text_structure.xml 75.4 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">Otwieram posiedzenie Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki. Witam wszystkich. Porządek dzienny przewiduje realizację dwóch punktów. Oba są niezwykle ważne, gdyż dotyczą przygotowań do EURO 2012. Są one jakby raportem na temat funkcjonowania ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych. Będziemy więc mieli okazję przeprowadzenia dyskusji dotyczącej realizacji ewentualnych potrzeb w tym zakresie służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">O zabranie głosu proszę dyrektora Departamentu Analiz i Nadzoru Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, pana Jacka Zalewskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#DyrektorDepartamentuAnaliziNadzoruMinisterstwaSprawWewnętrznychiAdministracjiJacekZalewski">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca. Wysoka Komisjo, w imieniu pana ministra Adama Rapackiego chciałbym w skrócie przedstawić informację na temat działań Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w zakresie bezpieczeństwa imprez masowych. Jeżeli chodzi o szczegóły w tym zakresie, to poproszę później o zabranie głosu zastępcę komendanta głównego Policji, pana nadinspektora Waldemara Jarczewskiego.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#DyrektorDepartamentuAnaliziNadzoruMinisterstwaSprawWewnętrznychiAdministracjiJacekZalewski">Wysoka Komisjo, zarządzeniem nr 104 Prezesa Rady Ministrów z 23 września 2008 r. została powołana Rada Bezpieczeństwa Imprez Sportowych. W skład tej rady weszli wiceministrowie Spraw Wewnętrznych i Administracji, przewodniczącym Rady jest pan minister Adam Rapacki, w składzie Rady są także wiceministrowie: Ministerstwa Sportu i Turystyki, Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Sprawiedliwości i Ministerstwa Infrastruktury, którzy pełnią funkcje wiceprzewodniczących Rady. W jej składzie znaleźli się również przedstawiciele Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, komendant główny Policji, komendant główny Państwowej Straży Pożarnej, prezes Polskiego Komitetu Olimpijskiego, prezes Polskiego Związku Piłki Nożnej oraz prezes zarządu Spółki Ekstraklasa SA.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#DyrektorDepartamentuAnaliziNadzoruMinisterstwaSprawWewnętrznychiAdministracjiJacekZalewski">Rada powołała także swój organ opiniodawczy. Jest to stała grupa ekspercka. W jej skład wchodzą przedstawiciele wymienionych resortów oraz przedstawiciele innych instytucji i organizacji pozarządowych. Jest też w niej miejsce dla Stowarzyszenia Kibiców.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#DyrektorDepartamentuAnaliziNadzoruMinisterstwaSprawWewnętrznychiAdministracjiJacekZalewski">Do podstawowych zadań Rady Bezpieczeństwa Imprez Sportowych należy opracowywanie programów profilaktycznych, mających na celu poprawę bezpieczeństwa imprez sportowych oraz ocenę ich realizacji. Chciałem tutaj powiedzieć o tym, że w ramach pracy Rady został przygotowany i zaopiniowany program: „Jestem Fair”. Jest to program wspólnie realizowany z Uniwersytetem Łódzkim. Ideą tego projektu jest wykorzystanie idei fair play, jako edukacyjnego elementu zwalczania rasizmu, ksenofobii i antysemityzmu. Badania w ramach tego projektu są prowadzone w Łodzi, w trzech szkołach. Jedna z nich znajduje się na terenie będącym pod wpływem kibiców Widzewa, druga szkoła znajduje się na terenie będącym pod wpływem kibiców Łódzkiego Klubu Sportowego, a trzecia na terenie, gdzie te wpływy kibiców są pomieszane. Chcemy na podstawie tego programu doprowadzić do sytuacji, żeby nie było nieporozumień pomiędzy tymi grupami kibiców, chcemy doprowadzić do tego, żeby grupy kibiców dopingowały w kulturalny sposób oba kluby.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#DyrektorDepartamentuAnaliziNadzoruMinisterstwaSprawWewnętrznychiAdministracjiJacekZalewski">Kolejnym programem profilaktycznym, który jest popierany przez Radę Bezpieczeństwa Imprez Sportowych, jest program przygotowany przez Spółkę PL.2012: „Kibice Razem”. Celem tego projektu jest stworzenie lokalnych ośrodków prowadzących długookresową pracę pedagogiczno-edukacyjną w środowisku kibiców piłkarskich. Aktualnie do realizacji tego projektu przystąpiły miasta: Wrocław, Gdańsk, Poznań i Warszawa. Czyli chodzi tutaj o miasta, które będą gospodarzami Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej EURO 2012. Do tego programu chcą także przystąpić inne miasta, uzależniając tę decyzje od przyznania im środków z Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#DyrektorDepartamentuAnaliziNadzoruMinisterstwaSprawWewnętrznychiAdministracjiJacekZalewski">Chciałbym tutaj jeszcze podkreślić, że Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji na ostatnim posiedzeniu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu przedstawiło ideę tego programu, oczywiście przy pomocy przedstawicieli Spółki PL.2012 po to, aby zainicjować realizację tego programu również w innych miastach. Także po to, żeby do EURO 2012 przygotować polskich kibiców w jak najlepszy sposób.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#DyrektorDepartamentuAnaliziNadzoruMinisterstwaSprawWewnętrznychiAdministracjiJacekZalewski">W ubiegłym roku w ramach programu profilaktycznego rozpisaliśmy również konkurs dotyczącego programu: „Razem Bezpiecznie” w zakresie bezpieczeństwa imprez sportowych. Na ten konkurs przeznaczyliśmy 100.000 zł nagrody. Celem konkursu jest bezpieczeństwo na stadionach. Staramy się zachęcić do tego samorządy i organizacje pozarządowe działające w ramach klubów kibica. Pierwszą nagrodę w tym konkursie zdobyło Starostwo Powiatowe w Policach, drugą – Urząd Miasta w Gorzowie Wielkopolskim i trzecią – Urząd Miasta w Legnicy. Do tych miast zostały przekazane odpowiednie środki finansowe. Będziemy monitorować, jak te środki będą teraz wydawane w ramach programów profilaktycznych. Oceniane to będzie przez zespół ekspertów na wysokim poziomie.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#DyrektorDepartamentuAnaliziNadzoruMinisterstwaSprawWewnętrznychiAdministracjiJacekZalewski">Inną inicjatywą realizowaną przez Radę Bezpieczeństwa Imprez Sportowych, kolejnym zadaniem, jest inicjowanie i opiniowanie aktów prawnych dotyczących bezpieczeństwa imprez sportowych. Wysoka Komisja z całą pewnością zna ten najważniejszy akt prawny, zainicjowany przez Radę Bezpieczeństwa Imprez Sportowych, a mianowicie ustawę z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych. Wysoka Komisja pracowała aktywnie nad tą ustawą. Nie będę więc przybliżał jej założeń i celów, które nam przyświecały, gdy pracowaliśmy nad tym aktem prawnym.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#DyrektorDepartamentuAnaliziNadzoruMinisterstwaSprawWewnętrznychiAdministracjiJacekZalewski">Za chwilę w dalszej części mojego wystąpienia skoncentruję się na rozporządzeniach, nad którymi obecnie pracujemy. Jaki jest ich stan zaawansowania, jeżeli chodzi o te rozporządzenia? W tym miejscu chciałbym serdecznie podziękować Wysokiej Komisji za podjęcie inicjatywy ustawodawczej. Mam na myśli nowelizację ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych. Chodzi o jej dwa aspekty, dla nas bardzo ważne. Mianowicie o zmianę przepisu art. 264 Kodeksu karnego w ten sposób, żeby spenalizować obowiązek stawiennictwa się w jednostce policji w sytuacji, gdy dana osoba objęta jest zakazem wstępu na stadion. Druga zmiana dotyczyła wydłużenia okresu przechowywania danych o osobach, naruszających prawo gromadzonych podczas odbywania się imprez masowych.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#DyrektorDepartamentuAnaliziNadzoruMinisterstwaSprawWewnętrznychiAdministracjiJacekZalewski">Dziękuję więc tutaj za podjęcie przez posłów tej inicjatywy legislacyjnej w imieniu ministra spraw wewnętrznych i administracji. Wspólnie z Wysoką Komisją będziemy wspólnie pracować nad dalszą nowelizacją tej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#DyrektorDepartamentuAnaliziNadzoruMinisterstwaSprawWewnętrznychiAdministracjiJacekZalewski">Kolejne działanie w ramach Rady Bezpieczeństwa Imprez Sportowych polegało na analizie działań podejmowanych przez służby i instytucje w zakresie bezpieczeństwa imprez sportowych. Na każdym posiedzeniu Rady szefowie poszczególnych służb referują stan...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">Proszę posłów o ciszę...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#DyrektordepartamentuMSWiAJacekZalewski">...bezpieczeństwa podczas imprez masowych. Informują o zadaniach podejmowanych, na rzecz poprawy bezpieczeństwa podczas trwania takich imprez. Zlecane są także prace naukowe, które realizuje Wyższa Szkoła Policji w Szczytnie, Uniwersytet w Łodzi i inne placówki naukowe. Rada Bezpieczeństwa Imprez Sportowych podjęła z nimi współpracę między innymi w zakresie negatywnych zachowań uczestników imprez sportowych. Badania zmierzają do tego, jak zmieniać te negatywne zachowania i zamieniać je na postawy pozytywne. W szczególności dotyczy to kibiców piłkarskich.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#DyrektordepartamentuMSWiAJacekZalewski">Koordynowane są przedsięwzięcia mające na celu zapobieganie aktom przemocy w związku z imprezami masowymi. Dokonywana jest analiza naruszeń bezpieczeństwa w czasie trwania imprez sportowych. Rada Bezpieczeństwa Imprez Sportowych współpracuje też ze Stałym Komitetem Rady Europy do spraw Bezpieczeństwa Imprez Sportowych. W wyniku rozporządzenia w skład tej Rady wszedł także pełnomocnik rządu do spraw równego traktowania kobiet.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#DyrektordepartamentuMSWiAJacekZalewski">Rada otrzymała kolejne zadanie, jakim jest koordynowanie i monitorowanie przedsięwzięć mających na celu zapobieganie zjawiskom dyskryminacji, ze szczególnym uwzględnieniem dyskryminacji rasowej w związku z masowymi imprezami sportowymi.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#DyrektordepartamentuMSWiAJacekZalewski">Jeżeli chodzi o rozporządzenia, które są przygotowywane obecnie do ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych, to dotychczas weszły w życie trzy rozporządzenia.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#DyrektordepartamentuMSWiAJacekZalewski">Pierwsze rozporządzenie zostało wydane na podstawie art. 6 ust. 5 ustawy. Jest to rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 13 sierpnia 2009 r., w sprawie zakresu instrukcji postępowania w przypadku powstania pożaru lub innego miejscowego zagrożenia w miejscu w czasie trwania imprezy masowej.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#DyrektordepartamentuMSWiAJacekZalewski">Kolejne rozporządzenie zostało wydane na podstawie art. 52 ust. 3 ustawy. Jest to rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 31 lipca 2009 r., w sprawie szczegółowego trybu ustalania szkód powstałych w związku z działaniami w miejscu i czasie trwania imprezy masowej oraz trybu występowania o wypłatę odszkodowań.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#DyrektordepartamentuMSWiAJacekZalewski">Trzecie rozporządzenie zostało wydane na podstawie art. 68 ustawy. Jest to rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 3 sierpnia 2009 r., w sprawie sposobu wykonywania obowiązku osobistego stawiennictwa w jednostce organizacyjnej policji lub miejscu określonym przez właściwego komendanta w czasie trwania imprezy masowej.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#DyrektordepartamentuMSWiAJacekZalewski">Kolejne rozporządzenie zostało wydane na podstawie art. 17 ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych. Jest to rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, w sprawie warunków bezpieczeństwa, jakie powinny spełniać stadiony, na których mogą się odbywać mecze piłki nożnej. Zostało już podpisane przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji i obecnie oczekuje na kontrasygnatę ze strony właściwego ministra do spraw kultury fizycznej i sportu oraz właściwego ministra do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej. W najbliższym czasie zostanie więc ono opublikowane.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#DyrektordepartamentuMSWiAJacekZalewski">Następne rozporządzenie zostało wydane na podstawie art. 42 ust. 6 ustawy. Jest to rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie sposobów przekazywania informacji dotyczących bezpieczeństwa imprez masowych. Zostało ono podpisane przez pana ministra w dniu wczorajszym, więc w najbliższym czasie będzie opublikowane.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#DyrektordepartamentuMSWiAJacekZalewski">Kolejne dwa rozporządzenia znajdujące się w gestii Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji powinny być wydane na podstawie art. 23 ustawy. Pierwsze rozporządzenie Rady Ministrów dotyczy wymogów, które powinien spełniać kierownik do spraw bezpieczeństwa oraz służby porządkowe i służby informacyjne organizatora imprezy masowej, w zakresie wyszkolenia i wyposażenia oraz szczegółowych warunków i sposobu ich działania. Prace międzyresortowe dotyczące tego rozporządzenia zostały już zakończone. Było ono rozpatrywane 11 lutego 2010 r. przez Stały Komitet Rady Ministrów. Na tym posiedzeniu Stały Komitet Rady Ministrów wskazał jeszcze na konieczność roboczego uzgodnienia projektu tego rozporządzenia z Rządowym Centrum Legislacji. Jest to więc rozporządzenie w fazie końcowej.</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#DyrektordepartamentuMSWiAJacekZalewski">Pojawiały się wątpliwości i pytania odnośnie do zaświadczeń. Chodzi o to, czy te zaświadczenia o przeszkoleniu kierowników do spraw bezpieczeństwa, które były wydane na podstawie poprzednich przepisów, mają moc obowiązującą. Zbliża się kolejna faza rozgrywek ligi piłkarskiej.</u>
          <u xml:id="u-4.11" who="#DyrektordepartamentuMSWiAJacekZalewski">Chciałem więc uspokoić, że te zaświadczenia, które zostały wydane na podstawie ustawy poprzedniej, zachowują swoją ważność i nie będzie potrzeby ich weryfikacji czy wydawania nowych zaświadczeń. To rozporządzenie będzie dotyczyło tylko kandydatów na kierowników, którzy nabędą nowe uprawnienia w tym zakresie na podstawie nowych przepisów.</u>
          <u xml:id="u-4.12" who="#DyrektordepartamentuMSWiAJacekZalewski">Następne rozporządzenie zostało wydane na podstawie art. 11 ust. 9 ustawy. Dotyczy sposobów utrwalania przebiegu imprezy masowej oraz minimalnych wymagań technicznych dla urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk, umożliwiających wykorzystanie zarejestrowanego obrazu i dźwięku w postępowaniu dowodowym. Jest to chyba najtrudniejsze z rozporządzeń, nad którym pracujemy. Pojawiło się już kilka projektów tego rozporządzenia. Wsłuchujemy się szczególnie w głos środowiska, które ma za zadanie kupować, instalować, utrzymywać i wykorzystywać te urządzenia. Z tego względu podjęliśmy dodatkowe prace, wykorzystując uwagi przyszłych operatorów tych urządzeń.</u>
          <u xml:id="u-4.13" who="#DyrektordepartamentuMSWiAJacekZalewski">Uważamy, że lepiej poczekać chwilę i zbytnio się nie spieszyć z tymi rozwiązaniami. Chodzi nam o to, żeby to rozporządzenie rzeczywiście spełniało oczekiwania całego środowiska związanego z organizowaniem imprez masowych. Nie chcielibyśmy, żeby przez pochopne zapisy tego rozporządzenia doprowadzić do takiej sytuacji, żeby koszty instalacji tego rodzaju rządzeń sięgały nawet kilkudziesięciu milionów złotych. Chcemy to zrobić oszczędnie. Są w tej chwili prowadzone uzgodnienia. Myślę, że...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">Panie dyrektorze, przepraszam bardzo, ale są przedstawiciele Spółki PL.2012 i może skomentowaliby to, co pan dyrektor powiedział. Chodzi właśnie o urządzenia mające na celu zabezpieczenie obiektów sportowych. Czy w tej sprawie spółka ta prowadzi z państwem jakieś rozmowy? Bo gospodarzami nowych stadionów jest Ministerstwo Sportu i Turystyki...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#DyrektordepartamentuMSWiAJacekZalewski">Oczywiście, te uzgodnienia są prowadzone również z przedstawicielami Spółki PL.2012, z przedstawicielami ekstraklasy i z przedstawicielami Polskiego Związku Piłki Nożnej. Wsłuchujemy się więc w głosy tych wszystkich, którzy w najbliższym czasie będą musieli te urządzenia kupować, instalować i wyposażać w nie obiekty sportowe. Wsłuchujemy się w ich opinie i jesteśmy przekonani, że w najbliższym czasie doprowadzimy do takiej sytuacji, że z czystym sumieniem będziemy mogli przedłożyć to rozporządzenie do podpisu.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#DyrektordepartamentuMSWiAJacekZalewski">Ostatnie rozporządzenie nie leży już w gestii Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. Powinno być wydane na podstawie art. 53 ustawy. Jest to rozporządzenie ministra właściwego do spraw instytucji finansowych. Dotyczy ono obowiązku ubezpieczania imprezy masowej. Wiemy, że projekt tego rozporządzenia już powstał w Ministerstwie Finansów. Jest na etapie uzgodnień międzyresortowych. Sądzę, że to rozporządzenie nie powinno budzić większych wątpliwości i kontrowersji. Liczymy więc na to, że to rozporządzenie powinno być szybko przedłożone w najbliższym czasie do podpisu.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#DyrektordepartamentuMSWiAJacekZalewski">Jeżeli chodzi o kwestię bezpieczeństwa związanego z EURO 2012, to Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji wspólnie ze Spółką PL.2012 oraz Spółką EURO 2012 Polska przygotowało zintegrowaną koncepcję bezpieczeństwa EURO 2012. Jest to dokument, który pokazuje przygotowanie wszystkich podmiotów do tej imprezy w sposób zintegrowany pod kątem bezpieczeństwa.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#DyrektordepartamentuMSWiAJacekZalewski">Zintegrowanej koncepcji bezpieczeństwa przyświeca następujące motto: „Polska odpowiedzialnym i troskliwym gospodarzem, zdolnym do zapewnienia możliwości bezpiecznego przeżywania radości z uczestnictwa w międzynarodowym sportowym święcie”.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#DyrektordepartamentuMSWiAJacekZalewski">W ramach tej zintegrowanej koncepcji bezpieczeństwa zmieniamy filozofię podejścia służb policyjnych do bezpieczeństwa. Przyjmujemy zasadę: „Trzy razy T”, to jest: troska, tolerancja i tłumienie. W pierwszej kolejności Policja ma obowiązek otoczyć opieką i troską tych wszystkich, którzy przybędą na to wielkie święto, jakim będą Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej EURO 2012.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#DyrektordepartamentuMSWiAJacekZalewski">Z drugiej strony powinniśmy wykazać tolerancję, a więc nie możemy być nadmiernie przewrażliwieni na pewne zachowania kibiców, które towarzyszą tego typu imprezom. Z dużą tolerancją i ostrożnością będziemy podchodzić do zachowania kibiców. Natomiast w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa przejdziemy do fazy tłumienia. Będzie to jednak krótka operacja, której celem będzie zdecydowane wyeliminowanie z grupy bawiących się kibiców tych, którzy chcieliby zakłócić przebieg imprezy. Taka filozofia będzie nam przyświecać.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#DyrektordepartamentuMSWiAJacekZalewski">Jestem przekonany, że ten okres dwóch lat, które poświęcimy na stosowne przygotowanie naszych policjantów i funkcjonariuszy straży granicznej pozwoli nam na realizację właśnie takiej filozofii. Dzięki temu święto piłki nożnej w Europie będzie faktycznie rzeczywistym świętem i sukcesem w zakresie bezpieczeństwa tej imprezy. Tyle uwag ogólnych ze strony Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Jeżeli chodzi o szczegóły dotyczące bezpieczeństwa imprez masowych w 2010 r. prosiłbym o zabranie głosu pana komendanta Waldemara Jarczewskiego. Zgodnie bowiem z ustawą o bezpieczeństwie imprez masowych, to Komendant Główny Policji jest upoważniony do wszelkiego gromadzenia i przetwarzania dotyczących bezpieczeństwa imprez masowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">Dziękuję. Bardzo proszę o zabranie głosu Komendanta Policji pana Waldemara Jarczewskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#ZastępcakomendantagłównegoPolicjiWaldemarJarczewski">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, szanowni państwo. Na potrzeby tego spotkania i dokonania właściwej oceny przygotowałem kilkadziesiąt slajdów, które obrazują w ogóle stan bezpieczeństwa i porządku publicznego na imprezach masowych. Jeśli pani przewodnicząca pozwoli, skoncentruję się na kilkunastu slajdach, które przedstawiają poziom bezpieczeństwa tych imprez na przestrzeni ostatnich kilku lat.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#ZastępcakomendantagłównegoPolicjiWaldemarJarczewski">Dokonanie w tej chwili oceny stanu bezpieczeństwa na przestrzeni dziesięciu lat, jest niezwykle skomplikowane, ale podjęliśmy taką próbę oceny. Czym innym bowiem była impreza masowa w 2000 r., czym innym była taka impreza w 2005 r. i czym innym jest impreza masowa w 2009 r. Dlatego w zaokrągleniu liczba 25.000 imprez masowych w roku 2000 i 10.000 imprez w roku 2009 nie dadzą się porównać. Żeby dokonać oceny zagrożenia bezpieczeństwa na imprezach masowych, trzeba rozdzielić imprezy masowe na sportowe i kulturalne. Impreza kulturalna nie polega na tym, jak się ona zakończyła. Chodzi o imprezy pozostałe, niebędące imprezami masowymi. Chcielibyśmy, żeby wszystkie imprezy masowe odbywały się w sposób kulturalny, ale wiemy też, iż tak nie jest i niestety nie będzie. Aczkolwiek stopień zagrożenia bezpieczeństwa na imprezach rzeczywiście nie jest duży. Gdyby mierzyć to statystyką, to 98% imprez masowych jest bezpiecznych. Ale czasem wystarczy ten 1–2% takich imprez, żebyśmy odnieśli wrażenie, że jest bardzo niebezpiecznie na imprezach masowych, zwłaszcza sportowych.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#ZastępcakomendantagłównegoPolicjiWaldemarJarczewski">Zaangażowanie policjantów w zabezpieczenie imprez masowych na przestrzeni kilku ostatnich lat wynosi około 280.000 policjantów w ciągu roku. Co to oznacza? Nas jest około 100.000, więc skąd się wzięła ta liczba 280.000? Jest to pewna wielokrotność służby wykonanej przez jednego policjanta. Czyli upraszczając to i jakby działając na państwa wyobraźnię, chcę powiedzieć, że każdy policjant musiałby statystycznie trzy razy w roku zabezpieczać imprezę masową przez osiem godzin swojej służby. Oczywiście tak nie jest. Jest to naprawdę duże obciążenie dla polskiej policji, jeżeli chodzi o zaangażowanie policjantów w zabezpieczanie imprez masowych. O ile imprezy o charakterze kulturalnym zabezpiecza średnio 60.000 policjantów, o tyle 220.000 policjantów zabezpiecza imprezy o charakterze sportowym. Stąd ciężar zainteresowania imprezami o charakterze sportowym z naszej strony jest dużo większy, niż imprezami kulturalnymi, co będzie jeszcze widać w pozostałych informacjach, które posłom przedstawię.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#ZastępcakomendantagłównegoPolicjiWaldemarJarczewski">Liczba ekscesów chuligańskich i zbiorowych naruszeń prawa. Przedstawię tutaj pewną definicję, która jest też uproszczona. Czyn o charakterze chuligańskim, to nie ten czyn, który mamy określony w Kodeksie wykroczeń, popełniony z pobudek chuligańskim. Mówimy tylko o takich pojedynczych ekscesach, które nie wymagały wprowadzenia oddziałów zwartych policji. O tym myślimy, jeśli mówimy o czynie o charakterze chuligańskim. Natomiast zbiorowe naruszenie prawa jest tam, gdzie do przywracania porządku używamy pododdziałów zwartych policji.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#ZastępcakomendantagłównegoPolicjiWaldemarJarczewski">Na 102.000 imprez mieliśmy 321 wypadków chuligańskich, a więc wykroczeń o charakterze chuligańskim, gdzie sytuacja została opanowana przez patrol policji lub służby porządkowe oraz 50 wypadków zbiorowych naruszeń prawa, w których wprowadziliśmy pododdziały zwarte. Wydaje się więc, że takich przypadków zbiorowych naruszeń prawa było bardzo mało. Niemniej jednak, zdajemy sobie sprawę z tego, że te 50 tego typu zdarzeń, to też jest sporo. O ile w imprezach o charakterze kulturalnym, takich zdarzeń było tylko jedno, to pozostałych 49 wypadków zdarzyło się na imprezach sportowych.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#ZastępcakomendantagłównegoPolicjiWaldemarJarczewski">Jeśli chodzi o kwestię naruszeń prawa, to odnotowaliśmy 133 czyny o charakterze chuligańskim, które zaistniały na imprezach kulturalnych. Pozostałe, ponad 200 przypadków było na imprezach sportowych. Tak to wygląda w ujęciu statystycznym.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#ZastępcakomendantagłównegoPolicjiWaldemarJarczewski">Chciałem podkreślić natomiast, że o ile liczba imprez masowych zmieniała się i ta definicja imprezy masowej była różna, o tyle czyn o charakterze chuligańskim, o którym mówimy i zbiorowe naruszenie, jest zawsze mniej więcej takie samo na przestrzeni ostatnich kilku lat. Liczbę imprez trudno nam porównać, natomiast te nadzwyczajne wydarzenia dają się porównać.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#ZastępcakomendantagłównegoPolicjiWaldemarJarczewski">Pragnę w związku z tym powiedzieć, że na przestrzeni kilku ostatnich lat liczba wydarzeń związana z masowymi imprezami sportowymi wynosiła, na przykład w 2002 r. – 220 takich zdarzeń, a w 2009 r. – 188 zdarzeń. W poszczególnych latach liczba tych zdarzeń wahała się w granicach 240, 241, 230, 210, 218, do 188 w roku ubiegłym. Ten obszar naszego zainteresowania i jakby nacisku ze strony Komendanta Głównego Policji na przygotowanie prawidłowego zabezpieczenia spowoduje mniejsze zło, czyli ograniczenie liczby tych nadzwyczajnych wydarzeń na imprezach sportowych. Będzie to możliwe przez nowelizację ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych i podjęcie nowych działań, o których mówił pan dyrektor Jacek Zalewski. Będzie temu też sprzyjać właściwa współpraca z organizatorem imprezy. Tu mówiłem o wydarzeniach o charakterze chuligańskim.</u>
          <u xml:id="u-8.8" who="#ZastępcakomendantagłównegoPolicjiWaldemarJarczewski">Jeśli chodzi o zbiorowe zakłócenia bezpieczeństwa publicznego, to muszę powiedzieć, że te zdarzenia też dają się zmierzyć. Będą to zawsze zakłócenia zbiorowe i w takiej sytuacji zawsze tak samo postępowaliśmy. W roku 2000 takich zdarzeń odnotowaliśmy 160, w roku 2006 – 114 a w roku 2009 – 49. Jest to więc znacząca zmiana ilościowa.</u>
          <u xml:id="u-8.9" who="#ZastępcakomendantagłównegoPolicjiWaldemarJarczewski">Komendantom wojewódzkim policji zwróciliśmy uwagę na to, żeby utrzymać ten poziom zagrożenia ponad 90% bezpiecznych imprez masowych. Ten wymóg nie może być ustanowiony dla wszystkich jednostek jednakowo. Najtrudniejsza sytuacja jest w Katowicach. Zdajemy sobie sprawę z tego, że tam jest największe zagrożenie. Nie da się tam ograniczyć tego bezpieczeństwa imprez masowych do ponad 90%. Do tych danych staramy się podchodzić bardzo elastycznie, uwzględniając specyfikę danego regionu.</u>
          <u xml:id="u-8.10" who="#ZastępcakomendantagłównegoPolicjiWaldemarJarczewski">Chciałbym też podkreślić, że największy wysiłek, jeżeli chodzi o zabezpieczenie imprez masowych, wkładają policjanci w Katowicach, ze względu na specyfikę tego miasta i całej aglomeracji. Mimo tego jest tam najwięcej ekscesów chuligańskich. Na 300 takich zdarzeń w kraju, 116 wystąpiło na Śląsku. To nie jest powód do negatywnej oceny, że tam policjanci wyjątkowo źle pracują. Oni naprawdę bardzo angażują się w swoją pracę i są to jedni z najlepszych specjalistów w Polsce, jeśli chodzi o zabezpieczenie imprez masowych. Ale „ciasna” aglomeracja Katowic powoduje, że jest tam dużo większe zagrożenie. Do tego dochodzi duża liczba klubów sportowych. Wszystko to powoduje, że jest tam dużo większe zagrożenie bezpieczeństwa na imprezach masowych, niż w innych miastach Polski.</u>
          <u xml:id="u-8.11" who="#ZastępcakomendantagłównegoPolicjiWaldemarJarczewski">Chciałbym także powiedzieć, że badamy, jaki wysiłek wkładają poszczególne jednostki policji w zabezpieczenie imprez masowych. Ten wysiłek na jedną imprezę sportową największy jest oczywiście w Katowicach. Wynosi on około 100 policjantów na każdą imprezę masową. Katowice miały takich imprez masowych około 600. Pozostałe dane, zostały przedstawione w sprawozdaniu przez pana dyrektora Jacka Zalewskiego. Znajdą tam posłowie podstawowe informacje o zabezpieczeniu imprez masowych przez policję. Obrazują one też inne elementy dotyczące zagrożenia występujących podczas organizacji imprez masowych. To tyle z mojej strony, dziękuję za uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">Dziękuję bardzo. Śląscy posłowie „spuścili głowy”, po wysłuchaniu sprawozdania. Sądzę, że to świadczy o tym, że w Katowicach występują też najwyższe emocje, jeśli chodzi o przebieg masowych imprez sportowych. Bardzo dziękuję panu dyrektorowi Jackowi Zalewskiemu i panu komendantowi Waldemarowi Jarczewskiemu za przedstawienie informacji. Nie wiem, czy pan minister chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">Prosiłabym także, żeby pan komendant Waldemar Jarczewski podzielił się z nami wiedzą na temat kibiców, organizacji klubów kibica i rozpoznania tego środowiska. Byłoby to dla nas bardzo ciekawe. Jak wygląda rozpoznanie, jeśli chodzi o kibiców sportowych. Potem oddam głos panu ministrowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#ZastępcakomendantagłównegoPolicjiWaldemarJarczewski">Posłowie mieli okazję zapoznać się niedawno z informacjami medialnymi, kiedy to zatrzymano czołówkę kibiców z klubu Lech Poznań. Nie ma co ukrywać, że wśród tych pseudokibiców, na przykład klubu piłkarskiego Lechii Gdańsku, klubów sportowych na Śląsku mamy niestety do czynienia w wielu przypadkach z przestępcami. Potwierdzają to także działania policji w Wielkopolsce. Zatrzymana tam została grupa kibiców, która jest podejrzana o przemyt narkotyków, o rozboje i o wymuszenia rozbójnicze. Obecnie prowadzimy stałe rozpoznanie operacyjne kibiców i będziemy to czynić nadal. Okazuje się bowiem, że zyski tych pseudokibiców często pochodzą z ich działalności przestępczej. To są przypadki skrajne, ale one też się zdarzają. Obrazuje to przypadek pseudokibiców z Poznania.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#ZastępcakomendantagłównegoPolicjiWaldemarJarczewski">Wprowadzamy w środowisko kibiców instytucję spottersa policyjnego, który dokonałby oceny zagrożeń w tej grupie i byłby znany w tej grupie. Wzorujemy się tutaj na doświadczeniach z Wielkiej Brytanii. Aktualnie wyszkoliliśmy 15 spottersów. To nie jest łatwe. Z jednej strony kandydat na spottersa musi być pasjonatem, który wyrazi zgodę na pracę z takimi pseudokibicami. Z drugiej strony musi to być specjalista policyjny, który będzie uzyskiwał dla nas niezbędne informacje. Ale jest to praca „w świetle reflektorów”, gdyż jest on znany temu środowisku kibiców. Z tego względu jest to zadanie trudne. Musi więc być wysoka selekcja na kandydata na spottersa w polskiej policji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">Dziękuję bardzo. Oddaję teraz głos panu ministrowi Ryszardowi Stachurskiemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiRyszardStachurski">Dziękuję, pani przewodnicząca. Szanowni państwo. Dzięki pani minister mam ułatwione zadanie, po wystąpieniach pana dyrektora Jacka Zalewskiego i pana komendanta Waldemara Jarczewskiego. O pewnych sprawach nie będę już mówił. Nie powiem na temat zintegrowanej koncepcji bezpieczeństwa lansowanej przez UEFA przed EURO 2012. Jeśli posłowie na ten temat będą mieli pytania, to przedstawiciele Spółki PL.2012 są do państwa dyspozycji.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiRyszardStachurski">W związku z tym o wiele mniej powiem na temat udziału Ministerstwa Sportu i Turystyki w pracach nad ustawą o bezpieczeństwie imprez masowych, bo posłowie wiedzą najlepiej, jak ta ustawa wygląda. Wspomnę tylko o tym, że w procesie legislacyjnym nie udało się rozwiązać wszystkich problemów, nawet tych, które były początkowo sugerowane. Obecnie jest już projekt nowelizacji tej ustawy przygotowywany przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Przewiduje się, że na koniec trzeciego kwartału 2010 r. zostanie dokonana ocena funkcjonowania tej ustawy i będzie to skonsultowane ze środowiskami, które będą mogły tę ocenę przedstawić. Jeżeli okaże się to konieczne, to trzeba będzie jeszcze przed EURO 2012 podjąć, być może, kolejną próbę nowelizacji tej ustawy, dostosowując ją do tych realiów, o których mówił pan komendant Waldemar Jarczewski, ale także dostosowując ją do wymagań UEFA, o których była mowa podczas ostatniego spotkania w sprawie bezpieczeństwa tej imprezy. Spotkanie to odbyło się w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiRyszardStachurski">Natomiast Ministerstwo Sportu i Turystyki w swojej działalności kładzie przede wszystkim akcenty na poprawę bezpieczeństwa uczestników imprez masowych poprzez realizowanie, przy współudziale innych resortów, realizację różnego rodzaju programów, które mają na celu zwiększać bezpieczeństwa imprez masowych oraz przeciwdziałać patologii, agresji, przemocy, dyskryminacji rasowej i nietolerancji występujących w sporcie. Powtórzę, że głównym zadaniem tych wszystkich przedsięwzięć jest poprawa bezpieczeństwa uczestników imprez sportowych.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiRyszardStachurski">Te programy, w których uczestniczymy, a o których szczegółowo informujemy w przedłożonym materiale noszą nazwy: „Aktywny kibic”, „Kibice razem”, „ On fair”. Wspieramy projekty: „Kibice w swoim mieście”, „Skuteczny trener – dobrym wychowawcą”, wspieramy wszystkie przedsięwzięcia i inicjatywy realizowane w zakresie edukacji kibiców. Uważamy bowiem, że tylko edukacja kibiców, w świetle tego o czym mówił pan komendant Waldemar Jarczewski, może być skutecznym narzędziem w wyeliminowaniu przemocy ze stadionów piłkarskich. Mówiąc o bezpieczeństwie imprez masowych i mówiąc o zagrożeniach występujących na imprezach masowych, w większości przypadków, mamy na myśli stadiony piłkarskie. Wspieramy więc te wszystkie przedsięwzięcia, byliśmy współorganizatorami konferencji pod tytułem „Bezpieczne Stadiony”. Współorganizujemy turniej: „Orlik gra i bezpiecznie kibicuje”. Współpracujemy także ze stowarzyszeniem – „Nigdy więcej”.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiRyszardStachurski">Wydaje mi się, że robimy jeszcze za mało, aby być w pełni zadowolonym z naszej działalności, ale robimy wystarczająco wiele, żeby mieć świadomość uczestnictwa w walce z tym trudnym problemem, którym jest przemoc na stadionach, przemoc na imprezach sportowych i przemoc na imprezach masowych. Nie pokuszę się tutaj o podsumowanie tego, o czym mówiliśmy, ponieważ oczekuję jeszcze dyskusji. Podsumowanie pozostawiam pani przewodniczącej i ewentualnie posłom. Jesteśmy do państwa dyspozycji. Dziękuję za uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">Dziękuję. Otwieram debatę. Proszę o zapisywanie się do zabrania głosu. Głos ma pan poseł Grzegorz Janik ze Śląska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełGrzegorzJanik">Zostałem tutaj praktycznie „wywołany do tablicy”. Pani przewodnicząca, panie ministrze, szanowni goście. Tak jak pan komendant Waldemar Jarczewski zauważył, najwięcej imprez masowych jest na Śląsku, stąd jest tam najwięcej różnego typu wykroczeń chuligańskich. Tak zazwyczaj bywa i to jest zrozumiałe. Chciałem zapytać o dwie sprawy. Bardzo się cieszę, że w dalszym ciągu będą ważne certyfikaty dla kierowników do spraw bezpieczeństwa. Sądzę, że jest to odpowiedź na głos z tego środowiska. Niczemu bowiem nie służyłyby nowe kursy i szkolenia w tym zakresie. Chyba, że chodzi o jakąś firmę, która byłaby zainteresowana organizacją takich szkoleń i chciałaby na tym zarobić. Innego wyjaśnienia tego nie widzę. Cieszymy się, że ta sprawa tak została załatwiona.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PosełGrzegorzJanik">Dzisiejszy temat posiedzenia Komisji świadczy o tym, że kibice i działacze śledzą to, co dzieje się w naszej Komisji. Dostałem od nich telefony z pytaniami, które chciałbym tutaj zadać, aby rozwiać pewne wątpliwości. Tutaj mam informację, że kiedyś o zezwolenie występowało się na wniosku jednostronicowym, dzisiaj te wnioski składają się z dwóch lub trzech stron. Nie wiem, czym to jest spowodowane. Chciałem zapytać, czy to jest prawda?</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PosełGrzegorzJanik">Następna sprawa. Środowisko sportowe sygnalizuje, że zezwolenia stacji sanitarno-epidemiologicznej i straży pożarnej są ważne tylko 6 miesięcy, kiedyś były ważne 1 rok. Czym jest spowodowane to rozwiązanie? Wiem, że była dyskusja na ten temat w trakcie posiedzenia naszej Komisji. Chciałbym podkreślić, że imprezy masowe organizują także kluby drugiej, trzeciej i czwartej ligi piłkarskiej, a nie tylko kluby piłkarskie ekstraklasy, które dostają po kilka milionów złotych z kanału Cyfra Plus. Organizacją takich imprez zajmują się często działacze emeryci, robią to społecznie z własnej pasji. Chciałbym, żebyśmy pamiętali, że mecze piłki nożnej nie odbywają się tylko na stadionach ekstraklasy. Należy to uwzględnić w tych wszystkich aktach wykonawczych. Może dojść do takiej sytuacji, że te kluby słabsze nie będą mogły tych imprez organizować a kibice będą się bić pod stadionami. Takie przykłady niestety już były. A przecież nie o to nam chodzi.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PosełGrzegorzJanik">Ostatnia sprawa dotyczy przepisu, który został specjalnie wprowadzony na użytek piłki nożnej. Mówi się w nim, że w ramach tego programu nałożono obowiązek wyposażania stadionów ligi zawodowej w zintegrowany system bezpieczeństwa. Dalej, zgodnie z art. 17 jest mowa o tym, że wprowadza się system identyfikacji osób uczestniczących w meczach piłki nożnej. Mam pytanie, czy ten obowiązek dotyczy meczów podwyższonego ryzyka, czy dotyczy to wszystkich meczów, czy tylko meczów ligi zawodowej?</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#PosełGrzegorzJanik">Mam w związku z tym wątpliwości. Jeżeli to dotyczy wszystkich meczów, to jak to będzie wyglądać od strony praktycznej? Nie wiem, czy rozporządzenie to weszło już w życie? Czy na mecze, na przykład czwartej ligi ten wymóg identyfikacji też obowiązuje? Czy odpowiedzialna za to osoba ma to robić na podstawie dowodu osobistego uczestnika meczu, spisując jego dane osobowe, nazwisko i imię, adres zamieszkania oraz PESEL? Kluby niższej ligi nie są w stanie podołać tym obowiązkom. Co innego na meczach ekstraklasy. Tam to jest możliwe do wykonania. W klubach niższego szczebla, zadanie to jest praktycznie niewykonalne. Proszę o odpowiedź na te moje pytania, dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#PosełGrzegorzJanik">Przepraszam, mam jeszcze jedną sprawę do pana komendanta Waldemara Jarczewskiego. Mam prośbę o przekazanie sygnału do komend wojewódzkich policji i komend powiatowych policji. Chodzi o to, żeby policja lepiej współpracowała z działaczami. Pan minister Adam Rapacki powiedział podczas posiedzenia naszej Komisji, że taki sygnał zostanie wysłany. Mogę powiedzieć, ze swej strony, że sytuacja w tym zakresie się poprawiła, ale sądzę, że przypomnienie policjantom o tym, na pewno im nie zaszkodzi. Nie chodzi o żadne łamanie przepisów. Chodzi tylko o to, żeby policja współdziałała i współpracowała z działaczami. Łatwo jest przyjść na stadion i stwierdzić, co jest źle i w związku z tym powiedzieć, że policja nie daje zezwolenia na odbycie imprezy. Trzeba pomóc i podpowiedzieć organizatorom, jak to należy zrobić. Łatwo jest krytykować. Policja nie może stać z boku, musi więcej działaczom pomagać. Wszystkim nam zależy na tym, żeby na mecze przychodziło wielu ludzi, także młodzieży i żeby mecze przebiegały we właściwej atmosferze. Na koniec więc taka prośba do pana komendanta Waldemara Jarczewskiego, dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">Dziękuję. Pan poseł Michał Jaros.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełMichałJaros">Pani przewodnicząca, panowie ministrowie. Mam kilka pytań. Jestem kibicem od urodzenia, chodzę na mecze ekstraklasy od wielu lat. Uczęszczam też na mecze niższych klas, czasem też udaje mi się zagrać. Pytanie pierwsze, ile wydarzyło się incydentów na stadionach ekstraklasy i pierwszej ligi, po nowelizacji ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych, czyli po jej wejściu w życie od 1 sierpnia 2009 r.? Chodzi mi o to, czy ta ustawa przyniosła poprawę na stadionach? Czy można tutaj odnotować jakiś znaczący postęp w zakresie bezpieczeństwa?</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PosełMichałJaros">Pan komendant Waldemar Jarczewski poruszył bardzo ważną sprawę. Podkreślił, że pseudokibice dnia dzisiejszego nie przypominają pseudokibiców z początków lat dziewięćdziesiątych, czy nawet z początku XXI wieku. Dzisiaj są to często grupy przestępcze dobrze zorganizowane. Nie chodzi im o to, żeby doszło do jakichkolwiek „zadym” na stadionie. Robią to poza stadionem. Moje pytanie jest następujące. Jak policja na to reaguje? Cieszy mnie to, że policja energicznie zareagowała na incydent pseudokibiców z Poznania. Co prawda nie znam tej sprawy, ale z relacji policjantów i kibiców wiem, że obecnie grupy pseudokibiców współpracują ze sobą na zasadzie zorganizowanych grup przestępczych.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PosełMichałJaros">W związku z tym mam pytanie, czy policja dysponuje na ten temat odpowiednimi informacjami? Ja o tym słyszałem i chciałbym to tutaj zweryfikować na posiedzeniu Komisji. Nie wiem, jak jest naprawdę.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#PosełMichałJaros">Kolejne pytanie dotyczy sprzedaży piwa na stadionach. Czy znajdzie się ta sprawa w nowelizowanej ustawie o bezpieczeństwie imprez masowych? Po pierwsze, zbliża się EURO 2012. Po drugie, osoby, które chodzą na stadiony to wiedzą, że obok stadionów powstały bary, jest wielu kibiców kupujących piwo i jest ono wnoszone na stadiony. Kluby mogłyby na tym dobrze zarabiać.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#PosełMichałJaros">Uważam, że przed EURO 2012 sprzedaż piwa powinna odbywać się na stadionach. Pieniądze ze sprzedaży piwa winny trafić do kasy klubów. Moim zdaniem będzie lepiej, gdy kibic przyjdzie na stadion wcześniej, kupi tutaj to piwo i będzie je pił na stadionie, a nie poza stadionem. W ten sposób po pierwsze, zasila finansowo klub. Po drugie, łatwiej takiego kibica jest pilnować i dyscyplinować na stadionie.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#PosełMichałJaros">Sprawa następna. To nie jest tak, że tylko kibice są źli. Wielokrotnie jest tak, że to policjanci prowokują niepotrzebnie zajścia. Dostaję na ten temat sygnały od kibiców ze Śląska. Sam jestem kibicem Śląska Wrocław. Czy policja ma na ten temat jakieś informacje? Jak policja na to reaguje? Jest jeszcze problem firm ochroniarskich na stadionach. Na meczu Śląska Wrocław z GKS Bełchatów, to firma ochroniarska sprowokowała kibiców, którzy w tym przypadku nie byli stroną agresywną. Czy policja odnotowuje takie zdarzenia i jaka jest na to reakcja? Nie ukrywam, że takie zdarzenia występują na polskich stadionach, jak również poza stadionami, na przykład w pociągach i na dworcach. Tyle z mojej strony, mam nadzieję, że na zadane pytania otrzymam odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">Głos oddaję panu dyrektorowi Jackowi Zalewskiemu, później pan generał Waldemar Jarczewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#DyrektordepartamentuMSWiAJacekZalewski">Odniosę się do kwestii dotyczącej nowelizacji ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych. Padło pytanie, odnośnie do wniosków, które są obecnie składane w ramach tej ustawy. Chcę powiedzieć, że jako były prezes niewielkiego klubu piłkarskiego, który także organizował imprezy masowe, musiałem również wypełniać taki wniosek według poprzedniej ustawy. Sam wniosek nie zawiera wiele stronic. Natomiast zawiera dużą liczbę różnych załączników. Załączniki to między innymi różne instrukcje, na przykład na wypadek ewakuacji. Wraz z załącznikami taki wniosek jest rzeczywiście bardzo obszerny. Tak było też pod rządami poprzedniej ustawy. Tak jest i teraz.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#DyrektordepartamentuMSWiAJacekZalewski">Nie chciałbym się wypowiadać odnośnie do zaświadczeń sanitarnych. To znajduje się w gestii służby sanitarnej. Nie ma osoby na sali, która mogłaby odpowiedzieć na to pytanie. Jeżeli chodzi o zintegrowany system identyfikacji, to mogę powiedzieć, że ma on funkcjonować na zawodach ligi zawodowej. Na obecną chwilę będzie obowiązywał w czasie rozgrywek ekstraklasy Polskiej Ligi SA i zawodach ligi żużlowej. To są dwie ligi zawodowe. Tam oczekujemy instalacji tego rodzaju systemów identyfikacji. Cały czas, wspólnie z kolegami ze spółki PL.2012 dopingujemy i naciskamy na ekstraklasę, żeby ten system jak najszybciej wszedł w życie. Nie do końca mamy możliwość wpływu na to, żeby ten system powstał jak najszybciej. Jesteśmy zainteresowani tym, bo ten system rzeczywiście przyczyni się do tego, że w łatwy sposób będzie można zidentyfikować osoby zakłócające porządek podczas imprez masowych. Nie dotyczy to tylko meczów podwyższonego ryzyka.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#DyrektordepartamentuMSWiAJacekZalewski">Jeśli chodzi natomiast o pozostałe mecze niższych klas rozgrywek, tam jest obowiązek wprowadzenia systemu identyfikacji kibica, bez obowiązku zdjęcia wizerunku kibica, tak jak jest to w lidze zawodowej. Ten przepis wejdzie w życie od 1 sierpnia bieżącego roku. Ale musimy pamiętać, że on dotyczy meczów zakwalifikowanych jako imprezy masowe. Nie dotyczy to meczów klasy A i klasy B, na które przychodzi 30–50 kibiców. To nie jest impreza masowa i tam nie ma obowiązku identyfikacji kibiców. Natomiast, jeżeli mecz jest kwalifikowany jako impreza masowa, to wymogi tej ustawy muszą zostać spełnione. Musi być identyfikacja osób, które przyjdą na tę imprezę masową. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">Pan poseł, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełGrzegorzJanik">Mówi pan o obowiązku identyfikacji osób, uczestników imprez masowych od 1 sierpnia bieżącego roku. Mamy jeszcze do tego 6 miesięcy. W czasie tej rundy piłkarskiej nie będzie to obowiązywać. Ale jak ta identyfikacja ma konkretnie wyglądać? Nie musi być zdjęcia kibica. Ale, co konkretnie będzie na tej karcie identyfikacyjnej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#DyrektordepartamentuMSWiAJacekZalewski">Ustawa to wyraźnie określa. Ma być imię i nazwisko, PESEL. W przypadku obcokrajowca musi zawierać numer dokumentu tożsamości, który identyfikuje tę osobę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">Dziękuję bardzo. Pan komendant Waldemar Jarczewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#ZastępcakomendantagłównegoPolicjiWaldemarJarczewski">Chciałem odnieść się do pytań dotyczących policji. Pan poseł prosił o odpowiedni sygnał dla komendantów wojewódzkich, miejskich i powiatowych policji w zakresie konieczności nawiązania lepszej współpracy z organizatorami imprezy. Chcę z całą mocą podkreślić, że zgodnie z ustawą o bezpieczeństwie imprez masowych, do końca lutego jesteśmy zobowiązani do przedstawienia takiego sprawozdania. Jeśli zaś sprawozdania, to musimy też sporządzić analizę dotyczącą stanu zagrożenia, a jak analiza to i wnioski.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#ZastępcakomendantagłównegoPolicjiWaldemarJarczewski">W związku z tym, na początku marca z całą pewnością komendanci wojewódzcy otrzymają analizy i wnioski. Zaś w tych wnioskach, z całą pewnością będzie już nie zalecenie, a bezwzględna konieczność współpracy z organizatorem imprezy masowej. Uspokajam więc, takie zalecenie na pewno się znajdzie.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#ZastępcakomendantagłównegoPolicjiWaldemarJarczewski">Nie mam w tej chwili danych odnośnie do liczby incydentów po wejściu w życie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych, od dnia 1 sierpnia 2009 r. Oczywiście te dane są, ale nie mam ich w tej chwili statystycznie ujętych. Jeśli będzie potrzeba, to oczywiście te dane możemy przedstawić...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PosełMichałJaros">Bardzo bym prosił o taką informację. Może być ona w formie elektronicznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#ZastępcakomendantagłównegoPolicjiWaldemarJarczewski">Z całą pewnością taką informację przedstawimy. Jeśli chodzi o pytanie dotyczące przestępczości zorganizowanej wśród pseudokibiców, to mogę powiedzieć, że mamy rozpoznanie, mamy informacje na ten temat i podjęliśmy działania operacyjne w stosunku do takich kibiców. Proszę mi wierzyć, że sprawy tej nie pozostawiamy już w tej chwili na poziomie komendy rejonowej policji, czy nawet komendy wojewódzkiej policji. Tymi zagadnieniami zajmuje się w tej chwili nierzadko Centralne Biuro Śledcze. Poziom pracy operacyjnej w rozpoznaniu tego środowiska jest podniesiony na szczebel Centralnego Biura Śledczego, czyli najbardziej skutecznej służby policji, zajmującej się zorganizowaną przestępczością w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#ZastępcakomendantagłównegoPolicjiWaldemarJarczewski">Sprawa następna. Nie tylko kibice, nie tylko policja są źli. Nie tylko kibice i nie wszyscy kibice. Jesteśmy w pełni tego świadomi. Natomiast proszę zauważyć, że od kilku lat policji nie ma na stadionie. Jeśli więc mówimy o jakiejś prowokacji na stadionach, to policji tam nie ma. Chodzi o to, żeby nie prowokować agresji. Niemniej zdarzają się sytuacje związane ze złym zachowaniem ze strony policjanta. Może to prowokować kibiców do różnych zachowań. Stąd właśnie ten program: „Trzy razy T”. A więc troska, tolerancja i dopiero na końcu tłumienie. Chcemy przebudować też pewną, starą mentalność polskich policjantów, tym bardziej, że musimy ich dobrze przygotować do EURO 2012.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">Dziękuję. Pan poseł Tadeusz Tomaszewski, wcześniej jeszcze pan poseł Michał Jaros.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PosełMichałJaros">Panie komendancie, ja wiem, że nie jesteście obecni na stadionach. Mówiłem natomiast o dojściach do stadionów, o dojazdach do stadionów i do miasta, gdzie odbywa się mecz. Mówiłem też o tym, że czasami firmy ochroniarskie zachowują się nieprofesjonalnie i nie postępują zgodnie z prawem. Proszę mi wierzyć, że tego typu incydentów jest sporo. Przedstawiłem incydent, który się wydarzył na meczu Śląska Wrocław. Czy macie na ten temat informacje? Kibice skarżą się na zachowania przedstawicieli firm ochroniarskich, sygnalizują mi to. Wiem, że kibice nie przekazują policji takich informacji, ale ukazują się one na forach internetowych. Sam widziałem taki film. Funkcjonariusze policji prowadzą kibiców Śląska Wrocław na mecz z Bełchatowem. Jeden z nich wchodzi w tłum kibiców, jednego z kibiców uderza pałką i ucieka z powrotem do szeregu. Takie sytuacje się zdarzają. Powstaje teraz pytanie, czy Komenda Główna Policji ma na ten temat wiedzę i jakie działania zamierza podjąć, żeby ograniczyć liczbę takich negatywnych zachowań ze strony policji i firm ochroniarskich?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#ZastępcakomendantagłównegoPolicjiWaldemarJarczewski">Panie pośle, mnie też do Śląska Wrocław jest dość blisko z racji mojego urodzenia i mieszkania na tamtym terenie przez ponad dwadzieścia lat. Powiem szczerze, nie wiemy wszystkiego, co się dzieje w świadomości kibica, czy był on, na przykład sprowokowany? Nie da się tego zmierzyć. Z drugiej strony mamy informacje o negatywnych zachowaniach służb porządkowych i niewłaściwych postępowaniach policjantów. Jeśli taka sytuacja zaistnieje, to jest ona badana przez zespół kontrolny Komendanta Głównego Policji lub komendanta wojewódzkiego Policji, na normalnych zasadach dotyczących przewinień popełnionych przez policjantów.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#ZastępcakomendantagłównegoPolicjiWaldemarJarczewski">Oczywiście „nie jesteśmy aniołkami”. Z tym bywa różnie. Na zachowanie policjanta składa się wiele elementów, które wynikają z sytuacji w jakiej się znalazł, z pewnego zagrożenia i stresu, którym poddawani są policjanci. Ale to, co przebiega w świadomości kibica, czy czuje się on sprowokowany do pewnych działań, tego się nie do końca ustalić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">Dziękuję. Pan dyrektor Jacek Zalewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#DyrektordepartamentuMSWiAJacekZalewski">Chciałem odnieść się do służb porządkowych. Do policji wpłynęły dwa lub trzy pisma dotyczące niewłaściwego zachowania się służb porządkowych podczas meczu piłki nożnej. Dotyczyło to meczu GKS Bełchatów ze Śląskiem Wrocław. Policja skierowała pismo w tej sprawie do prezesa Polskiego Związku Piłki Nożnej i do prezesa spółki Ekstraklasa SA, z prośbą, żeby się tej sprawie przyjrzeli, jako organizatorzy rozgrywek sportowych. Chodziło nam o to, żeby eliminować tego typu sytuacje w przyszłości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">Dziękuję. Pan przewodniczący Tadeusz Tomaszewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Pani przewodnicząca, szanowni państwo. Z informacji przedstawionych przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz komendanta głównego Policji wynika jedna dobra wiadomość, a mianowicie taka, że stan bezpieczeństwa podczas imprez masowych powoli się polepsza. Natomiast pan komendant Waldemar Jarczewski zasygnalizował kilka tendencji negatywnych, jeśli chodzi o stan bezpieczeństwa w roku 2009 r. w porównaniu do roku 2008. Zasygnalizował między innymi wzrost liczby ekscesów o charakterze chuligańskim. Wśród tych osób, które w związku z tym były zatrzymane poważnym problemem jest wzrost liczby zatrzymanych osób nieletnich. W 2009 r. zatrzymano takich osób 297, czyli o 25 osób więcej niż w 2008 r. Łącznie zatrzymano około 2000 osób z tego 1177 spraw zostało przekazanych do sądów, celem osądzenia popełnionych wykroczeń.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Kwestia osób nieletnich biorących udział w ekscesach chuligańskich jest sprawą bardzo istotną. Na 297 przypadków było 180 zdarzeń z udziałem nieletnich, oczywiście na meczach piłki nożnej. Z załącznika wynika, że w sprawach z ich udziałem skierowano wnioski do sądów dla nieletnich. Zostały więc podjęte stosowne działania wobec tychże osób nieletnich.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Innym negatywnym zjawiskiem związanym ze stanem bezpieczeństwa jest wzrost liczby policjantów, którzy odnieśli obrażenia w czasie przywracania porządku publicznego związanego z tymi imprezami oraz wzrost strat materialnych o ponad 1000%. Co prawda jest dodane, że dotyczy to głównie Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#ZastępcakomendantagłównegoPolicjiWaldemarJarczewski">Panie pośle, odpowiedź jest bardzo prosta. Po prostu w tym roku zniszczono policji jedną armatkę wodną, która kosztuje kilka tysięcy złotych. Stąd ten wzrost...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Łączne straty wynoszą 381...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#ZastępcakomendantagłównegoPolicjiWaldemarJarczewski">Procentowo wygląda to przerażająco...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Zgadza się. Mamy zatem tę kwestię wyjaśnioną. Z przedstawionej informacji wynika także, że w ewidencji policji znajduje się aktualnie 1621 osób, objętych zakazem wstępu na imprezy masowe. Natomiast brak jest informacji, czy wcześniej takiego zakazu nie było i ile osób ma obowiązek stawiennictwa w jednostce policji w czasie trwania imprezy masowej, bo tutaj z tabeli to bezpośrednio nie wynikało. Innym problemem wynikającym z załącznika nr 4, dotyczącego realizacji zadań związana z zabezpieczeniem imprez piłki nożnej, jest bardzo duża liczba orzeczonych, prawomocnych wyroków zakazów wstępu na imprezy masowe w rejonie działania Komendy Policji w Rzeszowie. Z czego to wynikało?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#ZastępcakomendantagłównegoPolicjiWaldemarJarczewski">Chodziło o duże zakłócenie porządku publicznego w Przemyślu...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PosełTadeuszTomaszewski">To więc wynikało z tej sprawy. W tej informacji policji takim niepokojącym zjawiskiem jest wzrost w 2009 r. liczby ekscesów chuligańskich w związku z przeprowadzaniem imprez kulturalnych. Mam pytanie w związku z tym, czy to też nie było to jakieś jedno wydarzenie? Czy też mamy do czynienia z tendencją trwałą odnoszącą się do imprez o charakterze kulturalnym?</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Na koniec chciałbym się zwrócić do Ministra Sportu i Turystyki. W materiale przygotowanym przez to ministerstwo na stronie 9 jest napisane, że proponujemy następujące podejście do przygotowań i bezpieczeństwa w czasie EURO 2012. Jest napisane pięć razy – konieczne. Ministerstwo Sportu i Turystyki uznaje za konieczne podjęcie określonych działań. Ale, do kogo jest to skierowane? Czy ministerstwo wie, do kogo to jest adresowane? Rozumiem, że jeśli minister dostrzega jakiś problem, to musi się porozumieć z innym ministrem lub innym organem administracji rządowej lub policją, bo pięć razy mówi, że konieczne jest podjęcie określonych działań.</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#PosełTadeuszTomaszewski">W związku z tym chciałem zapytać Ministerstwo Sportu i Turystyki, jak chcecie wdrożyć w życie sprawy, które uznajecie za konieczne w kontekście organizacji EURO 2012, dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">Dziękuję. Głos ma pan minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#SekretarzstanuwMSiTRyszardStachurski">Pani przewodnicząca, panie pośle. Te pięć razy – konieczne, wynika z materiałów, które przedstawiła UEFA na nieoficjalnym spotkaniu. Jest to zawarte na stronie 8, sugerując, jakie aspekty bezpieczeństwa i w jaki sposób powinniśmy rozwiązywać. Te uwagi UEFA krótko przedstawię. Zdaniem UEFA projekt jest wprowadzany w sposób hierarchiczny, bez określenia i uzgodnienia strategicznych celów na poziomie kraju. Zdaniem UEFA poziom bezpieczeństwa na imprezach piłkarskich w Polsce jest daleko niezadowalający. Brak jest uporządkowanej struktury organizacyjnej w zakresie zarządzania bezpieczeństwem w kontekście turnieju finałowego.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#SekretarzstanuwMSiTRyszardStachurski">Ich zdaniem brak jest metod zarządzania projektowego w obszarze bezpieczeństwa. Nie określono w sposób przejrzysty instytucji i imiennych liderów projektu realizowanych na wszystkich poziomach struktury organizacyjnej.</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#SekretarzstanuwMSiTRyszardStachurski">W związku z tym, uznając zastrzeżenia UEFA za zasadne i mając świadomość, że w tym obszarze bezpieczeństwa będziemy musieli z największą starannością uwzględnić ich sugestie, uznaliśmy w informacji na stronie 9, że konieczne jest uwzględnienie uwag UEFA a w jaki sposób to będziemy realizować, wyniknie to z faktu, kiedy znajdziemy lidera, jeśli chodzi o obszar bezpieczeństwa w trakcie EURO 2012 w Polsce. Kiedy ten lider zostanie zdefiniowany i określony, to wówczas podczas jednego z posiedzeń Komisji przedstawimy posłom, w jaki sposób chcemy zrealizować te wszystkie zadania, które zostały przed nami postawione, dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">Tą wypowiedzią pan minister nas trochę skonsternował. Rozumiem, że UEFA ma zastrzeżenia. Ale do czego? Do braku liderów w zarządzaniu bezpieczeństwem w trakcie imprezy? Czy do generalnego systemu zarządzania bezpieczeństwem na stadionach w Polsce? Rozumiem bowiem, że ustawa o bezpieczeństwie imprez masowych była zobowiązaniem wynikającym między innymi z umowy z UEFA. Chodziło o to, że większość tych kwestii, które w Polsce nie były sprecyzowane dokładnie, naszym zdaniem, w ustawie się znalazły. W związku z tym, czego dotyczą konkretnie te zastrzeżenia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#SekretarzstanuwMSiTRyszardStachurski">UEFA nie kwestionuje ustawy. UEFA miała nieoficjalne uwagi do koncepcji, która została jej przedstawiona. W związku z tym, że ma te uwagi, my uznajemy te uwagi za zasadne i uznaliśmy, iż… Może kwestię tę przedstawi pan dyrektor Dariusz Buza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#DyrektorBiuradosprawEUROMinisterstwaSportuiTurystykiDariuszBuza">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo. Zintegrowana koncepcja bezpieczeństwa była przede wszystkim wymogiem wynikającej z zawartej umowy. Była to koncepcja nie jednego podmiotu. Była to koncepcja wspólna Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, Spółki Euro 2012 Polska odpowiedzialnej za bezpieczeństwo stadionowe i spółki PL.2012 oraz innych interesariuszy, którzy przy tym pracowali. Był to więc taki zintegrowany dokument określający, w jaki sposób Polska chce zapewnić odpowiedni poziom bezpieczeństwa. Ten dokument został przyjęty, niemniej jednak UEFA zgłosiła swoje sugestie odnośnie do pewnych aspektów „zarządczych”.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#DyrektorBiuradosprawEUROMinisterstwaSportuiTurystykiDariuszBuza">Nie dalej, jak dwa tygodnie temu odbyło się spotkanie w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji resortowego zespołu do spraw bezpieczeństwa, pod kierunkiem pana ministra Adama Rapackiego. Ten temat był tam dyskutowany. Podjęto szereg decyzji w sensie implementacji tych sugestii UEFA. Pan komendant Waldemar Jarczewski może to potwierdzić. Ja też miałem przyjemność uczestniczyć w tym spotkaniu. Będzie to owocowało, być może, powołaniem pewnej struktury, która będzie już miała bardzo określone kompetencje, stricte w zakresie bezpieczeństwa. Będzie na pewno lider, który temu będzie przewodził. I to powinno sprawę załatwić na tym poziomie, dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">Dziękuję. Pan dyrektor Jacek Zalewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#DyrektordepartamentuMSWiAJacekZalewski">Powiem już bardzo krótko. Obecnie jesteśmy na końcowym etapie uzgodnień rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów powołującego Komitet do spraw Bezpieczeństwa. Byłaby to instytucja integrująca wszystkie resorty, odpowiedzialnych za bezpieczeństwo EURO 2012, łącznie ze Spółką PL.2012 oraz Spółką Euro 2012 Polska. Szefem tego zespołu będzie Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji bądź wyznaczony przez niego podsekretarz lub sekretarz stanu. Natomiast to zarządzenie przewiduje również, że będzie koordynator do spraw bezpieczeństwa. Będzie to osoba, która na co dzień będzie czuwała na bieżąco nad tym, co dzieje się w tych wszystkich resortach w obszarze bezpieczeństwa pod kątem EURO 2012.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">Czy mnie nie myli pamięć, że koordynator do spraw bezpieczeństwa jest już powołany w Spółce PL.2012? Filozofia powołania spółki, to było wykonanie zadań rządu. Nie powołaliśmy tej spółki po to, żeby dbała o swoje bezpieczeństwo, bo rozumiem, że jest to w stanie zrobić przy mniejszym nakładzie sił i środków. Natomiast Spółka Euro 2012 w rozumieniu ustawy, jest spółką, która ma zrealizować wszystkie zadania umowy zawartej pomiędzy Polską, Polskim Związkiem Piłki Nożnej i UEFA. Rozumiem, że w ramach tego został powołany koordynator do spraw bezpieczeństwa i sądzę, że jest nawet obecny dzisiaj na sali.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">W związku z tym nie rozumiem tej struktury. Co ona ma zastąpić? Spółkę w tym zadaniu? Ministrów? Czy zadania określone mają być teraz inaczej wykonane? Według mnie, osoba wyznaczona jako koordynator do spraw bezpieczeństwa wypełnia nasze zobowiązania wynikające z umowy. Czy są to więc jakieś dodatkowe zadania? Proszę więc odpowiedzieć na te pytania. Będę za to bardzo wdzięczna. Przygotowaniami do EURO 2012 zajmujemy się już dwa i pół roku. Do tej pory za wszelkiego rodzaju zobowiązania wynikające z umowy odpowiadała spółka i koordynatorzy w tej spółce odpowiedzialni jako liderzy realizacji projektu. Jak sądzę, żyjemy w tym przekonaniu jako Komisja. Myślę, że pan poseł Tadeusz Tomaszewski podziela ten wyrażony przeze mnie pogląd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Mnie się trudno zgodzić z takim tokiem myślenia. Trudno mi zrozumieć, że koordynator spółki PL.2012 będzie mógł zarządzać między innymi środkami i siłami Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. Jest to spółka prawa handlowego, mimo tego, że realizuje zadania rządowe. Trudno mi to sobie wyobrazić. UEFA doszła do wniosku, że nasze propozycje w zakresie bezpieczeństwa są niewystarczające. W związku z tym oczekują innego podejścia, niż to co do tej pory im zaproponowaliśmy. Podjęte działania łącznie z tym projektem rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów o powołaniu zespołu wychodzą naprzeciw oczekiwaniom UEFA. Krótko mówiąc, będzie to inny lider, niż ten koordynator w spółce, bo koordynator w spółce będzie składał raporty. Moim zdaniem nie będzie natomiast wykonywał tych czynności władczych...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#DyrektordepartamentuMSWiAJacekZalewski">Aczkolwiek, niewykluczone, że może to być personalnie ta sama osoba.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">Następnym więc razem poprosimy pana ministra o to, żeby nam wyjaśnił, na czym będą polegały obowiązki koordynatora w spółce. Przypominam bowiem, że spółka jest powołana tylko dlatego, że ma wykonać zadania wynikające z umowy. Nie było innych zadań dla spółki.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">W związku z tym, rozumiem, że nie zastępuje ona Komendanta Głównego Policji, ani ministrów w ich zadaniach statutowych wynikających z ustawy, ale właśnie realizuje plan zabezpieczenia imprezy EURO 2012. Był to plan, który miał powstać w koordynacji między poszczególnymi resortami. Ale autorem tego miała być spółka, którą właśnie po to powołaliśmy. Jeżeli mamy dzisiaj powołać, zarządzeniem Rady Ministrów nową strukturę, to powołujemy tym samym jeszcze jedną strukturę odpowiedzialną. Być może więc na posiedzenia Komisji powinniśmy zapraszać jeszcze więcej osób, bo nie będziemy mieć pełnej wiedzy.</u>
          <u xml:id="u-49.2" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">Gdyby pan mógł powiedzieć, na czym polega ten spór pomiędzy UEFĄ a państwem, jeśli chodzi o zarządzanie bezpieczeństwem w trakcie EURO 2012.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#TadeuszZygmunt">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo. Do wszystkich propozycji, które zostały przedstawione przez UEFA należy podchodzić ze spokojem, dlatego, że UEFA kieruje się swoją logiką i ma duże doświadczenia, jeśli chodzi o przygotowania do takich imprez jak EURO. Jest to czternasta impreza tej organizacji. UEFA ma swoją wizję, jak taka impreza powinna być przygotowywana, w różnych aspektach, także w aspekcie bezpieczeństwa.</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#TadeuszZygmunt">Zasadniczą kwestią, która została podniesiona przez tę organizację, to problem braku zarządzania projektowego w Polsce, ale odnosi się to do zarządzania w polskich instytucjach, ministerstwach i urzędach centralnych. To znaczy w takim rozumieniu, że jest lider projektu. Możemy to scharakteryzować w ten sposób, że UEFA oczekuje, iż ten projekt bezpieczeństwa będzie zarządzany na szczeblu centralnym. W tym projekcie więc będą dziesiątki „podprojektów”, które dzisiaj są realizowane w Polsce. Są one realizowane w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, w Komendzie Głównej Policji i urzędach centralnych podległych panu ministrowi. Ale w tym procesie uczestniczą także inne instytucje. Idąc w tym kierunku chcę powiedzieć, że spółka od początku zarządza wszystkimi swoimi działaniami poprzez projekty. Między innymi swoje własne projekty realizujemy również w ten sposób, jak wymaga tego sztuka zarządzania projektowego.</u>
          <u xml:id="u-50.2" who="#TadeuszZygmunt">Oznacza to, że stworzyliśmy narzędzia. Jednym z takich narzędzi, które wykorzystujemy jest tak zwany SOP Steady Online Portal. Nie ma ono żadnego odpowiednika w innych krajach europejskich, które przygotowywały Mistrzostwa Europy w piłce nożnej. Jest to narzędzie, które pozwala nam na koordynowanie procesu przygotowań i wpisywania naszych projektów.</u>
          <u xml:id="u-50.3" who="#TadeuszZygmunt">Dzisiaj jesteśmy na bardzo dobrym etapie. Rzeczywiście wszyscy się uczymy i wszyscy dojrzewamy razem z projektem. Tak samo ministerstwo, jak i my. Być może takie działania, jak katalizator ze strony UEFA, pozwolą nam to lepiej zrozumieć i wdrożyć następne narzędzie. Mamy bardzo dobre kontakty z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji i podległymi mu służbami. Przedstawialiśmy możliwość wprowadzenia bardzo nowoczesnego narzędzia. Ale to nie jest tylko kwestia narzędzia. Jest to metoda, to jest cały system plus narzędzie. I zobowiązaliśmy się, że przeszkolimy liderów, którzy będą mogli zarządzać projektami. Bo dzisiaj rzeczywiście zarządzamy tymi projektami, ale robimy to, użyję takiego określenia, trochę „na piechotę”. Oznacza to, że do końca jest szansa na to, żeby ocenić „ścieżki krytyczne”, określić szczegółowo harmonogram i zarządzać zasobami.</u>
          <u xml:id="u-50.4" who="#TadeuszZygmunt">W związku z tym uważamy, że jest tutaj absolutne zrozumienie ze strony pana ministra Adama Rapackiego, który widzi w tym dużą szansę. Przedstawiając to narzędzie – steady online portal, proponujemy włączenie się w system zarządzania projektowego, który obejmie wszystkie instytucje biorące udział w procesie przygotowań w aspekcie bezpieczeństwa. Tutaj trzeba bardzo wyraźnie podkreślić, że my mówimy o zarządzaniu. Natomiast ocena UEFA nie odnosi się do faktycznego stanu bezpieczeństwa w Polsce, bo przedstawiona koncepcja z 25 czerwca została bardzo dobrze oceniona. UEFA poprosiła, żebyśmy poszli bardziej w kierunku, po angielsku – safety, czyli trochę łagodniej do tej imprezy.</u>
          <u xml:id="u-50.5" who="#TadeuszZygmunt">Podkreślał to pan dyrektor Jacek Zalewski. Chodzi o to, żebyśmy mentalnie przygotowali siebie i kibiców oraz służby, które będą odpowiedzialne za bezpieczeństwo. Nad nową wersją zgodnie wszyscy pracujemy. Są to Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, Komenda Główna Policji i Spółka Euro 2012. Bez tej współpracy nie byłoby możliwości, aby taki dokument stworzyć. Zatem sprawą zasadniczą jest przejście na zarządzanie projektowe, przy użyciu narzędzi, które dadzą możliwość objęcia ze szczebla centralnego wszystkich realizowanych projektów w ministerstwach, urzędach centralnych i miastach gospodarzach imprezy, bo to też trzeba wyraźnie podkreślić, dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">Dziękuję bardzo. Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Nie ma zgłoszeń. Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia. Dziękuję wszystkim za przybycie. Na następnym posiedzeniu Komisji będziemy rozpatrywali opinię do projektu ustawy o prawie sportowym. Jest już sprawozdanie, ale nie ma opinii, która jest potrzebna. Przygotowujemy spotkanie o Wrocławiu. Odwołaliśmy posiedzenie Komisji z powodu awarii na lotnisku, w związku z tym Wrocław poprosił o przeniesienie terminu posiedzenia Komisji. Na dzień 4 marca zaprosiliśmy na posiedzenie prezydenta miasta Wrocławia pana Rafała Dutkiewicza. Zamykam posiedzenie Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>