text_structure.xml
11.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Otwieram posiedzenie Komisji Skarbu Państwa. Witam państwa posłów oraz zaproszonych gości z podsekretarzem stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa panem Zdzisławem Gawlikiem.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Porządek dzienny posiedzenia przewiduje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz niektórych innych ustaw (druk nr 3495). Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam przyjęcie porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Proszę pana ministra Zdzisława Gawlika o przedstawienie uzasadnienia przedłożonego projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaZdzisławGawlik">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, celem przedłożonego projektu jest realizacja kilku priorytetów. Zakładamy, że przyjęcie proponowanych zmian zwiększy efektywność realizowanych programów prywatyzacyjnych. Projekt przewiduje rezygnację ze zbędnych kosztów ponoszonych obecnie z tytułu konieczności wykonywania analiz przedprywatyzacyjnych. Mają one charakter obligatoryjny. Minister właściwy do spraw Skarbu Państwa jest zobowiązany do zlecenia ich wykonania podmiotowi zewnętrznemu. Oznacza to ponoszenie kosztów bez gwarancji, że dany proces prywatyzacji zakończy się sukcesem w postaci podpisania umowy.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaZdzisławGawlik">Uważamy, że proponowana zmiana w tym zakresie jest zasadna. Zaangażowanie pracowników Ministerstwa Skarbu Państwa w projekty przedprywatyzacyjne jest słuszne. Bowiem każda analiza przedprywatyzacyjna wykonywana przez podmioty zewnętrzne jest następnie przyjmowana przez właściwe jednostki organizacyjne Ministerstwa Skarbu Państwa, a następnie przez ministra Skarbu Państwa, który decyduje o zasadach i regułach, na podstawie których będzie prowadzony proces prywatyzacji. Innymi słowy – ostateczną decyzję podejmuje minister Skarbu Państwa niezależnie od faktu sporządzenia analizy przez podmiot zewnętrzny.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaZdzisławGawlik">Druga grupa zmian przewiduje rezygnację z progu wyznaczonego przez wartość księgową przy prywatyzacji przedsiębiorstwa w trybie aukcji publicznej. Przypominam, że aukcja jako tryb prywatyzacji została wprowadzona w 2006 r. Zakładano wówczas – i słusznie – że obok prywatyzacji w trybie oferty publicznej na giełdzie papierów wartościowych, aukcja będzie najbardziej transparentnym i przejrzystym trybem prywatyzacji. Zastrzeżono, że na aukcji mogą być sprzedawane pakiety akcji do 10%. Zmiany wprowadzone do ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji w 2008 r. rozszerzyły katalog podmiotów, które mogą być prywatyzowane w tym trybie.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaZdzisławGawlik">Dostrzegliśmy jednak pewną barierę, którą była cena wywoławcza. Obecnie cena wywoławcza spółki wystawionej na aukcji nie może być niższa niż jej wartość księgowa. Chciałbym zwrócić uwagę, że w trybie aukcji sprzedawane są spółki w bardzo trudnej sytuacji ekonomicznej. Utrzymywanie wartości księgowej jako ceny wywoławczej w wielu przypadkach zniechęcało potencjalnych inwestorów zainteresowanych udziałem w postępowaniu.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaZdzisławGawlik">Rezygnacja z wartości księgowej jako wyznaczającej próg ceny wywoławczej nie stwarza zagrożenia interesów Skarbu Państwa. Zwracam uwagę, że przy zainteresowaniu potencjalnych inwestorów udziałem w prywatyzacji licytacja ceny może doprowadzić do wygenerowania właściwej wartości rynkowej.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaZdzisławGawlik">Kolejna grupa zmian dotyczy rozszerzenia katalogu możliwych sposobów – wynikających z art. 33 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji – przeprowadzania procesu prywatyzacji. Proponowane zmiany w tym zakresie są konsekwencją obserwacji rynku, zachowań podmiotów uczestniczących w obrocie publicznym oraz dotychczasowych 20-letnich doświadczeń prywatyzacji. Przewidują uzupełnienie katalogu trybów zbywania akcji Skarbu Państwa o możliwość sprzedaży akcji w trybie publicznym w rozumieniu ustawy o ofercie publicznej, warunków wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych. Mechanizm tego rodzaju jest dotychczas stosowany w ograniczonym zakresie zależnie od opinii Komisji Nadzoru Finansowego. Ponadto dokonywanie sprzedaży akcji w trybie oferty publicznej wymaga każdorazowej zgody Rady Ministrów. Jest to niezasadne. Zwracam uwagę, że każda transakcja tego typu jest poprzedzona przygotowaniem prospektu emisyjnego, ofert itp.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaZdzisławGawlik">Proponowane zmiany przewidują wprowadzenie nowoczesnego mechanizmu, jakim jest stabilizacja pomocnicza. Celem stosowania tego mechanizmu w obrocie publicznym jest zwiększenie bezpieczeństwa dokonywanych transakcji w przypadku nagłego spadku ceny akcji wprowadzonych do obrotu. Gdy minister Skarbu Państwa sprzedaje znaczne pakiety, to jest zainteresowany utrzymaniem kursu akcji spółki w okresie po pierwszym notowaniu, a jednocześnie chce zapewnić bezpieczeństwo innym interesariuszom uczestniczącym w tego typu projektach. Zwracam uwagę, że wspomniany mechanizm jest stosowany w gospodarce rynkowej, także w Polsce. Ale w naszym kraju jego użycie bardzo często jest przerzucane na podmiot bezpośrednio zainteresowany, którego akcje zbywane są w ofercie publicznej.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaZdzisławGawlik">Opcja stabilizacyjna była zastosowana przy ofercie publicznej PZU w dość ograniczonym zakresie ze względu na wąski zasób środków możliwych do wykorzystania przez spółkę. Eureko było bardzo zainteresowane opcją stabilizacyjną. Każdy podmiot korzystający z tego mechanizmu wie, że nie poniesie strat. Chcemy, aby minister Skarbu Państwa mógł również korzystać z tego instrumentu.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaZdzisławGawlik">Przewidujemy również możliwość sprzedaż akcji spółek na tzw. platformie transakcyjnej, którą zorganizuje spółka prowadząca rynek regulowany, czyli giełda papierów wartościowych. Głównymi przyczynami wprowadzenia tego trybu są m.in. zbyt krótkie okresy oferowania akcji i udziałów do zbycia, ograniczone możliwości dotarcia do maksymalnej liczby zainteresowanych inwestorów. Proponowany tryb przyczyni się do zwiększenia skuteczności prywatyzacji oraz umożliwi dotarcie do szerszego grona inwestorów.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaZdzisławGawlik">Ostania grupa zmian dotyczy wykorzystania środków Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorców, którym dysponuje minister Skarbu Państwa. Obecnie mogą z nich korzystać tylko przedsiębiorstwa publiczne. Proponowany zmiany przewidują, że z tych środków będzie mógł korzystać każdy przedsiębiorca bez względu na jego statut. Zatem krąg beneficjentów, którzy będą mogli ubiegać się o środki z Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorców zostanie rozszerzony.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaZdzisławGawlik">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Dziękuję, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Zamykam pierwsze czytanie przedłożonego projektu.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Informuję, że nie zgłoszono wniosku o przeprowadzenie wysłuchania publicznego w związku z ustawą o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Prezydium rekomenduje Komisji powołanie podkomisji.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Pan przewodniczący Włodzimierz Karpiński, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełWłodzimierzKarpiński">Po przeprowadzaniu konsultacji między klubami, proponuję powołać podkomisję w następującym składzie...</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełJózefRojek">Zgłaszam pana posła Sławomira Woracha.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełSławomirWorach">Wyrażam zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełWłodzimierzKarpiński">Jestem upoważniony do zgłoszenia kandydatury pana posła Ryszarda Zbrzyznego.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełRyszardZbrzyzny">Wyrażam zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełWłodzimierzKarpiński">Pana posła Józefa Rackiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełJózefRacki">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełWłodzimierzKarpiński">Pana posła Andrzeja Czerwińskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełAndrzejCzerwiński">Zgadzam się.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełWłodzimierzKarpiński">Pana posła Norberta Wojnarowskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełNorbertWojnarowski">Zgadzam się.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Podkomisja będzie liczyła 5 członków.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Czy jest zgoda na powołanie podkomisji w proponowanym składzie osobowym? Nie widzę sprzeciwu. Komisja powołała podkomisję, która ukonstytuuje się po zakończeniu posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Zamykam posiedzenie Komisji. Proszę członków podkomisji o pozostanie na sali.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>