text_structure.xml 37.3 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Proszę panie i panów posłów oraz gości o zajęcie miejsc. Otwieram posiedzenie Komisji Zdrowia. Dzisiejsze posiedzenie Komisji Zdrowia jest poświęcone, zgodnie z art. 124 ust. 1 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, zaopiniowaniu zmiany planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na 2008 r. Szanowni państwo otrzymali odpowiednie druki, które precyzują i uzasadniają konieczność dokonania zmiany planu finansowego w trakcie roku. W związku z tym proszę przedstawicieli Ministerstwa Zdrowia o uzasadnienie konieczności zmiany tego planu. Proszę bardzo, pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMariolaDwornikowska">Dziękuję. Panie przewodniczący, szanowni państwo. Sprawa dotyczy zmiany planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2008 przedstawionej przez Fundusz. Zgodnie z art. 124 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, zmiany planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia można dokonać w przypadku zaistnienia sytuacji, których nie można było przewidzieć w chwili zatwierdzania planu.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMariolaDwornikowska">Zmiany planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia zatwierdzonego w trybie, o którym mowa w art. 121 ust. 4 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, może dokonać prezes Funduszu, przy czym przepisy stosuje się odpowiednio, kiedy pan prezes Funduszu opracowuje projekt zmiany planu finansowego i przestawia w celu zaopiniowania Radzie Narodowego Funduszu Zdrowia, Komisji właściwej do spraw finansów publicznych, Komisji właściwej do spraw zdrowia Sejmu. PO rozpatrzeniu przedmiotowych opinii, jeżeli zostały one wydane, sporządza zmianę planu finansowego i przekazuje z opiniami do Ministra Zdrowia, który w porozumieniu z Ministrem Finansów, zatwierdza zmianę planu finansowego Funduszu.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMariolaDwornikowska">Tym samym, panie przewodniczący, bardzo bym prosiła pana prezesa Paszkiewicza o szczegółowe przedstawienie informacji w zakresie procedowanej zmiany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Proszę pana prezesa o przedstawienie szczegółowych danych dotyczących konieczności planowanych zmian w budżecie Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2008. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrezesNarodowegoFunduszuZdrowiaJacekPaszkiewicz">Panie przewodniczący. Poproszę pana dyrektora Jarnutowskiego o przedstawienie tych informacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Proszę bardzo. Widzę, że robimy sztafetę. Teraz jesteśmy na poziomie pana dyrektora. Panie dyrektorze, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoNarodowegoFunduszuZdrowiaDariuszJarnutowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Na podstawie art. 121 ust. 1 pkt 2 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych prezes Narodowego Funduszu Zdrowia zwraca się do Wysokiej Komisji z prośbą o zaopiniowanie projektu zmiany planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2008. Obowiązujący plan Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2008 był w trakcie tego roku kilkakrotnie zmieniany – 3 razy w trybie, o którym mowa w art. 124 ust. 1 i 2, czyli podlegającym zatwierdzeniu przez Ministra Zdrowia i Ministra Finansów, oraz 3-krotnie w trybie uproszczonym, w tym w trybie art. 124 ust. 6 – uruchomienie rezerwy ogólnej, w trybie art. 129 ust. 3 – przeznaczenie wyników finansowych z lat ubiegłych na świadczenia opieki zdrowotnej oraz w trybie art. 124 ust. 7 – uruchomienie rezerwy z tytułu OC.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoNarodowegoFunduszuZdrowiaDariuszJarnutowski">Przedmiotem zmiany planu finansowego projektowanej obecnie na rok 2008 jest zwiększenie planowanej składki należnej brutto w roku planowania równej przypisowi składki, zwiększenie planowanych kosztów poboru i ewidencjonowania składki oraz zwiększenie planowanych kosztów świadczeń opieki zdrowotnej. Przesłanką zmiany planowanych przychodów ze składek na ubezpieczenie zdrowotne w roku 2008 jest uzgodnienie przez Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z Ministrem Zdrowia i Ministrem Finansów prognozy przychodów Narodowego Funduszu Zdrowia na lata 2009–2011, dla której podstawą była symulacja nowej prognozy przychodów na rok 2008. Przedmiotowa zmiana planu przewiduje włączenie tej prognozy na rok 2008 do planu Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2008. I tak zmiana ta obejmuje: zwiększenie planowanych przychodów ze składek na ubezpieczenie zdrowotne o kwotę 1 mld 513 mln 159 tys. zł, w tym przekazywanych za pośrednictwem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o 1 mld 308 mln 361 tys. zł i o 204 mln 798 tys. zł przekazywanych za pośrednictwem Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. Związana ze zwiększeniem planowanych przychodów ze składek jest również konieczność zwiększenia planowanych kosztów poboru i ewidencjonowania składek, które zgodnie z art. 88 ust. 1 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych są pobierane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych i Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w wysokości 0,2% kwoty tej części składek przekazanych do Narodowego Funduszu Zdrowia, która została zidentyfikowana, przypisana do konkretnego ubezpieczonego, również w zakresie wpłat. W niniejszej zmianie przewidujemy zwiększenie planowanych kosztów poboru i ewidencjonowania składek o 3 mln 275 tys. zł, z czego 2 mln 865 tys. zł wynoszą koszty poboru i ewidencjonowania składek przez ZUS i 410 tys. zł koszty poboru i ewidencjonowania składek przez KRUS.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoNarodowegoFunduszuZdrowiaDariuszJarnutowski">Na zwiększenie planowanych nakładów na świadczenia opieki zdrowotnej przewidujemy przeznaczyć kwotę 1 mld 509 mln 884 tys. zł, co oznacza dynamikę w stosunku do obecnie obowiązującego planu finansowego na poziomie 2,98%.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoNarodowegoFunduszuZdrowiaDariuszJarnutowski">Podziału środków pomiędzy poszczególne oddziały wojewódzkie dokonano zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 18 września 2007 r. w sprawie szczegółowego trybu i kryteriów podziału środków pomiędzy centralę i oddziały wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia, z przeznaczeniem na finansowanie świadczeń opieki zdrowotnej. Dyrektorzy oddziałów wojewódzkich rozdzielili poszczególne kwoty przypadające oddziałom na poszczególne rodzaje świadczeń, uwzględniając między innymi konieczność zabezpieczenia środków finansowych z przeznaczeniem na kontraktowanie świadczeń opieki zdrowotnej dla ubezpieczonych, którym udzielono świadczeń poza oddziałem pacjenta – migracje ubezpieczonych, konieczność zabezpieczenia dodatkowych środków w rodzaju podstawowa opieka zdrowotna w związku z planowanym wprowadzeniem od 1 października zmiany w materiałach informacyjnych w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej oraz koniecznością zabezpieczenia dodatkowych środków w rodzajach opieka psychiatryczna i lecenie uzależnień, rehabilitacja lecznicza oraz opieka długoterminowa, w których dokonano zmiany materiałów szczegółowych z dniem 1 lipca, przewidujących zmianę wyceny punktowej poszczególnych świadczeń. Dyrektorzy oddziałów uwzględnili również własne potrzeby w tych rodzajach świadczeń, gdzie występuje zwiększone na nie zapotrzebowanie oraz mając na celu skrócenie kolejek.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoNarodowegoFunduszuZdrowiaDariuszJarnutowski">To jest cały przedmiot projektowanej zmiany planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Otrzymaliśmy skrótową informację dotyczącą zmiany planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia. Oczywiście podstawową kwestią dla Polaków jest to, czy skrócą się kolejki, czy nie. Pan dyrektor, a tym samym pan prezes i pani minister, twierdzą, że te kolejki powinny się zdecydowanie zmniejszyć.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Proszę uprzejmie panie i panów posłów o ewentualne głosy w dyskusji. Najpierw pan poseł Dorn, a potem pan poseł Sośnierz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełLudwikDorn">Dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Interesuje mnie jedna sprawa. Mianowicie na posiedzeniu Komisji bodajże trzy posiedzenia wstecz, przy okazji opiniowania sprawozdania z wykonania planu, wywiązała się bardzo interesująca dyskusja przede wszystkim miedzy panem posłem Balickim a resortem i Funduszem, dotycząca tego, że pieniądze w Funduszu są niewykorzystywane. Jest ponad 4 mld zł „górki”, mówiąc skrótowo. Późną wiosną bieżącego roku przeniesiono 1,5 mld zł, pozostaje około 2,5 mld zł. Nikt z resortu ani Funduszu nie kwestionował tych szacunków, natomiast otrzymaliśmy informację, że wprawdzie pieniądze są, ale nie można ich uruchomić, przy czym nie została podana przyczyna tego, że nie można ich uruchomić. Oczywiście ponieważ mamy rozwój gospodarczy, rosną płace, w związku z tym zwiększają się przychody Funduszu, zgodnie z prognozami, trzeba plan skorygować. Tylko stan obecny wskazuje na następującą blokadę, niezwykle istotną. Z tego, że Fundusz ma pieniądze – oczywiście ma mniejsze, niż by należało – wcale nie wynika, że pacjenci mają lepiej, czyli zmniejszają się kolejki. W związku z tym prosiłbym o precyzyjne wskazanie, jakie to nieprzezwyciężalne przeszkody nie pozwalają uruchomić nie w całości, tylko w większości – zaraz o tym powiem – tych ponad 2 mld zł, które są, a czego dwa tygodnie temu nikt z resortu ani z kierownictwa Funduszu nie kwestionował. To jest sprawa podstawowa. Nie sądzę, żeby padł wniosek o opinię negatywną, chociaż przy obecnym stanie kierowania Funduszem i nieprzezwyciężalnych przeszkodach – moim zdaniem – lepiej się wstrzymywać od głosu, bo po co firmować coś, z powodu czego będzie się przeżywać pewne dolegliwości we własnym sumieniu.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosełLudwikDorn">Proszę więc o precyzyjną odpowiedź na pytanie, na czym polega problem, jak resort i Fundusz widzą ten problem i jak nie tyle Fundusz co resort – bo to on jest tutaj siłą sprawczą – widzi rozwiązanie problemu. To jest sprawa najistotniejsza. Jeśliby ten stan rzeczy miał trwać, to ze zmiany planu, która sama w sobie jest zabiegiem biurokratyczno-polityczno-technicznym – ale kiedy będzie realizowana, to już nie jest zabieg techniczny – nie będzie wynikać, że pacjenci będą mieli lepiej. A nie ukrywam, że wśród ludzi podejrzliwych – ja do nich oczywiście nie należę, ale mam z nimi pewną styczność – zaczynają się rozważania nad tym, na co, i na jaką chwilę, na jaki rok i miesiąc Fundusz chomikuje pieniądze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Proszę, pan przewodniczący Sośnierz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełAndrzejSośnierz">Ja również w podobnym duchu chciałbym prosić pana prezesa, żeby przedstawił nam cele polityki finansowej Funduszu. Sam będąc prezesem takie cele miałem. One się zmieniają w czasie roku, są jakieś ruchy chwilowe, wcześniej preferuje się wydatki na określone kierunki. Zatem w związku z tym, że jest dostrzegalna polityka dużych oszczędności – oddziały mają pieniądze, nie wydają ich, a w tej chwili dołożymy pieniądze, i to dobrze – pytam, dlaczego jest taka oszczędność. Czy ona wynika z tego, że oszczędzają państwo na jakieś nieprzewidywalne wyniki, na przykład za JGP? Z pewnością ma pan jakieś cele w tym oszczędzaniu. Prosiłbym więc, żeby je ujawnić, bo zawsze można je przecież jakoś zwerbalizować. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełAndrzejOrzechowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Ja bym chciał w pewnym sensie odnieść się do tych głosów sprzed chwili, dlatego że obaj panowie mówili o jakichś oszczędnościach. Tymczasem z przedstawionej propozycji zmiany planu finansowego wynika, że wynik finansowy na koniec roku będzie ujemny – prawie 3 mld zł, trudno więc mówić o chomikowaniu czy nadmiernych oszczędnościach. Natomiast być może warto się zastanowić nad tym i rozważyć – ponieważ w ciągu roku mamy do czynienia z wieloma zmianami planu finansowego – jak lepiej planować w przyszłości, aby tak naprawdę i oddziały wojewódzkie i cały Narodowy fundusz Zdrowia wiedział już na początku roku, jakimi pieniędzmi będzie dysponować. Wtedy będzie większa stabilność i Narodowego Funduszu Zdrowia i zakładów opieki zdrowotnej. Być może nad tym warto dyskutować, żeby nie zmieniać planu finansowego we wrześniu czy w październiku, żeby o tych wielkościach mieć wiedzę już na początku roku albo u progu roku. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Nie chciałbym pana prezesa uprzedzać pytaniem, ale chciałbym się jednak dowiedzieć, jaka jest strategia Narodowego Funduszu Zdrowia i strategia Ministerstwa Zdrowia. Przecież my dokładnie zdajemy sobie sprawę z tego, że to, o czym tutaj dyskutujemy to bardzo skomplikowane sprawy organizacyjne, płatnika itd. Efekt jest jeden – czy uda nam się skrócić kolejki, czyli wpisać w oczekiwania pacjentów? Bo to pacjent chce przyjść i za swoje pieniądze być leczonym – co wielokrotnie podkreślają ludzie w różnych wywiadach. My doskonale wiemy, że te pieniądze są ograniczone i będą ograniczone.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Pytanie pierwsze. Czy zmiana planu finansowego na poziomie 1,5 mld zł odpowiada temu, co Narodowy Fundusz Zdrowia ma dzisiaj na tak zwanej górce, czyli co jest ponad plan?</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Drugie pytanie. Czy w najbliższym czasie czeka nas kolejna zmiana planu finansowego? Rozumiem, że mówimy głównie o przychodach i kosztach, a więc, czy kolejne pieniądze trafią do szpitali.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Trzecie pytanie. Gdzie tak naprawdę te pieniądze mają trafiać? Bo to jest chyba najważniejsze. Z tego, co widzę, panie prezesie, to chyba jest po równo – 2–3%, a być może są takie sprawy, które wymagają strategicznego podejścia i 10% więcej, a nie dosypywania wszędzie po równo, aby utrzymać spokój u świadczeniodawców. Czy są jakieś priorytety i czy państwo, panie prezesie i pani minister, te priorytety chcą realizować? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMariolaDwornikowska">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Po części ustosunkuję się do pytań, które były skierowane w stronę rządu. Chciałbym też w jakiś sposób uporządkować to, co powiedział pan poseł Dorn.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PodsekretarzstanuwMZMariolaDwornikowska">W czerwcu mieliśmy do czynienia z pierwszą dużą zmianą planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia polegającą przede wszystkim na tym, żeby uruchomić środki, które w Narodowym Funduszu Zdrowia są, ale nie mogą być przeznaczone na finansowanie świadczeń. Mówimy tu o środkach, które były jeszcze nie podzielone z zysków z lat ubiegłych, czyli z lat 2005–2006, jak i o środkach, które były wynikiem nadwyżki z roku 2007.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PodsekretarzstanuwMZMariolaDwornikowska">Również w czerwcu mieliśmy pierwszą zmianę planu finansowego na rok 2008, wynikającą ze zwiększonej niż planowano ściągalności składki. Dlatego dzisiaj procedujemy tak naprawdę nad zmianą planu finansowego odnośnie do planowanej składki na rok 2008, za okres po 1 maja 2008 r. Myślę, że gdyby to rzetelnie oceniać, to zauważyliby państwo, że bardzo szybko uruchamiamy środki, które są w Narodowym Funduszu Zdrowia, żeby mogły one być przeznaczone na finansowanie świadczeń, dlatego że jeżeli nie będzie zatwierdzony plan finansowy, który uwzględnia zwiększone wpływy do Narodowego Funduszu Zdrowia, to tak jak pan prezes Sośnierz wie, nie można ich przeznaczyć na finansowanie tych świadczeń. W związku z tym uważam, że jest to krok w dobrym kierunku. Jak państwo wiedzą, procedura samego opiniowania i zatwierdzania zmiany planu finansowego trwa minimum 30 dni. Dlatego, biorąc pod uwagę chociażby przerwę wakacyjną i w międzyczasie planowanie i zatwierdzanie planu finansowego na rok 2009, uważam, że te działania są sprawnie realizowane.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PodsekretarzstanuwMZMariolaDwornikowska">Mam nadzieję, że pan prezes przedstawi państwu bardziej pogłębione informacje na temat polityki finansowej samego Funduszu, ale jeśli chodzi o cele resortu, są one państwu znane, ponieważ Ministerstwo Zdrowia już w tej chwili, przy współpracy z Narodowym Funduszem Zdrowia, umożliwiło zwiększenie środków na profilaktykę, między innymi profilaktykę hemofilii. Mamy też priorytety, jak onkologia czy pediatria i istotne zwiększenia finansowania tych świadczeń.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#PodsekretarzstanuwMZMariolaDwornikowska">Celem polityki finansowej Narodowego Funduszu Zdrowia i Ministerstwa Zdrowia jest finansowanie w systemie Jednorodnych Grup Pacjentów w taki sposób, aby rzeczywiste koszty, które ponoszą świadczeniodawcy na poszczególne świadczenia, były w sposób rzetelny przez Fundusz pokrywane.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#PodsekretarzstanuwMZMariolaDwornikowska">Jeśli państwo pozwolą, odnośnie dodatkowych informacji, poproszę pana prezesa o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrezesNFZJacekPaszkiewicz">Proszę państwa, może najpierw pozwolę sobie odnieść się do tych uwag, które zgłosił pan poseł Dorn. Ja się bardzo cieszę, że to wypłynęło w tym gronie, ponieważ jest to generalnie problem natury technicznej, związany z pewną organizacją systemu finansowania systemu opieki zdrowotnej w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PrezesNFZJacekPaszkiewicz">Jak rozumiem pytanie pana posła, było takie, jaki jest związek między tym, co dzisiaj procedujemy, a tak naprawdę dostępnością do świadczeń opieki zdrowotnej dla ubezpieczonych. Otóż nie ma co do tego wątpliwości, że wszystkie środki finansowe, które już się znajdują w planach finansowych oddziałów wojewódzkich – co było przez niektórych z państwa posłów na poprzednim posiedzeniu Komisji komentowane, że są to środki finansowe, które leżą na kontach – nie są dostępne bezpośrednio świadczeniodawcom, czyli nie służą bezpośrednio do zapłacenia świadczeń zdrowotnych w trybie natychmiastowym. Zatem krótko mówiąc, zmiana planu finansowego, którą dzisiaj procedujemy, nawet w przypadku, jeśli te środki bezpośrednio trafią do oddziałów wojewódzkich – z powodów, o których zaraz powiem – nie powoduje bezpośredniego uruchomienia ich i zwiększenia finansowania. Dlaczego?</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PrezesNFZJacekPaszkiewicz">Otóż proszę państwa, sam cykl rozliczeń, który został przyjęty w relacjach ze świadczeniodawcami a płatnikiem, zakłada pewne okresy sprawozdawcze. Czyli, krótko mówiąc, ekstremalnie, między świadczeniem wytworzonym 1 stycznia a zapłatą za to świadczenie, może upłynąć nawet około półtora miesiąca, bo rachunek trafia do oddziału wojewódzkiego do 10 lutego, oddział wojewódzki badania go pod względem zgodności z systemem w ciągu 14 dni i płaci do dwudziestego któregoś dnia lutego. Czyli ekstremalnie, między wytworzeniem świadczenia a zapłatą za to świadczenie upływa znaczny okres.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#PrezesNFZJacekPaszkiewicz">Jeszcze gorzej maja się sytuacje z tak zwanymi przesunięciami, czyli tak zwanymi nadwykonaniami. W takich wypadkach po zamknięciu okresu rozliczeniowego, jakim w tym roku był okres sześciu miesięcy, ze względu – chociażby w szpitalach – na wdrożenie systemu Jednorodnych Grup Pacjentów, świadczeniodawcy i oddziałowi wojewódzkiemu przysługuje prawo korygowania sprawozdawczości w ciągu 45 dni od zakończenia okresu rozliczeniowego. Czyli tak naprawdę, za świadczenia, które były wykonane w pierwszym półroczu, oddział wojewódzki pozyskał informację stabilną i już nie zmienianą przez świadczeniodawcę, w ciągu 45 dni od 30 czerwca, czyli na poziomie 15 sierpnia. Dopiero po tym okresie dyrektorzy oddziałów wojewódzkich mogli podjąć decyzję o tym, by zmieniać ewentualne umowy, czy zapłacić za część nadwykonań związanych ze świadczeniami ratującymi życie, porodami itd. Wynika z tego to, że uruchamianie środków finansowych jest związane z pewnymi procedurami administracyjnymi, związanymi z korektą sprawozdań i ich badaniem przez Narodowy Fundusz Zdrowia, a następnie wytworzeniem odpowiednich dokumentów prawnych w postaci aneksów itd. Jest to oczywiście związane z tym, że na pewnym etapie w Polsce wybrano taki system zapłat za świadczenia. Być może mówię truizmy, ale istnieją w zasadzie dwie możliwości – tak zwany pro-payment i post-payment, czyli albo płacimy przed wykonaniem świadczenia, albo po wykonaniu świadczenia. W Polsce wybrano wersję post-payment, czyli płacimy po wytworzeniu świadczenia w określonych relacjach czasowych do momentu samego sprawozdania tych świadczeń, a następnie wystawieniu faktur, sprawozdań itd. Wiąże się z tym oczywiście fakt, że środki finansowe nie są uruchamiane natychmiast w momencie, kiedy znajdą się w planie finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia – wymagają odpowiednich procedur administracyjnych, żeby mogły być uruchomione.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#PrezesNFZJacekPaszkiewicz">Pytanie dotyczące strategii finansowej Narodowego Funduszu Zdrowia. Na dzisiaj strategia dotycząca wprowadzenia jednorodnych grup pacjentów zakładała, że przy wprowadzeniu systemu JGP w lecznictwie szpitalnym dojdzie do wzrostu finansowania lecznictwa szpitalnego na poziomie około 12%. Tak zakładaliśmy na etapie pilotażu i na etapie pewnych szacunków, które były wykonywane w Narodowym Funduszu Zdrowia. Były to oczywiście pewne strategie i szacunki pesymistyczne. Zakładaliśmy wersję negatywną dla Narodowego Funduszu Zdrowia, a poza tym dla świadczeniodawców, że finansowanie zwiększy się w sposób maksymalnie optymalny dla świadczeniodawców. Wydaje się, że na dzisiaj te szacunki były lekko zawyżone. Finansowanie w lecznictwie szpitalnym wzrosło na poziomie 8–10%, czyli nie ma tutaj ryzyka, że doszłoby do wzmożonego tworzenia nadlimitów przez świadczeniodawców. W tej kwestii nie odczuwamy niepokoju. Natomiast strategią finansową w drugim półroczu, związaną głównie z podziałem tego wyniku finansowego, będzie finansowanie w kilku innych dziedzinach, kilku innych rodzajach. Chciałbym zwrócić państwa uwagę na to, że nie jest tak, jak powiedział pan poseł Piecha, że wszędzie jest po 2%. Proszę zwrócić uwagę na szczególny wzrost w rehabilitacji leczniczej, w której w sposób zasadniczy zmieniliśmy finansowanie świadczeń, głównie w rehabilitacji ambulatoryjnej, rehabilitacji stacjonarnej i przeznaczonej dla dzieci oraz dość znaczny wzrost w opiece długoterminowej – ponad 4% – gdzie również doszło do bardzo istotnego wzrostu finansowania zakładów opiekuńczo-leczniczych i pielęgnacyjno-opiekuńczych. Na to też chcemy przeznaczyć w tej chwili wyższe środki finansowe.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#PrezesNFZJacekPaszkiewicz">Pytanie, czy zamierzamy dokonać w tym roku następnej zmiany planu finansowego i czy ta zmiana planu finansowego odpowiada wpływom do Narodowego Funduszu Zdrowia, które są obecnie obserwowane. Według naszej wiedzy odpowiadam – inaczej zmienilibyśmy to prawdopodobnie o kwotę inną niż tę, którą państwu przedstawiamy do zaopiniowania.</u>
          <u xml:id="u-15.6" who="#PrezesNFZJacekPaszkiewicz">Czy będziemy wykonywać następną zmianę planu finansowego? Z przyczyn, o których powiedziałem na początku, czyli związanych z samą metodyką uruchomienia środków finansowych, zasadnicza i duża zmiana planu finansowego w tym roku nie ma już sensu. Jeżeli więc za miesiąc doszłoby do sytuacji takiej, że posiedlibyśmy informacje o zwiększonym po raz kolejny spływie składki, to nie dążylibyśmy do zmiany planu finansowego, ponieważ możliwości uruchomienia tych środków finansowych tak naprawdę w IV kwartale tego roku przez oddziały wojewódzkie i przekazania ich świadczeniodawcom na zwiększone ilości świadczeń, są praktycznie znikome. Obecna zmiana planu będzie skutkować tym, że dyrektorzy oddziałów wojewódzkich prawdopodobnie w ciągu najbliższego miesiąca – do dwóch miesięcy – będą wykonywać czynności związane z anektowaniem umów, co oczywiście też nie spowoduje natychmiastowego wzrostu finansowania, które się pojawi dopiero w ciągu następnych tygodni. Zatem zmiana na poziomie października, listopada czy grudnia tak naprawdę nie zmieni już finansowania świadczeń opieki zdrowotnej ani nie zwiększy ich ilości. Niemniej jednak prawdopodobnie będziemy wykonywać pewne zmiany, które będą mieć charakter korekcyjny, a więc przesunięć między pozycjami planu, bo w tej chwili już takie potrzeby w wielu miejscach widzimy.</u>
          <u xml:id="u-15.7" who="#PrezesNFZJacekPaszkiewicz">Kolejne pytanie. Czy prowadzimy szczególnie ostrożną i oszczędną politykę? Bardzo się cieszę, że pan poseł zwrócił na to uwagę. Oczywiście wynik finansowy, który – jak państwo widzą – wynosi minus 2 mld 733 mln 246 tys. zł, wynika z tego, że rozdysponowaliśmy te oszczędności, które mój szanowny poprzedni zostawił. W związku z tym trudno nas wskazywać jako firmę, która prowadzi szczególnie oszczędną politykę. Raczej tych oszczędności w Narodowym Funduszu Zdrowia na dzisiaj nie widzę. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczącyposełDamianRaczkowski">Dziękuję pani minister i dziękuję panu prezesowi. Czy ktoś z państwa jeszcze chciałby zabrać głos? Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#EkspertKonfederacjiPracodawcówPolskichKrzysztofTuczapski">Krzysztof Tuczapski – Konfederacja Pracodawców Polskich.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#EkspertKonfederacjiPracodawcówPolskichKrzysztofTuczapski">Panie przewodniczący, szanowni państwo, panie prezesie, pani minister. Ja chcę wyrazić duże zadowolenie w imieniu pracodawców i świadczeniodawców, że pieniądze trafią do nas, do szpitali, zakładów, które udzielają usług opieki zdrowotnej, bo to trochę rozładuje nasze problemy tak zwanych wykonanych świadczeń ponadlimitowych. Dlatego mam pytanie do pana prezesa, w imieniu pracodawców, czy zmiana planu finansowego dotyczy drugiego półrocza 2008 r., czy będzie obejmować również pierwsze półrocze. Pytam, bo jak pan prezes i państwo doskonale wiedzą dostaliśmy aneksami zwiększenie kontraktów w granicach świadczeń ponadlimitowych za pierwszych 5 miesięcy w granicach 75–85% bez rozliczenia czerwca. To jest dla nas bardzo ważne, bo dostajemy pytanie ze strony środowiska w całym kraju, co z pierwszym półroczem tego roku.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#EkspertKonfederacjiPracodawcówPolskichKrzysztofTuczapski">Jeszcze mam sugestię na zakończenie – jeśli można. Czy pan prezes, Narodowy Funduszu Zdrowia i Ministerstwo Zdrowia przewiduje zmianę warunków ogólnych świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie sprawozdawczości i przekazywania środków za wykonane świadczenia z tego względu, że jeżeli wejdzie propozycja, które obecnie jest dyskutowana w Sejmie i na forum medialnym, nowej ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, zgodnie z którą wszystkie szpitale maja być spółkami prawa handlowego, jest kwestia rozliczenia miesiąca za wykonane świadczenia do 20 dnia następnego miesiąca, zgodnie z ustawą o rachunkowości. Dlatego może to być problem w uzyskiwaniu zapłaty za świadczenia dla wielu podmiotów przy rozliczeniu tego rodzaju świadczeń. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczącyposełDamianRaczkowski">Dziękuję bardzo. Pan poseł Dorn i mam pytanie, czy w tej drugiej turze pytań ktoś jeszcze chciałby zabrać głos. Nikt się nie zgłasza. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PosełLudwikDorn">Dziękuję bardzo. Panie prezesie, pan mówi ciekawe rzeczy. Oczywiście jest tak, że jeżeli wybrało się system post-payment, to między wykonaniem usługi a wpływem musi krótszy lub dłuższy okres minąć. Tak być musi. Ten ujemy wynik finansowy bierze się stąd, że plan jest na jeden rok, a były oszczędności z poprzedniego roku.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PosełLudwikDorn">Jednak moje pytanie jest następujące. W czerwcu było „górką” – mówiąc kolokwialnie – około 4 mld zł. Urwaliśmy z tego około 1,5 mld zł, o ile dobrze pamiętam. To zostaje ponad 2 mld zł. Mamy teraz korektę – zmianę planu na 1,5 mld zł. Powstaje pytanie, co z tym miliardem. Czy w związku z tym zwiększonym napływem środków ze składek ta „górka” – w sensie pieniądza, który leży – urosła, czy nie urosła? Takie jest pytanie, bo dokument jest o tym – o co nie mam pretensji – jaki jest plan. Ale moje pytanie jest o realny stan środków finansowych. Jakie są na dzień dzisiejszy, lub na ten dzień, o którym pan prezes może wiedzieć – bo jeśli chodzi o dzień dzisiejszy, to na pewno nie wie, bo to wymaga czasu – ostatnie znane dane dotyczące „górki”? Czy do tego miliarda, którego ja tutaj nie znajduję, coś doszło, czy nie doszło, zwłaszcza, że ta zapowiedź, że nawet jeżeli okaże się – o co nie można mieć zasadniczej pretensji – że znowu niedoszacowano zwiększonego wpływu składek, to już nie będzie dużej zmiany planu finansowego, bo nie dałoby się tego uruchomić? Tak licząc w głowie, to rzeczywiście byłyby dość duże trudności, ale może się zdarzyć tak, że koniec roku Fundusz zamknie z potężną „górką”. Stąd moje pytanie – co z tym miliardem, którego tutaj nie ma? Czy do tego doszło?</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PosełLudwikDorn">Pani minister, panie prezesie. Jeżeli tak jest, to posłom mogą różne myśli chodzić po głowie, po co to jest i dlaczego? O rozwianie tych wątpliwości i wyjaśnienie niepokojów bardzo bym pana prezesa prosił.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczącyposełDamianRaczkowski">Panie prezesie, zanim poproszę pana o udzielenie odpowiedzi, zapytam, czy jeszcze ktoś z pań i panów posłów oraz zaproszonych gości chciałby zabrać głos? Nikt się nie zgłasza. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, zamykam listę mówców. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PrzewodniczącyposełDamianRaczkowski">Panie prezesie, bardzo proszę o odpowiedź na te pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrezesNFZJacekPaszkiewicz">Panie pośle, od razu rozwieję te wątpliwości. Nie ma żadnej „górki”. Nie ma żadnego miliarda ekstra, chomikowanych pieniędzy. Jest to nieporozumienie, które chyba się wkradło na ostatnim posiedzeniu Komisji.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PrezesNFZJacekPaszkiewicz">Proszę państwa, my co miesiąc mamy na koncie około 4 mld 300 mln zł, bo tyle nam ZUS przekazuje. I tyle co miesiąc Narodowy Fundusz Zdrowia generalnie ma. Tylko to są środki, które są na bieżąco wydawane na świadczenia opieki zdrowotnej. Także to nie są środki, które są gdzieś schowane w jakimś rachunku, tylko są one miesięcznym wpływem. Natomiast to nie są środki, które nie mają przeznaczenia. One już są w tym planie finansowym. One są na bieżąco uruchamiane i są wydatkowane przez oddziały wojewódzkie, czyli są one zajęte umowami. Zatem one służą do tego, aby oddziały wojewódzkie mogły dokonać płatności za określone świadczenie.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PrezesNFZJacekPaszkiewicz">Przypomnę tylko, że tryb płatności przez oddziały wojewódzkie za świadczenia odbywa się w ten sposób, że oddziały wojewódzkie pod faktury, które otrzymują od świadczeniodawców, potwierdzone i zgodne z umowami, zamawiają środki finansowe z centrali, które następne służą do przelewania ich na rachunek świadczeniodawców. Dlatego nie jest niczym dziwnym to, że na koncie Narodowego Funduszu Zdrowia są 4 mld 300 mln zł. Po prostu tyle ma być, bo to są środki finansowe, które wpływają z ZUS-u. One są co miesiąc w takiej wartości i po prostu służą do bieżącego regulowania należności. To nie są oszczędności ani rezerwy – nie mają nic wspólnego z tymi pojęciami. Są to bieżące środki operacyjne.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#PrezesNFZJacekPaszkiewicz">Mam nadzieję, że rozwiałem wątpliwości odnośnie do tych 4 mld zł. Dlatego też – jak myślę – nikt z Narodowego Funduszu Zdrowia w czasie poprzednich obrad Komisji Zdrowia nie protestował, że takie środki są na koncie Funduszu. Są, ja się pod tym podpisuję. Natomiast one są co miesiąc przelewane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych i KRUS. Jest to po prostu normalna transza finansowa, która wpływa do Narodowego Funduszu Zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#PrezesNFZJacekPaszkiewicz">Odnośnie do pytania dotyczącego nadlimitów, powiem, że z mojego punktu widzenia nie ma żadnej przeszkody, by Narodowy Fundusz Zdrowia regulował na podstawie aneksów do umów swoje relacje ze świadczeniodawcami dotyczącymi świadczeń ponadlimitowych. Oczywiście jest to kwestia należąca do rozstrzygnięcia dyrektorów oddziałów i dyrektorów lokalnych szpitali, jakie świadczenia nadlimitowe powinny być rozliczane w tej chwili i w tym trybie. Moim zdaniem, powinny być zapłacone w tej chwili w postaci aneksów do umów za pierwsze półrocze. Na pewno wszystkie świadczenia ratujące życie plus porody i wszystko, co jest związane z tymi zakresami świadczeń. Do lokalnej dyskusji pozostają takie kwestie, czy dyrektorzy oddziałów nie powinni finansować również w 100% wykonań w innych zakresach świadczeń. Na to nie mogę odpowiedzieć, bo w tym zakresie dyrektorzy mają pewną swobodę decyzyjną. Moim zdaniem dotyczyć to będzie tych świadczeń, które na danym terenie są deficytowe lub takie, które będą związane ze szczególnymi potrzebami społecznymi na danym terenie. W każdym razie z mojej strony, czy też ze strony centrali Narodowego Funduszu Zdrowia, nie ma żadnych przeciwwskazań do tego, aby takie świadczenia mogły być regulowane z pomocą wzajemnej zmiany umów między świadczeniodawcą a Narodowym Funduszem Zdrowia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczącyposełDamianRaczkowski">Dziękuję bardzo. Pozostaje mi poddać pod głosowanie wyrażenie pozytywnej opinii przez Komisji.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PrzewodniczącyposełDamianRaczkowski">Zapytuję, kto z pań i panów posłów jest za pozytywnym zaopiniowaniem projektu zmiany planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2008? Proszę o podniesienie ręki. Dziękuję. Kto jest przeciwny? Kto się wstrzymał Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PrzewodniczącyposełDamianRaczkowski">Informuję, że Komisja pozytywnie zaopiniowała zmianę w planie finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia na 2008 r.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#PrzewodniczącyposełDamianRaczkowski">Dziękuję bardzo, pani minister, panie prezesie. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>