text_structure.xml 5.32 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Gospodarki i Spraw Zagranicznych. Witam przedstawicieli rządu, przedstawicieli środowiska biznesu i innych przybyłych gości. Porządek dzienny został państwu przedstawiony na piśmie. Czy mają państwo do niego uwagi? Nie słyszę. Stwierdzam, że porządek został przyjęty. Przystępujemy do realizacji porządku obrad. Rząd przedłożył Komisjom odpowiedź na dezyderat w sprawie roli polskiej dyplomacji w promocji interesów gospodarczych Polski za granicą. Stosowny dokument skierował do nas minister Włodzimierz Cimoszewicz. Proszę pana ministra Jana Truszczyńskiego o wprowadzenie do dyskusji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanTruszczynski">Jak państwo wiedzą w Polsce utrzymuje się dwoisty system, w ramach którego zadania w zakresie stosunków gospodarczych i promocji naszych interesów gospodarczych za granicą wykonywane są przez wydziały ekonomiczne handlowe, działające w 76 naszych ambasadach. Są one podporządkowane resortowi gospodarki. Zajmuje się tym także 31 polskich przedstawicielstw dyplomatycznych, które prowadzą zintegrowaną działalność polityczno-dyplomatyczną oraz ekonomiczno-handlową w 79 krajach. Te ostatnie podlegają Ministerstwu Spraw Zagranicznych. Nie ukrywam, że w takim stanie rzeczy nie osiągamy pełnej optymalności wykorzystania środków budżetowych. Fundusze przeznaczone na promocję gospodarczą są przede wszystkim w dyspozycji resortu gospodarki, zaś pozostałe 31 placówek, o których wspomniałem, nie mają praktycznie dostępu do tych środków. Budżet resortu spraw zagranicznych jest przewidziany dotychczas głównie na promocję kulturalną, naukową i promocję wizerunku kraju, zaś niewiele pozostaje na bezpośrednie zadania w zakresie promowania polskiego eksportu i Polski jako dobrego miejsca dla lokalizacji inwestycji bezpośrednich. W tej chwili powstaje Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych, która w docelowym kształcie zajmować się będzie promocją polskiej gospodarki i ściśle współpracować będzie z resortem spraw zagranicznych oraz resortem gospodarki. Optymalnym rozwiązaniem byłoby uregulowanie tych kwestii w drodze ustawowej. Powołanie Agencji jest jedynie elementem całości. Uregulowanie spraw promocji w ustawie byłoby pożądanym kierunkiem prac nad organizacją współpracy obu resortów i podległych im placówek. W Ministerstwie Spraw Zagranicznych jesteśmy przekonani, iż ustawowy podział odpowiedzialności i kompetencji oraz środków na promocję zagraniczną sprzyjałby zgodnemu współdziałaniu wszystkich jednostek odpowiedzialnych za prezentację naszych walorów i atutów za granicą. W drodze ustawy można przede wszystkim powołać Radę Promocji Polski przy Prezesie Rady Ministrów lub Ministrze Spraw Zagranicznych. Jej zadaniem byłoby wytyczanie kierunków promocji państwa i gospodarki polskiej oraz okresowa ocena podejmowanych przez wszystkie jednostki działań promocyjnych, a także jakości wydatkowania środków publicznych na te cele. Podkreślam, iż jest to opinia resortu spraw zagranicznych. Zapewne zaprezentowane byty nie spełniałyby warunków bytów idealnych, jednak pożądanych. Pozostaje pytanie, czy i kiedy uda się nam doprowadzić do ustawowego uregulowania spraw. Nie czekając na ustawę, podejmujemy więc praktyczne kroki. W pierwszej kolejności podjęliśmy działania w celu zacieśnienia współpracy między resortami gospodarki i spraw zagranicznych. W wyniku tych prac już wkrótce, zapewne po przerwie wakacyjnej, powstanie system zmuszający wszystkich zaangażowanych do codziennej współpracy z kolegami z drugiego resortu w sprawach, w których konieczne jest kierowanie instrukcji i zleceń do wydziałów ekonomiczno-handlowych i ambasad, zlecanie przedsięwzięć promocyjnych i zagospodarowywanie, przetwarzanie i spożytkowanie informacji napływających z naszych palcówek.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanTruszczynski">Myślę o możliwościach inwestycyjnych, zainteresowaniu lokowaniem inwestycji w Polsce, kontraktach handlowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselJerzyJaskiernia">Czy w związku z pisemną odpowiedzią na dezyderat Komisji i dodatkowymi wyjaśnieniami pana ministra mają państwo pytania? Nie słyszę zgłoszeń. Przechodzimy do głosowania. Kto z państwa posłów jest za przyjęciem odpowiedzi rządu na dezyderat nr 6/1 w sprawie roli polskiej dyplomacji w promocji interesów gospodarczych Polski za granicą? Stwierdzam, że Komisje 15 głosami, przy 3 głosach przeciwnych i 6 wstrzymujących się, przyjęła odpowiedź rządu na dezyderat nr 6/1. Czy mają państwo inne sprawy do omówienia? Nie słyszę zgłoszeń. Dziękuję za przybycie na nasze spotkanie. Zamykam posiedzenie połączonych Komisji: Gospodarki oraz Spraw Zagranicznych.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>