text_structure.xml
18.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 13 minut 47)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Piotr Zientarski)</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyPiotrZientarski">Otwieram posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyPiotrZientarski">Przedmiotem naszego posiedzenia jest przyjęcie informacji Rady Ministrów o realizacji w roku 2015 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyPiotrZientarski">Serdecznie witam przybyłego na nasze posiedzenie pana ministra Bartosza Marczuka z Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, witam panią Monikę Małowiecką, eksperta Związku Powiatów Polskich. Witam też serdecznie pana Marka Wójcika, przedstawiciela Związku Miast Polskich.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacyPiotrZientarski">I udzielam głosu panu ministrowi Marczukowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejBartoszMarczuk">Witam serdecznie.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejBartoszMarczuk">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejBartoszMarczuk">Oczywiście materiał został państwu dostarczony. Kontekst tej informacji jest taki, że odbyliśmy w ubiegłym tygodniu posiedzenie komisji polityki społecznej i rodziny w tej sprawie; była dość długa dyskusja. Jest też prośba czy wniosek panów senatorów, żeby omówić to sprawozdanie również na posiedzeniu plenarnym. Tak że, jeśli można, to w największym skrócie, gdyż pewnie i tak będzie okazja, żeby jeszcze na ten temat porozmawiać, Szanowni Państwo, po kolei… Jeśli chodzi o to, jak system…</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PrzewodniczacyPiotrZientarski">Dostaliśmy to na piśmie, Panie Ministrze, tak że mamy cały materiał.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejBartoszMarczuk">Tak, tak, dlatego będzie to w największym skrócie, bo oczywiście rozumiem, że tak…</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejBartoszMarczuk">Jeżeli chodzi o liczbę asystentów, to sytuacja się poprawia. Mamy już blisko 4000 asystentów. Bardzo nam zależy na tym, żeby ci asystenci pracowali. Traktujemy ich jako to pierwsze ogniwo, potrzebne, żeby w rodzinie nie dochodziło do kryzysu. Teraz oczywiście trzeba pracować nad jakością zatrudnienia tych asystentów. W tym roku, organizując konkurs, preferowaliśmy te gminy, które zatrudniają ich na umowy o pracę plus to, że w przyszłym roku też będą ich zatrudniać.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejBartoszMarczuk">Placówki wsparcia dziennego. No, tutaj jest wiele do zrobienia. To znaczy tutaj jest też półtora tysiąca… Miałem powiedzieć, że jest wiele do zrobienia, jeżeli chodzi o rodziny wspierające, bo tutaj wprawdzie nastąpił wzrost, ale dalej mamy zaledwie 82 takie rodziny wspierające.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejBartoszMarczuk">Kolejna rzecz to koordynatorzy pieczy zastępczej. Tutaj jest sytuacja w miarę dobra – jest ich 1600. Ta forma wsparcia się sprawdza; oni też dość nieźle zarabiają. Jeżeli chodzi o koordynatorów, to problem, jaki zauważamy, dotyczy współpracy z asystentami rodziny. Tutaj te wektory działają jednak w dwie strony, bo koordynator niejako zmierza w kierunku adopcji, a asystent w kierunku tego, żeby dziecko wróciło do rodziny naturalnej. Nam też oczywiście na tym ostatnim bardzo zależy.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejBartoszMarczuk">Jeżeli chodzi o kwestie związane z pieczą zastępczą, to mamy tutaj, można powiedzieć – niestety – stabilizację. Jeżeli chodzi o to, co nas najbardziej interesuje, czyli kwestie związane z tym, ile dzieci znajduje się w instytucjonalnej pieczy zastępczej, a ile jest objętych rodzinnymi formami pieczy zastępczej, to 19,5 tysiąca dzieci wciąż jest w pieczy instytucjonalnej. Chcielibyśmy maksymalnie przyspieszać ten proces, ażeby może nawet przed 2020 r., którego dotyczą wyznaczone w ustawie progi, określające, że do czternaściorga dzieci i dzieci do dziesiątego roku życia czy też powyżej dziesiątego roku życia… Chcielibyśmy, aby ten proces przebiegał szybciej. Co jeszcze? Zwraca uwagę to, że gminy coraz więcej płacą powiatom za to, że dzieci przebywają w tej pieczy zastępczej. I to właściwie tyle najważniejszych rzeczy, tak w największym skrócie. Aha, może jeszcze jedna może ważna rzecz, którą zauważamy, jeśli chodzi o asystentów. W przypadku asystentów, którzy już się wpisali w rzeczywistość gminną, można powiedzieć, że ich praca zaczyna przynosić efekty. To jest kwestia związana z tym, że coraz mniej dzieci jest w ogóle umieszczanych w pieczy zastępczej – bodajże na stronie 12 jest taki wykres – plus to, że do rodzin naturalnych wraca nieco więcej dzieci.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejBartoszMarczuk">To jest, tak w największym skrócie, to, co chciałbym powiedzieć. Służę oczywiście swoją osobą, jeśli są jakieś pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyPiotrZientarski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyPiotrZientarski">Nikt nie zgłasza się do pytań po informacji pana ministra, że będzie jeszcze możliwość zadania pytań podczas posiedzenia plenarnego, bo ta informacja będzie również przedmiotem posiedzenia plenarnego.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyPiotrZientarski">Stwierdzam, że komisja przyjęła informację Rady Ministrów o realizacji w roku 2015 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczacyPiotrZientarski">Do głosu zapisał się pan Marek Wójcik, przedstawiciel Związku Miast Polskich.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#PrzewodniczacyPiotrZientarski">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#EkspertwZwiazkuMiastPolskichMarekWojcik">Dziękuję bardzo… O, teraz już działa? Nie urwałem…</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#Gloszsali">Proszę się przesiąść na sąsiednie stanowisko.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#EkspertwZwiazkuMiastPolskichMarekWojcik">Na szczęście jako absolwent technikum…</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#EkspertwZwiazkuMiastPolskichMarekWojcik">Panie Przewodniczący! Panowie Senatorowie! Panie Ministrze! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#EkspertwZwiazkuMiastPolskichMarekWojcik">Bardzo krótko powiem o trzech kwestiach.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#EkspertwZwiazkuMiastPolskichMarekWojcik">Najpierw chciałbym zwrócić uwagę na to, że… To znaczy dziękujemy za to sprawozdanie, rzeczywiście dobre i merytoryczne. Chciałoby się, żeby co roku takie było.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#EkspertwZwiazkuMiastPolskichMarekWojcik">Druga sprawa. Zwracamy uwagę na to, że w przypadku asystentów rodziny w roku poprzednim gminy dopłaciły do zatrudnienia tych asystentów niemal dwa razy więcej niż w roku wcześniejszym. A jeżeli chodzi o wsparcie ze strony budżetu państwa, to spadło ono o blisko 10%. Czyli z jednej strony o 99% więcej płacą gminy z własnych środków, a ze strony rezerwy te kwoty są niższe. To sprawa pierwsza.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#EkspertwZwiazkuMiastPolskichMarekWojcik">Sprawa kolejna to jest instytucjonalna piecza i domy dziecka. Muszę tu powiedzieć o dwóch rzeczach. Po pierwsze, rozumiem doskonale potrzebę ograniczania liczby dzieci w tego typu instytucjach, ale powiedzmy sobie szczerze, bo warto to raz na zawsze przesądzić: nigdy nie dojdziemy w tej sprawie do zera. Zawsze będą – mówię to z ogromnym smutkiem – dzieci, których nikt nie zechce w rodzinnej pieczy zastępczej wychowywać. To nie jest ich wina – często pochodzą z rodzin patologicznych, nawet we wczesnym wieku stanowią już, że tak powiem, duży problem wychowawczy i w innych formach opieki czy wychowania nie mogą się znaleźć. Jednak z tym się wiąże kwestia druga, podstawowa. Nie ukrywam, że głównie dlatego chciałbym z państwem się podzielić pewną refleksją. To prośba o to, aby spróbować podjąć inicjatywę zmierzającą do objęcia tych dzieci wsparciem w ramach 500+. Trudno pojąć, dlaczego dziecko z domu dziecka nie ma wsparcia 500+, a to objęte rodzinną formą opieki ma takie wsparcie. Nawet gdyby przyjąć taką metodę, że te pieniądze są, nie wiem, odkładane, przeznaczane na to, żeby to dziecko w momencie, kiedy opuszcza instytucję, miało środki na wkład mieszkaniowy, na uruchomienie działalności gospodarczej, gdyby nawet te środki w jakiś sposób… Mówiąc to, mam wątpliwość, czy mówię dobrze, bo w innych przypadkach, w stosunku do innych dzieci, nikt nie narzuca źródeł potencjalnego sfinansowania tych przedsięwzięć, jednak nawet gdyby w tym przypadku przyjęto takie założenie, to byłaby to jakaś forma rekompensaty dla tych dzieci. Stąd prośba o rozważenie tego. Miałem już możliwość panu ministrowi o tym mówić. Wydaje się, że te 19 tysięcy dzieci to nie jest dużo, a że tak powiem, oddalibyśmy im sprawiedliwość. W przypadku powiatów i miast na prawach powiatu rzeczywiście zauważamy, że gminy… No, w przypadku powiatów, bo w przypadku miast na prawach powiatu to wszystko wygląda troszeczkę inaczej. A więc tutaj ta opieka w środowisku nabiera coraz większego znaczenia i rzeczywiście coraz mniej dzieci trafia do pieczy. A to nie będzie wcale takie proste, bo coraz wcześniej są kłopoty z dziećmi, a rodzin patologicznych jest, niestety, nie mniej, a więcej. To tyle w największym skrócie. Spuentuję tak: chciałoby się, aby z tej rezerwy na wsparcie pieczy zastępczej kierować więcej środków. Przypomnę bowiem, że myśmy jako samorządy terytorialne otrzymali nowe zadania, a ta rezerwa miała być przejściowym sposobem finansowania tych zadań. Tak więc warto byłoby pomówić o ostatecznym rozwiązaniu. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyPiotrZientarski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyPiotrZientarski">Widzę, że przedstawicielka Związku Powiatów Polskich, ekspert, pani Monika Małowiecka, akceptuje, jak rozumiem, sądząc z pani gestów, wypowiedź pana ministra Marka Wójcika?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#EkspertwZwiazkuPowiatowPolskichMonikaMalowiecka">Tak, oczywiście akceptuję. Chciałabym tylko powiedzieć, że doceniamy również wysiłki ministerstwa w postaci prac w grupie roboczej nad rozwiązaniem problemu. Dziękuję bardzo za tę informację.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyPiotrZientarski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyPiotrZientarski">Panie Ministrze, gdyby pan mógł na sam koniec odnieść się do tych uwag, to bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejBartoszMarczuk">Jeżeli chodzi o asystentów, to rzeczywiście w 2015 r. był notowany spadek, bo wtedy była to kwota 52,4 milionów zł, a wcześniej było to nieco więcej. Zwracam jednak uwagę, że, po pierwsze, jest to zadanie własne gmin, a po drugie, w tym roku przeznaczyliśmy już na wsparcie asystentów – bo rzeczywiście bardzo nam na tym zależy – 60 milionów zł, czyli w 2016 r. jest postęp, jeżeli chodzi o tę kwestię. Rzeczywiście asystenci są taką instytucją w tym systemie pieczy zastępczej, na której nam bardzo zależy. Wydaliśmy teraz dzięki własnym nakładom specjalny podręcznik dla asystentów, autorstwa pani profesor Krasiejko, który zostanie wysłany do wszystkich gmin, do wszystkich uczelni po to, żeby rzeczywiście ci asystenci… Myślimy też o zmianach, żeby ten zawód rzeczywiście wspierać. Jak mówiłem, kwota przeznaczona na wsparcie jest w tym roku większa.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejBartoszMarczuk">Jeśli chodzi o pieczę instytucjonalną, to ja się zgadzam oczywiście z panem Markiem Wójcikiem, że nie da się sprowadzić tego wskaźnika do zera. Są nawet takie przypadki, kiedy zastosowanie tej pieczy jest interwencyjne, w sytuacjach, kiedy po prostu nagle potrzeba znaleźć miejsce. Jednak obecny wskaźnik, czyli 58 tysięcy dzieci w rodzinnych formach pieczy i 19,5 tysiąca w pieczy instytucjonalnej, jest daleko niezadowalający. No i tutaj trzeba rzeczywiście podjąć wspólną pracę nad tym – i liczę, że co do tego znajdziemy rozumienie w powiatach – żeby ten proces deinstytucjonalizacyjny rzeczywiście przyspieszyć. Zawsze powtarzałem, że tak naprawdę nie ma dobrych domów dziecka. Kiedy starostowie mówią na przykład, że mają piękny dom dziecka, że jest tam basen itd., to ja im mówię, że po prostu nie ma czegoś takiego jak dobry czy piękny dom dziecka. Odniosę się teraz do kwestii 500+ – to właśnie jest w tej filozofii, to dlatego 500+ jest przeznaczone na rodzinne formy pieczy zastępczej. Przypominam, że nigdy po 1989 r. nie było takich pieniędzy w pieczy zastępczej. Mamy w tej chwili 50 tysięcy dzieci, które są objęte programem 500+. Jest to adresowane, przeznaczone właśnie na te rodzinne formy, żeby wspierać ten proces deinstytucjonalizacji. Przypomnę też, że to nie jest jakieś krzywdzenie tych dzieci, bo to nie jest kieszonkowe, chodzi o to, żeby wspierać proces ich wychowywania. Chciałbym też przypomnieć, że koszt utrzymania jednego wychowanka domu dziecka to jest 4 tysięcy zł, to taki rząd wielkości – w sprawozdaniu podano, że to 3 tysiące 950 zł – natomiast w rodzinnej pieczy zastępczej to jest odpowiednio 1 tysiąc i 2 tysiące zł plus jeszcze 500+. Stąd apel do powiatów o to, żeby zamiast upominać się o przeznaczanie 500+ na instytucjonalne formy, co powodowałoby, że powiaty nie miałyby zachęty do likwidacji tych instytucjonalnych form, rzeczywiście przyspieszyć proces deinstytucjonalizacji. Dzięki temu te dzieci, które trafią do rodzinnych form, będą objęte programem 500+, a powiaty będą po prostu wydawać na to mniej pieniędzy. A więc jest to przemyślana strategia i nie przewidujemy tutaj żadnych zmian w tym zakresie.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyPiotrZientarski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczacyPiotrZientarski">Proszę bardzo, pan przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#SenatorAndrzejPajak">Panie Przewodniczący, Szanowna Komisjo, chciałbym tylko o coś zapytać. To jest fakt, że o 99% wzrosły wydatki gmin, powiatów, ogółem samorządów. Ale jest tutaj jeszcze dodane, że wydatki z innych źródeł wyniosły pozostałą część wydatków, tj. ponad 50 milionów 469 tysięcy zł. Czy w tej sumie – bo tu jest napisane jasno, że to wydatki z innych źródeł – są tutaj ewentualnie uwzględnione jakieś inne wydatki, oprócz państwa, a jeśli tak, to kto kogo… Czy jest tylko jedno źródło tych pieniędzy, czy tylko państwo to tutaj wspiera, czy jeszcze ktoś inny, jakiś dodatkowy podmiot w tym partycypuje?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejBartoszMarczuk">Jest to rozpisane na stronie 7, nie w podsumowaniu. I tutaj jest podana kwota, to było 57… To znaczy jeśli chodzi o program asystenta rodzinnej pieczy zastępczej w 2015 r. na zatrudnienie asystentów przekazano dotację 52 milionów zł, czyli mniej o 10% niż w 2014 r. A tak jak mówiłem, w 2016 r. jest to już kwota rzędu 60 milionów zł. I co do zasady jest tak, że to płacą gminy i ministerstwo.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#SenatorAndrzejPajak">Czyli właśnie jakby…</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacyPiotrZientarski">Te „inne źródła” to są gminy.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#SenatorAndrzejPajak">To chyba będzie państwo, bo te 59 to jakby zostało państwu…</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejBartoszMarczuk">Dokładnie. To znaczy płacą gminy i płaci państwo.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#SenatorAndrzejPajak">Gminy i państwo. Inny podmiot nie płaci.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejBartoszMarczuk">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyPiotrZientarski">Dziękuję bardzo. Dziękuję panu ministrowi.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PrzewodniczacyPiotrZientarski">Chcę wyrazić satysfakcję i przekazać podziękowanie. Przedstawiciele samorządów, a także senatorowie wysoko ocenili pod względem merytorycznym przygotowanie tej informacji, za co panu ministrowi dziękuję.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejBartoszMarczuk">Dziękuję serdecznie.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#PrzewodniczacyPiotrZientarski">Zamykam posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 14 minut 03)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>