text_structure.xml
14.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 12 minut 01)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy zastępca przewodniczącego Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej Jarosław Obremski)</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJaroslawObremski">Witam bardzo serdecznie.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJaroslawObremski">Otwieram sto dwudzieste szóste posiedzenie Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej oraz sto siedemdziesiąte posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJaroslawObremski">Porządek jest jednopunktowy: rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Turcji o zabezpieczeniu społecznym, sporządzonej w Warszawie 17 października 2017 r.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJaroslawObremski">Oddaję głos stronie rządowej. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejMarcinZieleniecki">Szanowni Panowie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejMarcinZieleniecki">Jak pan przewodniczący wspomniał, polsko-turecka umowa została podpisana 17 października 2017 r. w Warszawie. Jest ona realizacją przyjętych przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej założeń w zakresie umów międzynarodowych regulujących obszar zabezpieczenia społecznego, zawieranych z tzw. państwami trzecimi, czyli państwami spoza Unii Europejskiej oraz Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Szwajcarii.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejMarcinZieleniecki">Naszym założeniem jest stopniowe, na ile to możliwe, zawieranie umów o zabezpieczeniu społecznym z państwami, z którymi ich zawarcie jest istotne dla ochrony interesów ubezpieczeniowych potencjalnie dużej i wyraźnie sygnalizującej potrzebę zawarcia takich umów grupy osób, w szczególności Polonii zamieszkałej w państwach trzecich, lub z którymi jest to wskazane ze względu na gospodarcze interesy Polski. Realizacja tego priorytetu jest oczywiście zależna od woli drugiej umawiającej się strony i z tego powodu nie zawsze jest możliwa do osiągnięcia w relacjach z danym państwem.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejMarcinZieleniecki">Turcja od połowy lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku wykazywała wolę związania się z Polską umową o zabezpieczeniu społecznym, występując z propozycjami podjęcia działań na rzecz jej zawarcia. Pięć takich formalnych wystąpień miało miejsce w latach 1985–2009. Strona polska, mając na uwadze rosnącą liczbę obywateli Turcji podejmujących zatrudnienie oraz zamieszkałych w Polsce, fakt, że pewna grupa osób narodowości polskiej zamieszkuje w Turcji, rozwój relacji gospodarczych między Polską i Turcją oraz politykę Unii Europejskiej w zakresie zewnętrznego wymiaru koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego uznała, że stworzenie poprzez dwustronną umowę między Polską a Turcją podstaw prawnych, które zapewnią gwarancję ochrony ubezpieczeniowej osobom zmieniającym miejsce zamieszkania lub zatrudnienia, jest w pełni uzasadnione.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejMarcinZieleniecki">Jeżeli chodzi o treść zawartej umowy, można powiedzieć, że spełnia ona standardy wynikające z unijnych mechanizmów koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego. Jeżeli chodzi o zakres przedmiotowy umowy, to obejmuje ona świadczenia z tytułu choroby i macierzyństwa, emerytury, renty z tytułu niezdolności do pracy, renty rodzinne, świadczenia z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych, zasiłki dla bezrobotnych, świadczenia rodzinne – oprócz jednorazowej zapomogi z tytułu urodzenia dziecka – a także zasiłki pogrzebowe.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejMarcinZieleniecki">Jeżeli chodzi o zasady, na których opiera się umowa, to są to 4 zasady, które znamy z mechanizmów unijnej koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego, czyli zasada stosowania jednego ustawodawstwa, zasada sumowania okresów, zasada równego traktowania oraz zasada eksportu świadczeń. Ta umowa to gwarantuje.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejMarcinZieleniecki">Umowa zawiera też rozwiązania wprowadzające znany z mechanizmów unijnej koordynacji status pracowników delegowanych, co umożliwia okresowe utrzymanie właściwości dotychczasowego ustawodawstwa w razie czasowego delegowania w celu świadczenia usług na terytorium drugiego państwa członkowskiego. Zmiana w tym zakresie zmniejszy obciążenia ubezpieczeniowe pracodawców, a także zapewni pracownikom pewność prawną w zakresie podlegania ubezpieczeniom społecznym.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejMarcinZieleniecki">Związanie Rzeczypospolitej Polskiej umową o zabezpieczeniu społecznym z Turcją należy uznać za celowe i uzasadnione. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJaroslawObremski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJaroslawObremski">Czy są pytania ze strony senatorów?</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#SenatorPiotrWach">Chciałbym zapytać, od kiedy ta umowa jest przygotowywana? Kiedyś wzajemne starania były wstępnie uzgadniane, a potem umowa była przygotowywana i na pewno dwustronnie dyskutowana. Kiedy ten proces wystartował i jak on się ma, że tak powiem, do zmian politycznych w Turcji w ostatnich latach? Tak bym ogólnie zapytał.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejMarcinZieleniecki">Proces zaczął się… To znaczy negocjacje rozpoczęto formalnie w 2010 r. Trwały one dość długo. Jest to też efekt pewnej współpracy na poziomie politycznym między premierem Erdoğanem i panem premierem Tuskiem w okresie… To był rok 2010 i lata kolejne.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejMarcinZieleniecki">Tak jak powiedziałem, jeżeli chodzi o próby zainicjowania takich rozmów ze strony tureckiej, to były one podejmowane jeszcze w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku. Formalne dokumenty, które były kierowane do strony polskiej… Tego typu wystąpienia były formułowane pięciokrotnie.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejMarcinZieleniecki">Negocjacje trwały dość długo i zakończyły się w 2017 r. podpisaniem w Warszawie dwustronnej umowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#SenatorMieczyslawAugustyn">Panie Ministrze, z którymi krajami nie mamy jeszcze podpisanych takich umów? Co nas jeszcze czeka w tym zakresie? Przyznaję, że jest to dla mnie nie do końca zrozumiałe. Z wypowiedzi pana ministra wynika, że z naszego punktu widzenia umowa ma charakter, nazwijmy to, standardowy. A negocjacje trwały 7 lat. Można by zapytać: nad czym tu radzić, kiedy wszyscy inni już dawno zgodzili się na tego rodzaju warunki? Chyba że, Panie Ministrze – i to by było drugie pytanie – w wyniku tak długotrwałych, wieloletnich negocjacji Turcja wynegocjowała sobie jakieś inne warunki. No bo inaczej można by zapytać: o czym tutaj radzić? Prawda?</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#SenatorMieczyslawAugustyn">O, mamy komplet.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejMarcinZieleniecki">Szanowni Państwo, łatwiej jest powiedzieć, z kim mamy podpisane umowy o zabezpieczeniu społecznym. Jeszcze raz powiem to, o czym już mówiłem. Nie podpisujemy takich umów z państwami członkowskimi Unii Europejskiej, państwami Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Szwajcarią, bo tam jesteśmy objęci mechanizmami unijnej koordynacji.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejMarcinZieleniecki">Podpisujemy takie umowy z państwami trzecimi, i to wówczas, kiedy jest to uzasadnione 2 powodami. Pierwszy powód to znacząca liczba Polaków, którzy osiedlają się w drugim państwie. Chodzi o to, żeby uregulować kwestie ubezpieczeniowe, to znaczy, żeby instytucja drugiego państwa mogła uwzględniać wypracowane w Polsce okresy ubezpieczenia, np. przy ustalaniu prawa do emerytury, na podstawie przepisów swojego ustawodawstwa. Oczywiście są to umowy wzajemne, więc dokładnie ta sama zasada obowiązuje w odwrotnej konfiguracji.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejMarcinZieleniecki">Drugi powód to jest powód gospodarczy. Kiedy zależy nam na tym, żeby zintensyfikować wymianę handlową, wymianę gospodarczą z drugim państwem, staramy się tak uregulować wzajemne stosunki, aby np. uniknąć podwójnego opłacania składek, a tym samym wzrostu kosztów zatrudnienia czy delegowania pracownika do drugiego państwa.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejMarcinZieleniecki">W sytuacji braku takiej umowy obywatel turecki przyjeżdżający do Polski i podejmujący tutaj czasowo zatrudnienie, np. w ramach delegowania, nie ma szans na to, aby później, kiedy będzie ubiegał się o emeryturę w Turcji, ten okres został uwzględniony przy ustalaniu jego emerytury. Dokładnie to samo dotyczy obywateli polskich wyjeżdżających do Turcji.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejMarcinZieleniecki">Te 2 główne powody zadecydowały o tym, że po prostu podpisaliśmy umowę z Turcją. Podpisaliśmy takie umowy z bodajże 13… Chyba taka jest liczba tych umów…</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejMarcinZieleniecki">Z 14 państwami. Taka jest liczb państw, z którymi mamy podpisane tego typu umowy. Część tych państw to są państwa byłej Jugosławii. Umowa, która pochodzi jeszcze z 1958 r., stanowiła bazę do uporządkowania dwustronnych relacji.</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejMarcinZieleniecki">Mamy podpisaną umowę z Ukrainą, co też, biorąc pod uwagę znaczną liczbę obywateli Ukrainy pracujących w tej chwili w Polsce, jest bardzo istotną kwestią. Niedawno podpisaliśmy umowę z Mongolią. Przypomnę, że dyskutowaliśmy w Senacie – pamiętam tę debatę – na temat dwustronnej umowy z prowincją Quebec. Mamy podpisaną taką umowę z Kanadą, ze Stanami Zjednoczonymi i z Australią.</u>
<u xml:id="u-9.8" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejMarcinZieleniecki">Jeżeli chodzi o perspektywy, to właściwie jesteśmy…</u>
<u xml:id="u-9.9" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-9.10" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejMarcinZieleniecki">Nie. Bardziej myślę o umowie, której podpisanie czeka nas w najbliższym czasie. Chodzi o umowę z Białorusią. Jest to umowa, która właściwie jest już wynegocjowana. Do uzgodnienia pozostały tylko jakieś drobne kwestie.</u>
<u xml:id="u-9.11" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejMarcinZieleniecki">Jeżeli chodzi o pytanie, dlaczego tak długo to trwało, to powiem, że wbrew pozorom nie są to… Ja oczywiście mówiłem o tym, że umowa spełnia standardy powszechnie stosowane w Unii Europejskiej, ale zawarcie tego typu umowy wymaga uzgodnienia wielu niuansów, np. niuansów związanych ze specyfiką systemu zabezpieczenia społecznego obowiązującego u partnera, takiego skorelowania, zsynchronizowania zobowiązań w sytuacji, w której mamy do czynienia z 2 różnymi, opartymi na różnych założeniach systemami zabezpieczenia społecznego. Nie wszędzie zakres przedmiotowy zabezpieczenia społecznego jest taki sam. Prawda? Nie wszędzie mamy do czynienia z tymi samymi kategoriami osób objętych systemem zabezpieczenia społecznego. Bardzo często potrzebny jest długotrwały proces uzgadniania niuansów, szczegółów. I stąd się bierze długi okres. Wiele zależy też od postawy partnera, od tego, na ile, można powiedzieć, druga strona dąży do kompromisu, a na ile odrzuca nasze argumenty. Stąd bierze się taki okres. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJaroslawObremski">Przechodzimy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJaroslawObremski">Kto z panów i pań senatorów jest za projektem ratyfikacji?</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#komentarz">(10)</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#Gloszsali">Wszyscy państwo senatorowie.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJaroslawObremski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJaroslawObremski">Zostało to przyjęte.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJaroslawObremski">Zamykamy wspólne posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#Gloszsali">Trzeba jeszcze wyznaczyć sprawozdawcę.</u>
<u xml:id="u-10.8" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJaroslawObremski">Sprawozdawcą będzie pan senator Słoń.</u>
<u xml:id="u-10.9" who="#ZastepcaPrzewodniczacegoJaroslawObremski">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 12 minut 15)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>