text_structure.xml
10.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejHalicki">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam państwa posłów. Serdecznie witam pana ministra Jana Borkowskiego reprezentującego Ministerstwo Spraw Zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejHalicki">Stwierdzam kworum i przyjęcie protokołów z poprzednich posiedzeń Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejHalicki">Porządek obrad został państwu doręczony na piśmie. Pkt 1 obejmuje rozpatrzenie zawiadomienia Prezesa Rady Ministrów o zamiarze przedstawienia Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej do ratyfikacji, bez zgody wyrażonej w ustawie, Umowy ramowej o wszechstronnym partnerstwie i współpracy między Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Indonezji, z drugiej strony (druk nr 3120); zaś pkt 2 sprawy różne.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejHalicki">Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie ma uwag, zatem przystępujemy do realizacji pkt 1.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejHalicki">Marszałek Sejmu na podstawie art. 118 ust. 2 regulaminu Sejmu skierował do Komisji w dniu 10 czerwca br. zawiadomienie z druku nr 3120 celem zajęcia stanowiska co do zasadności wybranego przez Radę Ministrów trybu ratyfikacji.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejHalicki">Czy pan minister Borkowski zechciałby zabrać głos i przedstawić projekt? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanBorkowski">Chciałbym powiedzieć o genezie umowy, jej zakresie, znaczeniu gospodarczym i politycznym oraz uzasadnić tryb ratyfikacji, który proponujemy.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanBorkowski">Już 25 listopada 2004 r. Rada Unii Europejskiej upoważniła Komisję Europejską do wynegocjowania indywidualnych umów o partnerstwie i współpracy z kilkoma krajami Azji Południowo-Wschodniej. Negocjacje zostały zakończone w czerwcu 2005 r., po czym umowa została parafowana przez Komisję Europejską w 2007 r. Ze względu na embargo, jakie zostało nałożone przez Komisję Europejską na indonezyjskie linie lotnicze, Republika Indonezji wstrzymała podpisanie umowy do czasu zniesienia zakazu lotów pomiędzy Republiką Indonezji a państwami członkowskimi UE. Embargo zostało zniesione w stosunku do części przewoźników i w lipcu 2009 r. doszło do parafowania umowy przez Republikę Indonezji. 9 listopada 2009 r. umowa została podpisana przez przedstawicieli wszystkich stron.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanBorkowski">Przypomnę, że umowa jest skonkretyzowaniem postanowień umowy o współpracy między Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Indonezją, Malezją, Filipinami, Singapurem i Tajlandią, czyli państwami członkowskimi Stowarzyszenia Narodów Azji Południowo-Wschodniej, sporządzoną w dniu 7 marca 1980 r., która do tej pory regulowała stosunki bilateralne pomiędzy stronami umowy.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanBorkowski">Umowa, która jest obecnie przedmiotem ratyfikacji, ma na celu stworzenie nowoczesnych ram dla stosunków bilateralnych, szeroko regulując różne obszary współpracy. Upoważnienie dla Komisji Europejskiej dotyczyło wielu państw Azji Południowo-Wschodniej. Ta umowa jest pierwszą, która została podpisana i podlega procesowi ratyfikacji. Jesteśmy na początku procesu ratyfikacji. Do tej pory tylko 3 państwa członkowskie UE ratyfikowały tę umowę.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanBorkowski">Jest to ramowa, kompleksowa umowa, która obejmuje bardzo wiele dziedzin, odnosi się przede wszystkim do kwestii gospodarczych, ale także do kwestii kultury, ochrony środowiska, w tym klimatu, energii, a także nauki, technologii, transportu morskiego i lotniczego. Są to dziedziny istotne z punktu widzenia Unii Europejskiej i Indonezji, a także Polski, jako państwa członkowskiego UE.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanBorkowski">Umowa stanowi ramy umożliwiające negocjacje umów o wolnym handlu z innymi krajami ASEAN. Otwiera możliwość rozmów o wolnym handlu z całą grupą państw Azji Południowo-Wschodniej. Z punktu widzenia Unii Europejskiej i Polski znaczenie gospodarcze i polityczne umowy jest niezwykle istotne. Jeśli chodzi o kwestie polityczne, Indonezja jest największym państwem regionu i największym krajem muzułmańskim na świecie. Pod względem kulturowym, wielkości populacji jest niezwykle ważnym krajem w Azji Południowo-Wschodniej. Do tej pory świat zachodni był skoncentrowany na relacjach z Chińską Republiką Ludową. Teraz mamy do czynienia z zainteresowaniem również krajami ASEAN.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanBorkowski">Jeśli chodzi o sprawy gospodarcze, dostęp towarów i usług unijnych do rynku indonezyjskiego jest niezwykle pożądany. Wspomnę, że Polska ma duży i pogłębiający się deficyt w wymianie handlowej z republiką Indonezji. W 2009 r. deficyt przekraczał 390 mln USD. Z naszego punktu widzenia ta dysproporcja powinna zostać zlikwidowana. Umowa z pewnością będzie temu sprzyjała, gdyż Polska jest postrzegana w krajach ASEAN jako państwo członkowskie UE. Ta percepcja będzie niezwykle pomocna w naszych relacjach.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanBorkowski">Przyjęcie rozwiązań zawartych w umowie przez Unię Europejską nastąpi w drodze wyrażenia przez Radę Unii Europejskiej zgody na zatwierdzenie umowy, zgodnie z art. 310 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską. Ze względu na mieszany charakter umowy, wynikający z kompetencji Wspólnoty Europejskiej, wejście w życie umowy wymaga związania się nią przez wszystkie państwa członkowskie, w tym przez Polskę. Wejście w życie umowy dokona się w pierwszym dniu następnego miesiąca po miesiącu, w którym ostatnie państwo notyfikuje swoją decyzję o ratyfikacji.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanBorkowski">Jakie argumenty przemawiają za trybem ratyfikacji bez zgody wyrażonej w ustawie? Postanowienia omawianej umowy nie dotyczą pokojów, sojuszy, układów politycznych lub wojskowych, wolności, praw i obowiązków obywatelskich określonych w konstytucji. Nie dotyczą również członkostwa RP w organizacji międzynarodowych oraz spraw uregulowanych w ustawie lub w których konstytucja wymaga ustawy. Ratyfikacja umowy nie spowoduje obciążenia państwa pod względem finansowym.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanBorkowski">Biorąc powyższe pod uwagę, wnoszę o wyrażenie zgody na przedstawienie niniejszej umowy do ratyfikacji Prezydentowi RP.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejHalicki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejHalicki">Czy są pytania? Nie ma zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejHalicki">Otrzymali państwo opinię Biura Analiz Sejmowych.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejHalicki">Czy Biuro Legislacyjne zgłasza uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#LegislatorElżbietaStrzępek">Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejHalicki">Stwierdzam, że nikt z posłów nie zgłosił zastrzeżeń co do trybu ratyfikacji.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejHalicki">Proponuję, aby Komisja przyjęła sprawozdanie o niezgłaszaniu zastrzeżeń. Kto z posłów jest za takim wnioskiem? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejHalicki">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie przyjęła sprawozdanie o niezgłaszaniu zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejHalicki">Przechodzimy do spraw różnych. Informuję, że w dniu jutrzejszym będziemy mieli aż trzy posiedzenia Komisji: o godz. 11.00 wraz z Komisją do Spraw Unii Europejskiej, dotyczące priorytetów prezydencji belgijskiej oraz podsumowania prezydencji hiszpańskiej, o godz. 15.00 wraz z Komisją Obrony Narodowej, a o godz. 15.30 samodzielne posiedzenie dotyczące przesłuchania kandydatów na ambasadorów RP.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejHalicki">Jesteśmy zobowiązani do przedłożenia planu pracy na II półrocze, zatem proszę o zgłaszanie tematów do 19 lipca br. Przypomnę, że tematy zgłaszane wcześniej są dostępne dla państwa. Pamiętam o wnioskach z minionego półrocza. Zwracam uwagę, że naszą intencją było rozszerzenie liczby i zakresu posiedzeń Komisji Spraw Zagranicznych, między innymi o takie zagadnienia jak priorytety naszej aktywności na Dalekim Wschodzie, w Ameryce Południowej. Postaram się to uwzględnić w proponowanym państwu planie pracy Komisji na kolejne półrocze.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejHalicki">W dniu 12 lipca br. pod patronatem Komisji Spraw Zagranicznych i Uniwersytetu Warszawskiego odbywa się całodniowa konferencja dotycząca Partnerstwa Wschodniego. Przyjedzie kilku parlamentarzystów, wiceminister spraw zagranicznych Mołdowy. Zapraszam wszystkich do uczestnictwa. Informacje otrzymacie państwo w sekretariacie Komisji. Program otrzymacie państwo drogą mailową. Ukaże się również trzeci numer „Debaty” zredagowany specjalnie na tę okoliczność.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejHalicki">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>