text_structure.xml
65.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich gości przybyłych na obrady oraz panie posłanki i panów posłów.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Stwierdzam kworum. Informuję, że marszałek Sejmu, po zasięgnięciu opinii Prezydium Sejmu, skierował 26 lutego 2008 r. przedstawiony przez Prezydenta RP do rozpatrzenia przez Sejm projekt ustawy o zmianie ustawy o finansowaniu Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego z budżetu państwa do Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży, do pierwszego czytania. Przewiduje to porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia, który został państwu doręczony.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Państwo posłowie otrzymali tekst projektu ustawy zawarty w druku nr 249, opinię Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego oraz opinię prawną Biura Analiz Sejmowych w sprawie zgodności powyższego projektu z Konstytucją RP.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Proszę pana ministra Andrzeja Dudę o przedstawienie uzasadnienia projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwKancelariiPrezydentaRPAndrzejDuda">W imieniu Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, pana profesora Lecha Kaczyńskiego, mam zaszczyt zaprezentować Komisji projekt ustawy o zmianie ustawy o finansowaniu Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego z budżetu państwa – druk nr 249.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwKancelariiPrezydentaRPAndrzejDuda">Proponowana nowelizacja ustawy ma na celu zrównanie tej uczelni w dostępie do dotacji i innych środków pochodzących z budżetu państwa z uczelniami publicznymi. Obowiązująca ustawa z dnia 14 czerwca 1991 r. o finansowaniu Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego z budżetu państwa stanowi, że Katolicki Uniwersytet Lubelski otrzymuje dotacje i inne środki z budżetu państwa na zasadach określonych dla uczelni publicznych, z wyjątkiem finansowania kosztów realizacji środków trwałych w budowie, służących procesowi dydaktycznemu.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwKancelariiPrezydentaRPAndrzejDuda">Katolicki Uniwersytet Lubelski, noszący od kwietnia 2005 r. imię Jana Pawła II, został utworzony w roku 1918 na mocy koncesji Ministerstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego z dnia 6 czerwca 1918 r., jako uniwersytet prywatny w Lublinie. Pełne prawa uniwersytetu państwowego KUL uzyskał w roku 1938, na mocy ustawy z dnia 9 kwietnia tego roku, o nadaniu Katolickiemu Uniwersytetowi Lubelskiemu pełnych praw państwowych szkół akademickich.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwKancelariiPrezydentaRPAndrzejDuda">Okres II wojny światowej to prowadzenie przez profesorów Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego tajnego nauczania. Zajęcia akademickie wznowiono już 21 sierpnia 1944 r. Okres powojenny to czas, w którym na Uniwersytecie znajdowali miejsce profesorowie i studenci, dla których nie było możliwości pracy i nauki w innych uczelniach.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwKancelariiPrezydentaRPAndrzejDuda">Po roku 1944 wprowadzono wobec Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego restrykcyjne rozwiązania, ograniczające uprawnienia tej uczelni. Nie podjęto jednak decyzji o formalnym uchyleniu ustawy z dnia 9 kwietnia 1938 r., określającej status prawny KUL. Zmiany prawne zbliżające status KUL do statutów uczelni państwowych, w zakresie korzystania ze środków publicznych, nastąpiły dopiero w roku 1991.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwKancelariiPrezydentaRPAndrzejDuda">Na mocy ustawy z 14 czerwca 1991 r. o finansowaniu Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego z budżetu państwa umożliwiono otrzymywanie przez Uniwersytet dotacji na zasadach określonych dla uczelni państwowych. Z zakresu dotowania wyłączono jednak wspomniane wcześniej korzystanie przez Uniwersytet z dotacji i innych środków budżetowych w przypadku, gdy miałyby one być przeznaczone na pokrycie kosztów realizacji środków trwałych w budowie, czyli inwestycji budowlanych, służących procesowi dydaktycznemu.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwKancelariiPrezydentaRPAndrzejDuda">Zróżnicowanie sytuacji prawnej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego w tym zakresie w stosunku do innych publicznych uczelni wyższych, zdaniem Prezydenta RP, nie znajduje uzasadnienia. Na uwagę zasługuje również fakt, że mająca znaczenie ustrojowe dla szkół wyższych ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym stanowi, że jej przepisy stosuje się do publicznych i niepublicznych szkół wyższych oraz do Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwKancelariiPrezydentaRPAndrzejDuda">Ponadto należy wskazać, że mająca charakter aktu wykonawczego do Konkordatu umowa pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Konferencją Episkopatu Polski w sprawie statusu prawnego szkół wyższych zakładanych i prowadzonych przez Kościół katolicki w tym uniwersytetów, odrębnych wydziałów i wyższych seminariów duchownych oraz w sprawie trybu i zakresu uznawania przez państwo stopni i tytułów nadawanych przez te szkoły wyższe, stanowi załącznik do obwieszczenia Ministra Spraw Zagranicznych z dnia 19 lipca 1999 r. o wykonaniu Konkordatu zawartego między Stolicą Apostolską i Rzeczpospolitą Polską. W umowie tej stanowi się, że do Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego mają odpowiednio zastosowanie przepisy ustawy o szkolnictwie wyższym oraz ustawy o tytule naukowym i stopniach naukowych.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwKancelariiPrezydentaRPAndrzejDuda">Projektowana przez Prezydenta RP zmiana ustawy z dnia 14 czerwca 1991 r. o finansowaniu Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego z budżetu państwa, polega na uchyleniu istniejącego wyłączenia dotyczącego finansowania z budżetu państwa kosztów realizacji środków trwałych w budowie, służących procesowi dydaktycznemu.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwKancelariiPrezydentaRPAndrzejDuda">Stworzy to ramy prawne dla korzystania przez Katolicki Uniwersytet Lubelski z publicznych środków finansowych na realizację inwestycji. Wejście w życie projektowanej ustawy nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Ewentualne skutki finansowe zależeć będą od przedstawienia a następnie zaakceptowania stosownego planu wydatków, związanych z kosztami realizacji środków trwałych w budowie służących procesowi dydaktycznemu.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PodsekretarzstanuwKancelariiPrezydentaRPAndrzejDuda">Projekt ustawy poddany został ocenie Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego, która uchwałą nr 251/2008 z dnia 17 stycznia 2008 r. pozytywnie zaopiniowała przedstawiony projekt ustawy stwierdzając w uzasadnieniu, że Katolicki Uniwersytet Lubelski realizuje identyczne jak uczelnie publiczne zadania edukacyjne i tym samym zasadnym jest umożliwienie tej uczelni otrzymywania dotacji i innych środków z budżetu państwa, na zasadach określonych dla uczelni publicznych.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#PodsekretarzstanuwKancelariiPrezydentaRPAndrzejDuda">W imieniu Prezydenta RP zwracam się do Komisji o aprobatę przedstawionego projektu i proszę o podjęcie niezbędnych dalszych prac legislacyjnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Zanim poproszę panią minister o przedstawienie stanowiska rządu, udzielę głosu panu przewodniczącemu Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego, w celu zapoznania nas z opinią Rady Głównej.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PrzewodniczącyRadyGłównejSzkolnictwaWyższegoJerzyBłażejowski">Rada Główna w dniu 17 stycznia 2008 r. uchwałą 251/2008 pozytywnie zaopiniowała projekt ustawy z następującym uzasadnieniem: „Katolicki Uniwersytet Lubelski realizuje identyczne jak uczelnie publiczne zadania edukacyjne. Uzasadnione jest umożliwienie Katolickiemu Uniwersytetowi Lubelskiemu otrzymywanie dotacji i innych środków z budżetu państwa na zasadach określonych dla uczelni publicznych”.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PrzewodniczącyRadyGłównejSzkolnictwaWyższegoJerzyBłażejowski">Chciałbym dodać, że w sformułowaniach, które dotyczą KUL a zawartych w ustawie o KUL jest on jedyną uczelnią, która jest tak restrykcyjnie traktowana. Ustawa – Prawo o szkolnictwie wyższym przyznaje uczelniom publicznym możliwość otrzymywania środków budżetowych na finansowanie inwestycji służących realizacji zadań edukacyjnych, a także umożliwia ubieganie się o to wszystkim uczelniom niepublicznym. Takiego przepisu, jaki stosowano wobec KUL nie ma w odniesieniu do żadnej innej uczelni.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Proszę panią minister o przedstawienie opinii rządu o tym projekcie ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoGrażynaPrawelskaSkrzypek">Przedstawię stanowisko Rady Ministrów wobec prezydenckiego projektu ustawy o zmianie ustawy o finansowaniu Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego z budżetu państwa.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoGrażynaPrawelskaSkrzypek">Celem proponowanej przez Prezydenta RP nowelizacji ustawy z dnia 14 czerwca 1991 r. o finansowaniu Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego z budżetu państwa, jest zrównanie tej uczelni w dostępie do dotacji i innych środków pochodzących z budżetu państwa z innymi uczelniami publicznymi. W aktualnie obowiązującym stanie prawnym, KUL otrzymuje dotacje i inne środki z budżetu państwa na zasadach określonych dla uczelni publicznych, z wyjątkiem finansowania kosztów realizacji środków trwałych w budowie służących procesowi dydaktycznemu.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoGrażynaPrawelskaSkrzypek">Wejście w życie projektowanych rozwiązań prawnych może oznaczać wzrost wydatków z budżetu państwa lub przy tym samym poziomie wydatków z budżetu państwa może zmienić się redystrybucja tych środków. Z uzasadnienia wynika jednak, że Katolicki Uniwersytet Lubelski nie będzie ubiegał się o dotacje na inwestycje w roku 2008. Ponadto wnioski przed wpisaniem ich do resortowego planu finansowego są oceniane przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Radę Główną Szkolnictwa Wyższego, pod względem zasadności inwestycji.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoGrażynaPrawelskaSkrzypek">Przepis zawarty w par. 2 ust. 1 pkt 1 umowy między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Konferencją Episkopatu Polski w sprawie statusu prawnego szkół wyższych zakładanych i prowadzonych przez Kościół katolicki, w tym uniwersytetów, odrębnych wydziałów i wyższych seminariów duchownych oraz w sprawie trybu i zakresie uznawania przez państwo stopni i tytułów naukowych nadawanych przez te szkoły, podpisanej w Warszawie w dniu 1 lipca 1999 r., określa Katolicki Uniwersytet Lubelski jako kościelną szkołę wyższą. W związku z tym, zasięgnięcie opinii strony kościelnej w sprawie projektu ustawy dotyczącej finansowania KUL należy uznać za niezbędne i celowe. Dlatego proponuje się przedstawić sprawę Komisji Wspólnej przedstawicieli rządu i episkopatu. Opinia ta może być spełniona w dalszej procedurze legislacyjnej.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoGrażynaPrawelskaSkrzypek">Mając na względzie powyższe, rząd pozytywnie ocenia prezydencki projekt ustawy o zmianie ustawy o finansowaniu Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego z budżetu państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Otwieram debatę w sprawach ogólnych dotyczących projektu ustawy i proszę o zabieranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełArturGórski">Projekt ustawy zgłoszony przez Prezydenta RP ma na celu zniesienie obowiązujących obecnie ograniczeń w finansowaniu KUL polegających na tym, że uczelnia nie otrzymuje dotacji i innych środków z budżetu państwa przeznaczonych na finansowanie kosztów realizacji środków trwałych w budowie, służących procesowi dydaktycznemu. Oznacza to faktycznie, że ta zmiana umożliwi finansowanie ze środków budżetowych inwestycji KUL, dając także szanse korzystania przez KUL ze środków unijnych, a więc korzystania z możliwości udziału uczelni w realizacji projektów i programów unijnych. To jest sens całej tej zmiany. Nie chodzi więc o to, aby uczelnia drenowała publiczne pieniądze, ale żeby miała możliwość prawną korzystania z pieniędzy unijnych. Jest to bardzo istotne, jeśli chodzi o rozwój bazy lokalowej i dydaktycznej tej uczelni.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełArturGórski">Obecnie w KUL studiuje ok. 20 tysięcy studentów i jest ich coraz więcej. Wymaga to rozwijania bazy lokalowej. Byłoby dobrze, aby KUL traktować – i tu jest mój apel do posłów lewicy – jako uczelnię publiczną, a nie jako uczelnię kościelną, ponieważ realizuje ona takie same zadania jak inne uczelnie publiczne. Nie trzeba kierować się tu żadnymi uprzedzeniami tym bardziej, że ta uczelnia ma bardzo podobny status do Uniwersytetu im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego, który jest uczelnią publiczną, chociaż sprawuje nad nią pieczę Kościół katolicki.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PosełArturGórski">Gorąco popieram projekt ustawy i zachęcam pozostałe panie i panów posłów do jego poparcia.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełKrystynaŁybacka">Chciałabym odnieść się do kilku kwestii wynikających z przedłożonego projektu ustawy. Niezwykle rzadko i chyba do tej pory nigdy nie zdarzyło mi się, abym nie zgadzała się z panem prof. Jerzym Błażejowskim. Teraz chciałabym jednak polemizować z pewnym stwierdzeniem pana profesora, że ta uczelnia jest wyraźnie inaczej traktowana w ustawie – Prawo o szkolnictwie wyższym, niż pozostałe uczelnie wyższe.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosełKrystynaŁybacka">Ta uczelnia jest traktowana w taki sam sposób, jak inne uczelnie, a ta „inność” – o czym mówił pan profesor – wynika z dualizmu prawnego zawartego w statusie tej uczelni. Intencją ustawodawcy było, aby w Prawie o szkolnictwie wyższym nie pominąć tego wyjątkowego statusu prawnego, tak aby KUL nie był traktowany wyłącznie jako uczelnia prywatna.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PosełKrystynaŁybacka">Twierdzenie mojego przedmówcy, aby KUL nie traktować jako uczelni pozbawionej wszelkiego podłoża prawnego jest niepotrzebne. Zapewniam pana posła, że przy tworzeniu ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, co zaświadcza ksiądz rektor KUL kiwając potwierdzająco głową, brano pod uwagę to, aby uwzględnić ten swoisty dualizm prawny.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PosełKrystynaŁybacka">Katolicki Uniwersytet Lubelski otrzymuje takie same dotacje, jak wszystkie inne uczelnie państwowe z jednym wyłączeniem, mianowicie dotacji przeznaczonych na inwestycje. Jest to odpowiednio zapisane w formule prawnej. Powstaje teraz pytanie czy, aby wesprzeć KUL pieniędzmi przeznaczonymi również na rozwój działalności dydaktycznej – i to pytanie kieruję do pani minister – potrzebna jest ta ustawa. Rodzi to bowiem wątpliwość w związku z tym innym statusem prawnym KUL, różniącym tę uczelnię od innych uczelni prowadzonych przez inne związki wyznaniowe. Nie mamy na razie na to odpowiedzi.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#PosełKrystynaŁybacka">Czy nie byłoby prościej, aby wykorzystać tę drogę, jaką wskazuje Prawo o szkolnictwie wyższym, które nie wyklucza uczelni prywatnych z ubiegania się o dotacje na finansowanie środków trwałych, ale po spełnieniu pewnych warunków. To jest jedna kwestia.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#PosełKrystynaŁybacka">Druga kwestia polega na tym, że ten dualizm prawny statusu KUL w prawodawstwie powojennym przez długi czas wynikał z faktu, że KUL był jedyną uczelnią, na której był wydział teologiczny, aż do roku 1995. Teraz uczelni, na których są wydziały teologiczne mamy bardzo wiele.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#PosełKrystynaŁybacka">Moje pytanie tym razem do pana ministra Andrzeja Dudy jest takie – może trzeba skończyć wreszcie z tym dualizmem prawnym KUL? Problem polega na tym, że z jednej strony w świetle prawa KUL traktowany jest jako uczelnia publiczna, o czym jest mowa w ustawie – Prawo o szkolnictwie wyższym, a z drugiej strony nie da się ukryć, że w statusie KUL mowa jest o tym, iż jest to uczelnia prowadzona przez kościelną osobę prawną.</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#PosełKrystynaŁybacka">Nie wiem, czy wczuwając się w intencje pana prezydenta te kwestie w przedłożonym projekcie ustawy zostały słusznie rozwiązane. Jest to pytanie także do pani minister. Chciałabym się jeszcze dowiedzieć, czy państwo dokonywaliście analizy, jakie są w Polsce szkoły wyższe prowadzone przez inne związki wyznaniowe, bo – na co zwraca uwagę ekspert – może to rodzić wątpliwości. Proszę wyłączyć tę dyskusję ze wszelkich ideologicznych sformułowań, bo powołuję się na czasy, kiedy instytucjonalnie pracowałam z uczelniami i jak sądzę ksiądz rektor potwierdzi, że byłam pozbawiona wszelkich uprzedzeń ideologicznych wobec KUL.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełLechSprawka">Jeśli chodzi o aspekty formalnoprawne i wątpliwości, czy dotychczasowe zapisy prawa są restrykcyjne w stosunku do Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, trzeba jednak stwierdzić, że ma to miejsce. W odróżnieniu od szkół publicznych nastąpiło prawne wyłączenie pewnej kategorii środków, co praktycznie uniemożliwia w jakiś sposób korzystanie przez KUL z tych środków.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełLechSprawka">Wydaje się, że w momencie tworzenia ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, popełniono błąd poprzez zastosowanie tego wyłączenia. Prezydencki projekt ustawy po prostu usuwa ten błąd.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PosełLechSprawka">Pani poseł Krystyna Łybacka wspomniała o opinii eksperta z Biura Analiz Sejmowych. Chcę zwrócić uwagę, że przy tworzeniu ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, kiedy powstawał zapis dotyczący Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego umożliwiający dotowanie działalności dydaktycznej, nikt nie podnosił tej wątpliwości. Ta wątpliwość eksperta w obecnym stanie prawnym nadal jest zgłaszana, bo trzeba by taką wątpliwość wyjaśnić w ramach konsensusu i już jej nie zgłaszać.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PosełLechSprawka">Następna kwestia dotyczy owego dualizmu statusu KUL, o czym była mowa. Staram się w dyskusji o sprawach szkolnictwa wyższego nie powoływać się na żadne analogie, ale pragnę zwrócić uwagę, że rozwiązania prawne zastosowane w ustawach m.in. o systemie oświatowym dopuszczają taki dualizm. W naszym systemie oświaty funkcjonują szkoły publiczne, dla których organami prowadzącymi są inne podmioty niż jednostki samorządu terytorialnego. Jest wiele szkół katolickich, dla których organem prowadzącym jest Kościół, a są one szkołami publicznymi i w pełni korzystają równoprawnie z subwencji oświatowej. Pragnę też zwrócić uwagę, że szkoły prowadzone przez jednostki samorządu terytorialnego też nie korzystają ze środków inwestycyjnych z budżetu państwa. Rezerwa jednoprocentowa subwencji też nie jest przeznaczona na inwestycje oświatowe, ale na wydatki bieżące, czyli na remonty, a to jest zupełnie inna kategoria wydatków.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#PosełLechSprawka">Uważam, że ten dualizm jest do przyjęcia, bo faktycznie funkcjonuje on w sferach życia społecznego i to nie przeszkadza. Stan prawny to definiuje i nie warto w tym zakresie dokonywać jakichś zmian. Zwracam uwagę też na to, że występują tu także inne aspekty nie tylko formalnoprawne, ale np. aspekt społeczny, wręcz państwowy. Pan poseł Artur Górski wspomniał o liczbie studentów KUL.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#PosełLechSprawka">Były wyrażane opinie, że KUL realizuje identyczne zadania, jak uczelnie państwowe. Mogę stwierdzić, jako mieszkaniec Lublina, że ta uczelnia ma bardzo wielkie osiągnięcia w zakresie realizacji zadań edukacyjnych. Należałoby podkreślić i docenić wkład zarówno osób pracujących na tej uczelni, ale również absolwentów tak w okresie działania w ramach opozycji, ale również w okresie ostatnich 19 lat. Przejrzałem życiorysy wszystkich parlamentarzystów obecnej kadencji i okazuje się, że wśród nas jest 16 absolwentów KUL, co też jest istotne dla oceny wkładu tej uczelni w to, co jest osiągnięciem ogółu społeczeństwa i całego państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełTadeuszSławecki">Myślę, że w tym gronie, bez względu na różne poglądy polityczne, nie trzeba tłumaczyć, czym jest Katolicki Uniwersytetu Lubelski dla polskiej racji stanu i dla polskiej nauki. Nie będę podawał liczb, ale warto zwrócić uwagę na szczególną rolę tej uczelni, która służy nie tylko regionowi lubelskiemu, ale służy całej Polsce. Ponad 65% studentów KUL wywodzi się z rodzin biednych pochodzenia robotniczo-chłopskiego, na co nie zwraca się uwagi przy rekrutacji na inne uczelnie.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PosełTadeuszSławecki">Warto zauważyć i to, że Katolicki Uniwersytet Lubelski, wbrew różnym dziwnym opiniom, jest uczelnią w pełni publiczną, na której mogą studiować nie tylko osoby o poglądach chrześcijańskich, ale również osoby niewierzące, czy osoby innych wyznań. Chciałbym prosić księdza rektora KUL, aby autorytatywnie potwierdził to i zdementował plotki, że warunkiem przyjęcia na studia w KUL jest przedstawienie świadectwa chrztu.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PosełTadeuszSławecki">O szczególności KUL świadczy także to, że jako jedna z nielicznych uczelni w Polsce, prowadzi polsko-ukraińskie kolegium. Żadna inna uczelnia nie podejmuje takiego wysiłku organizacyjnego i finansowego. KUL z tytułu prowadzenia tego kolegium nie dostaje ani złotówki z budżetu państwa, ale przeznacza na to własne środki.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PosełTadeuszSławecki">Otrzymaliśmy opinię prawną Biura Analiz Sejmowych. Nie zgadzam się z tą opinią, ale ja nie jestem prawnikiem. Jestem w posiadaniu ekspertyzy prawnej pana prof. Henryka Ciocha, który nie pozostawia suchej nitki na tej ekspertyzie BAS. Jeżeli ktoś jest zainteresowany, chętnie udostępnię tę opinię. Nie po raz pierwszy opinie Biura Analiz Sejmowych są opiniami, które nie biorą pod uwagę orzeczeń sądów czy innych instytucji opiniotwórczych. Znam kilka przykładów takich rozbieżności.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#PosełTadeuszSławecki">W opinii BAS formułowany jest zarzut, że następuje złamanie zasady zapisanej w art. 25 ust. 1 Konstytucji RP, gdzie nakazuje się, żeby uczelnie prowadzone przez osoby prawne innych związków wyznaniowych otrzymywały, analogicznie jak KUL, wsparcie finansowe państwa. Z taką opinią nie można się zgodzić. Katolicki Uniwersytet Lubelski jest osobą prawną prawa publicznego, mającą status uniwersytetu i nie może być w żaden sposób porównywany z osobami prawnymi innych związków wyznaniowych, czy też wspólnot religijnych. Przedłożony nam projekt ustawy nie narusza zasady równouprawnienia zawartej w art. 25 ust. 1 konstytucji.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#PosełTadeuszSławecki">Nie ma żadnych wątpliwości, że KUL jest ściśle związany z Kościołem katolickim, a jako kościelna osoba prawna jest objęty szczególną troską zarówno władz kościelnych w Polsce, jak i Stolicy Apostolskiej. Wyrażone jest to w kilku ustawach, poczynając od Konkordatu aż do ustawy o stosunku państwa polskiego do Kościoła katolickiego. Znajduje to także wyraz w ustawie – Prawo o szkolnictwie wyższym.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#PosełTadeuszSławecki">Prezydencki projekt ustawy o finansowaniu Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego z budżetu państwa, zmienia treść art. 1 dotychczas obowiązującej ustawy dotyczącej tej kwestii i zrównuje zasady finansowania KUL z zasadami obowiązującymi inne publiczne uczelnie wyższe. Proponowany przepis art. 1 otrzymuje brzmienie: „Katolicki Uniwersytet Lubelski otrzymuje dotacje i inne środki z budżetu państwa na zasadach określonych dla uczelni publicznych”. Treść tej nowej regulacji należy w pełni zaakceptować, ponieważ w świetle aktualnie obowiązujących przepisów, KUL był dyskryminowany w porównaniu z uczelniami publicznymi funkcjonującymi na obszarze Polski.</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#PosełTadeuszSławecki">W związku z tym naruszane były zasady wyrażone w art. 25 ust. 1 Konstytucji RP. Szczególnie jest to widoczne, gdy porównamy status KUL ze statusem Uniwersytetu im. kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Uniwersytet ten związany także z Kościołem katolickim, korzysta w pełnym zakresie z możliwości finansowania inwestycji ze środków budżetowych.</u>
<u xml:id="u-11.8" who="#PosełTadeuszSławecki">Należy uznać argumentację zawartą w uzasadnieniu prezydenckiego projektu ustawy, że mimo złożoności, status KUL jest w pełni zgodny ze stanem faktycznym i prawnym obowiązującym w szkolnictwie wyższym. Katolicki Uniwersytet Lubelski – o czym mówił pan minister – otrzymał już w roku 1938 na mocy ustawy pełne prawa państwowej uczelni akademickiej. Po wojnie ustawa ta nigdy nie została uchylona. Nie było takiej klauzuli. Ustawa z 9 kwietnia 1938 r. według prawników nadal obowiązuje.</u>
<u xml:id="u-11.9" who="#PosełTadeuszSławecki">Jeżeli chodzi o przepisy zawarte w ustawie z 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym to stanowią one wprost, że mają one zastosowanie do publicznych i niepublicznych szkół wyższych oraz Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Z tej ustawy wynika, że KUL jest przez ustawodawcę uznany za publiczną szkołę wyższą o profilu akademickim i uniwersyteckim. Tej okoliczności nie kwestionują eksperci od spraw legislacji. Stwierdzają oni, że KUL zaliczyć trzeba na mocy art. 1 ust. 2 ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym z 27 lipca 2005 r. do szkół publicznych. Do takich szkół nie zalicza się szkół wyższych i wyższych seminariów duchownych prowadzonych przez kościoły i związki wyznaniowe, z wyjątkiem Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, chyba że ustawa lub umowa między rządem polskim a władzami kościołów lub związków wyznaniowych stanowi inaczej.</u>
<u xml:id="u-11.10" who="#PosełTadeuszSławecki">Uważam, że rozpatrywany przez nas projekt ustawy, jest swego rodzaju aktem sprawiedliwości wobec tej uczelni bardzo zasłużonej dla historii i nauki polskiej, a także dla polskiego społeczeństwa. Dlatego mój Klub będzie popierał przedstawiony projekt ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Czy ksiądz profesor chciałby zabrać głos w związku z wystąpieniem pana posła Tadeusza Sławeckiego?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#StanisławWilk">Chcę wyjaśnić, że obowiązek przedkładania aktu chrztu nie obowiązywał zgłaszających się na studia, poza kandydatami na wydziały teologii i prawa kanonicznego. Nie obowiązuje także kandydatów na wydział filozofii.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#StanisławWilk">W czasach komunistycznych obowiązywał numerus clausus – w postaci ograniczenia liczby kandydatów na wydziały teologii prawa kanonicznego i filozofii. Zrozumiałe jest, że władze uczelni muszą mieć przynajmniej od księdza proboszcza zapewnienie, że kandydat chcący studiować teologię jest ochrzczony. Były i są odstępstwa. Sam uczyłem np. muzułmanów oraz niewierzących. Oczekujemy tylko oświadczenia, że kandydat na studia będzie szanował katolicki charakter uczelni, a np. w stosunku do zielonoświątkowców, czy osób innych wyznań zobowiązania, że nie będą prowadzić propagandy na terenie uczelni. I to wszystko. Przy rekrutacji postępujemy tak, jak każdy normalny uniwersytet.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełArturGórski">Ten szczególny status KUL, na który się powołujemy, czy jego wyjątkowość, nie może prowadzić do dyskryminacji tej uczelni. Wyrażono tu krytykę opinii Biura Analiz Sejmowych, gdzie jakoby stwierdza się, że projekt ustawy jest niezgodny z konstytucją. Jest to nieco inaczej formułowane. W tej opinii zapisano, że analizowany projekt prezydencki nie narusza przepisów Konstytucji RP. I to musi być jasno powiedziane.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełJoannaSenyszyn">Jakby nie naginać prawa i tak nie uda się stwierdzić, że KUL jest uczelnią inną niż uczelnia prywatna. KUL jest uczelnią prywatną, ponieważ należy do Kościoła katolickiego. KUL zawsze korzystał ze specjalnych uprawnień i mówienie, że był dyskryminowany jest nieprawdziwe.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PosełJoannaSenyszyn">Wśród ogółu posłów jest nie tylko 16 absolwentów KUL, ale nawet jeden doktor, który otrzymał ten stopień naukowy, chociaż wydział nadający nie miał takich uprawnień. To m.in. pokazuje, na jakich szczególnych zasadach jest traktowany KUL. Każda uczelnia, która nadawałaby stopnie doktora, nie mając do tego uprawnień poniosłaby jakąś karę. W tym przypadku, 6 czy 7 doktoratów nadanych bez uprawnień, nie skutkowało niczym. Te doktoraty zostały uznane przez Centralną Komisję do spraw Tytułu i Stopni Naukowych z taką argumentacją, że nie można krzywdzić młodych doktorów, a bodajże rzecznik KUL tłumaczył, że są jakieś odrębne przepisy, które uprawniają do nadawania stopni doktora.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PosełJoannaSenyszyn">To świadczy, jak dalece KUL lekceważy wszelkie państwowe przepisy i ustawy określające zasady i tryb nadawania stopni naukowych i jak się czuje państwem w państwie. Wiem, że części posłów niewygodnie jest słuchać prawdy, ale podobno „prawda wyzwala” i dobrze jest ją usłyszeć.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PosełJoannaSenyszyn">Kiedy mówimy o tym, czy KUL ma specjalne uprawnienia i jest traktowany w sposób szczególny, oczywiście nie wynika to z przepisów ustawy tylko z postępowania władz państwowych, które nie chcą mieć zatargów z Kościołem katolickim. Jeżeli chodzi o finansowanie inwestycji, to musimy mieć świadomość, że proponowana zmiana ustawy będzie oznaczała, że inne uczelnie, inne uniwersytety i państwowe szkoły wyższe dostaną mniej pieniędzy. Być może nie nastąpi to już w 2009 r., bo jak pani minister nas zapewnia, ustawa może wprawdzie oznaczać wzrost wydatków, ale chyba tak nie będzie, bo KUL nie wystąpi o zwiększenie środków na rok 2009. Jednak w te zapewnienia biskupów czy kościelnych osób prawnych, wierzyć nie można. Tak samo było z katechetami, którzy mieli być utrzymywani ze środków Kościoła, a później oczywiście Kościół wystąpił o środki z budżetu państwa i teraz 27 tysięcy katechetów jest na etatach nauczycielskich, co powoduje, że nauczyciele mniej zarabiają.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#PosełJoannaSenyszyn">Bądźmy więc spokojni, bo KUL jeżeli nie na rok 2009, to na rok 2010 będzie występował o pieniądze z budżetu i pieniądze te dostaje i dostanie.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#PosełJoannaSenyszyn">Zmiana ustawy faktycznie nie ma służyć KUL tylko służyć rządowi, aby mógł bezkarnie przepompowywać pieniądze z budżetu państwa do Kościoła katolickiego. Tak jak dopuszczono się oszustwa w przypadku budowy Świątyni Opatrzności Bożej, kiedy ¾ tej Świątyni arcybiskup Nycz zamienił na muzeum po to, aby wyciągnąć pieniądze z budżetu państwa.</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#PosełJoannaSenyszyn">Teraz Kościół w porozumieniu z rządem i z prezydentem nie chcę tego powtarzać, tylko chcą zmienić ustawę o finansowaniu KUL, aby pieniądze z budżetu państwa, czerpać bezkarnie. I to jest istota tej zmiany.</u>
<u xml:id="u-15.7" who="#PosełJoannaSenyszyn">Jestem przekonana, że bez względu na to, czy projekt zawiera przepis konstytucyjny, czy niekonstytucyjny, ustawa zostanie uchwalona. Był przecież precedens w 2005 r., kiedy zostały uchwalone trzy ustawy o finansowaniu dwóch wydziałów teologicznych i jednej prywatnej uczelni katolickiej w Krakowie, a Trybunał Konstytucyjny już przez trzy lata nie wyznacza terminu posiedzenia, aby rozpatrzyć sprawę niekonstytucyjności tych ustaw, a pieniądze z budżetu państwa już płyną. Tak samo będzie w tym przypadku. Mamy widocznie za dużo pieniędzy na uczelnie państwowe i jako Sejm, chcemy wydawać je jeszcze na uczelnie prywatne. I bądźmy spokojni. Inne uczelnie prywatne nie będą dostawać pieniędzy z budżetu państwa, a będą je dostawać prywatne uczelnie katolickie, bo żyjemy w państwie klerykalnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Udzielę głosu następnym osobom zapisanym do dyskusji, ale w kwestii formalnej pragnie zabrać głos pan poseł wiceprzewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełSławomirKłosowski">Po wysłuchaniu tej wypowiedzi, pełnej politycznej nienawiści, chciałbym zgłosić wniosek formalny o zamknięcie dyskusji ogólnej i przejście do procedowania nad projektem ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Są jeszcze tylko dwie osoby zapisane do głosu. Czy pan poseł zgadza się, aby zabrały jeszcze głos, a potem poddam pod głosowanie zgłoszony wniosek o zamknięcie dyskusji?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełSławomirKłosowski">Mimo to proszę o poddanie pod głosowanie mojego wniosku formalnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">W sprawie tego wniosku chce zabrać głos Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#LegislatorUrszulaSęk">Państwo jesteście jeszcze na etapie pierwszego czytania. Art. 39 ust. 1 regulaminu Sejmu precyzuje co obejmuje pierwsze czytanie. Trzeba wyczerpać wszystkie elementy pierwszego czytania i po zamknięciu pierwszego czytania przez pana przewodniczącego, kiedy przystępuje się do szczegółowego rozpatrywania projektu, mogą być zgłaszane takie wnioski, jak np. o zamknięcie dyskusji i przejście do głosowania. Natomiast, zgodnie z regulaminem Sejmu pierwsze czytanie obejmuje: uzasadnienie projektu przez wnioskodawcę, debatę w sprawie ogólnych zasad projektu oraz odpowiedzi wnioskodawcy na pytania. Wydaje się, że wniosek o zamknięcie dyskusji na etapie pierwszego czytania przed jej wyczerpaniem, łącznie z odpowiedziami na pytania, byłby jednak niedopuszczalny.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Taka jest opinia Biura Legislacyjnego. Chcę zapytać pana posła, czy pan gotów jest przyjąć tę interpretację?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PosełSławomirKłosowski">Trzymając się ściśle regulaminu należy uznać, że ostatni głos, poza wywodem politycznym i demonstrowaniem nienawiści do Kościoła katolickiego, nie zawierał żadnego pytania. Wszyscy obowiązani jesteśmy do przestrzegania regulaminu. Wobec takich wypowiedzi, jakiej wysłuchaliśmy przed chwilą, podtrzymuję swój wniosek.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Jednak występuje tu kwestia regulaminowa i w związku z tym tego wniosku nie poddam pod głosowanie, zanim nie wyczerpiemy listy osób zgłoszonych do dyskusji ogólnej i zadawania pytań. Chodzi o wyczerpanie wszystkich wypowiedzi w części ogólnej naszego procedowania, a potem przejdziemy do rozpatrywania artykułów projektu ustawy i będziemy głosowali. Gdybyśmy teraz przerwali dyskusję, nie moglibyśmy zakończyć pierwszego czytania. Udzielam głosu pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PosełRenataButryn">Zabieram głos po wypowiedziach w kwestiach prawnych po to, aby wyrazić swoje poparcie dla wystąpienia pana posła Tadeusza Sławeckiego. Uważam, że Katolicki Uniwersytet Lubelski był traktowany dotychczas restrykcyjnie, a doświadczyliśmy tego w Stalowej Woli, z której pochodzę.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PosełRenataButryn">W tym mieście wiele uczelni próbowało zorganizować swoje wydziały zamiejscowe lub filie i najbardziej sprawdziła się współpraca miasta z Katolickim Uniwersytetem Lubelskim. Ten uniwersytet potraktował to miasto „po ludzku”. Zapewnił swojej filii kadrę na wysokim poziomie, otworzył ciekawe kierunki, a przede wszystkim dał możliwość tego, o co upomniała się lewica podczas debaty o biedzie, a mianowicie o dostęp dla dzieci z rodzin biednych do wyższych studiów na odpowiednim poziomie. Chcemy to u nas rozwijać i jest na to pełna zgoda społeczna i zgoda miejscowych władz samorządowych. Zamierza się powiększyć wydział zamiejscowy KUL o kierunek inżynierii środowiska oraz bibliotekę międzyuczelnianą, która będzie obsługiwać i Politechnikę Rzeszowską i Katolicki Uniwersytet Lubelski.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#PosełRenataButryn">Dotychczasowe przepisy wobec KUL to uniemożliwiają. Nie możemy pisać i zgłaszać projektów unijnych i sięgać po dotacje ze środków Unii Europejskiej ze względu na te ograniczenia nałożone na KUL. Stajemy się dzięki KUL ośrodkiem w pewnym sensie akademickim, ale nie możemy się rozwijać w tym kierunku i zmieniać naszego oblicza i środowiska z robotniczo-chłopskiego na robotniczo-inteligenckie. Popieram projekt ustawy, bo ta nowelizacja porządkuje status prawny uczelni, która działa także na naszym terenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PosełAndrzejCeliński">Celem prezydenckiej inicjatywy ustawodawczej jest otworzenie możliwości finansowania ze środków publicznych inwestycji trwałych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Zadaniem Komisji rozpatrującej ten projekt w pierwszym czytaniu jest udzielenie odpowiedzi, czy ten cel chcemy realizować, czy nie chcemy go realizować. Reszta jest pochodną naszego stanowiska w tej sprawie i ewentualnego poszukania drogi, aby sformułować taką lub inną odpowiedź na to pytanie.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PosełAndrzejCeliński">Jestem za przyjęciem tego projektu ustawy i chcę wskazać na trzy okoliczności, które z mojego punktu widzenia są warte podniesienia w tej debacie. Pierwsza okoliczność dotyczy historii finansowania KUL, zwłaszcza po roku 1944. Katolicki Uniwersytet Lubelski był finansowany ze środków Kościoła katolickiego, krajowych i zagranicznych oraz dotacji osób fizycznych i osób prawnych, w tym szczególne znaczenie miały dotacje Polonii, zwłaszcza amerykańskiej. Trzeba zadać pytanie, czy po zmianach ustrojowych te źródła finansowania KUL powinny być podstawowymi dla pokrycia kosztów inwestycji w środki trwałe, czy nie. Czy teraz, kiedy Polska jest krajem niepodległym i kiedy ma suwerenne władze podejmujące decyzje w rozmaitych sprawach, KUL ma być tą uczelnią, która z punktu widzenia finansowania publicznych uczelni wyższych ma być traktowana w specyficzny i oryginalny sposób, zwłaszcza jeśli chodzi o rozwój bazy materialnej?</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#PosełAndrzejCeliński">Druga okoliczność jest taka, że mamy do czynienia tutaj z dwoma uczelniami katolickimi o dosyć długiej i bogatej historii: Uniwersytetem im. kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie i Katolickim Uniwersytetem Lubelskim. Jeżeli mówimy o dualizmie prawnym KUL innym wobec statusu pozostałych wyższych uczelni publicznych, trzeba zauważyć to, co jest zapisane w uzasadnieniu projektu prezydenckiego, że występuje także dualizm w sposobie finansowania tych dwóch uczelni na niekorzyść KUL.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#PosełAndrzejCeliński">Chcę w tej sprawie dać świadectwo osobiste. W roku 1968 byłem pozbawiony możliwości studiowania na mojej uczelni, tj. Uniwersytecie Warszawskim. Władze KUL wiedziały doskonale, że jestem agnostykiem, bo nigdy się z tym nie kryłem i do dzisiaj się nie kryję. Mimo to umożliwiono mi studiowanie na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim i tam jakoś to nikomu nie przeszkadzało.</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#PosełAndrzejCeliński">Z pełnym szacunkiem traktuję wypowiedzi pani poseł Krystyny Łybackiej, że Sejm zobowiązany jest odnosić się bardzo starannie do istniejących już regulacji prawnych. Chciałbym jednakże zaznaczyć, że gdyby wówczas KUL nie był uczelnią prywatną, to z całą pewnością umożliwienie uprawiania nauki wolnej albo innej niż uprawiana gdzie indziej, byłoby utrudnione.</u>
<u xml:id="u-26.5" who="#PosełAndrzejCeliński">Zalecałbym wszystkim posłom pewną miękkość w odnoszeniu się do prawa wtedy, kiedy wiemy jak istotną sprawą jest to, aby były – i przepraszam kogoś, kto jest związany bezpośrednio z KUL – pewnego rodzaju enklawy nieco inaczej funkcjonujące niż pozostałe uczelnie. Wierzę, że Polska pozostanie krajem wolnym, demokratycznym, niepodległym, ale każdy z nas ma swoją wiedzę historyczną i wie, że w historii narodów i państw zdarzają się zakręty i niech KUL nie zmienia swego dotychczasowego statusu dostosowującego do aktualnych potrzeb, bo może to się kiedyś przyda w dobrej sprawie. Da Bóg, że tak nie będzie, ale my nie jesteśmy Bogiem i nie wiemy, czy się to jeszcze przyda czy nie.</u>
<u xml:id="u-26.6" who="#PosełAndrzejCeliński">Trzecia okoliczność jest taka, że dotychczas w KUL nie było przypadków podejmowania złych decyzji w sprawie przyznawania doktoratów, ale jeżeli to, o czym mówiła pani poseł Joanna Senyszyn jest prawdziwe, jest to oczywista patologia. Chcę jednak wyraźnie powiedzieć, że w całej swojej powojennej historii KUL miał wielokrotnie okazję zaświadczyć, jakim służy wartościom i w nauce, i w dydaktyce. KUL był uczelnią bardzo specyficzną, ale działo się tam rozmaicie. Niektóre katedry i niektórzy profesorowie byli bardzo śmieszni, a niektóre katedry i wielu profesorów było wybitnych, a więc było tam tak, jak w każdej dużej uczelni, gdzie jest pełna rozmaitość w poglądach i w dydaktyce. KUL ma czasami profesorów „z piekła rodem”, nie chcę wymienić dzisiejszego profesora KUL, bo sami wiecie o kogo chodzi i ma profesorów wybitnych o światowej randze. I może warto byłoby tu kilku wymienić, ale nie chcę nikogo szczególnie wyróżniać. I tak jest na każdej uczelni. Warto pamiętać, że KUL był przystanią dla ludzi, których szaleństwa polityki spychały na margines. Warto w tę uczelnię inwestować.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Zgłasza się do wystąpienia pani poseł Joanny Senyszyn, ale mam prośbę, aby pani ograniczyła swoją wypowiedź do przedmiotu dzisiejszej dyskusji, a nie prezentowała swoich poglądów na temat Kościoła katolickiego i księży katolickich, bo o tym dzisiaj nie rozmawiamy.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PosełJoannaSenyszyn">Nie zamierzam się już wypowiadać merytorycznie, bo merytoryczność została wyczerpana w pierwszej mojej wypowiedzi. Natomiast chciałabym teraz przypomnieć panu przewodniczącemu, że posiedzenie sejmowej Komisji, której pan przewodniczy to nie jest spotkanie towarzystwa wzajemnej adoracji.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Bardzo proszę, aby pani ograniczyła się do wypowiedzi na temat pierwszego czytania projektu ustawy, co jest tematem posiedzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PosełJoannaSenyszyn">Wielka szkoda, że takiej uwagi nie wyraził pan wobec wystąpienia pana wiceprzewodniczącego posła Sławomira Kłosowskiego. Jestem zażenowana, że dopuścił pan do krytyki niemerytorycznej mojej wypowiedzi.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PosełJoannaSenyszyn">Proszę przedstawiciela Biura Legislacyjnego, aby nam wyjaśnił, jakie wypowiedzi można formułować w pierwszym czytaniu, bo według mnie, mają to być wypowiedzi o ogólnych uwarunkowaniach omawianej ustawy. I moja wypowiedź była merytoryczna i dotyczyła ogólnych uwarunkowań ustawy, a te uwarunkowania zwłaszcza w tym przypadku są oczywiście polityczne, a skutki mają ekonomiczne dla innych uczelni państwowych. Bardzo proszę nie oceniać mojej wypowiedzi, bo tak jak mówiłam, jest to posiedzenie Komisji sejmowej, a nie towarzystwa wzajemnej adoracji i każdy może mieć swoje zdanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Stwierdzam, że pierwsza pani wypowiedź dalece odbiegała od przedmiotu naszych obrad.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PosełJoannaSenyszyn">Oznacza to, że pan się na tym nie zna i nie powinien pan być przewodniczącym Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Proszę nie zabierać głosu, jeśli nie udzieliłem na to zgody.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Czy ktoś chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PosełKrystynaŁybacka">Chciałabym prosić wszystkich, także panią minister, abyśmy mogli rozgraniczyć w naszych wystąpieniach sferę emocjonalną, którą rozumiem, bo trudno niekiedy powstrzymać się od emocji, od sfery merytorycznej, zwłaszcza w sprawie roli Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego na przestrzeni dziejów. Ta sprawa nie podlega dyskusji, chociaż każdemu wolno mieć własne przekonania.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#PosełKrystynaŁybacka">Chciałabym jeszcze raz zwrócić uwagę i tu niestety nie mogę zgodzić się z panem posłem Andrzejem Celińskim, bo gdyby KUL był uczelnią prywatną w rozumieniu ustawy rozmawialibyśmy w tej chwili inaczej. Szkoły prywatne mają inne zasady korzystania z pomocy państwa, nie są one z tego wyłączone, ale są bardziej ograniczone.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#PosełKrystynaŁybacka">W rozumieniu ustawy, Katolicki Uniwersytet Lubelski jest uczelnią publiczną. Gdybyśmy poprzestali na tym stwierdzeniu to ta ustawa jest w ogóle niepotrzebna, bo wtedy KUL mógłby być finansowany zarówno w zakresie dydaktyki, badań własnych, jak i działalności statutowej i korzystania ze środków trwałych. Problem polega na tym, że KUL jest w ustawie – Prawo o szkolnictwie wyższym szczególnie wyłączony, bo jako uczelnia publiczna ma także zapis, że jest prowadzony przez kościelną osobę prawną.</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#PosełKrystynaŁybacka">Prosiłabym, aby pani minister wyraźnie skoncentrowała się na tym czy taki zapis, że uczelnię prowadzi kościelna osoba prawna przy rozszerzeniu zakresu jej dotowania ze środków budżetowych, nie spowoduje ze strony innych kościelnych osób prawnych prowadzących tego typu działalność ubiegania się o dotacje? Wszelkie emocjonalne stwierdzenia odnoszące się do charakteru KUL są zbędne, bo to jest uczelnia publiczna, tylko posiadająca wyjątkowy status prawny.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Udzielę teraz sobie głosu, bo wpisałem się na listę dyskutantów. Chciałem stwierdzić, że oczywiście status Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego jest statusem specjalnym i był on taki od samego początku jego działalności. Był to pierwszy uniwersytet w niepodległej Polsce po roku 1918 i pełnił specjalną rolę w okresie przedwojennym i specjalną rolę również w okresie powojennym. Jego pozycja była różna w różnych okresach, czasami bardzo trudna, ale zawsze specjalna.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Zgadzam się w pewnym sensie z panią poseł Krystyną Łybacką, że być może w przyszłości należy zastanowić się nad pewnym uporządkowaniem różnych pojęć odnoszących się do rozmaitych uczelni. Nie tylko KUL był w specjalnej sytuacji po okresie PRL. Utworzony został np. Uniwersytet im. kardynała Stefana Wyszyńskiego, ale trzeba też pamiętać, że Chrześcijańska Akademia Teologiczna też nie miała żadnego statusu i w czasach stalinowskich została po prostu wyłączona z Uniwersytetu Warszawskiego. Po tym trudnym okresie nastąpiło porządkowanie kraju, także w sferze szkolnictwa wyższego.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Być może w przyszłości powinniśmy przyjrzeć się bliżej sytuacji i statutom uczelni i pewne sprawy uporządkować. Sądzę, że zapis w ustawie – Prawo o szkolnictwie wyższym powstał nieco przypadkowo i było to pewne przeoczenie, bo KUL był zawsze finansowany tak samo, jak uczelnie publiczne.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Zgłasza się do głosu pan minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PodsekretarzstanuwKPRPAndrzejDuda">Zabieram głos jako przedstawiciel wnioskodawców i chciałbym ustosunkować się do całości dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Przepraszam, ale chcę jeszcze zapytać, czy pani minister zechce zabrać głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PodsekretarzstanuwMNiSzWGrażynaPrawelskaSkrzypek">Były pytania kierowane do mnie i chciałabym na nie odpowiedzieć. Uczelnie niepubliczne generalnie mogą ubiegać się o dofinansowanie inwestycji po spełnieniu określonych warunków i KUL takie warunki spełnia. Problem polega na tym, że KUL nie może się ubiegać o środki unijne na cele inwestycyjne, a uczelnie niepubliczne, jeżeli mają pozwolenie na prowadzenie działalności na kilka czy kilkanaście lat, mogą się o takie środki ubiegać i o nie występują. I tu jest to pewne ograniczenie KUL.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#PodsekretarzstanuwMNiSzWGrażynaPrawelskaSkrzypek">Istnieją także inne szkoły wyznaniowe, ale one nie kształcą tzw. osób cywilnych i mają charakter niemal wyłącznie religijny. KUL jest natomiast w pełni otwarty i tym dość istotnie różni się od szkół innych wyznań.</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#PodsekretarzstanuwMNiSzWGrażynaPrawelskaSkrzypek">KUL jest uczelnią publiczną w rozumieniu ustawy, ale jest też zapis, że prowadzony jest przez kościelną osobę prawną. Jest pytanie, czy inne kościelne osoby prawne nie zaczną się ubiegać o prowadzenie uczelni. Być może tak będzie, ale nim one spełnią te warunki, jakie spełnia KUL, upłynie wiele czasu.</u>
<u xml:id="u-38.3" who="#PodsekretarzstanuwMNiSzWGrażynaPrawelskaSkrzypek">Chcę odnieść się do części wypowiedzi pani poseł Joanny Senyszyn. Pani poseł powiedziała, że zmiana ustawy będzie oznaczała, iż inne uczelnie publiczne będą dostawały mniej środków z budżetu. Teoretycznie może tak być, ale po pierwsze – KUL jest faktycznie uczelnią publiczną, więc dlaczego nie ma otrzymywać środków na takich samych zasadach, jak inne uczelnie publiczne? Po drugie – jeśli chodzi o procesy inwestycyjne musimy sobie zdać sprawę z tego, że przez następnych kilka lat, jak sądzę aż do 2015 roku, środki budżetowe na inwestycje w szkołach wyższych, będą tylko niewielką częścią ogółu środków inwestycyjnych, które będą dostępne dla uczelni.</u>
<u xml:id="u-38.4" who="#PodsekretarzstanuwMNiSzWGrażynaPrawelskaSkrzypek">Z naszego szacunku wynika, że jeżeli chodzi o publiczne szkoły wyższe, to w 2009 r. kapitałowy budżet inwestycyjny szkolnictwa wyższego będzie wynosił ok. 2 mld zł, przy czym środki z budżetu państwa nie będą przekraczały, podobnie jak w roku bieżącym, 400 mln zł. Musimy zdać sobie sprawę, że w tym momencie nastąpi w najbliższych latach ogromny skok, jeżeli chodzi o procesy inwestycyjne w szkolnictwie wyższym, a ten skok będzie uwarunkowany dostępem uczelni do środków unijnych i w części do środków przeznaczanych na te cele przez samorządy terytorialne. Będziemy kierowali się zasadą dodawania środków z budżetu, aby umożliwić uruchamianie środków unijnych, natomiast nie będziemy pokrywać z budżetu państwa kosztów procesów inwestycyjnych uczelni.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Proszę o zabranie głosu pana ministra.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PodsekretarzstanuwKPRPAndrzejDuda">Nie do końca zgadzam się z częścią ostatnich dwóch wypowiedzi, także pani minister. Mianowicie według mnie z ustawy nie wynika, że Katolicki Uniwersytet Lubelski jest uczelnią publiczną, ale jest traktowany jako uczelnia publiczna. On jest w bardzo szczególnej sytuacji i ustawa – Prawo o szkolnictwie wyższym, wyraźnie to podkreśla. Wynika to z wielu przepisów, poczynając od Konkordatu i innych przepisów wokółkonkordatowych. To wynika też z pewnych uwarunkowań historycznych.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#PodsekretarzstanuwKPRPAndrzejDuda">Chciałabym nawiązać do tego, o czym powiedział pan poseł Andrzej Celiński. Jest u nas prawnie sankcjonowana pewna inność KUL i ona z punktu widzenia historycznego, a zwłaszcza z punktu widzenia ostatnich 60 lat jest potrzebna i powinna być zachowana. W tym okresie KUL pełniąc swoją misję doskonale się sprawdził i odegrał ważną rolę. Był po prostu niezbędny, albowiem był w przeciwieństwie do uczelni państwowych jedynym w Polsce miejscem, w którym ludzie, mający swoje osobiste poglądy, inne niż odgórnie nakazane, mogli w ogóle uzyskać wykształcenie, a część z nich rozwijać się naukowo. Dzięki temu stanowią oni teraz zaplecze polskiej inteligencji.</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#PodsekretarzstanuwKPRPAndrzejDuda">Jeżeli ta inność KUL ma być zachowana, to trzeba umożliwić tej uczelni dalszy rozwój po to, aby mogła zachować swój poziom i pełnić nadal ważną rolę. Dlatego właśnie ustawodawca przewidział, że ustawy nie stosuje się do szkół wyższych i wyższych seminariów duchownych prowadzonych przez kościoły i związki wyznaniowe, z wyjątkiem KUL, a następnie podkreślił w art. 235 ustawy z 14 czerwca 1991 r. o finansowaniu Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, że ta uczelnia otrzymuje dotacje z budżetu państwa na zasadach określonych dla uczelni publicznych. Zrównał w tym zakresie KUL z pozostałymi uczelniami publicznymi właśnie po to, aby taką możliwość zagwarantować KUL i w pewnym sensie to zabezpieczyć również w tej inności uczelni, która jest potrzebna.</u>
<u xml:id="u-40.3" who="#PodsekretarzstanuwKPRPAndrzejDuda">Jeżeli założeniem ustawodawcy było to, żeby zrównać KUL z uczelniami publicznymi, zapis o tym, że udziela się środków budżetowych tej uczelni z wyjątkiem finansowania kosztów środków trwałych w budowie służących procesowi dydaktycznemu, jest po prostu niekonsekwencją i to trzeba usunąć, czyli chcemy faktycznie zrównać KUL z innymi uczelniami, które są uczelniami publicznymi właśnie w sensie finansowania, ale też pozwolić tej uczelni zachować jej inność, która – jak podkreślano w dyskusji – jest ważna i trzeba ją utrzymać. Proszę państwa posłów o poparcie projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Stwierdzam zakończenie pierwszego czytania. Wobec niezgłoszenia żadnych wniosków czy zastrzeżeń, w imieniu prezydium Komisji proponuję przejście do rozpatrzenia tekstu ustawy.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Nie ma sprzeciwu, wobec tego uznaję, że Komisja przyjęła ten wniosek.</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Czy są uwagi do tytułu projektu ustawy?</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PosełKrystynaŁybacka">Mam pytanie do Biura Legislacyjnego. Czy tytuł tej ustawy wyczerpuje dokonywane zmiany, ponieważ są to nie tylko zmiany w finansowaniu Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, ale także zmiany w art. 235 ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym?</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#LegislatorUrszulaSęk">Projekt zmienia tylko art. 1 ustawy o finansowaniu KUL, a więc tytuł jest jak najbardziej adekwatny do treści projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PosełKrystynaŁybacka">A co z art. 235 ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym?</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#LegislatorUrszulaSęk">W ramach ustawy o szkolnictwie wyższym nowelizowano także ustawę o finansowaniu KUL. W momencie wejścia w życie tej ustawy-matki ten przepis wszedł do tej ustawy i nie funkcjonuje odrębnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Rozumiem, że pani poseł uzyskała wyjaśnienie.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Czy są inne uwagi? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-46.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia tytułu ustawy? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-46.3" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Stwierdzam, że tytuł ustawy został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-46.4" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 1 ustawy. Czy są uwagi? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-46.5" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Czy są sprzeciwy wobec przyjęcia art. 1? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-46.6" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Stwierdzam, że art. 1 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-46.7" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Czy są uwagi do art. 2?</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#LegislatorUrszulaSęk">Mamy pytanie do strony rządowej. Ponieważ ustawa dotyczy pewnych kwestii finansowych, czy nie trzeba z ostrożności procesowej ustalić tu terminu wejścia w życie ustawy 1 stycznia 2009 r.?</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PodsekretarzstanuwMNiSzWGrażynaPrawelskaSkrzypek">Byłoby to korzystne ze względu na proces budżetowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Czy są uwagi do propozycji Biura Legislacyjnego?</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PosełAnnaZalewska">Zwracam uwagę, że jeżeli przyjmiemy taki zapis w art. 2, a podstawową intencją projektu jest umożliwienie korzystania przez KUL ze środków unijnych, to będziemy mieli kilka miesięcy opóźnienia w ubieganiu się o te środki.</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#PosełAnnaZalewska">Jeżeli chodzi o sprawy budżetowe, to wszystkie wnioski zgłaszane do budżetu już są złożone. Jeżeli KUL nie zgłaszał jakichś szczególnych potrzeb i to nie zaważy na budżecie roku 2009 to wydaje się, iż dla stworzenia możliwości bezpiecznego przygotowania się uczelni do występowania o środki unijne, proponowany w projekcie termin jest sensowniejszy.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PosełRenataButryn">Zgadzam się z tą wypowiedzią. W celu możliwie szybkiego aplikowania środków unijnych chcielibyśmy, np. jako miasto Stalowa Wola występować razem z KUL o ich przyznanie. Wprowadzenie innego terminu w art. 2 byłoby pewnym hamulcem na kilka miesięcy. Zawarty w projekcie ustawy zapis art. 2 jest bardzo korzystny. Nie wydaje się, aby to burzyło budżet państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PodsekretarzstanuwKPRPAndrzejDuda">Chciałbym podkreślić, że taka właśnie była intencja wnioskodawcy, aby tutaj dać możliwość szybszego aplikowania środków unijnych przez uczelnię i nie odkładać też możliwości na dalszy termin.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Rozumiem, że pani minister zgadza się z tą opinią.</u>
<u xml:id="u-53.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Czy ktoś chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie ma żadnych innych wniosków.</u>
<u xml:id="u-53.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Czy są sprzeciwy wobec przyjęcia art. 2 bez zmian? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-53.3" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Zakończyliśmy rozpatrywania artykułów projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-53.4" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Poddaję pod głosowanie całość projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-53.5" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Stwierdzam, że Komisja 24 głosami, przy braku przeciwnych i 2 wstrzymujących się przyjęła projekt ustawy bez poprawek.</u>
<u xml:id="u-53.6" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Mamy teraz wybrać posła sprawozdawcę. Proponuję, aby sprawozdawcą był pan poseł Tadeusz Sławecki.</u>
<u xml:id="u-53.7" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Czy są inne kandydatury?</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PosełSławomirKłosowski">Chciałbym zaproponować kandydaturę pana posła Lecha Sprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Czy kandydaci wyrażają zgodę?</u>
<u xml:id="u-55.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Stwierdzam, że obaj kandydaci wyrażają zgodę na kandydowanie.</u>
<u xml:id="u-55.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Zarządzam głosowanie. Kto z państwa posłów jest za przyjęciem kandydatury pana posła Tadeusza Sławeckiego?</u>
<u xml:id="u-55.3" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Stwierdzam, że tę kandydaturę poparło 14 posłów.</u>
<u xml:id="u-55.4" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Kto jest za przyjęciem kandydatury pana posła Lecha Sprawki?</u>
<u xml:id="u-55.5" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Stwierdzam, że tę kandydaturę poparło 10 posłów.</u>
<u xml:id="u-55.6" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Komisja przyjęła kandydaturę pana posła Tadeusza Sławeckiego na sprawozdawcę.</u>
<u xml:id="u-55.7" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Proponuję wyznaczyć Urzędowi Komitetu Integracji Europejskiej termin na zaopiniowanie projektu ustawy na dzień 10 września br.</u>
<u xml:id="u-55.8" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Czy jest zgoda? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-55.9" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Komisja przyjęła ten termin na zaopiniowanie projektu stawy przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-55.10" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Wyczerpaliśmy porządek dzienny.</u>
<u xml:id="u-55.11" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>