text_structure.xml 23.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Wznowienie posiedzenia w dniu 29 stycznia 2016 r. o godzinie 15 minut 00)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Wznawiam posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Poprzednio przerwaliśmy je z powodów organizacyjnych, więc proponuję, żebyśmy od razu przeszli do rozpatrzenia kolejnego punktu naszego porządku obrad.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Proponuję też, żeby punkty trzeci, czwarty, piąty i szósty rozpatrywać łącznie. Punkt czwarty to wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywy 2000/53/WE w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji, 2006/66/WE w sprawie baterii i akumulatorów oraz zużytych baterii i akumulatorów i 2012/19/UE w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego – jest to dokument o sygnaturze COM (2015) 593. Punkt czwarty to wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 1999/31/WE w sprawie składowania odpadów – jest to dokument o sygnaturze COM (2015) 594. W punkcie piątym mamy do czynienia z wnioskiem dotyczącym dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2008/98/WE w sprawie odpadów – jest to dokument o sygnaturze COM (2015) 595. Punkt szósty to wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 94/62/WE w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych – jest to dokument o sygnaturze COM (2015) 596.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Pragnę poinformować, że projekty stanowisk Rzeczypospolitej Polskiej otrzymaliśmy na podstawie art. 7 ustawy kooperacyjnej. Zgodnie z ust. 4 tego artykułu nasza komisja może wyrazić opinię o projektach niniejszych aktów ustawodawczych.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Witam pana ministra Andrzeja Szwedę-Lewandowskiego wraz z towarzyszącymi mu urzędniczkami i proszę o przedstawienie projektów stanowisk rządu w sprawie tych poszczególnych aktów prawnych, których tytuły wymieniłem. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSrodowiskaAndrzejSzwedaLewandowski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSrodowiskaAndrzejSzwedaLewandowski">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSrodowiskaAndrzejSzwedaLewandowski">Na wstępie chciałbym powiedzieć, że jestem tutaj w zastępstwie pana ministra Mazurka, który zajmuje się odpadami. Moja wiedza na ten temat jest bardzo ogólna, ale są ze mną specjalistki z odpowiedniego departamentu.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSrodowiskaAndrzejSzwedaLewandowski">Ogólnie rzecz biorąc, jeśli chodzi o zmianę tych dyrektyw, to jesteśmy za. Oczywiście widzimy potrzebę takiej zmiany, jednak trzeba do tego podchodzić bardzo ostrożnie. Naszym zdaniem najpierw trzeba dokładnie określić definicje, które są zawarte w tych wszystkich dyrektywach, a w momencie, kiedy definicje te będą już szczegółowo sprecyzowane, będziemy mogli zacząć rozmawiać o tym, co jest w tych dyrektywach zawarte. To jest nasz główny cel. Najpierw trzeba dobrze zdefiniować pojęcia.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSrodowiskaAndrzejSzwedaLewandowski">Jeżeli chodzi o stanowisko rządu, to o przedstawienie konkretów poproszę panią Joannę Darską, zastępcę dyrektora Departamentu Gospodarki Odpadami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#ZastepcaDyrektoraDepartamentuGospodarkiOdpadamiwMinisterstwieSrodowiskaJoannaDarska">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#ZastepcaDyrektoraDepartamentuGospodarkiOdpadamiwMinisterstwieSrodowiskaJoannaDarska">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo Senatorowie! Panie Ministrze!</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#ZastepcaDyrektoraDepartamentuGospodarkiOdpadamiwMinisterstwieSrodowiskaJoannaDarska">Jeżeli chodzi o pakiet nowelizacji tych kilku dyrektyw z zakresu gospodarki odpadami, to tak naprawdę spotkał się on z przychylnym nastawieniem rządów bardzo wielu państw członkowskich. W końcu Komisja Europejska podjęła działania zmierzające do tego, żeby obowiązujące akty prawne dotyczące gospodarki odpadami dostosować do postępu technicznego i do obecnych realiów. Bardzo znaczące zmiany wprowadza się w dyrektywie ramowej, jak również w tych pozostałych dyrektywach, dotyczących poszczególnych strumieni odpadów, a także w dyrektywie dotyczącej składowania odpadów.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#ZastepcaDyrektoraDepartamentuGospodarkiOdpadamiwMinisterstwieSrodowiskaJoannaDarska">Jednym z kluczowych elementów, jakie wprowadza Komisja Europejska, są zmiany dotyczące definicji odpadów. Będziemy przyglądać się temu, jak będzie kształtować się nowa definicja odpadów komunalnych. Bo jeżeli chodzi o cały system gospodarki odpadami, to o ile pakiet ten nie dotyczy za bardzo odpadów przemysłowych, o tyle bardzo mocno wpłynie na system odpadów komunalnych. Od tego, co wejdzie do tej definicji – jakie strumienie odpadów, jakie materiały itd. – uzależniamy nasze stanowisko i nasze propozycje zmian do wprowadzenia na późniejszym etapie. Niemniej jednak bardzo cieszy nas to, że Komisja podjęła prace nad tymi zmianami, przede wszystkim nad ujednoliceniem definicji stosowanych w różnych dyrektywach. Bo okazało się, że te same pojęcia używane są w różnych znaczeniach, więc my jako państwo członkowskie, chcąc transponować te przepisy, mieliśmy problemy z tym, jak włączyć je do naszego prawa w taki sposób, żeby nie budziło to żadnych wątpliwości.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#ZastepcaDyrektoraDepartamentuGospodarkiOdpadamiwMinisterstwieSrodowiskaJoannaDarska">Proszę państwa, kolejną zmianą zaproponowaną w tym pakiecie jest coś, co odbieramy bardzo pozytywnie, a mianowicie rezygnacja z trzyletnich sprawozdań z realizacji dyrektyw. Obecnie obowiązuje taki system, że państwa członkowskie obowiązane są co trzy lata przedkładać Komisji Europejskiej sprawozdania z realizacji każdej dyrektywy. A jeżeli chodzi o gospodarkę odpadami, to tych dyrektyw jest bardzo dużo. Chodzi o informacje, jak przebiegało wdrażanie dyrektyw w poszczególnych latach. To, że Komisja Europejska postanowiła odciążyć państwa członkowskie od tej biurokracji, oczywiście nas cieszy, niemniej jednak propozycja, jak ma wyglądać nowy system sprawozdawczy, budzi pewne wątpliwości. No, pojawiły się tu nawet zapisy, żeby sprawozdania były składane co roku. Budzi to bardzo poważne wątpliwości ze względu na to, że w takiej sytuacji tak naprawdę nie robilibyśmy nic innego, jak tylko składali sprawozdania. W związku z tym nasze stanowisko nie jest już tak pozytywne jak w przypadku ujednolicenia definicji, aczkolwiek znaczące jest to, że zgodnie z harmonogramem prac Komisji Europejskiej w tym roku ma się rozpocząć ogólny przegląd przepisów dotyczących sprawozdawczości w Unii Europejskiej. Obejmie on cały system zbierania i przekazywanie informacji, w tym przepisy dotyczące Eurostatu. W związku z tym rząd stoi na stanowisku, że zapisy, które znalazły się w tych projektach dyrektyw, powinny zostać przyjęte dopiero po zakończeniu przeglądu całego systemu sprawozdawczego. To, jak będzie wyglądał ten nowy system, będzie przecież rzutowało na to, jak powinniśmy składać sprawozdania w ramach systemu gospodarki odpadami komunalnymi. Dyrektyw dotyczących odpadów komunalnych jest dużo, więc jest to kwestia znacząca.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#ZastepcaDyrektoraDepartamentuGospodarkiOdpadamiwMinisterstwieSrodowiskaJoannaDarska">Proszę państwa, kolejna bardzo znacząca zmiana zawarta w tych dyrektywach to propozycja wyznaczenia nowego, bardziej ambitnego celu, jeżeli chodzi o poziom recyklingu odpadów komunalnych. Oczywiście przychylnie odnosimy się do tezy, że powinniśmy się pod tym względem coraz bardziej rozwijać, jednak propozycja, która zawarta jest w nowelizacji dyrektywy ramowej, budzi nasze wątpliwości, ponieważ to wszystko nie jest do końca wiarygodne. Z naszego punktu widzenia określanie coraz wyższych poziomów recyklingu… Chodzi o recykling materiałowy, czyli przetwarzanie odpadów na materiały z tworzyw sztucznych. Otóż takie wyznaczanie coraz większych i ambitniejszych celów powoduje, że mamy wątpliwości, czy ich osiągnięcie jest w ogóle technicznie możliwe. Nie wiem, czy nasze przedsiębiorstwa są w stanie przetworzyć taką masę odpadów z określonych strumieni. Dotyczy to i szkła, i metali, i papieru, i tworzyw sztucznych. Tak że będziemy bardzo uważnie przyglądać się propozycjom zawartym w projektach dyrektyw. Im wyższy będzie zakładany poziom recyklingu, tym bardziej będzie nas interesowała metodyka, zgodnie z którą mielibyśmy to wszystko obliczać. Według nas te trzy elementy są ze sobą bardzo ściśle powiązane. Mam na myśli definicje, od których zależy, co będziemy rozumieć przez poszczególne pojęcia, wymagany poziom recyklingu, jak również metodykę obliczania tego poziomu.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#ZastepcaDyrektoraDepartamentuGospodarkiOdpadamiwMinisterstwieSrodowiskaJoannaDarska">Bardzo znacząca jest również zmiana dyrektywy składowiskowej, w której obecnie określone są wymagania dotyczące redukcji składowania odpadów ulegających biodegradacji, pochodzących ze strumienia odpadów komunalnych. W tej nowej dyrektywie składowiskowej zaproponowano, by można było składować tylko 10% wytworzonych odpadów komunalnych. Oczywiście, można powiedzieć, że jest to odległy cel. Do 2030 r. może uda się to osiągnąć, jednak dopóki nie będziemy znali ostatecznego celu odnoszącego się do poziomu recyklingu, trudno będzie się nam na ten temat wypowiadać, tym bardziej że chodzi o 10% wszystkich odpadów komunalnych, a nie tylko tych biodegradowalnych. Tak że nasze stanowisko w tej sprawie nie jest pozytywne.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#ZastepcaDyrektoraDepartamentuGospodarkiOdpadamiwMinisterstwieSrodowiskaJoannaDarska">Kolejną istotną kwestią, jeżeli chodzi o funkcjonowanie systemu prawnego, jest propozycja – dotyczy to tych wszystkich projektów dyrektyw – by termin transpozycji wynosił 18 miesięcy. Z naszych doświadczeń wynika, że jest to termin zdecydowanie za krótki. Jako rząd polski będziemy starać się wypracować o wiele dłuższy termin. Chcielibyśmy, żeby wynosił on 36 miesięcy. Termin krótszy niż 24 miesiące jest po prostu nierealny. Nie można zgodzić się na takie rozwiązanie.</u>
          <u xml:id="u-5.8" who="#ZastepcaDyrektoraDepartamentuGospodarkiOdpadamiwMinisterstwieSrodowiskaJoannaDarska">Proszę państwa, niemniej jednak generalne cele tych dyrektyw – cele dotyczące poszczególnych zagadnień – odbieramy pozytywnie. Dobrze, że nastąpi nowelizacja tych przepisów, jednak trzeba bardzo uważać, bo diabeł tkwi w szczegółach. Musimy bardzo pilnować tego, jakie rozwiązania zostaną finalnie zaproponowane, tym bardziej że wszystkie te elementy bardzo ściśle się ze sobą łączą i zmiana w jednej dziedzinie może znacząco wpłynąć na inne elementy, a nawet na całą gospodarkę odpadami komunalnymi. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Proszę teraz panią senator Alicję Zając o przedstawienie projektu opinii komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#SenatorAlicjaZajac">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#SenatorAlicjaZajac">Chciałabym tylko powiedzieć, niejako tytułem wstępu, że jest to bardzo duża zmiana. Może nie wygląda na dużą, kiedy czyta się tytuły tych dyrektyw, niemniej jednak wszyscy państwo pamiętacie, co się działo, kiedy poprzednio wprowadzaliśmy nowe przepisy w zakresie gospodarki odpadami, i jak poważne mieliśmy z tym problemy, zwłaszcza w samorządach. Dotyczyło to nawet tego ogromnego samorządu, jakim jest Warszawa. Dyrektywy te spowodują zmiany w co najmniej 7 ustawach, a to oznacza, że muszą też zostać przygotowane przepisy wykonawcze.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#SenatorAlicjaZajac">Bardzo ważne jest to, co pani dyrektor powiedziała o terminie. Trzeba tego dopilnować. Komisja Europejska i instytucje unijne nie pracują niestety tak szybko, jak Sejm i Senat Rzeczypospolitej Polskiej…</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#Gloszsali">No tak.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#SenatorAlicjaZajac">…tak że prowadzenie tych negocjacji i ustalanie warunków, które będą dla Polski korzystne, potrwa nieco dłużej. No, musimy mieć na to czas.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#SenatorAlicjaZajac">Pani dyrektor podkreśliła również, że nie przeprowadzono… No, nie powiem „rzetelnych”, ale brakuje mi teraz lepszego słowa. W każdym razie nie przeprowadzono badań, które pokazałyby przewidywane skutki wprowadzenia tych dyrektyw.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#SenatorAlicjaZajac">I jeszcze jedna ważna uwaga. Czy nie powinniśmy starać się o to, żeby Polska była w grupie krajów, które zostaną objęte okresem karencji? Dość późno zajęliśmy się gospodarką odpadami, więc być może jest to potrzebne.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#SenatorAlicjaZajac">Istnieje jeden instrument, którym Komisja Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej może się posłużyć, by przekazać swoje wątpliwości, zastrzeżenia i krytyczne uwagi na temat projektów przygotowywanych przez Komisję Europejską. Jest to tzw. opinia w ramach dialogu politycznego. W imieniu komisji przedstawiam projekt takiej opinii. Zarówno przedstawiciele rządu, jak i państwo senatorowie mają tę opinię w formie wydruku, więc chciałabym zapytać, czy są do niej jakieś uwagi.</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieSrodowiskaAndrzejSzwedaLewandowski">Nie, nie mamy uwag.</u>
          <u xml:id="u-7.9" who="#SenatorAlicjaZajac">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-7.10" who="#SenatorAlicjaZajac">Nie będę jej czytać, skoro wszyscy mamy wydruki. Proponuję Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej Senatu Rzeczypospolitej Polskiej przyjęcie tej opinii. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">A, pan senator Wach. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#SenatorPiotrWach">Chciałbym tylko zapytać o pkt 8 opinii, w którym komisja proponuje wydłużenie okresu wdrożenia…</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#SenatorAlicjaZajac">Transpozycji.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#SenatorPiotrWach">No, transpozycji. Dotyczy to nie tyle wdrożenia, ile nowelizacji przepisów. W każdym razie jest tu mowa o 24 miesiącach, a…</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#SenatorAlicjaZajac">Co najmniej.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#SenatorPiotrWach">Aha, co najmniej. Bo rząd mówił o 36 miesiącach. Krótko mówiąc, chciałbym zapytać, czy z naszego punktu widzenia jest to okres wystarczający.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Pani dyrektor podkreślała, że byłoby optymalnie, gdybyśmy mieli 36 miesięcy, a potrzeba co najmniej 24. Bo na razie jest 18 miesięcy. No, teoretycznie moglibyśmy zmienić ten zapis na „co najmniej 36 miesięcy”, ale wtedy…</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#Gloszsali">Uwaga pana profesora Wacha jest słuszna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#SenatorAlicjaZajac">Państwo z ministerstwa powiedzieli, że nie mają…</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#Gloszsali">Mikrofon!</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#SenatorAlicjaZajac">Przedstawiciele rządu z panem ministrem na czele nie mają uwag do tych zapisów. Myślę, że w punkcie o wydłużeniu okresu transpozycji dyrektyw do 24 miesięcy można wytłuścić „co najmniej”. Zresztą to będzie tłumaczone…</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">No tak, oczywiście.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#SenatorAlicjaZajac">…na język angielski i…</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#Gloszsali">Tylko na angielski.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#SenatorAlicjaZajac">No, nie wiem, jak jest „co najmniej” po angielsku.</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Jest kilka wariantów.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#komentarz">(Wesołość na sali)</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#GloszsaliAtleast">Głos z sali: At least.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Tak, at least.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Wierzymy, że będą to robiły osoby kompetentne.</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Czy są inni chętni do zabrania głosu? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Wobec zgłoszenia przez senatora sprawozdawcę uwag do projektów aktów prawnych o sygnaturach COM (2015) 594, COM (2015) 595 i COM (2015) 596 poddaję tę opinie pod głosowanie komisji.</u>
          <u xml:id="u-12.8" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem opinii przedstawionej przez panią senator?</u>
          <u xml:id="u-12.9" who="#komentarz">(13)</u>
          <u xml:id="u-12.10" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Czy ktoś jest przeciwny?</u>
          <u xml:id="u-12.11" who="#komentarz">(0)</u>
          <u xml:id="u-12.12" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Kto wstrzymał się od głosu?</u>
          <u xml:id="u-12.13" who="#komentarz">(0)</u>
          <u xml:id="u-12.14" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Przez moment na sali było 14 osób, ale wyszedł pan marszałek.</u>
          <u xml:id="u-12.15" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Wobec wyników głosowania stwierdzam, że komisja przyjęła opinię w sprawie projektów wymienionych dyrektyw.</u>
          <u xml:id="u-12.16" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Pragnę państwa poinformować, że opinia komisji zostanie przesłana rządowi. Zgodnie z tym, co mówiła pani senator, proponuję również przekazać ją instytucjom Unii Europejskiej w trybie dialogu politycznego. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że komisja wyraziła na to zgodę. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-12.17" who="#komentarz">(Rozmowy na sali)</u>
          <u xml:id="u-12.18" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Przypominam, że mamy do rozpatrzenia jeszcze jeden akt.</u>
          <u xml:id="u-12.19" who="#komentarz">(Rozmowy na sali)</u>
          <u xml:id="u-12.20" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Proszę o uwagę. Jeszcze moment.</u>
          <u xml:id="u-12.21" who="#Gloszsali">Proszę, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-12.22" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Wobec niezgłoszenia uwag do jednego z wymienionych aktów, czyli do COM (2015) 593, możemy uznać, że komisja poparła ten projekt dyrektywy. Nie było w tej sprawie żadnych uwag.</u>
          <u xml:id="u-12.23" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Zanim zamknę posiedzenie, chcę państwa poinformować, że 10 lutego o 10.00 będzie piętnaste posiedzenie komisji, związane z budżetem.</u>
          <u xml:id="u-12.24" who="#Gloszsali">O 9.00?</u>
          <u xml:id="u-12.25" who="#Gloszsali">O 10.00.</u>
          <u xml:id="u-12.26" who="#Gloszsali">A może przed 7.00 się zbierzemy?</u>
          <u xml:id="u-12.27" who="#Gloszsali">Panie Profesorze, coraz wcześniej zaczynamy.</u>
          <u xml:id="u-12.28" who="#komentarz">(Wesołość na sali)</u>
          <u xml:id="u-12.29" who="#Gloszsali">Jaki to będzie dzień?</u>
          <u xml:id="u-12.30" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Chyba wtorek.</u>
          <u xml:id="u-12.31" who="#Gloszsali">A 9 lutego nie może być?</u>
          <u xml:id="u-12.32" who="#Gloszsali">A dlaczego miałoby być wcześniej?</u>
          <u xml:id="u-12.33" who="#Gloszsali">Proszę?</u>
          <u xml:id="u-12.34" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#SenatorTomaszGrodzki">Panie Przewodniczący, widzę, że nie tylko mnie zależy, aby posiedzenie było 9 lutego, bo wtedy będzie też posiedzenie Komisji Zdrowia i chyba jeszcze kilku innych komisji. Jeżeli byłaby możliwość spotkać się 9 lutego, to byłoby nam zdecydowanie wygodniej.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#Gloszsali">Komisja Zdrowia zbiera się o 14.00.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Pytanie tylko, czy jest możliwość zarezerwowania sali na 9 lutego. W tej chwili nie jestem w stanie odpowiedzieć.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">OK, spróbujemy przenieść posiedzenie na 9 lutego. Godzina jest do ustalenia, dlatego, że będziemy uzależnieni od tego, czy inne komisje nie zajmą nam sali. Jeżeli chodzi o powiadomienie o posiedzeniu komisji, to ponieważ wiem, że do niektórych nie dochodzą SMS, proszę o weryfikację numerów.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#Gloszsali">Już to wyjaśniłam. Podałam chyba zły numer.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Proszę również, żeby po otrzymaniu SMS informującego o posiedzeniu sprawdzać też e-maile, dlatego że na państwa adresy wysyłane są materiały. Oczywiście materiały te są zbyt obszerne, żeby można je było streścić w samym SMS. Jest to o tyle istotne, że w tych e-mailowych materiałach wskazywane są nazwiska senatorów sprawozdawców. Były już przynajmniej dwa takie przypadki, że senator sprawozdawca był na posiedzeniu zaskoczony, bo nie przeczytał e-maila. Tak więc apeluję, żeby czytać też e-maile.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#Gloszsali">To wszystko?</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-14.7" who="#PrzewodniczacyMarekRocki">Zamykam dzisiejsze posiedzenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia w dniu 29 stycznia 2016 r. o godzinie 15 minut 21)</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>