text_structure.xml
20.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#">W dniu 22 listopada Komisja Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego, obradująca pod przewodnictwem posła Bronisława Drzewieckiego (ZSL), rozpatrzyła projekty Narodowego Planu Gospodarczego na rok 1966 i podstawowe założenia planu na 1967 r. oraz projekt budżetu państwa na rok 1966 w części dotyczącej Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#">W obradach udział wzięli: przedstawiciele Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego z Ministrem Romanem Gesingiem i podsekretarzem stanu - Janem Grudzińskim, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów - Jan Dusza, wicedyrektor Zespołu NIK - Henryk Wronecki oraz przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#">Informację o założeniach projektu Narodowego Planu Gospodarczego na 1966 r. oraz o podstawowych założeniach planu na 1967 r. złożył Minister Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego - Roman Gesing.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">(Streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełJózefMacichowski">W dalszym ciągu obrad Komisja wysłuchała koreferatów, które przedstawili:</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełJózefMacichowski">poseł Stanisław Ceberek (ZSL) - w sprawie projektu budżetu Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełJózefMacichowski">Budżet Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego opracowany został w oparciu o nowe rozwiązania wynikające z wytycznych IV Plenum KC PZPR w sprawie nowych zasad gospodarki finansowej przedsiębiorstw przemysłowych i zjednoczeń, podziału akumulacji finansowej, systemu finansowania inwestycji itp.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PosełJózefMacichowski">Podstawowym źródłem dochodów budżetowych będą wpłaty z tytułu akumulacji finansowej przedsiębiorstw; wpłaty te stanowią 99,2 proc. dochodów resortu; utrzymują się one na poziomie przewidywanego wykonania w 1965 r. Na skutek założonych oszczędności nastąpić ma dalsza poprawa rentowności przemysłu z 18,8 proc. w 1965 r. do 19,6 proc. w 1966 r.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PosełJózefMacichowski">Wydatki resortu zaprojektowano na ogółem 609,5 mln zł, w tym wydatki na inwestycje - 400,8 mln zł. Wydatki inwestycyjne pokrywane z budżetu państwa maleją w porównaniu do 1965 r. o 752,7 mln zł. Wiąże się to bezpośrednio z wprowadzeniem nowego systemu finansowania inwestycji, który zostanie wprowadzony od stycznia 1966 r.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PosełJózefMacichowski">Wzrosną wydatki bieżące na odszkodowania łowieckie (co wiąże się ze zwyżką cen skupu zbóż), na parki narodowe oraz na potrzeby związane ze współpracą naukowo-techniczną z zagranicą. Ponadto przeznacza się większe niż w roku 1965 kwoty na szkolnictwo zawodowe, na stypendia dla uczniów oraz na fundusz postępu techniczno-ekonomicznego.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PosełJózefMacichowski">Ustalone zadania w zakresie akumulacji przedsiębiorstw leśnictwa i przemysłu drzewnego na 1966 r., zwłaszcza zadania w zakresie rentowności, będą wymagać bardzo poważnego wysiłku ze strony przedsiębiorstw i zjednoczeń.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PosełJózefMacichowski">Wydatki na szkolnictwo zawodowe, parki narodowe, akcję socjalną, fundusz postępu techniczno-ekonomicznego są ustalone na poziomie realnym i zabezpieczają wykonanie zadań rzeczowych w poszczególnych dziedzinach.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PosełJózefMacichowski">Poseł Jerzy Szukała (PZPR) - na temat projektu planu gospodarczego leśnictwa.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PosełJózefMacichowski">Plan przewiduje wzrost cięć grubizny iglastej i grubizny liściastej; rozmiary tych cięć są większe niż etat roczny. Większe aniżeli w 1966 r. będą cięcia grubizny w lasach państwowych w roku 1967. Biorąc pod uwagę, że resort systematycznie przekracza wskaźniki planu w dziedzinie wyrębu grubizny, należy stwierdzić, że projekt planu na rok przyszły budzi niepokój. Te przekroczenia wynikają z braku konsekwencji w realizowaniu programu oszczędności drewna oraz z niedostatecznej troski o racjonalne gospodarowanie zasobami drzewnymi. Założenia te są sprzeczne z wstępnymi założeniami projektu planu 5-letniego, które przewidywały spadek wyrębu grubizny. Czym należy wytłumaczyć ten wskaźnik wzrostu, jeśli zakłada się równocześnie stopniowe ograniczenie eksportu drewna?</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PosełJózefMacichowski">Wyrąb innych asortymentów drewna należy uznać za bardziej prawidłowy.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#PosełJózefMacichowski">Zalesienia i odnowienia sztuczne obejmą w 1965 r. areał, o 4,5 tys. ha mniejszy niż w roku gospodarczym 1964–65. Nie jest w pełni przekonywująca motywacja, że zmniejsza się powierzchnia nieużytków przeznaczonych do zalesień, istnieje bowiem jeszcze znaczny obszar tzw. zrobów zaległych i halizn, które powinny być jak najszybciej zalesione. Tymczasem roczne zadania zalesieniowe ulegają zmniejszeniu, a rosną w zakresie wyrębu.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#PosełJózefMacichowski">Prawidłowo ustalone zostały plany w dziedzinie zatrudnienia. Za bardzo pozytywne należy uznać zwiększenie liczby gajowych i leśniczych oraz personelu technicznego.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#PosełJózefMacichowski">Nie można uznać za słuszne zmniejszenie w 1966 r. nakładów inwestycyjnych na leśnictwo, tym bardziej, że potrzeby w tej dziedzinie są ogromne, a ich zaspokojenie przyniosłoby poważne efekty ekonomiczne.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#PosełJózefMacichowski">W związku z powyższym słuszne byłoby wystąpienie Komisji z wnioskiem do Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów o wprowadzenie poprawek do projektu Narodowego Planu Gospodarczego na rok 1966 i podstawowych założeń na rok 1967;</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#PosełJózefMacichowski">Należałoby zaproponować by:</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#PosełJózefMacichowski">- pozyskanie grubizny w lasach państwowych wyniosło w 1966 r. — 15 500 mln m3, a w 1967 — 15 400 tys. m3 (zamiast założonych w planie 15 800 mln m3);</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#PosełJózefMacichowski">- zalesienia i odnowienia sztuczne wykonać na obszarze 130 tys. ha w 1966 r., w tym w lasach państwowych na powierzchni 96 tys. ha (a nie jak planowano 91,5 tys. ha w lasach państwowych);</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#PosełJózefMacichowski">- dla polepszenia ogólnego stanu gospodarstwa leśnego i dalszej mechanizacji prac leśnych, przeznaczyć na inwestycje w leśnictwie w 1966 r. - 498 mln zł (zamiast planowanych 477,2 mln zł).</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#PosełJózefMacichowski">Poseł Józef Macichowski (PZPR) w sprawie planu gospodarczego, przemysłu drzewnego i celulozowo-papierniczego.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#PosełJózefMacichowski">Wartość produkcji globalnej przemysłu celulozowo-papierniczego i drzewnego wyniesie w 1966 r. — 39 742 mln zł, co oznacza wzrost w porównaniu w 1965 r. o 4,15 proc. Tempo wzrostu produkcji przemysłu drzewnego i celulozowo-papierniczego będzie więc wolniejsze od ogólnego tempa przyrostu wartości produkcji całego przemysłu krajowego. Świadczy to, że oba te przemysły nie nadążają za tempem rozwoju innych dziedzin gospodarki. Rozwój tych przemysłów jest uzależniony od krajowej, mocno nadwyrężonej bazy surowcowej oraz od możliwości importu surowca i półsurowców.</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#PosełJózefMacichowski">Szczególnej uwagi wymaga rozwój przemysłu tartacznego. Zadania, jakie stoją przed tym przemysłem wymagają niemal całkowitej przebudowy i rekonstrukcji tego najstarszego w Polsce przemysłu, przerabiającego ok. 8 mln m3 najcenniejszego surowca rocznie, a więc 50 proc. całego wyrębu. Przemysł tartaczny, odczuwa poważne trudności z kwalifikowaną kadrą inżynieryjno-techniczną. Inwestycje w dziedzinie przemysłu tartacznego są niezbędne, a ponadto szybko rentują się. Słuszne byłoby, zamiast rozpraszania środków i urządzeń mechanizujących pracę w licznych małych tartakach - kompleksowe wyposażenie w nowoczesne urządzenia wytypowanych zakładów. Nie zostało jak dotychczas dostatecznie rozwinięte zaplecze naukowo-technicznego przemysłu tartacznego.</u>
<u xml:id="u-2.22" who="#PosełJózefMacichowski">Słuszna jest polityka zmniejszenia eksportu papieru z 25 tys. ton do 15 tys. ton w 1966 r. oraz zmniejszenie eksportu papierówki o blisko 200 tys. m3. Projekt planu przewiduje wzrost importu papieru i tektury o 23 tys. ton. Wynika stąd, że w 1966 r. potrzeby rynku krajowego na papier i tekturę powinny być lepiej zaspokojone.</u>
<u xml:id="u-2.23" who="#PosełJózefMacichowski">Wprawdzie globalna produkcja przemysłu celulozowo-papierniczego z roku na rok wzrasta, jednak nie w takim stopniu jak to zakładają roczne plany. Toteż sprawą bardzo ważną jest terminowe realizowanie inwestycji w przemyśle celulozowo-papierniczym. Przemysł celulozowo-papierniczy pracując na granicy swych możliwości, mając napięte plany, nie ma możności wykorzystania czasu na planowane remonty i postoje. Nasuwa się wniosek, czy w tych warunkach można oczekiwać poprawy jakości papieru. Doświadczenia lat ubiegłych wykazują, że budownictwo nie nadąża z wykonywaniem planów, nawet na budowach posiadających priorytet; jak np. zakłady celulozowe w Świeciu. Wyłania się potrzeba wywarcia odpowiedniego nacisku na resort budownictwa.</u>
<u xml:id="u-2.24" who="#PosełJózefMacichowski">Dyskusja:</u>
<u xml:id="u-2.25" who="#PosełJózefMacichowski">Należałoby dążyć do rozszerzenia eksportu mebli, szczególnie do krajów kapitalistycznych. Wiele słusznej krytyki słyszy się pod adresem jakości opakowań produkcji krajowej. Słuszne byłoby rozważenie możliwości importu papieru do produkcji opakowań artykułów sprzedawanych za granicę. Na produkcję ołówków zużywa się obecnie rocznie około 4 tys. m3 drewna. Należałoby ograniczyć tę produkcję na rzecz wyrobu długopisów, ołówków technicznych itp. W 1966 r. ma być wyeksportowane około 800 tys. m3 tarcicy. Należałoby zastanowić się nad możliwościami zmniejszenia tego eksportu na rzecz wyrobów gotowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełLeonOlszewski">Słuszne jest zwiększenie nakładów na szkolnictwo, budowę internatów itp. Należy jednak dążyć do tego, by nakłady te zostały wykorzystane na budowę nowych obiektów, a nie na adaptację starych, nie zawsze przydatnych do tego celu pomieszczeń. Dotychczas bowiem leśnictwo było przeważnie „spadkobiercą” starych zniszczonych obiektów przekazywanych na szkoły i internaty.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełJanSabik">W projekcie planu 5-letniego należałoby uwzględnić budowę od dawna projektowanego technikum leśnego w Lesku, fabryki mebli w Strzyżowie koło Rzeszowa oraz składnicy drewna w Ustianowej w Bieszczadach.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełBronisławJuźków">Pozytywnym faktem jest zwiększenie dotacji na kolonie i przedszkola dla dzieci leśników. Niepokoi sprawa niedostatecznych nakładów na kapitalne remonty oraz poważne braki materiałowe w tej dziedzinie. Niezbędne jest ustalenie specjalnej puli materiałów na potrzeby leśnictwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełWładysławMatys">W planach perspektywicznych niedostatecznie uwzględnia się problem odnawiania lasów położonych w strefie zadymiania i zapylania przez przemysł. W woj. katowickim trzeba będzie odnowić 40 tys. ha lasów. Czy są na to przewidziane środki?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełWalentyKubica">Warunkiem rozszerzenia eksportu mebli i zdobycie dla nich nowych rynków uwarunkowane jest dalszym podniesieniem ich jakości i unowocześnieniem wzornictwa. Poważną rolę powinien tu odegrać Instytut Technologii Drewna.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PosełWalentyKubica">Oddanie do eksploatacji zakładu w Świeciu jest poważnie opóźnione. Zakupione maszyny, których termin gwarancyjny już upłynął, a fabryka nie jest uruchomiona.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PosełWalentyKubica">Na terenie lasów państwowych znajduje się znaczny obszar łąk i pastwisk, które przy dobrej gospodarce mogłyby zwiększyć bazę paszową, w praktyce jednak wydajność tych łąk z roku na rok maleje.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełJózefZuj">Resort przeznacza znaczne środki na ochronę pól uprawnych przed szkodami łowieckimi. Przynosi to efekty - z roku na rok szkody maleją. Należałoby rozważyć w związku z tym możliwość ograniczenia na niektórych terenach odstrzał zwierzyny, gdyż np. w woj. zielonogórskim stan jej niepokojąco się zmniejsza.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełEugeniaKowal">Przemysł celulozowo-papierniczy nie nadąża za potrzebami rynku krajowego. Należałoby zbadać, czy wykorzystuje się w pełni zdolności produkcyjne zakładów celulozowo-papierniczych. Należałoby powołać podkomisję, która zbadałaby stan produkcji celulozowo-papierniczej i gospodarki wyrobami tego przemysłu.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełLucynaAdamowicz">Na rynek wypuszczono pewną partię mebli z okleiną egzotyczną. Meble te cieszyły się wielką popularnością. Dostawy oklein skończyły się. Obecnie są trudności ze zbytem tych mebli, gdyż produkowane były one w kompletach, a pozostały tylko poszczególne sprzęty.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełLucynaAdamowicz">Dodatkowych wyjaśnień udzielił Minister Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego Roman Gesing.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PosełLucynaAdamowicz">Zmniejszenie wyrębu drewna jest uzależnione ściśle od rozbudowy przemysłu przerabiającego drewno gorszej jakości, drobnowymiarowe, odpady itp. O korzystnych zmianach w dziedzinie zużycia surowca drzewnego świadczy znaczny spadek zapotrzebowania różnych przemysłów i budownictwa na ten surowiec.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PosełLucynaAdamowicz">Resort systematycznie dąży do zmniejszenia eksportu drewna tartacznego.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#PosełLucynaAdamowicz">Zalesienia przeprowadza się na ponad 90 tys. ha, podczas gdy obszar, na którym dokonuje się wyrębu, nie przekracza rocznie 51 tys. ha. W kolejnym planie 5-letnim zakłada się całkowite zlikwidowanie zrębów zaległych, halizn i innych terenów, które powinny być zalesione.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#PosełLucynaAdamowicz">Przemysł meblarski dokonał znacznego postępu przestawiając swą produkcję na wyrób mebli nowoczesnych. Nadal dążyć się jednak będzie do wprowadzenia do produkcji nowych wzorów mebli uwzględniających gusta klientów oraz wymagania nowoczesnego budownictwa. Polskie meble zakupują obecnie m.in. NRF, Austria, Francja i Szwecja. Resort dąży do zdobycia sobie na tych rynkach odpowiedniej pozycji i pozyskanie nowych zagranicznych odbiorców.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#PosełLucynaAdamowicz">Podsekretarz stanu w Ministerstwie Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego - Jan Grudziński. Na niepełne wykonanie planu produkcji celulozy w bieżącym roku wpłynął przedłużający się rozruch celulozowni w Ostrołęce. Roczne plany przemysłu celulozowo-papierniczego są napięte, lecz w pełni realne. Deficyt papieru występuje obecnie i będzie odczuwany jeszcze przez kilka lat. W jednym 5-leciu sprawy zaopatrzenia kraju w materiały papiernicze - stanowiące artykuł powszechnego użytku nie da się rozwiązać.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#PosełLucynaAdamowicz">Komisja przyjęła projekt Narodowego Planu Gospodarczego Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego na rok 1966 oraz podstawowe założenia planu na 1967 r. przekazując do Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów wniosek w sprawie poprawek zaprojektowanych przez posła Jerzego Szukałę.</u>
<u xml:id="u-10.8" who="#PosełLucynaAdamowicz">O PROJEKCIE NARODOWEGO PLANU GOSPODARCZEGO NA 1966 ROK ORAZ O PODSTAWOWYCH ZAŁOŻENIACH PLANU NA 1967 ROK W CZĘŚCI DOTYCZĄCEJ LEŚNICTWA I PRZEMYSŁU DRZEWNEGO</u>
<u xml:id="u-10.9" who="#PosełLucynaAdamowicz">Informacja złożona przez Ministra Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego - Romana Gesinga na posiedzeniu Komisji Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego w dniu 22 listopada 1965 r.</u>
<u xml:id="u-10.10" who="#PosełLucynaAdamowicz">W roku gospodarczym 1965–66 rozmiar wyrębu drewna - grubizny w lasach państwowych wynieść ma 15,5 mln m3, co oznacza zmniejszenie wyrębu w stosunku do roku gospodarczego 1964–65 o około 570 tys. m3. Projektowany na 1965–66 rok gospodarczy rozmiar wyrębu jest jednak wyższy od tzw. etatu rębnego w grubiźnie iglastej o około 2 300 m3 i w grubiźnie liściastej o około 150 tys. m3 drewna. Cięcia sanitarne mają być przeprowadzone na obszarze około 45 tys. ha.</u>
<u xml:id="u-10.11" who="#PosełLucynaAdamowicz">Na rok 1966–67 przewiduje się wyrąb drewna - grubizny w ilości 15 850 tys. m3.</u>
<u xml:id="u-10.12" who="#PosełLucynaAdamowicz">Wywóz drewna z lasu wyniesie około 15 mln m3 z czego transportem własnym resortu leśnictwa 57,8 proc.</u>
<u xml:id="u-10.13" who="#PosełLucynaAdamowicz">Zalesienia i odnowienia sztuczne powinny byś przeprowadzone w 1965/66 roku gospodarczym na obszarze 91,5 tys. ha, co równa się 95 proc. powierzchni zalesionej w minionym roku gospodarczym. Obniżenie to nastąpiło głównie na skutek zmniejszenia się powierzchni nieużytków przeznaczonych do zalesienia.</u>
<u xml:id="u-10.14" who="#PosełLucynaAdamowicz">W planie na 1965–66 poziom zatrudnienia jest nieznacznie niższy od br. Wzrost nastąpi w grupie pracowników umysłowych zatrudnionych w terenowej służbie leśnej. Zatrudni się o 300 więcej gajowych, 250 pracowników inżynieryjno-technicznych, a 121 etatów przeznacza się na wzmocnienie obsady technicznych biur administracji leśnej.</u>
<u xml:id="u-10.15" who="#PosełLucynaAdamowicz">Plan produkcji globalnej przemysłu resortu leśnictwa i przemysłu drzewnego, liczony w cenach porównywalnych wzrośnie w 1966 r. o 3,7 proc. w porównaniu z 1965 r., tj. do 29.030 mln zł, a w roku 1967 do 30 390 mln zł. Podobnie jak i w latach ub. największą dynamikę rozwoju wykazują przemysł płytowy i meblarski. Produkcja płyt pilśniowych wzrośnie o około 18 proc. w 1966 r., a w 1967 o dalsze 9 proc. Wzrost produkcji nastąpi w wyniku pełniejszego wykorzystania zdolności produkcyjnych zakładów w Przemyślu i Czarnkowie. Jeszcze bardziej, bo o 19 proc. wzrośnie produkcja płyt wiórowych. Znacznie zwiększy się produkcja tzw. płyt uszlachetnionych, tj. laminowanych i lakierowanych.</u>
<u xml:id="u-10.16" who="#PosełLucynaAdamowicz">Produkcja mebli w kraju będzie wzrastała o około 9 proc. rocznie i osiągnie w 1966 r. wartość 9,8 mld zł, a w 1967–10,7 mld zł. 97 proc. produkcji - to meble nowoczesne.</u>
<u xml:id="u-10.17" who="#PosełLucynaAdamowicz">W niewielkim natomiast stopniu zwiększy się produkcja papieru i tektury. Łącznie produkcja tych materiałów zwiększy się w 1966 r. o 2,4 proc., a w 1967 - o 1,1 proc. Niewielki wzrost produkcji zostanie częściowo zrekompensowany zwiększonym importem.</u>
<u xml:id="u-10.18" who="#PosełLucynaAdamowicz">Eksport resortu leśnictwa i przemysłu drzewnego zmniejszy się z 427 mln zł dewizowych w br. do 412,3 mln zł dewizowych w r. 1966 i do 391 mln zł dewizowych w 1967 r. Nastąpi to przede wszystkim na skutek założonego do 1967 r. prawie całkowitego wyeliminowania eksportu papierówki, zmniejszenia eksportu tarcicy oraz papieru. Przy poważnym spadku eksportu surowców i półfabrykatów nastąpi równocześnie wzrost eksportu wyrobów gotowych, w tym szczególnie mebli, których sprzedaż wzrośnie w 1966 r. o prawie 20 proc.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>