text_structure.xml 29.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 12 minut 34)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Robert Mamątow)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyRobertMamatow">Witam państwa na dwieście osiemdziesiątym posiedzeniu Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyRobertMamatow">Na tym posiedzeniu mamy do rozpatrzenia „Sprawozdanie z realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na lata 2014–2020 za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2017 r.”.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyRobertMamatow">Chciałem serdecznie przywitać na naszym posiedzeniu naszych gości. Jest z nami pani Elżbieta Bojanowska z Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wraz ze współpracownikami – witam serdecznie. Jest z nami też pani Agnieszka Pytkowska z Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz pani Monika Szczepanowska z Ministerstwa Sprawiedliwości wraz ze współpracownikami. Jest z nami także pani komisarz Marta Świniecka z Komendy Głównej Policji, a także pan Dariusz Minkiewicz z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz pan Adam Sowiński też z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Jest też pan Artur Lampart… Nie wiem, czy dobrze odczytałem…</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#Gloszsali">Lompart.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczacyRobertMamatow">…Lompart, przepraszam, dyrektor z Ministerstwa Spraw Zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PrzewodniczacyRobertMamatow">Serdecznie witam państwa.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#PrzewodniczacyRobertMamatow">Bardzo proszę o przedstawienie sprawozdania… Chciałem tylko powiedzieć, że myśmy wszyscy otrzymali to sprawozdanie, tak że proszę, żeby pani postarała się, Pani Minister, najważniejsze kwestie z tego sprawozdania nam przekazać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejElzbietaBojanowska">Panie Przewodniczący! Panowie Senatorowie!</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejElzbietaBojanowska">Postaram się, na prośbę pana przewodniczącego, najważniejsze rzeczy z tego sprawozdania przedstawić.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejElzbietaBojanowska">Ja chcę powiedzieć, że taka liczna obecność przedstawicieli różnych ministerstw i służb wynika z tego, że co prawda na ministrze rodziny, pracy i polityki społecznej ciąży obowiązek przygotowania sprawozdania, niemniej zawiera ono informacje ze wszystkich obszarów w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejElzbietaBojanowska">Przedłożony dokument zawiera opis działań, które są realizowane zgodnie z postanowieniami programu. Są one realizowane w 4 obszarach: profilaktyka i edukacja społeczna, ochrona i pomoc osobom dotkniętym przemocą, oddziaływanie na osoby stosujące przemoc w rodzinie oraz podnoszenie kompetencji służb i przedstawicieli podmiotów realizujących działania z zakresu przeciwdziałania przemocy.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejElzbietaBojanowska">Odnośnie do pierwszego obszaru, mianowicie profilaktyki i edukacji społecznej, chcę powiedzieć, że w roku 2017 została przeprowadzona „Ogólnopolska diagnoza infrastruktury wsparcia osób doznających przemocy oraz ocena efektywności skuteczności stosowania form pomocy”. I co z tego badania wynika? Z badania przeprowadzonego na potrzebę sporządzenia raportu wynika, że osoby doznające przemocy mogą skorzystać z różnorodnych form wsparcia. Należy jednak zaznaczyć, że nie wszystkie osoby krzywdzone zdają sobie sprawę z możliwości pomocowych, które są oferowane przez instytucje zajmujące się udzielaniem wsparcia. Badani wskazywali, że nie tylko dostępność informacji na temat możliwości wsparcia dla osób doznających przemocy, ale także dostępność różnego rodzaju form pomocy można ocenić dobrze bądź bardzo dobrze. Ponad 80% osób doznających przemocy, które wzięły udział w badaniach, wskazało na dobrą bądź bardzo dobrą dostępność form pomocy. Jedynie 7% tę formę pomocy oceniło jako złą bądź bardzo złą. W roku 2017 również została przeprowadzana kampania pod nazwą „Wybieram pomoc”. To była kampania telewizyjna, internetowa, outdoorowa i prasowa. W ramach tego obszaru realizujemy także program wspierający jednostki samorządu terytorialnego w tworzeniu systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie. I tutaj dofinansowujemy samorządy w zakresie realizowanych działań. W 2017 r. udzielono wsparcia 86 podmiotom na kwotę 2 milionów 785 tysięcy zł.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejElzbietaBojanowska">Kolejny obszar to ochrona i pomoc osobom dotkniętym przemocą. W ramach tego obszaru prowadzone są działania, takie jak m.in. prowadzenie specjalistycznych ośrodków wsparcia dla ofiar przemocy. Chcę przypomnieć, że to zadanie realizowane powinno być przez powiaty, a finansowane powinno być ze środków budżetu państwa. Obecnie funkcjonuje 35 specjalistycznych ośrodków wsparcia dla ofiar przemocy. Do końca 2018 r. powstanie kolejna placówka, ta placówka powstanie w Krakowie. Utworzenie kolejnej, nowej placówki planowane jest na rok przyszły. Z tego kompleksowego wsparcia udzielanego w specjalistycznych ośrodkach wsparcia – czyli: schronienie, poradnictwo prawne, psychologiczne, medyczne czy udział w grupach wsparcia – w 2017 r. skorzystało 8558 osób. W stosunku do roku 2016 odnotowano wzrost liczby osób korzystających z tejże pomocy o 22%. Jeśli chodzi o liczbę dzieci, które zostały odebrane na podstawie art. 12a ustawy o przeciwdziałaniu przemocy, w roku 2017 odebranych zostało 1123 dzieci, w roku 2016 odebrano ich więcej o 91. Chcę także wskazać, że w 2017 r. wpłynęło do sądów 47 zażaleń na odebranie dziecka, z czego sądy uwzględniły 29 zażaleń.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejElzbietaBojanowska">Realizacja procedury „Niebieskie Karty”. Zespoły interdyscyplinarne oraz grupy robocze, które są powoływane, od 2011 r. udzielają wsparcia osobom i rodzinom, które są dotknięte przemocą w ramach procedury „Niebieskie Karty”. W 2017 r. wszczęto 98307 procedur „Niebieskie Karty”. Procedura ta wszczynana była głównie przez Policję – 75662, a następnie przez jednostki organizacyjne pomocy społecznej – 13667. Brak zasadności wszczęcia procedury „Niebieskie Karty” dotyczyło ponad 20000 wszcząć.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejElzbietaBojanowska">Kolejnym ważnym działaniem wspierającym osoby krzywdzone jest pomoc w formie specjalistycznego poradnictwa. W 2017 r. tą formą wsparcia objęto ponad 154000 osób, w tym z poradnictwa medycznego skorzystało prawie 5 tysięcy osób, z poradnictwa psychologicznego – prawie 70000 osób, z poradnictwa prawnego – 35000 osób, z poradnictwa socjalnego – 92000 osób oraz z poradnictwa zawodowego i rodzinnego – ok. 32000 osób. Chcę także powiedzieć, że jest telefon dla ofiar przemocy „Niebieska Linia”, który działa całodobowo. W wybranych godzinach prowadzone są również konsultacje w języku angielskim i w języku rosyjskim, w wybrane dni działa też telefoniczna poradnia prawna. Oczywiście te wszystkie rozmowy są bezpłatne dla osób dzwoniących.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejElzbietaBojanowska">W ramach kolejnego obszaru, mianowicie oddziaływania na osoby stosujące przemoc, prowadzone są działania korekcyjno-edukacyjne dla sprawców przemocy. To zadanie jest realizowane przez powiaty, a finansowane jest ze środków budżetu państwa. W 2017 r. tym działaniem zostało objętych ponad 9100 osób. Przypomnę, że w 2007 r. tych osób było 2900, a w 2015 r. – ponad 9400. Także realizowane są programy psychologiczno-terapeutyczne dla osób stosujących przemoc. W 2017 r. uruchomiono 177 programów, z których skorzystało ponad 1312 osób.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejElzbietaBojanowska">Ostatni obszar to podnoszenie kompetencji służb i przedstawicieli podmiotów, które realizują działania z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie. W ramach tego obszaru realizowane są przede wszystkim takie działania jak szkolenia dla osób pierwszego kontaktu. To są szkolenia przeprowadzane przez marszałków województw dofinansowywane ze środków budżetu państwa, tj. kwota 547 tysięcy zł. W roku 2017 z tych szkoleń skorzystało 2742 osoby. Jeśli chodzi o finansowanie programu, to zgodnie z ustawą budżetową na rok 2017 na realizację krajowego programu przewidziano 18 milionów 336 tysięcy zł, z czego większość środków zostało przeznaczonych na funkcjonowanie specjalistycznych ośrodków wsparcia, tj. ponad 13 milionów 860 tysięcy zł, na realizację programów korekcyjno-edukacyjnych – ponad 3 miliony 200 tysięcy zł, na realizację programów psychologiczno-terapeutycznych – ponad 200 tysięcy zł.</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejElzbietaBojanowska">I na koniec takie najważniejsze kwestie podsumowujące. Przede wszystkim chcę wskazać, że kluczowym elementem tworzenia skutecznego systemu przeciwdziałania jest profesjonalizm oraz wysokie kompetencje służb i instytucji, które pomagają i które mają pomagać, które pracują w obszarze przeciwdziałania przemocy. Dlatego ważne są szkolenia dla pracowników pierwszego kontaktu i ważny jest ten element superwizji dla pracowników, którzy realizują te zadania. Ale ważna jest także infrastruktura, standard tej infrastruktury dla osób doznających przemocy. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyRobertMamatow">Dziękuję bardzo, Pani Minister.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyRobertMamatow">Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyRobertMamatow">Kto z panów senatorów chciałby zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczacyRobertMamatow">Proszę bardzo, pan marszałek Michał Seweryński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#SenatorMichalSewerynski">Ja chciałbym zadać pytanie w jednej konkretnej sprawie. Wszyscy wiemy, że jedną z form pomocy osobom, które ulegają przemocy w rodzinie – zwykle są to kobiety i dzieci – jest odseparowanie maltretowanej kobiety z dziećmi często od znęcającego się małżonka czy ojca. W jakim stopniu, w jakim procencie – nawet tak pozwolę sobie zapytać – tego typu potrzeby są zaspakajane w ramach tego programu, który jest tak bardzo sumarycznie opisany. Nawet momentami trudno jest się zorientować, bo mowa jest o monitoringu, szkoleniach, itd. Ale szkolenia są przecież głównie dla pracowników, prawda? Trudno wyobrazić sobie, żeby ten stosujący przemoc małżonek był szkolony. Ja z taką leciutką nutką zazdrości, że państwo to tak elegancko ujmują w tym sprawozdaniu, chciałem zapytać o ten właśnie konkret. Bo w tych sytuacjach, w których przemoc jest nagminna w jakiejś rodzinie, jedynym sposobem skutecznego zapobieżenia tej przemocy jest to, żeby tych ludzi odseparować. I wiadomo, że to jest najbardziej kosztowna forma pomocy. Chciałbym zapytać wobec tego o to, w jakim procencie ta najbardziej radykalna i kosztowna forma pomocy dla osób, które doznają tej przemocy, jest realizowana w tym programie, jak to się mówi w sprawozdaniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyRobertMamatow">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyRobertMamatow">Proponuję, żeby państwo się przygotowali, a teraz może następne pytanie zada pan senator Łukasz Mikołajczyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#SenatorLukaszMikolajczyk">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#SenatorLukaszMikolajczyk">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo! Pani Minister!</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#SenatorLukaszMikolajczyk">Chciałem zapytać o kilka kwestii związanych z dziećmi, bo ten temat jest mi niezmiernie bliski i uważam, że jest niezwykle istotny. Ale rozpocznę od pracowników. Była tutaj mowa o pracownikach pierwszego kontaktu. To faktycznie niezwykle istotny czynnik, ci pracownicy, którzy pracują na bieżąco z ofiarami przemocy. Proszę powiedzieć, jak wygląda ewaluacja i monitoring ich pracy, czy to jest dokonywane, jak często w kontekście ewaluacji pracy tych pracowników i jak wygląda monitorowanie pracy takich pracowników. Nie ukrywam, że będąc dyrektorem szkoły przez 7 lat, często miałem do czynienia z osobami, które zajmowały się przemocą w rodzinie i różnie to wyglądało. Mam bardzo rożne doświadczenia, nie zawsze pozytywne, w kontekście monitoringu i ewaluacji ich pracy.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#SenatorLukaszMikolajczyk">Kolejne pytanie odnosi się do wykresu ósmego na stronie 10, który przedstawia osoby doznające przemocy w podziale na grupy wiekowe. Czy informację, ile dzieci poniżej szesnastego roku życia doznaje przemocy, można otrzymać?</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#SenatorLukaszMikolajczyk">I ostatnia kwestia dotyczy kampanii. Tutaj pani minister mówiła o kampanii internetowej i telewizyjnej. Widziałem spoty, które były przygotowane. Na ile ta przemoc w rodzinie jest przenoszona do sieci? Mówię tutaj o nękaniu, stalkingu, hejcie i o tym, co dzieje się w kontekście internetu, w kontekście przemocy internetowej. Jednocześnie zapytam: czy zostały przygotowane jakieś zajęcia dla szkół, scenariusze zajęć i kampanie szkolne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyRobertMamatow">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyRobertMamatow">Może jeszcze jedno pytanie.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyRobertMamatow">Pan senator Jan Rulewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#SenatorJanRulewski">Wracam do pytań, które zadawałem. Konwencja o zwalczaniu przemocy i ochronie zwłaszcza kobiet wyróżnia różne formy przemocy. Pani minister się skupiła na przemocy fizycznej, a przecież mówi się jeszcze o przemocy psychicznej – to bym na razie zostawił – a także o przemocy ekonomicznej. Przemoc ekonomiczna polega na tym, że członków rodzin pozbawia się środków utrzymania, ale w innej postaci. Na przykład na wsi jest taki swoisty przymus majątkowy, tzn. obserwuje się, że własność jest własnością głowy rodziny, czyli mężczyzny, co oznacza, że kobieta, która prowadziła gospodarstwo czasem przez całe życie czy nawet wniosła do gospodarstwa, jest członkiem rodziny drugiej kategorii. Nie zauważyłem, aby w tym sprawozdaniu te zagadnienia były sygnalizowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyRobertMamatow">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyRobertMamatow">Bardzo proszę, Pani Minister, o odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejElzbietaBojanowska">Panie Przewodniczący! Panowie Senatorowie!</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejElzbietaBojanowska">Część pytań jest rzeczywiście do nas, do ministerstwa rodziny, część do ministra edukacji i Ministerstwa Sprawiedliwości, w związku z czym potem pozwolę sobie oddać państwu głos.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejElzbietaBojanowska">Odpowiadając na pytanie panu marszałkowi, powiem, że jeśli chodzi o liczbę eksmisji z powodu przemocy, to było ich 870, i tę kwestię reguluje kodeks postępowania karnego. Szczegółowe dane są w tabeli na stronie 21. Natomiast zakaz kontaktowania dotyczył 4448 osób, a nakaz opuszczenia lokalu 3668 sprawców.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#SenatorMichalSewerynski">Przepraszam. A jaki to jest procent w odniesieniu do potrzeb, jeśli chodzi o te eksmisje?</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejElzbietaBojanowska">Nie mamy w tym momencie tych wyliczeń. Pewnie poproszę tu przedstawiciela Ministerstwa Sprawiedliwości o uzupełninie tych informacji, bo to wynika z kodeksu postępowania karnego, te liczby i te dane odnoszące się do ogółu sprawców.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejElzbietaBojanowska">Odnośnie do monitoringu i ewaluacji pracy zespołów powiem tak: każdy pracownik podlega ocenie poprzez swojego pracodawcę. Aczkolwiek też trzeba mieć na względzie, że tutaj trudniej jest to ocenić, bo w zespole są przedstawiciele rożnych, powiedziałabym, pracodawców, bo jest i szkoła, i ośrodek pomocy społecznej, i Policja, i kurator, w związku z czym każdy jakby indywidualnie podlega tutaj ocenie. Niemniej jednak prowadzone są kontrole ze strony wojewodów. To są kontrole doraźne bądź kompleksowe, ale to nie jest tak, że każdy zespół podlega takiej kontroli, tylko są one przeprowadzane wybiórczo.</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejElzbietaBojanowska">Jeśli chodzi o pytanie pana senatora Rulewskiego o przemoc ekonomiczną, to nie piszemy o przemocy ekonomicznej, ponieważ ustawa, która obowiązuje, mówi o przemocy fizycznej, owszem również o przemocy psychicznej, natomiast nie mówi nic o przemocy ekonomicznej i definiujemy jej. W związku z tym nie odnosimy się do tego w tych sprawozdaniach i nie zbieramy w tym zakresie danych. W jakiś sposób jest ona podciągana pod przemoc psychiczną, bo to jest wywieranie pewnego wpływu na osoby, żeby np. skorzystać z jej, że tak powiem, środków finansowych, czy wykorzystywanie tej osoby…</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#SenatorJanRulewski">Lub niedawanie.</u>
          <u xml:id="u-12.8" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejElzbietaBojanowska">…lub niedawanie tych środków osobie, bo może to być w dwojaki sposób realizowane. To tyle z mojej strony. Poproszę…</u>
          <u xml:id="u-12.9" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyRobertMamatow">Zaraz pani uzupełni.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyRobertMamatow">Proszę o odpowiedź Ministerstwo Sprawiedliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#GlownySpecjalistawWydzialePrawaRodzinnegoiOpiekunczegowDepartamencieLegislacyjnymPrawaCywilnegowMinisterstwieSprawiedliwosciMonikaSzczepanowska">Dzień dobry.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#GlownySpecjalistawWydzialePrawaRodzinnegoiOpiekunczegowDepartamencieLegislacyjnymPrawaCywilnegowMinisterstwieSprawiedliwosciMonikaSzczepanowska">Jeżeli chodzi o nakaz opuszczenia lokalu mieszkalnego, który jest uregulowany w art. 275a k.p.k., to chciałam powiedzieć, że liczba wniosków wzrasta. Tutaj widzimy, że w 2017 r. liczba wniosków wyniosła 2668. Tak że z danych statystycznych wynika, że zastosowanie tego środka, stosowanego zresztą w praktyce prokuratorskiej, wzrasta. Nie wiem, co jeszcze miałabym tu dodać.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#GlownySpecjalistawWydzialePrawaRodzinnegoiOpiekunczegowDepartamencieLegislacyjnymPrawaCywilnegowMinisterstwieSprawiedliwosciMonikaSzczepanowska">Nie, nie dotyczy eksmisji. Nie mam takich danych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#SenatorMichalSewerynski">To jest bez sensu… Przepraszam. Ta informacja nie odpowiada na to, co nas interesuje. Bo w tym mogą być bardzo różne powody tej eksmisji, a nam chodzi o takie sytuacje, w których jedyną formą pomocy jest rozdzielenie męża, ojca katującego żonę i dzieci z tą rodziną, bo to jest forma zapobieżenia definitywnego. I o to właśnie chodzi. W walce z przemocą wobec rodziny to może być skuteczny środek, a pani przedstawia wszystkie eksmisje, które były przeprowadzone z różnych innych powodów. Tak więc to byłoby istotne, żeby w następnym sprawozdaniu…</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#SenatorMichalSewerynski">Pani Minister, wniosek mój jest taki: w następnym sprawozdaniu tę sprawę trzeba przedstawić, bo to jest najskuteczniejsza i najkosztowniejsza forma pomocy osobom ulegającym przemocy. Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyRobertMamatow">Dziękuję, Panie Marszałku.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PrzewodniczacyRobertMamatow">Przepraszam. Słyszę, że pani mówi, że jest to w sprawozdaniu, dlatego proszę uzupełnić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejElzbietaBojanowska">Tak. Panie Marszałku, ja podawałam, że liczba eksmisji z uwagi na przemoc w rodzinie wynosi 870, ale nie mamy danych, ile to jest procent, bo pan prosił o podanie, ile to jest procent w stosunku do potrzeb. W związku z tym proszę Ministerstwo Sprawiedliwości, żeby oszacowało tę kwestię, bo te dane, jako dane, nie w procentach, są zawarte w sprawozdaniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyRobertMamatow">Rozumiem. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PrzewodniczacyRobertMamatow">Ale zgadzam się panem marszałkiem, że to jest wniosek na przyszłość, żeby w sprawozdaniu też taką formę przygotować.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PrzewodniczacyRobertMamatow">Bardzo proszę, pan senator Jan Rulewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#SenatorJanRulewski">Ma rację pani minister, kiedy powiada, że w sprawozdaniu jest zawarte tylko to… że opisuje się niejako zobowiązania wynikające z ustawy. W ustawie rzeczywiście nie ma mowy o przemocy ekonomicznej, ale to jest pytanie zaadresowane do Ministerstwa Sprawiedliwości, kiedy zaimplementuje to, co jest w konwencji o przemocy, czyli właśnie ten rozszerzony zapis o przemocy ekonomicznej, o której wszyscy wiemy, tylko której nie ma w ustawie. To jest pytanie do pani i zarazem wniosek, żeby rząd podjął taką inicjatywę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyRobertMamatow">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PrzewodniczacyRobertMamatow">Ja bym chciał zadać pytanie do przedstawiciela Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Jak wygląda sytuacja Polski na tle innych krajów w Unii Europejskiej. Jeśli jest to możliwe, to prosiłbym o krótką informację.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#PrzewodniczacyRobertMamatow">Proszę bardzo o odpowiedź na pytanie pana senatora Rulewskiego. Pani z Ministerstwa Sprawiedliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#GlownySpecjalistawWydzialePrawaRodzinnegoiOpiekunczegowDepartamencieLegislacyjnymPrawaCywilnegowMinisterstwieSprawiedliwosciMonikaSzczepanowska">Potraktuję to jako wniosek, ponieważ nic mi nie wiadomo na temat prowadzonych prac.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyRobertMamatow">Trudno. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PrzewodniczacyRobertMamatow">Czy mógłbym na swoje pytanie uzyskać odpowiedź?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#DyrektorBiuraSprawOsobowychwMinisterstwieSprawZagranicznychArturLompart">Panie Przewodniczący, bardzo chętnie, tylko, że ja jestem dyrektorem Biura Spraw Osobowych i jestem tutaj w sprawie nowelizacji ustawy, która będzie rozpatrywana o godzinie 13.00. Tak więc odpowiedź oczywiście prześlemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyRobertMamatow">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PrzewodniczacyRobertMamatow">Czy są jeszcze pytania?</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PrzewodniczacyRobertMamatow">Bardzo proszę. Pan senator Zbigniew Cichoń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#SenatorZbigniewCichon">Proszę państwa, zastanawiałem się nad danymi statystycznymi, których tu jest bardzo dużo. Skoro zlecono opracowanie jakiejś firmie specjalistycznej o nazwie EU-Consult Sp. z.o.o., no to ja rozumiem, że ona się chciała wykazać i stąd tutaj tak dużo tych danych sadystycznych. Ale chciałem zwrócić uwagę na to, że dla mnie pewne dane są w ogóle nieczytelne, np. określanie skrótów typu CAWI czy CATI jako metody czy techniki badawcze na stronie 4. Nie ma tam żadnego wyjaśnienia, na czym to polega. Następnie, proszę państwa, jest tabelka na stronie 6, która jest dla mnie zupełnie nieczytelna. Nie wiadomo, o co tutaj chodzi. Proszę zerknąć. No, tam jest tyle danych, które wzajemnie się na siebie nakładają, że dla mnie jest to zupełnie nieczytelne. W związku z czym ja mam pytanie: czy ta firma badawcza prowadziła badania na określonej próbie statystycznej, a jeżeli tak, to na jakiej i jakie zastosowano metody? No bo wiadomo, że to jest podstawa w działaniach statystycznych, jaka jest próba, jakie są zastosowane metody. A skoro tutaj są określone skrótowo, to proszę o wyjaśnienie, co one oznaczają, zwłaszcza jeśli chodzi o to, co jest wymienione na stronie 4. To tyle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyRobertMamatow">Dziękuję bardzo, Panie Senatorze.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PrzewodniczacyRobertMamatow">Czy mógłbym prosić o odpowiedź?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejElzbietaBojanowska">Tak. Panie Senatorze, skróty CAWI i CATI oznaczają metody badawcze stosowane w socjologii, przyjęte w procedurze, opisane w publikacjach książkowych, to są badania indywidualne bądź telefoniczne. I to była próba… Tak jak powiedziałam, to badanie dotyczyło podmiotów… przepraszam, infrastruktury, która zapewnia pomoc osobom doznającym przemocy, i ono obejmowało 231 podmiotów.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpolecznejElzbietaBojanowska">Jeśli chodzi o wykres trzeci na stronie 6, no to tutaj jest ocena, subiektywna ocena dostępności poszczególnych form przeciwdziałania przemocy i pomocy dla osób doznających przemocy. Pierwsza kategoria to: pomoc dla osób niepełnosprawnych. I tutaj każdy kolor jest opisany: 3,85% ocenia ją jako bardzo niską, 14% – jako niską, ponad 24% – jako taką, powiedziałabym, nijaką, 32% – jako wysoką i ponad 10% – jako bardzo wysoką. Na dole jest podana legenda, co oznaczają poszczególne procenty. Potem, tak po kolei, jest określone, jaka jest dostępność pomocy dla osób starszych, które doznają przemocy. I znowu: 11,54% to jest bardzo wysoka, 21,79% – wysoka, 37% – ani wysoka, ani niska, 8,97% – niska. I tak po kolei wszystkie kategorie mamy tutaj ujęte. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyRobertMamatow">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PrzewodniczacyRobertMamatow">Czy ktoś jeszcze z panów senatorów chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#PrzewodniczacyRobertMamatow">Składam wniosek o przyjęcie informacji złożonej przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej na temat Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na lata 2014–2020 za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2017 r.…</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#Gloszsali">Wraz z wnioskami.</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#PrzewodniczacyRobertMamatow">…wraz z wnioskami.</u>
          <u xml:id="u-28.5" who="#PrzewodniczacyRobertMamatow">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-28.6" who="#PrzewodniczacyRobertMamatow">Zamykam dwieście osiemdziesiąte posiedzenie Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 13 minut 02)</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>