text_structure.xml 10.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoslankaAlicjaMurynowicz">Otwieram posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Rodziny oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Witam przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury z podsekretarzem stanu panem ministrem Wiesławem Szczepańskim oraz zaproszonych gości. Porządek dzienny posiedzenia przewiduje rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w drugim czytaniu rządowego projektu ustawy o finansowym wsparciu tworzenia w latach 2004-2005 lokali socjalnych, noclegowni i domów dla bezdomnych /druki nr 2543 i 2743/. Podczas drugiego czytania zgłoszono 4 poprawki. Przechodzimy do ich rozpatrzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselTomaszTomczykiewicz">Proponuję poprawkę nr 1 głosować jako ostatnią. Decyzja Klubu Poselskiego PO w sprawie poprawki nr 1 będzie zależała od rozstrzygnięć w sprawie poprawek nr 2 i 3. Przyjęcie poprawki nr 1 jako pierwszej może spowodować, przy niezwiększonym poziomie środków na finansowe wsparcie tworzenia przez gminy w latach 2004-2005 lokali socjalnych, noclegowni i domów dla bezdomnych, zostanie ograniczona ilość gmin, które będą partycypować w pomocy publicznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoslankaAlicjaMurynowicz">Przypominam, że Komisja rozpatruje poprawki zgodnie z kolejnością artykułów, których dotyczą. Nie można zmieniać kolejności, dlatego że państwo uzależniacie od tego stanowisko swojego klubu. Uważam, że tworzenie takiego precedensu byłoby niebezpieczne. Sądzę, że po wyjaśnieniach posła wnioskodawcy i wyjaśnieniach resortu sprawa będzie jasna i każdy z państwa podejmie decyzję zgodną z własnym sumieniem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselTomaszTomczykiewicz">Wnoszę o przegłosowanie poprawki nr 1 jako ostatniej. Regulamin Sejmu chyba nie zabrania zmiany kolejności głosowania poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoslankaAlicjaMurynowicz">Proszę o opinię Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuRadoslawRadoslawski">Poprawki umieszczane są w zestawienie poprawek zgodnie z kolejnością przepisów, których dotyczą. Komisje mogą podjąć decyzję o rozpatrywaniu poprawek w innej kolejności niż w zestawieniu. Regulamin Sejmu nie porusza tej kwestii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoslankaAlicjaMurynowicz">Pan poseł Tomasz Tomczykiewicz zgłosił wniosek formalny, aby poprawka nr 1 była głosowana przez Komisje jako ostatnia. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem wniosku? Stwierdzam, że Komisje, przy 15 głosach za, 17 przeciwnych i 4 wstrzymujących się, odrzuciły wniosek. Komisje będą rozpatrywać poprawki zgodnie zestawieniem. Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 1. Wnioskodawcą jest pan poseł Antoni Stryjewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselAntoniStryjewski">W poprawce nr 1 wnioskodawcy proponują zwiększenie finansowego wsparcia ze strony państwa na realizację przedsięwzięcia z maksimum 35% kosztów tego przedsięwzięcia do maksimum 50%. Po 1 maja br. gminy będą musiały przygotowywać fundusze na realizację projektów unijnych. Nie będą zatem mogły w odpowiednim zakresie uczestniczyć w przygotowaniu inwestycji dla bezdomnych. Dlatego zasadne jest zwiększenie partycypacji państwa w kosztach tych inwestycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoslankaAlicjaMurynowicz">Proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyWieslawSzczepanski">Przyjęcie poprawki nr 1 spowoduje, że przy ograniczonej ilości środków pieniądze mogą trafić do mniejszej liczby wnioskodawców. Rząd jest przeciw przyjęciu tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoslankaAlicjaMurynowicz">Czy do poprawki nr 1 są uwagi? Nie widzę. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 1? Stwierdzam, że Komisje, przy 11 głosach za, 16 przeciwnych i 10 wstrzymujących się, postanowiły rekomendować Sejmowi odrzucenie poprawki nr 1. Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 2. Wnioskodawcą jest pan poseł Antoni Stryjewski. Zwracam uwagę, że poprawka nr 2 różni się od poprawki nr 3 kwotą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselAntoniStryjewski">W poprawce nr 2 wnioskodawcy proponują zwiększenie łącznej kwoty finansowego wsparcia w latach 2004-2005 z Funduszu Dopłat z 15 mln zł do 50 mln zł. Uważamy, że zwiększenie tej kwoty umożliwi skorzystanie z pomocy państwa większej liczbie gmin.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoslankaAlicjaMurynowicz">Proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PodsekretarzstanuwMIWieslawSzczepanski">Poprawka nr 2 na dzień dzisiejszy jest niemożliwa do zrealizowania. Proszę pana posła wnioskodawcę o wskazanie źródła finansowania. Na Funduszu Dopłat znajduje się obecnie kwota 32 mln 600 tys. zł. Konsekwencją przyjęcia tej poprawki musiałaby być nowelizacja innych ustaw albo wskazanie dodatkowych źródeł finansowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselJerzyCzerwinski">Czy z Funduszu Dopłat nie została przekazana w formie dotacji bezzwrotnej dla budżetu kwota 120 mln zł? Rozumiem, że te środki są zapisane w rezerwie. Można zatem przenieść z rezerwy do Funduszu Dopłat 35 mln zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PodsekretarzstanuwMIWieslawSzczepanski">Początkowo Fundusz Dopłat był planowany na kwotę 123 mln zł. W budżecie została ujęta kwota 102 mln zł, ale z tej kwoty nie zostało przekazane 70 mln zł. Obecnie na Funduszu Dopłat znajdują się środki w wysokości 32 mln 600 tys. zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoslankaAlicjaMurynowicz">Decydujemy o trudnych sprawach. Proszę państwa posłów o uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PodsekretarzstanuwMIWieslawSzczepanski">Ministerstwo Finansów nie przekazało tych środków, zostały przeznaczone na realizację innych ważnych zadań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoslankaAlicjaMurynowicz">Czy do poprawki nr 2 są inne uwagi? Nie widzę. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 2? Stwierdzam, że Komisje 18 głosami, przy 17 przeciwnych i 5 wstrzymujących się, postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie poprawki nr 2. W tej sytuacji poprawka nr 3 staje się bezprzedmiotowa. Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 4. Wnioskodawcą jest pan poseł Antoni Stryjewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselAntoniStryjewski">W poprawce nr 4 wnioskodawcy proponują obniżenie wymaganego zaangażowania środków własnych gminy z 50% na 30% przewidywanych kosztów przedsięwzięcia. Pozwoli to szybciej uruchomić środki z dotacji państwowej. Dlatego obniżenie progu jest uzasadnione.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoslankaAlicjaMurynowicz">Proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PodsekretarzstanuwMIWieslawSzczepanski">Uważamy tę poprawkę za słuszną. Istotnie obniżenie progu będzie sprzyjać szybszemu uruchomieniu finansowego wsparcia. Przypominam, że w przyjętej przez Komisje poprawce nr 2 nie wskazano źródła finansowania. Czy w tej sytuacji można było ją poddać pod głosowanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoslankaAlicjaMurynowicz">Źródła finansowania wnioskodawcy są zobowiązani wskazywać tylko w przypadku poprawek do ustawy budżetowej. Czy do poprawki nr 4 są inne uwagi? Nie widzę. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 4? Stwierdzam, że Komisje 41 głosami, przy braku przeciwnych i wstrzymujących się, postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie poprawki nr 4. Chciałabym, żeby sprawozdanie Komisji było rozpatrzone na bieżącym posiedzeniu Sejmu. UKIE zostało zobowiązane do przedstawienia opinii o zgodności poprawek z prawem Unii Europejskiej. Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy. Dotychczas ja byłam sprawozdawcą. Czy są inne kandydatury? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisje ponownie powierzyły mi funkcję sprawozdawcy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselJozefMioduszewski">Jeśli Sejm odrzuci poprawkę nr 2, to wówczas będzie głosowana poprawka nr 3...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoslankaAlicjaMurynowicz">Poprawka nr 3 nie została wycofana. Nie była głosowana przez Komisje, bo okazała się bezprzedmiotowa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselJozefMioduszewski">Ale jeśli będzie głosowana przez Sejm, powinna mieć rekomendację Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoslankaAlicjaMurynowicz">Poprawka nr 3 otrzyma w sprawozdaniu rekomendację - odrzucić. Taka jest zasada. Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny. Zamykam posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Rodziny oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>