text_structure.xml 9.92 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselWieslawWalendziak">Witam wszystkich. Otwieram posiedzenie połączonych komisji. Porządek dzienny został państwu doręczony. Czy do porządku są uwagi lub wnioski? Nie słyszę. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty. Mamy przed sobą zestawienie poprawek, które będziemy po kolei rozpatrywać. Poprawka nr 1. Poseł Marek Suski proponuje nadanie art. 1 następującego brzmienia: "Ustawa określa: 1) zasady i tryb gospodarowania mieniem Skarbu Państwa będącym w trwałym zarządzie jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej, 2) zasady i tryb gospodarowania mieniem pozostałym po likwidacji państwowych osób prawnych, dla których organem założycielskim lub organem nadzoru był Minister Obrony Narodowej, 3) zadania i zasady działalności oraz organizację Agencji Mienia Wojskowego". Czy pan poseł Marek Suski jest obecny? Nie ma. Proszę o zabranie głosu przedstawiciela rządu</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejMaciejGorski">Proponujemy odrzucenie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselWieslawWalendziak">Czy jeszcze ktoś chce się wypowiedzieć w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselMarekMuszynski">O ile pamiętam przebieg dyskusji w czasie prac podkomisji, to poprawki nr 1, 2 i 3 prowadzą do przywrócenia pierwotnego kształtu ustawy, czyli do wyłączenia z jej zakresu MSWiA, które zostało włączone w czasie prac Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselTadeuszKaleniecki">Poprawki nr 1, 2, 3, 5 i 7 należy głosować łącznie, tak jak jest tu zapisane, dlatego że wszystkie one dotyczą wykluczenia ministra spraw wewnętrznych i administracji. Przypomnę, że w czasie wspólnych obrad obie komisji głosowały za tym, aby włączyć do tej ustawy MSWiA i nie tworzyć odrębnej Agencji Mienia Służby Wewnętrznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselWieslawWalendziak">Przypomnę, że poprawka nr 3 brzmi: "Rada Nadzorcza Agencji składa się z siedmiu członków powoływanych przez Ministra Obrony Narodowej po porozumieniu z ministrem właściwym ds. Skarbu Państwa. W szczególnie uzasadnionych przypadkach Minister Obrony Narodowej po porozumieniu z ministrem właściwym ds. Skarbu Państwa może odwołać Radę Nadzorczą Agencji, Przewodniczącego Rady Nadzorczej Agencji lub poszczególnych jej członków w czasie trwania kadencji". To jest przywrócenie poprzednich zapisów. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem poprawek nr 1, 2 i 3? Stwierdzam, że przy 4 głosach za, 12 przeciwnych i braku wstrzymujących się, komisje postanowiły rekomendować Sejmowi odrzucenie poprawek nr 1, 2 i 3 zgłoszonych przez posła Marka Suskiego. Przystępujemy do rozparzenia poprawki nr 4. Po pkt 19 dodaje się pkt 19a w brzmieniu: "Nieruchomości zabudowane budynkami mieszkalnymi i nieruchomości lokalowe Agencji można przekazać Wojskowej Agencji Mieszkaniowej w zamian za przekazanie jej przez Wojskową Agencję Mieszkaniową środków finansowych w wysokości określonej w umowie przekazania, nie więcej jednak niż wartość przekazanych nieruchomości". Tę poprawkę zgłosił pan poseł Ryszard Chodynicki, proszę o jej uzasadnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselRyszardChodynicki">Ta poprawka umożliwia dobre współdziałanie pomiędzy WAM a AMW, dlatego że WAM nie może w drugą stronę przekazać wartości materialnej. Zgodnie z tym przepisem możliwe będzie wyrównanie, jeżeli AMW przekaże WAM jakieś nieruchomości, to ta będzie mogła za nie zapłacić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselWieslawWalendziak">Czy są jakieś opinie w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselBronislawKomorowski">Chcę zapytać posłów z Komisji Skarbu Państwa lub przedstawiciela resortu Skarbu Państwa, jak się ma ta propozycja do kwestii kontroli przepływów finansowych. Proponuje się tutaj, aby jedna agencja dokonywała z drugą agencją rozliczeń z tytułu przekazywanych części mienia Skarbu Państwa w ogóle bez udziału budżetu. Wydaje mi się to dość karkołomnym rozwiązaniem. Pewnie ułatwi to wzajemne rozliczenia, ale z punktu czystości przepływów finansowych jest to chyba rozwiązanie wątpliwe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselWieslawWalendziak">Podzielam tę opinię. Na ogół jest tak, że agencje są nadzorowane przez konkretne ministerstwo, a tu proponuje się utworzenie pozabudżetowego porozumienia poziomego. Proszę rząd o ustosunkowanie się do tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PodsekretarzstanuwMONMaciejGorski">Proponujemy przyjęcie tej poprawki, bo ułatwi ona przepływ pieniędzy i współpracę pomiędzy jedną i drugą agencją w ramach MON.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselWieslawWalendziak">Czy są jeszcze jakieś głosy w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">W związku z tym, że jest to poprawna legislacyjnie zmiana merytoryczna, Biuro Legislacyjne nie zgłasza do niej uwag, chcemy tylko przypomnieć, że w ust. 2 art. 25a obowiązującej ustawy o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa i Agencji Mienia Wojskowego jest zapisany inny tytuł prawny do tego typu działań. Dotyczy on tylko nieruchomości i nie przewiduje możliwości przekazywania środków finansowych. Przepis mówi tak: "Nieruchomości Skarbu Państwa przeznaczone w planach zagospodarowania przestrzennego pod budownictwo mieszkaniowe, które mogą być przeznaczone na ten cel, Agencja może przekazywać Wojskowej Agencji Mieszkaniowej, a WAM może przekazać Agencji nieruchomości, które nie będą przez nią zagospodarowane na ten cel". Proponowana zmiana ma charakter merytoryczny, bo dopuszcza się w niej możliwość nie tylko przekazywania towaru za towar, ale także środków finansowych za towar.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselWieslawWalendziak">Czy rząd podziela tę uwagę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PodsekretarzstanuwMONMaciejGorski">Tak, podtrzymujemy nasze stanowisko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselWieslawWalendziak">Rozumiem, że poseł Ryszard Chodynicki nie ma nic przeciwko temu, żeby skorygować ten zapis.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselRyszardChodynicki">To rozwiązanie było konsultowane z przedstawicielami obu agencji w terenie i uważali oni, że ułatwi ono współpracę pomiędzy AMW i WAM.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselWieslawWalendziak">Czy mógłby się pan odnieść do wypowiedzi Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselTadeuszKaleniecki">Optuję za przyjęciem tej poprawki, chociażby dlatego, że, jak podkreśliło Biuro Legislacyjne, obecnie istnieje tylko możliwość wymiany nieruchomości, a nie ma możliwości przekazywania środków finansowych. To rozwiązanie umożliwi AMW otrzymanie za nieruchomość środków finansowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselRyszardChodynicki">Podtrzymuję tę poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselWieslawWalendziak">Kto jest za pozytywnym rekomendowaniem poprawki w tym brzmieniu. Stwierdzam, że 20 głosami, przy braku przeciwnych i 3 wstrzymujących się, komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie poprawki nr 4. Przystępujemy do łącznego rozpatrzenia poprawek nr 5, 6 i 7.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Zwracam uwagę, że te poprawki łączą się nierozerwalnie merytorycznie z poprawkami 1, 2 i 3, bo wszystkie one dotyczą przywrócenia zapisu pierwotnego, czyli nieobejmowania zakresem ustawy mienia należącego do MSWiA. Dlatego sugerowaliśmy, aby poprawki nr 1, 2 i 3 oraz 5, 6 i 7 głosować w jednym bloku. Nie powinno być tak, że część z nich zostanie odrzucona, a część przyjęta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselWieslawWalendziak">Przyjmujemy pańską sugestię, bo gdyby część z tych poprawek została przyjęta, a część odrzucona, to stworzylibyśmy potworka legislacyjnego. Niewątpliwie będą one głosowane łącznie. My jesteśmy już po głosowaniach nad pierwsza częścią i dlatego musimy teraz zagłosować nad poprawkami nr 5, 6 i 7. Kto jest za przyjęciem poprawek nr 5, 6 i 7? Stwierdzam, że przy 8 głosach za, 14 przeciwnych i braku wstrzymujących się, komisje postanowiły rekomendować Sejmowi odrzucenie poprawek nr 5, 6 i 7. Proszę, aby UKIE przedstawiło swoją opinię do jutra rana. Proponuję, aby posłem sprawozdawcą był pan poseł Tadeusz Kaleniecki, który był przewodniczącym podkomisji. Nie ma sprzeciwu. Stwierdzam, że sprawozdawcą został wybrany pan poseł Tadeusz Kaleniecki. Zamykam posiedzenie połączonych komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>