text_structure.xml 11.1 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Dzień dobry. Otwieram posiedzenie wspólne Komisji Finansów Publicznych oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Witam wszystkich przybyłych na dzisiejsze posiedzenie. Witam pana Andrzeja Parafianowicza, podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów, i pana Krzysztofa Hetmana, podsekretarza stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Proszę państwa, porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje dwa punkty: kontynuację rozpatrywania poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o Funduszu Rozwoju Inwestycji Komunalnych.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Proszę państwa, jeśli państwo wyrażą zgodę, zgodnie z tym, co ustaliliśmy z koleżankami i kolegami ze wszystkich klubów, chcielibyśmy powołać w dalszej fazie prac podkomisje do rozpatrzenia projektów ustaw i z pierwszego, i z drugiego punktu. Myślę, że mogłaby to być jedna podkomisja. W związku z tym proponowałabym jednak rozpatrzenie obu punktów w odwrotnej kolejności niż podany w porządku dziennym posiedzenia. Jako pierwszy zrealizowalibyśmy punkt: pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o Funduszu Rozwoju Inwestycji Komunalnych, a w drugiej części posiedzenia – byłaby to już tylko formalność – rozpatrzenie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Czy moglibyśmy tak procedować?</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Proszę państwa, nie słyszę sprzeciwu. W takim razie przystępujemy do realizacji dzisiejszego programu.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Proponuję, abyśmy jako pierwszy punkt rozpatrzyli projekt ustawy o zmianie ustawy o Funduszu Rozwoju Inwestycji Komunalnych. Jest to pierwsze czytanie, w związku z tym proszę przedstawiciela rządu o przedstawienie uzasadnienia do projektu ustawy. Bardzo proszę, pan minister Krzysztof Hetman.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuRegionalnegoKrzysztofHetman">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Szanowne panie i panowie posłowie, proszę mi pozwolić krótko, syntetycznie i po żołniersku przedstawić założenia do nowelizacji ustawy o Funduszu Rozwoju Inwestycji Komunalnych. Ustawa, na mocy której został utworzony Funduszu Rozwoju Inwestycji Komunalnych – w skrócie FRIK – funkcjonuje w naszym porządku prawnym od 1 stycznia 2004 r. FRIK jest usytuowany w Banku Gospodarstwa Krajowego. Celem Funduszu jest wspieranie działań stymulujących rozwój regionalny kraju przez udzielanie preferencyjnych kredytów przeznaczonych na pokrycie kosztów przygotowania projektów inwestycji komunalnych realizowanych przez gminy oraz ich związki, współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej. Jakie są zalety kredytów udzielanych w ramach FRIK? Po pierwsze, bardzo korzystne oprocentowanie. Po drugie, kredyt jest udzielany w wysokości 80% zaplanowanych kosztów netto przygotowania projektu inwestycyjnego. Po trzecie, okres kredytowania wynosi 36 miesięcy, a możliwa karencja w spłacie kredytu – 18 miesięcy. Po czwarte, zabezpieczenie spłaty kredytu to weksel własny in blanco lub inne zabezpieczenie zaproponowane przez inwestora. Zgodnie z tym, co powiedziałem, wydaje się, że powinien być to instrument bardzo korzystny dla jednostek samorządu terytorialnego, jednak okazuje się, że nie spotkał się on z takim zainteresowaniem, jakiego oczekiwali twórcy Funduszu. Biorąc pod uwagę zmiany społeczno-gospodarcze, jakie nastąpiły w ostatnim czasie, w tym również wpływ kryzysu na budżety jednostek samorządu terytorialnego, na wniosek zarówno BGK, jak i Najwyższej Izby Kontroli, która w roku ubiegłym przeprowadziła kontrolę w tym zakresie, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego postanowiło przygotować projekt zmiany ustawy.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuRegionalnegoKrzysztofHetman">Obecnie najważniejsze proponowane zmiany to:</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuRegionalnegoKrzysztofHetman">– rozszerzenie zakresu podmiotowego ustawy – proponujemy, aby w art. 1 objąć preferencyjnymi kredytami także jednostki samorządu terytorialnego na poziomie powiatu oraz związki powiatów;</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuRegionalnegoKrzysztofHetman">– podwyższenie o 100% maksymalnej kwoty kredytu – proponujemy podwyższenie w art. 9 w ust. 1 maksymalnej kwoty kredytu z 500 tys. zł do 1000 tys. zł;</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuRegionalnegoKrzysztofHetman">– wskazanie dodatkowej kategorii projektów, dla których przygotowanie dokumentacji może być objęte kredytem ze środków Funduszu – proponuje się wskazać wyraźnie w art. 1, że kredyty ze środków Funduszu są przeznaczone na przygotowanie przez inwestorów projektów inwestycji komunalnych przewidywanych do współfinansowania z Funduszu Unii Europejskiej, ze środków pochodzących z Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009–2014 oraz Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuRegionalnegoKrzysztofHetman">– określenie propozycji podziału zysku – w dodawanym art. 9a proponuje się, aby zysk netto osiągnięty z działalności Funduszu był przeznaczony w 80% na jego uzupełnienie, w 20% na dokapitalizowanie Banku Gospodarstwa Krajowego. Rozwiązanie to zapobiegnie sytuacji, w której rada nadzorcza BGK kształtuje podział zysku Funduszu;</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuRegionalnegoKrzysztofHetman">– rozszerzenie katalogu kosztów przygotowania projektów inwestycji – proponujemy, aby w art. 4 było bardzo jasno zapisane, na które z elementów przygotowywanej dokumentacji można uzyskać kredyt;</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuRegionalnegoKrzysztofHetman">– ujednolicenie – dostosowanie terminologii.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuRegionalnegoKrzysztofHetman">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Bardzo dziękuję panu ministrowi za przedstawienie uzasadnienia do projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Chciałbym przypomnieć, że pierwsze czytanie obejmuje debatę w sprawie zasad ogólnych projektu, ewentualne pytania do projektu i odpowiedzi rządu.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Otwieram debatę w sprawie zasad ogólnych. Kto z państwa posłów chciałby w pierwszym czytaniu zabrać głos w sprawie ustawy, której uzasadnienie przed chwilą przedstawił pan minister Hetman?</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Proszę państwa, nie widzę chętnych do zabrania głosu, w takim razie stwierdzam zakończenie pierwszego czytania.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Zgodnie z tym, co powiedziałem wcześniej, uzgodniliśmy między przedstawicielami wszystkich klubów, że powołamy podkomisję nadzwyczajną, która rozpatrzy ten projekt ustawy. Mam już kandydatury posłów, którzy mieliby w niej zasiadać. Odczytam je w tej chwili. Jak to często bywa, podział miejsc jest według proporcji 3–2–1–1. Z członkami podkomisji z ramienia Platformy Obywatelski mieliby być panowie posłowie Andrzej Orzechowski, Jacek Brzezinka i Witold Sitarz, z Prawa i Sprawiedliwości – pani poseł Anna Sikora i pan poseł Andrzej Szlachta, z Sojuszu Lewicy Demokratycznej – pan poseł Stanisław Stec i z Polskiego Stronnictwa Ludowego – pan poseł Wiesław Rygiel.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Czy jest zgoda, aby powołać podkomisję w składzie przeczytanym przeze mnie przed chwilą? Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Stwierdzam, że Komisje obradujące wspólnie powołały podkomisję nadzwyczajną do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o Funduszu Rozwoju Inwestycji Komunalnych zawartego w druku nr 3083.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Na tym zakończyliśmy punkt pierwszy porządku dziennego. Bardzo dziękuję panu ministrowi Hetmanowi i współpracownikom za udział.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Przystępujemy do realizacji drugiego punktu porządku: rozpatrzenie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Chciałbym państwu przypomnieć, że już rozpoczęliśmy prace nad tym projektem. Wtedy Komisje zdecydowały o odroczeniu rozpatrywania projektu w celu uzyskania opinii organizacji samorządowych. Takie opinie do nas wpłynęły. Jak sądzę, panie i panowie posłowie je otrzymali. Ponieważ jednak są one dość rozbieżne, ponadto wpłynęła kolejna poprawka złożona przez kolejnego posła, uzgodniliśmy w gronie prezydium obu Komisji, że dobrze byłoby, gdyby również nad tymi problemami pochyliła się podkomisja. W związku z tym proponuję, żeby także ten projekt ustawy skierować do podkomisji. Sugeruję, aby była to podkomisja, która działałaby w tym samym składzie, co podkomisja, która ma rozpatrzyć ustawę o Funduszu Rozwoju Inwestycji Komunalnych.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Czy jest sprzeciw, żebyśmy powołali podkomisję, która miałaby rozpatrzyć projekt ustawy o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych w tym samym składzie, co powołana przed chwilą? Żeby nie było wątpliwości: mowa o projekcie ustawy z druku nr 2876. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Stwierdzam, że Komisje obradujące wspólnie zgodziły się, żeby ta sama podkomisja zajęła się rozpatrzeniem problemów zawartych w projekcie ustawy o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.</u>
          <u xml:id="u-3.12" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Proszę państwa, na tym wyczerpaliśmy porządek obrad. Dziękuję wszystkim za uwagę. Przypominam tylko, że o godz. 18 jest kolejne posiedzenie Komisji Finansów Publicznych, z głosowaniem kartami.</u>
          <u xml:id="u-3.13" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>