text_structure.xml
74.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">Witam wszystkich bardzo serdecznie na posiedzeniu Komisji Kultury Fizycznej i Sportu. Informuję, że do protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji uwag nie wniesiono. Dzisiejszy porządek dzienny przewiduje:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">– rozpatrzenie uchwały Senatu o stanowisku w sprawie ustawy o zmianie ustawy o kulturze fizycznej (druk nr 996);</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">– rozpatrzenie informacji Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli budowy toru kolarskiego w Pruszkowie przez Polski Związek Kolarski, referuje wiceprezes NIK pan Marek Zająkała. Witam pana prezesa;</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">– rozpatrzenie uzupełniającej odpowiedzi na dezyderat nr 4 Komisji Kultury Fizycznej i Sportu w sprawie prac nad projektem rozporządzenia wynikającego z przepisu art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 roku o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">– sprawy bieżące.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">W sprawach porządku posiedzenia Komisji głos chce zabrać poseł Jacek Falfus.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełJacekFalfus">Duża część opinii społecznej w Polsce interesuje się sytuacją w Polskim Związku Piłki Nożnej po decyzji ministra Sportu i Turystyki Mirosława Drzewieckiego o zawieszeniu Zarządu. Wnoszę, aby pan minister złożył stosowne wyjaśnienia. Jeśli nie jest to możliwe w dniu dzisiejszym, to składam wniosek o poproszenie pana ministra na posiedzenie Komisji celem przedłożenia przez MSiT informacji na temat podjętych działań wobec władz PZPN. Chodzi o to, żebyśmy taką informację otrzymali jeszcze na obecnym posiedzeniu Komisji.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełJacekFalfus">Prosiłbym o przegłosowanie mojego wniosku. Spotkanie jest konieczne, aby się dowiedzieć, jakie są rzeczywiste intencje pana ministra i plan dalszych działań. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">W tym punkcie porządku posiedzenia głos chce zabrać także pan poseł Tadeusz Tomaszewski.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo. W imieniu Klubu Parlamentarnego Lewica chciałbym poprzeć wniosek o zwołanie dodatkowego posiedzenia jeszcze w czasie tego posiedzenia Sejmu w sprawie o której mówił pan poseł Jacek Falfus. Chodzi o przedłożenie przez MSiT informacji dotyczących działań podjętych wobec PZPN.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Chciałbym także uprzejmie prosić, żeby pan minister w swej informacji odniósł się do przyczyn łamania przepisów ustawy o sporcie kwalifikowanym, dotyczących sposobu przeprowadzenia kontroli w polskich związkach sportowych. Mam na myśli naruszanie przepisu art. 22 ustawy o sporcie kwalifikowanym.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Pan Minister w uzasadnieniu wniosku do Trybunału Arbitrażowego przy Polskim Komitecie Olimpijskim poinformował, że przeprowadził kontrolę na podstawie art. 19 ustawy o sporcie kwalifikowanym, natomiast cały rozdział dotyczący kontroli zawiera jeszcze trzy przepisy, w tym art. 22. Mówi on również o obowiązkach, które we wzajemnych relacjach stosuje się przy prowadzeniu kontroli. Dziś będziemy świadkami omówienia wyników takiej kontroli przeprowadzonej przez NIK. Posłuchajcie uważnie, jaka obowiązuje procedura NIK wobec kontrolowanych jednostek.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PosełTadeuszTomaszewski">W naszej ustawie zostało to szczegółowo opisane, zresztą na wniosek rządu. Okazuje się, iż rząd nie przestrzega przepisów tej ustawy. W związku z tym proszę o ustosunkowanie się również pana ministra do tej sprawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">Dziękuję panu posłowi Tadeuszowi Tomaszewskiemu za wypowiedź. Głos ma pan minister Tomasz Półgrabski.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiTomaszPółgrabski">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo. Chciałbym prosić, żeby w dniu dzisiejszym nie rozpatrywać tego wniosku. Pan minister Mirosław Drzewiecki przebywa obecnie poza Warszawą, a to on właśnie koordynuje wszelkie działania w tej sprawie, tak w zakresie kontroli, jak i decyzji, jaką podjął wobec PZPN.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiTomaszPółgrabski">Najlepiej będzie, jak osobiście wyjaśni tę sprawę lub deleguje któregoś ze swoich zastępców na następne posiedzenie. Do tak ważnego społecznie wystąpienia należy się odpowiednio przygotować. Chciałbym prosić o akceptację mojej propozycji. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">Głos ma pan poseł Adam Hofman.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełAdamHofman">Uważam, że sprawa decyzji MSiT wobec PZPN jest niezmiernie ważna. Dlatego do wniosku chciałbym dołączyć zapis, że obecność pana ministra na posiedzeniu Komisji jest bezwzględnie konieczna.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">Głos ma pan poseł Wiesław Szczepański.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełWiesławSzczepański">Popierając wniosek chciałbym spytać, czy tego posiedzenia nie można odbyć w najbliższy piątek w godzinach przedpołudniowych. Głosowania mamy w godzinach południowych. Myślę, że pan minister powinien przedstawić taką informację w najbliższy piątek. W sobotę i niedzielę jest kolejka ligowa piłki nożnej i warto wiedzieć, jaki jest obecnie status PZPN, a nie czekać do kolejnego posiedzenia Sejmu, czyli do przyszłego tygodnia.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">Głos oddaję panu ministrowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMSiTTomaszPółgrabski">Z tego co wiem, w piątek pan minister ma już określone plany. Odpowiednim terminem byłby czwartek.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">Jest to wniosek formalny, dlatego poddaję go pod głosowanie. Kto z posłów jest za wnioskiem o odbycie dodatkowego posiedzenia Komisji Kultury Fizycznej i Sportu w sprawie informacji MSiT na temat działań podjętych wobec PZPN i perspektyw rozwiązania tego problemu w czasie tego posiedzenia Sejmu, czyli w czwartek lub w piątek? Konkretny termin zostanie ustalony później. Przed głosowaniem o głos prosi pan minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PodsekretarzstanuwMSiTTomaszPółgrabski">Nie wiem, czy pan minister znajdzie czas chociaż sprawa jest bardzo pilna. Mówiłem, że przebywa teraz poza Warszawą. Co będzie jak pan minister nie znajdzie czasu?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">Strasznie nam przykro, jesteśmy władzą ustawodawczą a rząd ma władzę wykonawczą. Tego rozdziału kompetencji musimy się trzymać. Pan minister ma także obowiązki parlamentarne. Będzie musiał skorygować swój kalendarz, my też często to robimy. Głos oddaję pani poseł Joannie Skrzydlewskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełJoannaSkrzydlewska">Pani przewodnicząca, nie mogę się z panią zgodzić do końca. Powinna pani wiedzieć, że nie zawsze tak jest, że pan minister zawsze musi być obecny w konkretnym dniu, jak tego sobie życzą posłowie. Najlepszym tego przykładem był pan Tomasz Lipiec, jak był ministrem. Czasem czekaliśmy na niego dwa miesiące, nim się pojawił na posiedzeniu Komisji.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PosełJoannaSkrzydlewska">W moim przekonaniu nie ma istotnej różnicy miedzy piątkiem tego tygodnia a wtorkiem tygodnia przyszłego.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">Pani poseł. Taki był wniosek formalny. Jeśli pani ma inny, proszę go zgłosić. Wniosek dotyczy zaproszenia na posiedzenie pana ministra w terminie tego posiedzenia. Ja poddaję pod głosowanie ten właśnie wniosek.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">Jeśli jest inny wniosek, to wówczas także ten Komisja formalnie przegłosuje. Przystępujemy do głosowania w sprawie wniosku przedłożonego przez pana posła Jacka Falfusa i pana posła Tadeusza Tomaszewskiego w sprawie osobistej informacji pana ministra Mirosława Drzewieckiego dotyczącej sytuacji w PZPN i perspektyw rozwiązania tego kryzysu. Kto jest za przyjęciem tego wniosku?</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">Stwierdzam, że Komisja odrzuciła wniosek o informację pana ministra na obecnym posiedzeniu przy 15 głosach za, 16 przeciwnych oraz braku wstrzymujących się. Głos oddaję posłowi Jackowi Falfusowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełJacekFalfus">W tej sytuacji wnoszę na podstawie art. 152 ust. 2 regulaminu Sejmu o zwołanie regulaminowego posiedzenia Komisji w celu przedłożenia przez MSiT informacji na temat działań podjętych przez to ministerstwo wobec władz PZPN. Do wniosku przedkładam pismo z odpowiednią listą podpisów posłów, którzy go popierają. Proszę o realizację tego wniosku, jeśli to możliwe w czasie tego posiedzenia Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">Dziękuję. Mamy zatem kolejny wniosek formalny o zwołanie posiedzenia Komisji na podstawie art. 152 ust. 2 regulaminu Sejmu. Przytoczę jego treść. „Na pisemny wniosek co najmniej jednej czwartej ogólnej liczby członków Komisji przewodniczący Komisji zobowiązany jest zwołać posiedzenie Komisji w celu rozpatrzenia określonej sprawy. Zwołując posiedzenie w tym trybie przewodniczący Komisji wyznacza termin posiedzenia tak, aby posiedzenie odbyło się w ciągu 14 dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w zdaniu pierwszym”.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">Informuję, że podejmę w dniu dzisiejszym decyzję o zwołaniu posiedzenia Komisji w czasie tego posiedzenia Sejmu. Osobiście jestem za tym, aby takie posiedzenie odbyło się w czwartek. Podamy wszelkie informacje na piśmie lub telefonicznie o konkretnym terminie i miejscu posiedzenia. Głos ma pan poseł Tadeusz Tomaszewski.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełTadeuszTomaszewski">W związku z wpłynięciem formalnego wniosku grupy posłów i w nawiązaniu do decyzji pani przewodniczącej chciałbym uprzejmie poprosić, aby na to posiedzenie Komisji oprócz pana ministra zaprosić przedstawicieli PZPN, kuratora i przedstawicieli Polskiego Komitetu Olimpijskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">Głos ma pan poseł Roman Kosecki.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosełRomanKosecki">Uważam, że sprawa jest w toku wyjaśniania. Sądzę, że na posiedzenie powinien być zaproszony również przedstawiciel Trybunału Arbitrażowego. Wielu fachowców piłkarskich takich jak Zbigniew Boniek czy Antoni Piechniczek też uważa, iż sprawę da się wyjaśnić. Powinni to uczynić przedstawiciele PZPN i Trybunału Arbitrażowego.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PosełRomanKosecki">Sądzę, że jest to„bicie piany”. Wzywanie tak wielu osób na posiedzenie Komisji będzie świadczyło tylko o tym, że politycy ingerują w niezależne stowarzyszenia. Może to wielu wydać się śmieszne. Na poprzednich posiedzeniach Komisji mieliśmy już takie sytuacje, że w pracach Komisji na temat korupcji w sporcie brały udział osoby, które były potem aresztowane.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#PosełRomanKosecki">Podkreślam raz jeszcze, że sprawę winni wyjaśnić przedstawiciele PZPN i Trybunału Arbitrażowego. Dopiero potem można do tej sprawy wrócić. Obecnie jest za wcześnie, żeby Komisja zajmowała się tą sprawą, bo sytuacja jest bardzo dynamiczna.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">Dziękuję, proszę o zachowanie spokoju i dyscypliny dyskusji. Głos ma pan poseł Adam Hofman.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PosełAdamHofman">Nie mogę się zgodzić z wypowiedzią pana posła Romana Koseckiego. Chcę przypomnieć, że minister Mirosław Drzewiecki jest członkiem kierownictwa partii Platformy Obywatelskiej. To on podjął decyzję o zawieszeniu zarządu PZPN. Jest to właśnie przykład mieszania się polityków do niezależnych stowarzyszeń. Sformułowanie posła Romana Koseckiego, że Komisja podczas posiedzenia będzie „biła pianę”, dowodzi, że nie rozumie on reguł demokratycznego państwa. Komisja sejmowa jest emanacją Sejmu RP, jest organem tego Sejmu, który sprawuje kontrolę nad pracą Rady Ministrów, co przypominam panu posłowi.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PosełAdamHofman">Komisja ma pełne prawo w trybie jak najszybszym dowiedzieć się nie z mediów, ale od ministra, jakie ma plany dalszego działania i jakie podejmie kroki, aby tę sytuację uzdrowić. Stawka jest bardzo wysoka. Trzeba zrobić wszystko żeby polska reprezentacja i kibice nie doznali szkody.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">Myślę, że dalsza dyskusja nic nowego do sprawy nie wniesie. Decyzja została już bowiem podjęta. Są to już raczej oświadczenia posłów. Możemy do tego wrócić w sprawach bieżących. Mamy dwa wnioski formalne. Wynika z nich, że w dniu jutrzejszym odbędzie się posiedzenie Komisji w tej sprawie. Nie ma więc o czym w tej chwili dyskutować. Chciałabym prosić posłów o to, abyśmy zaczęli realizować przyjęty porządek posiedzenia. Głos ma pani poseł Beata Bublewicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PosełBeataBublewicz">Myślę, że wszystkim obecnym na dzisiejszym posiedzeniu Komisji zależy na tym, aby uzdrowić sytuację w PZPN, aby polska piłka nożna rozwijała się w zdrowych warunkach. Łączy nas zatem jeden cel. Dlatego nie rozumiem decyzji pani przewodniczącej, ponieważ równie dobrze moglibyśmy się spotkać we wtorek w przyszłym tygodniu.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PosełBeataBublewicz">Mamy informację, że pan minister Mirosław Drzewiecki przebywa obecnie za granicą. W związku z tym nie widzę powodu, aby w tak szybkim tempie zwoływać w tej sprawie posiedzenie, tym bardziej że pan minister Mirosław Drzewiecki jest profesjonalistą i nigdy nie uchylał się od udziału w posiedzeniach naszej Komisji. Niewątpliwie stawi się na posiedzeniu Komisji w przyszłym tygodniu.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#PosełBeataBublewicz">Myślę, że dobry obyczaj i poszanowanie partnerów w rozmowach powinny dyktować nasze decyzje. Proszę panią przewodniczącą o zrewidowanie podjętej decyzji i przychylenie się do wniosku, aby posiedzenie Komisji z udziałem pana ministra zaplanować na wtorek. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">Nie słyszałam, że w dniu jutrzejszym pan Minister ma przebywać za granicą.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PosełBeataBublewicz">Przepraszam panią przewodniczącą, że wejdę pani w słowo. To w tym momencie nie ma znaczenia. Jestem zaskoczona pani decyzją. Waga tego problemu wymaga od nas spokoju by skoncentrować się na tej sprawie w sposób jak najbardziej profesjonalny. Podkreślam, wszystkim nam zależy na wyjaśnieniu całej sprawy. Aby tego dokonać, wszyscy zainteresowani winni mieć czas na rzetelne i spokojne przygotowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">Głos ma pan poseł Tadeusz Tomaszewski w sprawie formalnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Pani przewodnicząca. Chciałbym prosić żebyśmy zakończyli omawiać ten punkt i przeszli do realizacji porządku dziennego posiedzenia. Zgodnie z regulaminem Sejmu pani przewodnicząca uwzględniając przebieg dzisiejszej dyskusji powinna podjąć stosowną decyzję. To jest jej kompetencja.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Sądzę, że wsłuchiwała się w wypowiedź pani poseł Beaty Bublewicz, pana ministra i samodzielnie podejmie stosowną decyzję. W tej sprawie nie ma co już rozstrzygać. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">Ja poinformowałam Komisję, że decyzja w tej sprawie już zapadła. Ta dyskusja jest formą wyrażania swoich opinii. Powtarzam, decyzja została podjęta i myślę, że powinniśmy zakończyć dalszą dyskusję i przejść do realizacji porządku obrad. Są jeszcze zapisane do głosu trzy osoby. Głos ma pani poseł Joanna Skrzydlewska.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PosełJoannaSkrzydlewska">Powiedziała pani, że podjęła już decyzję. W związku z tym mam pytanie. Jak wyglądały konsultacje pani w tej sprawie z prezydium Komisji? Mam też pytanie do przedstawiciela Biura Legislacyjnego. Czy jest obowiązek przeprowadzania takich konsultacji? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#LegislatorWojciechPaluch">W tym konkretnym przypadku pani przewodnicząca ma możliwość zwołania posiedzenia w terminie do 14 dni od pojawienia się wniosku. Chodzi tutaj o imienną listę posłów z ich podpisami przedłożoną przez pana posła Jacka Falfusa. Pani przewodnicząca może niezwłocznie podjąć samodzielną decyzję, aby posiedzenie odbyć w dniu jutrzejszym. Nie można tylko przekroczyć terminu dwóch tygodni.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#LegislatorWojciechPaluch">Niemniej jednak posiedzenie takie może się jutro odbyć i taki punkt powinien stanąć w porządku posiedzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">Dziękuję za przedstawioną opinię Biura Legislacyjnego. Głos ma pan poseł Andrzej Biernat.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PosełAndrzejBiernat">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo. Nie chciałbym, aby powstało wrażenie, iż Platforma Obywatelska i pan minister Mirosław Drzewiecki nie chce się spotkać z Komisją, żeby wyjaśnić zaistniała sprawę. Zapewniam, że pan minister chce się spotkać z Komisją. W tej chwili sytuacja bardzo szybko się zmienia, towarzyszą jej często bardzo złe emocje.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PosełAndrzejBiernat">Często w negocjacjach zachowuje się tak zwaną tajemnicę handlową. I w tym przypadku jest potrzebna pewna dyskrecja w działaniu. W tej chwili chodzi o dokończenie pewnych rozmów. Żeby dochować pewnych warunków negocjacyjnych, proszę o chwilę zwłoki. Dlatego proszę panią przewodniczącą o niepodejmowanie konkretnej decyzji. Proszę o 3 godziny na przemyślenie i myślę, że w tym czasie będzie możliwe porozumienie z panem Ministrem. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">Głos ma pan poseł Roman Kosecki.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PosełRomanKosecki">Chciałem się zwrócić do posła Adama Hofmana. Apeluję o minimum szacunku. Mnie zależy wyłącznie na dobru polskiej piłki nożnej. Obie instytucje, to znaczy PZPN i Trybunał Arbitrażowy powinny jak najszybciej się spotkać i rozpocząć rozmowy na temat uzdrowienia sytuacji w PZPN. Nie można dopuścić do tego, żeby polskie drużyny piłkarskie zostały wycofane z rozgrywek.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#PosełRomanKosecki">Mam tytuł wybitnego reprezentanta Polski w PZPN. Zależy mi na tym, żeby takich wybitnych reprezentantów Polski było jak najwięcej. Apeluję tylko o to, żeby nie podejmować pośpiesznych decyzji. Być może pan minister będzie miał dla nas czas w dniu jutrzejszym lub później. Może sprawa zostanie pozytywnie załatwiona niebawem i wtedy taka dyskusja nie będzie mieć charakteru merytorycznego. Nie róbmy widowiska, z którego oprócz złych emocji nie będzie nic dobrego, po prostu należy zachować spokój.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#PosełRomanKosecki">Myślę, że znajdziemy dobre rozwiązanie. Może należy rozważyć, czy takie posiedzenie Komisji z udziałem pana ministra nie powinno być tajne?</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">Dziękuję za wszystkie głosy w dyskusji. Przechodzimy do pierwszego punktu porządku dziennego, rozpatrzenia uchwały Senatu RP o stanowisku w sprawie ustawy o zmianie ustawy o kulturze fizycznej (druk nr 996).</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">Witam serdecznie na posiedzeniu naszej Komisji pana senatora Józefa Bergiera, który w tej sprawie przedstawi stanowisko Senatu. Proszę pana senatora o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#SenatorJózefBergier">Pani przewodnicząca. Jest mi niezmiernie miło spotkać się z członkami Komisji, jako przedstawicielowi Senatu. Wypowiadam te słowa dlatego, żeby zachęcić też swoją obecnością do przyjaźni między posłami w tak ważnej i gorącej kwestii jak sytuacja w piłce nożnej.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#SenatorJózefBergier">Przechodzę do omówienia swojego zadania. Uchwała Senatu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 25 września 2008 roku w sprawie ustawy o kulturze fizycznej. Senat do tej ustawy na posiedzeniu w dniu 5 września 2008 roku wnosi cztery poprawki.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#SenatorJózefBergier">Poprawki nr 1 i nr 3. Senat uznał za konieczne w tych poprawkach poszerzenie katalogu osób uprawnionych do świadczeń pieniężnych za zdobycie medalu na zawodach sportowych rangi igrzysk paraolimpijskich odbywających się także przed 1992 rokiem i na zawodach sportowych rangi igrzysk głuchych odbywających się przed 2001 rokiem.</u>
<u xml:id="u-39.3" who="#SenatorJózefBergier">W ocenie Senatu prawo do świadczenia powinno przysługiwać wszystkim medalistom tych zawodów bez względu na liczbę zawodników lub zespołów startujących w danej konkurencji. Jak pamiętacie, to było głównym powodem sporu pomiędzy posłami i przedstawicielem strony rządowej.</u>
<u xml:id="u-39.4" who="#SenatorJózefBergier">Pozostałe poprawki mają charakter porządkujący. Przedkładam paniom i panom posłom te poprawki pod dyskusję. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">Dziękuję panu senatorowi za przedstawienie stanowiska Senatu i opisanie poprawek, które przyjął Senat na swoim posiedzeniu. Proszę o przedstawienie stanowiska rządu w tym punkcie porządku posiedzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PodsekretarzstanuwMSiTTomaszPółgrabski">Chcielibyśmy podtrzymać nasze stanowisko. Było ono zaprezentowane na kilku poprzednich posiedzeniach Komisji i podkomisji. Mogę podać tylko taką neutralną informację, że wyliczyliśmy skutki finansowe. Biorąc pod uwagę te poprawki, oznaczać to będzie, że przyznamy świadczenia 21 osobom. W skali roku skutki finansowe wyniosą dodatkowo 613.640 zł.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#PodsekretarzstanuwMSiTTomaszPółgrabski">Jeszcze raz podkreślam, że stanowisko rządu pozostaje niezmienne. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">Dziękuję panu ministrowi za przedstawienie stanowiska. Proszę o opinię Biuro Legislacyjne w sprawie sposobu głosowania. Proszę, panie mecenasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#LegislatorWojciechPaluch">Sugestią pana senatora i Senatu było to, aby zrównać poprawki nr 1 i nr 3 ze względu na zakres merytoryczny; dotyczą one dwóch grup osób niepełnosprawnych. Nie należy wskazywać żadnego warunku, tak jak to było w ustawie uchwalonej przez Sejm.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#LegislatorWojciechPaluch">Dlatego jest propozycja, aby poprawki nr 1 i nr 3 głosować łącznie, jeśli posłowie wyrażą na to zgodę. Poprawki porządkujące zawarte w zmianie drugiej i czwartej również można głosować łącznie po wyrażeniu zgody przez posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">Dla porządku spytam, czy ktoś z posłów wnosi sprzeciw wobec sposobu głosowania, czyli poprawki nr 1 i nr 3 łącznie oraz poprawki nr 2 i nr 4 łącznie? Poprawki nr 1 i nr 3 przywracają stan ustawy przed propozycją pana posła Ireneusza Rasia, natomiast poprawki nr 2 i nr 4 są poprawkami porządkującymi. Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">Poprawka nr 1. W art. 1 lit. a ust. 1 w pkt 1 skreśla się wyrazy: „pod warunkiem, że w danej konkurencji startowało co najmniej cztery zespoły albo sześciu zawodników reprezentujących co najmniej cztery kraje”.</u>
<u xml:id="u-44.2" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">Poprawka nr 3. W art. 1a lit. b w pkt 1a skreśla się wyrazy: „pod warunkiem, że w danej konkurencji startowało co najmniej cztery zespoły albo sześciu zawodników reprezentujących co najmniej cztery kraje”.</u>
<u xml:id="u-44.3" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem poprawek nr 1 i nr 3? Stwierdzam, że Komisja przyjęła poprawki nr 1 i nr 3 przy 24 głosach za. Mam osobistą satysfakcję z wyniku głosowania.</u>
<u xml:id="u-44.4" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">Przystępujemy do głosowania poprawek nr 2 i nr 4 łącznie. Kto z posłów jest za przyjęciem poprawki nr 2, która brzmi: w art. 1 lit. b pkt 1a po wyrazie „sportowych” dodaje się wyraz „osób”. W poprawce nr 4 w art. 1 lit. b ust. 5 i 6 wyrazy: ust. 1, 1a lub 2 albo 2a zastępuje się wyrazami: ust. 1, 1a albo 2. Poprawka nr 4b – w lit. e ust. 11 wyrazy: ust. 1, 1a, 2 lub 2a zastępuje się wyrazami: ust. 1, 1a lub 2.</u>
<u xml:id="u-44.5" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">Przystępujemy do głosowania. Kto z posłów jest za przyjęciem poprawek nr 2 i nr 4?</u>
<u xml:id="u-44.6" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">Stwierdzam, że Komisja przyjęła poprawki nr 2 i nr 4 przy 26 głosach za.</u>
<u xml:id="u-44.7" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">Przedstawię teraz opinię Komitetu Integracji Europejskiej o zgodności z prawem Unii Europejskiej uchwały Senatu RP w sprawie ustawy o zmianie ustawy o kulturze fizycznej. Wyrażona ona została na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 roku o Komitecie Integracji Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-44.8" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">W związku z art. 42 ust. 4 i art. 54 ust. 1 regulaminu Sejmu i w związku z przedstawioną uchwałą zawartą w druku nr 996 pozwalam sobie wyrazić opinię, że poprawki zawarte w uchwale Senatu nie są objęte zakresem prawa Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-44.9" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">W dniu dzisiejszym przyjęliśmy w całości projekt ustawy. Proszę o zgłaszanie kandydatur na posła sprawozdawcę. Głos ma pan poseł Tadeusz Tomaszewski, a następnie pan poseł Zbigniew Babalski.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Chciałem zgłosić na posła sprawozdawcę Bogusława Wontora, który jest już tradycyjnie posłem sprawozdawcą w Sejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">Dziękuję. Głos ma pan poseł Zbigniew Babalski.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PosełZbigniewBabalski">Rezygnuję z głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaJakubiak">Czy ktoś jest przeciw kandydaturze Bogusława Wontora na posła sprawozdawcę? Nie słyszę. Czy pan poseł wyraża zgodę na pełnienie tej funkcji? Dziękuję panu senatorowi za przedstawienie stanowiska Senatu. W tym punkcie porządku głos chcą zabrać poseł Zbigniew Babalski i Tadeusz Tomaszewski.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PosełZbigniewBabalski">Myślę, że będę wyrazicielem wszystkich członków Komisji składając panu senatorowi podziękowanie za wystąpienie. Podjęliście bardzo trudny temat, który przywraca wiarę nielicznej w końcu społeczności sportowców niepełnosprawnych za to, co zrobili dla Polski, że godnie ją reprezentowali na arenie międzynarodowej. Zdobywali medale, słuchali Mazurka Dąbrowskiego, a teraz może będą mieć z tego satysfakcję. Dziękuję za to wszystkim senatorom, dziękuję też członkom Komisji za głosy poparcia. Żywię nadzieję, że na posiedzeniu plenarnym Sejmu będziemy głosować podobnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#SenatorJózefBergier">Dziękuję panu posłowi za ciepłe słowa. Zachęcam posłów do spokojnych i merytorycznych debat w tej Komisji sejmowej. Dziękuję raz jeszcze.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczącyposełJacekFalfus">Dziękujemy panu senatorowi. Głos ma pan poseł Tadeusz Tomaszewski.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Musiało upłynąć trochę czasu, abyśmy dzisiaj podjęli jednomyślną decyzję opiniując poprawki Senatu. Do tej dobrej atmosfery i tworzenia przyjaznego prawa dla sportowców niepełnosprawnych musimy jeszcze przekonać rząd. Chciałbym pomóc rządowi. W trakcie prac nad budżetem będę się starał znaleźć tę kwotę w wysokości 613.640 zł. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczącyposełJacekFalfus">Czy są jeszcze uwagi do tego punktu porządku obrad? Nie słyszę. Przystępujemy do następnego punktu, rozpatrzenie informacji NIK o wynikach kontroli budowy krytego toru kolarskiego w Pruszkowie przez Polski Związek Kolarski. Proszę o zabranie głosu pana Marka Zająkałę.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#WiceprezesNajwyższejIzbyKontroliMarekZająkała">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Kontrola budowy krytego toru kolarskiego w Pruszkowie przez PZKol była kontrolą planową, przeprowadzoną z inicjatywy NIK pod koniec 2007 roku. Kontrolę przeprowadziliśmy w Ministerstwie Sportu i Turystyki oraz w PZKol.</u>
<u xml:id="u-54.1" who="#WiceprezesNajwyższejIzbyKontroliMarekZająkała">Na potrzebę przeprowadzenia tej kontroli wskazywała również sejmowa Komisja Kultury Fizycznej i Sportu. Badaniami objęto lata 2002–2007. Kontrolę przeprowadziła Delegatura NIK w Warszawie.</u>
<u xml:id="u-54.2" who="#WiceprezesNajwyższejIzbyKontroliMarekZająkała">Celem kontroli było dokonanie oceny prawidłowości przyznawania i wykorzystania środków publicznych pochodzących z dopłat do stawek w grach liczbowych i Totalizatora Sportowego przeznaczonych na dofinansowanie budowy krytego toru kolarskiego w Pruszkowie.</u>
<u xml:id="u-54.3" who="#WiceprezesNajwyższejIzbyKontroliMarekZająkała">W wyniku kontroli NIK negatywnie oceniła realizację tej inwestycji przez PZKol. Negatywnie oceniliśmy też działania kolejnych ministrów sportu i turystyki w zakresie przyznawania dofinansowania na ten cel oraz sprawowania nadzoru nad realizacją umowy o dofinansowanie zawartej z PZKol.</u>
<u xml:id="u-54.4" who="#WiceprezesNajwyższejIzbyKontroliMarekZająkała">W ocenie NIK PZKol przy realizacji tej inwestycji postępował nierzetelnie i niegospodarnie. Na etapie przygotowawczym nie określił prawidłowo kosztów tej inwestycji i nie zapewnił źródeł finansowania tego przedsięwzięcia, co wpłynęło na prawie dwukrotne przekroczenie planowanych kosztów, to jest z 49 mln do 91 mln zł.</u>
<u xml:id="u-54.5" who="#WiceprezesNajwyższejIzbyKontroliMarekZająkała">Efektem tego była również konieczność niemal trzykrotnego zwiększenia dofinansowania tego celu ze środków publicznych z 31 mln do 86,5 mln zł, a także ponadtrzykrotne wydłużenie czasu realizacji inwestycji z 19 miesięcy do 62 miesięcy. Związek nie zorganizował konkursu na wybór projektanta oraz koncepcję architektoniczną krytego toru kolarskiego, co uniemożliwiło mu przeprowadzenie analizy porównawczej rozwiązań architektonicznych w celu wyboru najlepszego projektu pod kątem zakresu rzeczowego i kosztów tej realizacji.</u>
<u xml:id="u-54.6" who="#WiceprezesNajwyższejIzbyKontroliMarekZająkała">Występując w 2003 roku z wnioskiem o przyznanie przez ówczesnego Ministra Edukacji Narodowej i Sportu dofinansowania na realizację inwestycji PZKol oszacował koszty budowy na podstawie wstępnych i ogólnikowych założeń przyjętych w projekcie koncepcyjnym. Związek nie był przygotowany do realizacji tego zadania zarówno pod względem finansowym, jak i organizacyjnym. Nie posiadał bowiem środków umożliwiających wniesienie wymaganego własnego wkładu i udziału w finansowaniu kosztów inwestycji.</u>
<u xml:id="u-54.7" who="#WiceprezesNajwyższejIzbyKontroliMarekZająkała">Przystępując do realizacji inwestycji, nie posiadał wyodrębnionej komórki organizacyjnej, nie zatrudniał pracowników do kontroli i oceny prawidłowości tak złożonego zadania inwestycyjnego. Z uwagi na brak środków finansowych PZKol zdecydował się na udzielenie łącznego zamówienia na zaprojektowanie i wykonanie toru kolarskiego na podstawie projektu koncepcyjnego, co, biorąc pod uwagę złożoność tej inwestycji, było obarczone znacznym ryzykiem przyjęcia błędnych założeń co do zakresu realizacji prac oraz kosztów ich wykonania.</u>
<u xml:id="u-54.8" who="#WiceprezesNajwyższejIzbyKontroliMarekZająkała">Ustalono przy tym, że wyboru wykonawcy inwestycji Związek dokonał z naruszeniem ustawy o zamówieniach publicznych. Kolejni ministrowie właściwi do spraw sportu działali w sposób niegospodarny, naruszając przy tym ustawę o zamówieniach publicznych. Przyznając dofinansowanie, nie przeprowadzali rzetelnej analizy przygotowania inwestycji do realizacji. Nie sprawowali należytego nadzoru nad wykorzystaniem przyznanych środków.</u>
<u xml:id="u-54.9" who="#WiceprezesNajwyższejIzbyKontroliMarekZająkała">Bezpośredni nadzór nad realizacją inwestycji i obsługę finansową przyznanego dofinansowania powierzono bankom. W zawartych w tym zakresie umowach w sposób bardzo ogólnikowy określono obowiązki banku. Ponadto nie sprawdzano, w jaki sposób banki z tego zadania wywiązują się na bieżąco.</u>
<u xml:id="u-54.10" who="#WiceprezesNajwyższejIzbyKontroliMarekZająkała">Na nieprawidłowości związane z przygotowaniem i realizacją tej inwestycji MSiT zwróciło uwagę dopiero po upływie roku od jej rozpoczęcia, co świadczy, że przyjęte w Ministerstwie systemy oceny wniosków o przyznawanie dofinansowania i nadzoru nad realizacją zawartych w tym zakresie umów, w przypadku kontrolowanej inwestycji, okazały się nieskuteczne. Dlatego też w celu wyeliminowania nieprawidłowości NIK za niezbędne uznaje podjęcie przez MSiT działań w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-54.11" who="#WiceprezesNajwyższejIzbyKontroliMarekZająkała">Po pierwsze, chodzi o usprawnienie procedury rozpatrywania wniosków, tak aby dofinansowanie przyznawane było tylko inwestycjom właściwie przygotowanym. Po drugie, zwiększenie nadzoru nad prawidłowością wywiązywania się banków z powierzonych im zadań. W szczególności chodzi o doprecyzowanie zawieranych umów w tym zakresie. Doprecyzowanie postanowienia określającego bardziej szczegółowy sposób wykonania zleconych zadań oraz odpowiedzialności banków z tego tytułu, a także przeprowadzanie okresowych kontroli wykonania tych zadań przez banki.</u>
<u xml:id="u-54.12" who="#WiceprezesNajwyższejIzbyKontroliMarekZająkała">Panie przewodniczący. Tyle informacji z mojej strony. Jeśli będą uwagi i pytania, postaramy się na nie odpowiedzieć. Dziękuję za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczącyposełJacekFalfus">Dziękuję. Myślę, że w tej chwili pytań nie będziemy zadawać. Teraz proszę o zabranie głosu prezesa Polskiego Związku Kolarskiego pana Wojciecha Walkiewicza.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PrezesPolskiegoZwiązkuKolarskiegoWojciechWalkiewicz">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Jest mi miło, że mogę być tu obecny. Być może uda się w końcu zakończyć dyskusję na temat budowy tego obiektu, oczywiście po wyciągnięciu odpowiednich wniosków na przyszłość.</u>
<u xml:id="u-56.1" who="#PrezesPolskiegoZwiązkuKolarskiegoWojciechWalkiewicz">Chcę powiedzieć, że wnioski NIK są słuszne. PZKol praktycznie nie był przygotowany do prowadzenia takiej inwestycji. W budżecie PZKol nie ma zgodnie z założeniami i statutem środków na podjęcie tego typu działalności, na przykład powołania komórki technicznej, nadzoru, czy specjalnych pracowników do realizacji tego przedsięwzięcia. Nie mając takich pracowników, PZKol wystąpił z wnioskiem inwestycyjnym i uzyskał przychylność dla realizacji tego projektu. Cały szereg zarzutów NIK jest z formalnego punktu widzenia słuszny, natomiast, moim zdaniem, nie pokrywają się one z prawdą.</u>
<u xml:id="u-56.2" who="#PrezesPolskiegoZwiązkuKolarskiegoWojciechWalkiewicz">Odnośnie do wyboru projektanta chcę powiedzieć, że historia budowy toru kolarskiego liczy wiele lat. Pierwsza koncepcja budowy była w Łodzi, druga w Warszawie na obiekcie Spójni, trzecia we Wrocławiu, czwarta ponownie w Łodzi i dopiero piąta w Pruszkowie. Wszystkie te projekty wykonywał i prawie ukończył profesor Wojciech Zabłocki. W tamtym czasie nie widzieliśmy innego wykonawcy. Zresztą właśnie jego projekt został zatwierdzony.</u>
<u xml:id="u-56.3" who="#PrezesPolskiegoZwiązkuKolarskiegoWojciechWalkiewicz">Następny zarzut NIK dotyczy nierzetelności nadzoru nad realizacją zadania przez PZKol. W początkowym etapie budowy zatrudnialiśmy tylko jednego inżyniera budownictwa pełniącego funkcję inspektora nadzoru. Nie mogliśmy zatrudnić więcej osób z powodu braku środków finansowych. Koszt zatrudnienia inżyniera wynosił miesięcznie około 3000 zł brutto.</u>
<u xml:id="u-56.4" who="#PrezesPolskiegoZwiązkuKolarskiegoWojciechWalkiewicz">W połowie realizacji inwestycji otrzymaliśmy zalecenie z ówczesnego Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Ministerstwa Sportu i Turystyki o powołanie inwestora zastępczego. Wykonaliśmy to zalecenie i powołaliśmy takiego inwestora zastępczego, który nas kosztował miesięcznie ponad 30.000 zł. Otrzymaliśmy środki na jego opłacanie.</u>
<u xml:id="u-56.5" who="#PrezesPolskiegoZwiązkuKolarskiegoWojciechWalkiewicz">Projekt wstępnie zakładał uproszczony tor kolarski, w zasadzie o charakterze treningowym. W trakcie inwestycji były sugestie, żeby zbudować obiekt z prawdziwego zdarzenia na którym będzie można rozgrywać imprezy o charakterze międzynarodowym. Ja też byłem jego zwolennikiem. Podkreślając wysoki koszt inwestycji, nikt tu dzisiaj nie mówi, że tymczasem podatek VAT na materiały budowlane i na usługi wzrósł z 7% do 22%. Podam jako przykład, że wbudowano w podłoże 1268 ton stali zbrojeniowej, a stal w tym czasie zdrożała trzykrotnie.</u>
<u xml:id="u-56.6" who="#PrezesPolskiegoZwiązkuKolarskiegoWojciechWalkiewicz">Po analizie i wielu kontrolach resort dokonał weryfikacji kosztów tego projektu i w roku 2005 ich wysokość wyniosła 91 mln zł, w stosunku do 44 mln zł w pierwszej wersji projektu. Te wszystkie realne koszty zostały określone w tej kwocie, została ona przyjęta do realizacji.</u>
<u xml:id="u-56.7" who="#PrezesPolskiegoZwiązkuKolarskiegoWojciechWalkiewicz">Przejdę teraz do omówienia terminu zakończenia budowy. Chcę podkreślić, że resort wyraził zgodę na kwotę 91 mln zł, ale z następującą realizacją: w 2005 roku 1,6 mln zł, w 2006 roku 2–3 mln zł, w 2007 roku 17 mln zł i w 2008 roku 34 mln zł. Nie mogłem więc wcześniej zrealizować tego projektu, ponieważ obowiązywał mnie taki harmonogram finansowy. Chcę zaznaczyć, że koszt budowy wynoszący 91 mln zł nie został przekroczony. Muszę też dodać, że mimo całego szeregu zastrzeżeń to jednak nadzór nad budową był realizowany przez pracowników departamentu nadzoru inwestycji resortu. Szczegółowy nadzór sprawował też bank, który sprawdzał budowę od strony finansowej i technicznej. Były liczne kontrole i audyt. Nie ujawniały one większych nieprawidłowości i zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-56.8" who="#PrezesPolskiegoZwiązkuKolarskiegoWojciechWalkiewicz">Od początku borykaliśmy się z następującym problemem. Przepis prawa w postaci rozporządzenia wyraźnie mówił, że na prowadzenie inwestycji związek może otrzymać do 70% realizacji kosztów, podczas gdy Centralny Ośrodek Sportu – do 99%. Jako prezes PZKol czyniłem starania, żeby zmienić treść tego przepisu. Nie mieliśmy 30% środków na to przedsięwzięcie. Od miasta Pruszków otrzymaliśmy za darmo teren około 5 ha. Ostatecznie związek otrzymał 95% kosztów budowy, czyli PZKol sfinansował 5% kosztów inwestycji.</u>
<u xml:id="u-56.9" who="#PrezesPolskiegoZwiązkuKolarskiegoWojciechWalkiewicz">Po doświadczeniach z budową nigdy więcej nie podejmę się podobnego zadania. Kilka lat budowy kosztowało mnie bardzo dużo zdrowia, słów krytyki, epitetów. Chcę jednak powiedzieć, że dziękuję wszystkim, którzy mi pomogli. Obiekt jest gotowy, wbrew opinii został zbudowany tanio. Obecnie koszt jego budowy oceniam na około 300 mln zł. Na torze są już rozgrywane zawody w tym mistrzostwa Europy. W marcu przyszłego roku będą zorganizowane mistrzostwa świata. Obiekt uzyskał bardzo wysoką ocenę wśród fachowców, wyższą niż tor olimpijski w Pekinie.</u>
<u xml:id="u-56.10" who="#PrezesPolskiegoZwiązkuKolarskiegoWojciechWalkiewicz">Jestem dumny z tego obiektu i myślę, że tak jak z budynkiem Polskiego Komitetu Olimpijskiego, którego budowa także była krytykowana, jesteśmy wszyscy usatysfakcjonowani razem z panem prezydentem i panem premierem bo mamy czym na świecie się pochwalić. Sądzę, że w niedługim czasie wszyscy docenią znaczenie tego toru kolarskiego. Chcę zapewnić, że dzięki budowie tego toru polscy kolarze na pewno podniosą swój poziom i będą zdobywać medale.</u>
<u xml:id="u-56.11" who="#PrezesPolskiegoZwiązkuKolarskiegoWojciechWalkiewicz">Chciałbym też prosić wszystkich posłów o obiektywną ocenę. Tor powstał bez zbędnych dyskusji i naprawdę mam czym się pochwalić. Dziękuję za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PrzewodniczącyposełJacekFalfus">Dziękuję panu prezesowi. Czy pan minister chce się odnieść do wypowiedzi przedmówców?</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PodsekretarzstanuwMSiTTomaszPółgrabski">Chcę tylko powiedzieć, że czujemy satysfakcję, że budowa toru została ukończona za naszej kadencji. Serdecznie gratulujemy panu prezesowi Wojciechowi Walkiewiczowi. Były problemy z budową, mam nadzieję, że podobnych trudności w przyszłości nie będzie. Wzięliśmy sobie do serca raport z kontroli NIK, wprowadzimy stosowne zmiany, aby w przyszłości taka sytuacja się nie powtórzyła.</u>
<u xml:id="u-58.1" who="#PodsekretarzstanuwMSiTTomaszPółgrabski">Jesteśmy gotowi do udzielenia odpowiedzi na każde, nawet szczegółowe pytanie. Najważniejszy wniosek jest taki, że trzeba się zastanowić, czy jakikolwiek polski związek sportowy może być wnioskodawcą takiego zadania i czy może prowadzić tego typu inwestycje?</u>
<u xml:id="u-58.2" who="#PodsekretarzstanuwMSiTTomaszPółgrabski">Wydaje się, że polskie związki nie mają odpowiednich służb inwestycyjnych, brak im niezbędnego doświadczenia w realizacji takich inwestycji. Lepszym rozwiązaniem byłoby stosowne porozumienie związku z samorządami terytorialnymi przy założeniu, że to samorządy przejmują większą część odpowiedzialności za realizację budowy obiektów sportowych. Taka koncepcja jest już w kraju realizowana.</u>
<u xml:id="u-58.3" who="#PodsekretarzstanuwMSiTTomaszPółgrabski">Pan prezes podkreślił jedną ważną rzecz. Gdy inwestycja jest opóźniona, termin zakończenia oddala się, to jej koszt nieustannie rośnie. To oznacza, że przystępując do realizacji dużej inwestycji, projekt musi być przygotowany profesjonalnie. Musimy o tym pamiętać bo podobne problemy mogą się powtórzyć. Myślę na przykład o budowie hali sportowej w Łodzi i hali budowanej na granicy miast Gdańsk i Sopot. Są to inwestycje, gdzie występują podobne trudności i problemy.</u>
<u xml:id="u-58.4" who="#PodsekretarzstanuwMSiTTomaszPółgrabski">Jeśli chodzi o poprawę skuteczności procesów inwestycyjnych, to przede wszystkim podpiszemy niedługo aneks do umowy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego. Będzie on precyzował zasady naszej współpracy. BGK ma w naszym imieniu pilnować interesów inwestora, w tym oszczędnego wydawania publicznych pieniędzy. Opracowaliśmy zasady i tryb składania wniosków do resortu, aby były profesjonalnie przygotowane, żeby odpowiadały na podstawowe pytania, na przykład jaki jest koszt inwestycji? Czy jest pozwolenie na budowę? Najważniejszym elementem wniosku jest system potwierdzenia środków własnych, bo w przeszłości było z tym bardzo różnie. Brak środków własnych powoduje, że stajemy przed dylematem, czy daną inwestycję kontynuować. Okazuje się, że własne środki były tylko na papierze.</u>
<u xml:id="u-58.5" who="#PodsekretarzstanuwMSiTTomaszPółgrabski">MSiT takie działania już podjął. Odbyłem kilka spotkań z przedstawicielami NIK w celu przygotowania programu naprawczego. Myślę, że kolejne inwestycje sportowe będą się kończyły lepszymi ocenami ze strony NIK. Powtarzam, trzeba się cieszyć, że taki obiekt powstał. Mam nadzieję, że PZKol poradzi sobie z utrzymaniem toru kolarskiego, bo według mnie nie będzie to proste. Rozumiem, że PZKol. ma swoją koncepcję rozwiązania tego zagadnienia. Dzięki budowie toru mamy dobre warunki do rozwoju kolarstwa. Jest to ważny aspekt w kontekście dyskusji po olimpiadzie w Pekinie. Zobaczymy, jakie to przyniesie efekty sportowe. Mam nadzieję, że więcej takich spraw nie będziemy omawiać na posiedzeniu Komisji, że nigdy już nie będziemy negatywnie oceniać procesów inwestycyjnych strategicznych obiektów sportowych. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PrzewodniczącyposełJacekFalfus">Pozwolę sobie na komentarz po wysłuchaniu wypowiedzi pana ministra. Podkreśla pan, że należy się cieszyć, iż taki obiekt powstał, a obecnie jego koszt byłby wyższy. Ja to rozumiem. Z raportu NIK wynika jednak, że proces inwestycyjny nie przebiegał prawidłowo. Widać z niego, że wiele było w nim niejasności, zwłaszcza na etapie przygotowania. W przeszłości odpowiadałem za budowę hali sportowej i pamiętam, że bank nie uruchomił pierwszej raty kredytu, jeśli nie było zaangażowanych środków własnych. Zatem już wtedy banki sprawowały odpowiedni nadzór finansowy nad całością zadania inwestycyjnego.</u>
<u xml:id="u-59.1" who="#PrzewodniczącyposełJacekFalfus">To smutne, że zdarzyła się taka rzecz w przypadku budowy toru kolarskiego. Moim zdaniem nie świadczy to dobrze o działaczach PZKol. Interesuje mnie jedna kwestia. Istnieje możliwość realizacji obiektów, które mają szczególne znaczenie dla sportu polskiego. Zadanie takie wykonuje resort za pośrednictwem Centralnego Ośrodka Sportowego. Mam pytanie, dlaczego w sytuacji gdy w kraju nie było takiego profesjonalnego toru kolarskiego, tak ważna i kosztowna inwestycja nie została wpisana do wykazu obiektów realizowanych i finansowanych bezpośrednio przez resort?</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PodsekretarzstanuwMSiTTomaszPółgrabski">Wyjaśniam, jaka jest sytuacja. W MSiT od dłuższego czasu funkcjonuje program inwestycji o szczególnym znaczeniu dla sportu polskiego. Oznacza to, że dana dyscyplina sportowa ma szanse na szybszy rozwój także dzięki zorganizowaniu centralnych ośrodków szkolenia. W ramach tego programu finansujemy także inwestycje w polskich związkach sportowych i inwestycje COS. Z tych środków są finansowane obiekty COS i obiekty polskich związków sportowych. Obiekt, o którym mówił pan prezes Wojciech Walkiewicz, został zakwalifikowany jako obiekt strategiczny dla PZKol. Na tych samych zasadach co COS otrzymał dofinansowanie. Różnica polega na treści rozporządzenia. Obiekty na użytek związku sportowego mogą być finansowane do wysokości 50% kosztów, obiekty COS do 99%, a obiekty na użytek Akademii Wychowania Fizycznego do 75%. Obiekt w Pruszkowie został przekwalifikowany z obiektu strategicznego dla PZKol na obiekt strategiczny dla sportu olimpijskiego. Z tego powodu kwotę dofinansowania można było podnieść do 90%.</u>
<u xml:id="u-60.1" who="#PodsekretarzstanuwMSiTTomaszPółgrabski">Proszę zwrócić uwagę na ważną kwestię. Pan minister Mirosław Drzewiecki jest piątym ministrem, który realizuje ten projekt, co można uznać za pewien absurd. W tej sytuacji nie może brać pełnej odpowiedzialności za stwierdzone nieprawidłowości. Mamy teraz świadomość, że najważniejsza jest faza projektowania inwestycji. Widać to obecnie przy budowie Stadionu Narodowego. Prace idą zgodnie z harmonogramem i nie ma odwołań. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PrzewodniczącyposełJacekFalfus">Na początku swojego wystąpienia zaznaczyłem, że to nie pan rozpoczynał tę inwestycję. Pan musiał ją skończyć. Głos ma pan prezes Marek Zająkała.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#WiceprezesNIKMarekZająkała">Chciałem odnieść się do tego, co powiedział pan minister Tomasz Półgrabski. Cieszą nas te deklaracje MSiT. Jeśli to jest konsekwencją naszej pracy, to znaczy, że nie poszła ona na marne. Jeszcze krótko odniosę się do wypowiedzi pana prezesa Wojciecha Walkiewicza. Stwierdził on, że zarzuty NIK są formalnie słuszne, lecz nie pokrywają się z prawdą. Ja to traktuję jako dodatkowe wyjaśnienia pana prezesa. Niewątpliwie inwestycja była realizowana w bardzo trudnym okresie. Jednakże pan prezes nie zakwestionował żadnego faktu, żadnej informacji zawartej w protokole z kontroli. Co do oceny rzetelności tej inwestycji będziemy się różnić. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#PrzewodniczącyposełJacekFalfus">Przechodzimy do zadawania pytań. Głos ma poseł Marek Łatas.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#PosełMarekŁatas">Panie ministrze, przepraszam, że popsuję tę sielankową atmosferę. W wypowiedzi pana ministra niezrozumiałe jest dla mnie to, że wszystko w zasadzie jest w porządku. Chcę podkreślić, że nikt nie twierdzi, iż budowa toru kolarskiego nie była potrzebna. To co przedstawia raport NIK, to jest scenariusz na dobry horror. Gratuluję panu prezesowi dobrego samopoczucia, który stwierdzone nieprawidłowości tłumaczy trudnymi warunkami. Aktualne jest powiedzenie: kto długo buduje, ten drogo buduje.</u>
<u xml:id="u-64.1" who="#PosełMarekŁatas">Okazuje się, że w 2005 roku po wydaniu 90% kosztów budowy był wykonany tylko stan surowy. Raport NIK stwierdza nielegalne działanie ze strony PZKol w zakresie projektowania i wykonania toru kolarskiego, trzykrotne przekroczenie kosztów na budowę pochodzących ze środków publicznych, trzykrotne wydłużenie czasu realizacji, przypadki naruszeń przepisów ustawy o zamówieniach publicznych.</u>
<u xml:id="u-64.2" who="#PosełMarekŁatas">Panie prezesie, PZKol to nie był pana prywatny folwark. Jak pan nie miał służb inwestycyjnych w związku, to należało taką komórkę zorganizować. Środki na to powinny się znaleźć, na przykład z tytułu kar umownych, jakie powinien zapłacić wykonawca za niedotrzymanie terminu wykonania zadania. Nie trzeba było realizować takiego trudnego zadania inwestycyjnego, jeżeli PZKol nie był do tego przygotowany. Nie można w ten sposób podchodzić do wydawania pieniędzy publicznych.</u>
<u xml:id="u-64.3" who="#PosełMarekŁatas">W przypadku organów administracji samorządu terytorialnego wójt, burmistrz prezydent już dawno by się tłumaczyli w regionalnej izbie obrachunkowej. Podejrzewam, że mieliby już zarzuty prokuratorskie.</u>
<u xml:id="u-64.4" who="#PosełMarekŁatas">Przechodzę do pytań. Tematem budowy toru zajmowaliśmy się w Komisji poprzedniej kadencji, której wiceprzewodniczącym był obecny minister Mirosław Drzewiecki. Pytanie moje jest następujące. Co do chwili obecnej zrobił w tej sprawie pan minister Mirosław Drzewiecki, który dobrze znał temat? Jakie konsekwencje wyciągnął wobec osób winnych opóźnień w oddaniu toru do użytku i wobec osób odpowiedzialnych za złe przygotowanie tej inwestycji? Poproszę o konkretne odpowiedzi na te pytania od pana ministra.</u>
<u xml:id="u-64.5" who="#PosełMarekŁatas">To nie jest istotne, że pan minister Mirosław Drzewiecki jest piątym ministrem w resorcie. Konkretnie jakie decyzje podjął pan minister wobec osób, które zawiniły przy realizacji tego zadania inwestycyjnego? Czy MSiT i PZKol rozważają podjęcie działań przez Trybunał Arbitrażowy przy PKOl, podobnie jak to było w przypadku Polskiego Związku Piłki Nożnej, w celu ustanowienia kuratora w PZKol.? Pytanie następne. Wojciech Walkiewicz jest równocześnie wiceprezesem PKOl do spraw organizacyjnych. Jak wygląda jego praca w PKOl? Pytanie ostatnie. Jakie mechanizmy planuje przygotować pan minister, aby środki pochodzące z Totalizatora Sportowego nie były marnotrawione i aby wyeliminować w przyszłości podobne przypadki niegospodarności? Proszę o bardzo konkretne odpowiedzi. Pytanie dodatkowe. Czy jest rozważane zawiadomienie do prokuratury w sprawie nieprawidłowości przy budowie toru?</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#PrzewodniczącyposełJacekFalfus">Dziękuję. Głos ma pani poseł Joanna Skrzydlewska.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#PosełJoannaSkrzydlewska">Dziękuję, panie przewodniczący. Mam pytanie do pana Wojciecha Walkiewicza. W jaki sposób udało mu się „oczarować” ówczesnego ministra, że dostał pan możliwość realizacji tak poważnej inwestycji? Pragnę również wyrazić wielkie słowa uznania dla NIK. Ten raport świadczy o tym, jak bardzo taka instytucja jest potrzebna. Dzięki niej mamy możliwość kontroli, jak są wydawane publiczne środki i w jaki sposób są prowadzone inwestycje finansowane z pieniędzy budżetowych.</u>
<u xml:id="u-66.1" who="#PosełJoannaSkrzydlewska">Mam pytanie do pana Wojciecha Walkiewicza. Czy pan prezes zastosował się do uwag przedstawionych przez pana wiceprezesa NIK? Powiedział pan, że PZKol. jest w stanie zabezpieczyć prawidłowe funkcjonowanie toru kolarskiego. Chciałam się zapytać jakie są koszty utrzymania toru i czy podtrzymuje pan swoje stanowisko, że nie będzie pan zabiegał o żadne dodatkowe fundusze, aby utrzymać obiekt w cyklu całorocznym? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#PrzewodniczącyposełJacekFalfus">Dziękuję. Głos zabierze pan poseł Zbigniew Babalski.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#PosełZbigniewBabalski">Mam pytanie do pana ministra. Protokół z kontroli NIK jest porażający. Jest tu kilka osób, które sprawowały funkcje burmistrzów i starostów. Za swojej kadencji w Ostródzie wspólnie w ramach samorządu zbudowaliśmy pięć hal sportowych. Byliśmy rozliczani z każdej wydanej złotówki. Sprawa, którą dyskutujemy, jest najlepszym przykładem tego, że związki powinny się wyłącznie zajmować działalnością sportową, przygotowaniem imprez sportowych i szkoleniem zawodników.</u>
<u xml:id="u-68.1" who="#PosełZbigniewBabalski">Raport pokazuje, że związki sportowe nie potrafią budować obiektów sportowych. Ja wybudowałem wspólnie z bankami 5 hal w terminie i z każdej zostałem dokładnie rozliczony. Zacytuję końcowe zdanie raportu: „Zatem PZKol nie będzie mógł naliczyć wykonawcy kar za niedotrzymanie terminu zakończenia prac określonego w harmonogramie i tym samym pozbawił się narzędzia pozwalającego wyegzekwować od wykonawcy jego terminową realizację”.</u>
<u xml:id="u-68.2" who="#PosełZbigniewBabalski">Widać, że PZKol jako inwestor zapomniał o podstawowych obowiązkach. Następna kwestia, cytuję: „Bez zgody Ministra Sportu PZKol wyraził zgodę na zmianę terminu zakończenia budowy”. Pieniądze na budowę otrzymaliście z budżetu państwa. Stał za tym pan minister. Nawet nie raczyliście z nim rozmawiać. Ostatnie zdanie z raportu, które cytuję: „NIK negatywnie ocenia takie działanie, gdyż zabezpieczało ono przede wszystkim interesy wykonawcy”.</u>
<u xml:id="u-68.3" who="#PosełZbigniewBabalski">Powtórzę, treść tego raportu jest naprawdę porażająca. Panie prezesie, tak nie prowadzi się inwestycji. Wszyscy się z tego obiektu cieszymy. Jednak oczekuję, że MSiT wyciągnie konsekwencje wobec osób winnych zaniedbań. Moje pytanie brzmi: czy wykonujecie jakieś prace, żeby spróbować poprzez samorządy wojewódzkie, powiatowe, gminne prowadzić tego typu inwestycje? Praktyka pokazuje, że samorządy dobrze realizują nawet poważne inwestycje. Dobrym przykładem są stadiony budowane na Euro 2012. Warto rozmawiać z przedstawicielami samorządów na temat realizacji inwestycji. O to proszę przedstawicieli związków sportowych. Przy realizacji inwestycji szukajcie ścieżki porozumienia z samorządem terytorialnym. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#PrzewodniczącyposełJacekFalfus">Głos zabierze poseł Tadeusz Tomaszewski. Potem poprosimy o odpowiedzi na pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Protokół NIK zawiera ustalenia i wnioski pokontrolne. Sądzę, że także NIK nie neguje, iż obiekt w Pruszkowie był bardzo potrzebny dla rozwoju sportu olimpijskiego w Polsce. Do jego budowy potrzebna była wielka determinacja działaczy sportowych oraz specyficzne podejście kolejnych właściwych ministrów odpowiedzialnych za rozwój sportu. Gdy się spogląda na ten problem z dzisiejszej perspektywy, widać, że tylko straceniec mógł się podjąć takiego zadania. Już na starcie związek nie spełniał podstawowego kryterium, ponieważ nie posiadał 30% kosztów własnych.</u>
<u xml:id="u-70.1" who="#PosełTadeuszTomaszewski">W związku z tym na przyszłość należy rozważyć, jak wykreować wspólny podmiot prawa handlowego, po prostu spółkę, która będzie profesjonalnym inwestorem inwestycji strategicznych dla sportu polskiego. Może to być spółka COS.</u>
<u xml:id="u-70.2" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Ten przykład pokazuje, że polskie związki sportowe nie są przygotowane do podejmowania tak dużych inwestycji. Nie jest to w końcu ich podstawowe zadanie. Natomiast do ich zadań statutowych należy troska o to, aby takie obiekty powstawały. Musimy się zastanowić wspólnie, jak systemowo to w przyszłości rozwiązać żeby uniknąć tych problemów. Należy zdjąć z tych działaczy społecznych tę wielką odpowiedzialność za prawidłowe prowadzenie takich inwestycji. Nie zwalnia ich to z odpowiedzialności.</u>
<u xml:id="u-70.3" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Następna kwestia, przy której chcę się zatrzymać, to umowa z bankiem. Dysponentem tych środków jest minister. Wybrał sobie bank, który w jego imieniu ma pilnować procesu inwestycyjnego. W umowach inwestora i banku jego rola w zakresie zabezpieczenia finansowego winna być większa. Należy więc renegocjować takie umowy. Uważam, że jest to bardzo ważne. Mam na koniec pytanie do pana Wojciecha Walkiewicza. Na stronie 38 protokołu są „inne ustalenia”. Chciałem zapytać, w jakiej formule prawnej dzisiaj funkcjonuje tor kolarski „Arena” w Pruszkowie. W tym rozdziale jest mowa o tym, że związek otrzymał od miasta Pruszkowa w trybie bezprzetargowym grunt. Nie wiem, w jakiej formule prawnej to się odbyło. Chciałbym się dowiedzieć w jakiej formule prawnej PZKol otrzymał grunt od miasta? Jest wzmianka o tym, że ten grunt aportem został przekazany do spółki, która ma budować hotel. Jak wygląda rozliczenie finansowe pomiędzy miastem i PZKol w zakresie podatku gruntowego? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#PrzewodniczącyposełJacekFalfus">Głos oddaję panu ministrowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#PodsekretarzstanuwMSiTTomaszPółgrabski">Panie przewodniczący. Mogę tylko stwierdzić, że odniosłem się już do tych pytań w mojej poprzedniej wypowiedzi. Oczywiście mogę je powtórzyć. To są problemy, które dotyczą nas wszystkich. Jak to już podkreślałem, rząd podjął stosowne działania.</u>
<u xml:id="u-72.1" who="#PodsekretarzstanuwMSiTTomaszPółgrabski">Powtórzę, co zrobił resort. W grudniu ubiegłego roku powołaliśmy specjalny zespół. Przypomnę, że raport NIK powstał w czerwcu 2007 r. Zespół co dwa tygodnie spotykał się na torze i monitorowaliśmy przebieg prac. Zależało nam na tym, żeby zdążyć z zakończeniem inwestycji na mistrzostwa Europy juniorów. To zadanie wykonaliśmy.</u>
<u xml:id="u-72.2" who="#PodsekretarzstanuwMSiTTomaszPółgrabski">Nadto odbywaliśmy robocze spotkania z przedstawicielami banku na których omawialiśmy wszystkie sprawy związane z realizacją tej inwestycji. Mogę powiedzieć, że mieliśmy pełny monitoring budowy toru. Wiedzieliśmy, że nie możemy wstrzymać budowy bo jej stan był już bardzo zaawansowany. Zmarnowalibyśmy wówczas około 80 mln zł.</u>
<u xml:id="u-72.3" who="#PodsekretarzstanuwMSiTTomaszPółgrabski">Było pytanie, co zrobi MSiT wobec pana prezesa PZKol i innych osób winnych zaniedbań. Zbliżają się wybory PZKol i to delegaci ocenią działalność pana Wojciecha Walkiewicza oraz członków zarządu.</u>
<u xml:id="u-72.4" who="#PodsekretarzstanuwMSiTTomaszPółgrabski">NIK skieruje sprawę do organów ścigania, o ile uzna to za uzasadnione. Nie uczyni tego MSiT. Wracając do wyrażonych obaw posłów informuję, że na dzień dzisiejszy nie została rozpoczęta żadna nowa inwestycja, za którą miałby odpowiadać polski związek sportowy. Dopóki ja jestem ministrem taka sytuacja się więcej nie powtórzy. Przykład budowy toru w Pruszkowie wiele nas nauczył.</u>
<u xml:id="u-72.5" who="#PodsekretarzstanuwMSiTTomaszPółgrabski">Powtórzę, że w zakresie lepszego nadzoru nad budową został podpisany aneks do umowy z bankiem. Gdyby bank nie wywiązał się z warunków umowy, to naraziłby się na odpowiednie kary finansowe. Zostały opracowane szczegółowe zasady sporządzania wniosków realizacyjnych, o których już wcześniej mówiłem.</u>
<u xml:id="u-72.6" who="#PodsekretarzstanuwMSiTTomaszPółgrabski">Odnośnie do sugestii wyrażonej przez pana posła Tadeusza Tomaszewskiego – resort już prowadzi rozmowy z kilkoma specjalistami w tej dziedzinie, żeby stworzyć podmioty prawa handlowego w formie spółek dla skuteczniejszej realizacji inwestycji. Chodzi o to, żeby nadzór miał charakter profesjonalny, a nie funkcjonował na dotychczasowych zasadach.</u>
<u xml:id="u-72.7" who="#PodsekretarzstanuwMSiTTomaszPółgrabski">Obejmując stanowisko w MSiT spotkałem podobny problem dotyczący Polskiego Związku Płetwonurkowania. Inwestycja tego związku jest realizowana w Kościerzynie. Została zatwierdzona przez poprzednich ministrów, rozpoczęto inwestycję. W pewnym momencie wykonawca wstrzymał roboty budowlane, żądając dodatkowych środków finansowych. Ponad rok nie były prowadzone żadne prace budowlane. Udało się znaleźć rozwiązanie. Polski Związek Płetwonurkowania podpisał porozumienie z gminą i powiatem, że wspólnie będą kontynuować tę inwestycję. Na tej podstawie podjąłem decyzję, że inwestycja może być dalej prowadzona, jest stale monitorowana. Wyciągamy wnioski z doświadczeń i staramy się wdrażać dobre rozwiązania. Chodzi o to, żeby nigdy więcej do podobnej sytuacji nie dochodziło. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#PrzewodniczącyposełJacekFalfus">Głos ma pan prezes Marek Zająkała.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#WiceprezesNIKMarekZająkała">Chciałem podziękować posłom za życzliwe dla nas słowa. Pragnę zapewnić, że jesteśmy miłośnikami sportu. Kolarstwo torowe jest pięknym sportem. Naszym celem nie było kwestionowanie potrzeby budowy takiego toru. Dokonaliśmy negatywnej oceny sposobu jego realizacji. Padło pytanie dotyczące zawiadomienia prokuratury o podejrzeniu popełnienia przestępstwa. W tej sprawie oddam głos panu Mirosławowi Homerowi z Delegatury NIK w Warszawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#WicedyrektorDelegaturyNajwyższejIzbyKontroliMirosławHomer">Sprawa działki. Była to sprzedaż w formie użytkowania wieczystego z 80% bonifikatą. Nie znamy stanu własnościowego działki na chwilę obecną. Na ten temat powinien się wypowiedzieć pan prezes Wojciech Walkiewicz.</u>
<u xml:id="u-75.1" who="#WicedyrektorDelegaturyNajwyższejIzbyKontroliMirosławHomer">Pragnę poinformować, że NIK złożył w tej sprawie zawiadomienie do prokuratury. Dotyczy ono właśnie działki. Przedstawię treść zawiadomienia. „Najwyższa Izba Kontroli Delegatura w Warszawie informuje, że w dniu 10 listopada 2005 roku w Warszawie w celu pokrycia udziału, PZKol wniósł do Eko-Kampinos spółka z ograniczoną odpowiedzialnością aport w postaci prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej położonej w Pruszkowie, którego wartość określono na kwotę 307.000 zł, podczas gdy szacunkowa wartość tego prawa wynosiła 993.000 zł. W wyniku tego PZKol poniósł szkodę majątkową w kwocie nie mniejszej niż blisko 700.000 zł to jest czyn z art. 296 par. 1 Kodeksu karnego”. W lipcu takie zawiadomienie trafiło do Prokuratury Rejonowej Warszawa Wola.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#PrzewodniczącyposełJacekFalfus">Głos ma pan prezes Wojciech Walkiewicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#PrezesPZKolWojciechWalkiewicz">Kontrola NIK trwała kilka miesięcy. W trakcie kontroli były uwagi i zalecenia. Na koniec złożyłem stosowne wyjaśnienie we wszystkich podniesionych przez NIK sprawach. Niektóre sporne kwestie zostały naprawione i wyjaśnione w trakcie kontroli.</u>
<u xml:id="u-77.1" who="#PrezesPZKolWojciechWalkiewicz">Z przykrością przyjąłem wypowiedź jednego z posłów o ewentualnym zawieszeniu Zarządu PZKol. To jest nieeleganckie. Jestem działaczem sportowym od 45 lat, odnosiłem znaczące sukcesy sportowe. Jak powiedziałem, otrzymaliśmy ziemię w formie wieczystej dzierżawy na rzecz PZKol. Został spisany akt notarialny. W pierwszej wersji 2,9 ha, w następnej 4,8 ha.</u>
<u xml:id="u-77.2" who="#PrezesPZKolWojciechWalkiewicz">W trakcie budowy toru wystąpiliśmy do Rady Miasta i Powiatu o wyrażenie zgody na przystąpienie do spółki w celu budowy hotelu. Zawarliśmy umowę notarialną w ten sposób, że do spółki Eko-Kampinos PZKol wniósł ponad 5000 m2 za 15% wartości budowy hotelu, bez wydania choćby jednej złotówki na tę budowę. Moim zdaniem nie jest istotne, ile ta ziemia była warta – 370.000 zł czy prawie 700.000 zł. Jej wartość jest niewspółmierna do 15% wartości budowanego hotelu. Obecnie wartość hotelu wynosi bowiem 22 mln zł. Jest już oddany do użytku. Błąd polegał na tym, że w chwili jak PZKol otrzymał grunt, to wystąpiliśmy o ulgę w podatku od nieruchomości. Rada Miasta Pruszkowa ulgę taką nam przyznała. Gdy przekazaliśmy ziemię na potrzeby budowy hotelu nie wystąpiliśmy ze stosowną informacją do Rady Miasta. Pragnę dodać, że zwolnienie z podatku nie obejmowało działki przekazanej na budowę hotelu.</u>
<u xml:id="u-77.3" who="#PrezesPZKolWojciechWalkiewicz">W czasie kontroli złożyłem w tej sprawie stosowne wyjaśnienie, a powstałe zaległości finansowe zostały uregulowane. Obiekt jest własnością PZKol. Mamy w planie działania organizacyjne zmierzające do powołania spółki prawa handlowego, która będzie zarządzać obiektem. Obecnie tor stał się obiektem wielofunkcyjnym. Możemy na nim rozgrywać sporty walki, wszystkie gry zespołowe, a także inne imprezy. Tor może zarabiać na swoje utrzymanie. Przepraszam, ale źle się poczułem. Za chwilę mi to przejdzie.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#PrzewodniczącyposełJacekFalfus">Czy dobrze się pan czuje? Mamy tutaj lekarza. Mam pytanie, czy odpowiedzi na pytania były według posłów wyczerpujące? Głos ma pan poseł Marek Łatas.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#PosełMarekŁatas">Pytanie, które zadałem panu ministrowi dotyczyło kontroli wysłanej przez ministra Mirosława Drzewieckiego do PZPN.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#PrzewodniczącyposełJacekFalfus">Musimy przerwać posiedzenie. Zarządzam 5 minut przerwy. Ze względu na zaistniałą sytuację zamykam dyskusję dotyczącą tego punktu porządku posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-80.1" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
<u xml:id="u-80.2" who="#PrzewodniczącyposełJacekFalfus">Przechodzimy do kolejnego punktu. Informuję, że nie przyjęliśmy dezyderatu nr 4, który dotyczył działalności Ministra Zdrowia w odniesieniu do sportu kwalifikowanego do 23 roku życia. Otrzymaliśmy w tej sprawie odpowiedź i ona wypełnia uwagi posłów Komisji. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to odpowiedź proponuję przyjąć przez aklamację i w ten sposób zrezygnować z głosowania.</u>
<u xml:id="u-80.3" who="#PrzewodniczącyposełJacekFalfus">Istotnie, Ministerstwo Zdrowia określiło jednoznacznie wszystkie te elementy, o które się zwracaliśmy. Proszę tylko o jedno zdanie, bo chcę zamknąć dzisiejsze posiedzenie Komisji. Głos ma pani Krystyna Czaplicka-Trojanowska.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#NaczelnikWydziałuOpiekinadMatkąiDzieckiemDepartamentuZdrowiaPublicznegoMinisterstwaZdrowiaKrystynaCzaplickaTrojanowska">W uzupełnieniu do tego wyjaśnienia na piśmie, które przygotowało MZ, chciałam uprzejmie poinformować posłów, że aktualnie projekt jest w fazie uzgodnień zewnętrznych. Od 24 września do 17 października bieżącego roku jest czas na przekazywanie uwag. Potem przedstawimy stanowisko Ministra Zdrowia, następnie odbędzie się konferencja tak zwana uzgodnieniowa i na tym etapie prace resortu zostaną zakończone. Dalej RCL i po uzyskaniu zwolnienia z komisji prawniczej projekt zostanie przedstawiony do podpisu Ministrowi Zdrowia. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#PrzewodniczącyposełJacekFalfus">Dziękuję wszystkim obecnym za udział w dyskusji, dziękuję panu ministrowi.</u>
<u xml:id="u-82.1" who="#PrzewodniczącyposełJacekFalfus">Zamykam posiedzenie Komisji Kultury Fizycznej i Sportu.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>