text_structure.xml
13.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#KomisjaEdukacjiNaukiiMlodziezyobradujacapodprzewodnictwemposlaRyszardaHayna">- zaopiniowała dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2004 r. /druk nr 4125/, w zakresie właściwości Komisji,</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#KomisjaEdukacjiNaukiiMlodziezyobradujacapodprzewodnictwemposlaRyszardaHayna">- omówiła tematy, które mogą być przedmiotem badań kontrolnych Najwyższej Izby Kontroli w roku 2006.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#KomisjaEdukacjiNaukiiMlodziezyobradujacapodprzewodnictwemposlaRyszardaHayna">W posiedzeniu uczestniczyli przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselRyszardHayn">Otwieram posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Witam dyrektora Grzegorza Buczyńskiego, który reprezentuje Najwyższą Izbę Kontroli i od wielu lat z nami współpracuje. Myślę, że z obopólną sympatią. Porządek dzisiejszego spotkania przewiduje odniesienie się do sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w roku 2004, które omówi dyrektor Grzegorz Buczyński. Następnie posłanka Teresa Jasztal przedstawi w imieniu Komisji komentarz. W drugim punkcie przewidujemy omówienie propozycji tematów, które mogą stać się przedmiotem badań kontrolnych Najwyższej Izby Kontroli. Żałuję, że nie wszyscy posłowie zechcieli skorzystać z możliwości zgłoszenia tematów, chociażby takich, jakie w dniu dzisiejszym sugerowała posłanka Krystyna Szumilas. Mam nadzieję, że w trakcie obecnego posiedzenia opracujemy ostateczną listę tematów. Oddaję głos dyrektorowi Grzegorzowi Buczyńskiemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#DyrektorDepartamentuNaukiOswiatyiDziedzictwaNarodowegowNajwyzszejIzbieKontroliGrzegorzBuczynski">Jak co roku, przedstawiliśmy szczegółowe sprawozdanie nawiązujące do ogólnego sprawozdania przedłożonego Sejmowi. Nieco uszczegółowiliśmy prezentację pracy specjalistów pracujących w Departamencie Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego. Departament jest w trakcie przemian pokoleniowych. Bardzo liczna grupa pracowników odeszła lub odchodzi na emeryturę. Przyjmujemy nowe kadry. Czeka nas sporo wysiłku w zakresie nauki warsztatu kontrolerskiego wewnątrz Najwyższej Izby Kontroli i wewnątrz samego departamentu. Staraliśmy się wykonać wszystkie zadania zaplanowane na ubiegły rok. Zostały one wykonane, chociaż z pewnymi przesunięciami, które wynikały głównie ze zlecenia przez Sejm kontroli Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Była to bardzo trudna kontrola. Wiadomo, jakiej tematyki dotyczyła. Została zakończona w dniu wczorajszym. Jej wyniki zostaną zaprezentowane wszystkim posłom przez prezesa Najwyższej Izby Kontroli, a więc na razie nie warto dłużej się na niej koncentrować. Mamy to już za sobą. Dokumenty są w tej chwili rozsyłane do wszystkich posłów. Chciałbym jeszcze wspomnieć o drugiej kontroli, która była kontrolą specyficzną. Ze wspólnej inicjatywy Komisji i Najwyższej Izby Kontroli dokonaliśmy oceny realizacji wniosków z ostatnich lat w zakresie edukacji i nauki. Był to eksperyment, który staraliśmy się rozpropagować. Powiodło się. Myślę, że to rzadkość, jeśli chodzi o tak dogłębne zainteresowanie najpierw prezydium, a potem całej Komisji. Co roku jest więcej informacji. Teraz było ich dwadzieścia trzy. Gdyby doliczyć sześć, które były prezentowane w ubiegłym roku, a były wynikiem kontroli przeprowadzonych wcześniej, byłoby to łącznie około trzydziestu raportów. Jest to spora liczba. Obciążenie mieliśmy znaczące. Staraliśmy się uczestniczyć w posiedzeniach komisji sejmowych. Nie wszystkie komisje, a właściwie tylko niektóre - znam sprawę w skali Izby - analizują każdy bądź prawie każdy raport Najwyższej Izby Kontroli. Niektóre komisje w ogóle nie analizują raportów. Jest to kwestia wyboru. Zgodnie ze zgłaszanymi sugestiami lub z własnej inicjatywy zawsze przesyłamy opracowane raporty. W naszej informacji prezentujemy też inne działania. Są to np. zawiadomienia o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych. Chciałbym powiedzieć, co będziemy robić w drugim półroczu. Wszystkie sugestie, które napłynęły od posłów, są w trakcie realizacji. Niektóre już zostały zrealizowane, jak np. kontrola funkcjonowania jednostek zamiejscowych państwowych szkół wyższych czy działalności państwowej komisji akredytacyjnej. Są one wyszczególnione na str. 6. Został przesunięty termin kontroli w zakresie egzaminów eksternistycznych. Rozpoczyna się ona jednak wkrótce. Nie mogliśmy się wcześniej tym zająć z uwagi na kontrolę Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Niemniej kontrola w zakresie egzaminów eksternistycznych jest już przygotowana, jej program został zatwierdzony, wszystko zostanie zrealizowane. Zgodnie z sugestią Komisji, w końcu czerwca zakończy się kontrola samorządów w zakresie likwidacji szkół i placówek oświatowych. Udało nam się skontrolować około pięćdziesięciu jednostek samorządu terytorialnego. Wyniki kontroli są bardzo ciekawe. Do końca sierpnia na pewno przygotujemy oddzielny raport w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#DyrektorDepartamentuNaukiOswiatyiDziedzictwaNarodowegowNajwyzszejIzbieKontroliGrzegorzBuczynski">Inne doraźne kontrole, których przeprowadzenie sugerowali posłowie, są podjęte lub zostaną podjęte w najbliższym czasie. Na zakończenie chciałbym podziękować za dobrą współpracę oraz życzyć wszystkim posłom i sobie, aby nasza współpraca była kontynuowana.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselRyszardHayn">Oddaję głos posłance Teresie Jasztal.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselTeresaJasztal">Myślę, że nie popełnię błędu, jeśli w imieniu Komisji podziękuję Najwyższej Izbie Kontroli za wszystkie materiały, z których mogliśmy korzystać i które pomogły nam znacznie poszerzyć wiedzę na temat różnych mechanizmów działających w oświacie. Nie przypominam sobie takiej sytuacji, aby byłyby zgłaszane jakiekolwiek negatywne uwagi w stosunku do materiałów Najwyższej Izby Kontroli, z których korzystaliśmy. Zwykle dostarczone materiały ocenialiśmy bardzo wysoko. Moim zdaniem, pozytywna ocena współpracy oraz materiałów przedstawianych przez Najwyższą Izbę Kontroli jest zbyt niską oceną. Ocena ta powinna być bardzo wysoka. Trzeba przyznać, że kontrolerzy Najwyższej Izby Kontroli bardzo rzetelnie i dokładnie prezentowali wszystkie materiały. Dyrektor Grzegorz Buczyński powiedział, że zmienia się kadra, przychodzą młodzi pracownicy. Takie jest życie. Mam nadzieję, że młodzi tak znakomicie opanują trudny warsztat kontrolny, że otrzymywane przez Komisję w przyszłości materiały będą tak samo rzetelne i dobre jak obecne. Chciałabym powiedzieć jeszcze dwa zdania na temat materiału, który przedstawiła Najwyższa Izba Kontroli. Wypowiem się w bardzo dużym skrócie. Wszystkie materiały prezentowane na posiedzeniu Komisji były bardzo krótko omawiane. Jest przedstawiany temat kontroli, wyniki oraz uwagi. Myślę, że warto zapoznać się z przedłożonym nam materiałem. Po kolei omawiamy różne rzeczy, a potem nie pamiętamy ich w rozszerzonym zakresie. Przedstawiony materiał skrótowo ujmuje ustalenia Najwyższej Izby Kontroli. Jeszcze raz chciałabym podziękować dyrektorowi Grzegorzowi Buczyńskiemu za współpracę. Myślę, że wszyscy jesteśmy z niej zadowoleni. Wszyscy nauczyliśmy się i dowiedzieliśmy się wielu rzeczy, co potem w swojej pracy poselskiej mogliśmy wykorzystywać do różnych działań.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselRyszardHayn">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Informuję, że materiały są dostępne w sekretariacie Komisji. Opracowanie jest bardzo komunikatywne i czytelne. Rozumiem, że posłowie upoważniają prezydium Komisji do tego, aby na potrzeby Komisji do Spraw Kontroli Państwowej, która będzie opracowywała całościową opinię, zredagowało opinię jak najbardziej pozytywną, zgodną z tym, co mówiła posłanka Teresa Jasztal. Nie słyszę przeciwu. Dyrektor Grzegorz Buczyński może się spodziewać bardzo sympatycznej i pozytywnej opinii, dlatego że nasza współpraca przez ostatnie lata dowodzi, że wspólny krąg problemów, któremu swoją pracę poświęca i Komisja, i Najwyższa Izba Kontroli, jest dobrze badany i głęboko analizowany. Stawiane wnioski są zawsze bardzo trafne, wskazują na to, co najważniejsze w danej dziedzinie. Na tym zakończyliśmy omawianie punktu pierwszego porządku dziennego. Chciałbym teraz poinformować, jakie propozycje tematów kontroli, które byłyby realizowane przez Najwyższą Izbę Kontroli w roku 2006, trafiły na moje ręce. Pierwsze pięć punktów to propozycje Najwyższej Izby Kontroli. Pierwszy temat to opieka nad uczniami szczególnie uzdolnionymi, drugi - funkcjonowanie systemu awansu zawodowego nauczycieli w latach 2000-2005. Odgłosy dochodzące z sali świadczą, że Najwyższa Izba Kontroli dokonała trafnego wyboru. Trzeci temat to rozwiązywanie problemów dzieci i młodzieży przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Jest to jeden z tematów, którym się już zajmowaliśmy. Czwarty temat to organizacja i finansowanie pomocy materialnej dla studentów. Moim zdaniem, to kolejny bardzo trafny temat. Pozycja piąta to funkcjonowanie jednostek badawczo-rozwojowych. Takie są propozycje Najwyższej Izby Kontroli. Ze strony posłów wpłynęła jedna propozycja. Chodzi o realizację dystrybucji i przetargów na gimbusy czyli autobusy szkolne. Zdaniem autorki propozycji, kwestia ta budzi duże zainteresowanie i emocje. Czy są inne propozycje?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselZbigniewJacynaOnyszkiewicz">Raport Najwyższej Izby Kontroli przedstawia w bardzo negatywnym świetle udział Polski w V i VI Programie Ramowym. Widać, że sprawy finansowania nauki nie zawsze są dobrze realizowane. W związku z tym, chciałbym zaproponować skontrolowanie realizacji VII Programu Ramowego, który niedługo będzie uruchamiany, oraz finansowania nauki w Polsce w ramach tzw. grantów. Skoro zostały popełnione określone nadużycia, warto by było skontrolować ten obszar działalności Ministerstwa Nauki i Informatyzacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselRyszardHayn">Czy poseł Zbigniew Jacyna-Onyszkiewicz zechciałby zredagować swoje propozycje na piśmie, tak abyśmy mogli przekazać je we właściwej formie? Czy są jeszcze jakieś uwagi? Nie widzę zgłoszeń. W tej sytuacji mamy listę siedmiu tematów. Czy poseł Zbigniew Jacyna-Onyszkiewicz zaproponował jeden czy dwa tematy?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselZbigniewJacynaOnyszkiewicz">Raczej dwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselRyszardHayn">Wobec tego mamy osiem propozycji pod adresem Najwyższej Izby Kontroli. Czy Komisja akceptuje przedstawione propozycje? Czy któryś temat budzi sprzeciw? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że Komisja przyjęła osiem propozycji tematów kontroli realizowanych przez Najwyższą Izbę Kontroli w 2006 roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselTeresaJasztal">Najwyższa Izba Kontroli zaproponowała skontrolowanie kwestii awansu zawodowego nauczycieli. Proponuję zwrócić uwagę na rzecz, która się powtarza. Komisje, które dokonują awansu, szczególnie na nauczyciela dyplomowanego, wymagają bardzo różnych dokumentów. Podobno istnieje tak duża rozbieżność między tym, czego chcą w jednym województwie, a tym, czego chcą w innym, że powoduje to duże niezadowolenie i wątpliwości, czy teczka, którą ma zgromadzić nauczyciel, rzeczywiście jest konieczna. Myślę, że przyszły Sejm będzie musiał podjąć w tej sprawie decyzję. Chciałam o tym nadmienić, ponieważ stanowi to kość niezgody pomiędzy województwami.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#DyrektordepartamentuwNIKGrzegorzBuczynski">Mamy mnóstwo sygnałów i opracowań, także europejskich, na temat funkcjonowania zawodu nauczyciela w ostatnich latach. Chcemy porównać, jak to jest w innych krajach Unii Europejskiej. Kontrolę chcemy przeprowadzić we wszystkich aspektach.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselRyszardHayn">Czy są jeszcze jakieś sprawy, które wymagają omówienia na dzisiejszym posiedzeniu? Nie słyszę zgłoszeń. Zamykam posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>