text_structure.xml 10.2 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełBogdanRzońca">Zapraszam na posiedzenie sejmowej Komisji Infrastruktury. Proszę państwa, otwieram posiedzenie. Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełBogdanRzońca">Czy są uwagi do zaproponowanego porządku obrad, który dotyczy rozpatrzenia uchwały Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2013)? Czy są uwagi ze strony państwa posłów? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełBogdanRzońca">Jest obecny na posiedzeniu Komisji pan dyrektor Oleksiak, którego bardzo serdecznie witamy. Rozumiem, że pan dyrektor wraz ze współpracownikami będzie odnosił się do uwag Senatu. Bardzo serdecznie witam pana senatora Grzegorza Peczkisa, który w imieniu Senatu będzie referował sens poprawek. Państwo posłowie ewentualnie będą zadawać pytania. Czy wszyscy państwo macie druki? Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełBogdanRzońca">Rozumiem, że na sali jest także strona społeczna. Witam bardzo serdecznie państwa ze strony społecznej.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącyposełBogdanRzońca">Proszę państwa, przystępujemy do omówienia poprawek, oczywiście jeżeli jest taka potrzeba. Rozumiem, że w pierwszej kolejności głos będzie zabierał pan senator, a później państwo posłowie lub ewentualnie pan dyrektor Oleksiak.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczącyposełBogdanRzońca">Poprawka nr 1. Bardzo proszę, panie senatorze, ogólnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SenatorGrzegorzPeczkis">Szanowni państwo, poprawki zmierzają w dwóch ogólnych kierunkach. Pokrótce wyjaśnię, dlaczego się pojawiły. Pierwszy kierunek jest taki, że zauważyliśmy, iż ustawa, której przedmiotem jest zmiana, umożliwia rejestrowanie na terenie RP pojazdów, a w szczególności samochodów z nieopłaconym podatkiem akcyzowym. W związku z tym część poprawek dotyczy wprowadzenia zapisów uniemożliwiających przyszłe rejestrowanie pojazdów bez opłaconych podatków akcyzowych. Zostało to uzgodnione z Departamentem Podatku Akcyzowego Ministerstwa Finansów, który był reprezentowany na senackiej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#SenatorGrzegorzPeczkis">Druga część poprawek dotyczy uniemożliwienia stworzenia tzw. bramki, luki, rejestrowania w ten bardzo uproszczony sposób, bez przeglądu, bez wizyty w starostwie, bez potwierdzenia opłaconych podatków, ceł, pojazdów np. już zarejestrowanych. Tego dotyczy druga część poprawek. Ograniczamy zakres działania ustawy tylko do nowych pojazdów.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#SenatorGrzegorzPeczkis">W naszej opinii umożliwienie zarejestrowania pojazdów używanych bardzo uproszczoną metodą mogło doprowadzić do rozszczelnienia uszczelnianego ostatnio systemu rejestracji pojazdów i przede wszystkim ściągalności podatków. Innymi słowy, według oceny negatywnych skutków ustawy oczywiście przy wykorzystaniu pełnego potencjału polskiego społeczeństwa i jego kreatywności, może niepełnego, ale ograniczonego, mogłoby to doprowadzić do możliwości rejestrowania samochodów w zasadzie na okres nieograniczony bez przeglądu, podatków, opłat i bez badania technicznego. To było umożliwione przepisami tej ustawy i druga część polega na tym, aby wykluczyć na obecnym etapie brak bazy.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#SenatorGrzegorzPeczkis">Pomysłodawcy ustawy, którzy zgłaszali się do mnie, twierdzili, że to ma działać, że będzie pewna elektroniczna baza, która wysyła SMS. W tej bazie rejestruje się to. Tej bazy dzisiaj nie ma. Na razie będzie to w okresie przejściowym na podstawie wypisywanych ręcznie karteczek. Niestety pole do nadużyć dla osoby, która zechciałaby to stosować, jest bardzo duże. Dlatego poprawki, które proponujemy, myślę, że w całości mają sens.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełBogdanRzońca">Dziękujemy panie senatorze. Czy do poprawki nr 1 zgłoszonej przez Senat jest uwaga legislatorów? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#LegislatorEwelinaRoguska">Panie przewodniczący, nasza uwaga dotyczy tylko sposobu głosowania. W ocenie Biura Legislacyjnego należałoby poprawki nr 1, 3 i 6 rozpatrywać łącznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełBogdanRzońca">Dziękuję. Nie ma sprzeciwu, żebyśmy tak procedowali. Czy do poprawek nr 1, 3 i 6 jest stanowisko rządu? Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#DyrektorDepartamentuTransportuDrogowegoMinisterstwaInfrastrukturyiBudownictwaBogdanOleksiak">Panie przewodniczący, państwo posłowie, proszę państwa, jeżeli chodzi o Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, jako prowadzące rządowy projekt ustawy, to wyraża opinię przychylającą się w całości do poprawek zawartych w uchwale Senatu RP z dnia 15 listopada 2017 r., jeśli chodzi o zmiany do ustawy – Prawo o ruchu drogowym. Natomiast, jeżeli chodzi o ustawę, to po tych poprawkach nadal będzie to regulacją korzystną i ułatwiającą działalność polskim podmiotom zajmującym się produkcją, dystrybucją i badaniem pojazdów. Tak uważamy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełBogdanRzońca">Dziękuję bardzo, panie dyrektorze. Rozumiem, że w stanowisku rządu cel jest zrealizowany w tej materii. My posłowie uważamy tak samo. Chodziło o to, aby dać większą, lepszą możliwość funkcjonowania podmiotom gospodarczym, które wystąpiły w tej materii.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczącyposełBogdanRzońca">Wobec tego mam pytanie do państwa posłów: Czy do poprawek nr 1, 3 i 6 są uwagi? Czy jest zgłoszony sprzeciw wobec ich przyjęcia? Nie słyszę. Wobec tego przyjęliśmy poprawki nr 1, 3 i 6. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczącyposełBogdanRzońca">Czy są uwagi do poprawki nr 2? Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#LegislatorEwelinaRoguska">Panie przewodniczący, podobna uwaga, aby poprawki nr 2, 7 i 9 rozpatrywać łącznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełBogdanRzońca">Dziękuję bardzo. Czy do poprawek nr 2, 7 i 9 pan senator chce coś dodać? Nie. Dobrze. Dziękuję. Czy pan dyrektor chce coś dodać? Dobrze. Rozumiem, że jest akceptacja poprawek zgłoszonych przez Senat. Czy strona społeczna chciałaby przedstawić jakąś uwagę? Proszę uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#WiceprezeszarząduStowarzyszeniaKomisówPLMaciejSzymajda">Maciej Szymajda, Stowarzyszenie Komisów PL. Drodzy państwo, poprawki, które zostały wprowadzone w Senacie, wykluczają wszystkie używane samochody. W związku z tym projekt, który miał być prospołeczny, z którego miało korzystać ponad 20 tys. podmiotów gospodarczych i pewnie parę milionów obywateli w Polsce, skierowany jest w tej chwili do kilku firm produkujących samochody w Polsce i kilku importerów. Moim zdaniem będzie z niego korzystać kilkaset, a nie kilka milionów osób w Polsce. Moim zdaniem poprawki nr 1, 3 i 6 powinny być odrzucone, ponieważ projekt został postawiony na głowie. To nie jest ten projekt, który został jednogłośnie przegłosowany w Sejmie. Posłowie przyjęli projekt, który był prospołeczny. Ten jest projektem dla kilku dużych koncernów motoryzacyjnych i na pewno nie dla polskich obywateli. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełBogdanRzońca">Dziękuję. Poprawki nr 1, 3 i 6 już przyjęliśmy. Teraz rozmawiamy o poprawkach 2, 7 i 9. Rozumiem, że taka była intencja naszych znakomitych doradców, legislatorów.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczącyposełBogdanRzońca">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawek 2, 7 i 9? Nie słyszę. Uznaję zatem, że przyjęliśmy poprawki nr 2, 7 i 9.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczącyposełBogdanRzońca">Przechodzimy do poprawki nr 4. Czy są uwagi? Nie słyszę. Przyjęliśmy poprawkę nr 4.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PrzewodniczącyposełBogdanRzońca">Czy są uwagi do poprawki nr 5? Nie słyszę. Ktoś z państwa się zgłasza? Nie. Dobrze. Przyjęliśmy poprawkę nr 5.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#PrzewodniczącyposełBogdanRzońca">Czy są uwagi do poprawki nr 8? Nie słyszę. Przyjęliśmy poprawkę nr 8.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#PrzewodniczącyposełBogdanRzońca">Czy są uwagi do poprawki nr 10? Nie słyszę. Przyjęliśmy poprawkę nr 10.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#PrzewodniczącyposełBogdanRzońca">Czy są uwagi do poprawki nr 11? Nie słyszę. Przyjęliśmy zatem poprawkę nr 11.</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#PrzewodniczącyposełBogdanRzońca">Czy są uwagi do poprawki nr 12? Nie słyszę. Biuro Legislacyjne ani rząd nie mają uwag. Nikt się nie zgłasza, także strona społeczna. Przyjęliśmy poprawkę nr 12.</u>
          <u xml:id="u-11.8" who="#PrzewodniczącyposełBogdanRzońca">Proszę państwa, sprawozdawcą poprzednio w Sejmie był pan poseł Mrówczyński… przepraszam, pan poseł Rafał Weber. Proponuję, choć jest nieobecny, aby utrzymać pana posła Rafała Webera jako sprawozdawcę tego projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-11.9" who="#PrzewodniczącyposełBogdanRzońca">Jeżeli nie ma innych uwag, to rozumiem, że kończymy posiedzenie sejmowej Komisji Infrastruktury, inaugurujące kolejne posiedzenie Sejmu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>