RP jako pilną potrzebę widzi także propozycję analizy i stworzenia ram prawnych w zakresie systemów autonomicznych oraz aplikacji internetu rzeczy. Rząd RP stoi na stanowisku, iż jednym z podstawowych zagadnień, oprócz działań na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa cybernetycznego, jest kwestia edukacji i kształcenia zawodowego kadr niezbędnych do dostarczania rozwiązań teleinformatycznych oraz ich efektywnego wykorzystania do podniesienia konkurencyjności i innowacyjności pozostałych sektorów gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-7.15" who="#DyrektorDepartamentuGospodarkiElektronicznejwMinisterstwieRozwojuSebastianChristow">Rząd RP rozumie potrzebę i wspiera inicjatywę dialogu z partnerami społecznymi na temat wpływu cyfryzacji na pracę, procesy zmian społecznych i niezbędnych działań dostosowawczych, zwłaszcza we wcześniej wymienionej sferze edukacji i kompetencji cyfrowych pracowników oraz konsumentów. Rząd RP stoi na stanowisku, że podstawą pełnego wykorzystania potencjału innowacyjnych technologii przez sektor przemysłu w Europie, niezależnie od gałęzi lokalizacji i wielkości, musi być zarówno stacjonarny, jak i mobilny, szerokopasmowy dostęp do internetu. Jest to szczególnie istotne w kontekście propozycji decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącej wykorzystania zakresów pasma 470–790 MHz w Unii Europejskiej, w której zwraca się uwagę na potrzebę zapewnienia odpowiedniego poziomu usług dostępu do internetu na obszarach o szczególnym krajowym znaczeniu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Poproszę teraz przedstawiciela Ministerstwa Cyfryzacji, pana ministra Woźnego, o przedstawienie stanowiska rządu wobec komunikatów z punktów drugiego i trzeciego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieCyfryzacjiPiotrWozny">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieCyfryzacjiPiotrWozny">Pierwszy komunikat odnosi się do stworzenia europejskiej inicjatywy dotyczącej przetwarzania w chmurze służącej budowaniu w Europie konkurencyjnej gospodarki opartej na wykorzystywaniu danych i wiedzy.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieCyfryzacjiPiotrWozny">Charakterystyka obydwu dokumentów… Może omówię łącznie oba dokumenty. Każdy z tych komunikatów zawiera stwierdzenia, pod którymi nie sposób się nie podpisać. Problem polega pewnie na tym, że obywa komunikaty charakteryzują się wysokim stopniem ogólności w zakresie definiowania celów, które Komisja Europejska chce osiągnąć.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieCyfryzacjiPiotrWozny">Pierwszy komunikat odnoszący się do kwestii przetwarzania w chmurze dotyczy stworzenia otwartego środowiska dla społeczności naukowej na potrzeby przechowywania, udostępniania i ponownego wykorzystywania danych oraz wyników naukowych. Trudno nie zgodzić się z tego typu inicjatywą, jednak analizując komunikat oraz cele, które Komisja Europejska chce osiągać w ramach tego komunikatu, nie sposób nie myśleć o tym, co dzieje się z inicjatywami naukowymi na terenie Polski. Z punktu widzenia Ministerstwa Cyfryzacji w najbardziej interesującym obszarze znajduje się na np. sieć PIONIER łącząca 21 ośrodków naukowych w Polsce, wybudowana za 600 milionów zł, która służy do udostępnienia takich aplikacji jak e-podręczniki lub innych aplikacji edukacyjnych. Poza sektorem szkolnictwa wyższego wykorzystanie tej sieci jest stosunkowo nikłe. Wydaje się, że komunikat Komisji Europejskiej mówiący o tym, żeby tworzyć interdyscyplinarne, zintegrowane sieci wymiany danych między europejskimi ośrodkami naukowymi, troszkę pozostawia ośrodki edukacyjne poza szerszym kontekstem społecznym czy poza uczestnictwem w edukowaniu pozostałych warstw, które jest istotne.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieCyfryzacjiPiotrWozny">Tak jak powiedziałem, nie sposób nie zgodzić się z tezami zawartymi w komunikacie, stąd zasadne jest wyrażenie przez rząd Rzeczypospolitej poparcia dla tego komunikatu. Wizja integracji istniejących infrastruktur wydaje się słuszna, jednak należy pamiętać, że kwestia otwartych danych publicznych wymaga bardzo szczegółowych analiz. Jest to domena, która w Polsce niedawno została uregulowana ustawą o ponownym wykorzystaniu informacji sektora publicznego. Przy wykorzystywaniu tych informacji napotykamy wiele barier prawnych, organizacyjnych, technicznych. Udzielając poparcia dla tej idei, należy więc pamiętać o tym, że praktyczna egzekucja, o której mowa w komunikacie, wymaga wielu praktycznych działań zmierzających do osiągnięcia integracji pomiędzy ośrodkami naukowymi. Chodzi o to, żeby działania integracyjne przyniosły szersze korzyści społeczne niż tylko korzyści dla środowiska stricte naukowego. Zasoby, które miałyby być przetwarzane w ramach łączonych sieci czy wszystkie kwestie związane z Big Data wymagają wielu działań praktycznych związanych z wyjęciem danych publicznych z silosów administracji. Zasadne jest postulowanie o to, aby Komisja Europejska wspierała wymianę wszelkich dobrych praktyk w tych obszarach, ponieważ każda informacja o tym, jak w danym kraju uregulowano te kwestie i w jaki sposób poradzono sobie z kwestią udostępniania danych, jest istotna dla innych krajów podejmujących praktyczne działania. Ważne jest również wspieranie działań opisanych w komunikacie lokalnymi działaniami mającymi na celu zwiększanie kompetencji cyfrowych i budowanie zdolności analitycznych. Tak jak mówiłem, chodzi o to, żeby integracja sieci naukowych nie służyła tylko i wyłącznie środowiskom naukowym, lecz promieniowała i przynosiła korzyści także pozostałym uczestnikom rynku edukacyjnego. To tyle, jeżeli chodzi o komunikat komisji odnoszący się do europejskiej inicjatywy dotyczącej przetwarzania w chmurze.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieCyfryzacjiPiotrWozny">Drugi komunikat to „Plan działania UE na rzecz administracji elektronicznej na lata 2016–2020. Przyspieszenie transformacji cyfrowej w administracji”. Jest to kolejny dokument, z którym trudno się nie zgodzić, jeżeli chodzi o cele, zamierzenia, założenia czy idee. Pewnie z satysfakcją możemy stwierdzić, że gros aktywności opisanych w tym dokumencie jako podstawowe zasady, które mają definiować sposób budowania elektronicznych usług publicznych, czyli domyślna cyfrowość, zasada jednorazowości… Chodzi o to, aby administracje publiczne dbały, by przedsiębiorstwa i obywatele tylko raz podawali im informacje, które ich dotyczą. Następnie informacje te byłyby wykorzystywane w ramach rejestrów tworzonych w państwie. Nie może być tak, że obywatele są zmuszani do kolejnego dostarczania państwu tych samych informacji na potrzeby obsługi w ramach cyfrowych usług publicznych. Chodzi też o kwestie dotyczące powszechności i dostępności usług czy otwartości i przejrzystości usług. Są to zasady, które przyświecały ministrowi cyfryzacji przy tworzeniu dokumentu strategicznego opublikowanego w lutym tego roku dotyczącego kierunków działań strategicznych ministra cyfryzacji. Tak że jest poparcie dla idei i celów.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieCyfryzacjiPiotrWozny">W ocenie rządu adresaci 2 obszarów nie zostali w sposób wystarczający zdefiniowani w tym dokumencie. Pierwsza kwestia dotyczy cyberbezpieczeństwa. Należy pamiętać, że korzystanie z cyfrowych usług publicznych… Kontekst bezpieczeństwa korzystania z usług, ochrona użytkowników oraz ochrona administracji gromadzącej zasoby wiedzy na temat obywateli są niezwykle istotnymi kwestiami. Wydaje się, że adresaci nakładki w postaci cyberbezpieczeństwa nie zostali należycie zdefiniowani w tym dokumencie.</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieCyfryzacjiPiotrWozny">Druga kwestia, co do której czuć pewien niedosyt, to kwestia braku zdefiniowania osób, których dotyczą problemy wykluczenia cyfrowego. Ten dokument został stworzony i napisany w taki sposób, jakby z założenia wszyscy Europejczycy mieli korzystać z cyfrowych usług publicznych. Należy jednak pamiętać o tym, że istnieją duże grupy społeczne, które nie będą miały dostępu do takich usług, chociażby z przyczyny ograniczonych zasobów poznawczych. Cel, czyli stworzenie jak najszerszego dostępu do cyfrowych usług publicznych, jest niezwykle istotny, jednak wydaje się, że podczas tworzenia tego typu materiałów warto pamiętać o osobach, które nie będą korzystały z cyfrowych usług publicznych.</u>
          <u xml:id="u-9.8" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieCyfryzacjiPiotrWozny">Dlatego wnioski są takie: należy przedłożyć do Komisji Europejskiej wniosek o zdefiniowanie precyzyjnych zadań niezbędnych do realizacji założeń tego planu po to, żeby przestał on być zestawem życzeń, szczytnych idei, a zaczął być zbiorem określonych zadań postawionych przed Wspólnotą, potrzebnych, by osiągnąć cele zawarte w dokumencie. Kolejny wniosek: konieczne jest zadbanie o aktywny udział przedstawiciela Polski w radzie kierowniczej do spraw planu działania na rzecz administracji elektronicznej, by uzyskać wpływ na to, w jaki sposób plan będzie realizowany, oraz uzyskać dostęp do informacji na temat dobrych praktyk i wymiany danych dotyczących implementacji tego działania. Ostatni wniosek: przedstawiciele podmiotów krajowych, zarówno administracji publicznej, jak i sektora prywatnego, powinny mieć zagwarantowane środki oraz dostęp do wszelkich inicjatyw i projektów wynikających z realizacji planu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Dziękuję bardzo za te informacje.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Kto z państwa senatorów chciałby zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Senator Napieralski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#SenatorGrzegorzNapieralski">Ja mam 2 pytania.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#SenatorGrzegorzNapieralski">Pierwsze pytanie kieruję do pana dyrektora. Powiedział pan, że w dokumencie jest informacja dotycząca kompetencji cyfrowych, tak naprawdę chodziło o zwrócenie na to uwagi. Mam pytanie: czy jest jakiś projekt rządowy dotyczący tego, aby od samego początku edukacji w naszym kraju budować takie kompetencje? Czy toczy się poważna dyskusja na ten temat? Bardzo wyraźnie widać, że nie wystarcza już sama tzw. lekcja informatyki, bo tego nawet nie można nazwać informatyką. Tak naprawdę odnalezienie się w tym, co dzieje się dzisiaj w nowoczesnym świecie, wymaga dobrego przygotowania, nie tylko młodych ludzi. Czy istnieje program budowania kompetencji cyfrowych i kompetencji przydatnych w zawodach, których do tej pory jeszcze nie znamy, bo dopiero się pojawią? Jeżeli tak, to proszę powiedzieć, jak on wygląda.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#SenatorGrzegorzNapieralski">Moje drugie pytanie w tej części kieruję do przedstawiciela Ministerstwa Cyfryzacji. Powiedział pan o otwieraniu zasobów i wypychaniu danych na zewnątrz. Powiedział pan, że pojawiają się pewne bariery prawne, szczególnie związane z udostępnianiem zasobów obywatelom. Czy mógłby pan sprecyzować, na czym polegają te problemy? Jak tak naprawdę wygląda to w praktyce? Jakie są problemy prawne? Bardzo mnie to interesuje. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Nie, po kolei.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Zostały zadane pytania, od razu na nie odpowiedzmy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#DyrektorDepartamentuGospodarkiElektronicznejwMinisterstwieRozwojuSebastianChristow">Odpowiem na pierwsze pytanie dotyczące kompetencji. Jeżeli chodzi o obszar przemysłowy i gospodarczy, to w ramach planu na rzecz odpowiedzialnego rozwoju, a tak naprawdę w ramach części wykonawczej, czyli obecnie przygotowywanej strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju – ponieważ rynek ICT jest silnie związany z częścią reindustrializacji – zaprogramowane są działania dotyczące edukacji nie tylko na poziomie szkolnictwa wyższego, ale także na poziomie szkolnictwa technicznego, niezbędnego dla tego sektora. Jeżeli zaś chodzi o edukację na niższych szczeblach, to mamy nadzieję, że osiągniemy w tym zakresie synergię z działaniami prowadzonymi w tej chwili przez ministra cyfryzacji wraz z ministrem edukacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Pan minister Woźny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieCyfryzacjiPiotrWozny">Ja może, że tak powiem… Nie zostałem wywołany w związku z tym pierwszym pytaniem, ale opowiem… Jest tak: pewnie od samego początku, od kiedy zaczęliśmy pracować w ministerstwie… Nasza diagnoza jest taka: bardzo mało podejmowanych działań było finansowanych ze środków unijnych, praktycznie nic nie było finansowane ze środków unijnych, jeżeli chodzi o budowę kompetencji cyfrowych u najmłodszych. Popatrzyliśmy na przykłady, jak robił to sektor prywatny, NGO-sy itd.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieCyfryzacjiPiotrWozny">Jest prowadzona akcja „Mistrzowie Kodowania”. Mówię o tym wszędzie, więc trudno, żebym tutaj o tym nie powiedział. Jest to akcja finansowana z prywatnych pieniędzy, z budżetu nie przeznaczono na nią żadnych środków. W ciągu 3 lat 100 tysięcy dzieci zostało objętych programem nauczania kodowania. Zajmuje się tym 3 tysiące nauczycieli, 1 tysiąc 200 szkół prowadzi te zajęcia. Kiedy zaczęliśmy interesować się niesamowitym sukcesem tego programu, zaczęliśmy rozmawiać z osobami prowadzącymi program. Powiedziały nam one, że według nich oczywiście świetnie, że dzieci się tego uczą, tylko że dzieci chwytają te umiejętności od razu, w lot. Największym wyzwaniem było dla nich przeszkolenie 3 tysięcy nauczycieli, którzy zasadniczo, przystępując do programu 3 lata temu, można powiedzieć, byli pozbawieni kompetencji cyfrowych. Tak naprawdę ci nauczyciele uczyli się wspólnie z dziećmi.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieCyfryzacjiPiotrWozny">Co teraz chcemy zrobić? 23 czerwca uzyskaliśmy zgodę komitetu monitorującego na zmianę kryteriów do działania 3.2. w Programie Operacyjnym „Polska Cyfrowa”, kończymy pracę nad dokumentacją. Chcemy przeznaczyć 120 milionów zł na konkursy, które będą organizowane… Wyobrażamy to sobie w ten sposób: podzielimy Polskę na mniej więcej 80 obszarów konkursowych, będą to obszary mniej więcej takie jak regiony NUTS 3, czyli jednostki unijnego podziału terytorialnego. Chcemy robić… Kierujemy tę inicjatywę do placówek nauczania początkowego w gminach wiejskich i miejsko-wiejskich, ponieważ uważamy, że realną barierą odcinającą dzieci od możliwości nauki kodowania jest fakt zamieszkiwania… W dużych ośrodkach miejskich istnieje, że tak powiem, wystarczająca oferta edukacyjna, a rodzice mieszkający w dużych ośrodkach miejskich są na tyle zamożni, że są w stanie zaoferować dzieciom dostęp do tego typu edukacji pozalekcyjnej. W naszej ocenie prawdziwe wykluczenie… Generalnie dzieci z ośrodków wiejskich i miejsko-wiejskich są wykluczone z możliwości nabycia tego typu umiejętności. Kierujemy więc inwestycję do gmin wiejskich i miejsko-wiejskich, przeznaczamy na to 120 milionów zł.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieCyfryzacjiPiotrWozny">Chcielibyśmy, żeby zajęcia rozpoczęły się w drugim semestrze, po zakończeniu ferii zimowych, i trwały do końca roku szkolnego 2016/2017. Zajęcia będą prowadzone przez organizacje, które będą aplikować o pieniądze. Ich zadaniem będzie prowadzenie lekcji dla dzieci z placówek nauczania początkowego w formule zajęć pozalekcyjnych. Chodzi o to, żeby zorganizować mniej więcej 15 2-godzinnych zajęć pozalekcyjnych w ciągu semestru. Nauczyciele wychowania początkowego z tych szkół również będą brali udział w zajęciach, będą uczyć się wspólnie z dziećmi. Dodatkowo premiowane będzie uczestnictwo w zajęciach osób z szeroko pojętego sektora, powiedzmy, edukacyjnego z danych miejscowości: bibliotekarzy, wychowawców z domów kultury, osób pracujących w świetlicach itd. Zakładam, że… Będzie to pewnie pierwsza tego typu inicjatywa. Mam nadzieję, że wnioski… 120 milionów zł to bardzo dużo pieniędzy. Inicjatywa realizowana tylko i wyłącznie na poziomie wychowania początkowego, tylko i wyłącznie w gminach wiejsko-miejskich da pewnie szansę na zbadanie efektów tej inicjatywy.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieCyfryzacjiPiotrWozny">Nie mamy wątpliwości, że należy zmierzać w tym kierunku. Wielka Brytania w 2014 r. wprowadziła naukę kodowania jako element podstawy programowej w szkołach. Kiedy patrzy się na wszelkie analizy dotyczące właśnie tego, o czym mówił pan dyrektor Christow… W 2020 r. w Europie spodziewany deficyt pracowników w sektorze informatycznym będzie na poziomie 800 tysięcy osób, więc nie ma żadnych wątpliwości co do tego, że inwestowanie w te umiejętności… Ponadto są to niezwykle ciekawe lekcje, niezwykle ciekawe zajęcia, które pozwalają dzieciom na… Tak naprawdę jest to nauka poprzez zabawę, czyli crème de la crème procesu edukacyjnego. To tyle, jeżeli chodzi o tworzenie kompetencji edukacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieCyfryzacjiPiotrWozny">Przejdę do omawiania kwestii związanej z dostępem do informacji publicznych. Jest to niezwykle ciekawa kwestia, dlatego że ustawa o ponownym wykorzystaniu informacji sektora publicznego została uchwalona bodajże 16 czerwca – nie pamiętam dokładnie daty, minął zaledwie miesiąc od wejścia ustawy w życie – a już zaobserwowaliśmy dwa podstawowe problemy. Dzisiaj uczestniczyłem z panem dyrektorem w spotkaniu… Tworzymy specjalny departament w Ministerstwie Cyfryzacji, który będzie zajmował się właśnie wyjmowaniem danych, wspomaganiem obywateli, przedsiębiorców, NGO-sów w wyciąganiu danych publicznych z sektora publicznego. Okazuje się, że wyciągnięcie danych z jednej z najbardziej, powiedziałbym, znanych baz danych, czyli Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej… Jest to jawny, publiczny rejestr. Jesteśmy dzisiaj umówieni na… Zdiagnozowaliśmy, że tak powiem, przeszkody techniczne i prawne. Okazuje się, że aby wyciągnąć dane w sposób masowy, stworzyć narzędzie w postaci API umożliwiające zasysanie danych z tej publicznej, informacyjnej bazy danych, trzeba dokonać zmiany regulaminów w Ministerstwie Rozwoju regulujących kwestię dostępu do tej bazy. Wygląda na to, że potrzebna będzie też jakaś kolejna interwencja ustawowa. Czyli ledwo co uchwaliliśmy ustawę w sprawie ponownego wykorzystania informacji z sektora publicznego, a gdy dobieramy się do konkretnej bazy, która jest jedną z najbardziej popularnych baz danych, to okazuje się, że jeszcze coś trzeba zmienić.</u>
          <u xml:id="u-15.6" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieCyfryzacjiPiotrWozny">Druga kwestia, która też jest niezwykle interesująca, to dane geodezyjne i kartograficzne, czyli wszystkie dane gromadzone przez Główny Urząd Geodezji i Kartografii oraz powiatowe ośrodki geodezji. Jeśli chodzi o dane publiczne, to jest to tak naprawdę najcenniejszy zasób, ponieważ… Dane te mają najwyższą wartość w tym sensie, że ich ponowne przetworzenie, wykorzystywanie… Dane dotyczą sposobu zagospodarowania terenu, granic geodezyjnych, działek itd. To są te najbardziej interesujące informacje. Wydaje się, że ich przetwarzanie przez sektor prywatny jest w stanie przynieść dodatkową wartość ponad tę, która przynoszą usługi sektora publicznego. Niestety, kiedy poddaliśmy sprawę bliższej analizie, okazało się, że dane geodezyjne i kartograficzne są wyłączone z zakresu uwolnienia dostępu do danych zawartego w ustawie. Dlatego pewnie po 2–3 miesiącach obowiązywania ustawy będziemy musieli dokonać… W tej chwili patrzymy raczej… Traktujemy tę ustawę, która została wydana… Jeśli chodzi o ideę, to trudno się z nią nie zgodzić. Teraz chcemy zbadać, jakie dane są tak naprawdę najbardziej istotne z punktu widzenia obywateli, zabrać się za 5–6 obszarów, silosów danych, i doprowadzić do ich pełnego uwolnienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Senator Czudowska chciałaby się jeszcze wypowiedzieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#SenatorDorotaCzudowska">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#SenatorDorotaCzudowska">Moje pytanie dotyczy jednego, ogólnego, europejskiego systemu cyfryzacji. Dobrze zrozumiałam?</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#SenatorDorotaCzudowska">Proszę?</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#Gloszsali">Rynek.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#SenatorDorotaCzudowska">Tak, chodzi o jednolity rynek cyfrowy. Ja wchodzę w ten świat tak jak ci nauczyciele, których trzeba uczyć – jak pan przed chwilą powiedział – bo nie mam takiej biegłości jak dzieci, które chwytają to w lot. Czy to, że będzie jednolity europejski rynek cyfryzacji, będzie bezpieczne? Z mojego fizycznego abecadła… Jeśli chodzi o szeregowe, analogowe połączenia… Gdy dziś ktoś wedrze się w ten system, to może on, że tak powiem, siąść lub może to zaszkodzić całej Europie. Oczywiście może niepotrzebnie się martwię, to będzie… Na pewno nie będzie pełnego zabezpieczenia. Czy taki rynek będzie bezpieczny? Czy nie lepiej, żeby dla bezpieczeństwa każdy kraj miał swój system, ale w jakiś sposób kompatybilny z systemami innych krajów europejskich?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Proszę, Panie Dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#DyrektorDepartamentuGospodarkiElektronicznejwMinisterstwieRozwojuSebastianChristow">Jeżeli chodzi o kwestie gospodarcze, to należy zwrócić uwagę na to, że w przypadku pakietu jednolitego rynku cyfrowego czy nawet inicjatyw towarzyszących na poziomie dyrektyw i rozporządzeń, ochrona danych osobowych jest silnie zaznaczona. Nowe rozporządzenie, które wchodzi w życie, a także dyrektywa dotycząca ochrony systemów informatycznych, która już weszła w życie i obowiązuje państwa członkowskie, nakazują zrealizowanie inwestycji w zakresie ochrony bezpieczeństwa informacji, w szczególności jeśli chodzi o te krytyczne obszary administracji i części gospodarczej. Działania w zakresie bezpieczeństwa unijnego są koordynowane przez organizację ENISA i Komisję Europejską. Są też krajowe instytucje bezpieczeństwa CERT. Ministerstwo Cyfryzacji poczyniło już działania w tym zakresie. Na pewno jest duża współpraca między administracją i rynkiem, zarówno jeżeli chodzi o zabezpieczenie danych, jak i transakcji, w tym transakcji płatniczych. Obszar transakcji płatniczych również jest regulowany.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#DyrektorDepartamentuGospodarkiElektronicznejwMinisterstwieRozwojuSebastianChristow">Nie wydaje się, żeby odłączanie się i wymyślanie własnych standardów było dla nas korzystne, bo to odcięłoby nas i przedsiębiorców od naturalnego uczestnictwa w rynku wewnętrznym. Wydaje się, że aktywne uczestniczenie i reprezentowanie naszych interesów jest lepsze niż tworzenie odrębnych rozwiązań. Nie zmienia to jednak faktu, że w wielu obszarach państwa członkowskie mają dużo swobody, jeżeli chodzi o kształtowanie zabezpieczeń interesów swoich obywateli i przedsiębiorców. Państwa mogą i powinny z tego korzystać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Senator Napieralski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#SenatorGrzegorzNapieralski">Nie chciałbym zdominować dyskusji, ale szybko chcę poruszyć dwie kwestie. Nie będzie to nawet polemika, tylko jakby sugestia dla pana ministra. Jeżeli chodzi o kwestie edukacyjne, to bardzo cieszę się z tej deklaracji, tylko zwracam uwagę na to, że wydatkowanie tak dużej kwoty na poszczególne organizacje pozarządowe i takie rozdrobnienie programu… Moim zdaniem powinien to być program centralny. Myślę o podwyższeniu kompetencji cyfrowych i wprowadzeniu nauki programowania do szkół, szczególnie na etapie nauczania początkowego, a nawet do przedszkoli. Tak jak było właśnie w przypadku programu „Mistrzowie Kodowania” finansowanego przez firmę Samsung, o którym mówił pan minister. Oni weszli również do przedszkoli i z wielkim sukcesem pokazali, że można absolutnie bardzo dobrze uczyć dzieci, przygotować je do zdobycia nowych kompetencji poprzez zabawę i uczyć poprzez zabawę. Czy nie powinien to być jednak rządowy program, który będzie obejmował przygotowanie nauczycieli, opracowanie planu działań, da nowe narzędzia potrzebne do przygotowania młodych Polaków i młode Polki do wejścia w nowoczesny świat i wyposażenia ich w dodatkowe kompetencje? Oczywiście program ten wymaga też przygotowania szkół od strony inwestycyjnej, czyli poprowadzenia odpowiednich… Trzeba by pewnie zamontować skrzynki elektryczne, kontakty, żeby można było naładować tablety przy ławkach itd., itd.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#SenatorGrzegorzNapieralski">Panie Ministrze, sugerowałbym, żeby był to jednak bardzo dobrze skoordynowany program, tworzony wspólnie z Ministerstwem Edukacji Narodowej, Ministerstwem Cyfryzacji, być może z Ministerstwem Rozwoju. Chodzi o taki naprawdę poważny program, prawie że cywilizacyjny, dotyczący podnoszenia kompetencji. Tym bardziej że, powołując się na to, o czym powiedział pan minister, czyli na doświadczenia programu „Mistrzowie Kodowania”… Oni bardzo dokładnie pokazali, gdzie są słabości, co można zrobić, co trzeba poprawić i jak przygotować program. Tak naprawdę, mówiąc szczerze, mamy za sobą 3 lata doświadczeń w nauczaniu dzieci.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#SenatorGrzegorzNapieralski">Jeszcze jedna kwestia dotycząca edukacji, na którą zwróciłem uwagę. Nie do końca zgadzam się z tym, że wykluczenie następuje tylko i wyłącznie w małych miejscowościach, w biedniejszych rejonach. Znam szkołę w Warszawie, znajdującą się w centrum miasta, która absolutnie nie chciała nawet zakwalifikować się do takiego programu. Nie chciała podejść do tego tematu. Nie chcę wymieniać nazwy tej szkoły. Jest tam absolutnie najsłabszy poziom, jeżeli chodzi o naukę informatyki na terenie Warszawy. Szkoła znajduje się w centrum Warszawy. Dzieci, które uczą się w tej szkole, mają naprawdę o wiele mniejszą wiedzę i mniejsze możliwości w pozyskiwaniu wiedzy niż np. dzieci z mniejszych miejscowości, nawet miejscowości gminnych, a nie powiatowych. To jest pierwsza kwestia.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#SenatorGrzegorzNapieralski">Druga sprawa dotyczy udostępniania danych i wypychania ich na zewnątrz. Ja uważam, jestem absolutnie, doktrynalnie przekonany, że proste mechanizmy wypychania danych i otwierania zasobów rządowych czy administracji państwowej powinny być dostępne dla obywateli za darmo. Zawsze, już od wielu, wielu lat o to walczę. Opiera się to na najprostszej filozofii: płacimy podatki, za które są tworzone zasoby w poszczególnych ministerstwach, instytucjach państwowych. Czym łatwiejsze są przepisy, czym prostsze są przepisy… Oczywiście nie mówię o tajnych i ściśle tajnych dokumentach, które powinny być zamknięte w odpowiednich sejfach i dostępne tylko dla niektórych służb. Wszystkie inne dane powinny być wypychane na zewnątrz. Tym bardziej że był komunikat płynący z Brukseli, że gdybyśmy to bardzo dokładnie policzyli, przeliczyli to na pieniądze, to zobaczylibyśmy, że w całej Europie można byłoby zarobić ponad 45 miliardów euro na ponownym wykorzystaniu danych posiadanych przez poszczególne rządy. Już nie pamiętam, czy te badania, analizy zostały przeprowadzone rok temu, czy 2 lata temu. Gdybyśmy to podzielili, zobaczylibyśmy, że byłby to ponad 1 miliard… To są olbrzymie pieniądze dla każdego kraju. Nie chcę się teraz pomylić w obliczeniach, bo byłaby to wpadka. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Rozumiem, że pan senator nie oczekuje…</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#SenatorGrzegorzNapieralski">Nie.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Czy jeszcze ktoś chciałby się wypowiedzieć w dyskusji?</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Informuję, że komisja zapoznała się z komunikatami Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów.</u>
          <u xml:id="u-22.6" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Możemy przejść do omawiania punktu piątego porządku obrad: wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie blokowania geograficznego oraz innych form dyskryminacji ze względu na przynależność państwową klientów, ich miejsce zamieszkania lub miejsce prowadzenia działalności na rynku wewnętrznym oraz w sprawie zmiany rozporządzenia nr 2006/2004 i dyrektywy 2009/22/WE; dokument o sygnaturze COM(2016) 289.</u>
          <u xml:id="u-22.7" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Pragnę poinformować, że projekt stanowiska Rzeczypospolitej Polskiej otrzymaliśmy na podstawie art. 7 ustawy kooperacyjnej. Zgodnie z ust. 4 tego artykułu nasza komisja może wyrazić opinię o projekcie aktu ustawodawczego.</u>
          <u xml:id="u-22.8" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Poproszę teraz pana dyrektora Christowa o przedstawienie projektu stanowiska rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#DyrektorDepartamentuGospodarkiElektronicznejwMinisterstwieRozwojuSebastianChristow">Szanowna Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#DyrektorDepartamentuGospodarkiElektronicznejwMinisterstwieRozwojuSebastianChristow">Rząd RP bardzo aktywnie brał udział w przygotowaniu tego rozporządzenia. Zostało ono poparte dodatkowymi badaniami przeprowadzonymi w Polsce na zlecenie ministerstwa.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#DyrektorDepartamentuGospodarkiElektronicznejwMinisterstwieRozwojuSebastianChristow">Projekt rozporządzenia to jeden z dokumentów pakietu Komisji Europejskiej dotyczącego handlu elektronicznego, e-commerce package, opublikowanego 25 maja 2016 r. w ramach realizacji inicjatyw zapowiedzianych w strategii jednolitego rynku cyfrowego. Jest to uzupełnienie pakietu komunikatów, rozporządzeń i dyrektyw.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#DyrektorDepartamentuGospodarkiElektronicznejwMinisterstwieRozwojuSebastianChristow">Projekt w sprawie blokowania geograficznego był długo konsultowany. W założeniach stanowi on słuszny krok w kierunku zniesienia barier na jednolitym rynku w aspektach dotyczących rozwoju transgranicznej przedsiębiorczości, w szczególności handlu i usług elektronicznych. Rząd RP co do zasady ocenia, że propozycja legislacyjna dotycząca geoblokowania może przyczynić się do zapewnienia konsumentom pełniejszego dostępu do towarów i usług na jednolitym rynku cyfrowym. Proponowane rozporządzenie zwiększy przejrzystość i poprawi efektywność zapisu mówiącego o zakazie nieuzasadnionej dyskryminacji, który w obecnym kształcie art. 20 ust. 2 dyrektywy o usługach nie jest gwarantem jednolitych warunków transakcji w handlu transgranicznym w praktyce.</u>
          <u xml:id="u-23.4" who="#DyrektorDepartamentuGospodarkiElektronicznejwMinisterstwieRozwojuSebastianChristow">Zakaz blokowania dostępu do interfejsu internetowego np. z powodu narodowości lub miejsca zamieszkania oraz obowiązek powiadamiania o przekierowaniu wraz z uzasadnieniem, a przede wszystkim udzielenie wyraźnej zgody konsumenta na taką czynność, niewątpliwie może wpłynąć na przejrzystość i budowanie zaufania konsumentów do transakcji w wymiarze ponadnarodowym, w szczególności europejskim. Pozytywnie przyjmując kierunek działań zmierzających do integracji i usprawnienia transgranicznego funkcjonowania konsumentów oraz przedsiębiorców na rynku wewnętrznym UE, rząd RP wskazuje na konieczność doprecyzowania, podczas prac nad projektem, szczegółowych rozwiązań przewidywanych w proponowanym rozporządzeniu. W tym zakresie cały czas kierowane są postulaty rządu do Komisji Europejskiej. Należy zauważyć, że przedmiotowa inicjatywa powinna w równoważnym stopniu traktować uprawnienia i obowiązki obu stron umowy transakcji handlowej, kupującego i sprzedającego. Niestety w zaproponowanym projekcie w niedostateczny sposób uwzględniono koszty wdrożenia i stosowania projektowanych praw, jakie potencjalnie będą musiały ponieść firmy, w szczególności firmy z sektora MŚP, co do dotyka rynku polskiego. W opinii Polski inicjatywa w zaproponowanym brzmieniu może w konsekwencji stanowić zbyt dużą ingerencję w swobodę działalności gospodarczej.</u>
          <u xml:id="u-23.5" who="#DyrektorDepartamentuGospodarkiElektronicznejwMinisterstwieRozwojuSebastianChristow">Mając to na uwadze, rząd RP co do zasady pozytywnie ocenia niniejszą propozycję, ale będzie dążył do zbilansowania interesów obu stron umowy, tj. zarówno kupującego, jak i sprzedającego, przy zachowaniu wysokiego poziomu ochrony konsumentów. To jest główna linia prezentowana przez rząd RP. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Poproszę teraz panią senator Zdrojewską o przedstawienie projektu opinii komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#SenatorBarbaraZdrojewska">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#SenatorBarbaraZdrojewska">Jesteśmy dzisiaj już chyba trochę przemęczeni tymi danymi, więc nie będę czytała całej swojej opinii.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#SenatorBarbaraZdrojewska">Tak. Przeczytam tylko końcówkę, zwłaszcza że sprawa nie budzi nadmiernych kontrowersji, jeśli chodzi o zasadę, kierunek itd. Powiem tylko o koniecznych… Strona rządowa ma swoje uwagi, a pani Joanna Kwiecień sporządziła ekspertyzę, w której są… Przez stronę rządową, przez ministerstwo, wniosła ona prośbę o uwzględnienie uwag. Konieczne jest m.in. dopasowanie definicji pojęć: „handlowiec”, „klient” oraz „kierowanie działalności do innego państwa członkowskiego”. Pojęcia są nieostre, niejednoznaczne. Niestety zawsze, prawie przy wszystkich projektach, mamy tego typu uwagi. Jeśli chodzi o pojęcie „handlowiec”, to brakuje jego odzwierciedlenia w polskim porządku prawnym. Jest to uwaga związana z tym, że trudno zachować jakąś adekwatność.</u>
          <u xml:id="u-25.4" who="#SenatorBarbaraZdrojewska">Należy również rozważyć skrócenie terminu zawartego w klauzuli przeglądowej – chodzi o art. 9 projektu rozporządzenia – bowiem zaproponowane 5-letnie okresy dotyczące oceny wpływu procedowanych przepisów na rzeczywistość rynkową wydają się zbyt długie. Równocześnie należałoby rozważyć wydłużenie pierwszego z terminów na implementację projektowanych przepisów. Okres 6-miesięczny jest zbyt krótki na dostosowanie się do przepisów rozporządzenia. Niejednokrotnie dostosowanie to będzie oznaczało po stronie przedsiębiorcy czy handlowca konieczność modyfikacji całych portali internetowych. Wiem, że w tym drugim przypadku jest termin do 2018 r., ale uważam, że w pierwszym punkcie też warto byłoby zwiększyć okres dostosowania.</u>
          <u xml:id="u-25.5" who="#SenatorBarbaraZdrojewska">Podsumowując, chciałabym powiedzieć, że projektowane rozwiązania w zakresie zakazu stosowania geoblokowania na terenie Unii Europejskiej pozytywnie wpłyną na poprawę dostępności towarów i usług między podmiotami znajdującymi się w różnych państwach członkowskich Unii Europejskiej. Należy jednak uznać, że projekt ten wymaga uszczegółowienia i dopracowania. Przychylam się do stanowiska rządu, przy zachowaniu pewnych różnic w sprawach szczegółowych.</u>
          <u xml:id="u-25.6" who="#SenatorBarbaraZdrojewska">Może będą jakieś pytania. Chciałabym tylko zwrócić uwagę na to, co mnie zaciekawiło. Projekt nie dotyczy usług o charakterze nieekonomicznym świadczonych w interesie ogólnym. Niestety nie dotyczy też usług audiowizualnych – co by nas interesowało, przynajmniej niektórych – usług opieki zdrowotnej ani usług transportowych. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Teraz… Chodzi o to, żebym dobrze zrozumiał. Czy uwagi, które wygłosiła pani senator, są tożsame z uwagami rządu do tego projektu? Czy powinniśmy je potraktować jako uwagi komisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#SenatorBarbaraZdrojewska">Nie. Nie w każdym przypadku są one dokładnie takie same, ale mniej więcej… Proponowałabym, żeby uwzględnić to, co wyłuszczyłam. To będzie zawarte w protokole. Myślę, że jesteśmy na takim etapie, że będzie można to jeszcze uwzględnić. Jeżeli przedstawiciel resortu, pan dyrektor, uzna, że weźmiecie to państwo pod uwagę, to na tym etapie nie budowałabym jakiejś osobnej opinii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Mamy 2 możliwości formalne.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#SenatorBarbaraZdrojewska">Tak.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Pierwsza jest taka, że… Patrzę teraz na procedurę.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Wobec niezgłoszenia uwag do projektu…</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#SenatorBarbaraZdrojewska">Tak.</u>
          <u xml:id="u-28.5" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">…przyjmujemy, że komisja poparła projekt, albo…</u>
          <u xml:id="u-28.6" who="#SenatorBarbaraZdrojewska">Proponuję coś takiego. Proszę jednak wybaczyć, ale mamy pewne uwagi…</u>
          <u xml:id="u-28.7" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Okej.</u>
          <u xml:id="u-28.8" who="#SenatorBarbaraZdrojewska">Są również uwagi naszych ekspertów, więc chętnie…</u>
          <u xml:id="u-28.9" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Druga…</u>
          <u xml:id="u-28.10" who="#SenatorBarbaraZdrojewska">…usłyszałabym odpowiedź.</u>
          <u xml:id="u-28.11" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Pani Senator, druga opcja jest taka: wobec zgłoszenia uwag do projektu aktu przez senatora sprawozdawcę możemy przystąpić do głosowania i przesłać rządowi uwagi, które pani senator wygłosiła.</u>
          <u xml:id="u-28.12" who="#SenatorBarbaraZdrojewska">Ja…</u>
          <u xml:id="u-28.13" who="#Gloszsali">Czy pani się z tym zgadza?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#SenatorBarbaraZdrojewska">Prosiłabym właśnie o to, żeby pan powiedział, czy…</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#SenatorBarbaraZdrojewska">Jeśli zgadza się pan z uwagami, które wniosłam… Nie są to uwagi dotyczące podstawowych kwestii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Tak. Uwagi, które przesyłamy na piśmie, nie wiążą się z krytyką albo odrzuceniem. Jest to po prostu dokument, który komisja przesyła po debacie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#SenatorBarbaraZdrojewska">Panie Przewodniczący, ja już dzisiaj dyskutowałam na ten temat z naszą panią ekspertką, która sugerowała, żeby to…</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#SenatorBarbaraZdrojewska">Nie. Sugerowała, żeby tego nie zgłaszać. Nie będę się przy tym upierała. Gdybym wiedziała, że dotyczy to podstawowych kwestii, i widziała jakąś niechęć ze strony ministerstwa.… Myślę, że jest troszeczkę za wcześnie. Posłuchajmy, co ministerstwo ma do powiedzenia w związku z tym, o czym mówiłam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Proszę, Panie Dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#DyrektorDepartamentuGospodarkiElektronicznejwMinisterstwieRozwojuSebastianChristow">Pragnę zwrócić uwagę na to, że stanowisko rządu nie jest tak szczegółowe, jednak zgłoszone uwagi mieszczą się w zakresie zgłoszonych przez nas wątpliwości. Z miłą chęcią je przyjmiemy, więc prosimy o ich przesłanie. Chętnie uwzględnimy je podczas negocjacji z Radą UE. Na pewno będziemy budować jeszcze więcej argumentów, które będziemy wykorzystywać w naszych negocjacjach.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Wobec tego proponuję, żebyśmy przegłosowali…</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#SenatorBarbaraZdrojewska">Tak.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Odczytuję, jak będzie to wyglądało zgodnie z procedurą. Wobec zgłoszenia uwag przez panią senator należy przystąpić do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-34.4" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem opinii przedstawionej przez panią senator Zdrojewską?</u>
          <u xml:id="u-34.5" who="#komentarz">(8)</u>
          <u xml:id="u-34.6" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Kto jest przeciwny?</u>
          <u xml:id="u-34.7" who="#komentarz">(0)</u>
          <u xml:id="u-34.8" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Kto się wstrzymał od głosu?</u>
          <u xml:id="u-34.9" who="#komentarz">(0)</u>
          <u xml:id="u-34.10" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-34.11" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Wobec wyniku głosowania stwierdzam, że komisja przyjęła opinię w sprawie rozpatrzonego projektu. Pragnę poinformować, że opinia komisji zostanie przesłana rządowi.</u>
          <u xml:id="u-34.12" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Możemy teraz przejść do omawiania punktu szóstego: wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie transgranicznych usług doręczania paczek.</u>
          <u xml:id="u-34.13" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Pragnę poinformować, że projekt stanowiska Rzeczypospolitej Polskiej otrzymaliśmy na podstawie art. 7 ustawy kooperacyjnej. Zgodnie z ust. 4 tego artykułu nasza komisja może wyrazić opinię o projekcie aktu ustawodawczego.</u>
          <u xml:id="u-34.14" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Proszę teraz pana ministra Smolińskiego z Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa o przedstawienie informacji w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieInfrastrukturyiBudownictwaKazimierzSmolinski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieInfrastrukturyiBudownictwaKazimierzSmolinski">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieInfrastrukturyiBudownictwaKazimierzSmolinski">W skrócie przedstawię stanowisko rządu. Jest ono dosyć obszerne, ale generalnie chodzi o to, że Polska uznaje potrzebę podjęcia działań zmierzających do usprawnienia funkcjonowania rynku transgranicznego doręczania paczek, wskazuje jednak na potrzebę ponownego przemyślenia skuteczności zaproponowanych rozwiązań oraz ich doprecyzowania. Wśród wielu uwag…</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieInfrastrukturyiBudownictwaKazimierzSmolinski">Może zgłoszę czy przedstawię podstawową uwagę. Rynek dostaw paczek obejmuje nie tylko operatorów pocztowych, ale także firmy kurierskie, które często mają bardzo silną pozycję rynkową. Naszym zdaniem założenie, że regulacja działalności wyłącznie operatorów wyznaczonych w zakresie dostaw paczek zapewni konkurencyjność rynkową i spowoduje obniżenie cen dla klientów końcowych, jest niewystarczające. Na pozycję konkurencyjną podmiotu działającego na tym rynku ma wpływ nie tylko cena oraz dostępność terytorialna, ale także elastyczność i szybkość dostaw spoza kontynentu. Nie jest zatem pewne, czy regulacja automatycznie przyczyni się do zwiększenia przystępności cen i konkurencyjności całego europejskiego rynku dostaw paczek. Jeżeli ponadto nałożymy na operatorów wyznaczonych obowiązek poddania się szczegółowej kontroli, a np. duże, międzynarodowe firmy kurierskie nie będą miały tego obowiązku, to może zostać zachwiana konkurencyjność rynku. Część dużych graczy działałoby na rynku regulowanym, a część działałoby na zasadach wolnorynkowych. Liczba obowiązków, które nakłada się na operatora wyznaczonego, jest zdecydowanie większa niż liczba obowiązków nakładanych na pozostałych uczestników rynku. Zdaniem rządu może to ewidentnie zachwiać konkurencyjność na tym rynku.</u>
          <u xml:id="u-35.4" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieInfrastrukturyiBudownictwaKazimierzSmolinski">Jako rząd nie możemy popierać rozwiązań, które mogą szkodzić finansom publicznym. Dlatego podtrzymuję wszystkie zastrzeżenia, które złożyliśmy na piśmie, po raz kolejny podkreślając, że to rozwiązanie może spowodować zachwianie konkurencyjności. W naszym przypadku w ciągu ostatnich kilkunastu lat – jak nie 20 lat – jeszcze, że tak powiem, słaba Poczta Polska będąca operatorem wyznaczonym chyba jako jedyna w Europie była pocztą, która nie uzyskała pomocy państwa. Ma ona ma bardzo trudną pozycję na rynku konkurencyjnym. Przyjęcie wprost takich rozwiązań jeszcze bardziej zachwiałoby jej pozycją, tym bardziej że na rynku paczek akurat poczta absolutnie nie ma dominującej pozycji. Są firmy z obcym kapitałem, które mają dominującą pozycję na tym rynku. Poczta jako operator wyznaczony, obarczony dodatkowo takimi obowiązkami… Niewątpliwie mogłoby to wpłynąć na pogorszenie jej kondycji i pozycji na rynku. To tyle. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Ponownie poproszę panią senator Zdrojewską o przedstawienie projektu opinii komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#SenatorBarbaraZdrojewska">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#SenatorBarbaraZdrojewska">Przeczytam precyzyjnie tylko uwagi, ponieważ może będziecie państwo chcieli je przyjąć.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#SenatorBarbaraZdrojewska">Pomimo poparcia dla kierunków wprowadzanych zmian zarówno w zakresie transgranicznych usług doręczania paczek, jak również urzeczywistniania strategii jednolitego rynku cyfrowego, należy wskazać na konieczność dopracowania projektu rozporządzenia objętego wnioskiem. Wśród postulatów należy zamieścić m.in. sugestie, które przedstawię.</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#SenatorBarbaraZdrojewska">Przede wszystkim należy uzgodnić siatkę pojęciową projektowanego rozporządzenia z już istniejącą dyrektywą 97/67/WE. W projekcie stanowiska rządu słusznie wskazane są rozbieżności w stosowaniu terminów: „przesyłki listowe”, „przesyłki z korespondencją”, „terminal dues” czy „terminal rates”. Na mocy art. 3 w ust. 3 lit. b i c projektowanego rozporządzenia operatorzy będą zobligowani przekazać organowi regulacyjnemu w państwie członkowskim, w którym prowadzą działalność. Należy uściślić zapisy dotyczące tych danych. Sformułowania „charakter usług oferowanych przez operatora” czy „ogólne warunki sprzedaży stosowane przez operatora” są terminami zakresowo bardzo pojemnymi, co może czynić obowiązek trudnym do wykonania. Konieczne jest także wskazanie konkretnej metodologii, która będzie stosowana przez krajowe organy regulacyjne przy ocenie przystępności transgranicznych stawek opłat dokonywanej na podstawie art. 5 projektowanej regulacji. W obecnym projekcie wskazane są 3 przesłanki, nad których powinien oprzeć się organ dokonujący oceny, jednak brak jest wskazania metodologii.</u>
          <u xml:id="u-37.4" who="#SenatorBarbaraZdrojewska">Projekt stanowiska RP zawiera szacunkową ocenę kosztów wprowadzenia projektowanych rozwiązań dla budżetu państwa. Zgodnie z prognozami Urzędu Komunikacji Elektronicznej zwiększenie liczby zadań tego organu będzie skutkowało koniecznością utworzenia 3 nowych etatów: 1 etat dla osoby do zadań związanych ze sprawozdawczością, 2 etaty dla osób do zadań związanych z opracowaniem oceny przystępności, przejrzystości opłat. Na marginesie dodam, że może nie brzmi to jakoś przerażająco i strasznie. Ponadto w zwiększeniu obowiązków nałożonych na operatora wyznaczonego upatruje się potencjalne zwiększenie wydatków budżetowych.</u>
          <u xml:id="u-37.5" who="#SenatorBarbaraZdrojewska">Według mnie w analizie zabrakło próby odpowiedzi na pytanie, czy i o ile mogą wzrosnąć wpływy do budżetu państwa na skutek wprowadzenia przedmiotowych rozwiązań. Zwiększenie konkurencyjności małych i średnich polskich przedsiębiorstw działających w internecie, na skutek obniżenia cen transgranicznej dostawy paczek, która jest przecież celem procedowanych rozwiązań, może dodatnio wpłynąć na wpływy do budżetu państwa z tytułu podatków. Może warto byłoby dokonać małej analizy. To tyle.</u>
          <u xml:id="u-37.6" who="#SenatorBarbaraZdrojewska">Ogólna opinia: kierunek jest dobry i zgodny z tymi uwagami. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Czy ktoś z państwa senatorów chciałby zabrać głos w dyskusji?</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Wobec zgłoszenia uwag przez panią senator sprawozdawcę przystąpimy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-38.3" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem opinii przedstawionej przez panią senator?</u>
          <u xml:id="u-38.4" who="#komentarz">(8)</u>
          <u xml:id="u-38.5" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Czy ktoś jest przeciwny?</u>
          <u xml:id="u-38.6" who="#komentarz">(0)</u>
          <u xml:id="u-38.7" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Czy ktoś wstrzymuje się od głosu?</u>
          <u xml:id="u-38.8" who="#komentarz">(0)</u>
          <u xml:id="u-38.9" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-38.10" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Wobec wyników głosowania stwierdzam, że komisja przyjęła opinię w sprawie rozpatrzonego projektu. Opinia komisji zostanie przesłana rządowi.</u>
          <u xml:id="u-38.11" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Dziękuję bardzo za omówienie tych punktów. Przypominam, że omawianie punktu siódmego przełożyliśmy na kolejne posiedzenie legislacyjne, które odbędzie się 3 sierpnia.</u>
          <u xml:id="u-38.12" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">W nowym punkcie siódmym porządku obrad jest propozycja prezydium komisji, aby nie rozpatrywać na posiedzeniu komisji następujących projektów aktów ustawodawczych: COM(2016) 388, COM(2016) 400, COM(2016) 401, COM(2016) 408.</u>
          <u xml:id="u-38.13" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Czy są inne propozycje w tej sprawie?</u>
          <u xml:id="u-38.14" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Stwierdzam, że komisja zaakceptowała propozycję prezydium.</u>
          <u xml:id="u-38.15" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">W punkcie ósmym jest propozycja prezydium, aby wystąpić o stanowisko rządu wobec następujących projektów aktów nieustawodawczych: COM(2016) 356 oraz JOIN(2016) 030.</u>
          <u xml:id="u-38.16" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Czy są inne propozycje? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-38.17" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Stwierdzam, że komisja zaakceptowała propozycję prezydium.</u>
          <u xml:id="u-38.18" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Punkt dziewiąty. Prezydium proponuje, by nie występować o stanowisko rządu wobec następujących projektów aktów nieustawodawczych: COM(2016) o numerach: 407, 412, 413, 421, 423, 426, 440, 441.</u>
          <u xml:id="u-38.19" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Czy są inne propozycje? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-38.20" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Stwierdzam, że komisja zaakceptowała propozycję prezydium.</u>
          <u xml:id="u-38.21" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Stwierdzam, że komisja wyczerpała porządek obrad dzisiejszego posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-38.22" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-38.23" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Jutrzejsze posiedzenie rozpocznie się o 8.30.</u>
          <u xml:id="u-38.24" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-38.25" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Możemy zostać w sali.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 17 minut 40)</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>