text_structure.xml
48.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">Szanowni państwo, otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej. Witam przede wszystkim panie i panów ministrów. Posłów już dzisiaj witałam, mieliśmy dwa posiedzenia Komisji. Chciałam zaproponować, żeby każdy z posłów w dyskusji mógł zabrać głos do 3 minut, ewentualnie dopytując minutę. Chciałam też bardzo rygorystycznie podejść do wypowiedzi pań i panów ministrów, sugerując żeby było to nie więcej niż 3 minuty. Oczywiście może być mniej, nie ma problemu, ale rząd reprezentowany jest dzisiaj przez 9 ministrów. Oczywiście później będzie też czas na pytania, więc państwo i tak będą mieli czas, żeby się wypowiedzieć tam, gdzie będzie potrzeba. Czy jest sprzeciw wobec takiego procedowania? Nie słyszę. Czy są jakieś uwagi do porządku obrad? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">Stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty. W związku z tym przechodzimy do rozpatrzenia punktu pierwszego, czyli Informacji o pracach legislacyjnych związanych z wdrożeniem dyrektyw, których termin transpozycji już upłynął lub upływa w ciągu najbliższych trzech miesięcy (stan na dzień 21 lutego 2013 r.). Przypominam, iż zgodnie z art. 18 ust. 4 ustawy z dnia 8 października 2010 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, Rada Ministrów jest zobowiązana przedstawić Sejmowi i Senatowi powyższą informację nie rzadziej niż raz na 6 miesięcy. Informacja będącą przedmiotem dzisiejszych obrad została przekazana Komisji w dniu 12 marca. Uprzejmie informuję, że prezydium Komisji w dniu 22 marca podjęło decyzję o niezapraszaniu na posiedzenie Komisji przedstawiciela Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej oraz Ministerstwa Sprawiedliwości. Zgodnie z informacją przygotowaną przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych, ministerstwa te przekazały już odpowiednie projekty ustaw do Sejmu.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">Rząd jest reprezentowany przez państwa ministrów i proponuję, żeby oddawać każdemu z ministrów po kolei głos. Jeśli będą pytania do konkretnych ministrów, to wtedy proszę się zgłaszać po wypowiedzi każdego z nich. Oczywiście nic się nie stanie, jak nie będzie żadnych pytań. Bardzo proszę pana ministra Macieja Szpunara, MSZ.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychMaciejSzpunar">Dziękuję, pani przewodnicząca. Wysoka Komisjo, jak pani przewodnicząca wspomniała, jest to obowiązek wynikający z art. 18 ust. 4 ustawy kooperacyjnej. Przedłożony dokument wskazuje dyrektywy, które nie zostały jeszcze implementowane lub których termin implementacji upływa w najbliższym czasie oraz resorty wiodące przy każdym z unijnych aktów prawnych.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychMaciejSzpunar">Informacja przygotowana jest w oparciu o trzy dokumenty. Pierwszy to dokument zatytułowany „Informacja na temat stanu wdrożenia dyrektyw unijnych i zobowiązań legislacyjnych wynikających z orzeczeń Trybunału oraz uwag Komisji […]” i jest to dokument przedkładany, co najmniej raz na miesiąc pod obrady Komitetu do Spraw Europejskich. Po drugie, są to dane pochodzące z Bazy Notyfikacji Krajowych Środków Wykonawczych, która służy oficjalnej notyfikacji aktów prawnych danego państwa członkowskiego Sekretariatowi Generalnemu Komisji Europejskiej. Trzeci dokument, w odniesieniu do dyrektyw, których termin implementacji nie upłynął, to jest tzw. elektroniczny system transpozycji prawa europejskiego i tam możemy stwierdzić, jaki jest etap prac w odniesieniu do dyrektyw, których termin upłynie w ciągu najbliższych trzech miesięcy.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychMaciejSzpunar">Materiał uwzględnia stan na 21 lutego, w zestawieniu są 32 dyrektywy, w tym 26 których termin implementacji upłynął i 6 których upływa w ciągu najbliższych trzech miesięcy. Co do przyczyn opóźnień aktualnego stanu prac nad projektami rozporządzeń wykonujących prawo unijne, szczegółowe informacje posiadają odpowiednie osoby. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">Bardzo dziękuję, panie ministrze. Teraz poproszę panią minister Małgorzatę Olszewską, podsekretarza stanu w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiMałgorzataOlszewska">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca. Wysoka Komisjo, zaprezentuję informację na temat stanu prac nad projektami rozporządzeń do ustawy – Prawo pocztowe. Sytuacja wygląda w taki sposób, że dyrektywa pocztowa została w większości implementowana w ustawie – Prawo pocztowe, którą podpisał Prezydent 27 grudnia ubiegłego roku. Natomiast dla pełnej implementacji dyrektywy Komisja wymaga od nas rozporządzeń i są to trzy rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji. Pierwsze w sprawie prowadzenia przez operatora wyznaczonego do świadczenia usług powszechnych rachunkowości regulacyjnej i kalkulacji kosztów usług powszechnych, drugie w sprawie kalkulacji kosztu netto obowiązku świadczenia usług powszechnych i trzecie w sprawie metodologii ustalania maksymalnych rocznych poziomów opłat za usługi powszechne.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiMałgorzataOlszewska">Prawo pocztowe przyjęte przez Sejm określa ramy i podstawy prawne dla tychże aktów wykonawczych. Koncentrują się one przede wszystkim na mechanizmie finansowania kosztu netto i z tego powodu dosyć szeroko konsultowaliśmy projekty, przede wszystkim z Pocztą Polską, z Ministerstwem Finansów i z Rządowym Centrum Legislacji. Stan prac na dzisiaj wygląda tak, że mamy już uzgodnione projekty z MF, czekamy na ostatnie uwagi RCL i przewidujemy, że ostateczne uzgodnienie uwag nastąpi nie później niż do 10 kwietnia. Celem przyśpieszenia prac przekazaliśmy również prośbę do RCL, żeby już po uwzględnieniu wszystkich uwag projekty te uzyskały zwolnienie z Komisji Prawniczej. Dokładamy wszelkich starań, żeby wyznaczony nam przez MSZ termin notyfikacji aktów, czyli 10 maja został przez nas dotrzymany. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">Bardzo dziękuję, poproszę pana ministra Jacka Dominika, MF.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówJacekDominik">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca. Wysoka Komisjo, w porównaniu z materiałem, który został państwu przekazany odnośnie 5 dyrektyw będących w trakcie wdrażania nastąpiła dosyć istotna zmiana.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówJacekDominik">Po pierwsze, jeżeli chodzi o dyrektywę nr 2009/110/WE w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności przez instytucje pieniądza elektronicznego oraz nadzoru ostrożnościowego nad ich działalnością to stosowny projekt ustawy został przyjęty przez Radę Ministrów w kwietniu i zostanie w najbliższych dniach skierowany do dalszych prac.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówJacekDominik">Jeżeli chodzi o dyrektywę 2010/43/UE w zakresie wymogów organizacyjnych, konfliktów interesów, prowadzenia działalności, zarządzania ryzykiem i treści umowy pomiędzy depozytariuszem a spółką zarządzającą, to projekt rozporządzenia jest na końcowym etapie uzgodnień międzyresortowych i powinien w kwietniu zostać skierowany do podpisu Ministra Finansów.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówJacekDominik">Następnie, dyrektywa Komisji 2010/44/UE w zakresie niektórych przepisów dotyczących łączenia funduszy, modeli funduszy podstawowych i powiązanych oraz procedury powiadamiania, tutaj wskazane są cztery rozporządzenia jako akty implementujące, z czego pierwszy został skierowany w tym tygodniu do podpisu Ministra Finansów, a pozostałe trzy są już podpisane i czekają na publikację.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówJacekDominik">Jeżeli chodzi o dyrektywę 2010/24/UE w sprawie wzajemnej pomocy przy odzyskiwaniu wierzytelności dotyczących podatków, ceł i innych obciążeń, projekt ustawy jest skierowany na Komitet Stały RM po uzgodnieniach z RCL. Większym problemem była sama forma implementacji niż treść, więc w tym momencie, kiedy te kwestie już zostały rozwiązane, powinno być to bardzo szybko przyjęte.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówJacekDominik">Kolejna to dyrektywa 2010/73/UE, dotycząca oferty publicznej. Ustawa została już podpisana przez Prezydenta 27 marca 2013 r. i czeka na publikację. Ostatnia dyrektywa Rady, 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania i uchylająca dyrektywę z 1977 r. również zostanie w najbliższych dniach skierowana na Komitet Stały RM, jest już po uzgodnieniach międzyresortowych. Także jest dosyć istotny postęp i w ciągu najbliższych kilku tygodni większość z tych dyrektyw praktycznie będzie już implementowana albo ustawy trafią do Sejmu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">Dziękuję. Czy są pytania do pana ministra? Nie słyszę. Właśnie nie zapytałam – czy do pani minister Olszewskiej były jakieś pytania? Bo ustaliliśmy, że będą po każdym wystąpieniu. Też nie ma.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">Pan minister Marek Ratajczak, MNiSW.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoMarekRatajczak">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, jeśli chodzi o resort nauki i szkolnictwa wyższego, to chodzi o dyrektywę 2010/63/UE w sprawie ochrony zwierząt wykorzystywanych dla celów naukowych, która zastąpiła dyrektywę z 1986 r. na której to oparta jest obowiązująca od 2005 r. polska ustawa o doświadczeniach na zwierzętach. Szczegółowa analiza dyrektywy wykazała, że nie jest możliwa nowelizacja ustawy, tylko konieczne jest przygotowanie nowej ustawy związanej z ochroną zwierząt laboratoryjnych. Dnia 12 marca ostatecznie przyjęte zostały założenia do ustawy przez RM i tak szybko, jak tylko będzie to możliwe przygotowana zostanie ustawa, aby mogła być dalej procedowana. Tyle w tej sprawie, dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">Bardzo dziękuję. Czy są pytania do pana ministra? Nie słyszę. Mam tylko prośbę, żeby wyłączyć mikrofon, który się tam obok pana posła świeci. Dziękuję bardzo. Pan minister Tomasz Tomczykiewicz, MG.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTomaszTomczykiewicz">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, MG pracuje nad wdrożeniem kilku dyrektyw, m.in. nad pełnym wdrożeniem dyrektyw 2009/28/WE, 2009/73/WE i 2009/72/WE, czyli regulacji w zakresie trzeciego pakietu energetycznego oraz energetyczno-klimatycznego. Służyć temu ma pakiet projektów ustaw energetycznych, tzw. czteropak energetyczny, w tym Prawo energetyczne, Prawo gazowe, Prawo o odnawialnych źródłach energii oraz ustawa wprowadzająca. Te trzy projekty skierowane zostały do uzgodnień przez Komitet Stały RM. Jednocześnie, w związku ze skargami w trakcie procedowania jest projekt zwany małym trójpakiem, który przedłożyli posłowie Platformy Obywatelskiej. Jest on po pracach w podkomisji i w najbliższym czasie, prawdopodobnie we wtorek będzie do niego stanowisko rządu i następnie Komisja Gospodarki będzie procedowała projekt przygotowany i przyjęty przez podkomisję. Mam nadzieję, że po długich dyskusjach jakie się toczyły, prace pobiegną szybko i sprawy związane ze skargami KE zostaną rozstrzygnięte.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTomaszTomczykiewicz">Oprócz spraw odnawialnych źródeł energii, dyrektywa 2009/28/WE zawiera przepisy dotyczące biopaliw, które mają być wdrożone do polskiego porządku prawnego poprzez nowelizację ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Ustawa została skierowana do uzgodnień przez Komitet do Spraw Europejskich. Kolejna jest dyrektywa 2009/30/WE – część przepisów została już wdrożona wcześniej, pełną implementację ma zapewnić projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw, który jest obecnie uzgadniany w ramach Komitetu Stałego RM. W celu rozstrzygnięcia złożonych kwestii dotyczących podmiotów zagranicznych został przekazany do rozpatrzenia przez Radę Legislacyjną.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTomaszTomczykiewicz">Wdrożenie z kolei przepisów dyrektywy 2009/119/WE zostanie dokonane poprzez ustawę o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz niektórych innych ustaw, której projekt zostanie w najbliższych dniach przekazany do rozpatrzenia przez Komitet do Spraw Europejskich.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTomaszTomczykiewicz">Z kolei dyrektywa 2011/65/UE będzie implementowana rozporządzeniem Ministra Gospodarki w sprawie zasadniczych wymagań dotyczących ograniczenia stosowania niektórych niebezpiecznych substancji w sprzęcie elektrycznym i elektronicznych. Projekt znajduje się obecnie w konsultacjach międzyresortowych i społecznych. Opóźnienia transpozycji wynikały z wątpliwości dotyczących właściwej podstawy prawnej.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTomaszTomczykiewicz">Dyrektywa 2011/7/UE jest już w pełni wdrożona. Ustawa o terminach zapłaty w transakcjach handlowych została opublikowana w dniu 22 marca br. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">Dziękuję. Czy są pytania do pana ministra? Pan poseł Szyszko.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełJanSzyszko">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca. Wysoka Komisjo, panie ministrze. Pierwsza ustawa, transponująca dyrektywę nr 28 z 23 kwietnia 2009 r. to jest ustawa sensu stricte pakietu klimatyczno-energetycznego. Pakiet został przyjęty w 2008 r. i rząd zobowiązał się, że do 5 grudnia 2010 r. ustawa będzie gotowa. Czym jest spowodowane to, że opóźnienie wynosi już prawie 2,5 roku? To jest ustawa pakietowa, pakiet funkcjonuje, a do tej pory dyrektywa nie jest wdrożona. Czym to jest spowodowane?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">Czy są jeszcze jakieś pytania do pana ministra? Bardzo proszę o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#SekretarzstanuwMGTomaszTomczykiewicz">Jak wiemy, w ramach trzech niewdrożonych dyrektyw piszemy w zasadzie Prawo energetyczne od nowa. Inaczej, zastępujemy Prawo energetyczne trzema ustawami – Prawo energetyczne, Prawo o odnawialnych źródłach energii i Prawo gazowe. Ministerstwo przedłożyło stronie społecznej i opinii publicznej projekt w grudniu 2012 r. Prace, dyskusje trwają długo i jak wiedzą ci, którzy uczestniczyli w pracach nad małym trójpakiem, przed nami jeszcze dużo sporów. Jak siedzimy na sali sejmowej, tak są różne zdania i koncepcje na to, jaki w ostateczności ma być kształt tego trójpaku.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">Panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełJanSzyszko">Przepraszam bardzo, ale nie dowiedziałem się, czym w gruncie jest to spowodowane. To, że siedzimy i dyskutujemy to fajnie, tylko na czym polega główny problem? To są OZE – odnawialne źródła energii. Na czym polega główny spór, dlaczego to nie powstaje? To, że siedzimy i rozmawiamy, panie ministrze, to rozumiem, ale jest już 2,5 roku po terminie.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">Panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#SekretarzstanuwMGTomaszTomczykiewicz">Wydaję mi się, że z tego akurat powinien pan być zadowolony, jako przeciwnik pakietu klimatyczno-energetycznego, bo im dłużej będziemy wdrażać, tym z punktu widzenia polityki, którą pan popiera…</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełJanSzyszko">Panie ministrze, spuśćmy zasłonę milczenia na to, co pan powiedział.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#SekretarzstanuwMGTomaszTomczykiewicz">Im dłużej to robimy, tym lepiej. Pan być może nie uczestniczył w pracach Komisji, nie zna materii i nie widzi problemów jakie tam napotykamy. A chcemy stworzyć prawo, które będzie przede wszystkim dobre dla konsumenta i będzie skutkowało tym, że energia nie będzie drożała tak, jak niektórzy czarnowidze przewidywali. Przewidywali przecież, że w tym roku energia zdrożeje o 100%, a gołym okiem widać, że tak nie jest.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">Czy państwo podtrzymują chęć zabrania głosu? Pani poseł Zalewska.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosełAnnaZalewska">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisji, panie ministrze, ja jednak zasłony milczenia nie będę spuszczać, bo to frapujące, co pan minister mówi. Bardzo bym chciała wiedzieć, jakie są konsekwencje finansowe niewdrożenia każdej z tych dyrektyw, bo rozumiem, że MG jest przygotowane na taką ewentualność? Czy zostały wszczęte jakiekolwiek procedury, jeśli chodzi o zaskarżenie niewdrożenia tychże dyrektyw? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">Pan poseł Sellin.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PosełJarosławSellin">Panie ministrze, nie możemy być zadowoleni z braku projektów ustawy – Prawo o odnawialnych źródłach energii i ustawy o biopaliwach i biokomponentach ciekłych z bardzo prostego powodu. Nawet, jeśli mamy jakiś swój pogląd na ten temat, to nie wiemy, czym się wspierać. My nie wiemy, czego wy chcecie, jako rząd od 6 lat miłościwie nam panujący. A wiem np., że na rynku odnawialnych źródeł energii jest mnóstwo ciekawych, sensownych polskich inwestorów, którzy inwestują w elektrownie wodne i nie wiedzą, na czym stoją. Ich biznes jest po prostu strasznie niepewny przez to, że od tak długiego czasu czekają na ustawę w tej sprawie. Także pana odpowiedzi są wybitnie niesatysfakcjonujące, bo przynajmniej chcielibyśmy usłyszeć, gdzie jest oś sporu, jeśli jakikolwiek spór w rządzie się na ten temat toczy.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">Pan poseł Bauć.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PosełPiotrBauć">Mam pytanie natury trochę technicznej, ale ono przekłada się na pieniądze. Od kiedy zaczniemy płacić karę? To jest pierwsze pytanie. Drugie – czy w takim razie zdążymy w jakimś momencie finalizacji ustawy – bo myślę, że raczej powinno to nastąpić – przedtem wydłużyć termin? Czy minister Vicent-Rostowski zabezpieczył pieniądze na karę i w jakim dziale i paragrafie budżetu? Chcielibyśmy zobaczyć, jak został wykonany budżet.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">Dziękuję. Czy państwo posłowie mają jeszcze jakieś pytania do pana ministra Tomczykiewicza? Nie słyszę. Panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#SekretarzstanuwMGTomaszTomczykiewicz">Dziękuję bardzo. Nie będziemy płacić kar. Jak mówiłem na temat przepisów, które są niezbędne do wdrożenia, proces legislacyjny trwa i wkrótce będzie zakończony. Pan Sellin wspomniał o systemie wsparcia, który nie jest elementem wypełnienia dyrektyw. Dzisiaj system wsparcia budowy odnawialnych źródeł energii istnieje, a mówimy o procesie przygotowania zmiany systemu. Rozumiem i tu jest największy spór, bo oczywiście każde środowisko reprezentujące inną branżę – czy to wiatrową, czy fotowoltaiczną, czy biomasową, czy biogazową – każde walczy o to, żeby wsparcie było jak najbardziej przychylne dla nich. Zbudujemy taki system, który będzie najlepszy dla Polski i dla konsumenta energii elektrycznej, czyli najtańszy.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">Dziękuję. Przechodzimy do MRiRW, pani minister Krystyna Gurbiel. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiKrystynaGurbiel">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca. Wysoka Komisjo, we właściwości Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi są cztery dyrektywy, których termin transpozycji już minął. Pierwsze dwie są to dyrektywy dotyczące nasiennictwa – dyrektywa Komisji 2009/145/WE przewidująca pewne odstępstwa w odniesieniu do zatwierdzania populacji miejscowych i odmian warzyw tradycyjnie uprawianych w poszczególnych miejscach i regionach i zagrożonych erozją genetyczną oraz warzyw niemających wewnętrznej wartości dla plonów o przeznaczeniu handlowym, wyprodukowanych w celu uprawy w określonych warunkach, oraz wprowadzania do obrotu materiału siewnego tych populacji miejscowych i odmian. Druga dyrektywa, o której chciałabym od razu powiedzieć, bo one obie wdrażane są tą samą ustawą, to dyrektywa 2010/60/UE przewidująca pewne odstępstwa dotyczące wprowadzania do obrotu mieszanek materiału siewnego roślin pastewnych przeznaczanych do wykorzystania w ramach ochrony środowiska naturalnego. Dyrektywy zostały częściowo już wdrożone poprzez ustawę o nasiennictwie z 29 listopada 2012 r., która weszła w życie w styczniu br. Jeśli chodzi o resztę procesu wdrożenia, to służą temu trzy rozporządzenia. Dwa zostały podpisane, a więc prace zostały już zakończone. Trzeci czeka na zwolnienie z Komisji Prawniczej, także również jest na bardzo zaawansowanym etapie opracowywania.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiKrystynaGurbiel">Kolejna jest dyrektywa Parlamentu i Rady z 2009/128/WE ustanawiająca ramy wspólnotowego działania na rzecz zrównoważonego stosowania pestycydów. Dyrektywa została częściowo wdrożona poprzez ustawę o środkach ochrony roślin, która została podpisana przez pana prezydenta 27 marca br. Ponadto do jej wdrożenia potrzebne jest wydanie trzech rozporządzeń i jest już wniosek o zwolnienie ich z Komisji Prawniczej, także też są na końcowym etapie procesu legislacyjnego.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiKrystynaGurbiel">Czwarta dyrektywa, za którą odpowiada Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, to dyrektywa wykonawcza Komisji 2012/31/WE z 25 października zeszłego roku, która zmienia załącznik IV do wcześniejszej dyrektywy Rady z 2006/88/WE w odniesieniu do wykazu gatunków ryb podatnych na wirusową posocznicę krwotoczną oraz do wykreślenia wpisu dotyczącego zakaźnego zespołu owrzodzenia. Dyrektywa zostanie wdrożona poprzez zmianę ustawy o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt. W tej chwili sytuacja wygląda w ten sposób, że projekt zmiany ustawy został opracowany przez RCL. Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi otrzymał projekt 7 marca i w dniu 5 kwietnia zostanie on skierowany do konsultacji społecznych. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">Dziękuję. Czy są jakieś pytania do pani minister? Pan poseł Szyszko, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PosełJanSzyszko">Bardzo dziękuję. Pani wspomniała tu o ustawie o nasiennictwie, która jest powiązana z dyrektywami. Czy mogłaby mi pani minister powiedzieć w tej chwili, ile odmian genetycznie modyfikowanych roślin wprowadziliśmy do obrotu tą ustawą? W tym kontekście, że obrót jest równoznaczny z uwalnianiem, takie jest prawo w Polsce. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">Czy są jeszcze jakieś pytania do pani minister? Jeśli nie ma, to poproszę panią minister o udzielenie odpowiedzi. Chciałabym ewentualnie podpowiedzieć paniom i panom ministrom, że jeśli jest potrzeba to oczywiście mogą państwo poprosić o głos któregoś ze swoich współpracowników.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWKrystynaGurbiel">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca. Wysoka Komisjo, tak, ustawa, o której mówi pan poseł Szyszko rzeczywiście zmieniła wcześniejszy stan prawny, który był niezgodny z regulacjami unijnymi. W związku z tym dopuściła do obrotu genetycznie modyfikowane odmiany roślin, które są dopuszczone do obrotu zgodnie z regulacjami unijnymi. Przypomnę, że chodzi o odmiany kukurydzy i ziemniaka. Jeśli chodzi o liczbę tych odmian, która jest bardzo duża, poproszę panią dyrektor Surawską. Rzeczywiście, może pani dyrektor będzie w stanie z pamięci podać tę liczbę oraz o udzielenie pozostałych informacji, o które pytał pan poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">Bardzo proszę, pani dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#DyrektorDepartamentuHodowliiOchronyRoślinMRiRWMałgorzataSurawska">Pani przewodnicząca, szanowni państwo, w oparciu o art. 104 ustawy o nasiennictwie wprowadzone zostało rozporządzenie zakazujące stosowania odmian modyfikowanych genetycznie. To rozporządzenie zostało podpisane w dniu 28 stycznia i zakazuje stosowania wszystkich odmian modyfikowanych genetycznie, jakie są wpisane do katalogu wspólnotowego – dwóch gatunków, czyli kukurydzy MON 810 i ziemniaka Amflora. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">Pan poseł Szyszko.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PosełJanSzyszko">Przepraszam bardzo, ja to wiem. Nie pytam się o te dwa zakazy, tylko ile dopuszczono do obrotu pozostałych nasion roślin genetycznie modyfikowanych. Proszę mi tutaj nie mówić, bo tam są jeszcze nasiona soi, nasiona buraka, są oczywiście ziemniaki, jest również i bawełna. Ile wpuszczono, a ile teoretycznie zakazano? Teoretycznie zakazano dwa do stosowania materiału siewnego. A pytam się, ile doprowadzono do obrotu i zgodnie z polskim prawem również do uwalniania?</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">Pani minister czy pani dyrektor udzieli odpowiedzi? Ewentualnie możemy poprosić o odpowiedź na piśmie, jeśli dzisiaj będzie niewystarczająca. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#DyrektordepartamentuMRiRWMałgorzataSurawska">Pani przewodnicząca, szanowna Komisjo, pan poseł Szyszko pyta o dopuszczenia wszystkich odmian modyfikowanych genetycznie i w tej chwili na pewno nie będziemy w stanie udzielić na to odpowiedzi, ponieważ za kwestię dopuszczania do obrotu modyfikacji genetycznych odpowiadają trzy resorty: resort zdrowia, resort rolnictwa i resort środowiska. Ja mogę wypowiedzieć się tylko w kwestii kompetencji ministra rolnictwa. Minister rolnictwa odpowiada za odmiany dopuszczane do siewu, a w UE dopuszczone są odmiany tylko dwóch gatunków, jeszcze raz powtórzę, kukurydzy MON 810 i ziemniaka Amflora. Wszystkie odmiany tych dwóch gatunków są zakazane do stosowania w uprawach. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">Panie pośle. Pan poseł Szyszko.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PosełJanSzyszko">Bardzo króciutko. Znowu, poprosiłbym jednak o odpowiedź na piśmie. W tej sprawie złożyłem interpelację. Dostałem odpowiedź na interpelację, ale złą. W związku z tym wysłałem jeszcze raz interpelację. Bardzo bym prosił, żebyście państwo m.in. zajrzeli do katalogu wspólnotowego i może udzielili odpowiedzi, czy ten katalog jest aktualny, czy też nie. Skoro jest nieaktualny to znaczy, że Polska posługuje się całkowicie innym prawem. Pytam się jasno i prosto, m.in. o T25, na które też nie uzyskałem odpowiedzi. Możecie państwo już w tej chwili wejść, bo są iPady, ja was wprowadzę i powiecie mi, które można, a które nie można, które zabroniono. Dlatego, że cały szereg nasion jest zabronionych do siewu, a na niektóre wygasło upoważnienie i o to się bez przerwy pytam. Według mnie wprowadziliście do obrotu ponad 64 odmiany nasion genetycznie modyfikowanych. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">Dziękuję. Poprosimy o odpowiedź na piśmie, o pełną odpowiedź na interpelację również. Na tym kończymy w tym punkcie. MŚ, pani minister Beata Jaczewska, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŚrodowiskaBeataJaczewska">Bardzo dziękuję, pani przewodnicząca. Wysoka Komisjo, w MŚ nie dotrzymaliśmy terminów wdrożenia czterech dyrektyw UE. Dyrektywa 2009/31/WE w sprawie geologicznego składowania dwutlenku węgla i zmieniająca poprzednio obowiązujące przepisy. Projekt ustawy wdrażającej przepisy tej dyrektyw jest już po akceptacji Komitetu Stałego RM i został przekazany do rozpatrzenia przez RM. Dodam tylko, że nie tylko projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, ale jeszcze 7 projektów rozporządzeń wykonawczych będzie oznaczało pełną transpozycje dyrektywy.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŚrodowiskaBeataJaczewska">Druga dyrektywa – 2009/29/WE, zmieniająca dyrektywę wcześniej obowiązującą, w celu usprawnienia i rozszerzenia wspólnotowego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych. Projekt ustawy wychodzi w kwietniu z RCL, czyli jest na ukończeniu, będziemy rozpoczynać konsultacje międzyresortowe i społeczne.</u>
<u xml:id="u-44.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŚrodowiskaBeataJaczewska">Dyrektywa 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych (zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola). Projekt ustawy został zaakceptowany przez Komitet do Spraw Europejskich i będzie teraz rozpatrywany przez Komitet Stały, więc również stosunkowo zaawansowany etap prac rządowych.</u>
<u xml:id="u-44.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŚrodowiskaBeataJaczewska">Ostatnia to dyrektywa 2011/97/UE w odniesieniu do szczegółowych kryteriów składowania rtęci metalicznej uznanej za odpady, będzie transponowana dwoma rozporządzeniami – Ministra Środowiska i Ministra Gospodarki. Oba są w pilnym opracowywaniu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">Dziękuję. Pytania? Pani poseł Zalewska.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PosełAnnaZalewska">Bardzo dziękuję, pani przewodnicząca. Wysoka Komisjo, pani minister, mam dwa pytania i jeden komentarz. To nie taka duża radość, że projekt trafia do konsultacji międzyresortowych, bo mamy takie projekty ustaw i rozporządzeń, które są tam od dwóch lat. Ale życzę pani, żeby trwały one dużo krócej.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#PosełAnnaZalewska">Pytanie dotyczące projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, mianowicie w sprawie geologicznego składowania dwutlenku węgla oraz zmieniającej itd. Proszę powiedzieć, czy zostało to skorelowane ze wstępnymi dyskusjami w KE dotyczącymi raczej wycofywania się ze składowania dwutlenku węgla jako bardzo ryzykownego i kosztownego? Głośno się pewnie o tym na razie nie mówi, ale w Brukseli dyskutowaliśmy na ten temat, więc chciałabym wiedzieć, czy to co procedujemy i wdrażamy ma jednak związek z monitorowaniem i analizą inwestycji, które się rozpoczęły, a które prawdopodobnie zostaną przerwane jako niebezpieczne.</u>
<u xml:id="u-46.2" who="#PosełAnnaZalewska">Dyrektywa w celu usprawnienia i rozszerzenia wspólnotowego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych – znowu pytanie, na ile nasze przepisy i owa dyrektywa współgra z ostatnimi decyzjami, m.in. PE, który trochę oddaje władzę do jednoosobowego zarządzania uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych. Myślę, że musimy o tym pamiętać i jestem ciekawa, czy po prostu projekty odzwierciedlają dyskusje i plany. Ewentualnie, czy po prostu nie powinny zostać wstrzymane do ostatecznego rozstrzygnięcia na poziomie KE? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">Dziękuję. Pan poseł Szyszko.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PosełJanSzyszko">Dziękuję bardzo. Ja również mam pytanie, ale przez sympatię do pani minister i do resortu. Dotyczy ono również tej dyrektywy. Mianowicie, jak pani pamięta, my, jako Prawo i Sprawiedliwość, domagaliśmy się nawet referendum odnośnie składowania dwutlenku węgla w pokładach geologicznych. Zresztą domagaliśmy się też renegocjacji pakietu klimatyczno-geologicznego. Wtedy w uzasadnieniu pani mówiła, że z tej dyrektywy i w ogóle CCS wycofują się w Europie. Tak pani również to motywowała podczas debaty. Jak wygląda w tej chwili sytuacja właśnie z CCS? Bo widzę, że dyrektywa jest jednak procedowana dalej. I na czym polegają trudności? Podobnie, jak z pytaniem do pana ministra Tomczykiewicza – na czym w ogóle polega problem ze składowaniem, że tak długo się to ciągnie? Wprawdzie nie 2,5 roku, tylko 1,5 roku ale i tak długo.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#PosełJanSzyszko">Czyli pierwsza rzecz, czy rzeczywiście UE, wbrew temu co pani mówiła, powraca do tego i chce dalej to forsować, i drugie, z czego wynikają problemy z implementacją dyrektywy w formie ustawy na terenie naszego kraju? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">Nie widzę więcej zgłoszeń. Pani minister, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PodsekretarzstanuwMŚBeataJaczewska">Bardzo dziękuję. Zacznę od projektu ustawy zmieniającego Prawo geologiczne i górnicze. Szanowna Wysoka Komisjo, dlaczego trwa długo? Dlatego, że szukaliśmy w Polsce najlepszego sposobu na wdrożenie przepisów unijnych – najlepszego dla Polski. Zapewniam, że znaleziono takie rozwiązanie, bo przepisy unijne musimy wdrożyć. Państwo posłowie słusznie wskazują na ryzyko kar finansowych związanych z niewdrożeniem.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PosełAnnaZalewska">Ale Europa wycofuje się z tego.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PodsekretarzstanuwMŚBeataJaczewska">Oficjalnie nie. Ja tego pani poseł nie potwierdzę. Oficjalnie tak naprawdę nie ma żadnej decyzji o wycofaniu, jakkolwiek nasze rozumienie zawsze było takie, że jest to technologia nieefektywna, niesprawdzona i tak naprawdę niosąca ze sobą różne ryzyka. Zdecydowanie nie można jej określić jako opłacalnej ekonomicznie. Projekt ustawy, który jest procedowany, zabezpiecza rozwiązanie – powiedziałabym – równie rozsądne, jak wywołane przez pana posła przed chwilą rozwiązanie w ustawie o nasiennictwie. Tak bym chciała dzisiaj zreferować postęp tych prac.</u>
<u xml:id="u-52.1" who="#PodsekretarzstanuwMŚBeataJaczewska">Nie jesteśmy zwolennikami metody podziemnego składowania dwutlenku węgla, nigdy nie byliśmy i szukaliśmy bardzo długo takiej propozycji przepisów prawa polskiego, żeby z jednej strony pozostawać w zgodności z prawem UE, bo to wynika z samego członkostwa, a z drugiej strony żeby jak najlepiej zabezpieczyć interes zdrowotny, środowiskowy i ludzki w proponowanych rozwiązaniach. To jest pierwsza dyrektywa, którą chciałabym omówić.</u>
<u xml:id="u-52.2" who="#PodsekretarzstanuwMŚBeataJaczewska">Po drugie, państwo posłowie pytają o dyrektywę w sprawie handlu emisjami. To jest z kolei dyrektywa, która wprowadziła ze względu na pakiet klimatyczno-energetyczny tzw. trzeci okres rozliczeniowy emisji dwutlenku węgla i zasadę zbywania, nabywania, handlowania i wolnorynkowego obracania uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych na aukcjach. Projekt ustawy jaki opracowujemy teraz ma wdrożyć rozwiązanie, które umożliwi polskim przedsiębiorcom swobodne obracanie uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych na aukcji. Taki jest cel ustawy, z uregulowaniem wszystkich możliwych konsekwencji prawnych oraz praw i obowiązków przedsiębiorców i instytucji państwowych.</u>
<u xml:id="u-52.3" who="#PodsekretarzstanuwMŚBeataJaczewska">To, o co pyta pani poseł, to jest dyskusja równoległa. Tak naprawdę dyskusja, jaka toczy się dzisiaj w PE na temat wycofania części uprawnień do emisji CO2, po pierwsze nie jest zakończona, więc na przestrzeni dwóch tygodni PE podejmie decyzję. Przypominam, że mamy jeszcze dwa tygodnie, żeby próbować wpłynąć na tę decyzję. PE zadecyduje, jakie stanowisko przyjmie w stosunku do propozycji KE, która rzeczywiście chce aktywnie egzekwować przez siebie zdefiniowane własne uprawnienia administracyjne polegające na tym, że decyzją KE regulowana ma być pula ogólna uprawnień do emisji gazów cieplarnianych na rynku, czyli tych wszystkich, które w całej UE, we wszystkich krajach będą podlegały aukcjoningowi. W tym sensie, gdy mówimy tylko o wdrożeniu, są to projekty na pewno mające wspólny efekt w postaci efektu gospodarczego, ale w sensie prawnym one się nie stykają. Wdrożenie przepisów dyrektywy o systemie handlu emisjami umożliwi aukcjoning, określi prawa i obowiązki instytucji państwowych versus przedsiębiorcy.</u>
<u xml:id="u-52.4" who="#PodsekretarzstanuwMŚBeataJaczewska">Zresztą może powinnam w tym punkcie też podkreślić, że termin wdrożenia tej dyrektywy upłynął 31 grudnia ubiegłego roku. Nie jestem dumna, że mam ją opóźnioną, ale ze wszystkich dyrektyw, jakie miałam wcześniej, to jest jedna z tych, która z mojej perspektywy mi się naprawdę omsknęła, przepraszam za kolokwializm.</u>
<u xml:id="u-52.5" who="#PodsekretarzstanuwMŚBeataJaczewska">Parlament podejmie decyzję na temat tego, czy decyzją KE wycofane zostaną uprawnienia z rynku ogólnoeuropejskiego. Wtedy wpłynie na to cenę jednostkową uprawnienia i na to, jak w procesach inwestycyjnych czy długofalowym planowaniu strategicznym będą zachowywali się przedsiębiorcy. Natomiast nie będzie to miało wpływu i nie będzie miało zaczepienia na polskie przepisy, które w tym akurat zakresie wdrożą przepisy dyrektywy CCSowej. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">Pan poseł Szyszko.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PosełJanSzyszko">Pani minister, bardzo króciutko, ale ponieważ pani szerzej odpowiedziała, to jest szerszy problem, który chciałem poruszyć w sprawach generalnych. Po pierwsze, odnośnie CCS – nie jestem przeciwnikiem, powiedźmy sobie szczerze, i wiemy jakie Polska ma osiągnięcia. Ma największe osiągnięcia w zakresie CCS w Europie, a kto wie czy nie na świecie. Natomiast byłem przeciwny temu, żeby w Polsce składować CO2. Polską myśl techniczną do wykorzystania w Arabii Saudyjskiej czy w Norwegii bardzo mocno popieram. Chodziło mi o to, na czym polega problem, że nie możemy tej dyrektywy wprowadzić.</u>
<u xml:id="u-54.1" who="#PosełJanSzyszko">Za to drugi problem, który pani poruszyła, jest niezwykle skomplikowany i poważny. Mianowicie, co pani w tej chwili powiedziała, aukcjoning to nie jest nic innego jak duża renegocjacja pakietu klimatyczno-energetycznego. W związku z tym, jak pani świetnie wie, przegraliśmy jednak pierwszy proces naszego sporu. Państwo się słusznie domagali, żeby było więcej tzw. darmowych przydziałów. Przegraliśmy to przed Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości, nie jest to na szczęście jeszcze ostateczny wyrok.</u>
<u xml:id="u-54.2" who="#PosełJanSzyszko">Natomiast w tym całym układzie, pani przewodnicząca, chodzi mi również o to, że bardzo pomocne byłoby stanowisko, które mieliśmy zaakceptować w formie dezyderatu, ale ono się tutaj nie znalazło. Mianowicie na temat dokumentu, który przysłała nam Komisja odnośnie sprawozdawczości wykonania Protokołu z Kyoto. Wydaję mi się, że przyjęcie tego dezyderatu niezwykle wzmocniłoby również rząd przed następną rozprawą przed ETS. To było działanie między innymi z tą myślą. Stąd jest tu równocześnie pytanie, być może pani przewodnicząca odpowie na to w wolnych wnioskach, kiedy ten dezyderat przyjmiemy. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">Od razu odpowiem, ponieważ przyjęliśmy, jako prezydium Komisji, taki tryb, że prosiliśmy o ewentualne poprawki. Takie drobne, techniczne do nas wpłynęły i jutro na posiedzeniu prezydium o godz. 8.30 się tym zajmiemy i przyjmiemy ostateczny kształt. Na najbliższym posiedzeniu Komisji mam nadzieję to przyjmiemy. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-55.1" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">Pan minister Maciej Jankowski, MTBiGM.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuBudownictwaiGospodarkiMorskiejMaciejJankowski">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, spośród trzech dyrektyw wymienionych w informacji, pierwsza to dyrektywa ustanawiająca ramy dla homologacji pojazdów silnikowych, ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych dla tych pojazdów. Dyrektywa ta została całkowicie wdrożona 28 marca 2013 r., czyli już po dacie sporządzenia informacji. Przy następnym zestawieniu na pewno się już w nim nie znajdzie.</u>
<u xml:id="u-56.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuBudownictwaiGospodarkiMorskiejMaciejJankowski">Druga to dyrektywa zmieniająca załączniki II, V i VI do dyrektywy w sprawie interoperacyjności systemów kolei we Wspólnocie. Projekt ustawy wdrażającej dyrektywę został 2 kwietnia 2013 r. przekazany do rozpatrzenia przez RM. Myślę, że w najbliższym czasie przyjmie ona projekt i zostanie on skierowany do parlamentu. Trzecia z wymienianych dyrektyw to dyrektywa w sprawie charakterystyki energetycznej budynków i w tym wypadku projekt założeń został 29 marca skierowany pod obrady RM. Jeżeli zostanie przyjęty, to postępowanie będzie kontynuowane. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">Bardzo dziękuję. Czy są jakieś pytania do pana ministra? Nie słyszę. Poproszę panią Zofię Ulz, Ministerstwo Zdrowia, Główny Inspektorat Farmaceutyczny. Bardzo proszę, pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#GłównyinspektorfarmaceutycznywMinisterstwieZdrowiaZofiaUlz">Dziękuję bardzo. Szanowna pani przewodnicząca, szanowni państwo, uprzejmie informuję, iż stan wdrożenia dyrektyw unijnych przedstawia się następująco. Pierwsza dyrektywa, której termin transpozycji minął to dyrektywa Parlamentu i Rady 2010/84/UE w zakresie nadzoru nad bezpieczeństwem farmakoterapii. Stan na dzień dzisiejszy jest następujący: projekt nowelizacji ustawy – Prawo farmaceutyczne, która transponuje dyrektywę, został przyjęty przez Komitet Stały RM i 28 marca został wysłany do RCL celem rozpatrzenia przez Komisję Prawniczą. Termin został wyznaczony na 9–10 kwietnia.</u>
<u xml:id="u-58.1" who="#GłównyinspektorfarmaceutycznywMinisterstwieZdrowiaZofiaUlz">Następna jest dyrektywa PE i Rady 2011/62/UE, która wprowadza przepisy w zakresie zapobiegania wprowadzaniu sfałszowanych produktów leczniczych do legalnego łańcucha dystrybucji. Stan wdrożenia przedstawia się następująco: projekt został przyjęty przez Komitet do Spraw Europejskich oraz Komitet ds. Cyfryzacji RM. Oczekuje w tej chwili na przesłanie do rozpatrzenia przez Komitet Stały RM.</u>
<u xml:id="u-58.2" who="#GłównyinspektorfarmaceutycznywMinisterstwieZdrowiaZofiaUlz">Następny akt prawny to dyrektywa wykonawcza Komisji 2012/21/UE zmieniająca załączniki II i III do dyrektywy Rady 76/768/EWG dotyczącej produktów kosmetycznych w celu dostosowania ich do postępu technicznego. Jeżeli chodzi o etap prac legislacyjnych, to w dniu 25 marca br. Departament Prawny wystąpił do RCL z wnioskiem o zwolnienie z Komisji Prawniczej w/w projektu rozporządzenia, które transponuje dyrektywę. Przewidywany termin uzyskania podpisu to druga połowa kwietnia 2013 r.</u>
<u xml:id="u-58.3" who="#GłównyinspektorfarmaceutycznywMinisterstwieZdrowiaZofiaUlz">Jeszcze jedna dyrektywa, której termin transpozycji upłynie do dnia 30 czerwca to dyrektywa w sprawie wykonania umowy ramowej dotyczącej zapobiegania zranieniom ostrymi narzędziami w sektorze szpitali i opieki zdrowotnej. W tej chwili jest na etapie uzgodnień, 28 lutego odbyła się konferencja uzgodnieniowa. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">Bardzo dziękuję, pani minister. Czy są jakieś pytania? Nie słyszę. Zakończyliśmy dyskusję.</u>
<u xml:id="u-59.1" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">Stwierdzam, że Komisja przyjęła do wiadomości Informację o pracach legislacyjnych związanych z wdrożeniem dyrektyw, których termin transpozycji już upłynął lub upływa w ciągu najbliższych trzech miesięcy (stan na dzień 21 lutego 2013 r.).</u>
<u xml:id="u-59.2" who="#PrzewodniczącaposełAgnieszkaPomaska">Przechodzimy do punktu drugiego. Posiedzenia Komisji obędą się 17, 18 i 19 kwietnia. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać jeszcze głos? Dziękuję, zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>