text_structure.xml
9.81 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#">W dniu 10 kwietnia 1969 r. Komisja Zdrowia i Kultury Fizycznej, obradująca pod przewodnictwem posła Alicji Musiałowej (PZPR), wysłuchała informacji o realizacji dezyderatów Komisji uchwalonych w toku bieżącej kadencji Sejmu pod adresem Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele GKKFiT z przewodniczącym Komitetu — Włodzimierzem Reczkiem i zastępcą przewodniczącego — Leszkiem Bednarskim, wicedyrektor zespołu NIK — Henryk Zieleniewski oraz przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów i Urzędu Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#">Informację o realizacji dezyderatów Komisji przedstawił zastępca Przewodniczącego GKKFiT — Leszek Bednarski.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#">W okresie bieżącej kadencji Sejmu Komisja Zdrowia i Kultury Fizycznej skierowała do GKKFIT 23 dezyderaty. Koncentrowały się one wokół zagadnień związanych z rozwojem i poziomem usług w turystyce krajowej i zagranicznej, zagadnień wychowania fizycznego i sportu w szkołach, zabezpieczeniem bazy materialnej i środków finansowych dla potrzeb sportu, wychowania fizycznego i turystyki.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#">Znaczna część dezyderatów miała charakter długofalowy i realizacja ich wymaga dłuższego okresu czasu.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#">Zgodnie z dezyderatami Komisji — GKKFiT opracował program rozwoju turystyki zagranicznej na lata 1966-1970, obejmujący całokształt zagadnień związanych z organizacją i obsługą zagranicznego ruchu turystycznego. Program ten przewiduje koordynację poczynań resortu i władz administracji terenowej, właściwą rejonizację turystyki. Program jest realizowany, w niektórych szczegółowych sprawach podejmowane były uchwały KERM.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#">Dla zabezpieczenia rozwoju turystyki krajowej podjęto szereg kroków zmierzających do wzmocnienia koordynacyjnej roli nad narodowych. Powołano w 1966 r. koordynacyjny zespół centralny oraz zespoły wojewódzkie i powiatowe, działające przy prezydiach rad narodowych i zajmujące się przygotowaniem i kontrolą przebiegu sezonu turystycznego.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#">Podjęto wysiłki mające na celu zabezpieczenie potrzeb turystyki zmotoryzowanej; znacznie zwiększono ilość stacji benzynowych, rozbudowano punkty PZMot udzielające tzw. „pomocy drogowej”, rozszerzono sprzedaż drobnych akcesoriów samochodowych w stacjach benzynowych.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#">Przy podejmowaniu nowych inwestycji turystycznych szczególny nacisk położono na zabezpieczenie niezbędnych urządzeń wodociągowych i sanitarnych. Prowadzi się okresowe kontrole urządzeń sanitarnych na trasach turystycznych.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#">GKKFiT podjął szereg kroków mających na celu rozszerzenie bazy turystycznej poprzez wykorzystanie niektórych obiektów zabytkowych oraz nowych regionów turystycznych, np. powiatu żywieckiego.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#">Zgodnie z dezyderatem Komisji GKKFiT — podjął wspólnie z Ministerstwem Gospodarki Komunalnej szereg przedsięwzięć zmierzających do wzmocnienia kontroli nad organizacją i jakością kwater prywatnych oraz podnoszeniem poziomu usług w restauracjach hotelowych.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#">W myśl dezyderatów Komisji usprawnia się metody szkolenia kierowników wycieczek zagranicznych, wprowadzając do programu zagadnienia społeczno-polityczne i gospodarcze, kładąc nacisk na opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu organizacji i techniki obsługi oraz dobrą znajomość co najmniej jednego języka obcego.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#">Konsekwentnie realizowany jest plan rozwoju informacji turystycznej. Do 1970 r. przewidziane jest przeszkolenie wszystkich informatorów wojewódzkich ośrodków informacji turystycznej oraz znaczne zwiększenie nakładów wydawnictw informacyjnych oraz ilości tytułów wydawniczych.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#">Pomyślnie realizowany był dezyderat Komisji dotyczący pobudzania i wspierania czynów społecznych w zakresie budowy urządzeń sportowych. W latach 1966-1967 wartość obiektów wzniesionych czynem społecznym wyniosła łącznie ok. 632 mln zł, przy wkładzie środków własnych społeczeństwa wynoszących łącznie ok. 430 mln zł.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#">Na podstawie porozumienia międzyresortowego opracowane zostały wytyczne dotyczące organizacji wypożyczalni sprzętu sportowego dla młodzieży szkolnej.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#">GKKFiT podejmuje kroki, zmierzające do postulowanego przez Komisję umasowienia sportu szkolnego i akademickiego. Wzrasta liczba specjalistów wychowania fizycznego z wyższym wykształceniem (obecnie 8 tys.- osób) oraz absolwentów studiów nauczycielskich przygotowanych do prowadzenia zajęć wychowania fizycznego w szkołach (obecnie 6 tys. osób). Corocznie przeznacza się znaczne środki z Totalizatora Sportowego na inwestycje, kapitalne remonty i zakup sprzętu sportowego dla szkolnictwa.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#">Zgodnie z dezyderatem Komisji, wzmożona została kontrola nad działalnością klubów sportowych. W oparciu o ustalenia pokontrolne, GKKFiT nowelizuje i uzupełnia w miarę potrzeby normy i przepisy obowiązujące kluby.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#">Konsekwentnie realizowany jest dezyderat Komisji dotyczący rozszerzenia ruchu spartakiad. Wprowadzone w 1967 r. zmiany regulaminowe przyczyniają się do rozszerzenia i umocnienia tego systemu zawodów. Na piony sportowe nałożono obowiązek organizowania współzawodnictwa w skali masowej, przekształcono działanie akcyjne w długofalowe. Zrezygnowano z prowadzenia zawodów spartakiadowych w seniorskich kategoriach wieku, wprowadzając do ruchu spartakiadowego od roku 1969 młodzieżowe kategorie wieku. Jest to wyrazem polityki mającej na celu znaczne rozszerzenie selekcji talentów sportowych wśród młodzieży, jej szkolenie, większe włączenie terenowych ogniw w rozwój tej działalności.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#">Jak stwierdził wicedyrektor Zespołu NIK — Henryk Zieleniewski, przeprowadzone przez NIK i inne organy kontroli wycinkowe badania pozwalają na pozytywną w zasadzie ocenę trybu realizacji dezyderatów Komisji. Przypomnieć należy, że dotyczyły one spraw złożonych, których załatwienie wymaga wieloetapowego działania różnych resortów, działania realizowanego w dużej mierze siłami szeregu zainteresowanych stowarzyszeń i organizacji społecznych.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Pozytywna ocena trybu realizacji konkretnych dezyderatów nie oznacza, że na wszystkich odcinkach działania różnych resortów i organizacji podlegających koordynowaniu przez GKKFiT nastąpiła poprawa w oczekiwanych rozmiarach.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#">W dalszym ciągu niezadowalający jest poziom wychowania fizycznego w wielu szkołach, niski jest poziom higieny szkolnej, w większości szkół, zwłaszcza wiejskich, odczuwa się brak urządzeń i sprzętu do zajęć sportowych.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#">Zbyt mały postęp osiągnięto w dziedzinie poprawy stanu sanitarnego urządzeń służących turystyce i wypoczynkowi świątecznemu. Wyraźne zmiany na lepsze nastąpiły w zaopatrzeniu ośrodków turystyczno-wypoczynkowych zwłaszcza w artykuły spożywcze, w rozbudowie i usprawnieniu sieci usług i informacji turystycznej. Na dobrą ocenę zasługują koordynacyjne poczynania GKKFiT w zakresie organizacji zaopatrzenia i usług.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#">Nie osiągnięto oczekiwanego postępu w budowie i remontach stałej ogólnodostępnej bazy turystycznej. Przyczyny tego stanu rzeczy tkwią w zasadzie poza zakresem działania GKKFiT. Wiele zdziałano natomiast w dziedzinie organizacji tzw. małej gastronomii włącznie do eksploatacji kwater prywatnych, budowy urządzeń sportowych, bardziej celowego rozdziału dotacji budżetowej oraz środków Centralnego Funduszu Turystyki i Wypoczynku i Totalizatora Sportowego.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#">Przewodniczący GKKFiT — Włodzimierz Reczek stwierdził, że w realizacji trudnych i złożonych zadań, jakie przypadają Głównemu Komitetowi Kultury Fizycznej i Turystyki m.in. jako koordynatorowi poczynań w tej dziedzinie, ogromną rolę spełniła konstruktywna, życzliwa krytyka ze strony Komisji. Komisja niejednokrotnie zwracała uwagę resortowi na problemy, które uchodziły z pola jego widzenia w toku bieżącej działalności.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#">W ciągu minionych czterech lat zanotowano dalszy znaczny postęp w dziedzinie kultury fizycznej i turystyki, mimo istniejących jeszcze wielu braków i niedomagań. Zawdzięczać to należy w znacznej mierze wkładowi pracy Komisji sejmowej wyrażającemu się w obiektywnej kontroli i ocenie działania resortu.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#">Przewodnicząca Komisji poseł Alicja Musiałowa (PZPR) w imieniu posłów — członków Komisji pozytywnie oceniła współpracę kierownictwa resortu i jego aparatu, również terenowego. Współpraca ta była rzetelna i staranna i stanowiła pomoc dla posłów w ich działalności kontrolnej. Komisja zdaje sobie sprawę, że mimo wysiłków GKKFiT, uregulowanie wielu problemów nie było w pełni możliwe ze względu na narastające w ogromnym tempie potrzeby społeczne.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>