text_structure.xml 45.6 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Otwieram 117. posiedzenie Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Witam państwa posłów, witam zaproszonych gości. W szczególności witam panią minister Iwonę Wendel, reprezentującą Ministra Infrastruktury i Rozwoju na naszym posiedzeniu.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Stwierdzam kworum a więc nasze obrady są prawomocne.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Pierwszym punktem jest przyjęcie porządku dziennego. Porządek dzienny obejmuje dwa punkty. Punkt pierwszy – rozpatrzenie informacji Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie stanu przygotowania Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój na lata 2014–2020 i punkt drugi – rozpatrzenie informacji Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie przygotowania Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014–2020.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Zaproponuję, żeby pani minister zreferowała te obydwa punkty razem a potem przeprowadzimy dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Chciałbym jednocześnie do tego porządku obrad w imieniu prezydium zgłosić wniosek o jego rozszerzenie o sprawy bieżące.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Otrzymali państwo posłowie materiały w formie pisemnej.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Czy są uwagi do porządku naszego posiedzenia?</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Nie widzę, nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">W związku z tym, jeżeli nikt z państwa nie wyrazi sprzeciwu, mogę stwierdzić, że porządek dzienny Komisja przyjęła.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Przystępujemy zatem do realizacji tego porządku.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Bardzo proszę panią minister Wendel o łączne zreferowanie obu tematów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyiRozwojuIwonaWendel">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyiRozwojuIwonaWendel">Witam państwa bardzo uprzejmie. Rozpoczynamy od Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Muszę przyznać, że od naszego ostatniego spotkania program ewaluował na skutek prac, które bardzo szeroko były prowadzone, zarówno jeżeli chodzi o zespół roboczy, specjalnie powołany do przygotowania tego programu (przypomnę, że w tym zespole współpracują z nami nasi główni partnerzy w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz w Ministerstwie Gospodarki, w regionach nasi eksperci oraz partnerzy gospodarczy i społeczni). W dniu dzisiejszym alokacja na ten program to jest 10 mld euro.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyiRozwojuIwonaWendel">Planowane są cztery osie merytoryczne, w tym programy Jedność Techniczna, Pomoc Techniczna.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyiRozwojuIwonaWendel">Za chwileczkę państwu pokażemy na prezentacji.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyiRozwojuIwonaWendel">Ja może przypomnę, co się stało w międzyczasie od naszego ostatniego spotkania, przypomnę, co się stało, jeżeli chodzi o formalne uzgadnianie projektu programu. Od maja do czerwca zeszłego roku odbyło się siedem konsultacji regionalnych tego programu. W tych konsultacjach wzięło udział około 800 osób, była bardzo żywa dyskusja, tak że te konsultacje miały wpływ na dzisiejszy kształt tego programu. Następnie obligatoryjne konsultacje społeczne, które trwały od 9 września do 14 października. W następnej kolejności – od 20 października do 13 listopada – konsultacje w ramach Międzyresortowego Zespołu do Spraw Programowania i Wdrażania Funduszy Strukturalnych i Funduszu Spójności Unii Europejskiej a następnie, w listopadzie, program poddawany był konsultacjom z zespołami roboczymi Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. W listopadzie uzyskaliśmy pozytywną opinię tej Komisji. Tak jak powiedziałam, cały czas odbywały się regularne spotkania zespołu roboczego oraz grup roboczych powołanych w ramach tego zespołu. W sumie odbyliśmy kilkanaście takich spotkań. Pracowaliśmy z ewaluatorem ex ante, pracowaliśmy także z Bankiem Światowym nad tym programem, więc to wszystko, co dziś jest widoczne w projekcie tego programu, jest naprawdę wspólną pracą wielu, wielu osób.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyiRozwojuIwonaWendel">Rada Ministrów przyjęła program 8 stycznia, 14 stycznia został razem z umową partnerstwa wysłany do Komisji Europejskiej a następnie, 6 marca, poprzez system informatyczny. Dlatego 6 marca, ponieważ system nie był przygotowany po stronie Komisji, dlatego w dniu, w którym był gotowy, czyli 6 marca, przesłaliśmy także elektronicznie ten program. Data jest ważna, dlatego że od tej daty biegnie obligatoryjny termin uzgadniania projektu programu przez Komisję Europejską. Obecnie trwają negocjacje umowy partnerstwa – przypomnę, to jest ten dokument strategiczny, który negocjuje każdy kraj członkowski z Komisja Europejską. Ten dokument wskazuje, w jaki sposób alokacja przyznana na kraj członkowski została rozdzielona między programy operacyjne, jakie są cele, jakie są główne kierunki wsparcia i główne zasady rządzące interwencjami w programach operacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyiRozwojuIwonaWendel">Mamy plan, żeby negocjacje umowy partnerstwa spróbować skończyć w maju i rozpocząć jednocześnie negocjacje nad programami operacyjnymi i chcielibyśmy je zakończyć przed przerwą wakacyjną, czyli w okolicach lipca, sierpnia i we wrześniu spróbować podpisać już porozumienie z Unią Europejską, jeżeli chodzi o realizację tego programu. To są wszystkie kluczowe daty.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyiRozwojuIwonaWendel">Teraz bardzo poproszę pana dyrektora Łatę, żeby szybciutko zaprezentował najistotniejsze zmiany, jakie nastąpiły od naszego ostatniego spotkania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#DyrektorDepartamentuKonkurencyjnościiInnowacyjnościwMIiRMarcinŁata">Dzień dobry państwu.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#DyrektorDepartamentuKonkurencyjnościiInnowacyjnościwMIiRMarcinŁata">Ja reprezentuję Departament Konkurencyjności i Innowacyjności w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju i pokrótce omówię założenia programu w kształcie, który został przesłany do Komisji Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#DyrektorDepartamentuKonkurencyjnościiInnowacyjnościwMIiRMarcinŁata">Głównym założeniem programu jest wspieranie innowacyjności i konkurencyjności polskiej gospodarki. Głównym wskaźnikiem, który chcemy realizować, jest zwiększenie nakładów na badania i rozwój, przy czym chcemy też dokonać zmiany w strukturze wydatków na B+R, generując wydatki prywatne, czy zachęcając przedsiębiorców do inwestowania w badania i rozwój.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#DyrektorDepartamentuKonkurencyjnościiInnowacyjnościwMIiRMarcinŁata">Trzy główne filary tego programu to właśnie wsparcie przedsiębiorstw w prowadzeniu działalności innowacyjnej. Siła ciężkości we wsparciu innowacji przesuwa się właśnie w tym kierunku, czyli idziemy przede wszystkim w dofinansowanie ryzykownych innowacyjnych przedsięwzięć przedsiębiorców, po to żeby generować nowe innowacyjne pomysły i technologie, podniesienie jakości interdyscyplinarności badań naukowych i prac rozwojowych. Bez tego nie będziemy mieli innowacji. W dalszym ciągu musimy wpływać na jakość polskiej nauki i prowadzonych badań. Robimy to po to, żeby zwiększyć stopień komercjalizacji badań i poziom umiędzynarodowienia zarówno polskiej nauki, jak i polskich przedsiębiorstw.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#DyrektorDepartamentuKonkurencyjnościiInnowacyjnościwMIiRMarcinŁata">Główni beneficjenci (to jest konsekwencją tego, o czym powiedziałem wcześniej) to przedsiębiorstwa, jednostki naukowe, konsorcja, instytucje otoczenia biznesu, pośrednicy, którzy wspierać będą nas i polskie instytucje w tworzeniu innowacyjnych rozwiązań.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#DyrektorDepartamentuKonkurencyjnościiInnowacyjnościwMIiRMarcinŁata">Krótko o częściach Programu Operacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#DyrektorDepartamentuKonkurencyjnościiInnowacyjnościwMIiRMarcinŁata">Programy operacyjne dzielą się na osie priorytetowe, one są wskazane na tym slajdzie.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#DyrektorDepartamentuKonkurencyjnościiInnowacyjnościwMIiRMarcinŁata">Pierwsza oś, w zasadzie stanowiąca trzon programu, to oś dotycząca prowadzenia prac badawczo-rozwojowych przez przedsiębiorstwa, gdzie chcemy ze środków publicznych dofinansowywać, współfinansować projekty innowacyjne przedsiębiorców.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#DyrektorDepartamentuKonkurencyjnościiInnowacyjnościwMIiRMarcinŁata">Druga oś skupia się na wdrożeniach innowacji. Wsparcie innowacji rozumiemy jako wspomaganie etapu wchodzenia na rynek, zwiększania produkcji po stworzeniu nowych rozwiązań. W tej osi planujemy wykorzystanie w większej mierze instrumentów finansowych, a więc instrumentów takich, które podlegać będą zwrotowi, będą mogły być wykorzystywane przez długie lata, nie tylko przez okres realizacji programu.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#DyrektorDepartamentuKonkurencyjnościiInnowacyjnościwMIiRMarcinŁata">Wsparcie otoczenia i potencjału innowacyjnych przedsiębiorstw – to trzecia oś programu. Wielokrotnie zwracano nam w trakcie konsultacji społecznych uwagę na to, że potrzebujemy takiego wsparcia profesjonalnych pośredników, którzy będą kojarzyli świat nauki ze światem biznesu i wspomagali procesy innowacyjne. Stąd chcemy znaczną część programu przeznaczyć na tego typu działania.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#DyrektorDepartamentuKonkurencyjnościiInnowacyjnościwMIiRMarcinŁata">Czwarta oś to zwiększenie potencjału naukowo-badawczego, a więc te działania najbardziej sprzyjające programom naukowym. Mimo najbardziej naukowego charakteru tej osi zawsze z tyłu głowy mamy przedsiębiorców i komercyjne wykorzystanie prowadzonych prac badawczych na uczelniach czy w instytutach badawczych.</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#DyrektorDepartamentuKonkurencyjnościiInnowacyjnościwMIiRMarcinŁata">W bardzo telegraficznym skrócie tak wyobrażamy sobie program, którego zakres szczegółowy w niedługim czasie będziemy negocjować z Komisją Europejską. Alokacja całkowita na program, tak jak wspomniała pani minister, to ponad 10 mld euro a więc jest to kwota bardzo istotna. Z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego przewidujemy ponad 8,5 mld euro dofinansowania.</u>
          <u xml:id="u-3.12" who="#DyrektorDepartamentuKonkurencyjnościiInnowacyjnościwMIiRMarcinŁata">Za te cztery osie będą odpowiadały instytucje pośredniczące. Wskazane zostały dwie instytucje pośredniczące do dwóch osi. Oś pierwsza a więc prowadzenie prac B+R przez przedsiębiorstwa oraz konsorcja naukowo-przemysłowe to Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Oś druga dotycząca wsparcia innowacji w przedsiębiorstwach i oś trzecia dotycząca instytucji otoczenia biznesu należą do odpowiedzialności Ministra Gospodarki a oś czwarta również do Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.</u>
          <u xml:id="u-3.13" who="#DyrektorDepartamentuKonkurencyjnościiInnowacyjnościwMIiRMarcinŁata">Szczegółowo pani minister przedstawiła informacje, które są przedstawione na tych slajdach. To był bardzo długi proces i bardzo ciekawy dochodzenie do tego kształtu Programu Operacyjnego, w jakim on został przekazany do Komisji Europejskiej. Sporo zmian w wyniku konsultacji nanosiliśmy do programu. Oprócz konsultacji, które właściwie prowadziliśmy dodatkowo, poza procedurami, które nas do tego zobowiązywały, przeprowadziliśmy ocenę oddziaływania nacisku na środowisko i ewaluację ex ante, która miała charakter partycypacyjny, to znaczy, że cały czas ewaluator ex ante towarzyszył nam w przygotowaniu programu.</u>
          <u xml:id="u-3.14" who="#DyrektorDepartamentuKonkurencyjnościiInnowacyjnościwMIiRMarcinŁata">Kolejnym dodatkowym elementem była współpraca z Bankiem Światowym. Tutaj po prostu chcieliśmy poznać praktyki i doświadczenia krajów, które we wspieraniu innowacyjności są o wiele bardziej zaawansowane i ta współpraca była bardzo owocna. Na negocjacje z Komisją Europejską Programu Operacyjnego właśnie oczekujemy. Spodziewamy się w niedługim czasie uwag Komisji Europejskiej do Programu. W tej chwili Komisja skupiła się na umowie partnerstwa, co ma pewien pośredni wpływ na Program Operacyjny Inteligentny Rozwój, ale w najbliższych tygodniach spodziewamy się właśnie rozmów z Komisją Europejską na ten temat.</u>
          <u xml:id="u-3.15" who="#DyrektorDepartamentuKonkurencyjnościiInnowacyjnościwMIiRMarcinŁata">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMIiRIwonaWendel">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMIiRIwonaWendel">Program Operacyjny Polska Wschodnia, tutaj prezentacja jest nieco bar dziej szczegółowa, bo pierwszy raz będziemy go prezentować na posiedzeniu tej Komisji. Harmonogram dotychczasowy przebiegu prac był bardzo podobny, w tych samych miesiącach działy się te same rzeczy, czyli konsultacje społeczne – od września do października. Tak, że w tamtym czasie oprócz konsultacji społecznych ustawowych przeprowadziliśmy pięć konferencji regionalnych w każdym z miast wojewódzkich Polski Wschodniej. Mamy, oczywiście, program zaopiniowany przez Międzyresortowy Zespół do Spraw Programowania, pozytywną opinię Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, strategiczne oddziaływanie na środowisko, czyli wszystkie dokumenty, które są wymagane w długotrwałym procesie.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzstanuwMIiRIwonaWendel">Ja chciałam tylko państwu powiedzieć, że Program Operacyjny Polska Wschodnia jest programem dodatkowym, dotyczy dodatkowego wzmocnienia makroregionu Polski Wschodniej, naszych najsłabiej rozwiniętych polskich województw po stronie wschodniej, a dlatego dodatkowym, że te województwa na równych prawach uczestniczą w alokacji w pozostałych programach operacyjnych na poziomie krajowym, jak również w alokacji rozdzielonej między regionalne programy operacyjne.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PodsekretarzstanuwMIiRIwonaWendel">Przypomnę, że w przyszłej perspektywie finansowej ta alokacja na regionalne programy operacyjne uległa znacznemu zwiększeniu. W styczniu program został przyjęty przez Radę Ministrów, wysłany do Komisji Europejskiej i podobnie jak w przypadku poprzedniego programu został za pośrednictwem systemu elektronicznego wysłany 6 marca i od 6 marca biegnie termin dla Komisji Europejskiej na rozpoczęcie negocjacji z krajem członkowskim nad kształtem tego programu. Alokacja na program wynosi ponad 2 mld euro, co podzielono na cztery merytoryczne osie. Dwie skierowane ku innowacyjności i przedsiębiorczości i dwie transportowe, jedna z nich kolejowa, ale tu już proszę panią dyrektor Pałasz o przedstawienie prezentacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#DyrektorDepartamentuProgramówPonadregionalnychwMIiRMonikaPałasz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#DyrektorDepartamentuProgramówPonadregionalnychwMIiRMonikaPałasz">Panie przewodniczący, szanowni państwo, króciutko na temat samego programu. Tak jak pani minister wspomniała, jest to dodatkowe wsparcie dla tego makroregionu. Finansowanie przewidziane wyłącznie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wartości 2,1 mld euro. Program został opracowany bazując na wcześniej przyjętej zaktualizowanej Strategii Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Polski Wschodniej, która przewidywała (czy określała) główne potencjały tego makroregionu widzianego w całości. Założyliśmy, że celem programu powinien być wzrost konkurencyjności i innowacyjności makroregionu Polski Wschodniej w dużym stopniu dlatego, że stwierdzono tam istotne deficyty w zakresie innowacyjności a także – dosyć niskiej wydajności produkcyjnej praktycznie we wszystkich regionach tego obszaru. Realizowany byłby on poprzez wsparcie innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstw, układów transportowych w miastach wojewódzkich i w ich obszarach funkcjonalnych i poprawę spójności wewnętrznej makroregionu.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#DyrektorDepartamentuProgramówPonadregionalnychwMIiRMonikaPałasz">Cztery osie merytoryczne, z których byłyby przekazywane środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz oś pomocy technicznej, o której już nie będę więcej mówiła.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#DyrektorDepartamentuProgramówPonadregionalnychwMIiRMonikaPałasz">Pierwsza oś innowacyjna Polska Wschodnia, której celem ma być zwiększenie aktywności przedsiębiorstw w zakresie B+R w zasadzie przewiduje dwa kierunki wsparcia.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#DyrektorDepartamentuProgramówPonadregionalnychwMIiRMonikaPałasz">Pierwszy dotyczący wsparcia przedsiębiorstw w zakresie realizacji kreatywnego modelu innowacji, czyli – tak naprawdę – chodzi o realizację innowacyjnych rozwiązań i ich wdrażanie przez przedsiębiorstwa oraz wsparcie ponadregionalnych projektów badawczo-rozwojowych w konsorcjach klastrowych.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#DyrektorDepartamentuProgramówPonadregionalnychwMIiRMonikaPałasz">Drugi kierunek wsparcia dotyczy wzmocnienia potencjału instytucji otoczenia biznesu czy raczej ośrodków innowacyjności niż prostych instytucji otoczenia biznesu, po to, żeby pobudzać tę innowacyjność i z drugiej strony świadczyć usługi na rzecz przedsiębiorstw w tym obszarze.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#DyrektorDepartamentuProgramówPonadregionalnychwMIiRMonikaPałasz">Beneficjentami mają być przedsiębiorcy, konsorcja, ponadregionalne inicjatywy klastrowe oraz ośrodki innowacji.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#DyrektorDepartamentuProgramówPonadregionalnychwMIiRMonikaPałasz">Chcę wspomnieć, że takie ośrodki innowacji w obecnej perspektywie wsparliśmy, powstały prężnie już rozpoczynające działanie parki naukowo-technologiczne. Tak, że mogłyby one mieć zapewnione wsparcie, które dalej świadczyłyby dla przedsiębiorców z Polski Wschodniej.</u>
          <u xml:id="u-5.8" who="#DyrektorDepartamentuProgramówPonadregionalnychwMIiRMonikaPałasz">Kolejna oś – tworzenie warunków sprzyjających powstawaniu MŚP. Bardzo skoncentrowany zakres wsparcia, przeznaczony na tworzenie platform startowych dla nowych pomysłów. Byłoby to wsparcie w zakresie przygotowania i rozwoju nowych pomysłów i koncepcji utworzenia firmy i rozpoczęcia działalności. Drugi cel związany jest ze wzrostem internacjonalizacji przedsiębiorstw głównie w zakresie działalności proeksportowej poprzez wysokospecjalistyczne usługi doradcze dla firm na terenie Polski Wschodniej. Trzeci cel – wzmocnienie powiązań kooperacyjnych w makroregionie. Tutaj skupilibyśmy się wyłącznie na wsparciu klastrów i tworzeniu rozwoju sieciowych produktów turystycznych. Wsparcie klastrów dotyczyłoby głównie tych obszarów, w których istnieje największy potencjał zidentyfikowany w Strategii Rozwoju Polski Wschodniej.</u>
          <u xml:id="u-5.9" who="#DyrektorDepartamentuProgramówPonadregionalnychwMIiRMonikaPałasz">Kolejna oś – nowoczesna infrastruktura transportowa w zasadzie ma się skupiać terytorialnie na miastach wojewódzkich oraz ich obszarach funkcjonalnych, ewentualnie na zintegrowanych inwestycjach terytorialnych, ponieważ często te dwa obszary przenikają się po prostu. Celem jest poprawa mobilności mieszkańców w miastach wojewódzkich i ich obszarach funkcjonalnych i poprawa dostępności wewnętrznej na tym samym obszarze. Beneficjentami są w zasadzie jednostki samorządu terytorialnego, za to głównym celem jest przebudowanie tych układów drogowych, które poprawią dostępność głównych ośrodków pracy dla osób, które mieszkają poza nimi i dla zintegrowania ich z układem transeuropejskiej sieci transportowej, bo ona dochodzi do większości tych miast wojewódzkich.</u>
          <u xml:id="u-5.10" who="#DyrektorDepartamentuProgramówPonadregionalnychwMIiRMonikaPałasz">Kolejnym i ostatnim kierunkiem wsparcia jest ponadregionalna infrastruktura kolejowa ze względu na to, że zidentyfikowano, iż główne deficyty związane z położeniem peryferyjnym miast Polski Wschodniej dotyczą konieczności połączenia ich z głównymi ośrodkami, czyli Warszawą, Gdańskiem, Krakowem. Te główne połączenia są realizowane z innych programów w ramach znacznie większych środków przekazywanych w POIŚ, za to ta spójność wewnętrzna, która te miasta łączy między sobą, nadal jest rozwijana, ale niewystarczająco. Tutaj zaproponowaliśmy wsparcie w poprawie tych linii, które łączą główne miasta wojewódzkie i inne miasta w pięciu województwach Polski Wschodniej.</u>
          <u xml:id="u-5.11" who="#DyrektorDepartamentuProgramówPonadregionalnychwMIiRMonikaPałasz">Beneficjent jest naturalnie jeden – PKP PLK jako zarządca infrastruktury kolejowej. Przebieg prac został już omówiony przez panią minister, więc to są główne punkty i etapy, przez które każdy program operacyjny musiał przejść i sporządzić główne dokumenty. Oczywiście ewaluacja ex ante podobnie była wykonywana jak w przypadku POIR-u, prognoza oddziaływania i oczywiście konsultacje społeczne.</u>
          <u xml:id="u-5.12" who="#DyrektorDepartamentuProgramówPonadregionalnychwMIiRMonikaPałasz">Naszymi głównymi partnerami są regiony, dlatego że to dla nich jest dedykowany ten program i one wpłynęły w znaczący sposób na zmianę dokumentu, uszczegółowienie pewnych kwestii, dopasowania do potrzeb identyfikowanych w tych regionach.</u>
          <u xml:id="u-5.13" who="#DyrektorDepartamentuProgramówPonadregionalnychwMIiRMonikaPałasz">Program, tak jak wszystkie, został wysłany w styczniu w wersji papierowej i 6 marca w wersji elektronicznej przez specjalny system do tego stworzony przez Komisję. Spodziewamy się, że w najbliższym czasie rozpoczną się negocjacje z Komisją Europejską, tak jak w przypadku wszystkich programów.</u>
          <u xml:id="u-5.14" who="#DyrektorDepartamentuProgramówPonadregionalnychwMIiRMonikaPałasz">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMIiRIwonaWendel">Przypomnę tylko, że my jako kraj członkowski zostaliśmy zobowiązani zgodnie ze Strategią Europa 2020, że do roku 2020 nakłady na B+R osiągniemy w wysokości 1,7 punktu procentowego. To też jest naszym wskaźnikiem głównym, jeżeli chodzi o Program Operacyjny Inteligentny Rozwój i dodatkowo, iż proporcja nakładów będzie co najmniej w wysokości 50% ze strony przedsiębiorców.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PodsekretarzstanuwMIiRIwonaWendel">W najbliższym czasie, tak jak powiedziałam, niezależnie od negocjacji z Komisją Europejską, które zamierzamy przeprowadzić od maja do lipca, pracujemy nad uszczegółowieniem i przygotowaniem opisów instrumentów.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PodsekretarzstanuwMIiRIwonaWendel">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Dziękuję pani minister i współpracownikom za informację.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Przechodzimy do dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Kto z państwa posłów chciałby zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Proszę państwa nie wypada, żeby nikt nie zabrał głosu, wobec tego może ja zabiorę głos.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Pani minister, chciałbym jedną rzecz doprecyzować, bo nie zostało to powiedziane. W poprzednim rozdaniu finansowym, czyli w perspektywie 2007–2013 przy okazji Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka zakładano, i to było realizowane, że jakieś odpryski tego typu działań są w regionalnych programach operacyjnych. Czy tym razem jest podobnie i czy państwo macie jakiś pomysł na koordynację, bo tutaj pewnie byłoby dobrze, żeby na przykład nie dublować wysiłków województwa x i tych założeń ogólnych. W szczególności będzie to ważne w przypadku Polski Wschodniej, gdzie jest dodatkowe wsparcie w postaci Programu Polska Wschodnia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuwMIiRIwonaWendel">Tak, rzeczywiście, sposób koordynacji, wypracowanie metod koordynacji, także jest szczególnie ważne dla Komisji Europejskiej. Właściwie można powiedzieć, że na każdym spotkaniu rozmawiamy o tym, w jaki sposób to zorganizować, zwłaszcza, że – jak powiedziałam – alokacja do regionalnych programów operacyjnych w znaczący sposób została zwiększona. W regionalnych programach operacyjnych także będzie realizowany cel tematyczny pierwszy, czyli innowacje B+R i nowe technologie. Przy czym mamy bardzo jasną demarkację, to znaczy, jeżeli infrastruktura badawczo-rozwojowa będzie finansowana, będzie przechodziła przez konkurs, ale wyłącznie z projektów, które są umieszczone na mapie drogowej infrastruktury i o ten proces dba Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Natomiast z programów regionalnych tylko ta infrastruktura, która związana jest z prowadzonymi agendami badawczymi w ramach inteligentnych specjalizacji dla danego regionu, ale także po uzgodnieniu z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego, i Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, i z Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju. Natomiast projekt inwestycyjny drugi, który jest skierowany do prowadzenia prac badawczo-rozwojowych, komercjalizacji wyników prac badawczo-rozwojowych w praktyce gospodarczej będzie realizowany zarówno na poziomie krajowym, jak i na poziomie regionalnym, przy czym tutaj mamy demarkację kwotową, mniejsze projekty o mniejszej wartości będą realizowane na poziomie regionalnym, od 25 mln wzwyż – na poziomie krajowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Czy ktoś z państwa posłów w tej sprawie chciałby zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">To, jeśli państwo pozwolą, jeszcze dopytam. W prezentacji Programu Operacyjnego Polska Wschodnia przewinął się motyw wsparcia klastrów, pani dyrektor o tym mówiła. Chciałbym się dowiedzieć, czy to jest wsparcie tylko klastrów istniejących? W przypadku Polski Wschodniej, jeżeli dotyczyłoby tych województw, które były na mapie, to praktycznie oznaczałoby wydanie wszystkich tych pieniędzy na Dolinę Lotniczą w Rzeszowie. Chyba nie to jest celem tego przedsięwzięcia. Czy w związku z tym to będzie wsparcie klastrów powstających, projektowanych czy tylko istniejących?</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PodsekretarzstanuwMIiRIwonaWendel">Tutaj także mamy jasny podział zadań między poziomem krajowym i regionalnym (o Polsce Wschodniej powiem osobno) czyli między POIR a programami operacyjnymi. Klastry kluczowe, które zostaną wyłonione w konkursie przez Ministerstwo Gospodarki, dostaną wsparcie na poziomie krajowym z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Na poziomie regionalnym będą dedykowane pieniądze do powstających klastrów oraz do tych, które powstały a jeszcze potrzebują wzmocnienia rozwinięcia.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PodsekretarzstanuwMIiRIwonaWendel">Natomiast w Polsce Wschodniej te klastry, które już funkcjonują, potrzebują ekspansji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Jeszcze raz powtórzę pytanie do państwa posłów…</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Jeżeli nie ma chętnych to, czy ktoś z zaproszonych gości chciałby zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Proszę bardzo, proszę przedstawić się do protokołu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#WiceprezesFederacjiStowarzyszeńNaukowoTechnicznychNaczelnejOrganizacjiTechnicznejJanuszDyduch">Po pierwsze, chciałem w imieniu pani prezes podziękować za zaproszenie nas z kolegą Włodkiem Hausnerem i chciałem powiedzieć, że my bardzo liczymy na bliską współpracę i to w takim sensie, że my wykazaliśmy w wielu miejscach jako organizacja, że – po pierwsze – mamy jednostki terenowe, czyli możemy wchodzić w te wszystkie płaszczyzny nie tylko na szczeblu rządowym, ale również na szczeblu samorządowym możemy się włączać. Robimy to już. Ja nie chcę dawać przykładu, bo to nie pora i czas, tylko chciałbym, żeby nas jako organizację techniczną w pełni wykorzystywać. Naszych specjalistów jako ekspertów włączać w te działania, ponieważ my w terenie mamy placówki i sami możemy dużo wnieść.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#WiceprezesFederacjiStowarzyszeńNaukowoTechnicznychNaczelnejOrganizacjiTechnicznejJanuszDyduch">Mało tego, ja osobiście dwa miesiące temu podpisywałem przy wicepremierze umowę klastra Inteligentne Systemy Transportowe. To było spore wydarzenie i my byśmy chcieli właśnie, poprzez nie tylko swoje działania w zakresie szczególnie infrastruktury transportowej na przykład, być włączani jako eksperci, jako specjaliści. Mamy pewne możliwości, mamy pewien potencjał i warto by było z nas skorzystać, ponieważ dotychczasowa współpraca dobrze się układała, dawała dobre efekty.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#WiceprezesFederacjiStowarzyszeńNaukowoTechnicznychNaczelnejOrganizacjiTechnicznejJanuszDyduch">Kolega Hausner może dać przykłady, że w wielu miejscach braliśmy udział w programach badawczych i tutaj bym liczył na to i oczekujemy takiej wspólnej inicjatywy, bo my jesteśmy otwarci, sami wychodzimy z inicjatywą, ale oczekujemy doproszenia nas do działań jako ekspertów, jako specjalistów.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#WiceprezesFederacjiStowarzyszeńNaukowoTechnicznychNaczelnejOrganizacjiTechnicznejJanuszDyduch">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Dziękuję bardzo, panie prezesie.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Oczywiście, Komisja docenia funkcjonowanie Federacji i myślę, że naszym celem, jeżeli chodzi o to, że państwo jesteście zapraszani do udziału w tych spotkaniach, jest właśnie to, o czym pan wspomniał, czyli stworzenie dobrej atmosfery do współpracy. Natomiast nie będę odbierał głosu pani minister Wendel, gdyby pani zechciała odnieść się do tego, co tu zostało powiedziane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PodsekretarzstanuwMIiRIwonaWendel">Tak, rzeczywiście nasza dotychczasowa współpraca, można powiedzieć, przebiega wzorcowo. Zwłaszcza bardzo dziękujemy za głos doradczy w Komitecie Monitorującym do Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Tak, że w przyszłości mamy zamiar z państwem współpracować w Komitecie Monitorującym Program Inteligentny Rozwój.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PodsekretarzstanuwMIiRIwonaWendel">Pracujemy teraz nad nowym systemem oceny projektów. Tutaj z całą pewnością duża rzesza ekspertów będzie nam potrzebna, dlatego, że wyobrażamy sobie bardziej tę ocenę w postaci panelu ekspertów niż w zaciszu gabinetów, pracy na dokumentach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Czy ktoś z gości chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Proszę bardzo, pan profesor Hausner.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#CzłonekRadyKrajowejIzbyGospodarczejWłodzimierzHausner">Dziękuję uprzejmie, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#CzłonekRadyKrajowejIzbyGospodarczejWłodzimierzHausner">Wysoka Komisjo, chciałbym zabrać głos w nawiązaniu do głosu pana profesora Janusza Dyducha, wiceprezesa Naczelnej Organizacji Technicznej. Mam również honor reprezentować na dzisiejszym posiedzeniu Wysokiej Komisji Krajową Izbę Gospodarczą. Chcę powiedzieć, że te konsultacje, o czym wspomniała pani minister Wendel, były bardzo twórcze i bardzo konstruktywne.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#CzłonekRadyKrajowejIzbyGospodarczejWłodzimierzHausner">Przypominam sobie już finalne spotkanie z panią wicepremier (wówczas jeszcze minister rozwoju regionalnego Bieńkowską) z udziałem pani minister i pana dyrektora Łaty. Te nasze postulaty, które tam zgłoszono na posiedzeniu w KIG-u, zostały, że tak powiem, bardzo poważnie potraktowane i uwzględnione w ostatecznej konstrukcji Programu Inteligentny Rozwój.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#CzłonekRadyKrajowejIzbyGospodarczejWłodzimierzHausner">Muszę powiedzieć, że głównym postulatem, który stawiają przedsiębiorcy (ale w tej sprawie jest również solidarne środowisko inżynierskie) był postulat zwiększenia środków bezpośrednio adresowanych do przedsiębiorców. Ten postulat w dużym stopniu został uwzględniony. Po pierwsze, mamy do czynienia z dwiema osiami a nie ośmioma osiami priorytetowymi. To jest bardzo ważne, więc jest pewna koncentracja środków i mamy jasny, klarowny podział.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#CzłonekRadyKrajowejIzbyGospodarczejWłodzimierzHausner">Na badania i rozwój otrzymuje środki, reprezentowane dzisiaj przez dyrektora Grabarczyka, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. To jest silna organizacja, dobrze zorganizowana, z ciekawymi inicjatywami i nowym podejściem do pewnych spraw, które trzeba wreszcie rozwiązać. Celem programu, jak już mówiłem na poprzednim posiedzeniu, jest osiągnięcie nakładów na B+R w produkcie krajowym brutto 1,7 czyli znaczne zwiększenie w stosunku do tego, co dziś mamy. Głównie chodzi jednak o zwiększenie udziału sektora prywatnego, sektora przedsiębiorstw i ma on osiągnąć 0,85 a więc połowę tej wielkości. Obecnie jesteśmy, jak wynika ze statystyki, na poziomie 0,33. Muszą więc być uruchomione określone instrumenty wsparcia, które są pewnego rodzaju zachętą do tego, aby tę pomoc zwiększyć środkami własnymi. Są przecież w Polsce przećwiczone takie narzędzia.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#CzłonekRadyKrajowejIzbyGospodarczejWłodzimierzHausner">Tutaj pozwolę sobie skierować pytanie do pani dyrektor w Ministerstwie Gospodarki. Jakie będą losy kredytu technologicznego? Rozumiem, że nie o decyzję chodzi, tylko kierunkowe myślenie. Kredyt technologiczny był takim narzędziem, które dawało premię z tytułu wykonania inwestycji innowacyjnej, ale był regulowany, jak Wysokiej Komisji wiadomo, poprzez ustawę o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej.</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#CzłonekRadyKrajowejIzbyGospodarczejWłodzimierzHausner">Chcę to podkreślić: narzędzia są dość jasno kierowane i nacelowane. Zmniejszenie liczby priorytetów osi jest bardzo pozytywnie odbierane przez polskich przedsiębiorców. Jeszcze nie znamy ostatecznego kształtu poszczególnych działań i poddziałań, ale mamy świadomość, że one są w tej właśnie filozofii zbudowane: więcej środków i bardziej jasno sterowanych. Wśród nich jest kredyt technologiczny.</u>
          <u xml:id="u-16.7" who="#CzłonekRadyKrajowejIzbyGospodarczejWłodzimierzHausner">I ostatnia sprawa. Nawiązuję do tego, co mówił poprzednio profesor Dyduch. My, jako środowisko inżynierów, ale jednocześnie środowisko przedsiębiorców, bardzo staramy się odnaleźć w tak zwanych działaniach proinnowacyjnych, określonych w Polsce wykazem inteligentnych specjalizacji. Długo trwały prace nad tym wykazem. Różne interesy tym kierowały, różne były postulaty, ale taki wykaz jest nieodłączną częścią tego programu. Muszą być jasno określone polskie specjalizacje wynikające zarówno z dyrektyw, poleceń czy zaleceń Unii Europejskiej. Wspominałem kiedyś o tym, jak również z tego, co jest naszym potencjałem, który chcemy zrealizować właśnie w tym zakresie. Te inteligentne specjalizacje muszą być popularyzowane i muszą w jakiś sposób przenikać do zadań, które będą realizowane w ramach Programu Inteligentny Rozwój.</u>
          <u xml:id="u-16.8" who="#CzłonekRadyKrajowejIzbyGospodarczejWłodzimierzHausner">Jeżeli wolno zapytać, bo jeszcze nie wszyscy mamy jasność, jak daleko są zaawansowane prace nad tym wykazem? Przecież on był dyskutowany i był już tworzony. Czy możemy dzisiaj powiedzieć, że mamy już pełną jasność, jeżeli chodzi o wykaz polskich specjalizacji inteligentnych i jak nastąpi ich upowszechnienie?</u>
          <u xml:id="u-16.9" who="#CzłonekRadyKrajowejIzbyGospodarczejWłodzimierzHausner">Dziękuję uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Czy mamy jeszcze głosy w dyskusji?</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Rozumiem, że pan profesor wywołał przedstawiciela Ministerstwa Gospodarki do głosu. Czy mogę prosić panią dyrektor o udzielenie odpowiedzi i potem poproszę, jeśli można, podsumowującą wypowiedź panią minister Wendel.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#DyrektorDepartamentuWdrażaniaProgramówOperacyjnychwMinisterstwieGospodarkiMałgorzataSzczepańska">Dzień dobry, witam państwa.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#DyrektorDepartamentuWdrażaniaProgramówOperacyjnychwMinisterstwieGospodarkiMałgorzataSzczepańska">Małgorzata Szczepańska, dyrektor Departamentu Wdrażania Programów Operacyjnych, instytucja pośrednicząca dla POIG i dla Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój w Ministerstwie Gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#DyrektorDepartamentuWdrażaniaProgramówOperacyjnychwMinisterstwieGospodarkiMałgorzataSzczepańska">Odpowiadając bardzo krótko na pytanie pana Włodzimierza Hausnera to – kredyt technologiczny został uzgodniony i jest przewidziany w Programie Operacyjnym Inteligentny Rozwój i jest tam wprost wpisany. Ministerstwo Gospodarki pracuje nad pewnym kształtem tego instrumentu, natomiast niewątpliwie będzie on realizowany. Zapewne będą przewidywane pewne zmiany w ustawie, która reguluje te kwestie, ale o szczegółach nie chciałabym w tej chwili mówić.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#DyrektorDepartamentuWdrażaniaProgramówOperacyjnychwMinisterstwieGospodarkiMałgorzataSzczepańska">Odnosząc się do kwestii inteligentnych specjalizacji chcę powiedzieć, że ich wykaz jest załącznikiem do Programu Rozwoju Przedsiębiorstw, który został przyjęty w zeszłym tygodniu (albo dwa tygodnie temu) przez Radę Ministrów. Jeśli on nie jest dostatecznie rozpowszechniony to poproszę kolegów, którzy bezpośrednio za ten proces odpowiadają, żeby ten program, łącznie z wykazem inteligentnych specjalizacji, został upowszechniony. On na pewno jest dostępny na stronie Ministerstwa Gospodarki, ale być może powinien wisieć jako pierwszy na głównej stronie.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#DyrektorDepartamentuWdrażaniaProgramówOperacyjnychwMinisterstwieGospodarkiMałgorzataSzczepańska">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Czy można panią minister prosić o wypowiedź?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PodsekretarzstanuwMIiRIwonaWendel">Tak, potwierdzam, że dwa tygodnie temu w Programie Rozwoju Przedsiębiorstw zostały wskazane inteligentne specjalizacje. Jest ich szesnaście w pięciu obszarach tematycznych.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PodsekretarzstanuwMIiRIwonaWendel">Chciałabym przy tym podkreślić, iż ustanowienie inteligentnych specjalizacji na poziomie krajowym i regionalnym jest to proces, to nie jest jednorazowa akcja. Ten proces będzie przebiegał przez cały czas trwania perspektywy finansowej i prawdopodobnie dłużej. Mamy przygotowany projekt systemu monitorowania inteligentnych specjalizacji w taki sposób, żeby przyglądać się, czy to, co zostało tam wyłonione i nazwane „inteligentną specjalizacją”, rzeczywiście zdobywa swoją przewagę konkurencyjną a z drugiej strony – przyglądać się a zwłaszcza wsłuchiwać w środowisko przedsiębiorców, czy gdzieś taka inteligentna specjalizacja nam się na poziomie krajowym czy regionalnym nie pojawia. Pracujemy tutaj także z Bankiem Światowym, który dał nam bardzo cenne wskazówki, jeżeli chodzi o proces ustanowienia koordynacji między poziomem krajowym i regionalnym, tak że teraz w regionach trwa wytężona praca.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#PodsekretarzstanuwMIiRIwonaWendel">Przypomnę, że to jest warunek ex ante, czyli konieczny, wskazany przez Komisję Europejską, żeby na poziomie regionalnym i przede wszystkim regionalnym, wyłonić te inteligentne specjalizacje.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#PodsekretarzstanuwMIiRIwonaWendel">Tak jak mówię, proces jest w większości regionów zakończony, przy czym regiony miały swoje programy operacyjne przesłać do 14 kwietnia i w ślad za tym będą pokazywać już ostateczne kształty swoich dokumentów związanych z inteligentnymi specjalizacjami. Na poziomie regionalnym może to być w dwóch rodzajach dokumentów, albo w strategiach rozwoju albo w regionalnych strategiach innowacji.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#PodsekretarzstanuwMIiRIwonaWendel">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Wysoka komisjo, wobec wyczerpania listy mówców zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Czy są jakieś wnioski dotyczące pierwszego i drugiego punktu porządku naszych obrad?</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">W związku z tym przechodzimy do punktu trzeciego, czyli spraw bieżących. Chciałbym państwa poinformować, że w dniu 6 maja, to jest wtorek, odbędzie się w godzinach 9.30–14.30, w Sali Kolumnowej gmachu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, konferencja pod tytułem „System ochrony własności przemysłowej w Polsce a możliwości rozwoju gospodarczego”. Organizatorami tej konferencji są: Komisja Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii, Biuro Analiz Sejmowych Kancelarii Sejmu oraz Fundacja Regionalnych Inkubatorów Przedsiębiorczości „Wokulski”. Partnerem strategicznym jest Polska Izba Rzeczników Patentowych. W imieniu organizatorów zapraszam zarówno członków Komisji, jak i wszystkich z państwa zainteresowanych do udziału w tej konferencji. Państwa posłów informuję, że zaproszenia zostały przekazane w dniu wczorajszym do skrytek poselskich w dolnej palarni.</u>
          <u xml:id="u-21.5" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">W tym miejscu pozostaje mi stwierdzić, że porządek naszego dzisiejszego posiedzenia został wyczerpany, w związku z czym zamykam posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-21.6" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Protokół posiedzenia wraz z zapisem jego przebiegu będzie do wglądu w sekretariacie Komisji, w Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-21.7" who="#PrzewodniczącyposełJanKaźmierczak">Dziękuję państwu bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>