text_structure.xml 16.9 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełKazimierzMarcinkiewicz">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Gospodarki. Witam przedstawicieli trzech instytucji centralnych oraz resortów: gospodarki i finansów. Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie projektu ustawy budżetowej na rok 2002 w zakresie trzech części budżetowych: Urzędu Patentowego RP, Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji oraz Państwowej Agencji Atomistyki. Jeżeli nie usłyszę uwag do porządku obrad, uznam, że został on przyjęty przez obie Komisje. Uwag nie słyszę. W związku z tym przechodzimy do rozpatrzenia pierwszej z części budżetowych, które mamy zaopiniować dla Komisji Finansów Publicznych. Jest to część dotycząca Urzędu Patentowego RP. Proszę przedstawiciela Urzędu Patentowego RP o krótką prezentację projektu tej części budżetowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#DyrektorgeneralnyUrzęduPatentowegoRPTytusBorkowski">W części budżetowej dotyczącej Urzędu Patentowego, ujętej w projekcie budżetu państwa na rok 2002, dochody budżetowe proponowane są w wysokości 30 mln zł, co oznacza w stosunku do przewidywanego wykonania budżetu w tej części na rok bieżący wzrost o ponad 10 proc. Planowane wydatki mają wynieść 18.108 tys. zł, co stanowi kwotę 3,8 proc. niższą od przewidywanego wykonania planu wydatków w roku 2001. Na podkreślenie zasługuje fakt, że kwoty dochodów są wyższe od kwot wydatków o blisko 12.000 tys. zł. Są trzy podstawowe źródła dochodów Urzędu Patentowego RP. Są to opłaty wynikające ze zgłoszeń wynalazków i wzorów użytkowych oraz z tytułu ich ochrony. Jest to kwota ponad 29.000 tys. zł. Pozostałe źródła dochodów to wpływy ze sprzedaży wydawnictw oraz wpływy z usług poligraficznych, które łącznie stanowią około 1,5 proc. dochodów Urzędu. W roku przyszłym przewidywane jest zmniejszenie wydatków Urzędu o ponad 1.600 tys. zł, w tym wydatków na wynagrodzenia i pochodne. Następuje zmniejszenie o 8,3 proc. wydatków bieżących w stosunku do przewidywanego wykonania budżetu, a także o ponad 60 proc. zmniejszenie wydatków inwestycyjnych do poziomu zaledwie 800 tys. zł. To zmniejszenie pozwala na pokrycie wydatków bieżących. Poziom wynagrodzeń pozostaje w zasadzie bez zmian. Średnia płaca w roku 2002 pozostaje na poziomie 2266 zł. Stan zatrudnienia nie ulega zmianie. W projekcie budżetu zachowana jest kalkulacyjna liczba 360 etatów, jak w roku 2001. W grupie pozostałych wydatków bieżących po odjęciu od łącznej kwoty wydatków na wynagrodzenia pozostaje 4.073 tys. zł, a jest to zmniejszenie o ponad 400 tys. zł w stosunku do roku 2001. Po odliczeniu wydatków na gospodarstwo pomocnicze mamy do dyspozycji w grupie tych wydatków zaledwie 3123 tys. zł. Trzeba tu podkreślić, że w tym i w przyszłym roku mamy do uregulowania należności z tytułu eksploatacji dwóch budynków i opłaty za dostawy ciepła i energii elektrycznej. W gospodarstwie pomocniczym Urzędu pozostaje taka sama liczba etatów jak do tej pory, tzn. 40 osób przy średniej płacy 1346 zł. Dochody tego gospodarstwa są równe jego wydatkom. Na podkreślenie zasługuje fakt, że rok przyszły będzie pierwszym rokiem, w którym będziemy realizowali skutki ustawy o Prawie własności przemysłowej, która weszła w życie 22 sierpnia br. Ustawa wprowadziła wiele nowych rozwiązań, m.in. nadzór Naczelnego Sądu Administracyjnego nad decyzjami Urzędu Patentowego, a także spowodowała powołanie nowych jednostek organizacyjnych do rozpatrywania decyzji Izby Odwoławczej i spraw spornych. Na podkreślenie zasługuje fakt, że Urząd Patentowy znajduje się na ostatnim miejscu pod względem wysokości średnich wynagrodzeń w sferze budżetowej. To nie pomaga nam w realizacji naszych zadań. Trzeba podkreślić, że w roku 2002 przewidujemy zgłoszenia nowych wynalazków i wzorów patentowych w liczbie około 100.000. Jeżeli uwzględnimy fakt, że obecnie w Urzędzie znajduje się ponad 93.000 zgłoszeń, które są w różnych fazach badani, oznacza to, że mamy ponad 190.000 zgłoszeń, które powinny być rozpatrzone i załatwione w roku przyszłym. Jest to założenie maksymalne. W celu sprostania tym zadaniom powinniśmy mieć liczniejszą załogę.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#DyrektorgeneralnyUrzęduPatentowegoRPTytusBorkowski">Niestety, aktualna sytuacja budżetowa uniemożliwiła podjęcie starań o zwiększenie stanu zatrudnienia. Chcę zwrócić uwagę na to, że zwiększenie liczby zatrudnionych w Urzędzie Patentowym pozwala pośrednio na zwiększenie dochodów budżetu państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełKazimierzMarcinkiewicz">W imieniu podkomisji stałej do spraw budżetu i finansów naszej Komisji informuję, że podkomisja nie wnosi uwag do przedłożenia rządowego budżetu państwa w tej części budżetowej i proponuję przyjęcie pozytywnej opinii o przedłożeniu rządowym w tym zakresie. Czy są pytania lub uwagi do informacji o części budżetowej Urzędu Patentowego RP? Nie ma uwag. Czy ktoś zgłasza sprzeciw wobec propozycji wyrażenia pozytywnej opinii przez obie Komisje oraz przyjęcia bez uwag projektu budżetu Urzędu Patentowego RP w brzmieniu przedłożenia rządowego? Nie ma sprzeciwów. Stwierdzam, że wniosek o przyjęcie tej części budżetowej został przez obie Komisje zaaprobowany. Przechodzimy do punktu drugiego. Proszę o krótkie przedstawienie projektu budżetu państwa w części dotyczącej Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#DyrektorPolskiegoCentrumBadańiCertyfikacjiWojciechHenrykowski">Polskie Centrum Badań i Certyfikacji od 1 stycznia 2001 r. funkcjonuje w innej formule. Od tej daty z PCBC została wydzielona nowa jednostka organizacyjna - Polskie Centrum Akredytacji. Obecnie działami jako jednostka certyfikująca i szkoleniowa, z wyłączeniem spraw akredytacji. Na przychody Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji składają się dotacje z budżetu przeznaczone na inwestycje oraz wpływy ze sprzedaży własnych usług. Chciałbym podkreślić, że od roku 1997 wpłaty PCBC do budżetu przewyższają wielokrotnie dotacje uzyskiwane przez PCBC z budżetu. Na przykład w 2000 r. dostaliśmy 241 tys. zł, a odprowadziliśmy 6339 tys. zł. W roku bieżącym do października dostaliśmy 61 tys. zł, a odprowadziliśmy 4331 tys. zł. W projekcie budżetu na rok 2002 uzyskujemy 39 tys. zł dotacji, natomiast własne dochody planowane są w kwocie 19.230 tys. zł, tak więc łączne dochody wyniosą 19.269 tys. zł. Dochody PCBC uzyskuje przede wszystkim z badań i certyfikacji wyrobów i z certyfikacji systemów jakości. Wkrótce wydamy około 1000 certyfikatów systemów jakości i systemów zarządzania, które są wydawane dla polskich, a także dla zagranicznych firm. Mamy też dochody z prowadzenia szkoleń. PCBC jest członkiem organizacji międzynarodowych i wydaje certyfikaty międzynarodowe na systemy jakości oraz dla audytorów. W Polskim Centrum Badań i Certyfikacji pracuje 205 osób, w tym jest jedno stanowisko dyrektorskie. Średnia płaca wynosi 2238 zł. W przyszłym roku planujemy wydanie na inwestycje całej kwoty dotacji w wysokości 39 tys. zł oraz przewidujemy przeznaczenie 900 tysięcy zł ze środków własnych także na inwestycje. Wymaga tego przystosowanie naszej działalności do wymagań Unii Europejskiej, ponieważ z dniem 1 stycznia 2003 roku w Polsce będą już obowiązywały nowe dyrektywy w formie rozporządzeń Rady Ministrów. Będzie to obowiązywało także nasze jednostki. PCBC przygotowuje się do wypełnienia tych wymagań, a chodzi głównie o doposażenie laboratoriów. W przyszłym roku przewidujemy odprowadzanie do budżetu nadwyżki w wysokości 745 tys. zł i wpłatę podatku w wysokości 645 tys. zł, co stanowi łączną kwotę 1390 tys. zł przy dotacji, jaką otrzymamy, w wysokości 39 tys. zł. Mówimy o projekcie budżetu na rok 2002. Ale muszę tu zasygnalizować pewną sprawę. W przygotowywanym projekcie ustawy o zmianie organizacji administracji państwowej przewiduje się, że PCBC ma zostać zniesione w dniu 30 czerwca br., mimo że w ustawie o ocenie zgodności dotyczącej dostosowania polskiego systemu do wymagań Unii Europejskiej przewidziano datę 1 stycznia 2003 roku jako datę przekształcenia PCBC w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa. Jeżeli utrzymany zostanie termin 30 czerwca br., mogą powstać pewne problemy w postaci zamknięcia bilansu i otwarcia nowego bilansu, ponieważ będzie się to odbywało w połowie roku budżetowego i rozliczeniowego. Mam prośbę o zwrócenie uwagi na ten fakt.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełKazimierzMarcinkiewicz">Podobnie jak w przypadku Urzędu Patentowego, podkomisja stała do spraw budżetu i finansów nie wniosła uwag do przedłożenia rządowego projektu budżetu Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji na rok 2002. Czy są pytania bądź uwagi dotyczące przedłożonego projektu budżetu? Nie ma uwag. Wnioskuję o przyjęcie projektu budżetu Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji na rok 2002 według przedłożenia rządowego. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że obie Komisje przyjęły ten wniosek. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisje wyraziły pozytywną opinię o przedłożonym projekcie budżetu Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji na rok 2002. Przechodzimy do punktu trzeciego - rozpatrzenia projektu budżetu państwa w części dotyczącej Państwowej Agencji Atomistyki. Proszę o przedstawienie tego projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#WiceprezesPaństwowejAgencjiAtomistykiWitoldŁada">Państwowa Agencja Atomistyki, zgodnie z określonymi dla niej zadaniami w ustawie Prawo atomowe, zajmuje się ochroną radiologiczną w Polsce. Projekt budżetu Agencji składa się z dwóch części: jedna dotyczy ściśle finansowania zadań z zakresu ochrony radiologicznej, a druga obejmuje uiszczanie składek z tytułu przynależności Polski do organizacji międzynarodowych. W pierwszej części projektu budżetu na funkcjonowanie Agencji przewiduje się kwotę 6300 tys. zł. Przewiduje się pokrycie wydatków z tytułu 101 etatów rozliczeniowych. Średnia płaca przewidziana na rok przyszły ma wynieść 2745 zł. Jeżeli chodzi o zadania z zakresu ochrony radiologicznej kraju, mieszczą się tu kwoty związane z tzw. dofinansowaniem niektórych podmiotów działających na rzecz ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego. Ta dotacja przeznaczona jest głównie na zapewnienie bezpieczeństwa działalności ośrodka jądrowego w Świerku i w znacznie mniejszej części - na tzw. monitoring radiologiczny w Polsce i są to pieniądze na zadania realizowane w Centralnym Laboratorium Ochrony Radiologicznej. Na ten cel przeznaczonych jest 10.000 tys. zł i dodatkowo 962 tys. zł na inwestycje w tym zakresie. W drugiej części projektu budżetu Agencji, gdzie ujęte są kwoty na składki do organizacji międzynarodowych, przewiduje się wydatkowanie blisko 45.500 tys. zł, ale pokrywa to zaledwie ok. 65 proc. naszych należności. Brakuje nam na opłacenie składek ok. 25.000 tys. zł. Zgłaszaliśmy tę sprawę i rząd uznał, że trzeba zastanowić się w ciągu roku budżetowego, w jaki sposób pokryć te składki. Na razie przewidziana jest taka niepełna kwota. W projekcie budżetu Agencji jest jeszcze kilka drobnych pozycji, też niezupełnie związanych z naszą działalnością statutową, niemniej jednak realizujemy takie zadania z naszego budżetu, angażując do tego część pracowników. Są to m.in. świadczenia dla byłych pracowników Zakładów Produkcji Rud Uranu w Kowarach oraz dla żołnierzy przymusowo zatrudnianych w kopalniach rud uranu i na koszty obsługi tych świadczeń. Przeznacza się na to 1317 tys. zł. Mamy nadzieję, że ta kwota pokryje związane z tym wydatki, chociaż nie wiadomo, czy to wystarczy, ponieważ uprawnieni w wielu przypadkach kierują sprawy do sądu i po rozpatrzeniu przez sąd można dopiero zamknąć definitywnie wypłaty tych świadczeń. Ponieważ Państwowa Agencja Atomistyki nie prowadzi żadnej działalności, to dochody praktycznie obejmują tylko odsetki gromadzone na naszych rachunkach, które otrzymujemy w ramach lokat pieniężnych. Planujemy też odzyskać kwotę po rozliczeniu naszej placówki w Wiedniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełKazimierzMarcinkiewicz">Podobnie jak w przypadku dwóch omówionych już projektów budżetów, także w przypadku projektu budżetu Państwowej Agencji Atomistyki podkomisja stała do spraw budżetu i finansów nie wnosi uwag do projektu tego budżetu. Czy są pytania lub uwagi do tego przedłożenia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełSzymonGiżyński">Mam pytanie dotyczące bardzo ważnej pozycji w budżecie, a mianowicie finansowania zadań w zakresie bezpieczeństwa wykorzystania energii atomowej. Następuje zmniejszenie tej pozycji budżetowej o 30 proc. W ekspertyzie przygotowanej przez Biuro Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu jest taki wymowny cytat, że „nieprzewidziane są także wydatki na gospodarkę odpadami promieniotwórczymi i wypalonym paliwem jądrowym”. Czy nie spowoduje to wzrostu zagrożenia radiologicznego kraju i jak to wpływa na zagrożenie odpadami radioaktywnymi? Jak ocenia to Państwowa Agencja Atomistyki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełKazimierzMarcinkiewicz">Proszę o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#WiceprezesPAAWitoldŁada">Generalnie rzecz biorąc, budżet przyszłoroczny Agencji, podobnie jak w innych urzędach, jest zmniejszony w stosunku do budżetu roku bieżącego. W przypadku, na który zwraca uwagę pan poseł, na szczęście nie jest tak źle, ponieważ to zadanie zostało przeniesione do budżetu Ministerstwa Gospodarki z tego powodu, że obecny zakład Unieszkodliwiania Odpadów, który działa przy Instytucie Energii Atomowej, zgodnie z nową ustawą - Prawo atomowe, od 1 stycznia 2002 r. przechodzi pod nadzór Ministerstwa Gospodarki. W porozumieniu z Ministerstwem Gospodarki i Ministerstwem Finansów te środki przeniesione zostały do budżetu odpowiedniego przedsiębiorstwa będącego teraz w gestii ministra gospodarki. Tutaj nie ma zagrożenia spowodowanego niewykonaniem zadań czy brakiem pokrycia wydatków z tego tytułu. Obowiązki te zostaną wypełnione.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełKazimierzMarcinkiewicz">Znowu formułuję wniosek, aby przyjąć projekt budżetu Państwowej Agencji Atomistyki zgodnie z przedłożeniem rządowym. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że obie Komisje poparły ten wniosek i akceptują projekt tej części budżetowej. Sprzeciwu nikt nie zgłasza. Stwierdzam, że obie Komisje przyjęły projekt budżetu Państwowej Agencji Atomistyki na rok 2002. Proponuję przyjęcie następującej opinii Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Gospodarki dla Komisji Finansów Publicznych w sprawie projektu ustawy budżetowej na rok 2002. Po wysłuchaniu informacji przedstawicieli odpowiednich instytucji na temat projektów części budżetowych tych instytucji i w wyniku analizy materiałów uzupełniających i ekspertyz Komisje wnoszą o przyjęcie projektu budżetu państwa na rok 2002 w omówionych częściach budżetowych w brzmieniu przedłożeni rządowego. Czy są sprzeciwy wobec sformułowania takiej opinii? Nie ma sprzeciwów. Stwierdzam, że opinia w tym brzmieniu została przyjęta przez obie Komisje. Musimy jeszcze wybrać sprawozdawcę obu Komisji, który przedstawi i uzasadni naszą opinię w Komisji Finansów Publicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełFranciszekPotulski">Proponuję, abyśmy powierzyli to zadanie panu posłowi Kazimierzowi Marcinkiewiczowi. Pan poseł jest jednocześnie członkiem Komisji Finansów Publicznych i gdy będzie naszym sprawozdawcą, przedstawi opinię połączonych Komisji oraz jako członek Komisji Finansów Publicznych wyrazi też swój pogląd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełKazimierzMarcinkiewicz">Jeżeli nie ma sprzeciwu, uznam, że sprawozdawca został przez obie Komisje wybrany. Sprzeciwu nie słyszę. Dziękuję. Porządek dzienny został wyczerpany, zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>