text_structure.xml 13.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselWladyslawStepien">Otwieram posiedzenie Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. Witam członków Komisji i przybyłych gości. Dzisiejsze posiedzenie jest kontynuacją rozpoczętego w październiku procedowania nad senackim projektem ustawy o zmianie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz ustawy - Prawo wodne. Przypominam, że na poprzednim posiedzeniu Komisji nie znaliśmy stanowiska rządu w tej sprawie. W związku z tym, o krótką wypowiedź poproszę najpierw reprezentanta projektodawców - pana senatora Włodzimierz Łęckiego - a następnie pana ministra Czesława Śleziaka o przedstawienie stanowiska rządu, po czym podejmiemy decyzję dotyczącą dalszego procedowania. Panie senatorze, oddaję panu głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SenatorWlodzimierzLecki">Senat wystąpił z inicjatywą legislacyjną dotyczącą zmian w ustawie o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz ustawie - Prawo wodne, które umożliwiłyby prowadzenie gospodarki wodnej, ujęć wodnych, oczyszczalni ścieków oraz zaopatrzenie ludności w wodę przez spółki wodne. Te dwie ustawy uchwalone w 2001 r. powodują, że z dniem 1 stycznia 2003 r., a więc za niecały miesiąc, spółki wodne stracą prawo do prowadzenia działalności tego typu. W skali kraju jest kilkadziesiąt spółek wodnych, które oprócz swego nominalnego zadania - melioracji i poprawy stosunków wodnych na określonych terenach - prowadzą zbiorowe zaopatrzenie ludności w wodę oraz oczyszczalnie ścieków. Niektóre z tych oczyszczalni są duże. Na przykład, część ścieków w Bydgoszczy oczyszczana jest w oczyszczalni prowadzonej przez spółkę wodną. Sprawa jest o tyle skomplikowana, że oczyszczalnie i zbiorowe oczyszczanie ścieków mogą prowadzić tylko podmioty gospodarcze - przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne. Aby tego uniknąć, Senat zaproponował wprowadzenie zmian umożliwiających spółkom wodnym prowadzenie tej działalności. Sprawa jest dość kontrowersyjna, jako że spółki wodne de nomine powołane są do prowadzenia innej działalności. Jednak z drugiej strony istnieje silny lobbing przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych, które nie chcą dopuścić spółek wodnych do tej działalności, między innymi ze względów konkurencyjnych. W druku, który macie państwo przed sobą, przedstawione są konkretne poprawki do jednej i do drugiej ustawy, umożliwiające spółkom wodnym zaopatrywanie ludności w wodę i prowadzenie oczyszczalni ścieków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselWladyslawStepien">Proszę pana ministra Czesława Śleziaka o przedstawienie stanowiska rządu w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaCzeslawSleziak">Rząd na wczorajszym posiedzeniu przyjął stanowisko wobec senackiego projektu ustawy o zmianie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz ustawy - Prawo wodne zawartego w druku nr 916. Proszę pozwolić, że nie będę szczegółowo referować całego stanowiska i ograniczę się do konkluzji, chyba że państwo uznają, że szczegółowe uzasadnienie tego stanowiska jest potrzebne. Rząd uznając za interesującą ideę włączenia spółki wodnej do katalogu podmiotów wykonujących zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków zauważa, że potrzeba, zakres i charakter zmian w ustawie o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, a w szczególności w ustawie - Prawo wodne, w zakresie dotyczącym bytu prawnego spółki wodnej, wymagają ponownej analizy. Spółka wodna jest podmiotem specyficznym i chociaż występuje w polskim porządku prawnym od kilkudziesięciu lat, zawsze jest to instytucja prawa wodnego, przewidziana do wykonywania zadań określonych w kolejnych ustawach regulujących problematykę gospodarowania wodami. Dlatego też włączenie tego specyficznego podmiotu do wykonywania zadań określonych w ustawie o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, czyli uczynienie ze spółki wodnej podmiotu odpłatnie świadczącego usługi, z pewnością wymagałoby o wiele dalej idących zmian w obu ustawach, a w ustawie - Prawo wodne zmian o charakterze systemowym. W związku z powyższym, rząd, który dotąd nie przewidywał wszczęcia prac legislacyjnych nad zmianą obu ustaw w wymienionym zakresie, nie udziela poparcia uregulowaniom dotyczącym zmiany statusu spółki wodnej w kształcie przedłożonym przez autorów senackiego projektu ustawy. Rząd proponuje autorom projektu ustawy dokonanie ponownej dogłębnej analizy zagadnienia zmierzającej do przygotowania propozycji przepisów, które w pełni pozwolą na włączenie spółki wodnej do kręgu podmiotów uprawnionych do świadczenia usług w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeby, celu i zakresu takich zmian. Rząd proponuje autorom senackiego projektu ustawy rozważenie propozycji zmiany art. 212 ustawy - Prawo wodne, który w obowiązującym brzmieniu stanowi, że spółki wodne, które do wejścia w życie tej ustawy w dniu 1 stycznia 2003 r., wykonywały działalność w zakresie uregulowanym ustawą o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, mogą prowadzić tę działalność nie dłużej niż 12 miesięcy od dnia wejścia wżycie ustawy - Prawo wodne, to jest do 31 grudnia 2003 r. Do tego czasu takie spółki wodne powinny się zlikwidować lub zmienić profil działalności. Dlatego, by uzyskać czas na wprowadzenie w obu przedmiotowych ustawach koniecznych systemowych zmian, rząd proponuje autorom senackiego projektu ustawy ograniczenie przedłożenia zawartego w druku nr 916 do zmiany brzmienia przepisu art. 212 ustawy - Prawo wodne. Zmiana tego przepisu powinna zmierzać w kierunku przesunięcia na 31 grudnia 2003 r. terminu, do którego spółki wodne mogą prowadzić działalność w zakresie uregulowanym w ustawie o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSrodowiskaCzeslawSleziak">W ocenie rządu, przyjęcie takiego rozwiązania i doprowadzenie do uchwalenia przez Sejm zmiany przepisu art. 212 z całą pewnością umożliwi autorom inicjatywy zmierzającej do zapewnienia spółkom wodnym możliwości funkcjonowania na rynku usług wodociągowo-kanalizacyjnych dokonanie stosownej analizy zagadnienia i przygotowanie pełnego pakietu zmian w ustawie o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków oraz ustawie - Prawo wodne, zapewniającego realizację tego zamierzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselWladyslawStepien">Stanowisko rządu jest jasne. Rząd proponuje przedłużenie funkcjonowania spółek wodnych o 12 miesięcy i wspólne dokonanie przez inicjatorów projektu oraz członków Komisji dogłębnej analizy bytu prawnego spółek wodnych i przedstawienie propozycji nowych rozstrzygnięć. Panie senatorze, czy według autorów projektu ustawy stanowisko rządu jest możliwe do przyjęcia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#SenatorWlodzimierzLecki">Jest to przekonujące stanowisko. To prawda, że inicjatywa senacka regulowała jeden z istotnych elementów i wywołana była tym, że z końcem roku spółki wodne musiałyby zaprzestać działalności, o której wspominałem. Rzeczywiście tę sprawę trzeba głębiej rozważyć i uwzględnić jeszcze inne elementy, które również powinny ulec zmianie. Ponieważ w sensie prawnym sprawa będzie uregulowana - spółki wodne jeszcze przez rok będą mogły prowadzić działalność - w tym czasie, w porozumieniu z rządem, będzie można wypracować formułę, którą wszyscy zaakceptują.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselWladyslawStepien">Czy są w tej sprawie uwagi ze strony Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">W związku z tym, trzeba będzie przerobić projekt ustawy tak, żeby dotyczył tylko ustawy - Prawo wodne i wprowadzenia zmiany polegającej na nadaniu nowego brzmienia art. 212, który o 2 lata przedłuży okres działalności spółek wodnych, a także zmiany artykułu dotyczącego wejścia w życie ustawy, zgodnie z którym ustawa wejdzie w życie 31 grudnia 2002 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselWladyslawStepien">Czy ktoś z członków Komisji chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselMaciejGiertych">Rozumiem, że aby to szybko przeprowadzić, traktujemy tę zmianę jako autopoprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselWladyslawStepien">Jeżeli Komisja przyjmuje stanowisko rządu, oznacza to, że w sprawozdaniu zmienia się treść art. 212. Wszystkie wcześniejsze propozycje zmian Komisja odrzuca, natomiast art. 212 otrzymuje brzmienie, zgodnie z którym przesuwa się termin o 12 miesięcy, czyli do 31 grudnia 2003 r., a ustawa wchodzi w życie 31 grudnia 2002 r. W ten sposób wyglądałoby sprawozdanie Komisji w wyniku dzisiejszego procedowania. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła tę propozycję. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja propozycję przyjęła. Prosiłbym, żeby w Biurze Legislacyjnym Kancelarii Sejmu potraktowano tę sprawę możliwie szybko. Biorąc pod uwagę, że ta nowelizacja powinna wejść w życie 1 stycznia 2003 r. będziemy zabiegać - prosimy w tym względzie o akceptację Komisji - żeby jeszcze podczas tego posiedzenia Sejmu odbyło się drugie i trzecie czytanie zmienionego projektu ustawy. Czy są uwagi w tej sprawie? Nie ma uwag. Stwierdzam, że Komisja przyjęła tę propozycję. Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselJanChojnacki">Proponuję kandydaturę pana posła Władysława Stępnia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselWladyslawStepien">Czy są inne propozycje? Nie ma. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła moją kandydaturę na posła sprawozdawcę. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja dokonała wyboru posła sprawozdawcy. Prosiłbym, żeby Urząd Komitetu Integracji Europejskiej jeszcze dziś przedstawił opinię do przyjętych zmian. Oddaję głos pani dyrektor Annie Różanek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieSrodowiskaAnnaRozanek">Ponieważ pewne zapisy zostały ustalone z przedstawicielami Biura Legislacyjnego, chciałabym je odczytać, żeby wszyscy członkowie Komisji mieli jasność, jakie zapisy będą w tej ustawie. Art. 212 brzmiałby: "Spółki wodne, które w dniu wejścia w życie ustawy wykonywały działalność, o której mowa w art. 164 ust. 3, mogą prowadzić tę działalność nie dłużej niż 2 lata od dnia wejścia w życie ustawy". Dlaczego 2 lata? Dlatego, że ustawa - Prawo wodne - a tym samym art. 212 - weszła w życie od 1 stycznia 2002 r. W związku z tym, aby przedłużyć termin o kolejne 12 miesięcy, z formalnoprawnego punktu widzenia trzeba wprowadzić taki zapis. Poza tym znajdzie się następujący zapis: "Ustawa wchodzi w życie z dniem 31 grudnia 2002 r.". Oznacza to, że aby zadziałał przepis, który przeczytałam wcześniej, ustawa musi wejść w tym roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselWladyslawStepien">To uściślenie sygnalizował również przedstawiciel Biura Legislacyjnego. Przechodzimy do spraw różnych. Chciałbym skorygować wczorajszą informację dotyczącą wyjazdu w związku z zaproszeniem dyrektora generalnego Lasów Państwowych. Wyjazd ten, ze względu na to, że 11 grudnia odbywają się w Ministerstwie Środowiska ważne spotkania, jest przesunięty na 12 grudnia. Wyjazd jest planowany o 7.30 sprzed gmachu Sejmu. W tej sprawie chciałby jeszcze zabrać głos pan przewodniczący, poseł Krzysztof Filipek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselKrzysztofFilipek">Wyjazd miał się odbyć 11 grudnia, ale ze względu na to, że minister środowiska zaprasza nas na wręczenie nagród "Lider polskiej ekologii", uzgodniliśmy, że 11 grudnia weźmiemy udział w uroczystości pod przewodnictwem pan ministra środowiska w Warszawie, a 12 grudnia zrealizujemy wcześniej zaplanowany wyjazd na zaproszenie dyrektora generalnego Lasów Państwowych. Zapraszam członków Komisji na 12 grudnia na godz. 7.30.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselWladyslawStepien">Dziękuję wszystkim za udział w obradach. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>