text_structure.xml
10.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 17 minut 32)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy zastępca przewodniczącego Jadwiga Rotnicka)</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJadwigaRotnicka">Otwieram posiedzenie Komisji Środowiska w nieco okrojonym składzie, ale za to są sami parlamentarzyści, senatorowie.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJadwigaRotnicka">Jak państwo pamiętacie, bodajże w maju, komisja przeprowadziła dość szeroką dyskusję na temat zagospodarowania olejów odpadowych. Wówczas inspiratorką omówienia tego zagadnienia była pani przewodnicząca Alicja Zając. Dzisiaj jej nie ma, dlatego że są jakieś perturbacje związane z przylotem samolotów z Rzeszowa; podejrzewam, że to jest związane albo z burzą, albo z wizytą Ojca Świętego, z jednym lub z drugim. I po tej dyskusji, pod jej auspicjami, zostało opracowane, przygotowane stanowisko, które komisja powinna dzisiaj przyjąć. Myślę, że nawet nie musielibyśmy go przedstawiać, ale być może nas ktoś ogląda, ktoś słucha i chciałby się z tym stanowiskiem zapoznać, więc jeśli państwo pozwolicie, ja to stanowisko przeczytam.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJadwigaRotnicka">„Stanowisko Komisji Środowiska Senatu RP na temat stanu zagospodarowania olejów odpadowych.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJadwigaRotnicka">Aktualny system gospodarki olejami odpadowymi wymaga zmian. System nie obejmuje całej gamy olejów wprowadzanych na rynek, takich jak oleje syntetyczne, półsyntetyczne, miksy olejowe i oleje przemysłowe.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJadwigaRotnicka">Sytuacja ta ma negatywne konsekwencje gospodarcze i środowiskowe, polegające na: braku dostatecznej kontroli nad rynkiem olejowym w Polsce; braku dostatecznej selekcji olejów odpadowych, zwłaszcza u wytwórców; braku jednolitego systemu odzysku zwłaszcza ze źródeł rozproszonych; braku realizacji obowiązku bezpłatnego przekazywania przez wytwórcę olejów odpadowych do systemu zagospodarowania odpadów; niewykorzystaniu krajowych mocy przerobowych instalacji regenerujących oleje odpadowe; nieobjęciu ustawą olejów mineralnych i węglowodorowych olejów syntetycznych; braku monitoringu postępowania z olejami odpadowymi; niekontrolowanym spalaniu znacznej części olejów przepracowanych.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJadwigaRotnicka">Racjonalizacja wydatków państwa wymaga odzyskania i recyklingu zużytych materiałów, do których należą m.in. oleje przepracowane. Polska zainwestowała blisko 400 milionów zł w budowę instalacji do przerobu olejów przepracowanych w rafinerii Jedlicze. Zdolności tej instalacji wykorzystywane są zaledwie w 30% i to przy uzupełniającym zasilaniu z importu.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJadwigaRotnicka">Dotychczasowe działania organizacji odzysku olejów przepracowanych nie przyniosły oczekiwanych skutków. Główne przyczyny takiego stanu to m.in.: objęcie systemem tylko części olejów przepracowanych, nieskuteczny sposób pozyskiwania olejów ze źródeł rozproszonych, niedostateczna kontrola nad systemem zbiórki, wydawanie zezwoleń na wywóz olejów, niekontrolowane spalanie. Ponadto, w aspekcie energetycznego odzysku olejów przepracowanych należy zaznaczyć, iż winien on obejmować nie tylko oleje…</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#Gloszsali">Tylko.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJadwigaRotnicka">…niespełniające standardów przewidzianych przepisami dla regeneracji oraz tę część olejów – spełniających wspomniane standardy – która przekracza zdolności przerobowe instalacji pracujących w Polsce.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJadwigaRotnicka">Konieczność przystosowania prawa polskiego do wymogów nowej dyrektywy odpadowej 2009/98/WE stwarza możliwość wprowadzenia do ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej zapisów, pozwalających na stworzenie, wzorem rozwiązań niektórych krajów Unii Europejskiej, scentralizowanej organizacji, która koordynowałaby całość gospodarki olejami przepracowanymi w Polsce, nadzorując zachowanie priorytetu regeneracji w stopniu zabezpieczającym pełne wykorzystanie mocy przerobowych krajowych instalacji”.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJadwigaRotnicka">I teraz clou całości: „Komisja Środowiska Senatu RP zwraca się do ministra środowiska o znowelizowanie ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej, w taki sposób, aby: wzmocnić, uszczelnić i zintegrować system zbiórki i przemysłowego zagospodarowania olejów przemysłowych w celu zabezpieczenia realizacji ustawowych obowiązków odzysku i recyklingu, nałożonych na producentów i importerów olejów smarowych; uruchomić mechanizmy nieodpłatnego przekazywania przez wytwórców olejów przemysłowych do systemu ich zagospodarowania; rozważyć, przynajmniej na czas ograniczony, wprowadzenie mechanizmów pobierania i zwrotu opłaty depozytowej od użytkowników olejów smarowych; zwiększyć pulę olejów smarowych świeżych, podlegających obowiązkowi odzysku; zabezpieczyć wykorzystanie krajowego potencjału regeneracyjnego olejów odpadowych”.</u>
<u xml:id="u-3.11" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJadwigaRotnicka">Tak brzmi zaproponowane stanowisko, które komisja przekazałaby do Ministerstwa Środowiska.</u>
<u xml:id="u-3.12" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJadwigaRotnicka">Czy panowie macie może uwagi do tego stanowiska, żeby je uzupełnić czy coś poprawić?</u>
<u xml:id="u-3.13" who="#Gloszsali">Nic dodać, nic ująć.</u>
<u xml:id="u-3.14" who="#Gloszsali">Ja parę literówek widziałem.</u>
<u xml:id="u-3.15" who="#Gloszsali">Trzeba by to jeszcze sprawdzić.</u>
<u xml:id="u-3.16" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJadwigaRotnicka">To zrobimy to… Tak? Literówki?</u>
<u xml:id="u-3.17" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-3.18" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJadwigaRotnicka">Czy pan zauważył, w którym konkretnie miejscu?</u>
<u xml:id="u-3.19" who="#Gloszsali">Prosimy o włączenie mikrofonu.</u>
<u xml:id="u-3.20" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJadwigaRotnicka">To może od razu byśmy to zrobili, bo to nie jest poprawka… Literówkę możemy nie traktować jako poprawkę, nie musimy nad tym głosować.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#SenatorKrystianProbierz">Jest: „w taki sposów” – dwa, cztery, sześć, osiem, to jest dziesiąty wers od dołu na stronie 2.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJadwigaRotnicka">Dziesiąty od dołu?</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#SenatorKrystianProbierz">Powinno być: „w taki sposób”, a jest: „sposów”.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJadwigaRotnicka">Sześć, osiem, dziesięć… Jest: „o obowiązkach przedsiębiorców”…</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#SenatorKrystianProbierz">„w taki sposób”</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#Gloszsali">No tak, jest literówka.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJadwigaRotnicka">Tutaj zamiast „b” jest „w”. Tak?</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#SenatorKrystianProbierz">Tak.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJadwigaRotnicka">To jest jedna.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#SenatorKrystianProbierz">No i jeszcze gdzieś… Dalej, na stronie 1 w siódmym wersie od dołu powinno być „dotychczasowe”, a tam coś się przyczepiło.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJadwigaRotnicka">Siódmy od dołu… Jakie to słowo?</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#SenatorKrystianProbierz">Powinno być: „dotychczasowe”, tam coś weszło niepotrzebnego, „cz” weszło.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJadwigaRotnicka">To te 2 literówki. I jeszcze coś? Nie.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#Gloszsali">My to jeszcze sprawdzimy.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJadwigaRotnicka">Dobrze. Czyli bez głosowania…</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJadwigaRotnicka">To jest przyzwyczajenie ludzi, którzy piszą, więc oni widzą…</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJadwigaRotnicka">Jesteśmy tu jak towarzystwo wzajemnej adoracji…</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJadwigaRotnicka">Ponieważ nie ma poprawek merytorycznych, proszę, aby komisja w głosowaniu przyjęła to stanowisko.</u>
<u xml:id="u-5.8" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJadwigaRotnicka">Kto jest za?</u>
<u xml:id="u-5.9" who="#komentarz">(4)</u>
<u xml:id="u-5.10" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJadwigaRotnicka">Jednogłośnie za. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-5.11" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJadwigaRotnicka">Przekazuję to do naszej komisji celem przekazania do Ministerstwa Środowiska.</u>
<u xml:id="u-5.12" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJadwigaRotnicka">Proszę państwa, na tym kończymy nasze posiedzenie. Zamykam posiedzenie, dziękując bardzo państwu za obecność. Do widzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 17 minut 40)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>