text_structure.xml 39.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 8 minut 23)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Michał Seweryński)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">Dzień dobry państwu.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">Otwieram posiedzenie senackiej Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">Witam panie i panów senatorów, także senatorów z innych komisji. Witam osoby zaproszone, przede wszystkim reprezentujące wnioskodawców, pana posła Arkadiusza Mularczyka oraz osoby reprezentujące agendy rządowe i pozarządowe.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">Będziemy, proszę państwa, obradować nad poprawkami zgłoszonymi wczoraj w czasie plenarnego posiedzenia Senatu, które zostały zebrane przez Biuro Legislacyjne.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">I może wobec tego poproszę pana legislatora, żeby pokrótce scharakteryzował te poprawki. Charakterystyki nie muszą być bardzo rozległe, dlatego że wczoraj prawie wszyscy braliśmy udział w dyskusji, ale może coś tam uległo jeszcze jakiejś zmianie, więc poprosimy o referat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">W zestawieniu znalazło się 55 poprawek. Są określone wzajemne relacje pomiędzy tymi poprawkami, czyli które poprawki wykluczają się z którymi, ewentualnie które poprawki powodują konieczność modyfikacji innych poprawek, i nad którymi poprawkami należy głosować łącznie. Pierwsze z takich poprawek to poprawki nr 1, 35 i 38, do łącznego głosowania. One jednoznacznie przesądzają, że prace poszukiwawcze obejmują miejsca spoczynku osób poległych w walkach o niepodległość oraz osób, które straciły życie wskutek represji lub czystek etnicznych. Oczywiście przed tymi poprawkami jest jeszcze wniosek o odrzucenie ustawy i wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek. Ja jestem w stanie…</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Dobrze, czyli każdą po kolei w tej chwili, nie przed głosowaniem, tylko wszystkie łącznie. Dobrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">Głosowania jeszcze nie ma, nawet materiał do głosowania… Przypomnijmy sobie to, o czym była mowa wczoraj.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">Ja proponuję, żeby nie omawiać tych poprawek, które wszyscy znamy, tylko…</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Kolejna poprawka to poprawka nr 2. Ona zakłada, że wykonywanie zadań z zakresu upamiętniania walk i męczeństwa dotyczy innych narodów, o ile te narody są bliskie narodowi polskiemu.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Poprawka nr 3 w zestawieniu skreśla zmianę definicji zbrodni komunistycznej, i to jest poprawka konkurencyjna do poprawek nr 4, 5 i 6. Wszystkie te poprawki modyfikują zmianę definicji zbrodni komunistycznej.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Wiem, że jeden z senatorów wnioskodawców, pan profesor Żaryn, chciałby dokonać modyfikacji poprawki ujętej w pkcie 4, więc to też sygnalizuję.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Kolejna poprawka to jest poprawka nr 7. Ona powinna być głosowana łącznie z 37, 43 i 48. Poprawki te przywracają nazwę, kompetencje i zadania dotychczasowej Rady IPN.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Kolejna poprawka to jest poprawka nr 8, która zakłada, że ogłoszenie o konkursie na stanowisko prezesa IPN może formułować jedynie wymagania co do tego stanowiska określone w art 11, a nie także jakieś inne, pozaustawowe wymagania.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Poprawka nr 9 daje wyraźną podstawę do ponownego przeprowadzenia konkursu na stanowisko prezesa IPN w przypadku, gdy żaden z kandydatów nie uzyskał bezwzględnej większości głosów i nie ma dwóch kandydatów, którzy uzyskali kolejno dwie największe większości.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Poprawka nr 10 zakłada, że prokurator IPN powinien spełniać warunek obywatelstwa polskiego, zakaz przynależności do partii politycznej, łączenia stanowiska z mandatem posła lub senatora, a także pozostałe warunki z ustawy – Prawo o prokuraturze. Ze względu na dotychczasowe brzmienie przepisów poprawka ta w zasadzie precyzuje tę normę, czyni ją jaśniejszą dla adresatów.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Poprawka nr 11 przesądza, że odwołanie prezesa IPN może nastąpić tylko na wniosek kolegium po wyrażeniu zgody przez Senat.</u>
          <u xml:id="u-6.8" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Poprawka nr 12 ujednolica wymagania stawiane kandydatowi na członka kolegium z przesłankami utraty członkostwa w kolegium.</u>
          <u xml:id="u-6.9" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Poprawka nr 13 stanowi, że członek Kolegium IPN nie może zawierać umów z instytutem i nie może zawierać jakichkolwiek…Nie może zawierać umów cywilno-prawnych z instytutem, natomiast może zawierać takie umowy z innymi podmiotami.</u>
          <u xml:id="u-6.10" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Poprawka nr 14 pozwala jednoznacznie określić początek kadencji Kolegium IPN.</u>
          <u xml:id="u-6.11" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Następna poprawka to jest poprawka nr 15. Skreśla ona zmiany w organizacji komórek IPN i wyklucza kolejne poprawki, które modyfikują te zmiany, czyli poprawki nr 16 i 17, a także poprawkę nr 18. Wszystkie te poprawki dotyczą struktury IPN.</u>
          <u xml:id="u-6.12" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Poprawka nr 19 przywraca kompetencje kolegium do zajmowania stanowiska w sprawie zasobów archiwalnych Instytutu.</u>
          <u xml:id="u-6.13" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Poprawka nr 20 również dotyczy kompetencji kolegium i z kolei wykreśla kompetencje do opiniowania kandydatów na stanowiska kierownicze w IPN.</u>
          <u xml:id="u-6.14" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Poprawka nr 21 skreśla szczególne przepisy proceduralne związane z udostępnieniem dokumentów przez IPN.</u>
          <u xml:id="u-6.15" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Poprawka nr 22 ma charakter technicznolegislacyjny i wprowadza adekwatne określenie na oznaczenie pokrewieństwa.</u>
          <u xml:id="u-6.16" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Poprawka nr 23 skreśla wymóg rekomendacji pracownika naukowego do złożenia wniosku o udostępnienie dokumentów w celu prowadzenia badań naukowych.</u>
          <u xml:id="u-6.17" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Poprawka nr 24 przywraca dotychczasowe zasady dotyczące terminów ukończenia śledztw prowadzonych przez prokuratorów IPN.</u>
          <u xml:id="u-6.18" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Poprawka nr 25 porządkuje przepis.</u>
          <u xml:id="u-6.19" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Poprawka nr 26 w przepisach dotyczących funkcji badawczej skreśla wskazanie na porozbiorową historię Polski.</u>
          <u xml:id="u-6.20" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Poprawka nr 27 modyfikuje przepis określający funkcje edukacyjne IPN.</u>
          <u xml:id="u-6.21" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Poprawka nr 28 eliminuje określenie odnoszące się do pojęć regulowanych aktami wykonawczymi; charakter poprawki jest technicznolegislacyjny.</u>
          <u xml:id="u-6.22" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Poprawka nr 29 stanowi, że siedzibą bazy materiału genetycznego jest Szczecin.</u>
          <u xml:id="u-6.23" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Poprawka nr 30 zakłada, że porównanie materiału genetycznego można powierzyć nie tylko grupie, ale także pojedynczemu podmiotowi, czyli jednej uczelni medycznej, oraz adekwatnie do zamiaru ustawodawca określa, że porównanie tego materiału następuje na podstawie informacji z bazy, a nie samego materiału genetycznego z bazy – gdyż baza nie zawiera materiału genetycznego, a jedynie informacje o nim.</u>
          <u xml:id="u-6.24" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Poprawka nr 31 zakłada, że próbki materiału genetycznego w sytuacji określonej w tym przepisie należy przekazać podmiotowi wskazanemu przez IPN, a nie bezpośrednio do IPN.</u>
          <u xml:id="u-6.25" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Poprawka nr 32 ujednolica przepisy i zakłada, że zadania Instytutu w zakresie dotyczącym walk i męczeństwa narodu polskiego obejmują jedynie okres od dnia 8 listopada 1917 r.</u>
          <u xml:id="u-6.26" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Poprawka nr 33 zakłada, że w sprawach mogących mieć wpływ na realizację zobowiązań międzynarodowych prezes IPN powinien zawierać porozumienia z ministrem właściwym do spraw zagranicznych, a nie z ministrem właściwym do spraw kultury.</u>
          <u xml:id="u-6.27" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Nad poprawkami nr 34 i 42 należy głosować łącznie. Zakładają one konieczność… Ewentualnie po przyjęciu modyfikacji poprawki nr 53 przesuwają kompetencje w zakresie nadawania medalu „Opiekun Miejsc Pamięci Narodowej” z kompetencji prezesa IPN w kompetencje ministra właściwego do spraw kultury i dziedzictwa narodowego.</u>
          <u xml:id="u-6.28" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Poprawka nr 36 przewiduje możliwość odwołania od decyzji prezesa IPN jedynie w przypadku decyzji z art. 4 ust. 2 ustawy o grobach i cmentarzach wojennych.</u>
          <u xml:id="u-6.29" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Poprawka nr 37 zakłada, że próbki materiału genetycznego należy przekazywać podmiotowi wskazanemu przez IPN.</u>
          <u xml:id="u-6.30" who="#Gloszsali">Ale to nie…</u>
          <u xml:id="u-6.31" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Poprawka nr 39 wprowadza obowiązek powiadamiania o ekshumacji…</u>
          <u xml:id="u-6.32" who="#SenatorJanZaryn">Poprawka nr 37 jest inna.</u>
          <u xml:id="u-6.33" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Przepraszam, wprowadziłem państwa w błąd.</u>
          <u xml:id="u-6.34" who="#SenatorJanZaryn">Kolegium zastępuje się wyrazami…</u>
          <u xml:id="u-6.35" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Tak, poprawka nr 37 jest w grupie poprawek pana marszałka Borusewicza i pana senatora Rulewskiego. To są poprawki głosowane łącznie, one dotyczą przywrócenia dotychczasowej nazwy, kompetencji i zadań IPN. To była poprawka do łącznego głosowania.</u>
          <u xml:id="u-6.36" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Poprawka nr 39 wprowadza obowiązek powiadamiania o ekshumacji rodzin, bliskich.</u>
          <u xml:id="u-6.37" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Poprawka nr 40 stwierdza, że do realizacji celu zakładanego w przepisach wystarczające jest niestosowanie wskazanych w nim umów, a nie wygaszanie ich mocy obowiązującej; w naszej ocenie to poprawka technicznolegislacyjna.</u>
          <u xml:id="u-6.38" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Poprawka nr 41 skreśla odwołanie do uchylanego przepisu; technicznolegislacyjna.</u>
          <u xml:id="u-6.39" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Poprawka nr 42 zakłada, że do realizacji celu zakładanego przepisem wystarczające jest… Ach, to również nie…</u>
          <u xml:id="u-6.40" who="#SenatorJanZaryn">Nie, nie, nr 42 nie.</u>
          <u xml:id="u-6.41" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Poprawka nr 42 również była do łącznego głosowania.</u>
          <u xml:id="u-6.42" who="#SenatorJanZaryn">W sprawie medalu.</u>
          <u xml:id="u-6.43" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">W sprawie medalu. To jest poprawka dotycząca przeniesienia kompetencji pomiędzy prezesem IPN a ministrem.</u>
          <u xml:id="u-6.44" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Poprawka nr 44 wprowadza zasady dostępu do tajnych deklaracji lustracyjnych funkcjonariuszy służb specjalnych na wzór zasad obowiązujących obecnie – a obecnie obowiązywały na zasadzie odesłania do ustawy o IPN. Teraz taką normę w związku z uchyleniem przepisów w ustawie o IPN ta poprawka wprowadza wprost do ustawy lustracyjnej.</u>
          <u xml:id="u-6.45" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Poprawka nr 45 w naszej ocenie skreśla normatywnie zbędne zastrzeżenie.</u>
          <u xml:id="u-6.46" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Poprawki nr 46 i 54 stanowią o utrzymaniu w mocy dotychczasowych uchwał Rady Ochrony Pamięci Walk i Męczeństwa.</u>
          <u xml:id="u-6.47" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Poprawka nr 47 zakłada, że pracodawcą w stosunkach pracy jest biuro rady, a nie sama Rada Ochrony Pamięci Walk i Męczeństwa.</u>
          <u xml:id="u-6.48" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Poprawka nr 49 wobec niejednoznaczności rozwiązania, zgodnie z którym termin konkursu na stanowisko prezesa IPN ogłasza kolegium od dnia jego powołania, zakłada, że konkurs taki należy ogłosić w ciągu 10 dni od dnia zebrania się kolegium na pierwsze posiedzenie i że konkurs ten ogłasza przewodniczący kolegium zgodnie z przepisami materialnymi, a nie kolegium jako całość.</u>
          <u xml:id="u-6.49" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Poprawka nr 50 przewiduje, że tracą moc dotychczasowe decyzje wydane na podstawie uchylanych przepisów ustawy o IPN.</u>
          <u xml:id="u-6.50" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Poprawka nr 51 zakłada dokończenie postępowań ekshumacyjnych na dotychczasowych zasadach.</u>
          <u xml:id="u-6.51" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Poprawka nr 52 zakłada wcześniejszy termin wejścia w życie przepisu dotyczącego ustanowienia likwidatora Biura Rady Ochrony Pamięci Walk i Męczeństwa.</u>
          <u xml:id="u-6.52" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Również poprawki nr 53 i 54 są poprawkami dotyczącymi przepisu o wejściu w życie ustawy. Poprawka nr 53 precyzyjnie wyodrębnia do oddzielnego wejście w życie wszystkie przepisy związane ze zniesieniem Rady Ochrony Pamięci Walk i Męczeństwa. Poprawka nr 54 zakłada, że przejęcie zadań rady wynikających z umów międzynarodowych przez właściwego ministra nastąpi w terminie zniesienia rady, a nie w terminie wcześniejszym. Jest to poprawka, tak powiem, węższa niż poprawka nr 53, która również zawiera w sobie to rozwiązanie, dlatego poprawka nr 53 powinna wykluczać poprawkę nr 54 – jeżeli tej informacji nie ma w zestawieniu, to… I tutaj również proponuję, aby poprawka nr 53 wykluczała poprawkę nr 55. Natomiast poprawka nr 54 była już omówiona łącznie z wcześniejszą poprawką pana senatora Czerwińskiego. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">Dziękuję panu.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">Czy autorzy poprawek chcieliby jeszcze może uzupełniająco się wypowiedzieć?</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">Pan senator Żaryn, pan senator Rulewski, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#SenatorJanZaryn">Tak, ja chciałbym dokonać autopoprawki co do poprawki nr 4, która w najnowszej wersji brzmiałaby tak… Powtarzam, poprawka nr 4 brzmiałaby w najnowszej w wersji nie z odwołaniem się do rozporządzenia prezydenta Rzeczypospolitej z 11 lipca 1932 r., tylko mniej więcej od tego samego miejsca brzmiałaby tak, oto zapis: „stanowiące przestępstwa według polskiej ustawy karnej lub innych przepisów prawa polskiego obowiązujących w czasie ich popełnienia”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">Pan senator Rulewski, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#SenatorJanRulewski">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#SenatorJanRulewski">Zwracam się do pana mecenasa. Zauważam zgrubnie brak 2 poprawek, które złożyłem. Jedna dotyczy apolityczności wybranego prezesa IPN – chyba że to jest jakieś sformułowanie inne niż to, którego użyłem, zapisałem. Druga poprawka została zaś przejęta z działu legislacyjnego, naprawia ona lukę legislacyjną, chodzi o pozwolenie na lustrowanie pracowników służb specjalnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">Może pan się wypowiedzieć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Tak.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Pierwsza z tych poprawek, dotycząca apolityczności, to jest poprawka nr 10. Ona polega na zmianie odesłań do odpowiednich przepisów, czyli prokuratorem instytutu pamięci może być osoba, która spełnia warunki, o których mowa w ust. 1 pkty 1–3 ust. 2, ust. 3 i ust. 5. To jest przepis artykułu…</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">Ale panu senatorowi chodziło nie o prokuratora, tylko o…</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#SenatorJanRulewski">O jedno i drugie.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">A, o jedno i drugie.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#SenatorJanRulewski">Nie, nie o prokuratora…</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#SenatorJanZaryn">Nie o prokuratora.</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#SenatorJanRulewski">O prezesa.</u>
          <u xml:id="u-12.8" who="#SenatorJanZaryn">Pracownika…</u>
          <u xml:id="u-12.9" who="#SenatorJanRulewski">Kwestię prezesa już pan wyjaśnił. Chodziło o funkcjonariuszy służb specjalnych.</u>
          <u xml:id="u-12.10" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Druga z poprawek, czyli to jest poprawka… Ta pierwsza to była poprawka ujęta w pkcie 10, a druga to jest poprawka do art. 7, do ustawy lustracyjnej, i ona jest w zestawieniu określona jako poprawka nr 44, to jest poprawka panów senatorów Rulewskiego, Fedorowicza, Żaryna.</u>
          <u xml:id="u-12.11" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Przy poprawce nr 10, jak widzę, pan senator… Tak, pan senator Rulewski też jest ujęty.</u>
          <u xml:id="u-12.12" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#SenatorJanRulewski">Poprawka mówi, rozumiemy się, o tym, że w ogóle nie było regulacji, przepisów dotyczących możliwości działania zarówno sądu, jak i prokuratora, ich dostępu do akt. Pamiętam jednak, że wnosił pan, między innymi, i IPN – chyba że się mylę – że również skreślono przepis, który uniemożliwia lustrację funkcjonariuszy służb specjalnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">To jest przepis dotyczący dostępu do akt i to była uwaga Biura Legislacyjnego, a także uwaga…</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#SenatorJanRulewski">IPN.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">…IPN i ona… Ten problem wziął się stąd, że do tej pory ta procedura była określona na zasadzie odesłania do art. 39a…</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#SenatorJanRulewski">Tak.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">…ustawy o IPN. W art. 7 dziś rozpatrywanej ustawy, jeśli chodzi o art. 7a ust. 6, dokonano skreślenia zdania drugiego, czyli odesłania do stosowania art. 39a ustawy o IPN, ponieważ art. 39a ustawy o IPN zostaje uchylony przez rozpatrywaną dziś nowelizację. I to stąd pojawiła się ta luka. Nie można było zastosować odesłania do przepisu, który jest uchylany, więc trzeba było ten przepis powtórzyć…</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#SenatorJanRulewski">Przywrócić…</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">I ten przepis przepisany jest w ust. 7 w art. 7a, i to jest poprawka nr 44. To są właśnie te poprawki, które składali panowie senatorowie.</u>
          <u xml:id="u-14.7" who="#SenatorJanRulewski">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">To już jest wyjaśnione.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">Proszę państwa, chciałbym jeszcze zapytać…</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">Pan senator, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#SenatorMarekMartynowski">Pan senator Żaryn mówił o autopoprawce do poprawki nr 4, ale tu z tego, co widzę, wynika, że jeszcze jest drugi autor, pan senator Fedorowicz. Nie wiem, czy można składać taką autopoprawkę bez tego senatora.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Każdy z senatorów ma prawo do złożenia poprawki. Te poprawki są po prostu identycznego brzmienia, dlatego zostały zapisane w zestawieniu jako jedna poprawka wspólna – powtarzam: dlatego, że są tego samego brzmienia. Jeżeli pan senator Żaryn dokona modyfikacji poprawki, to po prostu w zestawieniu pojawi się kolejna, zmodyfikowana poprawka.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#SenatorJanRulewski">Tak, dwie będą.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Nie ma pana senatora Fedorowicza, który mógłby się wypowiedzieć. Rozumiem, że poprawka w brzmieniu zaproponowanym przez pana senatora Fedorowicza musi pozostać.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#SenatorJanRulewski">Tak.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Czyli zestawienie będzie większe o jedną poprawkę.</u>
          <u xml:id="u-18.5" who="#Gloszsali">Tak, o jedną poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">Czy zaproszone osoby chciałyby się wypowiedzieć w sprawie poprawek? Jeżeli nie, to… Tak? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#DoradcaPrezesaInstytutuPamieciNarodowejKomisjiSciganiaZbrodniprzeciwkoNarodowiPolskiemuMaciejLuczak">Maciej Łuczak, Instytut Pamięci Narodowej.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#DoradcaPrezesaInstytutuPamieciNarodowejKomisjiSciganiaZbrodniprzeciwkoNarodowiPolskiemuMaciejLuczak">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#DoradcaPrezesaInstytutuPamieciNarodowejKomisjiSciganiaZbrodniprzeciwkoNarodowiPolskiemuMaciejLuczak">Reprezentuję tutaj pana prezesa, który nie mógł przybyć – obowiązki służbowe skierowały go do Białegostoku.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#DoradcaPrezesaInstytutuPamieciNarodowejKomisjiSciganiaZbrodniprzeciwkoNarodowiPolskiemuMaciejLuczak">Bardzo się cieszymy, że Wysoka Izba podczas wczorajszej debaty pochyliła się nad problemami, które pojawiły się w trakcie dyskusji, jak również że przyjrzała się tym postulatom, które były przez cały czas podnoszone przez Instytut Pamięci Narodowej. Mówię to gwoli podziękowania za wnikliwość i za przyjrzenie się tym konkretnym problemom legislacyjnym, które ujawniły się podczas prac nad omawianą ustawą. Szczególnie chciałbym podziękować panu senatorowi Żarynowi, bo jego poprawki cechuje profesjonalizm, znajomość instytucji i związek z tą instytucją, w której przez tak długi czas i tak bardzo dobrze funkcjonował, pracował, i jest tego efekt również w pracy parlamentarnej. Tak że w tym sensie chciałbym tutaj publicznie odezwać się do pana profesora Żaryna. Dziękuje bardzo. To mówię gwoli kurtuazji, ale to też jest ważne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">Dziękuję. Chodziło raczej o wypowiedzi merytoryczne, a nie akademijne, ale myślę, że nikomu to przykrości nie sprawia.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">Panie i Panowie Senatorowie, mamy taki oto stan procedowania, że na poprzednim posiedzeniu zostały zgłoszone i przegłosowane 2 wnioski najdalej idące: to wniosek o odrzucenie ustawy i wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">Czy w związku z tym, że szczegółowe poprawki zostały zgłoszone i wczoraj przedyskutowane na posiedzeniu plenarnym już po naszym głosowaniu, autorzy tych poprawek chcieliby je ewentualnie zmodyfikować, wycofać – chodzi o wnioski, przepraszam, najdalej idące, czyli wnioski o odrzucenie ustawy i o przyjęcie jej bez poprawek – czy też podtrzymują je?</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">Pan senator Martynowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#SenatorMarekMartynowski">Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo, ja podtrzymuję swój wniosek – wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">Senator Rulewski był autorem wniosku o odrzucenie ustawy.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">Czy pan senator podtrzymuje ten wniosek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#SenatorJanRulewski">Podtrzymuję ten wniosek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">Nie możemy głosować nad poprawkami, póki nie rozstrzygnie się sprawa wniosków dalej idących. Wobec tego poddaję pod głosowanie… Głosują tylko członkowie komisji praw człowieka – panowie senatorowie i pani senator.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">Poddaję pod głosowanie wniosek najdalej idący, to jest wniosek o całkowite odrzucenie ustawy.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">Kto z pań i panów senatorów jest za przyjęciem tego wniosku?</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#komentarz">(2)</u>
          <u xml:id="u-25.4" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-25.5" who="#komentarz">(7)</u>
          <u xml:id="u-25.6" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-25.7" who="#komentarz">(1)</u>
          <u xml:id="u-25.8" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-25.9" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">Wniosek nie uzyskał poparcia.</u>
          <u xml:id="u-25.10" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">Poddaję pod głosowanie wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek. Gdyby został przyjęty, nie musielibyśmy już przechodzić do głosownia nad poszczególnymi poprawkami.</u>
          <u xml:id="u-25.11" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">Kto z pań i panów senatorów jest za przyjęciem ustawy bez poprawek?</u>
          <u xml:id="u-25.12" who="#komentarz">(6)</u>
          <u xml:id="u-25.13" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-25.14" who="#komentarz">(3)</u>
          <u xml:id="u-25.15" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-25.16" who="#komentarz">(1)</u>
          <u xml:id="u-25.17" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-25.18" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">Wniosek uzyskał poparcie.</u>
          <u xml:id="u-25.19" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">Wobec tego nie będziemy głosować nad kolejnymi, szczegółowymi poprawkami.</u>
          <u xml:id="u-25.20" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">Pan legislator chciałby zabrać głos. Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Pan senator Żaryn złożył propozycję modyfikacji poprawki nr 4. Jak rozumiem, ona już nie będzie poddana pod głosowanie. Komisja musi jednak rozstrzygnąć, czy zgadza się na tę modyfikację, żeby w zestawieniu poprawek do głosowania przez Senat ta poprawka była albo w wersji zmodyfikowanej, albo pozostawiona bez modyfikacji. Na modyfikację poprawki na tym etapie dokonanej przez wnioskodawcę musi się zgodzić komisja. To jest kwestia…</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">Ja uważam tę sprawę za bezprzedmiotową. Skoro nie głosujemy… Skoro przyjmujemy ustawę bez poprawek, to modyfikacja jakichkolwiek poprawek staję się bezprzedmiotowa.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">To jest modyfikacja dokonana przez wnioskodawcę. Senat może podjąć inną decyzję niż komisja. Komisja udziela tylko rekomendacji co do przyjęcia poszczególnych poprawek, więc tutaj nie ma sprzeczności.</u>
          <u xml:id="u-26.4" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">Komisja nie udzieliła, proszę pana, żadnej rekomendacji poprawkom, bo w ogóle nad nimi nie głosowała, nie wypowiadała się w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-26.5" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Ale może pozwolić senatorowi na dokonanie modyfikacji poprawki, nawet takiej, która nie popiera. I to jest pytanie, czy komisja…</u>
          <u xml:id="u-26.6" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">To może pan senator ewentualnie zgłosi się na posiedzeniu plenarnym…</u>
          <u xml:id="u-26.7" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Wtedy już nie, bo modyfikacji można dokonać tylko na posiedzeniu komisji, to jest teraz, i pan senator…</u>
          <u xml:id="u-26.8" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">Ja nie widzę podstawy do głosowania poprawek, skoro ustawa została przyjęta bez poprawek.</u>
          <u xml:id="u-26.9" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Panie Przewodniczący, ja nie namawiam komisji do przegłosowania poprawki, do udzielenia lub nieudzielenia poparcia poprawce, tylko do… Pan senator skorzystał ze swojego regulaminowego prawa do zmodyfikowania treści poprawki…</u>
          <u xml:id="u-26.10" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">No i zmodyfikował.</u>
          <u xml:id="u-26.11" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">…pytam więc, czy komisja wyraża zgodę na taką modyfikację.</u>
          <u xml:id="u-26.12" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">Dlaczego komisja ma się zgadzać na modyfikację? To jest autorstwo pana senatora.</u>
          <u xml:id="u-26.13" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Tak, ale żeby na tym etapie procedowania poprawka, która została zgłoszona w trakcie obrad plenarnych do marszałka Senatu, zmieniła swój kształt, jest potrzebna zgoda komisji.</u>
          <u xml:id="u-26.14" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">Rozumiem.</u>
          <u xml:id="u-26.15" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Chodzi o zgodę tylko i wyłącznie na modyfikację.</u>
          <u xml:id="u-26.16" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">Trzeba było powiedzieć to wcześniej, przed głosowaniami.</u>
          <u xml:id="u-26.17" who="#SenatorJanZaryn">Przed głosowaniami, tak.</u>
          <u xml:id="u-26.18" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
          <u xml:id="u-26.19" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">Tak, tak.</u>
          <u xml:id="u-26.20" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Pan senator wyraził taką wolę. Nie doszliśmy do głosowania nad tą poprawką. Ja tutaj nie widzę żadnej…</u>
          <u xml:id="u-26.21" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">Wobec tego teraz…</u>
          <u xml:id="u-26.22" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuSzymonGiderewicz">Po prostu komisja musi zająć wyraźne stanowisko, bo w tej chwili nie wiemy, czy udzieliła poparcia, czy nie udzieliła poparcia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">Pan już się wypowiedział, dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#SenatorJanZaryn">Przepraszam, to ja może, ułatwiając sprawę, wycofam swoją modyfikację – i problem z głowy.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">Panie Senatorze, to do pana decyzji należy…</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#SenatorJanZaryn">Tak jest.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">Ja myślę, że teraz już wszyscy rozumiemy, na czym sprawa polega. Moglibyśmy albo dokonać reasumpcji…</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#SenatorJanZaryn">Reasumpcja nie ma sensu…</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">…albo udzielić panu głosu… Jeżeli pan się wycofuje, to sprawa upada, staje się bezprzedmiotowa. Co pan senator zdecyduje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#SenatorJanZaryn">Tak, ja wycofuję w takim razie…</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">Modyfikację.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#SenatorJanZaryn">…tę modyfikację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">Czy panie i panowie senatorowie chcieliby jeszcze zabrać głos w dzisiaj głosowanych sprawach?</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">Pan marszałek Borusewicz, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#SenatorBogdanBorusewicz">Ja chcę wyrazić ubolewanie, że w sprawie tak ważnej ustawy, zmieniającej IPN i likwidującej Radę Ochronę Pamięci Walk i Męczeństwa, większość senacka, realizując jakieś nieznane mi terminy, zdecydowała się na odrzucenie wszystkich poprawek, także tych poprawek formalnych. Wyrażam ubolewanie, ale to nie jest pierwsza taka sytuacja, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">Dziękuję, Panie Marszałku.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">Czy jeszcze ktoś chciałby się wypowiedzieć?</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">Skoro nie, to zamykam posiedzenie Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji.</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">Dziękuję wszystkim za obecność…</u>
          <u xml:id="u-33.4" who="#StarszySekretarzKomisjiRegulaminowejEtykiiSprawSenatorskichPiotrBialek">Starszy Sekretarz Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich Piotr Białek: Sprawozdawcę proszę wyznaczyć.</u>
          <u xml:id="u-33.5" who="#PrzewodniczacyMichalSewerynski">Przepraszam bardzo. Wydaje się, że sprawa jest oczywista. Ponieważ nie został wyznaczony żaden nowy sprawozdawca, to będzie kontynuacja i to ja będę sprawozdawcą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 8 minut 48)</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>