text_structure.xml
77.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Otwieram posiedzenie Komisji Skarbu Państwa. Witam serdecznie panie posłanki i panów posłów oraz zaproszonych gości z podsekretarzem stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa panem Adamem Leszkiewiczem. Witam również przedstawicieli zarządu Zakładów Chemicznych Police SA. Stwierdzam przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia wobec niewniesienia zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia przewiduje informację o aktualnej sytuacji finansowej i procesie prywatyzacyjnym w Zakładach Chemicznych Police SA oraz spółkach zależnych. O wniesienie tego punktu pod obrady Komisji prosili pani poseł Renata Zaremba i pan poseł Ryszard Zbrzyzny. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam przyjęcie porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Proszę pana ministra Adama Leszkiewicza o przedstawienie informacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaAdamLeszkiewicz">Panie przewodniczący, szanowni państwo, przekazaliśmy Komisji krótką, syntetyczną pisemną informację dotyczącą aktualnej sytuacji finansowej i stanu zaawansowania prac przy procesie prywatyzacyjnym w Zakładach Chemicznych Police SA. Chcielibyśmy ją uzupełnić. Jesteśmy do dyspozycji państwa posłów, jeśli chodzi o kwestie szczegółowe. W dzisiejszym posiedzeniu uczestniczą: prezes zarządu spółki pan Zbigniew Miklewicz, przewodniczący rady nadzorczej pan Marcin Likierski, pan Rafał Wardziński dyrektor Departamentu Nadzoru Właścicielskiego i Prywatyzacji I w Ministerstwie Skarbu Państwa, który w resorcie zajmuje się sektorem chemicznym, prezes Nafty Polskiej SA pan Wiesław Skwarko. Nafta Polska przygotowuje aktualizację koncepcji prywatyzacji sektora wielkiej syntezy chemicznej, dotyczącą m.in. Zakładów Chemicznych Police.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaAdamLeszkiewicz">Sektor chemiczny jest szczególnie wrażliwy na koniunkturę i dekoniunkturę w gospodarce. Obserwujemy to w odniesieniu do wszystkich podmiotów, których akcjonariuszem jest Skarb Państwa od połowy 2008 r. Sytuacja ZCh Police jest dodatkowo szczególna, ponieważ dekoniunktura dotyka w znacznie większym stopniu nie tyle producentów nawozów azotowych, ale producentów nawozów wieloskładnikowych. Nawozy azotowe muszą być używane, natomiast wieloskładnikowe – niekoniecznie. Użytkownicy, zwłaszcza rolnicy oszczędzają przede wszystkim na nawozach wieloskładnikowych.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaAdamLeszkiewicz">W związku z tym pod koniec ub.r. spółka znalazła się w trudnej sytuacji. Sprzedaż zmniejszyła się. Były duże zapasy magazynowe. Niekorzystna sytuacja przełożyła się na wyniki finansowe. W przedłożonej informacji przekazaliśmy wyniki za I półrocze 2009 r. Spółka odnotowała stratę netto na poziomie 232 mln zł.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaAdamLeszkiewicz">Sytuacja spółki niepokoi załogę, zarząd, radę nadzorczą, a także ministra skarbu państwa. W I połowie br. zainicjowaliśmy aktywne działania w spółce, których celem było przeciwstawnie pogarszającej się sytuacji. Wyrazem tych działań było przygotowanie w maju br. programu restrukturyzacyjnego przyjętego przez zarząd, a następnie przez radę nadzorczą. Ten program jest m.in. podstawą do rozmów z instytucjami finansowymi, głównie z Agencją Rozwoju Przemysłu, PKO BP, a także z Bankiem Gospodarstwa Krajowego w sprawie uzyskania dodatkowych środków finansowych, które pozwoliłyby spółce przetrwać najtrudniejszy okres.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaAdamLeszkiewicz">Program restrukturyzacyjny zakłada aktywizację handlu, redukcję kosztów, restrukturyzację zatrudnienia oraz nie tyle zbycie aktywów, co nowe spojrzenie na gospodarowanie aktywami. Określa także plan uzyskania odpowiednich efektów. Minister skarbu państwa na bieżąco monitoruje jego realizację. Co tydzień otrzymujemy od zarządu spółki raporty z realizacji programu. Spotykamy się z zarządem i radą nadzorczą spółki, na których omawiamy kwestie realizacji, poprawiania i doskonalenia programu.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaAdamLeszkiewicz">Program restrukturyzacji zakładał uzyskanie do końca br. oszczędności w kwocie prawie 300 mln zł. Na początek września poziom realizacji programu wyniósł ok. 62%. Państwo posłowie zapewne będą pytać o kwoty. Chciałbym zwrócić uwagę na dwie sprawy. Koszty zostały zredukowane o ok. 90 mln zł. Zatrudnienie zostało zmniejszone o niemal 200 osób. Obecnie w spółce zatrudnionych jest nieco ponad 3 tys. pracowników.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaAdamLeszkiewicz">Realizacja programu restrukturyzacyjnego jest warunkiem pozyskania dodatkowego źródła finansowego w tym trudnym okresie. Dlatego spółka podjęła bardzo aktywne działania i rozmowy z instytucjami finansowymi, które dotyczą uzyskania, głównie z PKO BP, kredytu w wysokości ok. 190 mln zł. Ten kredyt w dużej części (150 mln zł) ma gwarancje Agencji Rozwoju Przemysłu, która również uczestniczy w negocjacjach.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaAdamLeszkiewicz">Stan negocjacji jest następujący: po wielu spotkaniach, rozmowach, przedkładaniu dokumentów, przygotowaniu programu bank zażyczył sobie dodatkowego zewnętrznego audytu sytuacji finansowej spółki. Audyt przeprowadziła firma Ernst & Young. Został zakończony pod koniec sierpnia br. W wyniku audytu zarząd spółki przygotował aktualizację planu restrukturyzacyjnego, która – po przyjęciu przez radę nadzorczą – została przekazana do instytucji finansowych. Stała się podstawą – mam nadzieję, że prowadzących do pozytywnego finału – rozmów z PKO BP.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaAdamLeszkiewicz">Spółka ma również problemy z tzw. opcjami. W tej sprawie prowadzi rozmowy, głównie z dwoma bankami, czyli PKO BP i Pekao SA. Pan prezes zapewne udzieli szczegółowych informacji w tej kwestii. Ten problem niewątpliwie ma konsekwencje dla obecnej sytuacji ekonomiczno-finansowej ZCh Police.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaAdamLeszkiewicz">ZCh Police, wkładając maksimum wysiłku, aby sprostać trudnej sytuacji, oczekują również poprawy koniunktury. Zaczyna się sezon jesienny. Niektóre firmy chemiczne odnotowują pewne elementy poprawy sytuacji i ożywienie w sprzedaży. Mamy nadzieję, że będzie to dotyczyć także Polic, aczkolwiek trzeba uczciwie przyznać, że nie spodziewamy się wyniku dodatniego do końca 2009 r. To będzie na pewno najtrudniejszy okres, któremu musimy sprostać.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaAdamLeszkiewicz">Wychodząc naprzeciw wyzwaniom, dokonaliśmy zmian w organach spółki. Mianowicie, w lipcu stanowisko prezesa objął pan Zbigniew Miklewicz. Powołaliśmy także dwóch nowych członków zarządu. Obecnie zarząd składa się z 4 osób. Członkowie obecnego zarządu w większości pracowali wcześniej w spółce. Pan prezes Miklewicz był dyrektorem finansowym. Wiceprezes ds. handlowych pan Bogusław Kokotowski jest również wieloletnim pracownikiem spółki, zna jej specyfikę i sytuację oraz rynek. Mam nadzieję, że wiedza, doświadczenie, dorobek tych osób będą pomocne dla spółki.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaAdamLeszkiewicz">Dostrzegając konieczność zwiększenia aktywności w zakresie nadzoru w trudnym okresie dokonaliśmy dwóch zmian w składzie rady nadzorczej.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaAdamLeszkiewicz">Nafta Polska przygotowuje aktualizację koncepcji prywatyzacji sektora wielkiej syntezy chemicznej. Dotyczy to także ZCh Police. Spodziewamy się, że w październiku zostanie przedłożony pierwszy projekt. Aktualizacja koncepcji obejmie m.in. ZCh Police i ZA Puławy. Obie spółki należą do grupy chemicznej, której stworzenie przewidywała koncepcja przygotowana w 2008 r.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaAdamLeszkiewicz">Zmieniły się niektóre wyzwania. Druga grupa chemiczna opierała się w dużej mierze o PGNiG SA. Obecnie PGNiG sygnalizuje mniejsze zainteresowanie chemią. Zmieniła się też sytuacja finansowa spółek. Zakłady Azotowe Puławy SA odnotowały dość dobry wynik finansowy za rok obrotowy (który kończy się w czerwcu). Natomiast Zakłady Chemiczne Police osiągnęły gorszy wynik finansowy. Zatem musimy odpowiedzieć sobie na pytanie, czy jest sens nadal mówić o drugiej grupie chemicznej, czy poszukiwanie synergii między tymi spółkami i łączenie ich np. poprzez jednego inwestora przyniesie wartość dodatnią, czy wprost przeciwnie. Aktualizując koncepcję poszukujemy zarazem odpowiedzi na te pytania. Niemniej jednak prywatyzacja wydaje się być istotną szansą dla Polic. Spółka została przeznaczona do prywatyzacji w 2010 r. w planie przyjętym przez Radę Ministrów w dniu 11 sierpnia br., podobnie zresztą jak Zakłady Azotowe Puławy.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaAdamLeszkiewicz">Drugą szansą, na którą musimy zwrócić szczególną uwagę jest dywersyfikacja produkcji. Spółka poszukuje już nowych elementów w tym zakresie. Wydaje się – a tak twierdzą eksperci – że na rynku nawozów wieloskładnikowych w najbliższym czasie będzie trudna sytuacja. To znaczy, że nie należy przypuszczać, iż z wiosną nastąpi dobra koniunktura i powróci czas, kiedy firmy chemiczne dobrze zarabiały.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaAdamLeszkiewicz">Trzecim elementem jest obniżanie kosztów i restrukturyzacja zatrudnienia.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaAdamLeszkiewicz">I ostatnia sprawa – to poprawa w handlu. Sądzimy, że zapasy zgromadzone w magazynach na świecie wyczerpały się i wreszcie hurtownicy zgłoszą się do producentów.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaAdamLeszkiewicz">Chciałbym podkreślić bardzo dobrą współpracę wewnątrz firmy. Chciałbym złożyć podziękowania organizacjom związkowym działającym w spółce. Organizacje związkowe i pracownicy, których reprezentują, dobrze rozumieją, jak trudna jest sytuacja. Program restrukturyzacji zakłada wiele przedsięwzięć bezpośrednio dotyczących pracowników. Wstrzymano podwyżki. Zawieszono wypłacanie premii i nagród. Na początku czerwca zarząd podpisał porozumienie z organizacjami związkowymi, które precyzuje pewne kwestie. Wydaje się, że również to trzeba mieć na uwadze, omawiając całokształt – niewątpliwie trudnej – sytuacji Zakładów Chemicznych Police. Zatem załodze z pewnością należą się podziękowania za postawę w trudnym okresie ostatnich tygodni.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaAdamLeszkiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Proszę o zabranie głosu pana prezesa Zbigniewa Miklewicza.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PrezeszarząduZakładówChemicznychPoliceSAZbigniewMiklewicz">Pan minister wyczerpująco przedstawił sytuację spółki. Branża nawozowa znajduje się w bardzo głębokim kryzysie, wynikającym ze spadku popytu na nawozy. Obecnie sprzedajemy o 60% mniej na eksport i ok. 20% mniej w kraju. Konsekwencją tej sytuacji jest spadek przychodów o 50% w I półroczu bieżącego roku w stosunku do ubiegłego roku i – co za tym idzie – bardzo duża strata operacyjna.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PrezeszarząduZakładówChemicznychPoliceSAZbigniewMiklewicz">Zarząd podejmuje wszelkie działania w celu poprawy sytuacji finansowej m.in. w wymiarze restrukturyzacyjnym, o którym była mowa. Wydaje nam się, że po złożeniu wszystkich wymaganych przez bank dokumentów, jesteśmy w ostatnim etapie procesu decyzyjnego w sprawie kredytu. Przyznanie kredytu ustabilizuje sytuację płynnościową spółki. Jestem przekonany, że dzięki podejmowanym działaniom restrukturyzacyjnym w przyszłym roku spółka odnotuje niewielki dodatni wynik operacyjny.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PrezeszarząduZakładówChemicznychPoliceSAZbigniewMiklewicz">Proces prywatyzacji jest pozytywnie postrzegany przez zarząd. Wydaje się nam, że podział branży na dwie grupy jest zgodny z wymogami konkurencji. Będzie służył konkurencji na polskim rynku. Oczekujemy, że rozsądna prywatyzacja Zakładów Chemicznych Police przyczyni się do ustabilizowania źródeł zaopatrzenia w surowce, możliwości sprzedaży na rynku, szczególnie niemieckim i zachodnioeuropejskim. Obecnie zarząd prowadzi intensywne prace analityczne w tym zakresie. Współpracujemy z Naftą Polską SA. Mam nadzieję, że w końcu roku będą przygotowane konkretne propozycje w tej kwestii.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PrezeszarząduZakładówChemicznychPoliceSAZbigniewMiklewicz">Reasumując – uważam, że najgorszy okres mamy za sobą. Zarówno kredyt, jak i proces restrukturyzacji doprowadzą w najbliższych miesiącach do stabilizacji sytuacji spółki i poprawy wyników.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PrezeszarząduZakładówChemicznychPoliceSAZbigniewMiklewicz">Jestem do dyspozycji państwa posłów w kwestiach szczegółowych.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PrezeszarząduZakładówChemicznychPoliceSAZbigniewMiklewicz">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Bardzo proszę, pani poseł Renata Zaremba.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełRenataZaremba">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełRenataZaremba">Nie muszę przekonywać obecnych na tej sali, jak ważne są Zakłady Chemiczne Police dla miasta i regionu zachodniopomorskiego. Spółka ma ogromny potencjał rozwojowy. Musi przetrwać trudny okres zapaści gospodarczej. Otrzymaliśmy bardzo ważne informacje. Mam nadzieję, że plan zakładający 300 mln zł oszczędności będzie zrealizowany do końca roku. Redukcja kosztów o 90 mln zł jest również dobrą informacją dla Zakładów Chemicznych i załogi.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PosełRenataZaremba">Istotną kwestią są zadania, które zawiera program restrukturyzacji. Prosiłabym pana prezesa o bardziej szczegółowe informacje na temat aktywizacji handlu oraz dodatkowej planowanej na przyszły rok redukcji kosztów i restrukturyzacji zatrudnienia. Prosiłabym również o informację na temat wyników audytu – czy został zaakceptowany przez bank, czy też bank wniósł istotne uwagi?</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PosełRenataZaremba">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Pan poseł Józef Racki, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełJózefRacki">Panie przewodniczący, szanowni państwo posłowie i zaproszeni goście, rolnicy od dłuższego czasu poruszają kwestię ogromnego wzrostu cen nawozów jedno i wieloskładnikowych. Spadek produkcji jest konsekwencją spadku popytu. Tak się dziwnie składa, że wzrost cen nawozów następuje wtedy, kiedy rolnicy otrzymują dopłaty z Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełJózefRacki">Odbieram jako pozytywną, poruszoną w przedłożonym materiale, kwestię redukcji zatrudnienia. Zakłady Chemiczne Police nie są potężną spółką, a zatrudniają ponad 3 tys. osób. Albo koszt produkcji jest niewspółmiernie drogi, albo spółka nie prowadzi racjonalnej gospodarki.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PosełJózefRacki">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Pan poseł Norbert Wojnarowski, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełNorbertWojnarowski">Szanowni państwo, informacje, które na dzisiejszym posiedzeniu przedstawili pan minister i pan prezes są potwierdzeniem tezy zawartej w raporcie o przekształceniach własnościowych w 2007 r., rozpatrywanym na wczorajszym posiedzeniu. Zatrzymanie procesów prywatyzacyjnych doprowadziło do obecnej trudnej sytuacji spółek z udziałem Skarbu Państwu, w tym ZCh Police. W latach 2006 – 2007 była bardzo dobra koniunktura. Spółki odnotowywały bardzo dobre wyniki.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełNorbertWojnarowski">Niewykorzystanie okresu koniunktury i nieprzeprowadzenie procesu restrukturyzacji za rządów Prawa i Sprawiedliwości przyczyniło się do obecnych trudności. Myślę, że pan poseł Suski nie może już powiedzieć, że zaniechanie procesu prywatyzacji jest dobre. Obawiam się – oby tak nie było – że te działania rządu PiS po raz kolejny skutkują dryfowaniem spółki w kierunku przemysłu stoczniowego.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PosełNorbertWojnarowski">Chciałbym skierować dwa pytania do pana prezesa Miklewicza. Pamiętam, że podczas IPO został przedstawiony raport firmy Roland Berger, który zwierał pewne zalecenia. W okresie 2005 – 2007, czyli w okresie koniunktury nie były realizowane. Co dzieje się z tym raportem.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PosełNorbertWojnarowski">Druga kwestia ma charakter bardziej regionalny. Dotyczy KGHM Polska Miedź SA i odbioru nadwyżki kwasu z hut w KGHM. Czy one są odbierane zgodnie z zawartą umową?</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#PosełNorbertWojnarowski">Natomiast pana ministra chciałbym zapytać, czy w sprawie opcji zostały wyciągnięte konsekwencje?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Pan poseł Józef Rojek, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełJózefRojek">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PosełJózefRojek">Panie ministrze, panie prezesie, szanowni goście związkowcy, od 1972 r. pracuję w branży chemicznej w Zakładach Azotowych w Tarnowie. Zatem mogę powiedzieć, że po części znam tę branżę. Nawiązując do wypowiedzi przedmówcy, chciałbym zwrócić uwagę, że Platforma Obywatelska rządzi już dwa lata. Zatem dlaczego do dnia dzisiejszego branża chemiczna nie została uporządkowana? Pamiętam, kiedy pan minister Aleksander Grad, wówczas jako wiceprzewodniczący i następnie przewodniczący Komisji Skarbu Państwa wypowiadał się w sprawie likwidacji Nafty Polskiej. Spółka do dzisiaj funkcjonuje. Jest zobowiązana do pewnych działań porządkujących tę branżę.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PosełJózefRojek">Mimo początkowych buńczucznych zapowiedzi o porządkowaniu branży chemicznej nie podjęto działań w tym zakresie. Mówiono o powołaniu dwóch grup. Pierwsza obejmowałaby: Zakłady Azotowe Tarnów, Zakłady Azotowe Kędzierzyn, Ciech i ewentualnie Anwil – jeżeli PKN Orlen SA zdecyduje się na sprzedaż. Druga grupa tzw. nawozowa ma obejmować Zakłady Azotowe Puławy i Zakłady Chemiczne Police. Do dnia dzisiejszego nic nie dzieje się w tej sprawie. Rozumiem, że jest trudna sytuacja. Udało się upublicznić akcje Zakładów Azotowych. Dziękować Bogu, że większość akcji przejęły polskie firmy. Mija dwa lata. Pojawia się pytanie, co dalej z tymi spółkami.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#PosełJózefRojek">Muszę pochwalić pana ministra Aleksandra Grada, że na przedłożonym materiale widnieje jego pieczątka i podpis. W dokumencie dotyczącym strategii prywatyzacji nie było pieczątki i podpisu. Nie wiadomo, kto przedłożył ten dokument. Materiał prezentowany na dzisiejszym posiedzeniu oceniam jako dobry. Jest wprawdzie hasłowy. Ale w posiedzeniu uczestniczy pan prezes, zatem będę zadawał pytania.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#PosełJózefRojek">Na początku omawianej informacji czytamy: „Agresywna polityka cenowa spółki, prowadzona w celu pobudzenia rynku, przełożyła się na znaczne pogorszenie rentowności sprzedaży”. Nie rozumiem, o co tutaj chodzi. Co to za polityka, która doprowadziła do takiej sytuacji? Strata w kwocie 200 mln zł w porównaniu z innymi spółkami chemicznymi jest poważna. Budzi wiele wątpliwości i domysłów. Czym jest spowodowana? Nie wiem gdzie, ale zetknąłem się z informacją, że duże zapasy surowców nabyte wcześniej spowodowały tę stratę? O co tutaj chodzi?</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#PosełJózefRojek">Pan poseł Racki zwrócił uwagę na cenę nawozów i trudności ze sprzedażą. Znam historię produkcji i sprzedaży nawozów. Przypominam, że w zakładach azotowych również produkuje się nawozy. Pamiętam okres, gdy w zakładach chemicznych rozważono likwidację produkcji nawozów, ponieważ była nieopłacalna. Później przyszedł czas, kiedy ta produkcja ratowała spółkę, uwzględniwszy oczywiście całość produktów tego rodzaju zakładów. Sądzę, że dzisiaj rolnik porównuje cenę nawozu – bardzo dobrego, bo wieloskładnikowego – z ceną pszenicy. Za tonę pszenicy może uzyskać 450 zł, a tona nawozu kosztuje chyba ponad 3 tys. zł. Dlatego trudno dziwić się, że rolnik nie kupi nawozu. Będzie poszukiwał innych rozwiązań, aby nawieść pole. Czy rząd nie powinien interweniować i pomóc rolnikom oraz firmie, tak aby funkcjonowała, sprzedając swoje produkty? Nie łudźmy się, w obecnej sytuacji rolnik nie kupi nawozów w takich ilościach, w jakich chciałby nabyć.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#PosełJózefRojek">W tabeli dotyczącej przedsięwzięć realizowanych w ramach programu restrukturyzacyjnego wymienia się m.in. zbycie aktywów. W 2010 r. planuje się zbycie aktywów za ok. 270 mln zł. Co spółka zamierza sprzedać? Połowę zakładów? Zwracam uwagę, że Zakłady Azotowe w Tarnowie inwestor chciał kiedyś kupić za 350 mln zł. Zastrzegam, że nie byłem w Policach. Ale sądząc po wielkości kwoty, można przypuszczać, że ktoś chce kupić cały zakład. Na czym opiera się ta wycena?</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#PosełJózefRojek">Pan minister zwrócił uwagę na ważną kwestię. Nie wiem, czy ona będzie doprowadzona do skutku. Chodzi o porozumienie ZCh Police z PGNiG w sprawie budowy elektrociepłowni o mocy 1000 megawatów. To jest bardzo duża elektrociepłownia. Zwracam uwagę, że chodzi nie tylko o wytworzenie prądu, ale również pary, na którą musi być odbiorca. Nie można tylko produkować energii. Trzeba również zagospodarować parę.</u>
<u xml:id="u-12.8" who="#PosełJózefRojek">Sądzę, że obecnie produkcja energii z gazu ziemnego jest chyba najdroższą produkcją. Być może, iż gaz kupimy za niskie pieniądze. Ale – jak słyszę – podpisaliśmy z Katarem kontrakt dość drogi w stosunku do kontraktu podpisanego przez Japonię z Katarem. Mamy takie informacje.</u>
<u xml:id="u-12.9" who="#PosełJózefRojek">Kolejna kwestia – wymieniona hasłowo w przedłożonej informacji – dotyczy strat wynikających z opcji walutowych. Chciałbym dowiedzieć się, jaka kwota strat była skutkiem opcji walutowych. Chodzi o pewne optimum. Ten proces postępuje i ta kwota w pewien sposób zmniejsza się. Jaki był zakres stosowania przez zarząd opcji walutowych?</u>
<u xml:id="u-12.10" who="#PosełJózefRojek">Skarb Państwa zapewne ma przedstawiciela w radzie nadzorczej spółki. Prawdopodobnie również Nafta Polska. Zatem Skarb Państwa mógł wydać wytyczne, które zabraniałyby stosowania opcji walutowych. Niestety, spółki Skarbu Państwa stosowały opcje. Obecnie rady nadzorcze i zarządy muszą sobie radzić z tym problemem.</u>
<u xml:id="u-12.11" who="#PosełJózefRojek">Program restrukturyzacji zawiera 100 przedsięwzięć. W informacji wymienia się jedynie 4 przedsięwzięcia. Jeśli chodzi o 100 przedsięwzięć, to uważam, iż są to działania operacyjne, które mają prowadzić do eliminacji obecnych problemów. Czy chodzi jedynie o efekt PR, czy też faktycznie te przedsięwzięcia mają być realizowane w sposób roboczy?</u>
<u xml:id="u-12.12" who="#PosełJózefRojek">Kolejna kwestia dotyczy redukcji zatrudnienia. Kiedy w 1972 r. podjąłem pracę w Zakładach Azotowych w Tarnowie, to zatrudniały one 15 tys. pracowników. Obecnie pracuje 2,5 tys. ludzi. Czy zwolnienia, o których państwo piszecie i oszczędności na remontach nie będą zagrażać bezpieczeństwu pracowników? Zakłady chemiczne są wrażliwe na te kwestie. Niewielka dziura w rurze czy zbiorniku powoduje poważne niebezpieczeństwo. Trzeba zawracać uwagę na te kwestie. Należy w sposób odpowiedzialny zabezpieczyć pracowników.</u>
<u xml:id="u-12.13" who="#PosełJózefRojek">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Pani poseł Marzenna Drab, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełMarzennaDrab">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PosełMarzennaDrab">W informacji o aktualnej sytuacji finansowej i procesie prywatyzacyjnym w Zakładach Chemicznych Police SA oraz spółkach zależnych jest mowa, że do sprzedaży przewidziane są wszystkie spółki ze 100% udziałem ZCh Police. Z dalszej części przedłożonego materiału wynika, że przygotowujecie się państwo do prywatyzacji ZCh Police. Jaka jest rozważana strategia prywatyzacji spółki? Czy zbyciu będzie podlegało 100% udziałów Skarbu Państwa? Czy będzie wydzielony – a jeżeli tak, to jaki – pakiet akcji pracowniczych?</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PosełMarzennaDrab">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Pan poseł Ryszard Zbrzyzny, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełRyszardZbrzyzny">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PosełRyszardZbrzyzny">Jestem jednym z wnioskodawców umieszczenia punkty dotyczącego sytuacji ZCh Police w porządku dziennym dzisiejszego posiedzenia. Zakłady Chemiczne Police są obecnie największą firmą na Pomorzu Zachodnim. Zatrudniają największą liczbę pracowników, w całej grupie kapitałowej – ok. 4 tys. pracowników. Trzeba mieć świadomość tego stanu rzeczy. Spółka jest jeszcze – na szczęście – kontrolowana przez Skarb Państwa, który posiada ok. 60% udziału w kapitale akcyjnym. ZCh Police są spółką notowaną na Giełdzie Papierów Wartościowych. Zatem powinny być spółką transparentną, przejrzystą i dobrze zarządzaną, takie są bowiem cele upublicznienia spółek.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PosełRyszardZbrzyzny">Na ile na aktualną sytuację spółki wpłynął tzw. kryzys gospodarczy, z którym w Polsce mamy do czynienia od 7 czerwca od godz. 20.00? Bowiem do 7 czerwca br., czyli do dnia wyborów do Parlamentu Europejskiego w Polsce nie było kryzysu. W jakiej części kryzys, który jest kluczem do wyjaśniania niepowodzeń rządzących, wpłynął na aktualną sytuację, a w jakiej części nieumiejętne zarządzanie spółką? Mówiąc „nieumiejętne zarządzanie”, mam na myśli kwestię opcji walutowych zawartych przez poprzedni zarząd z instytucjami finansowymi. W jakim zakresie na wynik spółki wpłynęły opcje walutowe? Czy nie jest to wielkość obecnej straty generowanej przez spółkę? Na ile nieumiejętne zarządzanie zakupami, szczególnie surowców – kupowanych w okresie koniunktury, kiedy były najdroższe – spowodowało kryzysową sytuację w spółce? Śmiem twierdzić, że nie mniejszej części niż tzw. kryzys. Jeżeli tak, to dlaczego skwitowano zarząd spółki? Dlaczego zarząd został odwołany na własną prośbą, którą przedstawił radzie nadzorczej?</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#PosełRyszardZbrzyzny">Rada nadzorcza odwołała zarząd. Za odwołanie przed upływem kadencji członkowie zarządu otrzymali odprawy, liczone w setkach tysięcy złotych przy bardzo poważnych trudnościach finansowych firmy. Jakie działania podjął w tej sytuacji nadzór właścicielski, aby nie dopuścić do marnotrawienia ogromnych środków finansowych niezbędnych tej spółce? To pytanie adresuję do pana ministra, który nadzoruje tę sferę gospodarki. Bardzo proszę o szczegółową informację w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#PosełRyszardZbrzyzny">Rozumiem, że program naprawczy jest niezbędny dla spółki. Ale czy największe koszty z powodu nonszalancji w zarządzaniu mają ponieść pracownicy? W kosztach ogółem, w kosztach rodzajowych spółki koszty pracy nie stanowią nawet 10%. Jeżeli nawet połowa załogi zostanie zwolniona, to skutek będzie właściwie niewielki. Ale kto wówczas będzie produkował? Jeżeli nadejdzie koniunktura, to w jaki sposób pozyskacie fachowców? Tego rodzaju produkcji nie może wykonywać niedoświadczony pracownik. Zatem czy w programie restrukturyzacji pozycja restrukturyzacja zatrudnienia musi być tak znacząca? Rozumiem, że w spółce nie ma zwolnień grupowych. Zabezpieczono się przed tym zatrudniając ogromną liczbę pracowników na czas określony. Umowy wygasają. Nie przedłuża się ich.</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#PosełRyszardZbrzyzny">Ale problem pozostaje. Ok. 15% załogi ZCh Police znika z rynku pracy. Będzie mniej ok. 500 miejsc pracy. Czy efekty restrukturyzacji zatrudnienia, obliczone – jak podano w informacji – na kwotę 140 mln zł w ciągu 4 lat, a 2009 r. na 50 mln zł uwzględniają te proporcje? Czy to jest realny i dobry kierunek? Z moich informacji – może nie są precyzyjne – wynika, że koszty pracy w spółce wynoszą ok. 170 mln – 180 mln zł.</u>
<u xml:id="u-16.6" who="#PosełRyszardZbrzyzny">Pan poseł Rojek wyrażał wątpliwości dotyczące zbycia aktywów firmy. Zastanawiał się, czy kwota podana w informacji jest realna. Przypomnę, że obecnie kapitalizacja spółki – to kwota ok. 0,5 mld zł. Zatem jeżeli chcecie ze zbycia aktów spółki otrzymać ok. 300 mln zł, to pojawia się pytanie, na ile to jest realne i możliwe do wykonania? Być może jest to potrzebne dla uwiarygodnienia przed bankiem. Jeżeli tak, to słusznie, że to robicie. Dziwię się, że do dnia dzisiejszego, mimo że otrzymaliście gwarancje Agencji Rozwoju Przemysłu, jeden z niewielu banków polskich PKO BP nie udzielił kredytu nieodzownego dla funkcjonowania spółki, aby zadłużenie nie wzrastało. Czy nie można skoordynować nadzoru właścicielskiego nad Zakładami Chemicznymi Police i PKO BP osiągającym zyski na poziomie 3 mld zł, aby spółka otrzymała kredyt, który poprawi jej sytuację? Spółka zwróci kredyt i jeszcze – jak zapowiedział pan prezes – będzie miała szanse na osiągnięcie niewielkiego zysku.</u>
<u xml:id="u-16.7" who="#PosełRyszardZbrzyzny">W interpelacji poselskiej skierowanej do ministra skarbu państwa w sprawie Zakładów Chemicznych Police – na którą do dnia dzisiejszego nie otrzymałem odpowiedzi – sugerowałem, zwracając uwagę na specyfikę spółki – w zdecydowanej większości produkcja na potrzeby rolnictwa, pozostałe zakłady produkują na rzecz przemysłu – która powoduje, że firma ma szczególnie ważne znaczenie dla polskiego rynku rolnego, aby Agencja Rynku Rolnego dokonywała interwencyjnego zakupu produktów spółki. Umożliwiłoby to uzyskanie określonej kwoty przychodów bez kredytowania, a jednocześnie rolnicy mogliby korzystać z tych produktów. Celem Agencji Rynku Rolnego jest m.in. elastyczne reagowanie na rynku. Zwracam uwagę, że wcześniej Agencja dokonywała interwencyjnych zakupów zbóż. Dlaczego nie miałaby prowadzić interwencyjnego skupu nawozów? W krajach Unii Europejskiej np. we Francji stosowana jest taka praktyka. Dlaczego Polska nie może jej zastosować? Niektórzy twierdzą, że nasze ustawodawstwo nie przewiduje takiej możliwości. Zatem trzeba zmienić ustawodawstwo. Niech ktoś wystąpi ze stosowną inicjatywą. Czy takie możliwości rozwiązania problemu w ZCh Police były brane pod uwagę?</u>
<u xml:id="u-16.8" who="#PosełRyszardZbrzyzny">Na koniec chciałbym zapytać o przyszłość. Jaką forma prywatyzacji przewiduje się dla ZCh Police? W rozszerzonym planie wyprzedaży polskiej gospodarki, przyjętym ostatnio przez rząd Rzeczypospolitej, spółka została przeznaczona do sprzedaży. Czy to ma być zwyczajna sprzedaż o charakterze fiskalnym, gdzie przychód zasili Skarb Państwa? Czy też to będzie prywatyzacja poprzez podniesienie kapitału akcyjnego, z której przychody zostaną odprowadzone do spółki i pojawi się inwestor, który spełni oczekiwania wyartykułowane przez pana prezesa, jeśli chodzi o surowiec itp.? Zatem pytam o model prywatyzacji.</u>
<u xml:id="u-16.9" who="#PosełRyszardZbrzyzny">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Pan poseł Eugeniusz Kłopotek, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełEugeniuszKłopotek">Panie przewodniczący, szanowni państwo, chciałbym powrócić do kwestii opcji, która była już poruszana kilkakrotnie na dzisiejszym posiedzeniu. Prosiłbym o informację w tej sprawie. Jak obecnie w relacjach z bankami przedstawia się sytuacja spółki? Czy jest traktowana poważnie jako firma, która wpadła w pułapkę opcyjną? Czy też spółka musi niejako kołatać do drzwi podmiotu, który praktycznie decyduje o jej losie?</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PosełEugeniuszKłopotek">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Pan poseł Cezary Atamańczuk, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełCezaryAtamańczukniez">Mam pytanie do pana prezesa. Zakłady Chemiczne Police nie zapłaciły 8 mln zł podatku od nieruchomości gminie Police, co stanowi 10% dochodu budżetowego gminy. Czy ta kwota zostanie zapłacona z kredytu, który spółka uzyska?</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PosełCezaryAtamańczukniez">Oszczędności remontowo-eksploatacyjne wyniosły 90 mln zł. Czy w następnych latach prowadzonej redukcji kosztów również przewiduje się tego rodzaju oszczędności w takiej wysokości? Czy nie zagrozi to funkcjonowaniu Zakładów Chemicznych Police, a zwłaszcza bezpieczeństwu gminy?</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PosełCezaryAtamańczukniez">Kolejna sprawa dotyczy strategii dystrybucji. Czy zarząd spółki zamierza dokonać zmian w tym zakresie? Dotychczas dystrybucja prowadzona jest za pośrednictwem agentów, co powoduje, że dostęp do produktów azotowych jest bardzo ograniczony.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#PosełCezaryAtamańczukniez">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#PosełCezaryAtamańczukniez">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#PosełCezaryAtamańczukniez">Proszę o zabranie głosu przedstawiciela związków zawodowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącyMiędzyzakładowegoZwiązkuZawodowegoPracownikówRuchuCiągłegoZChPoliceSAWaldemarBadełek">40 lat pracuję w Zakładach Chemicznych Police. Na początku chciałbym zapytać, czy w posiedzeniu uczestniczą przedstawiciele PKO BP? Myślę, że są wpisani na liście obecności.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Nie widzę ich nazwisk na liście obecności.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącyMZZPRCZChPoliceSAWaldemarBadełek">Na dzisiejszym posiedzeniu mieli być przedstawiciele PKO BP. Bardzo nam zależy na ich obecności. Zostaliśmy zaproszeni przez posłów...</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Prezydium Komisji ustala listę gości. Nie przewidywaliśmy zaproszenia przedstawiciela PKO BP. Nie wiem, skąd pan przewodniczący ma informacje o udziale przedstawicieli PKO BP w dzisiejszym posiedzeniu. Dementuję te informacje.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącyMZZPRCZChPoliceSAWaldemarBadełek">Posłowie mówią o odpowiedzialności PSL, SLD, PO. Dla Zakładów Chemicznych Police nie jest istotna przynależność do określonych klubów parlamentarnych. Pamiętam, kiedy przed 8 laty Komisja Skarbu Państwa – uczestniczyliśmy w tym posiedzeniu – jednomyślnie podjęła decyzję w sprawie likwidacji Nafty Polskiej. Dotychczas trwa ten proces. Ministerstwo Skarbu Państwa widocznie musi mieć podmiot, na który zostanie zrzucona odpowiedzialność za złą prywatyzację.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczącyMZZPRCZChPoliceSAWaldemarBadełek">Pan minister podziękował związkom zawodowym za zrozumienie trudnej sytuacji spółki. Faktycznie, załoga jest wyrozumiała. Związki zawodowe widząc trudną sytuację na rynku i trudną sytuację spółki prowadziły rozmowy z załogą. Załoga dostrzega potrzebę oszczędności. Chciałbym jednak wyjaśnić, że to związki zawodowe, a nie właściciel, czyli resort Skarbu Państwa doprowadziły do zmiany zarządu. Wielokrotnie zwracaliśmy się z pismami do resortu z prośbą o zmianę zarządu, podkreślając, że działa na szkodę firmy. Poprzedni zarząd zgromadził bardzo wielkie zapasy. Zakupiono fosforyty za kwotę 650 mln zł. Po trzech kwartałach mieliśmy 300 mln zł zysku. Na koniec roku zysk zmniejszył się do 30 mln zł. Zatem w ciągu ostatniego kwartału odnotowaliśmy stratę w kwocie ok. 300 mln zł. Była spowodowana zarówno przez opcje, jak i wielkie zapasy.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#PrzewodniczącyMZZPRCZChPoliceSAWaldemarBadełek">Zwracaliśmy się wówczas do ministerstwa o dokonanie zmian w radzie nadzorczej. Podkreślaliśmy, że rada nadzorcza nie reaguje na złą sytuację spółki. Dokonano częściowych zmian w składzie rady. Koleżanka, która wraz ze mną uczestniczy w dzisiejszym posiedzeniu zgłaszała wniosek o odwołanie wiceprezesa zarządu ds. handlu pana Winiarskiego. To on i poprzedni zarząd ponosi odpowiedzialność za decyzję o dominacji handlu nad produkcją. Pisaliśmy do ministra w tej sprawie. Ostatnio, kiedy byliśmy u ministra Grada, powiedziałem, że nie pozwolę wywieść się na taczce, lecz wywiozę ten zarząd. Wreszcie zostało to zrobione...</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PosełEugeniuszKłopotek">Na taczce wywieźliście?</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącyMZZPRCZChPoliceSAWaldemarBadełek">Nie. Ale minister zareagował. Dziwni nas jednak, że poprzedni zarząd został skwitowany. Na walnym zgromadzeniu głosowałem przeciw. Wykonuję prawo głosu z 2,5 tys. akcji, natomiast ministerstwo z 50 mln akcji. Zatem można było nie płacić po 200 tys. zł odprawy członkom poprzedniego zarządu. Poproszono ich o napisanie podania o zwolnienie. Należało ich zwolnić dyscyplinarnie i nie płacić odpraw.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczącyMZZPRCZChPoliceSAWaldemarBadełek">Mamy porozumienia, które obowiązują do 30 września br. Na jutro został wyznaczony termin spotkania z zarządem. Zależy nam na pomocy państwa posłów w pozyskaniu kredytu. Jest nam bardzo potrzebny. Powinniśmy go otrzymać 4–5 miesięcy temu. 5 grudnia ub. r. na posiedzeniu Komisji Skarbu Państwa przedstawiałem tę sprawę. Zwracałem uwagę na potrzebę wpływu na ceny gazu i energii. Ceny gazu i energii nie zależą od nas. Głównym nośnikiem naszej niezbędnym do naszej produkcji jest energia. Jeden z panów posłów stwierdził, że w zakładach produkujących nawozy fosforowe i stąd zapasy, natomiast w przypadku nawozów azotowych np. Tarnów, Kędzierzyn czy Puławy oszczędności powstają niejako samoistnie.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#PrzewodniczącyMZZPRCZChPoliceSAWaldemarBadełek">Kiedy przed 40 laty zaczynałem pracę w Zakładach Chemicznych Police pracowało ok. 5–6 tys. ludzi. Obecnie spółka zatrudnia ok. 3 tys. pracowników. Realizowany jest program dobrowolnych odejść, z którym związane są pewne koszty.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#PrzewodniczącyMZZPRCZChPoliceSAWaldemarBadełek">Proszę posłów obecnych na dzisiejszym posiedzeniu oraz ministerstwo o wpływ na PKO BP. To jest jeszcze bank polski.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Panie przewodniczący, Komisja Skarbu Państwa nie będzie wpływała na decyzje suwerennego podmiotu gospodarczego, jakim jest bank.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Proszę koncentrować się na temacie posiedzenia. Przypominam, że rozpatrujemy informację o aktualnej sytuacji finansowej i procesie prywatyzacyjnym w Zakładach Chemicznych Police SA oraz spółkach zależnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczącyMZZPRCZChPoliceSAWaldemarBadełek">W kwietniu br. na posiedzeniu Komisji Trójstronnej poprosiliśmy pana ministra Krzysztofa Żuka o zwrócenie się do Agencji Rozwoju Przemysłu o udzielenie gwarancji kredytu, o który zabiegamy. Na dzisiejszym posiedzeniu nie chcemy narzekać. Prosimy państwa, żebyście zrozumieli, że potrzebujemy tego kredytu jak tlenu do oddychania.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PrzewodniczącyMZZPRCZChPoliceSAWaldemarBadełek">Jeden z posłów pytał, czy po otrzymaniu kredytu oddamy gminie kwotę 8 mln zł. Jeśli oddamy gminie, to trzeba również oddać PGNiG kwotę 80 mln zł plus 40 mln zł odsetek, dochodzi jeszcze ochrona środowiska, zatem może okazać się, iż zabraknie kredytu na spłacenie długów.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Przepraszam bardzo, ale intuicja i wiedza podpowiadają mi, że na te pytania powinien odpowiadać prezes spółki, a nie związki zawodowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczącyMZZPRCZChPoliceSAWaldemarBadełek">Pracuję w tej spółce. Byłbym niepoważnym człowiekiem, gdybym przyjechał na posiedzenie Komisji nie znając pewnych spraw.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#PrzewodniczącyMZZPRCZChPoliceSAWaldemarBadełek">W chemii cykl koniunkturalny powtarza się co 4 lata. Mam pytanie do pana ministra i do pana prezesa...</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Proszę o uwagę. Pan przewodniczący, jak rozumiem, kończy wypowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczącyMZZPRCZChPoliceSAWaldemarBadełek">W dniu jutrzejszym zasiadamy do rozmów w sprawie porozumień. Proszę, aby ministerstwo i zarząd zrozumieli, że restrukturyzacja nie polega na rozwiązywaniu umów o pracę. Związki zawodowe deklarują współpracę z zarządem w trudnych chwilach. Ale nie możemy dopuścić do wielkiego wzrostu bezrobocia na polickim rynku pracy. Zakłady Chemiczne Police są jednym z ostatnich zakładów o takiej skali zatrudnienia w regionie zachodniopomorskim.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczącyMZZPRCZChPoliceSAWaldemarBadełek">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Zamykam dyskusję. Proszę o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Panie przewodniczący, szanowni państwo, zacznę od pytań kierowanych do ministerstwa. Potem oddam głos gościom Komisji. Chciałbym dodać, że w posiedzeniu uczestniczą również członkowie zarządu ZCh Police: wiceprezes ds. rozwoju i strategii pan Tomasz Zieliński, który zajmuje się również sprawami zbywania aktywów i wiceprezes ds. handlu pan Bogusław Kokotowski, który odpowie na pytania dotyczące perspektyw na rynku. Jeżeli nie zwiększymy sprzedaży, to ciągle będziemy mówić o trwaniu albo o cofaniu się.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Pan poseł Zbrzyzny poruszył kwestię skupów interwencyjnych. Musimy pamiętać w jakim momencie jesteśmy. Jako właściciel staramy się na bieżąco monitorować sytuację. Sytuacja w sprzedaży pogorszyła się. Mam nadzieję, że nie dojdzie do takiej sytuacji, kiedy będziemy musieli rozważać takie scenariusze. Chciałbym podkreślić, że w zależności od rozwoju sytuacji będziemy poszukiwać rozwiązań adekwatnych do stanu finansów i skali zagrożenia bytu spółki i jej pracowników.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Pan poseł Racki mówił o niezwykle istotnym dylemacie wysokie ceny nawozów – firmy, które zgodnie z Kodeksem spółek handlowych muszą zarabiać. Pamiętajmy, co składa się na cenę nawozów. Jest wiele elementów, które nie zależą od spółki, aczkolwiek zawsze trzeba patrzeć, czy koszty nie są na tyle wysokie, że można w tym obszarze poszukiwać obniżania ceny nawozów. Ale naprawdę surowce w sposób szczególny wpływają na cenę nawozów. Jeżeli surowce są droższe, to spółka nie może ustalać ceny nawozów niższej od kosztów pozyskania surowców i produkcji.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Pan poseł Wojnarowski pytał o konsekwencje w sprawie zawieranych opcji walutowych. Myślę, że zmiana rady nadzorczej i zarządu stanowi konsekwencje, które poniósł poprzedni z panem prezesem Siwcem na czele, który od kilku lat przewodził spółce.</u>
<u xml:id="u-35.4" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Pan poseł Rojek pytał o uporządkowanie branży chemicznej. Chciałbym podkreślić, że od kilkunastu miesięcy – proszę pamiętać, że to nie jest jeszcze 2 lata – konsekwentnie porządkujemy tę branżę. Zaproponowaliśmy koncepcję przewidującą tworzenie grup, konsolidację i prywatyzację. Proces prywatyzacji pierwszej grupy chemicznej, w skład której wchodzi Ciech, Zakłady Azotowe Kędzierzyn i Zakłady Azotowe Tarnów, jest na ukończeniu. 15 września br. upływa termin składania ofert wstępnych przez inwestorów. Memoranda informacyjne odebrało ponad 20 potencjalnych inwestorów. Spodziewamy się dużego zainteresowania. Wiemy, że pierwsza oferta już wpłynęła. Zatem następuje uporządkowanie branży. Proszę pamiętać, że proces wymagał dużego przygotowania, opracowania koncepcji, następnie wyłonienia doradcy. To jest proces na dużą skalę – międzynarodowy. Dlatego zaangażowane jest zarówno Ministerstwo Skarbu Państwa, jak i Nafta Polska, która w naszym imieniu prowadzi ten proces. Mam nadzieję, że do końca roku zostanie podpisana umowa z inwestorem, jeżeli chodzi o pierwszą grupę.</u>
<u xml:id="u-35.5" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Jeśli chodzi o drugą grupę, to nie zamierzaliśmy ujawniać koncepcji ostatecznej dotyczącej ZCh Police i ZA Puławy do 15 września. Bowiem najpierw chcemy przekonać się jakie jest zainteresowanie inwestorów polską chemią i kto się zgłosił. Na tej kanwie będziemy formułować rozwiązania dotyczące tych dwóch spółek. Od kilku tygodni Nafta Polska przygotowuje aktualizację koncepcji w odniesieniu do Puław i Polic. Rozwiązania zostaną zaprezentowane po 15 września, aby nie zniechęcać inwestorów.</u>
<u xml:id="u-35.6" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Pamiętajmy jeszcze o Anwilu jako istotnym graczu na rynku. Dopiero ostatnie tygodnie przynoszą jakieś rozwiązania po stronie Orlenu. Został wyłoniony doradca – UniCredit. Rozmawiałem wczoraj z prezesem Krawcem. Orlen chce przyśpieszyć sprzedaż tych aktywów. To też ma istotne znaczenie dla rynku chemicznego w Polsce.</u>
<u xml:id="u-35.7" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">W wypowiedziach państwa posłów często pojawiały się kwestie personalne dotyczące załogi. Sądzę, że proces restrukturyzacji zatrudnienia w ZCh Police przebiega w sposób niezwykle delikatny i uporządkowany, bez rewolucyjnych cięć. Z programu dobrowolnych odejść skorzystało ponad 60 osób. Nie przedłuża się umów zawartych na czas określony. Część załogi odchodzi na emerytury. Zatem zarząd spółki prowadzi ten proces w sposób delikatny z dużą troską o pracowników. Aczkolwiek zgadzam się z tezami zawartymi w niektórych wystąpieniach, że trzeba zastanowić się, czy obecnie w spółce potrzebne jest zatrudnienie na poziomie 3 tys. pracowników, zważywszy np. na dość istotną w ostatnich latach redukcję zatrudnienia w Zakładach Azotowych Tarnów.</u>
<u xml:id="u-35.8" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Pan poseł Zbrzyzny mówił o Zakładach Chemicznych Police jako o największej firmie w regionie. Chciałbym dodać, że władze regionalne i lokalne bardzo interesują się sytuacją spółki. Wczoraj w Krynicy spotkaliśmy się z prezydentem Szczecina i starostą polickim. Rozmawialiśmy o rozwiązaniach, pomocy i współpracy w tym zakresie. Wszyscy mamy świadomość, że tego rodzaju firmy są istotne dla lokalnego rynku pracy i lokalnej gospodarki.</u>
<u xml:id="u-35.9" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Kryzys niewątpliwie wpłynął na sytuację spółki, zwłaszcza na pogorszenie wyników sprzedaży. Pan poseł Zbrzyzny ma rację, uświadamiając nam znaczenie umiejętności zarządzania i mówiąc o sposobie zarządzania spółką. Za chwilę usłyszymy szczegółową informację na temat opcji, surowców i produktów zgromadzonych w magazynach. Wyrobimy sobie pogląd o skali błędów w zarządzaniu spółką. Stąd zmiany w radzie nadzorczej i zarządzie. Ważną przesłanką dokonywanych zmian była ocena na ile zarząd i rada nadzorcza w dotychczasowym składzie gwarantują realizację programu restrukturyzacyjnego i poprawę sytuacji. W pewnym momencie uznaliśmy, że kredyt zaufania wyczerpał się i należy dokonać zmian. Powiedziałem uznaliśmy, ale to nie znaczy, że minister skarbu państwa przypisuje sobie zasługi w tym zakresie, związki zawodowe – zgadzam się z panem przewodniczącym Badełkiem – również zgłaszały uwagi. Natomiast zmian dokonała rada nadzorcza, w skład której wchodzi 4 przedstawicieli ministra skarbu państwa i 2 przedstawicieli załogi. Zatem można powiedzieć, że wspólnie udzieliliśmy odpowiedzi na sygnały, także płynące od załogi.</u>
<u xml:id="u-35.10" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Czy można restrukturyzować w taki sposób, aby nie zwalniać pracowników? To nie jest łatwe. Gdyby spojrzeć, gdzie są inne możliwości obniżania kosztów, to oczywiście można wskazać na surowce i ich ceny. Przez ostatnie miesiące zarząd spółki wykonał gigantyczną pracę, renegocjując różnego rodzaju umowy na surowce. Pan prezes zapewne poinformuje o wskaźnikach w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-35.11" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">PGNiG jest istotnym partnerem spółki. ZCh Police mają duże zadłużenie wobec PGNiG. Podpisano porozumienie o przesunięciu w czasie egzekwowania należności. Zatem nie jest tak, że oszczędności realizowane są jedynie poprzez zwalnianie pracowników. Uwzględniamy również inne czynniki. W grupie chemicznej są spółki, które można sprywatyzować. Można outsourcingować pewne usługi. Czy ośrodki wypoczynkowe są potrzebne?</u>
<u xml:id="u-35.12" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Dlaczego PKO BP nie udzielił kredytu? Pan poseł mówi, że jest to bank polski. Ale to nie oznacza, że stosuje inne procedury, nie zatwierdzone np. przez Komisję Nadzoru Finansowego, pozwalające zarządowi PKO BP postępować w inny niż przyjęty na rynku bankowym sposób. Wielokrotnie rozmawiałem, głównie z prezesem Myjakiem, który odpowiada za te sprawy w zarządzie PKO BP. Wiem, ile wysiłku płynie ze strony banku, aby w sposób życzliwy znaleźć rozwiązanie pozwalające na udzielenie kredytu. Mam nadzieje, że niedługo nastąpi pomyślny finał. Ale to nie znaczy, że ktoś z ministerstwa zadzwoni do PKO BP i powie: proszę ominąć procedury i udzielić kredytu w wysokości 190 mln zł. Nie wiem, kto ponosiłby konsekwencje, gdyby spółka nie mogła spłacić kredytu.</u>
<u xml:id="u-35.13" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Interpelacja pana posła Zbrzyznego wpłynęła do resortu w dniu 6 sierpnia br. Informuję pana posła, że odpowiedź została podpisana przez pana ministra Grada i wysłana. Przypominam, że na bieżąco informowaliśmy o pewnym opóźnieniu w odpowiedzi na tę interpelację, ponieważ oczekiwaliśmy na aktualizację programu.</u>
<u xml:id="u-35.14" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Chciałbym jeszcze odnieść się do wypowiedzi pana przewodniczącego Badełka. Mianowicie, w pełni podpisujemy się pod apelem pana przewodniczącego zawartym na początku wypowiedzi. Chodzi o dialog i poszukiwanie ponadpolitycznych porozumień. Myślę, że zarówno rada nadzorcza, jak i zarząd spółki – najważniejsze organy, które wpływają na wizerunek danego podmiotu – są dalekie od polityki i niekojarzone z żadnymi opcjami, co pozwala zarówno im, jak i nam wszystkim patrzeć z większym optymizmem na efekty pracy oraz oczekiwać w niedługim czasie poprawy.</u>
<u xml:id="u-35.15" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Chciałbym teraz oddać głos panu prezesowi Miklewiczowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Bardzo proszę, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrezeszarząduZChPoliceSAZbigniewMiklewicz">Odpowiadając na pytanie pani poseł Zaremby, chciałbym wyjaśnić, że program restrukturyzacji jest bardzo dokładnie rozpisany. Zawiera harmonogram oraz wskazuje podmioty odpowiedzialne za działania i szacowane efekty. Przygotowujemy kolejne etapy programu dotyczące w szczególności reorganizacji i odbiurokratyzowania firmy oraz kolejnych działań w zakresie sprzedaży. Chciałbym podkreślić, że prognozowane efekty nie opierają się na wstępnych szacunkach, lecz wynikają z pracy zespołów, kwot podawanych przez osoby odpowiedzialne za zespoły. Są to kwoty bardzo realne.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#PrezeszarząduZChPoliceSAZbigniewMiklewicz">Audyt firmy Ernst & Young został zakończony i dostarczony do banku. Ten audyt komentuje program restrukturyzacji, wskazuje jego pozytywny wpływ na firmę oraz pewne ryzyka np. ryzyko opóźnienia niektórych działań, ryzyko braku odpowiedzi rynku na nasze oczekiwania i wiele innych ryzyk. Niemniej jednak odczytujemy audyt w ten sposób, że potwierdza słuszność przyjętej drogi i szacunków. Będzie stanowił dla banku jedno z istotnych kryteriów podjęcia decyzji.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#PrezeszarząduZChPoliceSAZbigniewMiklewicz">Pan poseł Racki poruszył kwestię ilości produkcji. Można sprowadzić to do pytania, czy nie byłoby rozsądniej produkować dużo i tanio oraz dostarczać dla rolnictwa tanie nawozy. Chciałbym podkreślić, że w cenie nawozu 90% kosztów stanowią surowce. Zatem fluktuacja kosztów gazu, soli potasowej, fosforytów decyduje o koszcie produkcji, a następnie cenie nawozu. Spółka traktuje rynek polski jako najważniejszy. Podejmuje wszelkie działania w zakresie obniżenia kosztu jednostkowego produkcji. Jeśli jednak w latach 2007 – 2008 surowce podrożały ośmio-, dziesięciokrotnie w stosunku do lat poprzednich, to spółka nie mogła zamortyzować wzrostu kosztów przez efekty ilościowe. Pan prezes Kokotowski udzieli bardziej szczegółowych wyjaśnień w tej materii.</u>
<u xml:id="u-37.3" who="#PrezeszarząduZChPoliceSAZbigniewMiklewicz">Odpowiadając na pytanie pana posła Wojnarowskiego, chciałbym wyjaśnić, że raport firmy Roland Berger opierał się na dwóch bardzo istotnych elementach: decentralizacji firmy i bardzo radykalnej redukcji kosztów i zatrudnienia. Mówiono tam o zmniejszeniu zatrudnienia o 600 – 800 – 1000 osób, czyli praktycznie o ⅓. Wypracowano koncepcję, która nie została wdrożona zarówno w zakresie decentralizacji, jaki w zakresie redukcji zatrudnienia. Można dyskutować, czy ten program był zbyt radykalny. Niemniej jednak zarzucenie jego realizacji stało się przyczyną tego, że obecnie z dwu-, trzyletnim opóźnieniem musimy podejmować pewne działania.</u>
<u xml:id="u-37.4" who="#PrezeszarząduZChPoliceSAZbigniewMiklewicz">Chciałbym zwrócić uwagę, że od lat współpracujemy z KGHM. Ograniczenie produkcji spowodowane ograniczeniem popytu niewątpliwie powoduje zmniejszenie naszych możliwości technologicznych w zakresie utylizacji odpadów z KGHM. Obecnie przygotowujemy nową koncepcję przewidującą wdrożenie nowych produktów i wykorzystanie innych instalacji. Przedstawimy tę propozycję KGHM. Jeżeli obie spółki uznają, że jest to atrakcyjny kierunek, to będziemy mogli nie tylko powrócić do starego wolumenu utylizowanego kwasu, ale również znacznie go rozszerzyć. To jest innowacja wypracowana przez Zakłady Chemiczne Police jako ofertę dla KGHM.</u>
<u xml:id="u-37.5" who="#PrezeszarząduZChPoliceSAZbigniewMiklewicz">Pan poseł Rojek pytał, co znaczy agresywna polityka cenowa. Chciałbym wyjaśnić, że w końcu 2008 r. wystąpił – niespotykany w historii – radykalny spadek popytu zarówno na rynkach globalnych, jak i w Polsce. Rolnicy odmówili zakupu naszych wyrobów. Chcąc sprzedać zapasy dokonaliśmy radykalnej obniżki cen. Niemniej jednak spadek cen na rynkach globalnych i rynku krajowym – spowodowany importem – był tak głęboki, że musieliśmy zbywać nawozy po cenach konkurencyjnych, czyli bardzo niskich. Efektem tego działania była strata, którą odnotowaliśmy. Zatem agresywna polityka cenowa była dostosowaniem polityki handlowej spółki do sytuacji rynkowej w okresie najgłębszego kryzysu.</u>
<u xml:id="u-37.6" who="#PrezeszarząduZChPoliceSAZbigniewMiklewicz">Jeżeli chodzi o zbycie aktywów i ich wartość – tę kwestię poruszył pan poseł Zbrzyzny – to chciałbym wyjaśnić, że kapitalizacja spółki jest rynkową ceną jej własnych kapitałów, to są pasywa, natomiast mówimy o sprzedaży aktywów. Aktywa trwałe Zakładów Chemicznych Police w wycenie dla wdrożenia międzynarodowych standardów rachunkowości wynoszą 2,3 mld zł. Mówimy o tej wartości, z której poprzez pewne działania chcemy uzyskać 270 mln zł, to jest mniej niż 10%. Posługując się właściwymi pojęciami mówimy o zbyciu nie więcej niż 10% odtworzeniowego majątku firmy.</u>
<u xml:id="u-37.7" who="#PrezeszarząduZChPoliceSAZbigniewMiklewicz">Jeśli chodzi o program restrukturyzacji, to zawiera on 100 przedsięwzięć rozpisanych w tabeli, zawierającej harmonogramy i wskazującej podmioty odpowiedzialne za realizację każdego przedsięwzięcia.</u>
<u xml:id="u-37.8" who="#PrezeszarząduZChPoliceSAZbigniewMiklewicz">Jeśli chodzi o często powracającą – również w pytaniu pana posła Atamańczuka – kwestię bezpieczeństwa ludzi, to chciałbym podkreślić, że gospodarka remontowa i eksploatacyjna prowadzona jest przez wyspecjalizowane służby firmy. Dyrektor techniczny podejmuje działania w uzgodnieniu z zarządem spółki. Ograniczenie kosztów remontów nie wpłynie na bezpieczeństwo pracy ludzi, bezpieczeństwo pracy instalacji i zdolności produkcyjne firmy.</u>
<u xml:id="u-37.9" who="#PrezeszarząduZChPoliceSAZbigniewMiklewicz">Pani poseł Drab pytała o pakiet akcji dla załogi. Chciałbym poinformować, że w pierwszym etapie prywatyzacji z chwilą upublicznienia spółki poprzez emisję nowych akcji pracownicy otrzymali – zgodnie z ustawą – 15% akcji. Obowiązek został spełniony. Zatem nie ma konieczności ponownego przekazywania akcji pracownikom.</u>
<u xml:id="u-37.10" who="#PrezeszarząduZChPoliceSAZbigniewMiklewicz">Pan poseł Zbrzyzny pytał w jakiej części obecna sytuacja spółki spowodowana jest przez kryzys, a w jakiej przez błędy w zarządzaniu. Chciałbym jednoznacznie stwierdzić, że bardzo zła sytuacja finansowa firmy wynika przede wszystkim z nienotowanego od 60 lat kryzysu na rynkach surowcowych i rolnych. To jest podstawowy powód. Problem fosforytów i opcji jest wtórny, wynika z kryzysu. Nagłe załamanie popytu i cen w przypadku, gdy importuje się 1 mln ton surowców do przetwórstwa, oznacza, że nie można zatrzymać statków czy zaprzestać realizacji kontraktów.</u>
<u xml:id="u-37.11" who="#PrezeszarząduZChPoliceSAZbigniewMiklewicz">Podobnie z opcjami. Na życzenie rady nadzorczej spółka zamówiła profesjonalny audyt jednej z głównych firm doradczych specjalizujących się w tym zakresie. Teza audytu jest następująca: spółka zarządzała ryzykiem walutowym, a nie spekulowała walutami. Załamanie sprzedaży i zakupów spowodowało, że spółka nie zdążyła dostosować pozycji finansowych do pozycji realnych. To jest tzw. problem opcji.</u>
<u xml:id="u-37.12" who="#PrezeszarząduZChPoliceSAZbigniewMiklewicz">Jeżeli chodzi o koszty pracy, to jak wspomniałem 90% kosztów nawozów stanowią surowce, pozostała część to koszty stałe. Koszty zatrudnienia stanowią ⅓ kosztów stałych. Jeżeli moglibyśmy spowodować, aby gaz był tańszy, to oczywiście obniżylibyśmy koszty. Nie możemy tego spowodować. Nie możemy też spowodować, aby fosforyt był tańszy. Jedynym obszarem, w którym zarząd może radykalnie zarządzać kosztami to koszty stałe, w których istotną pozycję zajmuje zatrudnienie. Redukcja zatrudnienia nie zagraża ciągłości produkcji ani możliwości odbudowania mocy produkcyjnych w przypadku wystąpienia nowej koniunktury.</u>
<u xml:id="u-37.13" who="#PrezeszarząduZChPoliceSAZbigniewMiklewicz">Jeśli chodzi o kredyt, to chciałbym stwierdzić, że nie jest to problem banku, lecz firmy. Od października ub. r. do dziś spółka co miesiąc generuje straty operacyjne. Ma bardzo zachwiane współczynniki płynności. Bank nie może ad hoc udzielić kredytu. Musi – zgodnie z Prawem bankowym i obowiązującymi procedurami – przeanalizować program restrukturyzacji, plany i portfel zabezpieczeń. Ta analiza jest w końcowym etapie. Dlatego – używając pewnego skrótu myślowego – prosiłbym o niegenerowanie problemu banku. Bank podszedł do tej sprawy bardzo racjonalnie, podobnie jak Agencja Rozwoju Przemysłu. Wydaje nam się, że program restrukturyzacji i pakiet zabezpieczeń, postawa ARP powodują, że wszystko zmierza w dobrym kierunku. Podkreślam, zarząd nie użala się na bank, zarząd bardzo dobrze współpracuje z bankiem.</u>
<u xml:id="u-37.14" who="#PrezeszarząduZChPoliceSAZbigniewMiklewicz">Odpowiadając na pytanie pana posła Atamańczuka, chciałabym poinformować, że podatek zostanie zapłacony. Wiemy, że koszty remontów przekładają się na lokalny biznes, ale to w żaden sposób nie zagraża ciągłości produkcji.</u>
<u xml:id="u-37.15" who="#PrezeszarząduZChPoliceSAZbigniewMiklewicz">Jeżeli chodzi o dystrybucję, to pan prezes Kokotowski w ciągu 6 tygodni przedłoży nową koncepcję w tym zakresie, która przewiduje sprzedaż nie tylko za pośrednictwem dealerów, lecz bezpośrednio dużym gospodarstwom rolnym.</u>
<u xml:id="u-37.16" who="#PrezeszarząduZChPoliceSAZbigniewMiklewicz">Odpowiadając na apel pana przewodniczącego Badełka, chciałbym stwierdzić, iż zarząd spółki nie prowadzi polityki zmierzającej do bardzo radykalnego ograniczenia zatrudnienia. Zarząd dąży do stworzenia struktur, procedur i możliwości kreowania nowych miejsc pracy. Celem sprzedaży spółek zależnych jest umożliwienie pracownikom ciągłej pracy w ramach firm serwisowych, technicznych i budowlanych. Natomiast projekty inwestycyjne (np. elektrownia, port) mają na celu stworzenie nowych miejsc pracy. Zwracam uwagę, że dostęp do portu i transportu morskiego spowoduje powstanie nowych firm.</u>
<u xml:id="u-37.17" who="#PrezeszarząduZChPoliceSAZbigniewMiklewicz">Jeżeli mówimy o odbiurokratyzowaniu firmy, to w formie outsourcingu czy wydzielenia lub usamodzielnienia pewnych struktur pomocniczych, aby szukały miejsca na rynku i rozwijały się. Nie jest to polityka bezmyślnego, pozbawionego jakiejkolwiek refleksji ograniczania zatrudnienia. Dążymy do kreowania miejsc pracy.</u>
<u xml:id="u-37.18" who="#PrezeszarząduZChPoliceSAZbigniewMiklewicz">Jeśli chodzi o opcje, to chciałbym poinformować, że straty spółki – zrealizowane, rozliczone z bankami – z tytułu opcji wynoszą 30 mln zł. Na dzień dzisiejszy strata z wyceny, która potencjalnie może się zrealizować, wynosi ok. 65 mln zł. Umocnienie złotego, fatalne dla gospodarki, krytykowane przez firmy produkujące na eksport, akurat w tym kontekście jest dla nas bardzo dobre. Im mocniejszy złoty, tym większa możliwość odrobienia strat z tytułu opcji, z wyjątkiem kwoty 30 mln zł, która została zapłacona. Przy kursie 3,60 zł problem opcji rozwiąże się sam. Ale silny złoty nie jest dobry dla gospodarki.</u>
<u xml:id="u-37.19" who="#PrezeszarząduZChPoliceSAZbigniewMiklewicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-37.20" who="#PrezeszarząduZChPoliceSAZbigniewMiklewicz">Prosiłbym jeszcze pana prezesa Kokotowskiego o krótki komentarz na temat restrukturyzacji handlu i zbycia aktywów.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#WiceprezeszarząduZChPoliceSABogusławKokotowski">Podzieliłem pytania państwa na dwie grupy. Pierwsza dotyczy polityki cenowej, druga – kwestii surowców i zapasów na przełomie 2008/2009 r.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#WiceprezeszarząduZChPoliceSABogusławKokotowski">Jeśli chodzi o politykę cenową, to chciałbym wyjaśnić, że ZCh Police nie działają w oderwaniu od globalnej gospodarki. Zwracam uwagę, że w Polsce nie ma podstawowych surowców do produkcji nawozów fosforowych. Surowce są importowane. Związany jest z tym dość długotrwały proces logistyczny. Trendy w cenach surowców wyznacza grupa kilku światowych liderów w wydobyciu. Ponadto producenci surowców jednocześnie są producentami nawozów, czyli stanowią poniekąd naszą konkurencję.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#WiceprezeszarząduZChPoliceSABogusławKokotowski">Począwszy od IV kwartału 2007 r. mieliśmy do czynienia niezwykłą – wręcz szaloną – dynamiką wzrostu cen podstawowych surowców. Pierwszą podwyżką, z którą zetknęliśmy się była podwyżka cen siarki o 790%. Następnie sól potasowa – 400%, fosforyty – 500%. Taka dynamika wzrostu utrzymywała się w ciągu kolejnych czterech kwartałów. Jak wspomniał pan prezes, 90% kosztu nawozu stanowi wkład surowcowy. Dlatego wzrost cen surowców musiał spowodować wzrost cen produktów. Stąd cena, o której mówiono na dzisiejszym posiedzeniu – 3 tys. zł. Obecnie nie ma już takich cen. Dzisiejsze ceny Polifoski – to połowa wspomnianej wcześniej ceny. Nie 3 tys. zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PosełJózefRojek">A ile?</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#WiceprezeszarząduZChPoliceSABogusławKokotowski">1,5 tys. – 1,6 tys. zł. Mamy świadomość, że nie jest to cena równowagi. Widać to po naszych wynikach.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#WiceprezeszarząduZChPoliceSABogusławKokotowski">Proces renegocjacji cen głównych surowców, o których wspominał również pan minister, ma charakter ciągły. Co kwartał bądź częściej dokonujemy swego rodzaju rewizji kontraktów po raz kolejny przystępując do renegocjacji. Obecnie również trwają renegocjacje.</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#WiceprezeszarząduZChPoliceSABogusławKokotowski">Surowce zakupywane w 2008 r. stanowią mniejszy wolumen niż ilość zakupiona w 2007 r., w 2006 r. i latach wcześniejszych. Poziom zapasów w wymiarze finansowym jest znacznie większy niż w latach poprzednich. Ale w głównej mierze wynika z zakupu surowców w cenach aktualnie obowiązujących.</u>
<u xml:id="u-41.3" who="#WiceprezeszarząduZChPoliceSABogusławKokotowski">Sytuacja na koniec 2008 r. nie miała jedynie negatywów. Pozwoliło to spółce na kontynuowanie produkcji w IV kwartale 2008 r. i I kwartale 2009 r., kiedy ceny surowców ciągle utrzymywały się na poziomie ustalonym w IV kwartale ub.r. Faktycznie zużywaliśmy do bieżącej produkcji tańsze surowce niż wówczas dostępne na rynku. Pewien zapas musieliśmy odnowić w marcu i kwietniu. Uzyskaliśmy ceny wyższe od cen, które płaciliśmy w 2008 r. Myślę, że jest to wystarczający dowód na zasadność tamtych zakupów. W IV kwartale 2008 r. spółka nie zakupywała surowców. Uważam, że na kryzys, który pojawił się równie nagle co boom rynkowy, spółka zareagowała dość szybko, kończąc bądź wypowiadając częściowo warunki kontrakty na dostawy surowców w tamtym okresie.</u>
<u xml:id="u-41.4" who="#WiceprezeszarząduZChPoliceSABogusławKokotowski">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Pan prezes Wiesław Skwarko, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#CzłonekzarząduNaftyPolskiejSAWiesławSkwarko">Chciałbym odnieść się do kwestii prywatyzacji ZCh Police. Pan poseł Zbrzyzny pytał czy będzie to prywatyzacja fiskalna czy poprzez podwyższenie kapitału tak, aby środki wpłynęły do spółki. Chciałbym przypomnieć, że mówmy do drugim etapie prywatyzacji. Pierwszy nastąpił w 2005 r. Wówczas prywatyzacja polegała na podwyższeniu kapitału. Spółka otrzymała 150 mln zł. Wydano również pakiet akcji pracowniczych. W tym samym czasie debiutowały na giełdzie Zakłady Azotowe w Puławach.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#CzłonekzarząduNaftyPolskiejSAWiesławSkwarko">Jednym ze strategicznych problemów Polic – o czym trzeba pamiętać – w porównaniu z innymi spółkami wielkiej syntezy chemicznej – pomijając rodzaj nawozów, dekoniunktura dotknęła przede wszystkim nawozy fosforowe, nawozy azotowe muszą być stosowane, zatem sprzedają się – jest brak dywersyfikacji produkcji. Produkcja nawozów z Zakładach Azotowych w Tarnowie stanowi ok. ⅓ wartości sprzedaży. W Zakładach Azotowych w Puławach – ok. 50%. Puławy mają silny segment melaminy i kaprolaktamu. Kędzierzyn ma oxoplasty. Natomiast w ZCh Police nie ma dywersyfikacji produkcji chemicznej, co jest pewną przyczyną tak głębokiego obecnego kryzysu. Wprawdzie kryzys dotyka również pozostałe spółki chemiczne, ale nie w takim stopniu. Żadna z nich nie odnotowuje strat na wyniku netto, nie wspominając o stratach operacyjnych.</u>
<u xml:id="u-43.2" who="#CzłonekzarząduNaftyPolskiejSAWiesławSkwarko">Pracujemy nad aktualizacją koncepcji. Oczekujemy na oferty spółek z pierwszej grupy chemicznej, które wpłyną za kilka dni. Na podstawie zainteresowania inwestorów łatwiej będzie przygotować rozwiązanie dla zakładów w Policach i Puławach. Gdyby prywatyzacja ZCh Police miała nastąpić w najbliższym czasie, to niewątpliwie sprawa dokapitalizowania musiałaby być ponownie brana pod uwagę. Jedynym podmiotem, który mógłby dokonać dokapitalizowania byłby raczej inwestor branżowy niż inwestor finansowy z giełdy. Myślę, że część inwestorów finansowych do tej pory ma pewne pretensje do kolejnych zarządów ZCh Police, że przed kilku laty wyłożyli środki, które nie zostały przeznaczone na inwestycje. A cele inwestycyjne zostały zapisane w prospekcie emisyjnym Polic.</u>
<u xml:id="u-43.3" who="#CzłonekzarząduNaftyPolskiejSAWiesławSkwarko">Pamiętajmy, że pierwszy etap prywatyzacji jest już za nami. Nie będę prezentował szczegółów prywatyzacji drugiej grupy chemicznej ze względów taktycznych, jak również dlatego, iż nie przedyskutowaliśmy jeszcze z firmami formuły procesu, która będzie nieco odmienna od prezentowanej przed rokiem w Tarnowie.</u>
<u xml:id="u-43.4" who="#CzłonekzarząduNaftyPolskiejSAWiesławSkwarko">Pragnę uspokoić pana posła Rojka i pana przewodniczącego Badełka. Nafta Polska przygotowuje się do likwidacji. To już jest inna spółka nie tylko pod względem personalnym. Nie mamy już aktywów naftowych. Przekazaliśmy Orlen i Lotos panu ministrowi. Naszym ostatnim zadaniem jest przygotowanie koncepcji prywatyzacji drugiej grupy chemicznej.</u>
<u xml:id="u-43.5" who="#CzłonekzarząduNaftyPolskiejSAWiesławSkwarko">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Wypowiedzi gości były tak wyczerpujące, że chyba nie ma potrzeby organizowania drugiej tury dyskusji.</u>
<u xml:id="u-44.2" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Proszę, pani poseł Marzenna Drab.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PosełMarzennaDrab">Chciałbym poprosić pana ministra o udzielenie odpowiedzi pisemnej na pytanie, kto był odpowiedzialny i kto nadzorował odwołanie poprzedniego zarządu oraz spowodował, że jego członkowie otrzymali bardzo wysokie odprawy, zamiast rozliczenia za katastrofalny stan spółki.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#PosełMarzennaDrab">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPAdamLeszkiewicz">Pani poseł prosiła o udzielenie odpowiedzi na piśmie. Chętnie jej udzielimy. Natomiast chciałbym zwrócić uwagę, że proces oceny przyczyn, które spowodowały w I półroczu 2009 r. stratę netto w wysokości 232 mln zł, musiał trwać pewien czas. Po drugie – wynik finansowy spółki za 2008 r. był dodatni i wynosił 30 mln zł. Wyniki sprzedaży zaczęły się pogarszać w listopadzie i grudniu 2008 r. Zatem kwestia absolutorium dla poprzedniego zarządu nie jest jednoznaczna.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Chciałbym państwu zarekomendować przyjęcie informacji o aktualnej sytuacji finansowej i procesie prywatyzacyjnym w Zakładach Chemicznych Police SA oraz spółkach zależnych. Kto z państwa jest za przyjęciem informacji przedstawionej przez pana ministra i zaproszonych gości? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się?</u>
<u xml:id="u-48.2" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Proszę o przedstawienie wyników.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#SekretarzKomisjiIwonaKubaszewska">17 głosów za, brak przeciwnych, 2 głosy wstrzymujące.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Dziękuję zaproszonym gościom za wyczerpujące informacje.</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszAziewicz">Zamykam posiedzenie Komisji. Protokół z posiedzenia będzie wyłożony w sekretariacie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>