text_structure.xml
72.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 11 minut 32)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczą przewodniczący Marek Rocki oraz zastępca przewodniczącego Waldemar Sługocki)</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Witam państwa na trzydziestym siódmym posiedzeniu Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej Senatu Rzeczypospolitej IX Kadencji.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Zanim przejdziemy do realizacji porządku obrad, chciałbym przekazać jedną prośbę i dwie informacje. W dniach 16–17 czerwca na moje zaproszenie będzie gościła w Senacie delegacja przedstawicieli Komisji Spraw Europejskich Senatu francuskiego. Byłbym wdzięczny, gdyby państwo senatorowie rozważyli możliwość wzięcia udziału w tym spotkaniu. Część członków komisji ma występować w debacie, ale myślę, że dobrze by było, gdyby liczniejsza reprezentacja senatorów na tym spotkaniu była obecna. Tematy, które będą tam poruszane, są aktualne i bardzo ważne, a są to: wyzwania związane z napływem imigrantów – senator Majer ma występować w toku dyskusji – partnerstwo wschodnie, europejska unia energetyczna, strategie jednolitego rynku cyfrowego. Senator Sługocki, senator Obremski i senator Dobrzyński również mają być aktywnymi uczestnikami tego spotkania. Byłbym wdzięczny, gdyby większa delegacja senatorów wzięła w nim udział.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Teraz informacje. Otrzymałem z Ministerstwa Rozwoju zasady korzystania przez posłów i senatorów z czytelni dokumentów niejawnych dotyczących TTIP. Ta instrukcja będzie u mnie dostępna. Wszyscy zainteresowani powinni mieć możliwość sięgnięcia do tych dokumentów. To jest tu opisane i warto się z tym zapoznać. I ostatnia rzecz. W związku z dzisiejszym posiedzeniem dostaliście państwo przed chwilą stanowisko Związku Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego Branży RTV i IT. Ono jest związane z naszymi dzisiejszymi obradami, warto do niego sięgnąć.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Przechodzimy do realizacji porządku obrad. W zaproponowanym porządku mamy Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady i Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego dotyczący planu działania w sprawie VAT: W kierunku jednolitego unijnego obszaru VAT – czas na decyzje. To jest dokument COM(2016) 148. W punkcie drugim mamy wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2013/34/UE w odniesieniu do ujawniania informacji o podatku dochodowym przez niektóre jednostki i oddziały, dokument COM(2016) 198. W punkcie trzecim jest wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie nr 539/2001 wymieniające państwa trzecie, których obywatele muszą posiadać wizy podczas przekraczania granic zewnętrznych, oraz te, których obywatele są zwolnieni z tego wymogu, a dotyczy to Gruzji. Kolejny punkt jest niemal taki sam, a dotyczy Ukrainy. Są to dokumenty COM(2016) 142 i 236. W punkcie piątym jest to samo rozporządzenie, ale chodzi o obywateli, którzy są zwolnieni z tego wymogu. Chodzi tu o zmianę mechanizmu zawieszającego. To jest dokument COM(2016) 290.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">We wcześniej rozesłanym porządku obrad były jeszcze punkty szósty i siódmy, ale ze względu na prośby Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji postanowiłem te punkty przenieść na kolejne posiedzenie – ze względu na nieobecność przedstawicieli ministerstwa związaną z planowanymi obowiązkami.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Czy w sprawie porządku obrad ktoś z państwa senatorów chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Po zmianie porządku obrad zmieniła się numeracja punktów, ale nie będziemy się tym szczegółowo zajmowali.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Stwierdzam, że komisja zatwierdziła porządek obrad.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Zanim przejdziemy do realizacji porządku obrad, chciałbym udzielić głosu panu senatorowi Piotrowi Wachowi, który uczestniczył w spotkani przewodniczących komisji do spraw Unii Europejskiej parlamentów Estonii, Litwy, Łotwy i Polski, a następnie pani senator Zdrojewskiej, która wróciła z Pragi ze spotkania Grupy Wyszehradzkiej, aby państwo przedstawili krótkie sprawozdania z tych pobytów.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Pan senator Wach. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#SenatorPiotrWach">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#SenatorPiotrWach">Spotkania grupy bałtyckiej plus Polski odbywają się regularnie co pół roku. To są spotkania jednodniowe z wieczorem poprzedzającym. Program był następujący. Pierwszy punkt… Dyskutowaliśmy krótko na temat najbliższego spotkania COSAC w Hadze, które kończy prezydencję holenderską i komentowaliśmy, a właściwie szukaliśmy zbieżności dotyczących naszych stanowisk i ewentualnych wspólnych wystąpień.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#SenatorPiotrWach">Drugi punkt dotyczył ostatnio wszędzie poruszanej sprawy migracji i mechanizmów relokacji uchodźców w Europie w związku z dużą falą uchodźców. Zreferowałem stanowisko rządu w tym zakresie, które było przygotowane przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych. Powiedziałbym, że stanowisko krajów bałtyckich właściwie jest podobne. Oni nasze stanowisko przyjmują z pewną ulgą, bo takie dość radykalne stanowisko Polski w zakresie wstrzemięźliwości w tych sprawach, o których mówimy, a więc całego mechanizmu relokacji, jak również sprawy dotyczącej ewentualnego podatku solidarnościowego, bardzo im odpowiada. Stanowimy jakby ekran dla ich działań, które właściwie są bardzo podobne, bo oni mają bardzo podobne podejście do tego, jakie nasz rząd prezentuje. Trzeba sobie powiedzieć, że jak dotąd mechanizm ten w całej Europie – mieliśmy dane z 3 maja, jeżeli chodzi o Polskę i Unię Europejską – właściwie nie bardzo funkcjonuje. Dotąd mechanizm relokacji z Włoch i z Grecji nie przekroczył 1 tysiąca 200 osób; w sumie jest to niewielka liczba. Myśmy mieli uzgodniony… Z końcem grudnia wysłaliśmy oficera łącznikowego z planem sprawdzenia i ewentualnego zaakceptowania przyjęcia 100 uchodźców, ale na skutek trudności komunikacyjnych i nieprzygotowania tego procesu rezultat był zerowy.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#SenatorPiotrWach">Kolejny punkt, zresztą bardzo interesujący i po raz pierwszy dyskutowany w grupie bałtyckiej, dotyczył przeciwdziałania propagandzie Federacji Rosyjskiej w mediach mającej na celu, że tak powiem, destabilizację Unii Europejskiej, jak również bliskiego sąsiedztwa. Dotyczy to bardzo silnie krajów bałtyckich, Unia Europejska również w tym zakresie działa energiczniej niż kiedyś. Mieliśmy okazje wysłuchać dyrektora centrum doskonalenia mediów w Rydze, instytucji europejskiej, która tam działa i która ma 2 zadania. Jednym jest kształcenie dziennikarzy, uczulanie ich na sposób odbierania, interpretacji i używania informacji rosyjskojęzycznej, a drugim jest analiza przekazu mediów rosyjskich z punktu widzenia również działań NATO. Ja z naszej strony przedstawiłem informację dotyczącą funkcjonowania radia, które założyliśmy 1 stycznia 2015 r., a więc działającego już prawie półtora roku. Chodzi o Radio Polsza, które ma dość duże osiągnięcia i dużą słuchalność. Ono w kilku formach funkcjonuje, emituje: w internecie, na urządzenia mobilne, a także tradycyjnie, analogowo na falach średnich dla Moskwy i Kaliningradu. Jeśli chodzi o odsłony elektroniczne, to przez te prawie półtora roku miało miejsce 1 milion 200 tysięcy odsłuchań. To, co jest charakterystyczne i może świadczyć o znaczeniu, o pewnym wpływie tych mediów, to fakt, że Radio Polsza jest cytowane w różnych źródłach, również w prasie rosyjskiej, rosyjskojęzycznej jako źródło informacji. Z tego by wynikało, że nie jest ono traktowane jako źródło propagandowe czy kontrpropagandowe, ale po prostu jako radio słuchane . To taka interesująca informacja, która być może nie jest znana nam wszystkim.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#SenatorPiotrWach">Była również omawiana sytuacja na Ukrainie, postępy i braki postępów, jeżeli chodzi o zmianę rządu. Występowała ambasador łotewski z Ukrainy, obznajomiony z sytuacją w regionie dynamiczny człowiek. To była bardzo dobra dyskusja. Konkluzje są tego typu, że sprawy bliskowschodnie, a w szczególności ukraińskie, wobec różnych trudności w Europie związanych z terroryzmem oraz napływem i relokacją uchodźców trochę schodzą na drugi plan. Nas i kraje bałtyckie bardzo interesuje – jesteśmy tym bardzo zainteresowani i na to będziemy nalegali – utrzymanie sankcji gospodarczych wobec Rosji. My je oceniamy jako skuteczne. Trzeba sobie realistycznie powiedzieć, że wiele krajów zachodnich, w tym Niemcy i Francja, jest przed wyborami i naciski kół gospodarczych są takie, żeby te sankcje poluzować. Jest z tym problem.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#SenatorPiotrWach">Ostatnią rzeczą, którą omawialiśmy – to jest problematyka, która interesuje wszystkie kraje bałtyckie, nas przede wszystkim – jest Nord Stream II. Wspólnie doszliśmy do wniosku, że ten projekt jest przesądzony– chyba jest to widoczne – niemniej jednak nie należy w tej sprawie milczeć, dlatego że stanowi on w naszej ocenie naruszenie solidarności państw Unii Europejskiej i może stanowić kontrargument w momentach, w których nam się zarzuca brak solidarności. Tego typu dyskusja była. To spotkanie było dobrze przygotowane, dynamiczne i, jak uważam, pożyteczne. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Dziękuję bardzo za te informacje.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Poproszę panią senator Zdrojewską.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#SenatorBarbaraZdrojewska">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#SenatorBarbaraZdrojewska">Szanowni Państwo, dzisiaj rano wróciliśmy z Pragi z konferencji Grupy Wyszehradzkiej. To było spotkanie parlamentarnych komisji spraw zagranicznych. Przedstawicielem Sejmu byli Grzegorz Schetyna i Małgorzata Gosiewska. Był z nami także pan Artur Kucharski z Sejmu. Ze względu na konieczność ważnego wyjazdu naszego wicemarszałka, pana Bielana, w inne miejsce, ja reprezentowałam Senat wraz z panią Agatą Mianowską.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#SenatorBarbaraZdrojewska">Dyskusja odbywała się w 2 turach i była poświęcona niezbędnym reformom w Unii Europejskiej. Proszę wybaczyć trochę kolokwialny sposób… Jestem bezpośrednio po powrocie, nie zdążyłam przygotować sprawozdania. Muszę powiedzieć, że troszkę nam zabrakło konkretów. Niektóre wystąpienia być może były interesujące. Wydawało się, że jest ogólna zgoda i wspólne poglądy wszystkich 4 państw co do… Bo uczestniczyli w tym spotkaniu także Węgrzy, Czesi i Słowacy. Muszę powiedzieć, że ta zgoda nie przekładała się na szczegóły, na konkrety, które mogłyby łączyć kraje Grupy Wyszehradzkiej, jeżeli chodzi o wspólną politykę np. wobec Unii Europejskiej. To było spotkanie, które nie dotyczyło tematów zajmujących Europę w tej chwili. W ogóle nie rozmawialiśmy np. o uchodźcach, nie rozmawialiśmy o sprawach związanych z terroryzmem. Poruszane były sprawy, określiłabym to ogólnie… Większość dotyczyła krytyki Brukseli, krytyki tej biurokracji, przeregulowania, form działalności. Mówiono cały czas o pewnym kryzysie. Naszym gospodarzem był Karel Schwarzenberg, który jest doświadczonym w tych sprawach, pewnie znanym niektórym osobom, człowiekiem. On wystąpił z takim wprowadzeniem, a potem referat wygłosił m.in. Tomasz Prouza. To był chyba najciekawszy… Tomasz Prouza to młody sekretarz stanu w rządzie czeskim, uważany za nadzieję dyplomacji czeskiej. On przedstawił bardzo wyważone stanowisko dotyczące wspólnej polityki Grupy Wyszehradzkiej. Jan Michal występował w imieniu Komisji Europejskiej. To było takie jedno zdanie w obronie Komisji Europejskiej. On przedstawił punkt widzenia Unii Europejskiej. Ciekawe ze względu na to, co się w tej chwili dzieje w Wielkiej Brytanii, ze względu na referendum, było wystąpienie ambasador brytyjskiej Jan Thompson. Byliśmy zaskoczeni… Bardzo radykalnie pani stwierdziła, że sytuacja jest niebezpieczna, bo nie jest niewykluczone, iż skończy się to wyjściem Wielkiej Brytanii z Unii. Badania pokazują, że nastroje społeczne w Wielkiej Brytanii są bardzo negatywne, jeśli chodzi o przynależność do Unii Europejskiej. Tak że muszę powiedzieć, że z punktu widzenia pozostałych uczestników tego spotkania… No, było to dla nas, co wszyscy podkreślali, zasmucające. Tak że tuż przed referendum pani ambasador nie dała nam nadziei na to, że dobrze się to skończy. Byliśmy dosyć zaskoczeni.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#SenatorBarbaraZdrojewska">Później wystąpili jeszcze paneliści z organizacji pozarządowych: Vít Dostál i Roman Joch. Przedstawili oni punkt widzenia niezależnych instytucji. Później głos zabrał Jarosław Ludova, jeden z dziewięciu wiceministrów. W Czechach w Ministerstwie Spraw Zagranicznych jest 9 wiceministrów. Ciekawe były wystąpienia poszczególnych szefów delegacji. Tak jak wspomniałam na początku, stanowiska były dosyć spójne – sceptyczne wobec Unii Europejskiej, sceptyczne wobec tego, co się w tej chwili dzieje W imieniu polskiej delegacji wystąpił Grzegorz Schetyna. Stanowisko, które przedstawił, zawierało najmniej, a może nawet nie zawierało w ogóle, krytycznych uwag. Skupił się bardziej na możliwościach dalszej współpracy krajów Grupy Wyszehradzkiej. Przewodniczący Schetyna zaproponował poszerzenie tematyki spotkań, organizację spotkań komisji gospodarczych lub komisji poświęconych obronie narodowej tak, żeby jakoś to skonkretyzować. Ja zresztą później w dyskusji zwróciłam uwagę na to, że zabrakło nam tam tematów dotyczących bezpieczeństwa, kwestii NATO. W ogóle nie była poruszana kwestia przynależności do Unii, wspólnej polityki itd.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#SenatorBarbaraZdrojewska">Prezydencja w Grupie Wyszehradzkiej jest w tej chwili po stronie Czech. Przejmujemy od nich tę prezydencję i to jest dla nas wyzwanie, dla pana przewodniczącego też, bo będziemy musieli pociągnąć tę dyskusje, która, ze smutkiem muszę powiedzieć, była ogólną wymianą poglądów, dosyć nawet zbliżonych, natomiast zabrakło w niej konkretów i konkluzji. Zadaniem przewodniczących Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej Senatu i Sejmu będzie przygotowanie jakichś konkretniejszych form współpracy. I to chyba tyle w takim dużym skrócie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Wydaje się, że pomysł dokooptowania do obrad przedstawicieli komisji branżowych , niezwiązanych tematycznie tylko z Unią Europejską, tylko właśnie z obronnością czy gospodarką, jest racjonalny.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#SenatorBarbaraZdrojewska">Panie Przewodniczący, to jest clou. Chciałam właśnie o tym powiedzieć. Krytyka, która łączy kraje Grupy Wyszehradzkiej… To nas w tej chwili bardzo łączy, poglądy polskie czy węgierskie są dosyć zbliżone. Warto jednak byłoby to rozszerzyć, pomówić o konkretach. W czasie naszej dyskusji na poprzednim posiedzeniu komisji spraw zagranicznych podkreślaliśmy problemy, które łączą Grupę Wyszehradzką. Temu należałoby poświęcić prace w ramach naszej prezydencji. Myślę, że będziemy mieli okazję się tym zająć w ciągu najbliższych miesięcy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Dziękuję bardzo za te informacje.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">W tym momencie powitam gości dzisiejszego posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej. Witam panów ministrów Leszka Skibę i Jana Dziedziczaka razem z towarzyszącymi im urzędnikami. Witam przedstawicieli NSZZ Rolników Indywidualnych „Solidarność”, którzy uczestniczą w dzisiejszym posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Przechodzimy rozpatrzenia punktu pierwszego porządku obrad, którym jest Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady i Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego dotyczący planu działania w sprawie VAT: W kierunku jednolitego unijnego obszaru VAT – czas na decyzje. Jest to dokument o sygnaturze COM(2016) 148.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Pragnę poinformować, że stanowisko rządu otrzymaliśmy na podstawie art. 3 ust. 2 ustawy kooperacyjnej.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Poproszę teraz pana ministra Leszka Skibę o przedstawienie stanowiska rządu.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieFinansowLeszekSkiba">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieFinansowLeszekSkiba">Szanowni Państwo, to jest dokument Komisji, który został przyjęty, można powiedzieć, z oczekiwaniem i nadziejami ze strony polskiej. Zarówno Komisja Europejska, jak i kraje członkowskie mają świadomość tego, że system VAT w Europie jest systemem sprawiającym kłopoty wielu krajom. Ten system jest, przypominam, zbudowany na podstawie dyrektywy VAT, która jest dyrektywą przyjmowaną jednomyślnie – zmiany w obrębie niej muszą być akceptowane w ten sam sposób. W związku z tym jest pewien kłopot polegający na takim sztywnym gorsecie nałożonym na system VAT. Komisja Europejska ma świadomość tego, że należy coś z tym zrobić. W dokumencie, o którym teraz mówimy, zaproponowała 4 istotne elementy. Po pierwsze, chodzi o kwestie związane z obszarem e-commerce, czyli handlem elektronicznym. Proponuje się rozszerzenie mechanizmu Mini One Stop Shop tak, by zwiększyć uproszczenia związane z handlem pomiędzy krajami w obrębie wspólnoty europejskiej w tym obszarze.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieFinansowLeszekSkiba">Po drugie, zniesienie zwolnienia z VAT dla importu towarów o małej wartości, co jest uzasadnione tym, że import towarów o małej wartości… Obecne ramy stwarzały pewne preferencje dla towarów spoza Unii Europejskiej w stosunku do handlu wewnątrzeuropejskiego. Kilka innych prób ułatwień dla małych i średnich przedsiębiorstw… Diagnoza jest taka, że system VAT istotnie ogranicza ten obszar handlu w obrębie Unii Europejskiej dla małych i średnich przedsiębiorstw. Nałożone ograniczenia, regulacje przez system VAT są najtrudniejsze. Istnieje pełna świadomość co do tego, że ogromna luka, jeżeli chodzi o dochody z VAT-u, wynika częściowo z nieefektywności administracji, ale także z tego, że mamy do czynienia z zerową stawką, jeśli chodzi o transakcje transgraniczne. Komisja proponuje wiele działań związanych ze współpracą administracyjną, zwiększeniem wydajności administracji podatkowej, tak żeby zwiększyć rolę współpracy regionalnej administracji podatkowej w przypadku handlu transgranicznego i rozliczeń VAT-u związanych z tym handlem.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieFinansowLeszekSkiba">Po trzecie, tak naprawdę powinniśmy przyjąć nowy model systemu VAT w Europie. Ten nowy model generalnie bazuje na zniesieniu zerowej stawki VAT-u przy dostawie wewnątrzwspólnotowej, co oczywiście jest pewnym wyzwaniem z punktu widzenia usunięcia okazji do występowania karuzeli vatowskich. Mogą się jednak pojawić w związku z tym pewne kłopoty. Istnieje wiele obaw związanych ze zniesieniem tej zerowej stawki. Ktoś, kto eksportuje np. z Czech do Polski, będzie ten eksport… Ta transakcja związana jest z koniecznością odprowadzenia podatku VAT przez administrację po stawce z kraju nabywającego. Oznacza to wiele obowiązków nałożonych na kraj eksportujący – musi on zebrać podatek z tej transakcji, a później przekazać odpowiednie środki do kraju konsumpcji, czyli kraju importującego. Podczas dyskusji nad tym rozwiązaniem pojawiały się wątpliwości co do tego, czy administracje podatkowe są na tyle efektywne, by… Chodzi o to, żeby w ten system nie była wbudowana redystrybucja, żeby nie było tak, że ci, którzy są efektywni, pobierają podatek i rzeczywiście przekazują odpowiednie środki drugiemu krajowi, a ci, którzy nie są efektywni, po prostu tego nie robią. W związku z tym pojawiła się konieczność zwiększenia wydajności administracji podatkowej. Z tego powodu Komisja w tym harmonogramie na końcu nie informuje, kiedy ten system miałby zacząć funkcjonować.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieFinansowLeszekSkiba">Ostatni element to reforma stawek VAT. Przypominam państwu, że dyrektywa o VAT jest dosyć sztywna, jeśli chodzi o swobodę krajów w kształtowaniu stawek VAT. Jest cała dyskusja dotycząca tego, na jaki towar może być nałożona stawka podstawowa lub zredukowana. Swoboda krajów jest pod tym względem ograniczona. Komisja planuje zwiększenie elastyczności, co też jest przyjmowane pozytywnie ze strony krajów. Oczywiście nie znamy ostatecznego kształtu…</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieFinansowLeszekSkiba">Krótko o harmonogramie. Część działań związanych z ułatwieniami dla handlu elektronicznego jest planowana w roku bieżącym. W kolejnym roku nastąpią usprawnienia związane z małymi i średnimi przedsiębiorstwami. Reforma stawek VAT – tu wskazany jest rok 2017 jako czas, w którym te prace będą, mamy nadzieję, zaawansowane. W roku 2017 r. będą również prowadzone prace nad zacieśnieniem współpracy administracyjnej.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieFinansowLeszekSkiba">Generalnie polski rząd przyjmuje pozytywnie… Musimy poznać dokładne propozycje, dowiedzieć się, co to wszystko będzie oznaczało. Uznajemy, że generalnie system podatku VAT w Europie stwarza wiele ryzyk. Luka, jeśli chodzi o wpływy podatku VAT, jest duża, w całej Unii Europejskiej szacowana jest na 170 miliardów zł, a braki związane oszustwami transgranicznymi szacowane są na 50 miliardów zł. Ten system stwarza wiele okazji do oszustw. Przyjmujemy pozytywnie te prace, ale będziemy przyglądać się temu, w jakim kierunku będą one podążać. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Oczywiście euro, a nie złotych.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieFinansowLeszekSkiba">Oczywiście.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">W tę stronę jeszcze Unia nie idzie, żeby przyjąć złotówkę jako…</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Kto z państwa senatorów chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Senator Grodzki.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#SenatorTomaszGrodzki">Panie Przewodniczący, Panowie Ministrowie, rzeczywiście ten problem narasta, niektórzy z tego uczynili sposób na życie. Chciałby zapytać, czy ministerstwo rozważa również inne opcje walki z przestępczością vatowską, bo tak trzeba to nazwać. Ten system… To jest trochę jak w tym dowcipie; ja ci dam stówkę, ty mi dasz stówkę, a na końcu wyjdziemy na zero. Tak jak pan minister był uprzejmy wspomnieć, w logistyce realizacji może to powodować napięcia – jedno państwo będzie sprawnie przekazywać te kwoty, a drugie być może mniej sprawnie. I pojawią się zupełnie nieoczekiwane napięcia finansowe już na stole, a nie pod stołem. Dlatego chciałbym zapytać, czy są rozpatrywane inne warianty rozwiązania tej sytuacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Panie Ministrze…</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieFinansowLeszekSkiba">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieFinansowLeszekSkiba">Jeśli chodzi o ograniczenie luki w podatku VAT, to działania Ministerstwa Finansów, pana ministra dotyczą 3 elementów: po pierwsze, usprawnienia funkcjonowania administracji, po drugie, nadania tej administracji nowych rozwiązań informatycznych, po trzecie, wprowadzenia zmian prawnych tam, gdzie jest to potrzebne. Stanowisko Ministerstwa Finansów jest takie. Przyglądamy się temu, co będzie się działo, jeśli chodzi o system VAT w Europie. Sceptycyzm, jaki za tym stoi, wiąże się z tym, że nie ma co liczyć na to, iż to rozwiąże nasz lokalny problem, jeśli chodzi o niedobór podatku VAT. Jeśli prędzej czy później te zmiany przyniosą efekt, to dobrze, ale nie ma co uznawać, że to jest pierwsze źródło walki z oszustwami podatkowymi, z szarą strefą. To nie jest też coś nadzwyczajnego, bo ogromna większość krajów europejskich robi w bardzo podobny sposób – dokonuje przeglądu prawa, tego, jak funkcjonuje administracja, usprawnia swoją administrację, reorganizuje ją tam, gdzie trzeba, i poszukuje nowych rozwiązań informatycznych. Każdy na swoim obszarze stara się poprawić tę efektywność tak, by wpływy z podatku VAT wzrosły. W pewnym momencie te dyskusje się zakończą i ten system podatku VAT się zmieni. Nic nie stoi na przeszkodzie… Nie ma jednak co liczyć na to – stanowisko Polski nie jest tu odrębne – że to jest główna recepta na problem podatku VAT w poszczególnych krajach europejskich.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Nie widzę dalszych zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Informuję, że komisja zapoznała się z komunikatem Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady i Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego dotyczącym planu działania w sprawie VAT: W kierunku jednolitego unijnego obszaru VAT.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Przechodzimy do rozpatrzenia punktu drugiego porządku obrad: wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2013/34/UE w odniesieniu do ujawniania informacji o podatku dochodowym przez niektóre jednostki i oddziały. Jest to dokument o sygnaturze COM(2016) 198.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Pragnę poinformować, że projekt stanowiska Rzeczypospolitej Polskiej otrzymaliśmy na podstawie art. 7 ustawy kooperacyjnej i zgodnie z ust. 4 tego artykułu nasza komisja może wyrazić opinię o projekcie aktu ustawodawczego.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Poproszę ponownie pana ministra Skibę o przedstawienie projektu stanowiska rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieFinansowLeszekSkiba">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieFinansowLeszekSkiba">Szanowni Państwo, stanowisko rządu jest pozytywne w stosunku do tego dokumentu. Krótko mówiąc, ten dokument to jest część pakietu, który pojawił się po kryzysie, i dotyczy następującego zjawiska. W obliczu kryzysu gospodarczego państwa europejskie zaczęły doznawać, można powiedzieć, wielu problemów, jeśli chodzi o poziom zadłużenia i poziom deficytu budżetowego. Tym bardziej stało się potrzebne rozwiązanie problemu unikania opodatkowania ze strony przedsiębiorstw. W poprzednim punkcie mówiliśmy o systemie podatku VAT, a teraz mówimy o wpływach z podatku CIT, czyli od przedsiębiorstw. Komisja Europejska bardzo silnie po kryzysie stara się działać tak, aby skłaniać przedsiębiorstwa do uczciwego płacenia podatku VAT. Problem uciekania do rajów podatkowych, unikania opodatkowania, sprawozdania płaconych podatków w innym kraju, podczas gdy ten podatek nie jest opłacony, i wielu innych mechanizmów, można powiedzieć, unikania opodatkowania, szczególnie przez wielkie firmy międzynarodowe, doprowadził do tego, że Komisja przygotowała pakiet wielu rozwiązań w tym obszarze. I to jest jedno z tych rozwiązań. Słyszymy często o działaniach Komisji Europejskiej zmierzających do tego, aby pokazać, że część wielkich przedsiębiorstw europejskich, ale też amerykańskich, nie płaci podatków w krajach europejskich w miejscu konsumpcji, czyli w miejscu, gdzie te zyski powstają, w odpowiedniej skali. To jest motywacja… Komisja Europejska stara się poprzez odpowiednie prawo lub poprzez próby stworzenia klimatu społecznego te przedsiębiorstwa mobilizować.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieFinansowLeszekSkiba">To rozwiązanie prawne nakłada obowiązek przygotowania skonsolidowanego sprawozdania pokazującego kwoty zapłacone jako podatek w poszczególnych krajach. Chodzi o to, aby w transparentny sposób przedstawić to, jak wielkie firmy – tu mamy do czynienia z podziałem na 3 kategorie jednostek, według skali – odprowadzają podatek. Część krajów poprzez umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania informuje o płaceniu podatku w innym kraju. Te rozwiązania prawne, czyli umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, pozwalają stworzyć taką sytuację, że usprawiedliwianie niepłacenie podatku tutaj płaceniem podatku w drugim kraju… Tworzy się w ten sposób taki łańcuch działań informacyjnych w stosunku do organów podatkowych, a ostatecznie ten podatek nie jest odprowadzany nigdzie. Komisja Europejska uznała, że potrzebne jest, aby zebrać pełną informację na temat rzeczywiście płaconych podatków, skonsolidowane sprawozdanie. Obowiązek jego stworzenia nakładany jest na podmioty nie tylko europejskie, ale i pozaeuropejskie funkcjonujące w ramach Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieFinansowLeszekSkiba">Mamy tu 3 kategorie podmiotów. Po pierwsze, jednostki dominujące najwyższego szczebla z Unii Europejskiej, których skonsolidowane przychody netto przekraczają 750 milionów euro oraz jednostki niepowiązane, których przychody netto przekraczają 750 milionów euro. Po drugie, średnie i duże jednostki zależne z Unii Europejskiej, jeśli ich jednostka dominująca najwyższego szczebla z kraju trzeciego ma skonsolidowane przychody netto przekraczające 750 milionów euro. Po trzecie, oddziały, których przychody netto przekraczają 8 do 12 milionów euro, utworzone w Unii Europejskiej przez jednostki z kraju trzeciego, jeśli jednostki te są jednostkami powiązanymi grup, w których jednostka dominujące najwyższego szczebla jest z kraju trzeciego, a jej skonsolidowane przychody netto przekraczają 750 milionów euro i równocześnie nie posiada ona żadnej średniej lub dużej jednostki zależnej w Unii Europejskiej, która spełniałaby już ten obowiązek publikacji. Generalnie wiele warunków… Poziom 750 milionów euro jest swoistym progiem, ponad który te jednostki europejskie lub spoza Unii Europejskiej… Jeśli przekraczają ten próg, mają obowiązek pokazania tego skonsolidowanego sprawozdania, nazwijmy to, podatkowego. I to właściwie tyle. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Poproszę teraz zastępcę sprawozdawcy, pana senatora Sługockiego, o przedstawienie projektu opinii komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#SenatorWaldemarSlugocki">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#SenatorWaldemarSlugocki">Wysoka Komisjo! Panie Ministrze!</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#SenatorWaldemarSlugocki">Pan minister był uprzejmy szczegółowo zaprezentować stanowisko rządu. Ja chciałbym powiedzieć, że po dokładnie analizie, na ile to było możliwe – jak państwo słyszeliście, zostałem w trybie awaryjnym powołany jako zastępca senatora sprawozdawcy Grzegorza Napieralskiego – nie wnoszę uwag do procedowanego projektu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w dyskusji?</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Ja pozwolę sobie zapytać o rzecz, na którą pewnie nie ma dobrej odpowiedzi. Dlaczego nie 500 milionów albo 1 miliard, tylko akurat 750 milionów euro?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieFinansowLeszekSkiba">Otóż jest taka odpowiedź. To jest wytyczna OECD. Prace Komisji, na co warto zwrócić uwagę, podążają za wcześniejszymi pracami, bardzo zaawansowanymi, OECD dotyczącymi wielu elementów. Komisja uznała, że doświadczenie OECD trzeba uwzględnić. I stąd taka wartość została przyjęta, pochodzi ona z wytycznych OECD. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Pan senator Wach.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#SenatorPiotrWach">Ja mam pytanie do pana ministra, które może nie jest ściśle związane z procedowanym projektem. Mam jednak nadzieję, że pan minister może odpowiedzieć. Chciałbym zapytać, jak szeroko w Unii Europejskiej i czy w jednolity sposób – to znaczy, czy to w stosunku do podobnych rodzajów towarów – jest stosowanie to płacenie podatku VAT z góry. Zapomniałem, jaka jest tego nazwa fachowa…</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#Gloszsali">Odwrócony VAT.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#SenatorPiotrWach">Tak, odwrócony VAT. Jak szeroko to jest wprowadzane w poszczególnych krajach? Jeżeli pan się orientuje… Czy to dotyczy podobnych grup towarów?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieFinansowLeszekSkiba">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieFinansowLeszekSkiba">Jeśli chodzi o odwrócony VAT, to te rozwiązania są stosowane w kilku krajach europejskich. Może nawet w połowie, nie potrafię teraz powiedzieć… Ale generalnie tych krajów trochę jest. To dotyczy wybranej grupy towarów, w stosunku do których pojawiają się te karuzele vatowskie. To są rzeczy podobne do tych, którymi w Polsce… To są produkty stalowe, elektronika…</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieFinansowLeszekSkiba">Tak, pręty stalowe, elektronika. To jest przedmiot handlu transgranicznego. Jeśli karuzele vatowskie dotyczą handlu prętami stalowymi w Polsce, to prawdopodobnie w tym drugim kraju… Karuzele vatowskie występują w przypadku operacji transgranicznych, w związku z tym te rozwiązania są stosowane także w innych krajach. To jest też elektronika, ale te towary mogą być różne. Może to być nawet kawa i herbata…</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#SenatorPiotrWach">I w tym zakresie nie ma żadnych regulacji?</u>
<u xml:id="u-23.5" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieFinansowLeszekSkiba">W tym zakresie są regulacje unijne polegające na tym, że aby uruchomić odwrócony VAT na kolejnym towarze, trzeba mieć zgodę Komisji Europejskiej. Standardowo dyrektywa VAT nie daje swobody krajowi w tym zakresie. To jest regulacja europejska, kraj nie ma możliwości swobodnego decydowania o odwróconym VAT. To musi być decyzja, można powiedzieć, o charakterze europejskim – kraj musi uzyskać na to zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Wymaga to szybkiej reakcji, żeby zminimalizować szkody.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Czy mamy inne wypowiedzi, pytania w tej sprawie?</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Wobec niezgłoszenia uwag do projektu aktu możemy uznać, że komisja poparła projekt dyrektywy. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Przechodzimy do punktu trzeciego.</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">W tym momencie pozwolę sobie przekazać prowadzenie posiedzenia senatorowi Sługockiemu.</u>
<u xml:id="u-24.5" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#komentarz">(Przewodnictwo obrad obejmuje zastępca przewodniczącego Waldemar Sługocki)</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoWaldemarSlugocki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoWaldemarSlugocki">Przechodzimy do rozpatrzenia punktu trzeciego porządku obrad: wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie nr 539/2001 wymieniające państwa trzecie, których obywatele muszą posiadać wizy podczas przekraczania granic zewnętrznych, oraz te, których obywatele są zwolnieni z tego wymogu (Gruzja). Jest to dokument o sygnaturze COM(2016) 142.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoWaldemarSlugocki">Pragnę poinformować, że projekt stanowiska Rzeczypospolitej Polskiej otrzymaliśmy na podstawie art. 7 ustawy kooperacyjnej i zgodnie z ust. 4 tego artykułu nasza komisja może wyrazić opinię o projekcie aktu ustawodawczego.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoWaldemarSlugocki">Proszę teraz przedstawiciela ministra spraw zagranicznych, pana ministra Dziedziczaka, o przedstawienie projektu stanowiska rządu.</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoWaldemarSlugocki">Bardzo proszę, Pani Ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanDziedziczak">Bardzo dziękuję, Szanowny Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanDziedziczak">Czy wygodniej będzie omówić od razu te 3 kwestie razem, czy każdą oddzielnie?</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoWaldemarSlugocki">Myślę, że pojedynczo.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#Gloszsali">Można razem.</u>
<u xml:id="u-27.4" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoWaldemarSlugocki">Jak państwo wolicie?</u>
<u xml:id="u-27.5" who="#Glosyzsali">Razem.</u>
<u xml:id="u-27.6" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoWaldemarSlugocki">Razem? Proszę bardzo, taka jest wola senatorów.</u>
<u xml:id="u-27.7" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanDziedziczak">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-27.8" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanDziedziczak">Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-27.9" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanDziedziczak">Polska popiera proponowaną zmianę rozporządzenia Rady nr 539/2010 oznaczającą zniesienie obowiązku wizowego wobec obywateli Gruzji. Na terytorium Schengen, w tym Polski, bez konieczności posiadania wizy będą mogli podróżować posiadacze gruzińskich paszportów biometrycznych. Obywatele Unii są już zwolnieni z obowiązku posiadania wiz do Gruzji. Liberalizacja dotyczyć będzie krótkich podróży, tych do 90 dni w każdym okresie 180-dniowym, odbywanych w celu turystycznym i biznesowym. Pobyty długoterminowe w innych celach, np. w celu podjęcia pracy, będą wymagać posiadania wizy.</u>
<u xml:id="u-27.10" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanDziedziczak">Zniesienie reżimu wizowego to zwieńczenie prowadzonych przez Gruzję od 2012 r. prac w ramach dialogu liberalizującego z Unią Europejską, które Polska wspiera od samego początku. Polska aktywnie podnosi kwestie nowelizacji na forach europejskich. W opinii Polski zniesienie wiz wobec Gruzji jest teraz kwestią techniczną. Raport Komisji Europejskiej potwierdził spełnienie kryteriów liberalizacji już w grudniu ubiegłego roku.</u>
<u xml:id="u-27.11" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanDziedziczak">Szanowni Państwo, jeśli chodzi o rozporządzenie nr 539/2001 oznaczające zniesienie obowiązku wizowego wobec obywateli Ukrainy, to oczywiście popieramy to rozporządzenie. Na terytorium Schengen, w tym Polski, bez konieczności posiadania wizy będą mogli podróżować posiadacze ukraińskich paszportów biometrycznych. To jest istotne, bo niemała część obywateli Ukrainy ma paszporty, nazwijmy to roboczo, tradycyjne, stare. Obywatele Unii są już zwolnieni z obowiązku posiadania wiz na Ukrainę. Liberalizacja dotyczyć będzie krótkich podróży, do 90 dni w okresie 180-dniowym, w celach turystycznych i biznesowych. Pobytu długoterminowe w innych celach, np. podjęcia pracy, będą wymagać posiadania wizy.</u>
<u xml:id="u-27.12" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanDziedziczak">Zniesienie reżimu wizowego to zwieńczenie prowadzonych przez Ukrainę od 2010 r. prac w ramach dialogu liberalizacyjnego z Unią, który Polska wspierała, co jest oczywiste, od początku. Polska aktywnie podnosi kwestię nowelizacji na formach europejskich, gdzie trwa dyskusja dotycząca potwierdzenia spełnienia przez Ukrainę wyznaczonych kryteriów. W opinii Polski zniesienie wiz wobec Ukrainy jest teraz kwestią techniczną. Raport Komisji Europejskiej potwierdził spełnienie kryteriów liberalizacji w grudniu ubiegłego roku.</u>
<u xml:id="u-27.13" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanDziedziczak">Jeśli chodzi o stanowisko MSZ wobec wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Rady 539/2010 wymieniającego państwa trzecie, których obywatele muszą posiadać wizy podczas przekraczania granic zewnętrznych, oraz te, których obywatele są z tego obowiązku zwolnieni – chodzi o mechanizm zawieszający – to Polska popiera ideę uelastycznienia mechanizmu zawieszającego i uważa, że szybkie działania są kluczowe. Propozycja Komisji uzyskała zasadniczo poparcie Polski, a zgłoszone uwagi, w tym dotyczące rozszerzenia listy kryteriów notyfikacji o względy bezpieczeństwa i porządku publicznego, zostały zaakceptowane. Polska uważa, że prace nad nowelizacją mechanizmu nie powinny opóźniać liberalizacji wobec Gruzji i Ukrainy. Podjęły one ogromne wysiłki, aby spełnić kryteria i zapewnić trwałość przyjętych rozwiązań. Polska popiera zniesienie wobec nich obowiązku wizowego. Liberalizacja wobec tych państw jest czynnością techniczną. W opinii Polski głównym punktem odniesienia powinny być końcowe sprawozdania z realizacji VLAP. W przypadku pozostałych państw pakietu raporty wyraźnie wskazują na brak spełnienia warunków. Serdecznie dziękuję. Czy pan dyrektor chciałby uzupełnić? Nie. Dziękuję uprzejmie, Panie Przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoWaldemarSlugocki">Bardzo dziękuję, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoWaldemarSlugocki">Bardzo proszę panią senator sprawozdawcę, panią Alicję Zając, o przedstawienie projektu opinii komisji. Pani Senator, gdybym mógł prosić, aby w takiej samej kolejności… Czyli najpierw COM(2016) 142 – Gruzja, potem COM(2016) 236 – Ukraina, potem COM(2016) 290.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoWaldemarSlugocki">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#SenatorAlicjaZajac">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#SenatorAlicjaZajac">Pan minister w opinii rządu przedstawił główne założenia… Ja nie będę tego powtarzać. Powiem może o kilku szczegółach z osobistego punktu widzenia, ponieważ, jeżeli chodzi o Gruzję, to miałam zaszczyt i przyjemność uczestniczyć w każdych wyborach, które się odbywały na przestrzeni tych ostatnich lat i naocznie zobaczyć, jak bardzo Gruzja stara się zmienić swoją politykę wewnętrzną, jak bardzo zależy nie tylko rządzącym, ale również przeciętnym Gruzinom, na tym, żeby mieć to ułatwienie w postaci zniesienia wiz.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#SenatorAlicjaZajac">Jeżeli chodzi o stanowisko rządu, to oczywiście popieramy to stanowisko rządu, w przypadku Gruzji nie ma żadnych zastrzeżeń. Do grudnia 2015 r. Komisja Europejska prowadziła postępowanie w tym zakresie dotyczące Gruzji i Ukrainy, jednak wobec zastrzeżeń dotyczących sytuacji wewnętrznej Ukrainy rozdzielono te… Ja może od razu zadam pytanie, pan minister później na nie odpowie. Czy to nie opóźni… Czy to nadal będzie w tym samym terminie? Czy to nie opóźni tej procedury i Ukraina nie zostanie, że tak powiem, odsunięta? Nie ma żadnych zastrzeżeń co do rozporządzenia dotyczącego Gruzji, gdyż spełnia ona wszystkie kryteria, jak powiedział pan minister. Ma to bardzo duże znaczenie polityczne, ponieważ Gruzja jest członkiem Partnerstwa Wschodniego. Dlatego nam, rządowi Rzeczypospolitej, jak również naszej komisji, zależy na tym, żeby to rozwiązanie zostało wdrożone.</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#SenatorAlicjaZajac">Jeżeli chodzi o Ukrainę, to tak jak powiedziałam, zgłoszono wiele uwag do tego raportu. Te działania zostały rozdzielone. Trwały jednak raporty kontrolne i one są pozytywne dla Ukrainy. Nie ma więc powodów do tego, żeby odsuwać ten proces w czasie. Jeżeli chodzi o zastrzeżenia Polski, to z tego, co jest mi wiadome, dotyczyły one głównie bezpieczeństwa w ruchu bezwizowym. Chciałabym się dowiedzieć, czy były jeszcze jakieś inne powody, dla których rozdzielono te dwa procesy. Jako komisja popieramy stanowisko rządu dotyczące zniesienia obowiązku wizowego w stosunku do obywateli Ukrainy.</u>
<u xml:id="u-29.4" who="#SenatorAlicjaZajac">Jeżeli chodzi o rozporządzenie dotyczące zmiany mechanizmu zawieszającego, to jest ono korzystne. Te działania dotyczą jednomyślności w postępowaniu, wszystkie państwa muszą w głosowaniu ustalić te kryteria. Podobnie jest w przypadku, powiedziałabym, odwrotnym, czyli w przypadku cofnięcia bezwizowego ruchu – ta decyzja musi być decyzją większości. Myślę, że te akty są pozytywne dla wzajemnych stosunków, dla partnerstwa Unii Europejskiej z krajami, które w tej chwili jeszcze do Unii nie należą, ale do członkostwa pretendują. Także Mołdawia niedawno została… Chyba w 2014 r. Tak?</u>
<u xml:id="u-29.5" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-29.6" who="#SenatorAlicjaZajac">Tak, tak.</u>
<u xml:id="u-29.7" who="#SenatorAlicjaZajac">Tak że to są działania sprawdzone, korzystne. W przypadku Ukrainy kontrola bezpieczeństwa… Członkowie naszej komisji, którzy byli wcześniej w Komisji Spraw Zagranicznych, wiedzą, że nasi przedstawiciele, ambasadorowie pracujący na Ukrainie mówili o pewnych trudnych sytuacjach związanych z pracą konsulatów Rzeczypospolitej Polskiej na Ukrainie. Myślę, że pan minister te sytuacje dokładnie zna i wie, że to się zmieniło. Mam takie sygnały, bo mam tę przyjemność, że jestem senatorem z Podkarpacia, które przecież graniczy bezpośrednio z Ukrainą. Ta wymiana jest… Może podniosę tutaj aspekt współpracy w zakresie biznesu. Nasi biznesmeni bez problemu pracują na Ukrainie, budują tam fabryki, a kapitał ukraiński przechodzi do nas. Myślę, że to rozwiązanie wpłynie na jeszcze bardziej korzystne działania w celu rozwoju tego partnerstwa, również biznesowego. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoWaldemarSlugocki">Bardzo dziękuję, Pani Senator.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoWaldemarSlugocki">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoWaldemarSlugocki">Otworzyła ją de facto pani senator, formułując pierwsze pytanie do pana ministra. Czy ktoś z państwa senatorów…</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoWaldemarSlugocki">Pan senator, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#SenatorJerzyChroscikowski">Dzień dobry.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#SenatorJerzyChroscikowski">Panie Przewodniczący! Panie Ministrze! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#SenatorJerzyChroscikowski">Cieszę się, że dzisiaj dyskutujemy na temat tych rozporządzeń. Mnie najbliższa jest Ukraina, gdyż mieszkam przy granicy ukraińskiej i wiem, co znaczy ten ruch bezwizowy na pobyty krótkoterminowe, do 90 dni. Muszę powiedzieć, że kiedy zmieniono ten system na terenach przygranicznych straciliśmy bardzo wiele, bo ruch turystyczny, który był, dawał duży rozwój regionów. To dla nas jest naprawdę wielkie wyzwanie. Tomaszów Lubelski, który naprawdę świetnie się rozwijał, dzisiaj, można powiedzieć, jest zdegradowany, bo ten ruch został ograniczony. Przepływ produktów związany z ruchem turystycznym… Giełdy, które funkcjonowały przy granicach, przestały funkcjonować. Myślę, że dzięki temu ten turystyczny ruch znowu odżyje, co da większą szansę na rozwój naszego regionu, jak również szansę pomocy Ukrainie, gdyż oni mają problem zarobkowy, problem dochodów. Wielu Ukraińców pracuje u nas i mogliby… Tym bardzie że mamy coraz większe, jak ja to nazywam, zapotrzebowanie sezonowe w rolnictwie. Dzisiaj mamy bardzo wyspecjalizowane rolnictwo, wymagające dużego zatrudnienia sezonowego. Na to wskazuje liczba wiz, które dzisiaj wydaje się w naszych konsulatach na Ukrainie. Generalnie jesteśmy za, ja to popieram w pełni, ale miałbym pytanie do pana ministra. Panie Ministrze, jak pan przewiduję, kiedy to rozporządzenie mogłoby wejść w życie, zafunkcjonować? Rozumiem, że w tym roku to raczej jest niemożliwe, ale mam nadzieję, że stanie się to w przyszłym. Mielibyśmy mniej tych problemów. Wielu rolników – niektórzy są tu dzisiaj – podnosi problem… Czy da się w tym roku coś usprawnić z tymi wizami? Jest sezon truskawkowy… Wizy powinny być wydawane, ale nasi konsulowie nie bardzo się tutaj spisują. Powołanie tego centrum, które dodatkowo miało… Rolnicza „Solidarność” zrobiła spotkanie u pana ministra z panem dyrektorem, na którym uzgadnialiśmy te sprawy, ale problem dalej jest. Trzeba by pomóc, bo naprawdę… Gdyby pan przewodniczący udzielił głosu przewodniczącemu z sekcji ogrodnictwa, sadownictwa z naszego związku… My ten temat drążymy i będziemy chcieli nadal te spotkania organizować tak, by pomóc Ukraińcom, a zarazem samym Polakom, którzy chcą korzystać z tej dobrej wymiany. Ja tyle. Gdyby była możliwość udzielenia głosu osobom, naszym gościom, to bardzo bym prosił.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoWaldemarSlugocki">Dziękuję bardzo panu senatorowi Chróścikowskiemu.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoWaldemarSlugocki">I bardzo proszę pana o zabranie głosu. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacySekcjiOgrodniczejNSZZRolnikowIndywidualnychSolidarnoscLeszekKumorek">Panie Przewodniczący! Panie Ministrze!</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczacySekcjiOgrodniczejNSZZRolnikowIndywidualnychSolidarnoscLeszekKumorek">Nas rolników zrzeszonych w związku NSZZ Rolników Indywidualnych „Solidarność” niepokoi dosyć restrykcyjne ostatnimi czasy wydawanie tych wiz. Pamiętamy, że w 2005 r. PiS rzuciło hasło ekonomizacji placówek dyplomatycznych. I to było bardzo słuszne i pożyteczne dla obu stron. No a teraz… Gospodarstwa rodzinne indywidualne, które teraz będą się borykać ze zbiorem truskawek, nie poradzą sobie naszymi polskimi siłami tak, żeby te truskawki zebrać. To jest korzystne i dla nas, i dla nich. Oni po prostu chcą iść razem z nami i należałoby im pomóc.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#PrzewodniczacySekcjiOgrodniczejNSZZRolnikowIndywidualnychSolidarnoscLeszekKumorek">Bardzo niepokojącą sprawą jest też to, że… Podstawą wprowadzenia tego uproszczonego systemu – wszyscy wiedzą, o co chodzi – była właśnie pomoc rolnictwu. Natomiast teraz tych wiz jest wydawane coraz mniej. Chciałbym zasygnalizować, że gospodarstwa rodzinne i rolników należałoby troszeczkę inaczej traktować, bo to nie są przedsiębiorstwa. To nie są przedsiębiorstwa, które mają zatrudnionych menedżerów, prawników. Nam chodzi o to, żebyśmy nie zajmowali się biurokracją, tylko produkowali owoce, które będziemy eksportować i w ten sposób przysparzać dewiz naszemu krajowi.</u>
<u xml:id="u-33.3" who="#PrzewodniczacySekcjiOgrodniczejNSZZRolnikowIndywidualnychSolidarnoscLeszekKumorek">Pan przewodniczący związku wspomniał o centrach wizowych. Według naszych informacji i informacji przekazywanych przez pracowników, którzy przyjeżdżają tu z Ukrainy, to jest tzw. ostoja korupcji. No, nie można tego inaczej nazwać, choć przykro jest to mówić. Zastanawiamy się – ja nie mówię, że jest tak we wszystkich konsulatach, tylko w niektórych – czy to jest sabotaż, czy to jest działanie, które… To bardzo źle wygląda. Polska wieś – ja reprezentuję grójeckie – poparła obecny rząd, jesteśmy z tego zadowoleni, ale oczekujemy, żeby ten rząd nam odrobinę pomógł, a przynajmniej nie przeszkadzał.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoWaldemarSlugocki">Bardzo panu dziękuję.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoWaldemarSlugocki">Bardzo ważne pytania. Rozumiem, że za chwilę pan minister będzie tak uprzejmy i udzieli na nie odpowiedzi. Ale za nim do tego przejdziemy, poproszę o sformułowanie pytania pana senatora Wacha.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoWaldemarSlugocki">Bardzo proszę, Panie Senatorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#SenatorPiotrWach">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#SenatorPiotrWach">Ja także chciałbym wyrazić poparcie dla naszej akceptacji rozporządzenia dotyczącego uproszczonego systemu wizowego w odniesieniu do Gruzji i w odniesieniu do Ukrainy. Jak rozumiem, to rozdzielenie wynika z tego, że poszczególne państwa – bo to chyba wszystkie państwa Schengen muszą zaakceptować – w różnym stopniu są skłonne do tej akceptacji. Żeby nie wydłużać procesu… Wydaje mi się, że to rozdzielenie służy temu, żeby szybciej to postępowało, bo wtedy nie są to sprawy łączone. O ile się nie mylę – i tu bym czekał na potwierdzenie ze strony pana ministra – pewnym problemem jest to, że to są paszporty biometryczne, w przypadku których wymagane są chyba 4 cechy. Tak mi się wydaje, że 4 cechy są wymagane. To nie jest takie całkiem proste. Jest jednak pewna ważna rzecz, którą można by ewentualnie wykorzystać w ramach Schengen. Chodzi o skłonienie państw Schengen, które niekoniecznie muszą być takie entuzjastyczne w stosunku do Ukrainy… Państwo widzieli, co się stało w kwietniu w Holandii w zakresie referendum dotyczącego partnerstwa. Wielka niespodzianka, i to podwójna. Po pierwsze, właściwie negatywne stanowisko ludności holenderskiej. Po drugie, przekroczenie progu 30%, jeżeli chodzi o to referendum, spowodowało, że referendum jest wiążące dla rządu Holandii i dla króla. Tam w ogóle pewien paradoks nastąpił – parlament już głosował na ten temat, król już podpisał ustawę, a dopiero potem było referendum. Oni są teraz w dość dużej kropce. Właściwie wszyscy, łącznie z Holandią, z tego, co wiem, czują niesmak w tej sprawie. Właściwie można by to eksploatować, podawać statystyki – ja myślę, że Frontex je właśnie zbiera – dotyczące ruchu… Chodzi o to, jaka część ruchu kończy się w Polsce, jaka część tego ruchu przenosi się na Europę Zachodnią i inne kraje Schengen. W ten sposób można być właściwie trochę adwokatem Ukrainy i działać w celu zaakceptowania tego rozwiązania przez inne kraje, które muszą to zaakceptować. To jest dla Ukraińców bardzo… Myśmy wczoraj na ten temat rozmawiali w Rydze. Dla Ukraińców najważniejsza jest sprawa wiz. To im właściwie zmienia krajobraz życia. A referendum holenderskie… Sprawy związane bardziej z polityką ludzi tak nie interesują. Tak że trzeba wszystko zrobić w tym celu. Chodzi o to, żebyśmy nie tylko my to zaakceptowali, ale żebyśmy byli skutecznym adwokatem i propagatorem tego, że można to rozwiązanie dotyczące Ukrainy wprowadzić z zachowaniem bezpieczeństwa tych krajów, które musiałyby się na to zgodzić.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#SenatorPiotrWach">Nie można twierdzić, że przesadne jest to wymaganie dotyczące biometrycznych paszportów i wymaganych cech. Proszę państwa, to samo było w Mołdawii, więc można się na mołdawskie doświadczenia i skutki powoływać. Tylko że skala kraju jest inna: Mołdawia to ponad 3 miliony ludzi, a Ukraina jest to kraj 50-milionowy. I Unia bardziej się boi… Myśmy powinni mieć statystyki, a w szczególności Frontex powinien je mieć, dotyczące tego, jakie są przepływy ludzi. W przypadku Mołdawii tak było.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#SenatorPiotrWach">Jest to sprawa ważna, bo, jak widać, dotyczy nas wewnętrznie. Ja sobie nie zdawałem sprawy z tego, że państwo macie tego typu postulaty. Ja myślałem o tym, o czym zwykle myślą politycy, a mianowicie o tym, że Ukraina z wielkim trudem się reformuje. Idzie im to ciężko, Rosja przeszkadza, gdzie się da, Federacja Rosyjska przeszkadza na każdym kroku. Oni potrzebują pewnych sukcesów. Jeden sukces w tym roku ma szansę nastąpić – w zeszłym roku PKB Ukrainy spadło prawie o 10%, a w tym roku po raz pierwszy prawdopodobnie będzie na plusie. To będzie 1%, może 0,5%, ale to już nie będzie spadek. Gdyby do tego doszedł uproszczony system wizowy, to oni by mieli poczucie takie, że nie przegrywają i nie idą w dół, że przetrwali ten dołek i zaczynają iść we właściwą stronę, że ich wysiłki przynoszą skutek. Pomijając pytania, które miałem, apeluję o duży wysiłek ministerstwa w stosunku do partnerów z Schengen tak, żeby była szansa to załatwić możliwie szybko.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoWaldemarSlugocki">Bardzo dziękuję, Panie Senatorze.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoWaldemarSlugocki">Jak pan minister słyszał, kilka pytań i apel.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoWaldemarSlugocki">Jeszcze pani senator? Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-36.3" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoWaldemarSlugocki">Bardzo proszę, pani senator Zając.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#SenatorAlicjaZajac">Skoro pan minister nad tym tematem będzie się pochylał, chciałabym zapytać o Turcję i Kosowo. Na jakim to jest etapie i jakie jest nasze stanowisko? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoWaldemarSlugocki">Bardzo dziękuję pani senator Alicji Zając.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoWaldemarSlugocki">Czy ktoś z państwa senatorów chciałby sformułować pytanie? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoWaldemarSlugocki">Zamykam zatem dyskusję.</u>
<u xml:id="u-38.3" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoWaldemarSlugocki">Bardzo proszę, Panie Ministrze, o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanDziedziczak">Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanDziedziczak">Szanowni Państwo Senatorowie, w ogromnym skrócie. Mołdawia… To był styczeń 2015 r. Jeśli chodzi o Ukrainę i Gruzję, to my to rozpatrujemy razem. Przewidywany termin to jesień 2016 r., czyli w tym roku.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanDziedziczak">Jeśli chodzi o pozostałe pytania, bardziej szczegółowe, to uprzejmie proszę pana dyrektora o odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#DyrektorDepartamentuKonsularnegowMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejJasionowski">Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#DyrektorDepartamentuKonsularnegowMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejJasionowski">Zacznę od ostatniego pytania. Sytuacja z Turcją i z Kosowem jest zupełnie inna. Kilka miesięcy temu Komisja Europejska obiecała Turcji w zamian za pewne rzeczy związane z migracją m.in. zniesienie ruchu wizowego. Turcja zobowiązała się wtedy do spełnienia bodajże 79 lub 77 warunków do tego, aby, że tak powiem, otrzymać ruch bezwizowy. Na dzień dzisiejszy co najmniej 1/3 pozostaje niespełniona, w związku z czym obecnie nie mówi się o jakichkolwiek terminach, w których Turcja mogłaby otrzymać ruch bezwizowy. W dużej mierze to zależy od samej Turcji.</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#DyrektorDepartamentuKonsularnegowMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejJasionowski">Jeżeli chodzi o Kosowo, to sytuacja jest zupełnie inna, ponieważ to jest na bardzo początkowym etapie. Wydaje mi się, że droga zarówno merytoryczna, czyli negocjacje, ustalenia, sprawdzenie, czy wszystkie warunki zostały spełnione, jak i polityczna – chodzi o samą decyzję polityczną – jest drogą bardzo długą i na pewno nie jest to taka perspektywa, jak choćby w przypadku Turcji.</u>
<u xml:id="u-40.3" who="#DyrektorDepartamentuKonsularnegowMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejJasionowski">Odnosząc się do kwestii wiz, chciałbym rozgraniczyć 2 rzeczy. My bardzo cieszymy się z tego, że wizy dla obywateli Ukrainy mają szansę być zniesione za parę miesięcy. Nam też to pomoże, bo jeśli chodzi o służbę konsularną, to utrzymujemy tam mnóstwo ludzi. A utrzymujemy ich po to, żeby starać się zaspokoić, choć z trudem, olbrzymi popyt na polskie wizy na Ukrainie. Proszę zwrócić uwagę na to, że z roku na rok wydajemy tych wiz więcej. W zeszłym roku wydaliśmy około 930 tysięcy wiz, z czego około 400 tysięcy to wizy długoterminowe. Zaraz powiem, dlaczego mówię o tych długoterminowych. One, mówiąc w skrócie, dotyczą głównie prac sezonowych w rolnictwie. Zniesienie wiz Schengen pozwoliłoby zaktywizować konsulów czy to w kierunku wydawania wiz krajowych, czy to w innych obszarach, np. w związku z nowymi zadaniami w obszarze Karty Polaka.</u>
<u xml:id="u-40.4" who="#DyrektorDepartamentuKonsularnegowMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejJasionowski">Wracam do kwestii tych wiz długoterminowych. W zeszłym roku wydaliśmy ich 400 tysięcy. W tym roku, jak powiadają nasze statystyki, wydamy ponad 1 milion wiz dla obywateli Ukrainy, z czego ponad 0,5 miliona to będą wizy długoterminowe, które obejmują studia, ale przede wszystkim dotyczą pracowników sezonowych. Niestety słusznie padają słowa krytyki dotyczące pewnej patologii, bo tak można to nazwać. Kilka lat temu wprowadzono przepisy, które zezwalały na wydawanie tych wiz w oparciu o tzw. oświadczenia o zamiarze powierzenia pracy. Niestety najczęściej cierpieli na tym zwykli rolnicy, zwykli producenci, którzy rzadko kiedy doczekali się przyjazdu osób, które zapraszali. Ja już nie mówię o tym, że niektórzy nadużywali… Były osoby, które zapraszały po kilkaset osób, wiedząc o tym, że nie ma możliwości zapewnienia pracy tylu osobom. Niestety, trzeba powiedzieć to uczciwie, wiele osób, które otrzymują polskie wizy długoterminowe z prawem do wykonywania pracy, w Polsce się nawet nie zatrzymuje – oni jadą gdzieś indziej. Oni pracują we Włoszech, w Hiszpanii itp. To wynika, jeszcze raz powiadam, z bardzo słabej konstrukcji prawnej przyjętej kilka lat temu związanej z tymi oświadczeniami. Z jednej strony nie ma obowiązku zagwarantowania tej osobie pracy, z drugiej strony taka osoba ma obowiązku przyjechania do danego rolnika. Im więcej tych wiz wydajemy, tym więcej obywateli Ukrainy pracuje we Włoszech. Temat ten jest tematem przynależnym ministerstwu pracy. Toczą się w tym zakresie zaawansowane rozmowy, ponieważ za kilka miesięcy będzie musiała być zmieniona dyrektywa unijna. To jest ostatni moment, bardzo dobry, żebyśmy wprowadzili pewne zabezpieczenia, które pozwolą na to, aby do autentycznych producentów żywności w Polsce przyjeżdżali ludzie autentycznie potrzebujący pracy, a oszuści nie dostawali tej wizy lub aplikowali o nią w innych urzędach, nie w polskich.</u>
<u xml:id="u-40.5" who="#DyrektorDepartamentuKonsularnegowMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejJasionowski">W ostatnim zdaniu chciałbym sprostować jedną rzecz. Otóż to nie jest prawda, że panuje korupcja w centrach wizowych. Stanowczo protestuję. Przede wszystkim o korupcji można mówić wtedy, kiedy jakikolwiek polski urzędnik czerpie jakiekolwiek korzyści czy to majątkowe, czy inne. Centra wizowe nie są obsługiwane przez polskich urzędników. Nie czas na to, żeby wdawać się w długą dyskusję na temat tego, co robią centra wizowe. Rzecz nie polega na korumpowaniu kogokolwiek. Rzecz polega na tym, iż polska wiza jest na tyle cenna, że obywatele Ukrainy, których olbrzymia liczba chce otrzymać tę wizę, w celu przyspieszenia… No, niestety korzystają z rozmaitych firm hakerskich, które z Polską absolutnie nie mają nic wspólnego i są również przez nas ścigane w miarę naszych możliwości. To jest terytorium innego państwa niepodległego, Ukrainy. Tak, rzeczywiście dochodzi do patologii w centrach wizowych, ale nie mówimy tu o korupcji. To są kwestie związane z przyjmowaniem wniosków, z hakowaniem informacji. To wszystko się dzieje za pośrednictwem internetu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoWaldemarSlugocki">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoWaldemarSlugocki">Czy ktoś z państwa senatorów chciałby zabrać głos w związku z tymi 3 rozporządzeniami? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoWaldemarSlugocki">Wobec niezgłoszenia uwag do projektów aktów możemy uznać, że komisja poparła powyższe projekty rozporządzeń. Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-41.3" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoWaldemarSlugocki">Bardzo dziękuję panu ministrowi, panu dyrektorowi i współpracownikom. Dziękuję także panu ze związku rolników za bardzo ważny i potrzebny głos.</u>
<u xml:id="u-41.4" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoWaldemarSlugocki">Przechodzimy, proszę państwa, do rozpatrzenia punktu czwartego porządku obrad…</u>
<u xml:id="u-41.5" who="#Gloszsali">Szóstego.</u>
<u xml:id="u-41.6" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoWaldemarSlugocki">Przepraszam. Do szóstego… Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-41.7" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoWaldemarSlugocki">Przechodzimy do rozpatrzenia punktu szóstego, w którym prezydium komisji proponuje nie występować o stanowisko rządu i tym samym nie rozpatrywać na posiedzeniu komisji następujących projektów aktów nieustawodawczych: COM(2016) 225, 226, 233, 235, 241, 242 oraz 275 oraz JOIN(2016) 19.</u>
<u xml:id="u-41.8" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoWaldemarSlugocki">Czy są inne propozycje w tej sprawie? Niewielu nas zostało w tej sali… Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-41.9" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoWaldemarSlugocki">Stwierdzam zatem, że komisja zaakceptowała propozycję prezydium.</u>
<u xml:id="u-41.10" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoWaldemarSlugocki">I punkt ostatni, siódmy, w którym prezydium komisji proponuje wystąpić o stanowisko rządu w sprawie dokumentu pozalegislacyjnego JOIN(2016) 18.</u>
<u xml:id="u-41.11" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoWaldemarSlugocki">Czy pani i panowie senatorowie mają inne propozycje w tej sprawie?</u>
<u xml:id="u-41.12" who="#SenatorPiotrWach">Czy można zapytać, czego to dotyczy? Choć ja powinienem wiedzieć…</u>
<u xml:id="u-41.13" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoWaldemarSlugocki">Ja też nie wiem.</u>
<u xml:id="u-41.14" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoWaldemarSlugocki">Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-41.15" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoWaldemarSlugocki">Stwierdzam, że komisja zaakceptowała propozycję prezydium.</u>
<u xml:id="u-41.16" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoWaldemarSlugocki">Informuję, że tym samym został wyczerpany porządek obrad.</u>
<u xml:id="u-41.17" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoWaldemarSlugocki">Chcę państwa senatorów poinformować, że kolejne posiedzenie komisji prawdopodobnie odbędzie się nie 1 czerwca – padały takie sugestie wśród państwa senatorów – ale 7 czerwca bieżącego roku.</u>
<u xml:id="u-41.18" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoWaldemarSlugocki">Bardzo państwu dziękuję za uwagę…</u>
<u xml:id="u-41.19" who="#SenatorBarbaraZdrojewska">Pan przewodniczący tak na mnie popatrzył, mówiąc o tych sugestiach dotyczących terminu posiedzenia…</u>
<u xml:id="u-41.20" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoWaldemarSlugocki">…i zamykam posiedzenie komisji.</u>
<u xml:id="u-41.21" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoWaldemarSlugocki">Popatrzyłem na panią senator, bo jest pani jedyną panią wśród senatorów. Dlatego pozwoliłem sobie zerknąć na panią senator. A odnosiłem się do słów pana senatora przewodniczącego Majera, który takie obawy zgłaszał.</u>
<u xml:id="u-41.22" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoWaldemarSlugocki">Bardzo państwu dziękuję. Paniom dziękuję za pomoc, za przygotowanie scenariusza. Do miłego zobaczenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie12 minut 47)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>