text_structure.xml 22.9 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MarszałekSejmuBronisławKomorowski">Witam państwa. Otwieram zwołane na podstawie artykułu 20 ust. 2 regulaminu Sejmu pierwsze posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej do rozpatrzenia poselskich projektów ustaw o zmianie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#MarszałekSejmuBronisławKomorowski">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje wybór prezydium Komisji, przewodniczącego oraz zastępców przewodniczącego. Zgodnie z art. 158 ust. 2 regulaminu Sejmu uchwały Komisji zapadają większością głosów w obecności co najmniej jednej trzeciej liczby członków Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#MarszałekSejmuBronisławKomorowski">Na podstawie listy obecności oraz informacji uzyskanej od sekretarza Komisji, stwierdzam kworum i będziemy mogli przeprowadzić głosowania.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#MarszałekSejmuBronisławKomorowski">Przypominam, że Komisja na podstawie art. 20 ust. 3 regulaminu Sejmu powołuje i odwołuje członków prezydium w głosowaniu jawnym, większością głosów.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#MarszałekSejmuBronisławKomorowski">Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki i obliczenie głosów przez sekretarzy Komisji. Rozumiem, że państwo są gotowi, czy tak?</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#MarszałekSejmuBronisławKomorowski">Głosowanie przeprowadzimy według zasady: kto jest za, kto jest przeciw, kto się wstrzymał od głosu.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#MarszałekSejmuBronisławKomorowski">Wybór zostanie dokonany, jeżeli kandydat na daną funkcję uzyska zwykłą większość głosów, to znaczy więcej głosów za, niż przeciwnych. Głosy wstrzymujące się nie są brane w tym przypadku pod uwagę. Przystępując do wyboru przewodniczącego Komisji zwracam uwagę, że w przypadku zgłoszenia większej liczby kandydatów, uzyskanie przez pierwszego w kolejności kandydata zwykłej większości głosów spowoduje jego wybór na przewodniczącego Komisji. Głosowanie na pozostałe kandydatury stanie się bezprzedmiotowe. Czy te zasady są jasne? Czy jakaś kwestia wymaga jeszcze wyjaśnienia? Państwo na pewno jesteście świetnie zorientowani w tej materii. Nie ma żadnych wątpliwości zgłoszonych przez posłów. Proszę o zgłaszanie kandydatur. Bardzo proszę, pan poseł Rybicki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełSławomirRybicki">Chcę zapytać pana marszałka, czy na początek ustalimy liczbę członków prezydium, czy nastąpi to po wyborze przewodniczącego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MarszałekSejmuBronisławKomorowski">Właściwie praktyka jest taka, że wybiera się przewodniczącego, a potem wiceprzewodniczących. Nie jest to jednak uregulowane w sposób formalny. Jaka jest państwa sugestia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełSławomirRybicki">Proponuję wybór przewodniczącego, a on zaproponuje potem liczbę członków prezydium.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MarszałekSejmuBronisławKomorowski">Proszę o zgłaszanie kandydatur.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełSławomirRybicki">Chcę zgłosić na funkcję przewodniczącego Komisji kandydaturę pana posła Stanisława Chmielewskiego. Jest to poseł powszechnie znany, o dużych kompetencjach. Dokładniejsza prezentacja, chyba nie jest w tym gronie potrzebna. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MarszałekSejmuBronisławKomorowski">Dziękuję bardzo. Czy pan poseł Chmielewski wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełStanisławChmielewski">Tak, wyrażam zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MarszałekSejmuBronisławKomorowski">Dziękuję serdecznie. Jest zgoda. Czy są inne kandydatury?</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#MarszałekSejmuBronisławKomorowski">Jest jedna kandydatura, proponuję ją przegłosować. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#MarszałekSejmuBronisławKomorowski">Kto jest za wyborem na funkcję przewodniczącego Komisji pana posła Stanisława Chmielewskiego, proszę o podniesienie ręki bez naciskania przycisku. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#MarszałekSejmuBronisławKomorowski">Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#MarszałekSejmuBronisławKomorowski">Czternaście głosów za. Gratuluję panu posłowi objęcia bardzo ważnej funkcji przewodniczącego Komisji Nadzwyczajnej do rozpatrzenia poselskich projektów ustaw o zmianie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Zapraszam do stołu prezydialnego.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#MarszałekSejmuBronisławKomorowski">Proszę bardzo o ustalenie, czy są propozycje, jeśli chodzi o liczbę zastępców przewodniczącego Komisji. Przypominam, że Komisja Nadzwyczajna do rozpatrzenia poselskich projektów ustaw o zmianie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej liczy 17 osób, w związku z tym prosiłbym o jakiś umiar. Proszę, oczekuję propozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełStanisławChmielewski">Panie marszałku, rozumiem słowo umiar, ale też mam na uwadze materię, którą mamy się zająć. Wczorajsza dyskusja w Sejmie, której przysłuchiwałem się i brałem udział daje szansę dobrej pracy, o ile w trakcie organizacji tej pracy, a to jest jedną z głównych ról prezydium, będą reprezentowane wszystkie siły polityczne. W związku z tym, proponuję, aby prezydium liczyło 5 osób.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MarszałekSejmuBronisławKomorowski">Akceptuję to w pełni. Państwo decydują, a ja tylko mogę wyrazić satysfakcję, jeżeli jest to przedmiotem porozumienia międzyklubowego. Czy tak? Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#MarszałekSejmuBronisławKomorowski">Proszę o zgłaszanie kandydatów. Pani poseł Szymanek-Deresz, bardzo proszę, pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełJolantaSzymanekDeresz">Dziękuję, panie marszałku. W imieniu Klubu Lewica, chcę zgłosić kandydaturę pana Jarosława Matwiejuka na stanowisko zastępcy przewodniczącego Komisji. Pan Jarosław Matwiejuk jest doktorem praw, konstytucjonalistą, adiunktem na wydziale prawa Uniwersytetu w Białymstoku. Jest również prodziekanem tego wydziału. Myślę, że jego kwalifikacje zawodowe będą niezwykle przydatne w pracach tej Komisji. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MarszałekSejmuBronisławKomorowski">Dziękuję. Czy kandydat wyraża zgodę? Dziękuję uprzejmie, jest zgoda kandydata. Bardzo proszę o dalsze propozycje. Pan poseł Dera.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełAndrzejDera">W imieniu Klubu Parlamentarnego Prawa i Sprawiedliwości, chcę zgłosić kandydaturę pana posła Łukasza Zbonikowskiego na funkcję zastępcy przewodniczącego Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#MarszałekSejmuBronisławKomorowski">Czy pan poseł wyraża zgodę? Dziękuję bardzo, jest zgoda. Proszę o trzecią kandydaturę. Bardzo proszę, pan poseł Kozdroń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełJerzyKozdroń">Zgłaszam kandydaturę pana posła Sławomira Rybickiego. Pan poseł Sławomir Rybicki jest członkiem Komisji Kodyfikacyjnej od wielu już kadencji. Pracował w Komisji Konstytucyjnej poprzedniej kadencji, jest z zawodu prawnikiem, o dużych kwalifikacjach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#MarszałekSejmuBronisławKomorowski">Dziękuję bardzo. Czy kandydat wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełSławomirRybicki">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#MarszałekSejmuBronisławKomorowski">Jest zgoda, dziękuję bardzo. Jeszcze czwarta propozycja. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełSebastianKarpiniuk">Panie marszałku, panie przewodniczący, chcę zgłosić kandydaturę pana posła Eugeniusza Kłopotka. Myślę, że to nazwisko jest znane wszystkim parlamentarzystom. Jest to wielki erudyta, wielki znawca problematyki konstytucyjnej. Czasami sprawiający drobne kłopotki, ale generalnie rzecz ujmując człowiek, którego wszyscy szanujemy i chcemy go tutaj mocno zaprząc do pracy w prezydium tak, żeby również Polskie Stronnictwo Ludowe miało swój zacny udział w tym, jakże ważnym przedsięwzięciu dla Rzeczypospolitej. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#MarszałekSejmuBronisławKomorowski">Rozumiem, że pan poseł Kłopotek wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełEugeniuszKłopotek">Tak, nie mam wyjścia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#MarszałekSejmuBronisławKomorowski">Nie ma pan wyjścia, też tak uważam. Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze dalsze kandydatury? Nie ma dalszych kandydatur. W związku z tym informuję państwa, że zgodnie z wcześniejszą decyzją jest zgodność między liczbą wiceprzewodniczących a zgłoszonymi kandydaturami. Proponuję zagłosować łącznie, w bloku.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#MarszałekSejmuBronisławKomorowski">Czy ktoś z państwa jest za wyborem na funkcję wiceprzewodniczącego Komisji następujących osób: pana posła Jarosława Matwiejuka, pana posła Łukasza Zbonikowskiego, pana posła Sławomira Rybickiego i pana posła Eugeniusza Kłopotka?</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#MarszałekSejmuBronisławKomorowski">Kto jest za, proszę o podniesienie ręki i policzenie głosów. Kto jest przeciw, kto się wstrzymał? Jednomyślnie.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#MarszałekSejmuBronisławKomorowski">Proszę o podanie formalnego wyniku. Piętnastu posłów za, nikt się nie wstrzymał, nikt nie był przeciw. Gratuluję wszystkim panom posłom, wybranym na funkcję przewodniczącego i wiceprzewodniczących. Życzę państwu dobrej, ciekawej i zgodnej pracy. Dziękuję uprzejmie, pan przewodniczący ma głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławChmielewski">Dziękuję panu marszałkowi za sprawne przeprowadzenie tej, czasami niełatwej dyskusji, jeżeli chodzi o ukonstytuowanie się naszej Komisji. Myślę, że to co dzisiaj udało się osiągnąć, daje szansę na racjonalną, odpowiedzialną pracę tej Komisji, w miarę racjonalnym terminie. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PrzewodniczącyposełStanisławChmielewski">Zapytam formalnie, czy obecni posłowie chcieliby w tym momencie zgłosić jakieś ewentualne wnioski do naszej pracy? Ja ze swojej strony mam jedną propozycję, którą kieruję również do naszego sekretariatu. W związku z tym, że materia, którą się zajmujemy była przedmiotem pracy w V kadencji i były tam również zgromadzone pewne opinie, pragnąłbym, aby przygotować ich zbiór, abyśmy mogli się z nimi również zapoznać. Każdy z członków Komisji otrzyma te opinie, ale będzie to oczywiście wstępem do dalszych prac. Proszę, pan poseł Dera.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PosełAndrzejDera">Mam jeszcze jedną propozycję. Ponieważ będziemy zajmować się bardzo poważną problematyką, jaką jest zmiana w konstytucji, mam prośbę, żeby terminy posiedzeń nie kolidowały z posiedzeniami Sejmu. Żebyśmy się spotykali poza tymi terminami, bo to wówczas pozwala na pogłębioną dyskusję i ma to wtedy większy wymiar. Każdy z nas uczestniczy w pracach innych komisji, których posiedzenia odbywają się zwykle w tygodniu sejmowymi i w tym momencie uniemożliwiałoby to pracę. Jeżeli można, to prosiłbym o uwzględnienie tej kwestii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławChmielewski">Dziękuję za ten wniosek. Myślę, że prezydium weźmie go pod uwagę. Pan poseł Kłopotek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PosełEugeniuszKłopotek">Właśnie w duchu prośby pana posła Karskiego, zastanówmy się, czy na przykład takim dobrym dniem obrad naszej Komisji nie byłby wtorek rano. Gdybyśmy zaczynali posiedzenie o 9.00 rano we wtorki, przed posiedzeniem Sejmu, wtedy mamy cały dzień do dyspozycji...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławChmielewski">Wtorek jednak staje się także dniem komisyjnym i to musimy wziąć również pod uwagę. Myślę jednak, że to jest sprawa, którą będziemy mogli uregulować. Pozostaje jeszcze kwestia sali jak zwykle, bo z tym może być największy problem, jak się ostatnio dowiedzieliśmy w trakcie prac komisji śledczej. Pan poseł Karski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PosełKarolKarski">Dziękuję. Przechodząc do kwestii merytorycznych, chciałbym tylko poprosić, o ile to możliwe, o zamówienie bądź też sprowadzenie ekspertyz, o ile były już przygotowywane, sporządzonych w kategoriach prawno-porównawczych. Chodzi o to jak wygląda immunitet w innych państwach, i nie chcę jakby tego pro domo suo rozpatrywać.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PosełKarolKarski">Musimy jednak mieć świadomość tego, że zakres, określonego przez nas immunitetu parlamentarnego, skutkuje również zakresem immunitetów przyznawanych członkom zgromadzeń parlamentarnych, członkom innych parlamentów, którzy przebywają na terytorium państwa polskiego. Między innymi protokół o przywilejach i immunitetach Rady Europy przewiduje, że parlamentarzyści innych krajów przebywający na posiedzeniach Komisji, bądź w innych sprawach na terytorium danego kraju, korzystają z takiego samego zakresu przywilejów i immunitetów, jaki jest przyznawany krajowym parlamentarzystom. W związku z tym myślę, że dobrą drogą by było po prostu zapytanie, na przykład w Zgromadzeniu Parlamentarnym Rady Europy, czy takie analizy prawno-porównawcze już były tam przygotowywane. Oni muszą je mieć, z tego powodu, że to jest po prostu zakres przywilejów i immunitetów członków tego Zgromadzenia Parlamentarnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławChmielewski">Dziękuję, pan poseł Karpiniuk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PosełSebastianKarpiniuk">Mam wniosek merytoryczny do rozpatrzenia na jednym z pierwszych posiedzeń Komisji. Mianowicie, podczas dyskusji parlamentarnej nad właśnie tymi dwoma projektami ustaw, kilkoro z posłów, zastanawiając się nad tym, czy na przykład jest sens w ogóle ograniczania immunitetu parlamentarnego wspominało o tym, że chcieliby dowiedzieć się, jaka była statystyka, jeśli chodzi o chociażby dwie poprzednie kadencje, wniosków prokuratorskich, czyli oskarżenia publicznego, które były wnoszone przez prokuratora generalnego do Sejmu. Chodzi o uchylenia immunitetów, ile było prywatno-skargowych tego rodzaju spraw, i w tych dwóch grupach, żeby sprawdzić ile z tych wniosków było przegłosowanych, a ile było nieuwzględnianych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PosełKarolKarski">Jeśli można uzupełnić tę prośbę, to myślę, że tu nie chodziłoby tylko o statystykę, ale o pokazanie konkretnych przypadków. To znaczy, kto to był, bo to są osoby publiczne. W końcu nie ma tutaj żadnych ograniczeń, i ze wskazaniem, jakie właśnie zarzuty były formułowane w stosunku do danych parlamentarzystów, i wskazaniem, czy Sejm przychylił się do takiego wniosku, czy też nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławChmielewski">Dziękuję, prośba tylko żeby... Pan poseł Górski, w pierwszej kolejności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PosełArturGórski">Wydaje mi się, że oczywiście te wszystkie ekspertyzy, które były do tej pory robione dotyczące problematyki, która nas będzie zajmowała, są ważne, z poznawczego punktu widzenia. Niemniej mamy w tej chwili konkretne propozycje zmian legislacyjnych, i być może dobrze by było, abyśmy mogli aktualne ekspertyzy, odnoszące się do konkretnych propozycji zamówić. Dlatego, że musimy uwzględniać wszelkie orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego, i wszelkie inne sytuacje prawne, które się w międzyczasie wydarzyły. Tym bardziej, że mamy do czynienia jakby z dwoma projektami. Tak, że to nie jest tylko kwestia oceny skutków obu projektów odrębnie, tylko ocena skutków przyjęcia obu tych regulacji łącznie. To jest moja prośba.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PosełArturGórski">Mam pytanie do pana przewodniczącego, bo mamy dwa projekty ustaw. Jak pan przewodniczący widzi kolejność procedowania tych projektów? Czy zgodnie z drukami, czy z zapisami w konstytucji, czy łącznie? Jak pan widzi w sensie formalnym procedowanie nad...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławChmielewski">O ile rozumiem wczorajszą decyzję Sejmu, to te obydwie sprawy, trafiły do tej Komisji. Są to odrębne druki, ale jednocześnie zgadzam się z tym stwierdzeniem, że te projekty są ze sobą w sposób merytoryczny powiązane. Oczywiście formalnie nie, bo są to dwa różne przepisy, i na pewno kolejność pracy zostanie chyba przez nas przyjęta taka, że będziemy pracowali zgodnie z drukami, ale to nie wyklucza możliwości wzajemnego oddziaływania tych spraw na siebie. Pan poseł Matwiejuk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PosełJarosławMatwiejuk">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Chciałbym rozszerzyć troszeczkę wniosek pana posła Karpiniuka, który wspomniał o statystyce z dwóch ostatnich kadencji. Sugerowałbym i wydaje mi się, że to będzie dobre rozwiązanie, abyśmy przyjrzeli się statystyce, praktyce. Proponuję termin od wejścia w życie konstytucji, czyli od 17 października 1997 roku. Wtedy będziemy mieli pełen obraz jak wyglądała praktyka za czasów tej regulacji. Moglibyśmy się oczywiście cofnąć do roku 1989, tylko są to inne akty konstytucyjne, tak, że to możemy sobie darować. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławChmielewski">Dziękuję. Jeszcze raz pan poseł Karski, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PosełKarolKarski">Jeśli tu już padają pytania odnośnie trybu procedowania, to...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławChmielewski">Panie pośle, wejdę panu w słowo. Nie chciałbym dzisiaj przesądzać o tym, ponieważ chcę zwołać posiedzenie prezydium, żebyśmy się zastanowili nad tą kwestią. Nie chciałbym dzisiaj również składać wiążących oświadczeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PosełKarolKarski">Moją intencją też jest wywołanie problemów w dobrym tego słowa znaczeniu, a nie chęć rozstrzygania ich dzisiaj. Może lepiej po prostu, żebyśmy dzisiaj je zasygnalizowali, niż musieli potem rozstrzygać dane kwestie.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#PosełKarolKarski">Świętej pamięci politycznej marszałek Marek Jurek doprowadził do zmiany regulaminu Sejmu w zakresie nowelizowania konstytucji. Są tam pewne nowe rozwiązania, które do tej pory nie były praktycznie przetestowane, ponieważ zmiana konstytucji, która dotyczyła artykułu 55 odbyła się przy starym regulaminie Sejmu. Następna nie doszła do skutku. Chodziło na przykład o to, że poprawki przyjmuje się większością właściwą dla zmiany konstytucji, i teraz powstaje pytanie, czy te kwestie są wystarczająco jasne, czy potrzebne tu będą jeszcze jakieś dodatkowe ekspertyzy. Czy na przykład opiniujemy tylko i wyłącznie projekt, czy też ustalamy treść sprawozdania jako całości.</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#PosełKarolKarski">Czy trafiły do nas dwa projekty ustaw, czy my jesteśmy władni sporządzić z nich jedno sprawozdanie, czy też cały czas muszą pozostawać one dokumentami rozłącznymi. Generalnie, jaka jest możliwość kształtowania tej materii przez Komisję. Sprowadzając to do sprawy najprostszej – jak głęboko możemy ingerować we wniosek, w jaki sposób, czy to jest materia już zasadniczo inna, od trybu zmiany ustawy, czy też ustalamy tutaj sprawozdanie, do którego w drugim czytaniu zgłaszane są poprawki i czy podlegają tej procedurze. Czy ten wniosek, jest już materią, która nie podlega naruszeniu inną większością niż większość konstytucyjna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławChmielewski">Nie wykluczam zasięgnięcia opinii w tym zakresie, ale chciałbym się też nad tym zastanowić, ostatecznie, razem z prezydium. Apeluję jednocześnie i proszę sekretariat o dostarczenie wszystkim członkom, zresztą taka praktyka chyba była poprzednio, z tego co pamiętam, w poprzedniej kadencji o dostarczenie materiałów w zakresie regulaminu, które dotyczą prac nad konstytucją, abyśmy mogli się z tym zapoznać. Rozumiem, że dalszych głosów nie ma, dziękuję państwu.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#PrzewodniczącyposełStanisławChmielewski">Przepraszam, że nie zaprosiłem tutaj wszystkich, ale myślałem, że to będą faktycznie dość krótkie obrady. W przyszłym tygodniu nie wykluczam spotkania prezydium, jeżeli państwo macie pewne plany to... Nie będzie to przed 13-tym, ani 13 maja. W związku z tym prośba, aby wziąć to pod uwagę. Uzgodnię te terminy najdalej w poniedziałek, a posiedzenie Komisji odbędzie się chyba dopiero przed... Zapraszam członków prezydium. Dziękuję wszystkim.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>