text_structure.xml 77.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 15 minut 29)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jerzy Fedorowicz)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Dzień dobry państwu.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Otwieram posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Jest ono poświęcone informacji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego na temat połączenia Narodowego Instytutu Audiowizualnego i Filmoteki Narodowej.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Czy są jakieś uwagi do porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Witam gości. Witam pana ministra Jarosława Sellina, sekretarza stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Witam pana Dariusza Wieromiejczyka, pełnomocnika ministra… Przeczytam w całości ten tytuł: pełnomocnik ministra kultury i dziedzictwa narodowego do przeprowadzenia czynności związanych z połączeniem państwowych instytucji kultury – Filmoteki Narodowej i Narodowego Instytutu Audiowizualnego. Witam naszego starego znajomego, pana Karola Kościńskiego, dyrektora w ministerstwie. Panie Mecenasie, witam pana. Witam pana Michała Merczyńskiego, dyrektora Narodowego Instytutu Audiowizualnego, panią Agnieszkę Wolak z NInA, panią Edytę Mydłowską z NInA. Witam panią dyrektor Annę Sienkiewicz-Rogowską.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#DyrektorFilmotekiNarodowejAnnaSienkiewiczRogowska">Witam państwa.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Schowała się pani dyrektor tutaj, między tymi dwoma…</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Nim oddam głos panu ministrowi, pozwolę sobie na pewien komentarz. Jak wiadomo, pan minister Sellin i pan przewodniczący Fedorowicz to są ludzie, dla których kultura polska jest najważniejsza. Wiemy o tym od dawna, spotykamy się w tych sprawach przez wiele lat na różnych szczeblach i co do tych intencji nie ma podziału. Podział może być, tylko jeśli chodzi o pewne spojrzenie na sztukę czy na świat. Teraz, Panie Ministrze, jest tak… To jest podział polityczny, o którym najczęściej nie rozmawiamy na posiedzeniach naszej komisji, co mi się podoba. Jest taka dziwna opinia, że wszystkie zmiany, które przeprowadza obecnie Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, mają na celu zmiany na stanowiskach dyrekcyjnych. Taki jest odbiór ludzi z mojego środowiska. Muszę powiedzieć, że to spotkanie ma na celu m.in. rozwianie tych wątpliwości. O tym pewnie będzie mowa w czasie pytań. Niestety na dzisiaj to tak wygląda. Jest jakiś nowy program ministerstwa, a już mamy przykład łączenia, które się nie udaje, a mianowicie łączenia Muzeum II Wojny Światowej z nowo powstałym Muzeum Westerplatte.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">No, Panie Ministrze, sąd na razie wstrzymał… Nie chcę, żebyśmy polemizowali bez nagrywania. Dobrze?</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Proszę powiedzieć – oddaję panu głos, bo pan ma nam przedstawić tę informację – jaki jest cel tego połączenia, jak idea temu przyświeca. Potem, zgodnie z zasadami, będą występować pan dyrektor narodowego instytutu oraz pani dyrektor Filmoteki Narodowej.</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Oddaję głos. Mówi pan minister Jarosław Sellin.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący, Szanowni Senatorowie za zorganizowanie posiedzenia komisji na ten temat. Myślę, że właściwe by było, dla informacji państwa senatorów, gdybym, zanim powiem, dlaczego łączymy te 2 instytucje, o tych instytucjach parę słów powiedział.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Filmoteka Narodowa, starsza z tych 2 instytucji, o których dzisiaj mówimy, rozpoczęła swoją działalność już w roku 1955. Miała różne nazwy od tamtego czasu: Archiwum Filmowe, Centralne Archiwum Filmowe, Filmoteka Polska. Od 1987 r. działa pod nazwą Filmoteka Narodowa. Wszystkie te instytucje od wspomnianego 1955 r. zajmowały się ochroną narodowego dziedzictwa kulturalnego w dziedzinie kinematografii i upowszechnianiem kultury filmowej. Filmoteka Narodowa dysponuje kilkoma archiwami – Archiwum Chełmska i Archiwum Wałbrzyska w Warszawie, Archiwum Łąkowa w Łodzi – siecią kin studyjnych i lokalnych, w Warszawie to jest przede wszystkim kino Iluzjon, a także zbiorami taśm filmowych i archiwaliów, które są jednymi z największych w Europie. Od 2008 r. Filmoteka Narodowa rozpoczęła działalność cyfryzacyjną, jeśli chodzi o jej zasoby, i to jest kluczowa kwestia w sprawie, o które dzisiaj mówimy.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Narodowy Instytut Audiowizualny to instytucja stosunkowo młoda – powstała w roku 2009 na bazie założonego 4 lata wcześniej Polskiego Wydawnictwa Audiowizualnego. Głównym celem NInA jest digitalizacja, udostępnianie i promocja polskiego dziedzictwa audiowizualnego. Misją jest utrwalanie, archiwizacja, upowszechnianie najbardziej wartościowych przejawów kultury filmowej, ale też muzycznej i teatralnej. NInA dzisiaj dysponuje w naszej ocenie jednym z najnowocześniejszych sprzętów do digitalizacji, pracownią digitalizacyjną, laboratoriami badawczymi i rekonstrukcyjnymi.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Kiedy przychodziliśmy do ministerstwa – oczywiście wcześniej funkcjonowaliśmy w obszarze kultury jako politycy, interesowaliśmy się kulturą, pracując w odpowiednich komisjach sejmowych czy senackich – słyszeliśmy bardzo często sygnały czy głosy ze strony szeroko rozumianego środowiska filmowego, że właściwie obie te instytucje należałoby połączyć. I postanowiliśmy to zrobić. Przeczytam teraz oficjalną wykładnię uzasadniającą ten cel.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Działając na podstawie art. 18 ust. 3 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, minister kultury podał do publicznej wiadomości obwieszczenie – ono zostało ogłoszone 15 lipca – o zamiarze i przyczynach połączenia państwowych instytucji kultury: Filmoteki Narodowej i Narodowego Instytutu Audiowizualnego. Jako przyczynę połączenia wskazano konieczność zapewnienia większej efektywności działań na rzecz zabezpieczania i udostępniania narodowego dziedzictwa audiowizualnego, ze szczególnym uwzględnieniem zbiorów Filmoteki Narodowej oraz potencjałów wiedzy i techniki Narodowego Instytutu Audiowizualnego. Po upływie ustawowych 3 miesięcy minister wydał zarządzenie z 28 października w sprawie połączenia państwowych instytucji kultury: Filmoteki Narodowej i NInA.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Zgodnie z powyższym aktem, po pierwsze, połączenie nastąpi 1 marca 2017 r. Po drugie, powstała w wyniku połączenia instytucja otrzyma nazwę: Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny. Myślę, że używana będzie skrócona nazwa: FInA.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Po trzecie, przedmiotem działalności FInA będą: gromadzenie, katalogowanie, zachowanie, restaurowanie oraz udostępnianie zbiorów oraz materiałów dokumentacyjnych dotyczących narodowego dziedzictwa audiowizualnego; współtworzenie, produkcja, rejestracja i promocja dzieł kultury o wysokim poziomie artystycznym w celu ich emisji w programach mediów; produkcja materiałów audiowizualnych o wysokim poziomie artystycznym dotyczących zagadnień związanych z kulturą, nauka lub edukacją w celu ich emisji w programach mediów lub w internecie albo rozpowszechniania w inny sposób; prowadzenie dzielności edukacyjnej, naukowej, wydawniczej i kulturalnej.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Po czwarte, przejęcie przez Filmotekę Narodową – Instytut Audiowizualny mienia oraz zobowiązań i wierzytelności łączonych instytucji kultury nastąpi z chwila wpisu FInA do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez ministra właściwego do spraw kultury. Przejęcie mienia oraz zobowiązań i wierzytelności nastąpi na podstawie bilansów oraz protokołów zdawczo-odbiorczych łączonych instytucji kultury, sporządzonych zgodnie z zasadami rachunkowości według stanu na ostatni dzień lutego 2017 r.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Po piąte, pracownicy łączonych instytucji staną się pracownikami FInA i zachowają uprawnienia wynikające ze stosunku pracy na podstawie art. 23 ustawy – Kodeks pracy.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Tym samym zarządzeniem, z 28 października, minister ustanowił pełnomocnika do przeprowadzenia czynności związanych z połączeniem obu instytucji oraz utworzeniem państwowej instytucji kultury – FInA. Pełnomocnik w okresie od 1 listopada do 28 lutego przyszłego roku podejmuje czynności niezbędne do przygotowania i przeprowadzenia połączenia obu instytucji kultury oraz utworzenia nowej państwowej instytucji kultury w szczególności w zakresie: po pierwsze, nadzorowania i koordynowania procesu sporządzania bilansów oraz protokołów zdawczo-odbiorczych łączonych instytucji kultury, sporządzonych zgodnie z zasadami rachunkowości określonymi w odpowiedniej ustawie według stanu na dzień 28 lutego 2017 r.; po drugie, nadzorowania procesu przejęcia przez FInA mienia, ze szczególnym uwzględnieniem muzealiów, łączonych instytucji kultury oraz zobowiązań i wierzytelności łączonych instytucji kultury; po trzecie, nadzorowania i koordynowania procesu przejęcia przez FInA praw i obowiązków dotyczących zbiorów łączonych instytucji kultury przechowywanych i eksponowanych na podstawie umów zawartych przez te instytucje kultury z osobami fizycznymi lub prawnymi; po czwarte, nadzorowania i koordynowania procesu przejęcia przez FInA dokumentacji będącej w posiadaniu obu łączonych instytucji kultury; po piąte, nadzorowania i koordynowania realizacji zobowiązań pracodawców wobec pracowników łączonych instytucji kultury stających się pracownikami FInA; po szóste, współpracy z dyrektorami łącznych instytucji kultury.</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Pełnomocnik jest obecny na naszym posiedzeniu. To są wszystkie informacje, które miałem na wstępie do przekazania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Ponieważ pani senator Barbara Borys-Damięcka prosi mnie o udzielenie głosu ze względu na to, że musi wyjść, pozwolę… Pani senator zada pytanie, a potem będą wypowiedzi kolegów z NInA i filmoteki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#SenatorBarbaraBorysDamiecka">Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#SenatorBarbaraBorysDamiecka">Przepraszam za okoliczność, którą stworzyłam, ale obradujemy w takim nietypowym dniu, w którym… Tłumaczę się przed państwem, bo terminy posiedzeń plenarnych zostały poprzesuwane, pododawane zostały nowe, w związku z czym spotkania w ramach komisji są w zupełnie inne dni niż… Wcześniej miałam zapowiedziane spotkanie w innych sprawach, równie ważnych, i nie mogłam tego zmienić. To tak gwoli wytłumaczenia się.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#SenatorBarbaraBorysDamiecka">Powiem szczerze, że ten problem dosyć mnie boli, problem dokonania tego połączenia. On spadł na mnie jako na osobę, która kwestiami kultury od dosyć dawna się zajmuje, znienacka. Mimo tego, co pan minister odczytał, podając powody, uzasadnienie potrzeby połączenia itd… Słabo to do mnie przemawia. Chcę przypomnieć, że swego czasu – nie potrafię w tej chwili podać konkretnego roku, w którym to się stało – wyodrębniono instytut audiowizualny z ministerstwa kultury. Z tego, co ja sobie przypominam, to pan dyrektor Merczyński, pracując w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, problemami audiowizualnymi się zajmował, prowadził taką działalność w łonie ministerstwa. Nie pamiętam w tej chwili, czy to miało charakter departamentu itd., ale to wyodrębnienie było bardzo słuszne i bardzo potrzebne. Pamiętam, że to były takie czasy, kiedy rejestrowanie wielu wydarzeń kulturalnych typu spektakle, produkowanie kaset, potem płyt itd. na potrzeby szkół, na potrzeby instytucji kultury itd. było kompletnie w powijakach. Niemal nikt się tym nie zajmował. Ta dziedzina, ta gałąź kultury… nie powiem, że nie była rozwinięta, ale miała charakter, powiedziałabym, domatorski – przypominało to troszkę domowe nagrywanie na VHS. Ten instytut powstał m.in. po to, żeby prowadzić szeroko idącą dokumentację wszelkiego rodzaju ważnych wydarzeń, inicjować i utrwalać ważne wydarzenia kulturalne zarówno krajowe, jak i zagraniczne, prowadzić działalność edukacyjną. Z biegiem czasu instytut pokazał nam daleko idącą pomysłowość, pracując na rzecz polskiej kultury, pomysłowość w prowadzeniu tej działalności. Ba, powiem więcej, w wielu przypadkach ratował telewizję publiczną, z którą współfinansował czy współtworzył za swoje pieniądze teatry telewizji. Bo produkcja teatrów w telewizji gwałtownie spadła, a był i taki okres, kiedy prawie że jej nie było.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#SenatorBarbaraBorysDamiecka">Przyznam, że jako osobę, która przywiązuje wielką wagą i do życia kulturalnego, i do produktów kultury, i do oddziaływania na edukację w dziedzinie kultury, martwi mnie pomysł połączenia. Instytut audiowizualny nie jest żadnym wielkim molochem, który słabo funkcjonuje organizacyjnie. Kierował nim i kieruje – mam nadzieję, że tak pozostanie – pan Michał Merczyński, człowiek zasłużony dla polskiej kultury, prowadzący wielką działalność. Osoby, które pozyskał do tego instytutu, jego propozycje, ich treść, farsz, jakim wypełniał działalność tego instytutu, i jej pomysłowość rozwijają… To jest zespół ludzi, który się zgrał, to jest zespół ludzi, którzy, śmiem twierdzić, branżowo bardzo dobrze i profesjonalnie się dobrał.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#SenatorBarbaraBorysDamiecka">Takie łączenia, jak życie nam pokazało, nie zawsze wychodzą na dobre. Podam przykład z innej dziedziny, a mianowicie łączenie w Warszawie Teatru Dramatycznego z Teatrem na Woli i z teatrem na ulicy Kolejarskiej pod jednym wspólnym kierownictwem. Argument był taki, że ma być taniej, ale bardzo dobrze pod względem twórczym. Tymczasem okazało się, że taniej wcale nie jest, bo siedziby są oddalone – nie wiadomo, czy je likwidować, czy nie likwidować, a jak likwidować, to czy zamykać sceny – i po prostu rozmydliły się programowo, artystycznie. I w zasadzie Teatr Dramatyczny już nie ma tej rangi, mimo że w dalszym ciągu pan Słobodzianek tym teatrem kieruje, bo zaszkodziło mu to połączenie. Ja widzę bardzo wiele mankamentów w propozycji tego połączenia, chociażby dotyczących tego, jak te siedziby będą działać, kto stanie na czele. Ja się zawsze boję roli tych pełnomocników – przepraszam, że w pana obecności to mówię – bo pełnomocnicy na ogół dużo psują, a mało pomagają w uzyskaniu czegoś lepszego, czegoś nowszego. Tego się boję bardzo i nie wiem, jak to będzie wyglądało, ale przede wszystkim kto stanie na czele. Czy w związku z tym, że te dwie instytucje mają się połączyć, państwo chcecie organizować konkurs na stanowisko dyrektora tej jednej, powstałej instytucji? Bo ja sobie nie wyobrażam, żeby to wszystko, co pan Merczyński osiągnął wraz ze swoim zespołem w instytucie audiowizualnym przez te lata, prowadził, wzbogacał w działalności twórczej ktoś inny, kto wygra konkurs. Jak państwo wiecie, do ogłaszanych konkursów nie zawsze mamy zaufanie, bo nie zawsze one spełniają swoją rolę. Widzimy, co się dzieje w życiu teatrów w Polsce, w przypadku których są ogłaszane takie konkursy. Nie każdy konkurs spełnia swoje zadanie. Moje pytanie brzmi: po co to się robi? Co to ma nam dać? Z tego, co pan minister przeczytał – nie wiem, to jest chyba zarządzenie; tak, zarządzenie, my to dostaliśmy – nie wynika tak gwałtowna potrzeba, konieczność połączenia tych 2 instytucji. Mimo wspólnych spraw, jakie mają Narodowy Instytut Audiowizualny i Filmoteka Narodowa, mimo pewnych wspólnych rzeczy istnieje coś takiego, jak pewna rozdzielność tematyczna, i mimo wszystko trzeba iść swoją drogą, nie będąc związanym. Mnie najbardziej martwi to, czy państwo nie chcą zmniejszyć zatrudnienia, czy w celu zmniejszenia zatrudnienia nie ma takiego pomysłu. Tam, gdzie łączy się instytucje, tam są wypowiedzenia, o czym wiemy. Prawie zawsze tak jest. Mimo że w tym zarządzeniu jest zawarty punkt mówiący o tym, że przenosi się wszystkich pracowników itd… Tak że ja mam bardzo duże wątpliwości.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#SenatorBarbaraBorysDamiecka">My w łonie komisji na ten temat rozmawiamy, bo my jako komisja kultury nie mamy żadnej siły sprawczej, żeby… Nawet gdybyśmy wszyscy jak jeden mąż zagłosowali przeciw tej propozycji, to nie będziemy mieli takiej siły sprawczej. A czy w ogóle z ludźmi, którzy korzystają z zasobów obu tych instytucji, prowadzono jakieś konsultacje społeczne? Czy jakieś organizacje twórcze się na ten temat wypowiadały? Z tego, co ja wiem, to troszkę zbulwersowani są ludzie teatrów jako tacy. Oni mówią: po co, dlaczego, nikt nas o zdanie nie prosił. Nie wiem, jak jest z filmowcami, czy z nimi ktoś rozmawiał. Czy były jakiekolwiek konsultacje? Trzeba wszystko rozważyć, zanim się podejmie taki krok. Ja osobiście czuję się zbulwersowana tą propozycją, jestem stanowczo na nie, co pozwalam sobie tutaj jasno wypowiedzieć. Uważam, że jeżeli do takiego połączenia dojdzie, zwłaszcza takiego mechanicznego, i jeżeli będą musieli odejść ludzie, którzy tworzyli te instytucje – szczególnie mam tu na myśli instytut audiowizualny – to będzie to bardzo duża krzywda dla kultury. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Nim oddam głos, tak jak zapowiedziałem, panu dyrektorowi Merczyńskiemu, muszę zadać panu ministrowi pytanie, które w zasadzie już padło z ust pani senator Barbary Borys-Damięckiej. Latem ministerstwo ogłosiło, że będą prowadzone konsultacje społeczne. Czy pan minister mógłby przedstawić nam wynik tych konsultacji i powiedzieć, z kim one były przeprowadzone? Przygotowywałem się do tego posiedzenia i wiem, że coś takiego było ogłoszone. To potem, po wystąpieniu pana dyrektora Merczyńskiego.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Bardzo proszę, Panie Dyrektorze. Oddaję panu głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#DyrektorNarodowegoInstytutuAudiowizualnegoMichalMerczynski">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#DyrektorNarodowegoInstytutuAudiowizualnegoMichalMerczynski">Panie Ministrze! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#DyrektorNarodowegoInstytutuAudiowizualnegoMichalMerczynski">Chciałbym powiedzieć, że kiedy dotarła do nas wiadomość o zamiarze połączenia NInA z filmoteką… Pan minister Sellin poinformował mnie o tym na spotkaniu w ministerstwie kultury. Ogłoszono czas konsultacji. Chcę powiedzieć na początku, że my się nie zgadzamy… To znaczy nasza opinia na ten temat jest negatywna. Dlaczego? Zaraz powiem.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#DyrektorNarodowegoInstytutuAudiowizualnegoMichalMerczynski">Nasza, czyli instytutu, w tym moja oczywiście. Mówię teraz o opinii NInA jako całości, ale także o swojej opinii. Uznaliśmy, że trzeba zabrać głos w tej sprawie, i dlatego przygotowaliśmy dokument, które wszyscy państwo macie. To jest nasza opinia na temat tego zamiaru ministra Glińskiego. Staraliśmy się w nim opisać to, co NInA, a wcześniej PWA, robiły przez ostatnie lata. Przy czym chcę tutaj podkreślić jeszcze jeden fakt. Otóż te zadania się nie zmieniły od czasu, kiedy PWA zostało powołane. PWA powołał pan minister Dąbrowski, a potem, przez 2 lata pan minister Kazimierz Michał Ujazdowski, a potem pan minister Sellin jako mój bezpośredni przełożony w ministerstwie, bo w decernacie pana ministra byliśmy… Cele, które dotyczyły PWA, zostały potem, powiedziałbym, przełożone w szerszym sensie na NInA. Przypomnę, że 2 miesiące po powołaniu instytutu zostaliśmy zaproszeni przez ambasadę Francji do Francji, aby zapoznać się z koncepcją instytutu audiowizualnego w Paryżu. Propozycje co do kierunku polskiej digitalizacji, dotyczącej głównie kwestii audiowizualnych, wielokrotnie osobiście panu przedstawiałem na spotkaniach. Potwierdzeniem kierunku, który określiliśmy, były organizowane za środki NInA, a wcześniej PWA, przyznane przez ministrów kultury, konferencje na temat kultury cyfrowej pod nazwą „Kultura 2.0”, a potem „NInA Wersja Beta”.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#DyrektorNarodowegoInstytutuAudiowizualnegoMichalMerczynski">Czym jest NInA, a wcześniej było PWA? Otóż jest miejscem, w którym dokonuje się 2 zabiegów. Po pierwsze, digitalizuje się zasoby cyfrowe w sposób, który pokazuje, jaki powinien być ich standard technologiczny i jaki powinien być ich standard po procesie rekonstrukcji. Po drugie, udostępnia się te zasoby cyfrowe głównie w oparciu o internet. Wcześniej były to płyty, które realizowaliśmy w ramach serii Polska Szkoła Dokumentu czy inne serie wydawnicze temu poświęcone. Tym 2 zadaniom myśmy się w całości poświęcili. Do tego robiliśmy wiele jeszcze innych rzeczy, które się przydarzały, wynikając bądź z dotacji celowych ministrów kultury, bądź z zadań własnych w zakresie edukacji, w tym edukacji medialnej i produkcji, o której tutaj pan minister, pan senator i pani senator wspomnieli. Przypomnę, że od 9 lat NInA jest partnerem mediów publicznych w kwestii koprodukcji programów dotyczących kultury, od publicystyki przez duże formy, Teatr Telewizji, koncerty, TVP Kultura. Od kilku lat jest dosyć poważnym partnerem, jeśli chodzi o koprodukcje filmowe, wnioskując do ministrów kultury o przyznanie środków na koprodukcję ważnych polskich filmów, które zdaniem naszym, potwierdzonym przez ministerstwo… Wpieramy je finansowo niezależnie od systemu, który działa w Polskim Instytucie Sztuki Filmowej.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#DyrektorNarodowegoInstytutuAudiowizualnegoMichalMerczynski">Prócz tych 2 celów, czyli digitalizacji i udostępniania jest jeszcze jedna rzecz, która jest niezwykle istotna. Otóż staramy się przez cały czas budować kompetencje i świadomość tego, czym jest kultura cyfrowa w ogóle. Dlatego nasza uwaga nie skupia się wyłącznie na dziedzictwie filmowym – działalność nasza nigdy nie była tak pomyślana – tylko i na tym, czym jest pojęcie audiowizualności, czym jest pojęcie audialności i w jaki sposób analogowe formy do tej pory funkcjonujące w obiegu kulturowym, po pierwsze, przekładać na formę cyfrową w najlepszej jakości, po drugie, udostępniać je w sieci w sposób unikalny, w sposób legalny, tak by były jak najszerzej dostępne.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#DyrektorNarodowegoInstytutuAudiowizualnegoMichalMerczynski">Dzięki inwestycji, którą prowadziliśmy od 2009 r. na Wałbrzyskiej i której efekt mamy od ubiegłego roku… Tam jest siedziba NInA i najlepsza pracownia digitalizacyjna w Polsce. Podkreślam, że jest to jedyna w pełni wyposażona pracownia, która ma możliwości digitalizowania i rekonstruowania zarówno dzieł filmowych, jak i wszystkich formatów audialnych i audiowizualnych, czyli także tych, które są np. w archiwach Telewizji Polskiej czy Polskiego Radia. Nie jest to linia do masowego digitalizowania. To jest rodzaj miejsca, w którym można zrobić wszystko, ale tam nie ma, proszę państwa, tego, czym dysponuje np. TVP, a więc takiego pełnego telekina. My jeszcze w tej chwili kupujemy, bo chcemy wyposażać instytut w tego typu urządzenia… Podkreślam, że pracownia digitalizacji i rekonstrukcji NInA nie zdigitalizuje wszystkich zasobów polskiej kinematografii i polskiego dziedzictwa audiowizualnego. Tego żadna instytucja sama nie zrobi, nawet wszystkie razem tego nie zrobią, ponieważ do tego potrzebny jest rynek. Ilość i zasoby polskiej twórczości zarówno tej filmowej, jak i tej audiowizualnej są ogromne i potrzeba wielkiego procesu, który należy konstytuować, żeby to się po prostu stało. Zaczynem tego był rządowy program wieloletni „Kultura+”, priorytet „Digitalizacja”, którego NInA był operatorem i którego efekty możecie państwo oglądać dzisiaj m.in. na portalu Ninateka.</u>
          <u xml:id="u-8.8" who="#DyrektorNarodowegoInstytutuAudiowizualnegoMichalMerczynski">I tu dochodzę do, powiedziałbym, drugiej naszej nogi, czyli do naszego portalu Ninateka.pl, który jest pewnego rodzaju wzorem tego, jak udostępniać zrekonstruowane i zdigitalizowane działa kultury cyfrowej w sposób jak najbardziej legalny – zaznaczam, że rozpoczęliśmy proces czyszczenia kwestii praw wobec wszystkich partnerów, których dzieła udostępniamy – i nieodpłatny. Nieodpłatny w tym sensie, że opłacamy prawa autorskiego, które dotyczą wszystkich twórców, jacy tam się pojawiają. I kolejna rzecz ważna: kontekstualizacja zasobów. To polega na tym, że my te dzieła opracowujemy, piszemy o nich artykuły, udostępniamy je w różnych formatach, także na urządzenia mobilne. I rzecz, która jest chyba unikatowa na świecie, a więc kolekcje. Tworzymy kolekcje. Zaczęliśmy od kolekcji „Trzej Kompozytorzy” – Penderecki, Lutosławski i Górecki. Jeszcze nigdy na świecie… Wystarczy mieć internet i w jednym miejscu ma się dostęp do wszystkich utworów tych twórców, które zostały nagrane, przynajmniej w jednym wykonaniu, z opisem tego po polski i po angielsku. Jest to encyklopedia wiedzy o polskiej muzyce, te dzieła są udostępniane w całości. Jeżeli państwo chcielibyście dzisiaj posłuchać „Czarnej maski”, drugiej opery Krzysztofa Pendereckiego, w całości, to jedynym miejscem, gdzie moglibyście to dzieło znaleźć, jest portal Ninateka.pl. Ta opera nigdy nie została wydana na płycie analogowej, nigdy nie została wydana na płycie CD, nigdy nie została wydana na VHS, na płycie DVD czy Blu-ray. Tego typu biblioteki XXI wieku tworzymy. Najlepszym dowodem na to, że formuła kolekcji… Możemy zdigitalizować wszystko, ale nie udostępnimy wszystkiego, bo nie jesteśmy w stanie uporządkować kwestii praw do każdego dzieła. Model kolekcji, czyli wyboru, pozwala na takie udostępnienie. Najlepszym przykładem tego, że ten proces został doceniony, jest fakt, że otrzymaliśmy środki, grant pochodzący ze środków europejskich i 2 zaprzyjaźnionych instytutów, na projekt dotyczący twórczości 12 kompozytorów na takiej samej zasadzie. Jest to pionierska akcja, którą będziemy przeprowadzali w Europie, a nasz model udostępniania został do tego wykorzystany. Śmiem twierdzić, że to jest jedna z rzeczy, które tylko NInA wprowadził.</u>
          <u xml:id="u-8.9" who="#DyrektorNarodowegoInstytutuAudiowizualnegoMichalMerczynski">Nasza obawa jest taka, że połączenie z filmoteką… My przede wszystkim od lat ze sobą współpracujemy. Od czasu objęcia kierownictwa przez panią dyrektor opracowaliśmy system współpracy w zakresie digitalizowania najważniejszych rzeczy z zasobów filmoteki. Ja twierdzę, że trzeba łączyć archiwa, a nie instytucje, ale jako profesjonaliści odnieśliśmy się do tego procesu, który pan minister zapoczątkował, i napisaliśmy nasze rekomendacje, które wydają się być kwestiami do rozważenia przez dyrekcję nowego instytutu, jeżeli do tego połączenia dojdzie. Te rekomendacje są zawarte w tym dokumencie i były powszechnie udostępnione zarówno komisjom kultury Senatu i Sejmu, jak i ministerstwu kultury, a także, że tak powiem, ogółowi, wszystkim tym, którzy są tym zainteresowani. One były na naszej stronie internetowej i są tam nadal dostępne.</u>
          <u xml:id="u-8.10" who="#DyrektorNarodowegoInstytutuAudiowizualnegoMichalMerczynski">Uznaniem dla działalności NInA była organizacja w Warszawie, w październiku, wyjątkowej konferencji. Wszystkie najważniejsze na świecie instytucje, które współtworzą kulturę audiowizualną, dotyczącą głównie telewizji, ale także radia, i są za nią odpowiedzialne, wybrały Warszawę jako miejsce organizacji czterdziestej, jubileuszowej światowej konferencji. Ona się bardzo udała i była takim potwierdzeniem naszych, choć krótkich, okresów współpracy, które…Od 5 lat jesteśmy członkiem stowarzyszonym tego ciała, jakim jest FIAT/IFTA. Ta konferencja była jakimś potwierdzeniem pozycji NInA i uznania modeli, jakie on przyjmuje, w zakresie międzynarodowym.</u>
          <u xml:id="u-8.11" who="#DyrektorNarodowegoInstytutuAudiowizualnegoMichalMerczynski">Na koniec powiem o 2 rzeczach. Otóż nasze działania, które dotyczyły pracowni audiowizualnej, jak i upowszechniania zasobów, uzyskały w tym roku certyfikat ISO 9001 w tym najnowszym wariancie, z roku 2015. A więc standardy, którymi się posługujemy, są zweryfikowane przez, powiedziałbym, obiektywne ciało, które sprawdza procedury, sprawdza, jak działa system, jakie są zasady relacji z partnerami zewnętrznymi itd.</u>
          <u xml:id="u-8.12" who="#DyrektorNarodowegoInstytutuAudiowizualnegoMichalMerczynski">I druga rzecz. Chcę powiedzieć, że jedynym krajem na świecie, który łączy 2 instytucje, jakimi są instytut audiowizualny i filmoteka, czyli takie archiwum filmowe, jest Nowa Zelandia. Tam zasób filmowy jest niewielki, a telewizyjny jeszcze mniejszy. Nasza droga, która dotyczyła, co podkreślam, ważnego miejsca kultury filmowej w całej audiowizualnej kulturze cyfrowej, jest czymś, co NInA jako instytut, miejsce kompetencji i refleksji nad tym, czym jest nowa kultura cyfrowa, w jaki sposób ją udostępniać i przekładać… W naszej wizji i w naszym dotychczasowym działaniu ta droga była nieco szersza, nie dotyczyła tylko i wyłącznie kultury cyfrowej. Ja to wyraziłem w tym tekście, który jest pracą wspólną ludzi z NInA. Obawiamy się, że ten shift w stronę filmu, oczywiście niezwykle ważnego, może, jak by to powiedzieć, spowodować utratę pewnych innych wartości czy walorów, które też są bardzo ważne. Przypomnę, że program edukacji medialnej powierzony nam przez ministerstwo kultury realizujemy z powodzeniem od 2 lat. Także w tym roku cieszy się on ogromną, że tak powiem, atencją i uznaniem zarówno sektora profesjonalnego, który jest niejako temu przypisany, jak i przede wszystkim uczestnikom, a to jest coś, co jest najważniejsze. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo, Panie Dyrektorze.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Panie Ministrze, pan się nie może dziwić, że ja się niepokoję o efekty tego połączenia, również ze względu na to, co przed chwilą powiedział pan dyrektor. Jeżeli ja tutaj widzę, że cały dorobek ludzi, z którymi ja miałem zaszczyt pracować, takich jak Andrzej Wajda, Lupa, Jarocki, Swinarski, Warlikowski, a także dorobek Kantora… To wszystko jest zrealizowane, opracowane przez NInA. Obawy nasze dotyczą tego, że w momencie połączenia z Filmoteką Narodową może się okazać, że nie da się takich rzeczy realizować. Proszę rozwiać te moje wątpliwości. Teraz to wygląda mi tak, że… Może potem pan minister mi powie także na ten temat tych konsultacji społecznych. Bo nie wiedzieliśmy o tym, przynajmniej moje środowisko… NInA jest wzorowo prowadzoną instytucją, do której nie było zarzutów, przynajmniej ja takich nie miałem przez te wszystkie lata, kiedy byłem wiceszefem sejmowej komisji i wizytowałem NInA na początku jego działania, ale także ostatnio, co było niezwykłe. Nie zauważyliśmy… Nie stawialiśmy w kierunku instytutu zarzutów typu niegospodarność czy zła pod względem merytorycznym praca. No to wychodzi na to, że chcecie ratować drugą instytucję, którą jest Filmoteka Narodowa, która jest skrzywdzona i w której się dzieją jakieś nieciekawe rzeczy. Jeżeli pani dyrektor, która jest tam nowym dyrektorem, będzie teraz zabierała głos, to bardzo proszę, aby rozwiała te moje wątpliwości. Tak czy siak zależy nam wszystkim na dobru naszej kultury. Nie chcę, żeby pani… Pani dyrektor oczywiście powie to, co sobie życzy, ale nie chciałbym, żeby miała poczucie jakiejś odpowiedzialności za to wszystko, że się dzieje. Dyrektorzy w sposób naturalny bronią swoich instytucji, ale jeżeli nagle się okaże, że Filmoteka Narodowa uważa, iż to jest dla niej korzyść, no to będziemy mieć dalszy ciąg tego sporu.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Bardzo proszę panią dyrektor Annę Sienkiewicz-Rogowską o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#DyrektorFilmotekiNarodowejAnnaSienkiewiczRogowska">Przede wszystkim ja nie czuję się na siłach, aby rozwiewać wątpliwości, o co prosił pan pana ministra. Mogę opowiedzieć o swojej instytucji. Jestem dyrektorem od roku, a od niecałego roku czekamy na ruchy związane z połączeniem.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#DyrektorFilmotekiNarodowejAnnaSienkiewiczRogowska">Filmoteka Narodowa do tego procesu wchodzi – mogę to powiedzieć, bo przez ten rok zajmowałam się głównie inwentaryzacją stanu i tego, z czym mam na co dzień do czynienia – jako instytucja biedna. Nie boję się tego powiedzieć. Mamy tego wszyscy tutaj świadomość. Ale także jako ta, przed którą zawsze stawiane były bardzo ważne punktu widzenia dziedzictwa narodowego cele. Filmoteka jest odpowiedzialna za gromadzenie i archiwizację zbiorów filmowych, jest odpowiedzialna za ich udostępnianie, za edukacje filmową i badania na polu kinematografii. To wszystko powinna wykonywać, ale boryka się ogromnymi kłopotami. Te są oczywiście związane z kwestiami dotyczącymi cyfryzacji – żyjemy w tej chwili w świecie cyfrowym – ale i z analogowym zasobem, o który przede wszystkim musimy zadbać, bo jest on podstawą do jakiegokolwiek mówienia o przyszłości cyfrowej. Nawet w momencie, kiedy zostaną one scyfryzowane, filmoteka ani państwo nie zostaną zwolnieni od obowiązku dbania o zbiory analogowe. Muszę powiedzieć o tym, że w tej chwili filmoteka jest w dość dramatycznej sytuacji, bowiem nie ma magazynu, który odpowiadałby współczesnym wymaganiom w zakresie przechowywania zbiorów archiwalnych.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#DyrektorFilmotekiNarodowejAnnaSienkiewiczRogowska">Nie rozwieję tych wątpliwości pana przewodniczącego, ale wiem na pewno, że infrastruktura, którą dysponuje NInA, w pewnej części pomoże filmotece. To się może dziać na różne sposoby. Infrastruktura związana z digitalizacją zbiorów jest czymś, co we współpracy miedzy instytucjami mogłoby być wykorzystane do digitalizacji zbiorów filmoteki. Zalążek pracowni digitalizacyjnej w filmotece jest, jesteśmy wyspecjalizowani w procesie digitalizacji materiałów nitrowych, głównie tych przedwojennych. Jest to unikatowe rozwiązanie, które w filmotece tym materiałom służy.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#DyrektorFilmotekiNarodowejAnnaSienkiewiczRogowska">Muszę to jeszcze raz podkreślić: filmoteka przez lata, w zasadzie od samego początku boryka się z kłopotami, jest niedoinwestowaną i zaniedbaną instytucją. Mówię to z pełną odpowiedzialnością po roku pracy w filmotece. Ale ma ogromny potencjał, bazę wiedzy i umiejętności ludzi, dzięki którym przy odpowiednim stymulowaniu może stać się naprawdę nowoczesną instytucją. Wiedzy i kompetencji ludziom, którzy pracują w filmotece, nie można odmówić. Wszystkie te rzeczy, o których mówię, robimy w filmotece. Okupione to jest ogromnym wysiłkiem, ale to się dzieje. Doinwestowanie i możliwość wejścia w nowe warunki pracy to jest to, co filmotece jest potrzebne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Dziękuję, Pani Dyrektor.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">W tej chwili otwieram debatę.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Proszę państwa senatorów o zabieranie głosu.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Pani senator Barbara Zdrojewska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#SenatorBarbaraZdrojewska">Mam kilka pytań. Mamy bardzo niewiele czasu, a sprawa jest ważna. Zacznę od ostatniej wypowiedzi, pani dyrektor Sienkiewicz-Rogowskiej. Rozumiem, że pani jest za połączeniem. Tak? Tak to zrozumiałam.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#DyrektorFilmotekiNarodowejAnnaSienkiewiczRogowska">Nie wiem, czy to, czy ja jestem za albo przeciw, jest przedmiotem naszej dyskusji…</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#SenatorBarbaraZdrojewska">No ale my pytamy państwa o opinię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Przepraszam bardzo, ale proszę na razie nie odpowiadać – pani dyrektor będzie miała prawo do odpowiedzi, jak ja udzielę głosu. Pod wpływem jakichś dodatkowych emocji może pani udzielić odpowiedzi, która nie jest pani na rękę.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#DyrektorFilmotekiNarodowejAnnaSienkiewiczRogowska">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">A tego pani nie życzę, ponieważ znamy się bardzo długo. Przepraszam, ale pani jest z Krakowa.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#SenatorBarbaraZdrojewska">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#SenatorBarbaraZdrojewska">To może źle panią zrozumiałam. Pan dyrektor Merczyński bezpośrednio odpowiedział na pytanie dotyczące opinii. Chcielibyśmy poznać również pani opinię. Czymś innym jest niedofinansowanie albo jakieś inne kłopoty, czymś innym… Bardzo by mi zależało na poznaniu pani opinii na temat połączenia Filmoteki Narodowej z NInA. Ja przypominam, że Filmoteka Narodowa… Głównie mówimy tu o NInA, i słusznie, bo to jest nowa placówka, bardzo prężnie działająca, widoczna w życiu kulturalnym w Polsce itd. O Filmotece Narodowej mówimy tutaj troszeczkę mniej, a chciałabym zwrócić uwagę, że to jest instytucja działająca od 1955 r., choć wtedy pod inną nazwą, do teraz. Pomimo tego, że powstała za komuny, zawsze była najważniejszym archiwum polskiego filmu. Zwracam na to uwagę. Mówimy o instytucji ogromnie zasłużonej, stanowiącej archiwum, do którego filmowcy zawsze mogli… To zawsze była instytucja związana z polskim filmem. Nie było PISF, nie było różnych innych takich instytucji, a Filmoteka Narodowa była, choć pod inna nazwą. Ona chyba nazywała się CAF, Centralne Archiwum Filmowe. Miała ze trzy nazwy chyba… Była ogromnie zasłużoną przez te lata dla polskiego filmu instytucją.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#SenatorBarbaraZdrojewska">W związku z pytaniem, które dotyczyło tych konsultacji, chciałabym zapytać nie tylko panią o opinię… Pani tu przedstawiła opinię, że pani instytucja jest niedofinansowana. To nie ma żadnego znaczenia, czy jest dofinansowana, czy nie. No, minister być może mógłby ją dofinansować. Ale ważny jest sens łączenia 2 instytucji powstałych z zupełnie różnych powodów i zajmujących się czymś zupełnie różnym. Ja nie jestem do końca przekonana co do tego, czy wszystkie archiwa należy łączyć, ale zgadzam się z dyrektorem Merczyńskim, że o tym można porozmawiać. Natomiast łączenie instytucji, które się zajmują zupełnie czymś innym – nie wiem, czy to tak do końca wybrzmiało – jest… I dlatego jest to oprotestowane. Tak że jeżeli były te konsultacje społeczne, które pan minister, zapowiadając te zmiany, zapowiadał, to ja bym prosiła pana ministra o powiedzenie, które środowiska brały w nich udział. Pan mówił o tym, że wypowiadają się na ten temat różne środowiska. Rozumiem, że filmowe itd. Szkoda, że nie mamy tutaj przedstawicieli stowarzyszeń filmowych czy PISF, bo chętnie usłyszałabym ich opinie. Poprosiłabym o powiedzenie, które konkretnie stowarzyszenia czy instytucje wypowiedziały się za, które przeciw. Chodzi o to, żebyśmy uzyskali dokładną informację na temat tego, jakie były opinie, które w trakcie tych konsultacji społecznych spływały do ministerstwa. Żeby nie zdominować tej części posiedzenia, zrobię w tej chwili przerwę w zadawaniu pytań i oddam kolegom głos, ale później jeszcze się zgłoszę. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Przy okazji ja zadam pytanie, które poniekąd już się tu pojawiało, ale chciałbym, żeby ono padło wprost, Panie Ministrze. Ja mam bardzo poważne obawy, że siła filmoteki, siła tej ogromnej liczby różnego rodzaju arcydzieł filmowych, które chcemy zachować dla potomności, może zdominować programy, w których działa NInA, czyli programy edukacyjne, wychowawcze, teatralne, ale także funkcje archiwizacyjne w zakresie muzyki, teatru. Te obawy wyraża nasze środowisko, poza środowiskiem filmowym… Skoro doszło do tego, że to zarządzenie wejdzie w życie, czemu byśmy się chętnie przeciwstawili, taka obawa jest chyba bardzo uzasadniona.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Panie Ministrze, oddaję panu głos. Mówi pan minister Jarosław Sellin.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Ustosunkowując się do wstępnego wystąpienia pni senator Borys-Damięckiej, w którym wyrażona była raczej opinia niż pytania, chcę powiedzieć wyraźnie, że my oczywiści doceniamy dotychczasowy dorobek NInA, zadania przez niego wypełniane, również osobisty dorobek pana prezesa Merczyńskiego. Wszystkie działania NInA w nowej instytucji będą kontynuowane. To nie jest tak, jak próbowano nam wmówić przy okazji innego łączenia, Muzeum II Wojny Światowej z Muzeum Westerplatte, że likwidujemy jakąś instytucję. To nie jest prawda. Łączenie oznacza kontynuowanie działań obu instytucji, a nie likwidację jednej z tych instytucji. Czasami miałem takie wrażenie, że niektórzy sugerowali, jakoby jakieś nieszczęście miało NInA spotkać i instytut miał być zlikwidowany. Nie, on będzie…</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Mówiąc „niektórzy”, myśli pan o obecnych na sali czy ogólnie? Bo jeżeli…</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Powtarzam, działania, które dotąd NInA prowadził, będą kontynuowane w pełnym wymiarze tego dorobku, który NInA ma. Ten dorobek jest przez ministerstwo kultury doceniany.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Jeśli chodzi o troskę, którą pani senator wyraziła, związaną ze wspieraniem programów współprodukowanych przez NInA z mediami publicznymi, to, po pierwsze, będzie to kontynuowane. To przybrało wymiar moim zdaniem najszerszy z dotychczasowych lat właśnie w tym roku. To jest zawsze realizowane w taki sposób, że NInA zwraca się do ministra kultury o dotację celową na realizację np. Teatru Telewizji, i otrzymuje od ministra kultury tę dotację celowa. To nie jest z budżetu NInA, tylko to jest dotacja od ministra kultury. To przybrało wymiar w tym roku moim zdaniem dosyć imponujący, jeśli chodzi o wspieranie różnych wartościowych programów kulturalnych, w tym Teatru Telewizji, zarówno w telewizji narodowej, jak i w radiu narodowym, ale i w niektórych przypadkach w mediach komercyjnych.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Jeśli chodzi o pracowników, to tak jak mówiłem – z tego zarządzenia to też wynika – wszyscy przechodzą do nowej instytucji kultury. Około 300 pracowników jest łącznie w NInA i Filmotece Narodowej.</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Pytania czy wątpliwości pana przewodniczącego Fedorowicza. To jest decyzja ministra. Tutaj nie były potrzebne konsultacje społeczne i ich nie było po prostu. To jest decyzja ministra. Mówimy o 2 instytucjach, których minister jest organizatorem, właścicielem, można powiedzieć. Minister podjął decyzję o ich połączeniu, a główną ideą tego połączenia jest po prostu synergia działań. Synergia działań bardzo często przynosi dobre efekty.</u>
          <u xml:id="u-16.7" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Ustosunkowując się do tego, co mówił pan dyrektor Merczyński, powiem tak. Moim zdaniem najsłabszym punktem NInA dzisiaj jest to, że ma wspaniały sprzęt, wspaniale doświadczonych ludzi, jeśli chodzi o digitalizację, laboratoria badawcze – o tym już mówiłem – a nie ma własnych zasobów. Warto w związku z tym połączyć instytucję, która ma taki sprzęt, z instytucją, bardzo ważną dla kultury narodowej, która ma potężne zasoby, a tego sprzętu nie ma. To jest m.in. jeden z celów tego połączenia. Powiem też – być może pan to odbierze jako trochę zaczepkę – że miałem takie wrażenie, że… To jest kwestia subiektywnej oceny i jeżeli ona jest nieprawdziwa, to wynika tylko i wyłącznie z braku mojej inteligencji. W trakcie rozmowy indywidualnej z panem, jak i z panią dyrektor Rogowską, kiedy to sygnalizowałem ten zamiar, odniosłem wrażenie – podkreślam: odniosłem wrażenie – że nie jest to żadne zaskoczenie ani dla pana dyrektora, ani dla pani dyrektor, że w środowisku od lat mówiło się o tym, iż takie połączenie byłoby zasadne i sensowne. Jedyny wątek, który się pojawił w rozmowie z panem, był taki, żeby tego nie robić za szybko, ponieważ do końca października macie tę konferencję międzynarodową FIAT/IFTA, światowej organizacji archiwów telewizyjnych i radiowych – to rzeczywiście jest sukces – i że chcecie to zrobić jeszcze jako NInA, a nie połączona instytucja kultury. I ja się na to zgodziłem. To był właściwie jedyny wątek merytoryczny, który w czasie tej dyskusji się pojawił. Jak mówię, żadnego zaskoczenia nie widziałem, a tym bardziej sygnalizowania, że to będzie jakieś wielkie nieszczęście dla NInA, zaprzepaszczenie dorobku i tym podobne obawy, jakie dzisiaj słyszę. Oczywiście za te rekomendacje, które pan sporządził ze współpracownikami dla przyszłej instytucji kultury, bardzo dziękuję, za ten dokument, który pan tutaj pokazał. Gratuluje też certyfikatu ISO, o którym pan powiedział. Cieszę się, że nowa instytucja kultury z takim, powiedziałbym, wianem osiągniętym przez NInA będzie mogła funkcjonować.</u>
          <u xml:id="u-16.8" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Pani dyrektor Filmoteki Narodowej mówiła, że jest bieda w Filmotece Narodowej. A więc to jest też jakaś szansa dla Filmoteki Narodowej, że nowy dyrektor połączonej instytucji, FInA, będzie miał możliwość roztropnego dzielenia budżetu na zadania realizowane przez wspólną instytucję kultury i być może w części, którą ta instytucja kultury skonsumuje – w części, którą dzisiaj nazywamy Filmoteką Narodową – tego wrażenia tej biedy już nie będzie.</u>
          <u xml:id="u-16.9" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Myślę, że na użytek państwa senatorów ciekawa byłaby informacja – teraz ja zadam pytania, jeśli pan przewodniczący pozwoli – ze strony pan dyrektora Merczyńskiego, ile NInA posiada własnych zbiorów analogowych do digitalizacji, ile NInA ma unikalnych wizyt odnotowanych na portalu Ninateka.pl w miesiącu, i ile kosztuje utrzymanie portalu Ninateka.pl, łącznie z kosztami utrzymania serwerów, w miesiącu. A do pani dyrektor Sienkiewicz-Rogowskiej mam pytanie – to też może być ciekawe dla senatorów – ile Filmoteka Narodowa posiada zbiorów analogowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">W takim razie bardzo proszę o odpowiedzi. Najpierw pan dyrektor Merczyński, a potem pani dyrektor Sienkiewicz-Rogowska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#DyrektorNarodowegoInstytutuAudiowizualnegoMichalMerczynski">Odpowiedzi na pytania pana ministra zacznę może od komentarza do tego naszego spotkania. Otóż my nie byliśmy zaskoczeni tym zamiarem, ponieważ w ministerstwie kultury o tym zamiarze mówiło się od początku roku, a pan minister Gliński wyraził opinię, że przypuszczalnie to nastąpi, na konferencji w styczniu roku 2016. A więc nie było dla nas zaskoczeniem, że takie rozmowy, plany są. Także w czasie rozmów z dyrektorami naszego departamentu mówiono nam o tym, że być może takie połączenie będzie realizowane. A więc to nie było zaskoczenie. Wiemy też, że miał powstać zespół do oceny skutków tej regulacji, jaką byłoby takie połączenie. Dostałem nawet sygnał, że mam brać udział w pracach tego zespołu. Nie wiem, czy pani dyrektor również, ale ja taki sygnał dostałem. Potem jednak dostałem informację, że spotkanie się odbyło i zespół już nie pracował. Ja nie byłem w tym zespole, więc nie wiem, czy były dalsze prace. To w tym sensie nie było dla nas zaskakujące.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#DyrektorNarodowegoInstytutuAudiowizualnegoMichalMerczynski">Wyraziliśmy opinię, kiedy usłyszeliśmy dokładnie, jakie są, że tak powiem, przesłanki do tego, aby takiego połączenia dokonać. Wyraziliśmy ją po miesiącu od ogłoszenia przez ministra kultury… Dokument, który państwo macie, został opublikowany w połowie sierpnia, a nie teraz. A więc to nie jest… W ministerstwie też jest od połowy sierpnia. To tyle, żeby wyjaśnić kwestię, czy byliśmy zaskoczeni, czy nie. Nie byliśmy zaskoczeni, ale chcieliśmy wyrazić opinię, analizując… Ja nie dyskutuję z decyzją ministra, bo pan minister ma prawo do takich decyzji, natomiast jako dyrektor instytucji, jednej z tych, które mają być połączone, w okresie, który minister ogłosił nie na konsultacje społeczne w sensie ustawowo wymaganym, tylko na takie ogólne konsultacje w tej sprawie – tak to zostało w tym zamiarze połączenia opisane – wyraziłem… Wyraziliśmy naszą opinię, ona jest merytoryczna i tylko w tym zakresie funkcjonuje.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#DyrektorNarodowegoInstytutuAudiowizualnegoMichalMerczynski">I kwestie dotyczące tego, ile mamy własnych zasobów analogowych. PWA i NInA przez okres kilkunastu lat, właściwie już prawie 11 lat, nigdy nie miały zasobów analogowych – od razu tworzyły zasoby cyfrowe własne albo w postaci digitalizacji materiałów, które w ramach programu „Digitalizacja+” bądź innych, bądź własnych produkcji czy koprodukcji z mediami publicznymi… Tu jeszcze dodam, że w kilku przypadkach było tak, że jednak były to nasze środki na produkcję, szczególnie jeśli chodzi o Teatr Telewizji. Było pytanie, ile mamy zasobów analogowych. Odpowiadam: mamy zasoby cyfrowe. Mamy ileś taśm w naszym małym magazynie – mamy 100 m2 na zasoby analogowe. Tam jest tych rzeczy stosunkowo niewiele, ale i miejsca jest niewiele. Ono się sukcesywnie wypełnia. Powierzono nam kilkanaście depozytów, w tym analogowe depozyty taśm VHS od obywateli, które do nas docierały i które myśmy digitalizowali w ramach programu digitalizacyjnego skierowanego do prywatnych osób. My potem je wykorzystujemy zgodnie z prawem do celów udostępniania. Chodzi o projekt „Domowe Archiwum”, który jest w NInA realizowany. Zostało nam też przekazane archiwum Augusta Zamoyskiego, wybitnego rzeźbiarza, w postaci bodajże 120 rolek taśm formatu 9,5 mm z jedną perforacyjną dziurką, a nie po dwóch stronach klatki, które w pełni zdigitalizowaliśmy. Tam są unikatowe rzeczy. Projekt zrealizowany będzie, jak myślę, już przez nową instytucję i muzeum literatury. Tam są unikalne zdjęcia, amatorskie ujęcia filmowe z Witkacym, który na warszawskim Moście Poniatowskiego wraz z Romanem Jasińskim, swoją żoną Jadwigą Unrug i innymi przyjaciółmi staje się aktorem, odgrywając… Tego typu rzeczy są nam powierzane, takie analogowe rzeczy w NInA się znajdują.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#DyrektorNarodowegoInstytutuAudiowizualnegoMichalMerczynski">A jeśli chodzi o dane, to nie będę strzelał, tylko odpowiem dokładnie. Odwiedzin miesięcznie mamy ponad 149 tysięcy, odsłon – 389 tysięcy 602, a użytkowników ponad 89 tysięcy. To dotyczy Ninateki. Nie mam w tej chwili danych dotyczących innych portali, takich jak np. Muzykoteka Szkolna, która jest unikatową formą fakultatywnego narzędzia służącego nauczycielom muzyki do wykorzystywania w czasie lekcji wychowania muzycznego czy muzyki – nie pamiętam, jak się nazywa ten przedmiot po powrocie, że tak powiem, do powszechnego nauczania. Nie mam w tej chwili statystyk projektu, który dotyczy internetowego słownika biograficznego. Jak państwo wiecie, NInA prowadzi internetową wersję Polskiego Słownika Biograficznego – pierwsza edycja tego słownika pochodzi chyba z 1935 r.; to jest unikatowy projekt w polskiej historii – umieszczając tam, za zgodą Polskiej Akademii Nauk i Polskiej Akademii Umiejętności, poszczególne hasła. To jest projekt, który właściwie cały czas się rozwija. Tych danych nie mam i nie mam też danych dotyczących Dwutygodnika, ale mogę je państwu w każdej chwili dostarczyć.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#DyrektorNarodowegoInstytutuAudiowizualnegoMichalMerczynski">Powiem też, że roczne utrzymanie tego portalu to jest kwota od 700 do 800 tysięcy zł. Kwestia praw autorskich zamyka się, jak myślę, w kwocie 200, 250 tysięcy zł w skali roku,. NInA udało się zawrzeć długoletnie umowy, dzięki specjalnym ustaleniom z organizacjami zbiorowego zarządzania. A więc są to umowy na okres dłuższy niż rok. Dzięki temu mogliśmy np. kolekcję Pendereckiego, Lutosławskiego i Góreckiego przez 3 lata eksploatować. W tej chwili zawarliśmy umowy do przyszłego roku w ramach budżetu tegorocznego, który jest przyznawany przez ministerstwo kultury i sztuki na te cele.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">A teraz poproszę panią dyrektor Annę Sienkiewicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#DyrektorFilmotekiNarodowejAnnaSienkiewiczRogowska">Pozwolę sobie sięgnąć do notatek. Muszę powiedzieć, choć jest to oczywiste, że filmoteka jest ustawowo zobowiązana do gromadzenia całego zasobu kinematograficznego. Te zbiory cały czas przyrastają. Od pewnego momentu zbieramy zbiory nie tylko analogowe, ale i cyfrowe, bo jako instytucja musimy być również do tego przygotowani.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#DyrektorFilmotekiNarodowejAnnaSienkiewiczRogowska">Jeśli chodzi o analogowe zbiory – o odpowiedź na takie pytanie zostałam poproszona – to przechowujemy je w kilku lokalizacjach. Z przykrością muszę powiedzieć, że jeśli chodzi o instytucję, na czele której stoję, tylko jeden z obiektów jest własnością filmoteki. Z pozostałymi mamy ogromny kłopot, bo nie jesteśmy ich właścicielem. Wobec jednego z budynków, a w zasadzie wobec gruntu toczy się postępowanie reprywatyzacyjne. Mogę skomentować to tak, że powierzchnie, które w NInA są do dyspozycji, nie są tymi, do których można przenieść zbiory analogowe.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#DyrektorFilmotekiNarodowejAnnaSienkiewiczRogowska">Teraz powiem o ich wielkości. W archiwum filmowym w Łodzi przechowujemy negatywy filmów długometrażowych – to jest 1 tysiąc 858 tytułów w 62 tysiącach pudeł taśm optycznych, 20 tysięcy pudeł taśm magnetycznych. Bo to nie tylko obraz, ale również dźwięk. Przechowujemy tam też filmy krótkometrażowe. To są znowu tysiące pudeł, prawie 4 tysiące. W archiwum filmowym na Chełmskiej – budynek należy do Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych i jest dzierżawiony przez filmotekę – mamy… Będę podawać liczby pudeł, bo to pokazuje wielkość…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Mnie się wydaje, że wystarczy nam ta informacja. Czy pan minister sobie życzy, żebyśmy wysłuchali… Przecież wszyscy wiemy, jakie ogromne zasoby ma Filmoteka Narodowa i że one będą rosnąć. Czyli skutek jest taki, że będzie dominować…</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">No ale cyfrowe też zbierają.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Proszę państwa, ostatnia seria pytań. Pani senator Barbara Zdrojewska. Jeżeli ktoś ma jeszcze pytania, to proszę bardzo. Panią dyrektor poproszę o wyłączenie mikrofonu.</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Pani Senator, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#SenatorBarbaraZdrojewska">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#SenatorBarbaraZdrojewska">Pan minister pytał o zbiory analogowe. Zbiory analogowe chyba nie będą się zwiększały. No chyba że się mylę, nie jestem specjalistką.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#SenatorBarbaraZdrojewska">Szanowni Państwo, wchodzimy na jakieś dziwne… Ja bym chciała, żeby pan dyrektor Merczyński jednym słowem powiedział, ile ma pan magazynów, w których miałyby się zmieścić całe zasoby Filmoteki Narodowej. Proszę powiedzieć…</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#DyrektorNarodowegoInstytutuAudiowizualnegoMichalMerczynski">To nie jest tak, że…</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Zaraz, ale dopóki ja panu nie udzielę głosu…</u>
          <u xml:id="u-22.6" who="#SenatorBarbaraZdrojewska">Dobrze, rozumiem. Miałam przyjemność gościć w NInA i nie widziałam tam jakichś… Owszem, są tam jakieś magazyny, ale wydaje się, że…</u>
          <u xml:id="u-22.7" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-22.8" who="#SenatorBarbaraZdrojewska">Proszę państwa, mówimy o czymś zupełnie innym. To sytuacji w ogóle nie rozwiąże. Sprzęt owszem, ale przecież ten sprzęt jest udostępniany. Państwo fajnie tu powiedzieli o tych archiwach itd. Są w Polsce różne instytucje, które się zwracają do NInA, ponieważ chcą się zatroszczyć o to, co mają w formie analogowej, i chcą to zdigitalizować. Zresztą filmoteka pewnie również, chociaż nie wiem, jakie były powody… Były ogromne pieniądze na digitalizację właśnie. To były naprawdę duże, europejskie fundusze i mnie trochę dziwi, że Filmoteka Narodowa tego nie wykorzystała.</u>
          <u xml:id="u-22.9" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-22.10" who="#SenatorBarbaraZdrojewska">Ale pani już trochę czasu tam pracuje i mogła się pani tutaj jakoś wykazać.</u>
          <u xml:id="u-22.11" who="#SenatorBarbaraZdrojewska">A jeśli chodzi o pytanie, to pytanie jest krótkie. Jak po angielsku będzie się teraz nazywała ta instytucja? FInA…To jest pytanie do pana ministra.</u>
          <u xml:id="u-22.12" who="#SenatorBarbaraZdrojewska">Druga rzecz. Chyba pan przewodniczący komisji o to pytał. Chodzi o konkurs. Czy będzie konkurs na nowego szefa nowej instytucji? Mówi pan, że konsultacje… Mnie się wydawało, że słowa „konsultacje” użył pan wicepremier Gliński i to było chyba tutaj… Musiałabym sięgnąć do materiałów. Wydaje mi się, że pan wicepremier mówił o tym, że będzie okres, który sobie daje na skonsultowanie tej sprawy ze środowiskiem. Pan minister użył nieprecyzyjnej formuły, powiedział, że w środowisku się mówiło… Proszę nam przybliżyć, kto mówił w tym środowisku i czy zasięgaliście państwo opinii stowarzyszeń filmowych takich jak, nie wiem, PISF itd. Czy były takie opinie? Bardzo bym o taką informację poprosiła. Czy Stowarzyszenie Filmowców Polskich się w tej sprawie wypowiadało? Jest to sprawa z całą pewnością dotycząca tego środowiska w bardzo dużym stopniu.</u>
          <u xml:id="u-22.13" who="#SenatorBarbaraZdrojewska">Mogę się mylić, ale wydaje mi się, że… Czy państwo jeszcze macie jakieś kina studyjne w Polsce? Bo kiedyś to było… Prawda? Czy to dalej jest? Jeśli tak, to chciałabym zapytać o ewentualne ich losy. Czy ci pracownicy… Może na tym skończę. A więc czy mogłabym uzyskać odpowiedzi na pytania, jak po angielsku brzmieć będzie ta nazwa, czy będzie konkurs i kto konkretnie w środowisku o tym mówił? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Dobrze. Ja będę miał ostatnie pytanie do, jak podejrzewam, pana ministra Sellina, choć, jak znam życie, będzie chyba musiał odpowiedzieć na nie pan Merczyński. Zaraz powiem, dlaczego tak myślę. Otóż NInA ma też możliwości cyfryzacji, o czym wiadomo, prywatnych zbiorów analogowych. O tym wiemy od dawna, bo nasza komisja się tam spotykała… Jeżeli ja mówię o tym, że Filmoteka Narodowa może przykryć tę działalność z powodu swoich zadań, które musi wykonać – bardzo często musi się z nimi spieszyć, bo taśma ulega, że tak powiem, utlenieniu – to… Ja mam taśmę ze spotkania 2 wielkich filozofów, księdza Tischnera i tego, który reprezentował stronę agnostyków, w Kościele Mariackim w 1990 r. i ja będę chciał ją dla dobra Rzeczypospolitej w NInA zdigitalizować. Czy po tym połączeniu nie będzie tak, że pan dyrektor X mi powie, że mam czekać… Jak długo będę czekał? Czy się potem nie okaże, że ta taśma…</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Panie Mecenasie, pan wie, że ja takich rzeczy, jak ja mówię i ktoś inny mówi, nie cierpię. Jestem aktorem zawodowym…</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-23.4" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Wiem, podpowiada panu… Brałem to kiedyś, to się nazywa: sufler. A więc czy… Spadłem z pantałyku, ale wiecie, o co chodzi.</u>
          <u xml:id="u-23.5" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Na pytanie pani Barbary Zdrojewskiej będzie odpowiadał pan minister Jarosław Sellin. A potem… Do kogo to adresować? Do pani dyrektor Rogowskiej.</u>
          <u xml:id="u-23.6" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
          <u xml:id="u-23.7" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Panie Ministrze, oddaję panu głos, żeby pan to wszystko jakoś podsumował. To jest najważniejsze. Jeżeli będą jeszcze jakieś pytania uzupełniające lub będzie chciał zabrać głos pan dyrektor Merczyński, to oczywiście przed zamknięciem posiedzenia komisji udzielę głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Przede wszystkim zacznę od tego, że to chyba jakieś nieporozumienie. Pani senator Zdrojewska sugerowała albo tak to zrozumiała, że NInA ma być wielkim archiwum dla Filmoteki Narodowej. To nie o to chodzi w tym połączeniu. NInA ma przede wszystkim – wśród wielu innych zadań, które wypełnia i będzie dalej wypełniać – wykorzystać swój znakomity sprzęt, który ma, do pomocy w zarchiwizowaniu analogowego zbioru Filmoteki Narodowej. Ale to nie znaczy, że do magazynowania.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Jeśli chodzi o konsultacje społeczne, to, tak jak mówiłem, nie było takiego obowiązku, aczkolwiek muszę powiedzieć, że jeżeli jest tak, jak pani senator sugeruje, że środowisko miało w tej sprawie jednoznaczny pogląd… Ja tego nie zauważyłem. Przecież informacje – zarówno ta lipcowa, jak i ta październikowa – były publiczne. One były publikowane, znane w środowisku. Jedyna wypowiedź, którą ja odnotowałem, to pozytywna wypowiedź szefa Stowarzyszenia Filmowców Polskich w tej sprawie – że to dobry pomysł, by te 2 instytucje połączyć. Innych opinii nie odnotowałem. Może coś przeoczyłem.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Jeśli chodzi o nazwę angielską, to, no nie wiem, prawdopodobnie brzmieć ona będzie: National Cinematographic Archive – Audiovisual Institute. Być może tak. Popracujemy nad tym, jak to powinno po angielsku brzmieć.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Proszę?</u>
          <u xml:id="u-24.5" who="#SenatorBarbaraZdrojewska">Ważne jest, jak taka instytucja będzie się po angielsku nazywać, co będzie wyeksponowane w tej nazwie.</u>
          <u xml:id="u-24.6" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Po polsku, tak jak mówiłem, FInA. Po angielsku prawdopodobnie NCA-AI.</u>
          <u xml:id="u-24.7" who="#SenatorBarbaraZdrojewska">FInA czyli?</u>
          <u xml:id="u-24.8" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny.</u>
          <u xml:id="u-24.9" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Digitalizacja prywatnych nagrań oczywiście też będzie kontynuowana. Zdaje się, że nawet środki unijne zostały na to przeznaczone, a więc to jest obowiązek NInA. Jeśli dobrze usłyszałem z informacji, którą pan dyrektor przedstawił, to sytuacja, w której ktoś zwraca się z prośbą o digitalizację prywatnego archiwum analogowego, jest na razie incydentalna. Jeśli dobrze zrozumiałem… Ale może się rzeczywiście rozwinąć.</u>
          <u xml:id="u-24.10" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-24.11" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Jak mówiłem, 1 marca 2017 r. powstanie nowa instytucja. Kwestia tego, kto będzie kierował tą nową instytucją, jest to władztwo ministra kultury i dziedzictwa narodowego. Jaką metodą będzie ten nowy szef wyłoniony, to również jest władztwo ministra.</u>
          <u xml:id="u-24.12" who="#SenatorBarbaraZdrojewska">Ale nie pytałam, kto będzie szefem, tylko czy będzie konkurs. To jest proste pytanie, tak że byłby pan łaskaw…</u>
          <u xml:id="u-24.13" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Odpowiedziałem.</u>
          <u xml:id="u-24.14" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Odpowiedział pan minister.</u>
          <u xml:id="u-24.15" who="#SenatorBarbaraZdrojewska">Że nie wie pan. Tak?</u>
          <u xml:id="u-24.16" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Nie. Powiedziałem, że o metodzie…</u>
          <u xml:id="u-24.17" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Odpowiedział, że minister kultury zdecyduje…</u>
          <u xml:id="u-24.18" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">…zdecyduje minister.</u>
          <u xml:id="u-24.19" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">…jakim sposobem będzie wybrany, czy będzie mianowany, czy będzie konkurs.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#SenatorBarbaraZdrojewska">Ja przepraszam, ale my kierujemy pytania do ministra. Ja rozumiem, że pan wicepremier ma rozliczne zajęcia, ale my kierujemy pytania do ministra, a nie do… Pan mówi, że minister zadecyduje. No to właśnie mamy tu ministra, nasze spotkanie jest spotkaniem w tej sprawie, a pytanie jest bardzo proste: czy będzie konkurs, czy nie będzie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">I prosta jest odpowiedź, Pani Senator. Jest prosta odpowiedź.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#SenatorBarbaraZdrojewska">Przepraszam, ale…</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Minister zdecyduje i w odpowiednim czasie się pani dowie. To jest prosta odpowiedź.</u>
          <u xml:id="u-26.4" who="#SenatorBarbaraZdrojewska">I dosyć arogancka, Panie Ministrze, bardzo mi przykro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Przepraszam bardzo, uwaga, ale chcę troszeczkę, jak to się mówi, oliwy na fale…</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Pan Jarosław Rusiecki prosił o głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#SenatorJaroslawRusiecki">Ja mam w tym kontekście pewną konfuzję po wysłuchaniu wypowiedzi nieobecnej – przepraszam, ale powołam się na tę wypowiedź – pani senator Borys-Damięckiej. Pani senator w swojej wypowiedzi użyła sformułowania, że boi się pełnomocników, a w dalszej części powiedziała, że nie ma zaufania do konkursów, jeśli chodzi o wyłanianie szefów instytucji kultury. I ja mam pewną konfuzję w kontekście tego dialogu, który się przed chwilą odbył. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Aha, czyli pan… Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Ja jeszcze poproszę… Były jeszcze konkretne pytania do pani dyrektor Sienkiewicz-Rogowskiej i do pana dyrektora Merczyńskiego.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Proszę, Pani Dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#DyrektorFilmotekiNarodowejAnnaSienkiewiczRogowska">Pani senator pytała o kina studyjne. Na podstawie porozumienia z Polskim Instytutem Sztuki Filmowej filmoteka zajmuje się programem kin studyjnych i lokalnych. Jest ich w tej chwili ponad 250. Mają one pewne zadania przed sobą, głównie dotyczące doboru repertuaru oraz prowadzenia edukacji filmowej. Na bazie porozumienia z Polskim Instytutem Sztuki Filmowej filmoteka jest operatorem programów edukacyjnych: Filmoteka Szkolna i Akademia Polskiego Filmu. Dzięki współpracy z siecią kin studyjnych w ten sposób systemowo działa w całej Polsce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Pan dyrektor Merczyński, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#DyrektorNarodowegoInstytutuAudiowizualnegoMichalMerczynski">Odpowiedź na pytanie pani senator: magazyny w NInA – 100 m2 na przechowywanie materiałów audiowizualnych i audialnych analogowych i 100 m2 na, jak by to powiedzieć, dokumenty instytutu, które jesteśmy zobligowani archiwizować, i inne druki, którymi dysponujemy. Jest to po prostu poziom piwnicy.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#DyrektorNarodowegoInstytutuAudiowizualnegoMichalMerczynski">Mamy największą, że tak powiem, macierz do przechowywania zasobów cyfrowych – to jest ponad 5 PB. Kiedy był tworzony ten projekt unijny, to archiwum zostało tak zaprojektowane, by wszystkie zdigitalizowane zasoby mogły się tam znaleźć.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#DyrektorNarodowegoInstytutuAudiowizualnegoMichalMerczynski">Dopowiem tylko, że jeśli chodzi o program „Domowe Archiwum”, to jest to program stały, program własny NInA, ogłoszony po otwarciu naszego budynku rok temu i skierowany do obywateli, którzy chcieliby zdigitalizować własne VHS u nas w instytucie. On trwa, w tej chwili realizujemy to, co dostaliśmy od prawie tysiąca osób z całej Polski. Niektóre, wybrane przez naszych redaktorów archiwa wykorzystaliśmy do projektu programowego w czasie naszej konferencji „NInA Wersja Beta”. W tej chwili wstrzymaliśmy nabór, bo po prostu chcemy zrealizować to wszystkie, co zebraliśmy. Program pewnie będzie kontynuowany, ale to już jest zadanie na przyszłość. Tak że był dosyć powszechny rezonans, jest bardzo duże zainteresowanie tego typu przedsięwzięciami. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Panie Ministrze, za chwilę zamknę posiedzenie. Czy nie chce pan, zgodnie z zasadami, zabrać głosu przed zamknięciem w ramach ostatniego słowa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Ja tylko chciałbym prosić wszystkich obserwatorów tej naszej polityki, również tego fragmentu naszej polityki, jakim jest zamiar połączenia tych 2 instytucji, o zrezygnowanie z pewnej etyki podejrzliwości, bo ona nie jest właściwa w tej sprawie, i o pomyślenie o tym w kategoriach, tak jak mówiłem na początku, synergii działań, która przyniesie dobre efekty dla kultury narodowej. Synergii działań doświadczonych, zasłużonych 2 instytucji, które łącznie działając, będą przynosiły jeszcze lepsze efekty dla kultury narodowej. To wszystko, co w tej sprawie na koniec chciałem powiedzieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Proszę państwa, za sekundę zamknę posiedzenie komisji, ale muszę jeszcze wyrazić moją opinię, człowieka, który 47 lat zawodowo zajmuje się sztuką teatru, filmu i telewizji. Ja rozumiem programy, które mają na celu, nie wiem, oszczędności czy wprowadzenie jakichś zmian, bo sam takie przeprowadzałem w Krakowie, ale w tym przypadku twierdzę, że… W mojej opinii to nie jest dobry kierunek ze względu na to, że te 2 instytucje, Panie Ministrze, mają zupełnie różne zakresy oddziaływania. Obawiam się, że…</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Nie tak zupełnie.</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Dobrze. Wyraziłem swoją opinię. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-35.4" who="#PrzewodniczacyJerzyFedorowicz">Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 16 minut 51)</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>