text_structure.xml
67.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Dzień dobry państwu. Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie opinii Komisji Spraw Wewnętrznych i opinii Komisji Kultury Fizycznej i Sportu – kontynuacja, o rządowym projekcie ustawy budżetowej na rok 2015. Czy są uwagi państwa posłów do porządku dziennego? Nie widzę. Wobec niezgłoszenia wniosków do porządku dziennego stwierdzam jego przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">W imieniu państwa posłów chciałam przywitać uczestniczących w posiedzeniu przedstawicieli naczelnych organów administracji państwowej, a także innych urzędów i instytucji państwowych. Witam panią Hannę Majszczyk – podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów, pana Stanisława Rakoczego – podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych, pana Bogusława Ulijasza – podsekretarza stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki, pana Wojciecha Olbrysia – zastępcę komendanta głównego Policji, pana Wiesława Leśniakiewcza – komendanta głównego Państwowej Straży Pożarnej, pana Marka Borkowskiego – zastępcę komendanta głównego Straży Granicznej, pana Nikodema Bończę Tomaszewskiego – dyrektora Centralnego Ośrodka Informatyki i pana Tomasza Kowalczyka – dyrektora Centrum Usług Logistycznych.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Przystępujemy do rozpatrzenia porządku dziennego. Kontynuujemy rozpatrywanie opinii komisji sejmowych w zakresie projektu ustawy budżetowej na 2015 r. Informuję, że wszystkie materiały przedstawione przez resorty, a także opinie komisji branżowych przekazano państwu drogą elektroniczną i są dostępne w folderze secure source.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Rozpatrywanie opinii komisji sejmowych w zakresie projektu ustawy budżetowej będzie odbywało się tak, jak przyjęliśmy zwyczajowo – wystąpienie posła referenta komisji branżowej, wystąpienie posła koreferenta, pytania państwa posłów, odpowiedzi dysponentów części budżetowej oraz dyskusja.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">W naszym posiedzeniu uczestniczą również przedstawiciele Biura Analiz Sejmowych i legislatorzy, którzy będą pomagać w dzisiejszym posiedzeniu Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">A zatem opinia Komisji Spraw Wewnętrznych. Do przedstawienia opinii został upoważniony przedstawiciel Komisji, pan poseł Edward Siarka. Uprzejmie proszę, panie pośle, o zreferowanie opinii Komisji w części budżetowej, która została przypisana do właściwości Komisji Spraw Wewnętrznych. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełEdwardSiarka">Dziękuję. Pani przewodnicząca, panie ministrze. Przypadł mi zaszczyt przedstawienia opinii Komisji Spraw Wewnętrznych do części budżetowej 42. Jeżeli chodzi o kwestię dochodów na 2015 r., to zaplanowano dochody w tej części budżetowej w wysokości 104.696 tys. zł. Jak zwykle, dochody w tej części budżetowej realizowane są w pięciu działach. Pokrótce przedstawię najważniejsze kwestie, związane z realizacją tych dochodów.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełEdwardSiarka">W dziale 750 – administracja publiczna przewidziano dochody w wysokości 3735 tys. zł. Są to głównie dochody z tytułu wpływów z opłat paszportowych, rozliczenia z lat ubiegłych, innych opłat i grzywien.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełEdwardSiarka">W dziale 753 – obowiązkowe ubezpieczenie społeczne dochód przewidziany jest w wysokości 8500 tys. zł. Są to dochody z tytułu nienależnie pobranych świadczeń przez funkcjonariuszy w ciągu poprzedniego roku.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PosełEdwardSiarka">W dziale 754 – bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa przewidziano dochody w wysokości 47.453 tys. zł. Są to głównie dochody z tytułu najmu i dzierżawy, różnego rodzaju opłat, sprzedaży składników majątkowych, grzywien, kar i koncesji.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PosełEdwardSiarka">W dziale 756 – dochody od osób prawnych przewidziano dochód w wysokości 45.000 tys. zł. Jest to dywidenda z tytułu przekazania Ministerstwu Spraw Wewnętrznych przez mienie Skarbu Państwa praw do akcji Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PosełEdwardSiarka">W dziale 851 – ochrona zdrowia jest niewielki dochód w wysokości 11 tys. zł. Są to dochody z różnych opłat.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PosełEdwardSiarka">Całościowo trzeba powiedzieć, że dochody zaplanowane na 2015 r. w tej części są wyższe niż w 2014 r. o mniej więcej 40%. Wynika to właśnie z wpłaty dużej dywidendy dla MSW. Dochody nie budzą zastrzeżeń. Komisja pozytywnie zaopiniowała tę część budżetową po stronie dochodów.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PosełEdwardSiarka">Jeżeli chodzi o wydatki w części budżetowej 42, to zaplanowane zostały one w budżecie na kwotę 19.630.921 tys. zł plus środki europejskie w kwocie 193.822 tys. zł, a więc łączne wydatki, po dodaniu tych kwot, w części budżetowej 42 będą wynosiły w 2015 r. 19.824.743 tys. zł. Wydatki całościowo będą realizowane w ośmiu działach. Według działów wydatki przedstawiają się następująco.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PosełEdwardSiarka">W dziale 710 – działalność usługowa przewidziano wydatek 15 tys. zł. Jest to dotacja celowa, przeznaczona dla Agencji Mienia Wojskowego.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PosełEdwardSiarka">W dziale 750 – administracja publiczna na 2015 r. przewidziano wydatki w wysokości 483.439 tys. zł. Są to wydatki przeznaczone na funkcjonowanie urzędów centralnych organów administracji rządowej, to jest dla MSW – 187.725 tys. zł, dla Centrum Personalizacji Dokumentów – 235.428 tys. zł, dla Urzędu do Spraw Cudzoziemców – 31.917 tys. zł. Wydatki płacowe wraz z pochodnymi w tym dziale wzrosną z kwoty 109.636 tys. zł w 2014 r. do kwoty 114.012 tys. zł. Natomiast wydatki bieżące – z 295.938 tys. spadają do 284.724 tys. zł. Jeżeli chodzi o zatrudnienie, to wrasta ono w tym dziale o 14 osób – z 1718 osób do 1736 osób.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PosełEdwardSiarka">Dział 752 – obrona narodowa. Wydatki zaplanowano w wysokości 130 tys. zł na szkolenie obronne funkcjonariuszy.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#PosełEdwardSiarka">Dział 753 – obowiązkowe ubezpieczenie społeczne. To duża pozycja, druga w tej części, wynosząca 8.520.798 tys. zł. Są to wypłaty świadczeń emerytalno-rentowych funkcjonariuszy. W tej kwocie będzie wypłaconych 210.500 świadczeń emerytalnych, 5100 zasiłków pogrzebowych i pozostałe świadczenia na kwotę 69 tys. zł. Jeżeli chodzi o zatrudnienie w tym dziale, to będzie ono na poziomie roku poprzedniego, natomiast wypłata świadczeń emerytalnych wzrosła o 261.000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#PosełEdwardSiarka">Dział 754 – bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa. To dział największych wydatków w tej części budżetowej. Zaplanowano tutaj wydatki w wysokości 10.611.142 tys. zł. Tak, jak powiedziałem, ten dział pochłania 53,5% wszystkich wydatków tej części budżetowej. W tym dziale środki budżetu państwa wynoszą 10.445.689 tys. zł, natomiast środki europejskie to kwota w wysokości 165.453 tys. zł. Wydatki, zaplanowane na dotacje dla jednostek OSP, włączonych do Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego, są na podobnym poziomie, jak w roku poprzednim i wynoszą 28.770 tys. zł. Realizowanie zadań przez OSP – kwota na poziomie 17.500 tys. zł, a ratownictwo górskie i wodne – 13.450 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#PosełEdwardSiarka">Jeżeli ktoś się tym interesuje, to ta kwota jest niższa w stosunku do 2014 r., ponieważ w tym roku mieliśmy remont śmigłowca TOPR. Na Centralne Laboratorium Kryminalistyczne przeznaczono kwotę 19.006 tys. zł. Na program przeciwdziałania handlowi ludziom – 1110 tys. zł. Są tutaj też realizowane programy, na które przeznaczono mniejsze kwoty w ramach dotacji.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#PosełEdwardSiarka">Kolejną kategorią wydatków w tym dziale są świadczenia na rzecz osób fizycznych; świadczenia te wynoszą 403.691 tys. zł. Są to równoważniki wypłacane funkcjonariuszom za brak mieszkania, dopłaty do wypoczynku, pomoc mieszkaniowa – czyli to, o czym byśmy powiedzieli, że jest takim socjalem, związanym z zatrudnieniem funkcjonariuszy. Największą kategorię wydatków w tym dziale stanowią wydatki bieżące w kwocie 9.500.181 tys. zł, z czego wydatki płacowe wynoszą 7.912.259 tys. zł; pozostałe wydatki bieżące to 1.587.922 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#PosełEdwardSiarka">Natomiast wydatki majątkowe – to kolejna kategoria w tym dziale – zaplanowano w wysokości 401.962 tys. zł. Z tego na inwestycje budowlane przeznaczono 198.566 tys. zł i są to głównie wydatki związane ze standaryzacją komend policji. Natomiast na zakupy sprzętu zaplanowano wydatek w wysokości 203.396 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#PosełEdwardSiarka">Jeżeli chodzi o poziom zatrudnienia w tym dziale, to przewiduje się zatrudnienie 149.117 osób. Zatrudnienie w stosunku do 2014 r. spada o 643 osoby, głównie ze Straży Granicznej – to jest o 770 funkcjonariuszy; ale jednocześnie zwiększyło się zatrudnienie o 160 osób w związku z utworzeniem w zakładzie emerytalnym nowej struktury, to jest komisji lekarskich. Wiąże się to z zatrudnieniem 110 lekarzy i 50 osób personelu pomocniczego w związku z realizacją ustawy, którą przyjął Sejm odnośnie przeprowadzania badań wszystkich funkcjonariuszy, zatrudnionych w Polsce.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#PosełEdwardSiarka">W tym dziale pojawia się również rezerwa w pozycji 76 na ochronę pokrzywdzonego i świadka w kwocie 27.233 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#PosełEdwardSiarka">Jeżeli chodzi o pozycję 803, czyli szkolnictwo wyższe, to wydatki zaplanowano na poziomie 100.300 tys. zł. Są to dotacje dla Szkoły Głównej Służy Pożarniczej w Warszawie i Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie. Średnie zatrudnienie w tych szkołach jest na poziomie 2014 r., czyli są zatrudnione 984 osoby i to pozostaje bez zmian.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#PosełEdwardSiarka">Dział 851 – ochrona zdrowia. Przewidziano tutaj wydatki na kwotę 59.097 tys. zł i są to wydatki związane z prowadzeniem szpitali, podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#PosełEdwardSiarka">Dział 852 – pomoc społeczna. Przewidziano wydatki w kwocie 49.822 tys. zł. Są to środki na utrzymanie uchodźców, pomoc uchodźcom przebywającym na terenie Polski. Szacuje się, że obecnie jest to 3211 osób.</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#PosełEdwardSiarka">Całościowo wydatki w tej części budżetowej realnie wzrosły, jak obliczyło Biuro Analiz Sejmowych, o 0,7%, natomiast nominalnie o 1,9%. Mogę powiedzieć, że struktura wydatków jest niezmienna od lat; są to głównie świadczenia na rzecz osób fizycznych, wynagrodzenia i ich pochodne oraz wydatki bieżące.</u>
<u xml:id="u-2.22" who="#PosełEdwardSiarka">Informacja dla państwa posłów na temat stanu zatrudnienia w poszczególnych formacjach. W 2015 r. w Policji powinniśmy mieć zatrudnionych 102.309 funkcjonariuszy, czyli bez zmian. W Państwowej Straży Pożarnej – 30.299 funkcjonariuszy i będzie to wzrost o 14 osób. W Straży Granicznej będzie pracowało 15.420 funkcjonariuszy, co oznacza spadek o 770 osób. W Biurze Ochrony Rządu – 2240 funkcjonariuszy i tu mamy spadek o 5 funkcjonariuszy.</u>
<u xml:id="u-2.23" who="#PosełEdwardSiarka">Jeżeli chodzi o tę część budżetową, to Komisja zaopiniowała ją pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-2.24" who="#PosełEdwardSiarka">Budżety wojewodów z zakresu działu 754, czyli część 85. Dochody w tej części zaplanowano w wysokości 3133 tys. zł. Są to głównie środki z tytułu wynajmu, dzierżawy, sprzedaży majątku, czyli to, co uzyskuje się z majątku z komend wojewódzkich i powiatowych PSP. Natomiast wydatki zaplanowano w wysokości 2.266.117 tys. zł, z czego wydatki komend wojewódzkich na PSP i obronę cywilną są przewidywane w wysokości 170.614 tys. zł. Wydatki komend powiatowych PSP to 2.008.306 tys. zł. Także zaplanowano wydatki środków europejskich w wysokości 60.053 tys. zł. Łączne wydatki na PSP w części 85 i 42 zaplanowano w wysokości 2.433.663 tys. zł. Są one wyższe o 3% w stosunku do 2014 r., o ile oczywiście uda się zrealizować budżet środków europejskich.</u>
<u xml:id="u-2.25" who="#PosełEdwardSiarka">Fundusze celowe i instytucje gospodarki budżetowej. W ramach części 42 budżetu podległego Ministrowi Spraw Wewnętrznych prowadzone są dwie instytucje gospodarki budżetowej. Jedna to Centralny Ośrodek Informatyki, który wykonuje odpłatne usługi na rzecz MSW, prowadzi Centralną Ewidencję Pojazdów, Centralną Ewidencję Kierowców, Ewidencyjny System Ludności i zadania z zakresu informatyki. Przychody tego ośrodka zaplanowano w wysokości 99.053 tys. zł, a koszty zaplanowano w wysokości 98.694 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.26" who="#PosełEdwardSiarka">Zatrudnienie w ośrodku, co chciałem podkreślić, ma wzrosnąć o 104 osoby w związku z realizacją projektu CEPiK 2. Jest to program informatyczny. Jeśli by były jakieś pytania w tej sprawie, to myślę, że należy je kierować do pana ministra.</u>
<u xml:id="u-2.27" who="#PosełEdwardSiarka">Drugą instytucją jest Centrum Usług Logistycznych. To jednostka wspierająca logistycznie i technicznie Policję i MSW przez zapewnienie zakwaterowania, obsługi, szkoleń, dystrybucji paliw, świadczenie usług hotelowych. Przychody tego centrum zaplanowano w kwocie 42.413 tys. zł. Przewidziany zysk to 1816 tys. zł. Możemy powiedzieć, że te dwie instytucje bilansują się.</u>
<u xml:id="u-2.28" who="#PosełEdwardSiarka">Jeżeli chodzi o fundusze, to kolejno mamy Fundusz Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Fundusz otrzymuje środki za udostępnienie danych z centralnej ewidencji. W 2015 r. zaplanowano przychody funduszu w wysokości 120.114 tys. zł plus środki na koncie, które obecnie ma fundusz, to jest 180.796 tys. zł. W 2015 r. fundusz planuje wydać 144.156 tys. zł na rozwój i funkcjonowanie CEPiK, w tym 108.726 tys. zł są to koszty własne, a 35.430 tys. zł stanowią wydatki inwestycyjne. Na koncie pod koniec 2015 r. powinno zostać 161.754 tys. zł na realizację programów informatycznych.</u>
<u xml:id="u-2.29" who="#PosełEdwardSiarka">Fundusz Modernizacji Bezpieczeństwa Publicznego. Przychody tego funduszu zaplanowano w wysokości 9997 tys. zł. Przepraszam – tyle obecnie ten fundusz ma na koncie. Natomiast zaplanowane przychody to 625 tys. zł. Koszty, które są przewidziane dla tego funduszu, zostały zaplanowane w wysokości 10.601 tys. zł. Stan środków pod koniec roku ma się bilansować dodatnio – na koncie ma pozostać 21 tys. zł. Planowana jest tutaj budowa placówki Straży Granicznej w Olsztynie oraz placówek w Kołobrzegu i Hrubieszowie, jeśli dobrze zapisałem.</u>
<u xml:id="u-2.30" who="#PosełEdwardSiarka">Fundusz Wsparcia Policji. Przychody funduszu zaplanowano w wysokości 61.413 tys. zł, koszty zaś to 61.413 tys. zł. Fundusz się bilansuje. Stan środków na koniec roku zaplanowano w wysokości 39.000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.31" who="#PosełEdwardSiarka">Fundusz Wsparcia Straży Granicznej. Przychody funduszu zaplanowano na kwotę 1432 tys. zł, natomiast koszty to 1432 tys. zł. Fundusz również się bilansuje.</u>
<u xml:id="u-2.32" who="#PosełEdwardSiarka">Fundusz Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej. Przychody funduszu zaplanowano w wysokości 63.102 tys. zł, natomiast koszty to 65.128 tys. zł. Na początku roku stan funduszu ma wynosić 3784 tys. zł, a pod koniec roku ma się on bilansować dodatnio na kwotę 1758 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.33" who="#PosełEdwardSiarka">A zatem jeżeli chodzi o fundusze, to one wszystkie się bilansują. Oczywiście nie chcę tutaj przytaczać szczegółowo wszystkich liczb, ponieważ i tak nie jesteśmy w stanie dzisiaj aż tak dokładnie tego tutaj omawiać – chyba że będą pytania ze strony państwa.</u>
<u xml:id="u-2.34" who="#PosełEdwardSiarka">Natomiast jeżeli chodzi o rezerwy, to w ramach tej części budżetowej mamy pozycję 13 – pomoc dla repatriantów; tu są środki w wysokości 14.000 tys. zł. To są środki dla tych województw, gdzie będą osiedlani repatrianci, którzy mają być sprowadzeni do Polski. Ten program idzie opornie, ale takie środki państwo przewidziało w budżecie.</u>
<u xml:id="u-2.35" who="#PosełEdwardSiarka">Pozycja 22 – budowa i utrzymanie przejść granicznych. Przewidziano tutaj kwotę 59.200 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.36" who="#PosełEdwardSiarka">Program „Razem bezpieczniej”, pozycja 36, to 3000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.37" who="#PosełEdwardSiarka">Pozycja 56 – zakup blankietów dowodów osobistych. Tu przewidziano wydatek 20.000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.38" who="#PosełEdwardSiarka">Pozycja 61 – Program Polskiej Energetyki Jądrowej, to 1336 tys. zł. Są to środki na szkolenie przez PSP kadr związanych z energetyką.</u>
<u xml:id="u-2.39" who="#PosełEdwardSiarka">Pozycja 69 – środki na modernizację Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu – 150.000 tys. zł, czyli na kontynuację programu standaryzacji komend i komisariatów Policji.</u>
<u xml:id="u-2.40" who="#PosełEdwardSiarka">Pozycja 74 – środki na realizację przedsięwzięć zwalczania korupcji i różnego rodzaju zagrożeń – 2000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.41" who="#PosełEdwardSiarka">Już wcześniej powiedziałem o pozycji 76 – środki dla Policji na program ochrony świadka i pomocy pokrzywdzonym – 27.233 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.42" who="#PosełEdwardSiarka">Jeżeli chodzi o stronę wydatków, o kwestię funduszy i rezerw celowych, to Komisja zgodnie z przedstawioną pani przewodniczącej uchwałą, pozytywnie zaopiniowała tę część budżetu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Dziękuję bardzo. W imieniu Komisji Finansów Publicznych koreferat wygłosi pan poseł Konstanty Oświęcimski. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełKonstantyOświęcimski">Pani przewodnicząca, pani minister, panie ministrze, panowie komendanci, Wysoka Komisjo. Mój przedmówca bardzo szczegółowo i dokładnie przeanalizował te dwie części, część 42 i część 85, jeżeli chodzi o dochody i wydatki w tzw. służbach mundurowych. Aby nie powtarzać tych liczb i poszczególnych punktów, chciałem się skupić w swoim wystąpieniu tylko na kilku elementach.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełKonstantyOświęcimski">Jeżeli chodzi o Straż Graniczną, to w sprawozdaniu jest odnotowane znaczne zmniejszenie liczby funkcjonariuszy – chyba o ponad 770 osób. Mam tu pytanie, czy to wynika z reorganizacji? W zeszłym roku nastąpiła duża reorganizacja w południowej części kraju. Czy zmniejszenie liczby funkcjonariuszy wynika po prostu z likwidacji placówek na południu, czy też to wynika z nabycia praw emerytalnych? A może też jest to wynikiem, tak powiedzmy, nieprzyjęcia propozycji? Wiem, że przy przenosinach jest tzw. propozycja, a więc czy zmniejszenie liczby osób wynika z nieprzyjęcia tej propozycji, jeżeli powiedzmy jest dyslokacja funkcjonariusza np. z części zachodniej kraju na część wschodnią?</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełKonstantyOświęcimski">Tutaj z kolei rodzi się problem, czy wspomniana reorganizacja SG została już zakończona? Dochodzą mnie bowiem słuchy, że w Morskim Oddziale SG jeszcze będą pewne przesunięcia. To jest północny odcinek kraju; kiedyś była tam taka duża jednostka pomorska – Pomorski Oddział SG. Później Pomorski Oddział SG przeszedł w Morski Oddział SG, który od zachodu, poprzez Polskę północną aż po Trójmiasto obejmuje cały pas wybrzeża. Można powiedzieć, że po części jest to też granica Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PosełKonstantyOświęcimski">Jeżeli chodzi o inne zagadnienia, to też w moim koreferacie chciałbym zasięgnąć opinii, jak to jest z tą dużą zmianą odnośnie zwolnień lekarskich? Był tutaj duży sprzeciw – chodzi o te 80% płatności za zwolnienia lekarskie. Ponieważ na posiedzeniach Komisji i nawet na sali plenarnej toczyliśmy duże boje – i z opozycją – o to, aby te płatności zmniejszyć, więc jak to jest? Jaki jest bilans tego rozwiązania? Czy rzeczywiście nie ma takiego dużego ubytku? Czy też absencja funkcjonariuszy w służbie jest na tym poziomie, na jakim była poprzednio? To mnie ciekawi. Sądzę, że ciekawość Komisji finansów też byłaby w jakiś sposób zaspokojona taką informacją. Już minął pewien czas i dobrze byłoby wiedzieć, jakie są rezultaty tej decyzji.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PosełKonstantyOświęcimski">Jeżeli chodzi o programy, to tu jest duży program modernizacji Policji – ten program, który przecież wszedł w życie w 2013 r. Przyszły rok będzie ostatnim rokiem funkcjonowania tego dużego programu, kiedy państwo polskie wydaje około 1.000.000 tys. zł. Wielokrotnie podkreślałem pewną kwestię z tego miejsca – czy to przy opiniowaniu budżetu, czy też przy wykonaniu budżetu. Pytałem, czy od 2016 r. – to pytanie do pana ministra – nie warto by było pokusić się o stworzenie takiego programu dla kolejnej służby, dla PSP? Wiem, że to był epizodyczny program, jeśli chodzi o Policję, ale straż pożarna ma to do siebie, że jest najbardziej mobilną siłą w przypadku wystąpienia katastrof i klęsk żywiołowych. Widzimy to w ostatnich dniach.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PosełKonstantyOświęcimski">Sądzę, że taki program, jeżeli byłby zrobiony na kolejne lata, to naprawdę byłby ukłonem w stronę tych wszystkich funkcjonariuszy i pracowników PSP, którzy też nie zawsze mają najlepsze warunki. Z tego, co wiem, jest wiele tzw. rozgrzebanych inwestycji. Nie wiem, czy pan Komendant Główny PSP nie będzie zły, że mówię „rozgrzebane inwestycje”, ale to po prostu wynika z braku finansowania. Jeżeli byśmy...</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Niezakończonych inwestycji, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełKonstantyOświęcimski">Dobrze. Niezakończonych. Przepraszam. Chciałem, żeby to było powiedziane tak bardziej wyraziście.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełKonstantyOświęcimski">Powtarzam, że jest wiele niezakończonych inwestycji. Nieraz to tak jest, że w jednym roku wystarczy 20.000 tys. zł czy kilkanaście milionów i te inwestycje zostaną zakończone. My to tak sączymy, jak te krople wody – tu 500 tys., tu nieraz dajemy 1000 tys. zł. Wiadomo, że im bardziej inwestycja jest rozciągnięta w czasie, tym bardziej jest kosztochłonna i nie spełnia później wymaganych warunków. Sądzę, że tu chyba pan komendant też udzieli jakiejś informacji, jak wygląda sytuacja. Dobrze by było zrobić – nie wiem, czy w tym budżecie – taki ukłon, żeby dać jeszcze dodatkowe środki finansowe na straż pożarną.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PosełKonstantyOświęcimski">Przy okazji pracy nad przyszłym budżetem zauważyłem, że w przyszłym roku pojawia się 15 nowych funkcjonariuszy PSP. Tak skonstatowałem, że to jest związane z oddaniem do użytku gazoportu w Świnoujściu, ponieważ tam musi być nowa jednostka PSP. Wielokrotnie tam jeździłem na różnego rodzaju spotkania; mieszkańcy mają pewne obawy co do bezpieczeństwa, bo to jest coś nowego. Teraz mam pytanie – jak jest z finansowaniem tej jednostki? Sądzę, że na pewno gdzieś tam chyba brakuje środków finansowych na etaty. Tak to jest, że ta jednostka jest przykładem współpracy wielu instytucji – wojewoda dał ziemię, LNG powiedzmy wybuduje strażnicę, czyli kubaturę, a nie wiem, czy PSP ma konieczne środki, czy nie ma. Prawdopodobnie nie ma środków, a daje etaty oraz funkcjonariuszy i później bierze ich na swoje utrzymanie.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PosełKonstantyOświęcimski">Chciałbym, żebyśmy wyjaśnili tę sprawę, bo to jest bardzo ważna kwestia; ważna też później nawet dla samego oddania gazoportu do użytku. Port na pewno nie zostanie oddany, jeżeli nie będzie zabezpieczenia przeciwpożarowego. Z tego, co wiem, jasno wynika, że prace są daleko posunięte i w przyszłym roku nastąpi oddanie gazoportu. Trudno byłoby, żeby w razie potrzeby straż pożarna w znacznej liczbie przeprawiała się z lewego brzegu promem.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PosełKonstantyOświęcimski">To są moje wątpliwości, jeżeli chodzi o te sprawy budżetowe, ale uważam, że budżet w całości powinien zostać przyjęty. Mam nadzieję, że po tych wyjaśnieniach taka będzie decyzja Komisji i Sejmu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Dziękuję bardzo panu posłowi.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Otwieram turę pytań do tej części budżetu. Pani poseł Zofia Czernow. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełZofiaCzernow">Dziękuję. Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, szanowni państwo. Mam pytanie, dotyczące budżetu MSW, przeznaczonego na Górskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe. Mianowicie jest to stowarzyszenie kultury fizycznej, któremu MSW powierza realizację zadania publicznego. Chcę się dowiedzieć, czy się zmieni ta trudna sytuacja, zgłaszana od jakiegoś czasu przez GOPR- y. Sprawa dotyczy bardzo niskich wynagrodzeń, dużej fluktuacji i zmniejszania się stanu zatrudnionych – jak mówiłam, są tam zaledwie 102 osoby. Jak to jest w budżecie? Nie słyszałam o tym ani w referacie, ani w koreferacie, a wiem, że w tej sprawie do pana ministra płynęły liczne pisma. Bardzo proszę o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Czy są jeszcze inne pytania, zanim udzielę sobie głosu? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Pozwolę sobie zabrać głos w podwójnej roli – jako członek Komisji Finansów Publicznych, ale również jako szefowa Poselskiego Zespołu Strażaków. W projekcie budżetu na rok 2015 wskazuje się, że na Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczy jest przeznaczona kwota 28.700 tys. zł, a na dotacje dla Związku Ochotniczych Straży Pożarnych – 17.500 tys. zł. Chciałabym zapytać, z czego to wynika? Bo pamiętam, w którym okresie dokonano zmiany w strukturze przeznaczenia środków na Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczy. Był też taki moment – był też taki moment – kiedy dzięki jednej z poprawek kwota w wysokości około 40.000 tys. zł została przeznaczona właśnie na Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczy. Wydawało nam się, że środki, które były pierwotnie plus poprawka, pozostawały w dalszym ciągu z przeznaczeniem na ten cel. A zatem chciałabym zapytać, czy środki na Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczy, które w tym materiale mamy w zakresie dotacji – nie mówimy tutaj o środkach, które pochodzą od ubezpieczycieli – czy widniejąca tu kwota do wydania w 2015 r. to 28.7000 tys. zł i 17.500 tys. zł na dofinansowanie dla jednostek OSP za pośrednictwem Zarządu Głównego? To jest moje pierwsze pytanie.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Zaczynam od pytań strażackich. Drugie pytanie dotyczy zabezpieczenia gazoportu, o którym mówił pan poseł Oświęcimski. Czy można powiedzieć, że w tej prognozie – albo czy w tym budżecie – są na ten cel pieniądze i jak może być przygotowane zabezpieczenie przeciwpożarowe dla gazoportu?</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Kolejne pytanie dotyczy Straży Granicznej i zmniejszenia liczby etatów funkcjonariuszy SG. Następuje zmniejszenie zatrudnienia.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Z kolei następuje wzrost zatrudnienia planowany w tzw. CEPiK 2, o czym mówił pan poseł Siarka. Poprosiłabym o wyjaśnienie, bo myślę, że to również wybrzmiało w tej opinii.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Ostatnia rzecz, dotycząca instytucji gospodarki budżetowej. Po raz kolejny to rozpatrujemy. Tu w zakresie części budżetowych jest Centrum Usług Logistycznych, które na koniec 2015 r. planuje zysk. Ten zysk będzie wynosił 1800 tys. zł. Weźmy pod uwagę zakłady gospodarki budżetowej, obsługujące dysponentów poszczególnych części budżetowych. Dzisiaj było omawiane takie centrum, obsługujące Kancelarię Prezydenta RP, w którym na końcu jest przewidziany zysk w wysokości 800 tys. zł. Tu mamy na koniec roku 1800 tys. zł zysku. Czy zatem w jakiś sposób – a także o ile mniejsze – można by było dać środki z budżetu z przeznaczeniem dla tego rodzaju jednostki budżetowej, aby nie było takiego zysku? Bo nie po to zostały powołane jednostki budżetowe, żeby wypracowywały zyski. Rozumiem, że trzeba mieć na ten pierwszy okres zysk z poprzedniego roku i go wykorzystać. Po pierwsze jednostki budżetowe zostały po to powołane, aby zakupy były tańsze, aby tańsze było ich funkcjonowanie i niegenerowanie zysku.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">A zatem czy i ile środków, przekazanych dla Centrum Usług Logistycznych, można by było przeznaczyć na inne cele? Rzecz w tym, aby po pierwsze działać bezpiecznie, no i aby można było, jeżeli jest to możliwe, przeznaczyć pieniądze na inne cele, bo budżet przy tych zyskach... Mówię o rzeczy prostej, bo na końcu jest jednak zysk – żeby te pieniądze przeznaczyć na inne potrzeby. Myślę, że dla Komisji Spraw Wewnętrznych w sposób naturalny łączy się to z kwestią, jak ważne dla nas jest funkcjonowanie w zakresie bezpieczeństwa wszystkich służb, których budżety dzisiaj rozpatrujemy. Mamy jednak na Komisji finansów również całe zabezpieczenie przeciwpowodziowe, a także sprawy z nim związane.</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Tu nie ma pomysłu, jest tylko moje pytanie: czy i ile pieniędzy można byłoby przeznaczyć – może nawet na wewnętrzne, inne ważne zadania, dotyczące resortu spraw wewnętrznych – a nie np. na CUL? Czy państwo rozważali również takie możliwości?</u>
<u xml:id="u-9.8" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Czy są jeszcze pytania państwa posłów? Pani poseł Barbara Bubula.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełBarbaraBubula">To pytanie zadaję już po raz kolejny, ale tym razem, mam nadzieję, że do dobrego adresata. Chodzi o środki w rezerwie budżetowej, przeznaczone na repatriację. Chciałam zapytać o zakres rzeczowy, przewidziany na przyszły rok. Czy przewidują państwo, że wreszcie wejdzie w życie ustawa o repatriacji, która według projektodawców i według obietnic z tym związanych miała rozszerzyć zakres repatriacji? A w związku z tym miała zwiększyć liczbę ludzi, zwłaszcza młodych ludzi, którzy przyjeżdżają z różnych krajów – głównie z Kazachstanu – i chcą się osiedlić w naszym kraju. W świetle prognoz demograficznych wydaje się, że to powinno być wyjątkowym oczkiem w głowie państwa, a tymczasem sprawa ślimaczy się już od tak wielu lat. Mam w związku z tym pytanie, jaki jest wzrost tych środków w przyszłym roku? Jaki zakres rzeczowy zostanie za to zrealizowany? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Innych pytań nie ma. Bardzo proszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi. Pan minister zdecyduje ewentualnie o upoważnieniu swoich współpracowników do udzielenia odpowiedzi.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Pan minister Stanisław Rakoczy. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnętrznychStanisławRakoczy">Dziękuję bardzo. Przepraszam, że nie będę odpowiadał po kolei, gdyż najpierw chciałbym się odnieść do pytania pani poseł dotyczącego GOPR. Otóż tu trzeba jeszcze mówić o drugiej organizacji, a mianowicie o Tatrzańskim Ochotniczym Pogotowiu Ratunkowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełZofiaCzernow">Chodziło mi o wszystkie.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWStanisławRakoczy">Otóż wzrost nakładów budżetowych, jakimi dofinansujemy te dwie organizacje, liczony w procentach chyba nie ma równych sobie, bo wynosi 30%. Na ten rok planujemy 13.450 tys. zł. W tej chwili jesteśmy na ostatnim etapie negocjowania umów i z GOPR, i z TOPR. Mam nadzieję, że w tym roku uda się po raz pierwszy podpisać te umowy jeszcze w tym roku – a wręcz jestem o tym przekonany – tak, żeby środki były na koncie już w styczniu, bo do tego zawsze były uwagi. Natomiast są tam również zapewnione środki na podwyżki wynagrodzeń, które były postulowane od lat. Chcę tylko przypomnieć, że w latach ubiegłych ponieśliśmy nakład w wysokości ponad 20.000 tys. zł tylko na remont śmigłowca GOPR. Jak również ponieśliśmy nakłady, aby w tym czasie, kiedy był przeprowadzany remont śmigłowca TOPR, mógł tam latać śmigłowiec Policji. To też były koszty, które trzeba było ponieść. Tak, że myślę, iż tutaj zarówno goprowcy, jak i panowie z TOPR nie powinni narzekać, bo tak, jak powiedziałem, jest to wzrost nakładów budżetowych o 30% w porównaniu do roku ubiegłego.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PodsekretarzstanuwMSWStanisławRakoczy">Co tu jeszcze sam miałem do powiedzenia? Na temat Straży Granicznej za chwilę poproszę o wypowiedź pana gen. Borkowskiego. Myślę, że jedna rzecz jest istotna – żebyśmy wszyscy o niej pamiętali przy tej całej reformie. Pamiętam tę dyskusję z posiedzenia Komisji Spraw Wewnętrznych. Otóż mogę państwa zapewnić, że wszystko to było robione z taką myślą, żeby zapewnić większe bezpieczeństwo na granicy wschodniej. Tak się właśnie stało. Będzie tam więcej funkcjonariuszy. A nie widzę potrzeby wzmacniania, że tak powiem, ochrony granicy z Niemcami czy z Czechami, bo póki co, to z tej strony specjalnego zagrożenia nie ma. Ale o szczegółach, tak jak mówiłem, powie pan dyrektor Borkowski, któremu zresztą oddaję głos, bo pierwsze pytanie czy wątpliwość posła koreferenta z Komisji finansów dotyczyła właśnie SG.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PodsekretarzstanuwMSWStanisławRakoczy">Bardzo proszę, panie generale.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#PodsekretarzstanuwMSWStanisławRakoczy">Zastępca komendanta głównego Straży Granicznej generał brygady SG Marek Borkowski:</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#PodsekretarzstanuwMSWStanisławRakoczy">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, szanowni państwo. Istotnie w projekcie budżetu na 2015 r. następuje zmniejszenie limitu zatrudnienia z 16.192 do 15.420 osób, czyli dokładnie o 772 etaty zmniejszają się limity zatrudnienia. To jest wynikiem reorganizacji, która się odbyła na przestrzeni ostatnich lat. Trzy lata temu – granica zachodnia, w ubiegłym roku i w tym roku – południe kraju, czyli stajemy się formacją o charakterze graniczno-migracyjnym. Zwiększamy obecność na granicy zewnętrznej kosztem zmniejszenia obecności na terytorium kraju. To również jest element urealnienia budżetu, bo jak popatrzymy na wydatki, to wydatki w sferze rzeczowej niewiele, ale wzrastają.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#PodsekretarzstanuwMSWStanisławRakoczy">Aktualny stan zatrudnienia w formacji to jest około 14.700 osób, czyli jak widzimy, jest tu pewna rezerwa. Chciałbym dodać, że od 1 stycznia 2013 r. do końca września 2014 r. obecność funkcjonariuszy na granicy zewnętrznej wzrosła o ponad 700 osób. Tę tendencję w oparciu o budżet 2015 r. będziemy chcieli kontynuować. Tak, że też przewidujemy wzrost zatrudnienia funkcjonariuszy na granicy zewnętrznej.</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#PodsekretarzstanuwMSWStanisławRakoczy">Padło również pytanie, czy reorganizacja formacji dobiegła końca. Koniec reorganizacji, który był zaplanowany już na przestrzeni ostatnich kilku lat, powinien nastąpić z dniem 1 marca, bo z tym dniem reorganizacja Morskiego Oddziału SG powinna się zakończyć. Reorganizacja polega też na ograniczeniu ilości placówek kosztem wygospodarowania etatów, które będą później przeznaczone na granicę wschodnią.</u>
<u xml:id="u-14.7" who="#PodsekretarzstanuwMSWStanisławRakoczy">Było również pytanie odnośnie zwolnień lekarskich w tej formacji. To też jest pewien element, który zwiększa obecność funkcjonariuszy w służbie. Gdy popatrzymy na pierwszą połowę 2013 r. i porównamy do pierwszej połowy 2014 r., to o 30% zmalała liczba zwolnień lekarskich, a więc o pewną liczbę funkcjonariuszy w służbie też jest więcej. To by było tyle z mojej strony. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-14.8" who="#PodsekretarzstanuwMSWStanisławRakoczy">Dziękuję bardzo. Następne pytanie dotyczyło pewnego rodzaju bilansu zysków i strat, osiągniętych poprzez nowelizację ustawy dotyczącej L-4, czyli mówiącej o zwolnieniach lekarskich. Ustawa wprawdzie tak wprost nie koreluje z budżetem, ale bardzo proszę panią dyrektor Trembecką o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuBudżetuMSWMałgorzataTrembecka">Od 1 czerwca 2014 r. zaczęła obowiązywać ustawa z dnia 24 stycznia 2014 r. o zmianie wszystkich ustaw pragmatycznych naszych służb. Ustawa ta spowodowała zmianę, która polega na tym, że za okres przebywania funkcjonariusza na zwolnieniu lekarskim, jeżeli zwolnienie nie jest związane ze szczególnymi warunkami służby, funkcjonariusz otrzymuje 80% uposażenia. Pozostałe 20% przeznaczane jest na nagrody za wykonywanie obowiązków służbowych w zastępstwie tego funkcjonariusza.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuBudżetuMSWMałgorzataTrembecka">Działania, które wprowadziła ta ustawa, spowodowały spadek przebywania funkcjonariuszy wszystkich służb na zwolnieniach lekarskich. W okresie porównywalnym od 1 czerwca do 31 sierpnia roku 2013 do analogicznego okresu roku 2014 w Policji nastąpił spadek o 27% liczby funkcjonariuszy przebywających na zwolnieniach lekarskich, co powoduje obniżenie o 35% dni zwolnień lekarskich. W SG w analogicznym okresie spadek liczby funkcjonariuszy na zwolnieniach wyniósł 26%, a spadek liczby dni zwolnień – 31%. W PSP o 29% mniej funkcjonariuszy przebywało w analogicznym okresie na zwolnieniach lekarskich i jest to spadek o 23% dni zwolnień. W BOR spadek liczby funkcjonariuszy na zwolnieniach wynosił 31%, a liczby dni zwolnień – 29%. To powoduje, że o około 30% więcej funkcjonariuszy było w służbach w analogicznych, porównywalnych okresach.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuBudżetuMSWMałgorzataTrembecka">Wszystkie uzyskane środki, czyli 20% potrącone z uposażeń funkcjonariuszy przebywających na zwolnieniach lekarskich, przeznaczane są na nagrody dla zastępców, wykonujących te obowiązki służbowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWStanisławRakoczy">Dziękuję bardzo, pani dyrektor. Jeżeli chodzi o program modernizacji Policji, to poproszę o wypowiedź pana komendanta.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PodsekretarzstanuwMSWStanisławRakoczy">Natomiast tylko tak powiem, że mnie oczywiście by się marzył program standaryzacji komend powiatowych. Myślę, że również panu komendantowi Leśniakiewiczowi. Natomiast my oczywiście wiemy o tym, że jest zgłaszanych coraz więcej potrzeb w sprawie czy to remontów kapitalnych, czy budowy komend powiatowych PSP. Naprawdę to już nie jest tak, panie pośle, że dajemy po 100 tys., tylko staramy się to robić w ten sposób, żeby doprowadzać poszczególne inwestycje do efektu końcowego w danym roku budżetowym. Myślę, że tutaj mądrość generała komendanta idzie ku temu, żeby właśnie tak gospodarować tymi środkami – ale myślę, że pan gen. Leśniakiewicz zechce coś dodać do tematu. Proszę również pana komendanta, aby zabrał głos odnośnie następnego pytania, dotyczącego gazoportu. Myślę, że połączy te odpowiedzi.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PodsekretarzstanuwMSWStanisławRakoczy">A teraz bardzo proszę pana komendanta.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#ZastępcakomendantagłównegoPolicjinadinspektorWojciechOlbryś">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, szanowni państwo. Program standaryzacji, który trwa od dwóch lat, jest realizowany w ten sposób, że mniej więcej w każdym roku w granicach około 350.000 tys. zł jest przeznaczanych na zadania inwestycyjne i remontowe. Na chwilę obecną staramy się, aby cykl budowlany, jeżeli mówimy o budowie nowych komend, maksymalnie zamykał się w ciągu dwóch lat, czyli każda jednostka – czy komenda powiatowa, czy miejska, czy też komisariat policji – tak jest budowana. Cykl budowlany w mniejszych budowach jest jednoroczny, a w innych jest to cykl dwuletni – tak staramy się zamykać budowy.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#ZastępcakomendantagłównegoPolicjinadinspektorWojciechOlbryś">Na chwilę obecną już są wyznaczone zadania, które po części rozpoczęte zostały w br. i będą kontynuowane w 2015 r. Razem zadań inwestycyjnych i zadań remontowych jest więcej – tutaj się nawet ich liczba zwiększyła z obecnych 141 do 145. Dzieje się tak z uwagi na to, że m.in. wiadomo, iż w przetargach, które się rozstrzygają, powstają również w tym momencie oszczędności, więc wprowadzamy wtedy nowe zadania – są to bądź zadania inwestycyjne, bądź zadania remontowe. Połowa z tego to są zadania inwestycyjne, a w większości jest to przebudowa lub też budowa nowych jednostek.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#ZastępcakomendantagłównegoPolicjinadinspektorWojciechOlbryś">Łączymy wszelkie zadania, które prowadzimy w ramach standaryzacji, również z programami z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska, czyli z termomodernizacją. Tak, że można powiedzieć, iż tutaj ten program przebiega bez zakłóceń. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWStanisławRakoczy">Bardzo dziękuję. Proszę pana komendanta Leśniakiewicza o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#KomendantgłównyPaństwowejStrażyPożarnejgenerałbrygadierWiesławLeśniakiewicz">Pani przewodnicząca, państwo ministrowie, szanowni państwo. Może zacznę od Krajowego Systemu Ratowniczego-Gaśniczego, o którym wspomniała pani poseł. Od wielu lat dbamy o to, również dzięki Poselskiemu Zespołowi Strażaków, by jednak środki dla tych jednostek były na dobrym poziomie. W bieżącym roku mieliśmy 71.000 tys. zł, podobna kwota jest zaplanowana na 2015 r.; przy czym ta kwota, o której wspomniała pani poseł, to będą wydatki bieżące, natomiast 42.230 tys. zł będzie przeznaczonych na wydatki majątkowe. Stąd właściwie tutaj pewna rozbieżność, niemniej jednak to wszystko się bilansuje i jest 71.000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#KomendantgłównyPaństwowejStrażyPożarnejgenerałbrygadierWiesławLeśniakiewicz">Aktualnie mamy w krajowym systemie 40.036 jednostek i zwiększamy jeszcze ten stan na koniec 2014 r. o 60 jednostek. W konsekwencji oczywiście średnia kwota na jedną jednostkę ulegnie zmianie. Przekazywaliśmy około 17.500 zł na jedną jednostkę w poprzednich latach.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#KomendantgłównyPaństwowejStrażyPożarnejgenerałbrygadierWiesławLeśniakiewicz">Jeżeli chodzi o zadania inwestycyjne, związane z budową i rozbudową strażnic, to może zacznę od gazoportu albo terminalu gazowego, bo tak się nazywa ta inwestycja, realizowana na terenie Świnoujścia. Tam m.in. była również deklaracja, by jak gdyby uspokoić lokalnych mieszkańców, że zostanie także wzmocniony potencjał ratowniczy, działający na tym terenie. Co prawda trzeba sobie wprost powiedzieć, że technologia, która jest zastosowana w tymże terminalu, jest na tyle bezpieczna, iż prawdopodobieństwo wystąpienia zdarzeń niebezpiecznych jest minimalne. Niemniej jednak zakład jest zaliczony do zakładów dużego ryzyka wystąpienia awarii przemysłowych i zawsze można się liczyć z określonymi konsekwencjami.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#KomendantgłównyPaństwowejStrażyPożarnejgenerałbrygadierWiesławLeśniakiewicz">Aby sprostać tym zadaniom ustalono – a właściwie podpisano porozumienie albo pewnego rodzaju list intencyjny. List ten w konsekwencji będzie powodował, że polskie LNG, które jest inwestorem tego zadania, wybuduje strażnicę dla potrzeb PSP. Koszt tej inwestycji będzie się zamykał kwotą 22.000 tys. zł, a więc taka kwota jest niejako uwolniona z budżetu państwa. Jednocześnie zadeklarowano, że ten obiekt będzie również utrzymywany przez gazoport, ale w konsekwencji powinniśmy tam stworzyć jednostkę ratowniczo-gaśniczą.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#KomendantgłównyPaństwowejStrażyPożarnejgenerałbrygadierWiesławLeśniakiewicz">Minimalny stan zatrudnienia w jednostce ratowniczo-gaśniczej powinien wynosić 33 etaty. Komendant wojewódzki w ramach swoich możliwości przeznacza 18 etatów na stworzenie tejże jednostki, czyli w ramach części 85. Tutaj dzięki MSW, pani minister i panu ministrowi, niejako wskazano możliwości znalezienia dodatkowych kwot na sfinansowanie tychże etatów. Będą one przeniesione z części 42 do 85. W konsekwencji zbilansujemy te potrzeby bez uszczerbku dla budżetu państwa, bowiem było takie założenie, że zwiększy się wymiar etatów w Komendzie Głównej o 15 etatów. A my rezygnujemy z tych etatów, których mówiąc wprost potrzebowalibyśmy do szkół, ale dochodzimy do wniosku, że zadanie związane z gazoportem jest kluczowe dla tego regionu, stąd też trzeba te zobowiązania w jakiś sposób zrealizować.</u>
<u xml:id="u-19.5" who="#KomendantgłównyPaństwowejStrażyPożarnejgenerałbrygadierWiesławLeśniakiewicz">Chciałem również poinformować, że w ogóle w PSP realizujemy aktualnie w części 85 gros tych zadań. Jest prawie 88 różnego rodzaju inwestycji. To są zadania inwestycyjne związane z budową, remontem lub rozbudową obiektów strażnic, głównie w komendach powiatowych PSP. Faktycznie mamy taką sytuację, że niektóre inwestycje są realizowane od 2009, od 2005 czy od 2006 r. Czasami brakuje tych 1500 tys. zł czy 2000 tys. zł, by te zadania zamknąć. Mamy świadomość tego, że te pieniądze powinny być w części 85, ale ich tam nie widać. Powiem to wprost: jeżeli chcielibyśmy oddać kilka obiektów, to potrzebne są środki. A faktycznie czasami okres prowadzenia inwestycji jest na tyle długi, że niekiedy więcej kosztów ponosimy z tytułu utrzymywania tych obiektów w takim niedokończonym stanie. Można byłoby ewentualnie zamknąć kilka zadań w 2015 r., ale oczywiście pod warunkiem, że byłyby dodatkowe środki na te zadania. Z naszych szacunków wynika, że potrzebowalibyśmy około 22.000 tys. zł na zamknięcie przynajmniej pięciu zadań w 2015 r.</u>
<u xml:id="u-19.6" who="#KomendantgłównyPaństwowejStrażyPożarnejgenerałbrygadierWiesławLeśniakiewicz">Powiem jedną rzecz – również dzięki temu, że... Nie wiem, czy to mogę powiedzieć, panie dyrektorze? Otóż czasami MSW w ramach środków, które przeznaczone są na zadania inwestycyjne, również jak gdyby dofinansowywało te zadania. W tym roku zakończyliśmy m.in. przynajmniej trzy zadania dzięki środkom, przeznaczonym do części 85. To trzeba sobie powiedzieć wprost. Za to chciałem bardzo serdecznie podziękować wszystkim tym, którzy zarządzają finansami części 42. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWStanisławRakoczy">Taka moja drobna refleksja – to jest już trzeci rok budżetowy i ciągle tutaj nie możemy się doprosić jednego, a mianowicie racjonalnego planowania przez wojewodów budżetów komend wojewódzkich i komend powiatowych. Proszę państwa, rozdzielenie tego na dwa jest niejako... To jest jedyna służba, która w ten sposób jest finansowana. Praktycznie Minister Spraw Wewnętrznych tak na dobrą sprawę to może decydować o budżecie Komendy Głównej PSP i szkół. A budżet operacyjny, czyli ten najważniejszy, jest w rękach wojewodów, jak również inwestycje na terenie powiatów, nawet komend wojewódzkich – bo tak powinno być. Oczywiście, tak jak mówił tutaj pan generał, my staramy się dofinansowywać, na ile to jest możliwe, ale to powinno być zapisane w budżecie wojewodów. A tam nie notujemy wzrostów. Nie chciałbym pokazywać palcem, ale są wojewodowie, którzy od trzech lat wpisują w wydatkach inwestycyjnych zero. Tak, że trudno tutaj w takich przypadkach mówić o rozwoju.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PodsekretarzstanuwMSWStanisławRakoczy">Następna sprawa, jeżeli niczego nie przegapiłem, to byłaby sprawa CEPiK 2. Pan dyrektor Bończa Tomaszewski. Bardzo proszę – zwiększenie zatrudnienia i z czego to wynika.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#DyrektorDepartamentuBudżetuMSWWładysławBudzeń">Przepraszam, jeśli można, pani przewodnicząca. To nie CEPiK 2, tylko Centralny Ośrodek Informatyki jako instytucja gospodarki budżetowej, która realizuje program CEPiK 2. Chciałem tylko to sprostować.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#DyrektorCentralnegoOśrodkaInformatykiNikodemBończaTomaszewski">Szanowni państwo. Centralny Ośrodek Informatyki już w tym roku wnioskował o możliwość zwiększenia budżetu wynagrodzeń. Tylko przypomnę, że COI jako IGB jest instytucją przychodową. My utrzymujemy się z umów cywilnoprawnych, które zawieramy z ministerstwem. Jest to normalnie opodatkowane CIT, VAT itd. Tutaj nie ma mechanizmu dotacji, tak jak w przypadku jednostek budżetowych. W związku z tym te środki zawsze są wygospodarowywane po prostu z usług, które świadczymy.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#DyrektorCentralnegoOśrodkaInformatykiNikodemBończaTomaszewski">W tej chwili prowadzimy dwa bardzo duże projekty w zakresie ewidencji ludności, to jest część techniczna projektu pl.ID oraz realizujemy na rzecz ministra wszystkie zadania, w tym momencie związane z utrzymaniem obecnego systemu CEPiK i z rozwojem systemu CEPiK 2.0. W przyszłym roku oprócz tego dojdą nam zadania związane z utrzymaniem nowego systemu ewidencji ludności. W toku naszych różnych analiz doszliśmy do wniosku, że bez zwiększenia obsady etatowej nie będziemy w stanie zrealizować tych wszystkich zadań terminowo. Tutaj terminy są bardzo napięte, a oba systemy też wymagają najwyższej jakości obsługi, najwyższej jakości usług. Poziom SLA, czyli czas reakcji np. na jakieś incydenty, jest niezwykle niski. Jest to niezbędne. Koledzy z ministerstwa po zapoznaniu się z naszą argumentacją przychylili się do niej i jest to niezwykle ważne.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#DyrektorCentralnegoOśrodkaInformatykiNikodemBończaTomaszewski">Jeszcze tylko przypomnę, że COI jest instytucją, której zadaniem jest też budowanie w ramach grupy MSW kompetencji informatycznych. Tak naprawdę wartością, którą my tutaj wnosimy, są ludzie, są specjaliści, których gromadzimy. Poza tym jesteśmy firmą, która tak naprawdę wynajmuje biuro, ma sprzęt biurowy, trochę komputerów, ale to nie ta masa majątkowa stanowi o naszej wartości, tylko właśnie nasze kadry. Chcemy też, żeby te kadry odpowiadały zwykłym standardom, których oczekuje się w sektorze prywatnym na rynku IT od specjalistów z zakresu informatyzacji. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWStanisławRakoczy">Bardzo dziękuję, panie dyrektorze. Zostało jeszcze pytanie pani poseł odnośnie ustawy i nakładów na repatriację. Bardzo proszę – pan dyrektor Budzeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#DyrektordepartamentuMSWWładysławBudzeń">Pani przewodnicząca, szanowni państwo. Chciałem jeszcze jednym zdaniem uzupełnić wypowiedź pana dyrektora Bończy Tomaszewskiego. Otóż COI jako instytucja gospodarki budżetowej pozwala na zaoszczędzenie dosyć istotnych pieniędzy budżetowych. Dzieje się tak dlatego, że zlecanie tego typu zadań firmom zewnętrznym wiązało się z reguły z nakładami większymi o 20% czy o 30% od kosztów, jakimi realizujemy te istotne ustawowe, programy siłami instytucji gospodarki budżetowej jako jednostki podporządkowanej Ministrowi Spraw Wewnętrznych. Tutaj jest inne przełożenie i inne wymogi stawiane przez ministra w stosunku do COI, dlatego że jest to jednostka podległa. Tutaj, jak szacowaliśmy, budżet zyskuje około 20% do 30% oszczędności na poszczególnych projektach.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#DyrektordepartamentuMSWWładysławBudzeń">Teraz odpowiadam na pytania pani przewodniczącej. Pani przewodnicząca, już częściowo pan komendant Leśniakiewicz wyjaśnił tę sprawę. Muszę przyznać, że trochę niefortunny jest ten zapis, który umieszcza wydatki na Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczy w dwóch miejscach: w jednym miejscu jako dotację na wydatki bieżące, a w drugim – w wydatkach inwestycyjnych, majątkowych. Postaramy się w następnych informacjach ujmować to już w jednym akapicie, pokazując całość nakładów na ten cel, żeby nie trzeba było szukać w dwóch miejscach. Chciałem powiedzieć, że dodanie tych dwóch kwot, majątkowych i bieżących, daje w odniesieniu do Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego taką samą kwotę, jak w bieżącym roku; również daje taką samą kwotę, jeżeli chodzi o dotację dla Związku Ochotniczych Straży Pożarnych, czyli 32.500 tys. zł. Po prostu to są tylko dwie grupy wydatków.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#DyrektordepartamentuMSWWładysławBudzeń">Druga sprawa. Chciałem powiedzieć kilka słów odnośnie instytucji gospodarki budżetowej – Centrum Usług Logistycznych. Pani przewodnicząca, ta instytucja gospodarki budżetowej, podobnie jak i COI, nie dostaje ani złotówki z budżetu w formie dotacji, pomocy finansowej, majątkowej itd. Wszystkie przychody, które realizują te instytucje gospodarki budżetowej, są wynagrodzeniem za świadczone usługi. W przypadku CUL należałoby uznać, że zysk w wysokości 1800 tys. zł to jest bardzo dobry wynik, jeśli weźmiemy pod uwagę, iż w poprzednich latach CUL miał kłopoty z osiągnięciem dodatniego wyniku finansowego. Moim zdaniem jest to może nie wielki sukces, ale bardzo pozytywne osiągnięcie, czyli wygospodarowanie zysku. Ten zysk będzie przeznaczany na sprawy rozwojowe CUL, a został osiągnięty tylko poprzez świadczenie usług na odpowiednim poziomie, ponieważ wiemy, że rynek w tej chwili jest konkurencyjny. CUL wychodzi z usługami również na zewnątrz, oferując je instytucjom spoza resortu. Te pieniążki pozwalają pokryć nie tylko koszty, ale również wygospodarować zysk.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#DyrektordepartamentuMSWWładysławBudzeń">Odpowiadam na pytanie pani poseł Boboli. Pani poseł, chciałem powiedzieć...</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Panie dyrektorze, panie dyrektorze – pani poseł Bubuli.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#DyrektordepartamentuMSWWładysławBudzeń">Pani poseł Bubuli. Przepraszam bardzo. Przepraszam bardzo panią poseł.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#DyrektordepartamentuMSWWładysławBudzeń">Chciałem powiedzieć, że sprawa nowej ustawy repatriacyjnej jest na pewno państwu posłom z Komisji finansów znana, dlatego że te prace trwają już dosyć długo. Chciałem powiedzieć pani poseł, że podkomisja nadzwyczajna, której przewodzi pani poseł Fabisiak, kontynuuje te prace. Zgodnie z harmonogramem czy zapewnieniami, te prace miały się skończyć w tym roku, a ustawa miała wejść w życie od 1 stycznia przyszłego roku. Zasadniczą sprawą w tej ustawie jest wprowadzenie tzw. programu adaptacyjnego, który pozwalałby poszczególnym repatriantom i całym rodzinom w ciągu pierwszego roku pobytu tutaj uczestniczyć zarówno w kursach językowych, jak i kwalifikacyjnych. A po tym roku mogliby być również objęci nauką i znaleźć jakąś pracę.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#DyrektordepartamentuMSWWładysławBudzeń">Szacowaliśmy, że do momentu wejścia w życie ustawy budżetowej wydatki na ten cel będą rocznie wynosiły około 14.000 tys. zł. Natomiast po wejściu w życie ustawy budżetowej sukcesywnie będą zwiększane do poziomu 22.000 tys. zł. Teraz chciałem powiedzieć na temat rezerwy na 2015 r. Otóż wynosi ona 14.000 tys. zł i jest na poziomie bieżącego roku. W skrócie postaram się powiedzieć, na co mniej więcej te 14.000 tys. zł będzie przeznaczonych.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#DyrektordepartamentuMSWWładysławBudzeń">Otóż 4500 tys. zł stanowić będą dotacje dla starostów, wypłacających zasiłki na zasiedlenie dla repatriantów. Kwota 2500 tys. zł to będą również dotacje dla starostów na refundację kosztów podnoszenia kwalifikacji zawodowych lub refundację kosztów pracodawcom w tych przypadkach, kiedy zatrudnią repatrianta. Dotacje dla gmin na zapewnienie lokalu mieszkalnego wyniosą około 5500 tys. zł. Dotacje dla gmin na koszty remontów lub koszty adaptacji mieszkań, które są używane, wynoszą 600 tys. zł. Środki będą również przeznaczone na kursy językowe dla Ministerstwa Edukacji Narodowej – 500 tys. zł. Łącznie szacuje się, że w tym roku taką pomocą będzie objętych około 200 repatriantów. Natomiast planujemy, że w przyszłym roku, jeżeli spełnią się tutaj te uwarunkowania, będzie to około 600 osób. Dziękuję, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWStanisławRakoczy">Dziękuję bardzo, panie dyrektorze. Tutaj pan dyrektor CUL nie dostał szans, ponieważ pan dyrektor Budzeń odpowiedział bardzo wyczerpująco, jak myślę. Jeżeli niczego nie przeoczyłem, to odpowiedzieliśmy na wszystkie pytania pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Dobrze, nie będę polemizować, choć miałam jedną drobną polemikę.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Pewnie służbie, której budżety dzisiaj rozpatrujemy, trzeba życzyć, aby warunki były sprzyjające i abyście państwo pełniąc tę służbę również czuli się bezpiecznie.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Sygnałem pewnego rodzaju, o którym mówił pan poseł Oświęcimski, są możliwości zastanowienia się nad programem modernizacyjnym dla PSP. Co prawda jeden program mieliśmy, chyba do 2005 r. go realizowaliśmy. Warto się teraz zastanowić nad zbilansowaniem sił i środków. Potrzeb jest dużo, obowiązków również.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PosełKonstantyOświęcimski">Czy mogę powiedzieć jeszcze jedno zdanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Bardzo proszę. Pan poseł Konstanty Oświęcimski.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PosełKonstantyOświęcimski">Mam jedno małe pytanie do pana komendanta. Nie zrozumiałem, ile środków brakuje na te etaty dla strażaków w gazoporcie?</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Ależ na pewno pan słyszał, ale to dobry wybieg, żeby pan komendant powtórzył swoje słowa. Poprosimy jeszcze raz o zabranie głosu. Głośno, panie komendancie, poprosimy do mikrofonu – co zrobimy z gazoportem i jego ochroną przeciwpożarową?</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#KomendantgłównyPSPgenerałbrygadierWiesławLeśniakiewicz">Jeżeli chodzi o tych 15 etatów, to na nie jest potrzebnych 858 tys. zł, ale tu jest ten wspomniany pomysł.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Jeżeli pan generał ma pomysł, że przeniesiecie środki w ramach swoich części budżetowych, to chętnie państwu pomożemy przenieść.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWStanisławRakoczy">Pomożemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#DyrektordepartamentuMSWWładysławBudzeń">Pani przewodnicząca, ponieważ na etapie planowania budżetu nie mieliśmy jeszcze pełnej wiedzy, czy to jest 15 czy 17 etatów i czy gazoport będzie funkcjonował od 1 stycznia, to zrobiliśmy tymczasowe rozwiązanie. Polega ono na tym, że wykreowaliśmy 15 etatów funkcjonariuszy PSP w części 42. Teraz, w zależności od potrzeb, w ciągu roku jest możliwość – na podstawie art. 10a ustawy o kształtowaniu środków – przeniesienia uposażeń i stanowisk tych strażaków do części budżetowej 85 z takim skutkiem, że to pozwoli na zatrudnienie strażaków od momentu rozpoczęcia funkcjonowania gazoportu. Natomiast, jak zrozumiałem pana komendanta, te 18 etatów jest w budżecie wojewody zachodniopomorskiego. Łączne potrzeby wynoszą 33 etaty. Gwarantuje to 18 etatów i te 15 etatów u nas, po przeniesieniu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Pani Minister Finansów, gdy tak tego słucha, to mówi: zaraz będziecie mieć państwo oszczędności, bo jak od początku roku to się nie zdarzy... No tak. Wybrzmiało to. Pan poseł Oświęcimski słyszał. Jest pan zadowolony z odpowiedzi, tak? To dobrze.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">A zatem skończyliśmy rozpatrywanie opinii Komisji Spraw Wewnętrznych w częściach budżetowych, których sprawozdawcą był pan poseł Siarka, a koreferat został wygłoszony przez pana posła Konstantego Oświęcimskiego.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Kontynuując rozpatrujemy opinię Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki. Proszę przedstawicieli Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki. W imieniu tej Komisji zabierze głos pan przewodniczący Ireneusz Raś.</u>
<u xml:id="u-37.3" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Do prezydium Komisji wpłynęła dodatkowa opinia Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki w zakresie usunięcia wady w przedstawionej opinii, którą referował już pan przewodniczący. Bardzo proszę o zreferowanie dodatkowej opinii.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PosełIreneuszRaś">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo. W imieniu Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki przedstawiam dodatkową opinię dla Komisji Finansów Publicznych. Rzeczywiście, to była techniczna uwaga, formalna, która została tutaj przedstawiona – powinno być doprecyzowanie, skąd wziąć środki, z których chcemy pokryć nasze wnioski w tych poprawkach. W jednym i w drugim przypadku dopisaliśmy, opisując tę część: „pokryć z części 83 – Rezerwy celowe, pozycja 73 – rezerwy na zmiany systemowe oraz niektóre zmiany organizacyjne, w tym nowe zadania”. Po wyrazach „nowe zadania” zapisaliśmy dodatkowo wyrazy: „wydatki bieżące jednostek budżetowych”. Na tym polega cała zmiana.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#PosełIreneuszRaś">Myślę, że teraz wada formalno-prawna ustępuje. Bardzo prosimy Wysoką Komisję o wsparcie tych dwóch małych poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Dziękuję, panie przewodniczący. Teraz otwieram dyskusję. Czy są pytania lub uwagi państwa posłów do tej opinii? Nie widzę. Stwierdzam, że zakończyliśmy omawianie i rozpatrywanie projektu dodatkowej opinii Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki, która została przedłożona Komisji Finansów Publicznych w zakresie właściwości rozpatrzenia opinii i usunięcia wad formalnych w przedstawionej wcześniej opinii komisyjnej dla Komisji finansów.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Tym sposobem zrealizowaliśmy założony porządek dzisiejszego posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Ponadto chcę państwa poinformować, że prezydium Komisji Finansów Publicznych ustaliło termin zgłaszania poprawek do ustawy budżetowej do wtorku, do godz. 12.00. Ten termin traktujemy jako termin ostateczny. Nie tylko organizacyjny, ale taki, jaki wskazała Komisja. O tym rozmawialiśmy. Ten termin został z terminu pierwotnego przesunięty o dodatkowe cztery dni.</u>
<u xml:id="u-39.3" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Głosowanie poprawek będzie się odbywało zgodnie z przyjętym harmonogramem, o czym państwo zostaną poinformowani. Dzisiaj odbywa się posiedzenie prezydium Komisji, które podejmie decyzję, czy to będzie 3 czy 4 grudnia 2014 r.</u>
<u xml:id="u-39.4" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia. Chciałam poinformować, że protokół z załączonym pełnym zapisem będzie do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu.</u>
<u xml:id="u-39.5" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Chciałabym podziękować naszym gościom, paniom i panom ministrom, osobom uczestniczącym w posiedzeniu Komisji jako goście, Biuru Legislacyjnemu, Biuru Analiz Sejmowych i sekretariatowi. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>