text_structure.xml 32.7 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącaposełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Zdrowia oraz Komisji Kultury i Środków Przekazu. W porządku obrad – pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącaposełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Witam bardzo serdecznie pana ministra Adama Fronczaka. Są z nami także przedstawiciele Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych – przepraszam, ale nie znam państwa, ponieważ Komisja Kultury i Środków Przekazu rzadko się z państwem spotyka. Jest też przedstawicielka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Proszę się przestawić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#GłównyspecjalistawMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoElżbietaKryńska">Elżbieta Kryńska – z upoważnienia ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącaposełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Z upoważnienia ministra kultury i dziedzictwa narodowego jest tu z nami pani Elżbieta Kryńska.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącaposełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Projekt uzasadnia przedstawiciel wnioskodawców, pan poseł Tomasz Latos. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, szanowni państwo, mam zaszczyt, w imieniu wnioskodawców, przedstawiać Wysokim Komisjom projekt zawarty w druku nr 2473, dotyczący zmiany ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełTomaszLatos">Nie będę ukrywać, że sprawa ta, z wyjątkiem kwestii związanej z reklamami, była już przedstawiana na posiedzeniach Komisji Zdrowia wcześniej, w druku nr 290. W tym miejscu chciałbym bardzo podziękować panu posłowi Cymańskiemu, ówczesnemu przedstawicielowi wnioskodawców, który tą problematyką się zajmował, Wysokiej Komisji, która wtedy jednak pochyliła się nad tym projektem i skierowała go do podkomisji, gdzie był procedowany, a także rządowi, który do tamtego projektu – zawartego w druku nr 290 – wydał pozytywną opinię. Jest to bardzo ważne, co chcę podkreślić. Zresztą podobnie podkreślał to podczas posiedzenia Komisji, przy rozpatrywaniu sprawozdaniu podkomisji, pan minister Twardowski, mówiąc, że każda inicjatywa, która zmierza do tego, aby jednak wyeliminować pewne patologie związane z piciem alkoholu, warta jest poparcia. Chylę czoło wobec takiej postawy.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PosełTomaszLatos">Warto podkreślić, że projekt zawarty w druku nr 290 został wówczas odrzucony, ale podjęto tę decyzję po informacji, że w rządzie przygotowuje się szerszą nowelizację ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Tak się składa, że minął rok, a szersza nowelizacja, zawierająca również to szczątkowe uregulowanie, które jest w naszym projekcie nie została Wysokiej Izbie przedłożona. Dlatego wydaje się, że warto powrócić do tamtej sprawy poszerzając ją o rozwiązania związane z reklamą.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PosełTomaszLatos">I tak projekt ten koncentruje się na dwóch sprawach. Po pierwsze, mówi o umieszczaniu na etykietach alkoholi różnego rodzaju informacji o szkodliwości spożywania alkoholu.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PosełTomaszLatos">Szanowni państwo, to jest nie tylko kwestia uzależnienia od alkoholu czy wypadków drogowych pod wpływem alkoholu, do których wciąż dochodzi, mimo zwiększających się restrykcji. To jest chociażby kwestia płodowego zespołu poalkoholowego, czyli FAS, do którego – według statystyk amerykańskich – dochodzi w 1 przypadku na 1000 urodzeń. W związku z tym należy przypuszczać, że co roku w Polsce rodzi się kilkaset dzieci z zespołem FAS, co stanowi wielki problem, biorąc pod uwagę różnego rodzaju konsekwencje tego zespołu dla zdrowia, w czasie procesów edukacyjnych, czy późniejszego nadużywania przez te osoby alkoholu lub środków narkotycznych. Koszt leczenia i terapii każdej osoby z zespołem FAS szacuje się na około 500 tys. zł. Są to duże pieniądze. Nie można więc chować głowy w piasek i udawać, że tego problemu nie ma, bo naprawdę jest to poważny problem społeczny. Ponieważ ten problem jest do dzisiaj mało rozpoznawany, pozwolę sobie przytoczyć anegdotyczną obserwację jednego ze sklepów monopolowych w Poznaniu, gdzie z jednej strony stoiska jest napis o szkodliwości spożywania alkoholu i że alkohol nie będzie sprzedawany osobom poniżej 18 roku życia, a z drugiej strony jest napis, że inwalidzi i kobiety w ciąży obsługiwani są poza kolejnością. To w dość groteskowy sposób pokazuje niezrozumienie tego problemu, który jest dostrzegany w wielu krajach Europy – przede wszystkim Unii Europejskiej. Z pewnością ta sprawa w najbliższym czasie znajdzie swoje uregulowania. Nie widzę zatem przeszkód, aby Polska stała się jednym z pierwszych krajów które tę sprawę podejmują i czynią ją przedmiotem odpowiedniej nowelizacji ustawowej.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PosełTomaszLatos">Jeśli chodzi o pewne kontrowersje związane z wielkością napisu, mam wrażenie, że tak naprawdę był to jeden z powodów, dla których druk nr 290 został odrzucony. W imieniu wnioskodawców chcę państwu zadeklarować daleko idącą otwartość w trakcie dyskusji w podkomisji. My tutaj zaproponowaliśmy mniejszy napis niż w druku nr 290, natomiast kwestia jego ostatecznego kształtu czy zamiany na piktogramy jest do dyskusji. Nie przypadkowo jest tutaj delegacja dla Ministra Zdrowia, aby zaproponował stosowny zapis.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#PosełTomaszLatos">Jest też kwestia reklam, oczywiście wyjąwszy te reklamy, które są związane z reklamowaniem napojów alkoholowych przy okazji imprez sportowych – myślę o sporcie kwalifikowanym. Wydaje się, że dzisiaj utrzymywanie zakazu reklamy napojów alkoholowych zaledwie do godziny 20.00 jest fikcją, bo wiem – chociażby na przykładzie swoich dzieci – że minęły te czasy, kiedy po dobranocce odsyłano dzieci do pokoi. Obecnie reklamy nadawane po godzinie 20.00 oddziałują również na dzieci i młodzież. Dlatego też wydaje się zasadne wydłużenie czasu prezentowania reklam. My proponujemy godzinę 23.00. Rozumiem, że w tej sprawie również będziemy mogli dyskutować podczas posiedzenia podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#PosełTomaszLatos">Reasumując, proszę Wysokie Komisje o życzliwe podejście do tego projektu nowelizacji i skierowanie go do dalszych prac w podkomisji. Uważam, że sprawa jest tego warta. Jest potrzeba walki, również w tej formie, z problemem alkoholizmu i nadużywania alkoholu, który istnieje w naszym państwie.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#PosełTomaszLatos">Na zakończenie dodam pewną uwagę dotyczącą FAS, bo myślę, że nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że zespół FAS może wystąpić nie tylko w przypadku ciężarnej, która nadużywa alkoholu. Według najnowszych badań do tego zespołu może dochodzić również w przypadku incydentalnego nadużywania alkoholu, co – w moim przekonaniu – w całkiem innym świetle stawia sprawę spożywania alkoholu i ostrzegania kobiet w ciąży przed szkodliwością spożywania alkoholu w tym okresie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącaposełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Dziękuję bardzo. Czy pan minister zechciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaAdamFronczak">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo przewodniczący, Wysokie Komisje, chciałbym powiedzieć, że w tej chwili dysponujemy stanowiskiem Ministra Zdrowia. Jest projekt, który został skierowany do Komitetu Stałego Rady Ministrów, myślę więc, że w ciągu tygodnia będzie stanowisko rządu. To od państwa zależy, czy chcą państwo zapoznać się z projektem stanowiska rządu czy ze stanowiskiem Ministra Zdrowia. Jeżeli tak, czy można?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącaposełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Tak, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuwMZAdamFronczak">Dziękuję bardzo. Jeśli chodzi o pewne kwestie, które zostały poruszone w wystąpieniu pana posła Latosa, chciałbym państwa poinformować – skoro zespół FAS był przez pana posła dwukrotnie wymieniany – że w Ministerstwie Zdrowia, poprzez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, trwają prace z Narodowym Instytutem ds. Nadużywania Alkoholu i Alkoholizmu Narodowych Instytutów Zdrowia USA. Kilka miesięcy temu był tutaj szef tego Instytutu Kenneth Warren – mieliśmy spotkania, podpisaliśmy list intencyjny odnośnie do współpracy, która już istnieje. Jeśli więc chodzi o FAS można powiedzieć, że Polacy i Amerykanie są wiodący w tych badaniach. Spodziewamy się rzetelnych wyników tych badań. Myślę, że w dość krótkim czasie, bo już w przyszłym roku powinniśmy dysponować tą wiedzą. Oczywiście pierwsze doniesienia są takie, jak pan poseł wspomniał, natomiast myślę, że wymaga to jeszcze doregulowania, dobadania, dlatego że pewne graniczne przypadki rodzących się dzieci mogą budzić podejrzenia, a wiadomo, że zakwalifikowanie do tego zespołu jest pewnego rodzaju stygmatyzacją, więc trzeba to zrobić jak najlepiej, żeby uniknąć związanych z tym problemów.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PodsekretarzstanuwMZAdamFronczak">W prezentowanym projekcie poruszone są dwie kwestie – reklam, a także tego, żeby na opakowaniach umieścić oznaczenia informujące o szkodliwości picia alkoholu, szczególnie przez kobiety w ciąży i karmiące piersią, a także osoby niepełnoletnie oraz o niebezpieczeństwie związanym z prowadzeniem pojazdów mechanicznych po spożyciu alkoholu.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PodsekretarzstanuwMZAdamFronczak">Chcę powiedzieć, że sytuacja jest dość dynamiczna. Faktycznie – jak pan poseł był uprzejmy wspomnieć – w zeszłym roku to stanowisko było pozytywne. Obecnie mamy nieco inną sytuację gospodarczą, kryzysową. Są także inne kwestie na poziomie ogólnoeuropejskim – prowadzone są badania dotyczące efektywności tego typu napisów informujących i ostrzegających. Te badania są koordynowane na szczeblu europejskim, między innymi przez Petera Andersena, który od lat zajmuje się tą problematyką. Może będzie taka sytuacja, że tak jak udało się pewne przeprowadzić pewne sprawy związane z tytoniem 30 lat temu, również kwestia rozwiązań dotyczących sfery związanej z dystrybucją i spożywaniem napojów alkoholowych będzie w najbliższych kilku latach rozwiązana na szczeblu europejskim. I żeby tak naprawdę mówić o efektywnym wprowadzeniu pewnych zakazów, to te działania muszą być podejmowane na szczeblu europejskim – takie mamy stanowisko. Jest to jeden z elementów, który pokazuje, że chcemy współpracować na szczeblu europejskim odnośnie do analizy tych informacji, które w przyszłości mają się znaleźć na opakowaniach alkoholu.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PodsekretarzstanuwMZAdamFronczak">Mogę również powiedzieć, że odpowiednie oznakowanie napojów alkoholowych jest jednym z istotnych sposobów przekazywania informacji o konsekwencjach spożywania tych napojów przez określone grupy konsumentów i jako jednak z dostępnych metod działania mogłaby się przyczynić do zmniejszenia szkód spowodowanych nadużywaniem alkoholu. Jednak – jak wspomniałem wcześniej – powinno to być jeszcze dokładnie przeanalizowane. Odnośnie do obrotu napojami alkoholowymi powinny być rzetelne wyliczenia prezentujące z jednej strony oczekiwane, realne i osiągalne korzyści, wzrost świadomości konsumentów, spadek liczby wypadków komunikacyjnych itp., a z drugiej strony pewne koszty związane z wprowadzaniem regulacji. A w komentowanym projekcie brakuje tego typu analizy.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#PodsekretarzstanuwMZAdamFronczak">Jeśli chodzi o kwestię emisji reklam i promocji piwa w telewizji, radiu, kinie i teatrze wyłącznie w godzinach między 23.00 a 6.00, należy podkreślić, że identyczne rozwiązanie zostało zawarte w opracowywanym rządowym projekcie nowelizacji przedmiotowej ustawy. Powyższa zmiana jest tam uwzględniona w art. 1 pkt 12.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#PodsekretarzstanuwMZAdamFronczak">Podkreślam, że rządowy projekt nowelizacji ma charakter kompleksowy i wyczerpująco reguluje między innymi kwestie dopuszczalnej reklamy napojów alkoholowych, a także wiele innych, które są związane z umieszczaniem informacji w miejscach sprzedaży alkoholu, odnośnie do jego szkodliwości itd. Tak więc propozycja regulacji rządowej jest znacznie szersza. Ponieważ podejście zaprezentowane w przedstawionym projekcie jest fragmentaryczne, z naszego punktu widzenia niecelowe jest uznanie częściowej zmiany aktualnego prawa w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#PodsekretarzstanuwMZAdamFronczak">Mogę powiedzieć, że mając na względzie przytoczone powyżej okoliczności, Minister Zdrowia negatywnie opiniuje ten projekt. Natomiast – jak powiedziałem – ta druga część dotycząca reklamy jest opracowana w naszym nowym projekcie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącaposełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Dziękuję bardzo. Panie ministrze, przepraszam, ale proszę nam powiedzieć, na jakim etapie jest ten projekt rządowy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PodsekretarzstanuwMZAdamFronczak">Już jest po posiedzeniu Komitetu Stałego Rady Ministrów. Jest więc już tuż tuż, stoi za drzwiami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącaposełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Dziękuję bardzo. Proszę państwa, zgodnie z regułami pierwszego czytania, teraz jest czas na głosy posłów – uwagi ogólne, wnioski, ewentualne pytania do wnioskodawców. Pierwsze zgłoszenie było ze strony pana posła Jerzego Wenderlicha. Zgłaszają się jeszcze panowie posłowie Andrzej Halicki i Norbert Raba.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczącaposełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Bardzo proszę, pan poseł Wenderlich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełJerzyWenderlich">Szanowna pani przewodnicząca, pan minister zgotował nam niesamowitego dreszczowca. Mówił, że odpowiednie oznakowanie może się przyczynić, ale w zasadzie nie zbadano, do czego może się przyczynić. Na szczęście w tym długim dreszczowcu prowadzonym tonem bardzo dyplomatycznym, pełnym kultury i ze świadomością, że to jednak jest problem, którego lekceważyć nie można, postawił puentę taką oto, że minister wyraża negatywną opinię wobec tego projektu.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PosełJerzyWenderlich">Szanowni państwo, w różnych sprawach można sobie dworować albo prowadzić debatę w krotochwilnym tonie, ale nie w tej sprawie. W tej sprawie tak nie wypada, ponieważ ze zbyt ważnym problemem się państwo zwracają – myślę o przedstawicieli Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Niemniej jednak, panie pośle Latos, niech pan zwróci uwagę na to, co zrobił pana doświadczony kolega, pan poseł Bolesław Piecha. On, ponieważ nie chce mieć na sumieniu rzeczy strasznych, pod tym projektem się nie podpisał. Pan, panie pośle Latos, jest posłem mniej doświadczonym, mniej przewidującym i swój podpis złożył.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PosełJerzyWenderlich">Można powiedzieć, że do tej pory poprzez profilaktykę, poprzez działalność Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, dbamy – pan również – o to, żeby alkoholu nie spożywały kobiety w ciąży, osoby niepełnoletnie i osoby prowadzące pojazdy mechaniczne. Tymczasem pan zawęża to wspólne działanie. Załóżmy, że na jednej butelce alkoholu da pan etykietę z napisem „Picie alkoholu w ciąży uszkadza płód”. Oczywiście małoletni powie – to nie do mnie, widocznie ja mogę, bo do mnie ostrzeżenia nie ma. Chce więc pan mieć na sumieniu tych małoletnich, bo będzie pan daną etykietę adresować tylko do kobiet informując je, że picie alkoholu w ciąży uszkadza płód.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PosełJerzyWenderlich">Załóżmy, że na innej butelce da pan etykietę z napisem „Prowadząc pojazd mechaniczny po spożyciu alkoholu narażasz zdrowie i życie innych osób”. To kobiety, które noszą w sobie płód powiedzą – to nie do mnie. To jest do tych, którzy prowadzą samochód. Małoletni powiedzą to samo.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#PosełJerzyWenderlich">Proszę pana, ten projekt ustawy za bardzo obciążałby pana sumienie. Ja pana za bardzo lubię i szanuję. I z całym poszanowaniem pełnej poświęceń pracy działaczy Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, zgłaszam wniosek o odrzucenie tego projektu w pierwszym czytaniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącaposełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Dziękuję bardzo. Proszę państwa, na liście posłów, którzy zgłosili chęć zabrania głosu, są jeszcze posłowie Andrzej Halicki, Norbert Raba i Bolesław Piecha. Zamykam listę, zważywszy na zgłoszony wniosek.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczącaposełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Panie przewodniczący, odczytałam, kto się zgłosił, pana nazwisko także. Goście zawsze mają prawo głosu.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczącaposełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Bardzo proszę, pan poseł Andrzej Halicki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełAndrzejHalicki">Chciałbym poprzeć wniosek przedmówcy. Nie chciałbym być złośliwy, ale chciałem zapytać, czy ten projekt nie był aby skonsultowany społecznie z tak wpływowymi środowiskami, jak środowisko Radia Maryja.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PosełAndrzejHalicki">Generalnie wiele rzeczy jest szkodliwych. Szkodliwe jest prowadzenie pojazdów po wypiciu alkoholu, to oczywiste…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełJerzyWenderlich">Panie pośle, tam lepiej niech pan nie konsultuje, bo ojciec dyrektor powiedział, że lampka koniaku nie szkodzi i drobna stłuczka też nie powinna być traktowana najgorzej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełAndrzejHalicki">Nie wchodząc w szczegóły, cieszę się, że Ministerstwo Zdrowia przyjęło rozsądny kurs w tym zakresie, bo moglibyśmy opisywać wiele zdarzeń życiowych, które są szkodliwe. Szkodliwe jest chodzenie po wypiciu alkoholu w terenie, zwłaszcza górzystym czy pagórkowatym. Nie opisujmy wszystkiego, bo to nie ma sensu, natomiast idźmy w stronę racjonalnych zachowań. Edukacja, profilaktyka i leczenie – bez wątpienia, tak. Trzymajmy się rozsądnych zapisów, nie brnijmy w absurdy. Mam nadzieję, że nasza dzisiejsza dyskusja będzie krótka.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PosełAndrzejHalicki">Popieram wniosek pana posła Wenderlicha.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącaposełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Dziękuję bardzo. Pan poseł Norbert Raba.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełNorbertRaba">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, panie ministrze, Wysokie Komisje, miałem przyjemność brać udział w pracach podkomisji, która zajmowała się poprzednim projektem. Chciałbym państwu przypomnieć, że te elementy, które zostały przytoczone przez posła wnioskodawcę – pana posła Latosa – rzeczywiście były rozpatrywane przez podkomisję, czyli wielkość etykiety, która miała być na butelkach, ale nie tylko, ponieważ podkomisja odrzucając pierwszy projekt nowelizacji tej ustawy również podkreślała fakt, iż nie ma żadnych wyników badań ani analiz, jak będą wpływać te napisy na sprzedaż alkoholu, jaki to będzie mieć efekt w realnym życiu.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PosełNorbertRaba">Jeszcze jedna uwaga. Osoby, które prowadzą pojazdy mechaniczne, wiedzą o tym, że nie mogą spożywać alkoholu – wynika to z innych przepisów. Młodociani w ogóle nie mogą spożywać alkoholu – co również wynika z innych przepisów. Równie dobrze można umieszczać na nożach napis „Nie wolno zabijać ludzi”. To wynika z innych przepisów. Młodociani czy osoby prowadzące pojazdy mechaniczne nie mogą spożywać alkoholu i żadna informacja czy etykieta tego nie zmieni.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PosełNorbertRaba">Podkomisja przy jednym głosie wstrzymującym się prawdą jest, że nie było wtedy posła Cymańskiego – odrzuciła w całości ten projekt, ponieważ uznała, niestety, że nie przekonuje on podkomisji, co do efektu – potem sprawozdanie zostało przyjęte na posiedzeniu Komisji. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącaposełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Dziękuję bardzo. Pan poseł Bolesław Piecha.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełBolesławPiecha">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca. Panie ministrze, jestem zaskoczony, bo chyba po raz pierwszy ministerstwo wydaje negatywną opinię w stosunku do aktu prawnego, który ma bardzo poważne znaczenie merytoryczne. Nie chcę uciekać się do metody pana posła Wenderlicha i tak dyskutować, powiem merytorycznie. Jeżeli chodzi o sprawy piktogramów lub napisów, to z panem posłem jestem gotów się założyć, że za 3–4 lata ujrzy je na każdej butelce alkoholu, niezależnie od tego, co zrobi polski Sejm, bo taka jest tendencja w Unii Europejskiej i na świecie. Tak zachowują się państwa Unii Europejskiej, które takie piktogramy zamieszczają. To niekoniecznie są napisy. Są to też piktogramy uosabiające dzieci, młodzież, kobiety ciężarne i kierowców. Pan poseł Latos powiedział, że jest otwarty na propozycje – to niekoniecznie musi być napis, to może być symbol. W Unii Europejskiej pewnie nad tym się pracuje, a efekty tej pracy ujrzymy. Tylko nie bardzo wiem, czy musimy na to czekać. To jest bardzo dobry pomysł. Oczywiście zawsze będą robione badania, kto czyta ulotki. My wiemy, że ulotki w przychodniach czyta 1% pacjentów. Czy to jednak znaczy, że do tego 1% nie warto docierać, jeżeli mamy 200 tys. pijanych kierowców rocznie i jedną z największych wypadkowości i śmiertelności na drogach, których część z pewnością spowodowana jest konsumpcją alkoholu i siadaniem za kółkiem? Takie są fakty.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PosełBolesławPiecha">Nie wyśmiewałbym się również z zespołu FAS. Jest to bardzo poważny zespół, który piętnuje dziecko na całe życie, a pomoc terapeutyczna i psychologiczna, a także określone potrzeby edukacyjne tych dzieci nie są małe. Takich dzieci mamy tysiąc. Nie wiem, czy ich nie będzie więcej. To nie jest bez znaczenia. Nie przechodziłbym nad tym do porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#PosełBolesławPiecha">Wreszcie sprawa dzieci i młodzieży – wiemy, jak jest. Oczywiście na wszystko są przepisy, panie pośle Raba, ale nikt nie przeszkadza dziecku pić alkoholu, bo to jest sprawa rodziców. Jest tylko zakaz sprzedaży. Nie ma zakazu spożywania alkoholu. To jest sprawa rodziców. Natomiast musimy wiedzieć – nawiązuję teraz do drugiego punktu – że reklama nie trafia do osób po 40–50 roku życia. Z badań wynika, że te osoby są bardziej odporne na reklamę piwa czy wina. Tak to jest. Zobaczmy, jak to wygląda. Reklama trafia głównie do nieletnich i stwarza pewien model postępowania. Konsekwencją tego modelu jest to, co zostało wymienione – po pierwsze, skutki zdrowotne, zarówno fizyczne, jak i psychiczne, łącznie z totalną demoralizacją i desocjalizacją, czyli odsunięciem od społeczeństwa. Po drugie, skutki siadania za kierownicą po wypiciu alkoholu. Proszę mi wierzyć – możemy przywołać statystyki policyjne – większość młodych ludzi siada za kółko pod wpływem procentów. Dorosłych jest trochę mniej. I po trzecie, sprawa pewnego modelu życia i ciąży, co też dotyczy ludzi młodych, a więc istotnej części społeczeństwa.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#PosełBolesławPiecha">Panie ministrze, problem wziął się z tego, że ta ustawa była rozpatrywana we wrześniu ubiegłego roku. Nie było to bardzo mocno skrytykowane, ale wtedy też było jedno hasło – że rząd przygotuje kompleksowy projekt. Temu projektowi, w którym napisy miały stanowić 25% powierzchni opakowania, ministerstwo przyklasnęło, a teraz zmienia zdanie. Ja tego nie rozumiem. Natomiast przedstawienie tego projektu przez grupę posłów jest wynikiem półtorarocznego oczekiwania na projekt rządowy. Tam być może zapisy dotyczące i piktogramów i reklamy się znajdą, więc czy chcemy, czy nie, będziemy o nich decydować. Tylko zniecierpliwienie przyniosło taki skutek, że grupa posłów wystosowała swój projekt wcześniej. W związku z tym ja jestem przeciwny wnioskowi o odrzucenie projektu. Sądzę, że można projekt skierować do podkomisji i poczekać na projekt rządowy, bo być może wspólnie wypracujemy jakieś stanowisko, ale nie dawać sygnału, że projekt, który w swej naturze myśli z troską o konsekwencjach picia alkoholu, nie uzyskuje akceptacji Komisji Zdrowia. Komisja Kultury i Środków Przekazu niech robi, co chce. Ja wiem, panie pośle, że pan potrzebuje reklamy i tego, żeby nie było napisów, ale my tutaj mówimy o zdrowiu i pewnych konsekwencjach zdrowotnych. Zatem apelowałbym, abyśmy tego projektu ustawy jednak nie dorzucali, bo i tak, prędzej czy później, do niej wrócimy. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącaposełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Dziękuję bardzo. Pan poseł Latos, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełTomaszLatos">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca. Dziękuję wszystkim przedmówcom, ale muszę przyznać, że z pewnym zażenowaniem słuchałem tej jednak trochę upolitycznionej dyskusji. Przy pierwszym projekcie dyskusja była jakościowo dużo lepsza. Mam wrażenie, że tutaj ta polityka w ogóle nie była brana pod uwagę. I tak, jak cenię poczucie humoru pana posła Wenderlicha, muszę powiedzieć, że tym razem jestem zażenowany tego typu żartami w takiej sprawie, zwłaszcza że niedługo może się okazać, iż panowie z poważną miną będą pochylać głowy nad mądrymi rozwiązaniami Unii Europejskiej, które być może niedługo właśnie w tej sprawie będą nam przestawione.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PosełTomaszLatos">Odnosząc się do wypowiedzi pana ministra, powiem, że pan minister był łaskaw wspomnieć, że projekt szerszej nowelizacji jest w Rządowym Centrum Legislacji…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PodsekretarzstanuwMZAdamFronczak">Przepraszam, że wejdę w słowo. Jest po Komitecie Stałym Rady Ministrów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PosełTomaszLatos">Rozumiem, po Komitecie Stałym Rady Ministrów. Chciałbym w takim razie przypomnieć panu ministrowi, że 5 listopada 2008 r. na posiedzeniu Komisji pan minister Twardowski był uprzejmy powiedzieć, że ten projekt znajduje się w Komisji Prawniczej Rządowego Centrum Legislacji, a więc był już po Komitecie. W związku z tym, panie ministrze, pytam, czy nie ośmiesza rządu ponad roczne trzymanie dokumentów w Rządowym Centrum Legislacji? To jest pierwsza sprawa.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PosełTomaszLatos">Druga sprawa. Jestem rozczarowany. Rozumiem – jak powiedział pan przewodniczący Piecha – że inne komisje i resorty mają swoje inne zadania, priorytety i spojrzenie na pewne sprawy, sądzę jednak, że właśnie minister zdrowia powinien wykazywać się tutaj inną wrażliwością.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PosełTomaszLatos">Na zakończenie przytoczę opinię rządową. Pozwolę sobie przeczytać ostatni akapit. Mam nadzieję, że to może państwa będzie przekonywać. Opinia dotyczyła prawie takiego samego – wyjąwszy sprawę reklam telewizyjnych i radiowych – projektu z druku nr 290. Czytam: „Przy ocenie celowości proponowanej regulacji warto zwrócić uwagę także na wyniki badań dotyczących wpływu napisów ostrzegawczych zamieszczonych na paczkach papierosów, przeprowadzonych w latach 1998–2004 przez Centrum Onkologii w Warszawie. Zgodnie z wyżej wymienionymi badaniami, 4% osób palących, to jest 300 tys. palaczy rzuciło palenie, a dalsze 16% podjęło próbę rzucenia palenia. Powyższe dane pozwalają oczekiwać, że podobny, pozytywny efekt przyniesie wprowadzenie proponowanych ostrzeżeń na opakowaniach napojów alkoholowych. Mając powyższe na uwadze, rząd w pełni popiera projekt ustawy o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi”. A dokument ten 22 kwietnia 2008 r. podpisał pan premier Donald Tusk. Myślę, że to nie wymaga dalszego komentowania. Dziękuję uprzejmie i jeszcze raz proszę o dalsze procedowanie nad tym dokumentem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącaposełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Dziękuję bardzo. W imieniu Komisji Kultury i Środków Przekazu chciałabym podziękować panu przewodniczącemu, że Komisja zachowała pewną suwerenność i może zrobić, co chce.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczącaposełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Proszę państwa, były głosy za i były głosy przeciw. Jest sformułowany jeden wniosek o odrzucenie projektu w pierwszym czytaniu. Wniosek zgłosił poseł Wenderlich, a powtórzył go poseł Halicki. O tym, co dalej, rozstrzygniemy w głosowaniu.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PrzewodniczącaposełIwonaŚledzińskaKatarasińska">W takim razie poddaję pod głosowanie wniosek o odrzucenie tego projektu w pierwszym czytaniu.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#PrzewodniczącaposełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Kto z pań i panów posłów jest za odrzuceniem projektu z druku nr 2473 w pierwszym czytaniu? Proszę o podniesienie ręki. Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
          <u xml:id="u-25.4" who="#PrzewodniczącaposełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Stwierdzam, że Komisje, przy 30 głosach za, 12 przeciw i 1 wstrzymującym się, odrzuciły projekt w pierwszym czytaniu.</u>
          <u xml:id="u-25.5" who="#PrzewodniczącaposełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Czekamy, panie ministrze, na te regulacje reklamowe.</u>
          <u xml:id="u-25.6" who="#PrzewodniczącaposełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Pozostał nam jeszcze wybór sprawozdawcy. Czekam na propozycje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Pani przewodnicząca, Wysokie prezydium, chciałbym zgłosić pana posła Norberta Rabę na sprawozdawcę tego projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącaposełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Czy są inne kandydatury? Nie ma zgłoszeń. Czy ktoś jest przeciwny tej kandydaturze? Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczącaposełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PosełNorbertRaba">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczącaposełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Dziękuję bardzo. Posłem sprawozdawcą jest pan poseł Norbert Raba.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PrzewodniczącaposełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>