text_structure.xml 11.3 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącaposełIzabelaKloc">Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej. Stwierdzam, kworum. Witam serdecznie wszystkich członków Komisji do Spraw Unii Europejskiej, witam pana ministra i towarzyszące mu osoby. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę. Wobec tego stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącaposełIzabelaKloc">Przechodzimy do rozpatrzenia pkt I, czyli informacji o dokumentach UE, w stosunku do których prezydium wnosi o niezgłaszanie uwag. Są to następujące dokumenty UE: w trybie art. 7 ust. 4 ustawy COM(2019) 38, 53, 64, 65; w trybie art. 8 ust. 2 ustawy COM(2019) 23, 24, 26, 27, 31, 32, 33, 35, 39, 56, 70, 71, 72; w trybie art. 151 ust. 1 regulaminu Sejmu z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy COM(2019) 22, 34, 36, 62, 63, 68, 69. Czy do wymienionych dokumentów państwo posłowie chcą zgłosić jakieś uwagi, czy też zgodnie z wnioskiem prezydium możemy je przyjąć bez rozpatrywania przez Komisję? Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja postanowiła nie zgłaszać uwag do wymienionych powyżej dokumentów. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt I.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącaposełIzabelaKloc">Przechodzimy do pkt II, czyli rozpatrzenia w trybie art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 8 października 2010 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, informacji o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Gospodarczych i Finansowych (12 marca 2019 r.) w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach. Rząd jest reprezentowany przez pana ministra Leszka Skibę, podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów. Bardzo proszę pana ministra o przedstawienie stanowiska Rzeczypospolitej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówLeszekSkiba">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, mam przyjemność przedstawić państwu informację o punktach legislacyjnych przewidzianych do rozpatrzenia na posiedzeniu Rady ECOFIN, która odbędzie się 12 marca, czyli zaraz po weekendzie. W terminie zatwierdzenia przedmiotowego opracowania Sekretariat Generalny Rady Europejskiej nie przedstawił listy A, a zatem przedmiotowa informacja dotyczyć będzie tylko aktów prawnych wskazanych do dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówLeszekSkiba">Na posiedzeniu Rady ECOFIN prezydencja rumuńska przewiduje przyjęcie podejścia ogólnego w zakresie podatku VAT, tak zwanego pakietu e-commerce, na który składają się: dyrektywa dotycząca przepisów o sprzedaży towarów na odległość oraz niektórych krajowych dostawach towarów oraz rozporządzenie wykonawcze. Rząd popiera propozycje prezydencji, uznając, że szybkie przyjęcie jest niezbędne do zapewnienia prawidłowej implementacji i zharmonizowanego stosowania kluczowych przepisów pakietu e-commerce, które mają wejść w życie już w 2021 r. Należy pamiętać, że jednym z celów dyrektywy jest usunięcie barier w sektorze transgranicznego handlu elektronicznego, wynikającego z konieczności wypełnienia nowych obowiązków związanych z podatkiem VAT.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówLeszekSkiba">Rząd podziela pogląd Komisji, że zasadne jest rozszerzenie przepisów dotyczących podatników prowadzących interfejsy elektroniczne, takich jak platformy handlowe, platformy i portale ułatwiające dostawy towarów w UE w kierunku uproszczenia procedur administracyjnych dla tych podatników. W naszej ocenie pozwoli to na zgłaszanie większej liczby transakcji w ramach procedury jednego okienka, ułatwiającej tym samym pobór podatku VAT.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówLeszekSkiba">Po drugie, prezydencja przewiduje także przyjęcie podejścia ogólnego w sprawie pakietu akcyzowego, na który składają się dwie dyrektywy: o ogólnych zasadach dotyczących podatku akcyzowego (przekształcenie) o strukturze podatku akcyzowego od alkoholów i napojów alkoholowych oraz rozporządzenie o współpracy administracyjnej w dziedzinie podatku akcyzowego w odniesieniu do zawartości elektronicznego rejestru. Celem pierwszej dyrektywy jest usprawnienie i aktualizacja regulacji dotyczących swobodnego przepływu wyrobów akcyzowych, a jednocześnie skuteczniejsze zagwarantowanie prawidłowego poboru podatku akcyzowego przez państwa członkowskie, między innymi poprzez objęcie systemem kontroli przemieszczania wyrobów akcyzowych dopuszczonych do konsumpcji na terytorium UE.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówLeszekSkiba">Rząd pozytywnie odnosi się do przedstawionych propozycji przekształcenia dyrektywy. Jest to wynikiem dotychczasowych prac w ramach grupy roboczej Rady ds. podatków pośrednich akcyzy, w których Polska aktywnie uczestniczyła, przedstawiała uwagi, zastrzeżenia do zaproponowanych rozwiązań.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówLeszekSkiba">Projekt zmiany dyrektywy w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu, napojów alkoholowych, zakłada uaktualnienie zasad dotyczących podatku akcyzowego na wyroby alkoholowe w celu stworzenia lepszych warunków biznesowych poprzez redukcję kosztów działalności dla małych producentów napojów alkoholowych.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówLeszekSkiba">Rząd w duchu kompromisu jest skłonny poprzeć projekt pomimo wątpliwości w odniesieniu do fakultatywnych rozwiązań dotyczących następujących kwestii: domowa produkcja alkoholu etylowego, która może korzystać ze zwolnienia lub obniżonej stawki akcyzy, także powyżej 50% standardowej stawki podatku, w sytuacji, gdy taka domowa produkcja alkoholu etylowego jest prowadzona z własnych owoców przy użyciu prostych urządzeń do destylacji lub produkcja takiego alkoholu odbywa się usługowo w małych gorzelniach na rzecz osoby fizycznej, która będzie korzystała osobiście lub z rodziną z tak wytworzonego z jej owoców alkoholu. Zdaniem rządu w tym przypadku powinien zostać ustalony limit dopuszczonej produkcji w zwolnieniu czy przy obniżonej stawce na nie więcej niż 30 litrów rocznie. Po drugie, jest to zwolnienie dla suplementów diety zawierających alkohol etylowy, pod warunkiem, że pojedyncze opakowanie takich suplementów nie przekroczy 0,1 litra oraz, że takie suplementy będą wprowadzane na rynek zgodnie z wymogami państwa członkowskiego, które może zażądać, by producent lub osoba wprowadzająca dany produkt na rynek na ich terytorium informowała właściwy organ poprzez przesłanie do tego organu wzoru modelu etykiety używanej dla tego produktu.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówLeszekSkiba">Rząd pozytywnie odnosi się również do propozycji zmiany rozporządzenia nr 389/12, która dotyczy uwzględnienia we wprowadzonych przez państwa członkowskie elektronicznych rejestrach upoważnień podmiotów gospodarczych i składów uczestniczących w przemieszczeniu wyrobów akcyzowych dwóch nowych kategorii, tj. certyfikowanych wysyłających i certyfikowanych odbiorców. Zmiana jest konsekwencją automatyzacji nadzoru nad przemieszczeniem wyrobów akcyzowych, które zostały dopuszczone do konsumpcji w jednym kraju członkowskim i są przemieszczane do innego państwa członkowskiego w celu dostarczenia do celów handlowych, w tym innym państwie członkowskim. Proponowana zmiana pozwoli na właściwe i skuteczne funkcjonowanie rynku wewnętrznego.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówLeszekSkiba">Prezydencja rumuńska proponuje także przyjęcie porozumienia politycznego w zakresie dyrektywy Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od usług cyfrowych, pobieranego od przychodów wynikających ze świadczenia niektórych usług cyfrowych. Obecny tekst dyrektywy ograniczonej do przychodów z cyfrowych usług reklamowych w związku z brakiem zgody niektórych państw członkowskich na szersze podejście do problemu odzwierciedla kompromis, który może zostać zaakceptowany przez państwa członkowskie.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówLeszekSkiba">Rząd popiera także tekst kompromisowy. Zmiany obowiązujących zasad opodatkowania działalności gospodarczej, prowadzonej za pomocą rozwiązań informatycznych, wydają się niezbędne i powinny pozytywnie wpłynąć na polską gospodarkę i polski budżet.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówLeszekSkiba">W ramach tego posiedzenia Rady ECOFIN omówiona zostanie również kwestia programu Invest EU.W tym zakresie dyskusja będzie skupiona jedynie na lokalizacji sekretariatu Komitetu Inwestycyjnego. Rząd postuluje, aby został on ulokowany w strukturze Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Takie podejście wynika przede wszystkim z pozytywnych doświadczeń we współpracy z EBI, gdzie mamy do czynienia z dużą liczbą promotorów posiadających doświadczenie w takiej współpracy. Nie ma, zatem problemu z deficytem zaufania w zakresie przekazywanej dokumentacji. Jednocześnie partnerzy wykonawczy będą mieli wybór, co do tego, który zespół EBI, czy Komisja, czy innych partnerów, ma obsługiwać przedkładane przez nich aplikacje dotyczące poszczególnych inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówLeszekSkiba">Uprzejmie informuję, że wszystkie wyżej wymienione akty prawne były już przedmiotem prac Wysokiej Komisji. W każdym przypadku opinia Komisji była zbieżna z prezentowanym stanowiskiem rządu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącaposełIzabelaKloc">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła do wiadomości informację o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Gospodarczych i Finansowych 12 marca 2019 r. w związku z zasięgnięciem opinii w tych sprawach w trybie art. 11 ust. 1 ustawy. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt II.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącaposełIzabelaKloc">Przystępujemy do spraw bieżących. Kolejne posiedzenie Komisji odbędzie się o godzinie 11.00 oraz o godzinie 13.15 odbędzie się posiedzenie podkomisji nadzwyczajnej ds. polityki energetycznej UE. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę. Informuję, że na tym porządek dzienny został wyczerpany. Protokół dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>