text_structure.xml 51.5 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie opinii Komisji Infrastruktury, wspólnej opinii Komisji Infrastruktury, Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz opinii Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej o rządowym projekcie ustawy budżetowej na rok 2015 (druk sejmowy nr 2772). Czy są uwagi państwa posłów do porządku dziennego? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Wobec niezgłoszenia wniosków do porządku dziennego stwierdzam jego przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Chcę również poinformować, że otrzymaliście państwo porządek dzienny z ustaloną kolejnością rozpatrywania opinii i koreferatów do poszczególnych części. Jest jednak propozycja – chciałabym się do niej przychylić – żeby opinię Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej o częściach budżetowych 34, 86, 82, 83 i 81 rozpatrzyć jako pierwszą. Taka jest prośba naszych gości, którzy mają inne obowiązki. Chciałabym się przychylić do tej prośby, jeżeli nie usłyszę sprzeciwu państwa posłów. Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Będziemy w ten sposób procedować. Z posłami: referentem i koreferentem uzgodniliśmy to przed chwilą.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">W imieniu pań i panów posłów chciałabym przywitać uczestniczących w naszym posiedzeniu przedstawicieli naczelnych organów administracji państwowej oraz innych urzędów i instytucji państwowych. Witam serdecznie panią Hannę Majszczyk – podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, pana Marcina Kubiaka – podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju, pana Kazimierza Bujakowskiego – głównego geodetę kraju, pana Stanisława Huskowskiego – sekretarza stanu w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji. Będziemy również witać osoby, które będą przybywać w trakcie posiedzenia. Witam także osoby państwu towarzyszące.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Kontynuujemy rozpatrywanie opinii komisji sejmowych o projekcie ustawy budżetowej na rok 2015. Materiały, które zostały udostępnione przez resorty, jak również opinie komisji branżowych w wersji elektronicznej zostały udostępnione w folderze secure sources na państwa iPadach.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Rozpatrywanie opinii komisji będzie odbywało się w następujących porządku: wystąpienie posła referenta komisji branżowej, wystąpienie posła koreferenta z ramienia Komisji Finansów Publicznych, następnie pytania państwa posłów, odpowiedzi przedstawicieli dysponentów części budżetowych oraz dyskusja.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Jak informowałam, zgodnie z prośbą naszych gości rozpoczniemy od opinii Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Opinię zreferuje pan poseł Adam Żyliński. Koreferat w imieniu Komisji Finansów Publicznych przedstawi pan poseł Andrzej Szlachta. Pan poseł Adam Żyliński, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełAdamŻyliński">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, szanowni goście, Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej na posiedzeniu w dniu 22 października 2014 r. rozpatrzyła i zaopiniowała rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2015 w zakresie: części budżetowej 34 – Rozwój regionalny: dochody i wydatki, wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych, środki europejskie na finansowanie programów zarządzanych lub koordynowanych przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego; części budżetowej 82 – Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego (z wyłączeniem subwencji oświatowej): dochody i wydatki; części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 4, 8, 18, 23, 27, 32, 42, 45, 47 i 51; części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działu 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska: dochody i wydatki, wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych, zadania z zakresu administracji rządowej i inne zadania zlecone jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami; części budżetowej 86 – Samorządowe Kolegia Odwoławcze: wydatki i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełAdamŻyliński">Po zapoznaniu się ze szczegółowymi informacjami budżetowymi, wysłuchaniu dodatkowych wyjaśnień przedstawicieli Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju oraz Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji, a także po przeprowadzeniu dyskusji, Komisja pozytywnie opiniuje projekt ustawy budżetowej na rok 2015 w zakresie wyżej wymienionych części.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PosełAdamŻyliński">Komisja równocześnie zgłasza wniosek w sprawie zwiększenia środków finansowych w części budżetowej 86 – Samorządowe Kolegia Odwoławcze, o 13.000 tys. zł. Z tej sumy 7000 tys. zł zostałoby przeznaczone na utworzenie 70 nowych etatów orzeczniczych. Kolegia wymagają wzmocnienia kadrowego ze względu na systematyczny wzrost liczby rozpatrywanych spraw, zwłaszcza w ostatnich 5 latach, w celu wyeliminowania powstających zaległości. Ze względu na niekorzystne zjawisko odpływu z SKO wykwalifikowanych pracowników do innych instytucji proponujących lepsze warunki płacowe, Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej proponuje przeznaczyć dodatkowe 6000 tys. zł na regulację wynagrodzeń.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PosełAdamŻyliński">Kilka dodatkowych uwag w tym zakresie. Wzrost świadomości prawnej społeczeństwa oraz coraz wyższy stopień skomplikowania spraw administracyjnych powodują stały wzrost liczby spraw wpływających do samorządowych kolegiów odwoławczych. O ile w 2002 r. liczba spraw pozostających w ewidencji nie przekroczyła 150 tys., to na koniec 2013 r. zwiększyła się ona blisko dwukrotnie i wynosiła ponad 277 tys. Wzrostowi liczby spraw nie towarzyszył niestety wzrost liczby osób zatrudnionych w kolegiach. W 2002 r. łączna liczba pracowników etatowych wynosiła 422 osoby, a w 2013 r. zatrudnione w tym charakterze były 592 osoby. Tak niska obsada kadrowa wpływa na zwiększającą się liczbę spraw pozostałych do rozpatrzenia z roku poprzedniego.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PosełAdamŻyliński">Należy przypomnieć, że do właściwości kolegiów należą sprawy w tak ważnych społecznie i gospodarczo dziedzinach jak: zagospodarowanie przestrzenne, ochrona środowiska, pomoc społeczna, gospodarka nieruchomościami, podatki, opłaty lokalne i tym podobne. Wypada zaznaczyć, że kolegia rozpatrują sprawy bardzo niewielkim kosztem finansowym zamykającym się kwotą 101 zł, a budżety wszystkich SKO wynoszą niewiele ponad 110.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PosełAdamŻyliński">Nie bez wpływu na pogarszającą się sytuację finansową kolegiów jest stały wzrost kosztów utrzymania: opłat pocztowych, należności za energię, materiały biurowe i tym podobne, który nie jest rekompensowany finansowo w kolejnych budżetach. Trudności z tym związane są ciągłym motywem wystąpień do ministra finansów o dodatkowe środki, a także były często przedmiotem dyskusji podczas obrad Komisji Samorządu Terytorialnego i Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PosełAdamŻyliński">Wynagrodzenia pracowników biur samorządowych kolegiów odwoławczych od 1999 r. zostały wyodrębnione z wynagrodzeń ogólnych, jako wynagrodzenia nieobjęte mnożnikowym systemem wynagrodzeń i były podwyższane tylko o średnioroczny wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w państwowych jednostek budżetowych określony w ustawach budżetowych. Środki finansowe, którymi dysponują kolegia na wynagrodzenia pracowników obsługi, nie pozwalają na zmianę stanowisk na wyższe, przekwalifikowania i przeszeregowania zgodnie z bieżącymi potrzebami oraz przeszeregowania młodych i dobrze wykwalifikowanych pracowników z jednoczesnym zwiększeniem wynagrodzeń. Często brakuje środków nawet na uzupełnienie płac do poziomu minimalnego wynagrodzenia za pracę. Przeciętne miesięczne wynagrodzenie na jeden etat różni się zdecydowanie w poszczególnych kolegiach. Nie przekracza ono kwoty 2 tys. zł w kolegiach w Gdańsku, Białej Podlaskiej, Szczecinie, Zamościu i Gorzowie Wielkopolskim i zbliża się do 3 tys. zł w kolegiach w Bydgoszczy, Łodzi i Skierniewicach.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PosełAdamŻyliński">Zadania nałożone na kolegia są jednakowe we wszystkich jednostkach, a rozbieżność w płacach duża. Uzasadnia to wniosek o przyznanie dodatkowych środków na zrównanie przeciętnych miesięcznych wynagrodzeń na jeden etat biurowy na przykład do kwoty 3,5 tys. zł. Stąd wniosek Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Dziękuję bardzo. Tak jak ustalono, koreferat przedstawi pan poseł Andrzej Szlachta. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełAndrzejSzlachta">Dziękuję. Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, szanowni goście, dochody w części 34 na 2015 r. zakładane są w kwocie 440 tys. zł. Jest to wzrost o 2,3% w stosunku do dochodów zaplanowanych na rok 2014. Dochody będą pochodzić głównie z opłat czynszowych za wynajem i dzierżawę składników majątkowych Skarbu Państwa.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełAndrzejSzlachta">Wydatki na 2015 r. w tej części budżetowej zaplanowane są w wysokości 13.801.900 tys. zł. Jest to 105,8% kwoty określonej w ustawie budżetowej na 2014 r. i 75% tego budżetu po zmianach. W tym wydatki z budżetu krajowego stanowią 12%, a wydatki z budżetu środków europejskich – 88%. W wydatkach budżetu krajowego dominuje współfinansowanie projektów z udziałem środków europejskich. Łącznie wydatki na programy finansowane z udziałem środków z budżetu Unii Europejskiej zaplanowano na poziomie 13.765.500 tys. zł, w tym 82% z budżetu środków europejskich. W kwocie tej przewiduje się wydatki na realizację programów Narodowej Strategii Spójności 2007–2013 w wysokości 11.791.600 tys. zł, w tym 89% z budżetu środków europejskich, realizację programów Umowy Partnerstwa 2014–2020 w łącznej kwocie 1.852.400 tys. zł, w tym 83,8% z budżetu środków europejskich, realizację programów z udziałem środków państw EFTA w kwocie 121.500 tys. zł, w tym 76% z budżetu środków europejskich.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PosełAndrzejSzlachta">Krótko o wynagrodzeniach. W załączniku nr 6 do ustawy budżetowej ujęto wydatki na wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej na 2015 r. w części 34 w wysokości 134.641 tys. zł, w tym na wynagrodzenia osobowe 124.633 tys. zł. Dodatkowe wynagrodzenie roczne zaplanowano w wysokości 10.008 tys. zł. Wydatki na wynagrodzenia w 2015 r. obejmują wynagrodzenia osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe – kwota 886 tys. zł, wynagrodzenia członków korpusu służby cywilnej – 93.303 tys. zł, oraz wynagrodzenia osób nieobjętych wskaźnikowymi systemami wynagrodzeń – 40.235 tys. zł, a także wynagrodzenia członków służby zagranicznej – 217 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PosełAndrzejSzlachta">Proszę państwa, teraz przejdę do części 86 – Samorządowe Kolegia Odwoławcze. Tutaj dochodów nie planuje się. Tym niemniej corocznie w tej części wykonywane są dochody w wysokości około 100–150 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PosełAndrzejSzlachta">Wydatki ogółem w części 86 – Samorządowe Kolegia Odwoławcze, zostały zaplanowane w kwocie 112.873 tys. zł. Jest to wzrost o prawie 11.000 tys. zł w stosunku do planu na 2014 r. i o prawie 7000 tys. zł w stosunku do zapisów ustawy na 2014 r., w tym 112 tys. zł to są świadczenia na rzecz osób fizycznych, 110.642 tys. zł to są wydatki bieżące jednostek budżetowych i 2119 tys. zł to są wydatki majątkowe. Ponieważ mój poprzednik bardzo szeroko omówił problemy związane z finansowaniem samorządowych kolegiów odwoławczych, tylko przyłącze się do tej opinii.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PosełAndrzejSzlachta">Subwencje ogólne z wyłączeniem subwencji oświatowej, która została omówiona na poprzednim posiedzeniu. Pozostają nam subwencje wyrównawcze dla gmin – 6.189.440 tys. zł, część równoważąca subwencji ogólnej dla gmin – 510.899 tys. zł, część rekompensująca subwencji ogólnej dla gmin – 17.000 tys. zł, część wyrównawcza subwencji ogólnej dla powiatów – 1.581.742 tys. zł, część równoważąca subwencji ogólnej dla powiatów – 1.061.806 tys. zł, część wyrównawcza subwencji ogólnej dla województw – 948.895 tys. zł, część regionalna subwencji ogólnej dla województw – 437.643 tys. zł i uzupełnienie subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego – 335.999 tys. zł. Podałem państwu podstawowe informacje. Do tych propozycji nie mam zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#PosełAndrzejSzlachta">Jeżeli chodzi o część 85 – Budżety wojewodów, dział 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska, dochody w ustawie budżetowej na 2015 r. zostały zaplanowane w wysokości 10.389 tys. zł, co stanowi 82,4% dochodów zaplanowanych na rok 2014. Głównym źródłem dochodów są wpływy z usług świadczonych przez wojewódzkie inspektoraty ochrony środowiska, realizacja zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego to – 2360 tys. zł, grzywny i kary – 1041 tys. zł, dochody różne – 179 tys. zł, wpływy z opłat – 163 tys. zł, najem i dzierżawa składników majątku Skarbu Państwa – 155 tys. zł. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Kto z pań i panów posłów chciałby zadać pytanie? Nie słyszę. W związku z tym, że w tej części nie ma pytań państwa posłów, stwierdzam, że omówiliśmy ten punkt porządku.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Przechodzimy do opinii Komisji Infrastruktury, która upoważniła pana przewodniczącego Stanisława Żmijana do jej przedstawienia. Koreferat w imieniu Komisji Finansów Publicznych wygłosi pani poseł Magdalena Gąsior-Marek. Bardzo proszę, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełStanisławŻmijan">Bardzo dziękuję. Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, Komisja Infrastruktury w dniu 22 października 2014 r. rozpatrzyła projekt ustawy budżetowej na 2015 r. zawarty w druku 2772 w zakresie, po pierwsze, części budżetowej 17 – Administracja publiczna, dział 710, w zakresie rozdziałów: 71013 – Prace geodezyjne i kartograficzne, 71021 – Główny Urząd Geodezji i Kartografii, planu finansowego instytucji gospodarki budżetowej z załącznika nr 13 – Centralnego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej, planu finansowego państwowego funduszu celowego z załącznika nr 6 – Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym, środków europejskich na finansowanie programów z załączników nr 3, 4 i 15, po drugie, części budżetowej 18 – Budownictwo, lokalne planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, w zakresie dochodów i wydatków z załączników nr 1 i 2, wynagrodzeń w państwowych jednostkach budżetowych z załącznika nr 6 i programu wieloletniego z załącznika nr 10, po trzecie, części budżetowej 21 – Gospodarka morska, w zakresie dochodów i wydatków z załącznika nr 1 i 2, w zakresie wynagrodzeń w państwowych jednostkach budżetowych z załącznika nr 6, w zakresie dotacji podmiotowych i celowych z załącznika nr 8, w zakresie środków europejskich na finansowanie programów z załącznika nr 3 i 15 oraz w zakresie programu wieloletniego z załącznika nr 10, po czwarte, części budżetowej 26 – Łączność, dział 600, w zakresie rozdziału 60046 – Operatorzy pocztowi, w zakresie dotacji przedmiotowych i podmiotowych z załącznika nr 9, środków europejskich na finansowanie programów z załącznika nr 4 i 15, po piąte, w zakresie części budżetowej 39 – Transport, w zakresie dochodów i wydatków z załączników nr 1 i 2, wynagrodzeń w państwowych jednostkach budżetowych z załącznika nr 6, dotacji podmiotowych, przedmiotowych i celowych z załączników nr 8 i 9, środków europejskich na finansowanie programów z załącznika nr 3, 4 i 15 i w zakresie programów wieloletnich z załącznika nr 10, oraz planów finansowych państwowych osób prawnych z załącznika nr 14, czyli Transportowego Dozoru Technicznego i Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, po szóste, części budżetowej 71 – Urząd Transportu Kolejowego, w zakresie dochodów i wydatków z załącznika nr 1 i 2, wynagrodzeń w państwowych jednostkach budżetowych z załącznika nr 6, po siódme, części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 5, 41, 63, 65 i 81, i po ósme, części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działu 600 – Transport i łączność, w zakresie dochodów i wydatków z załącznika nr 1 i 2, wynagrodzeń w państwowych jednostkach budżetowych z załącznika nr 6.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełStanisławŻmijan">Komisja po analizie projektu ustawy oraz wysłuchaniu dodatkowych wyjaśnień przedstawicieli ministerstw wnosi następującą poprawkę: zwiększyć dochody o kwotę 5000 tys. zł w części 18 – Budownictwo, lokalne planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, dział 710 – działalność usługowa, nadzór budowlany, z przeznaczeniem na zwiększenie wydatków w części 18 – Budownictwo, lokalne planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, dział 710 – działalność usługowa, rozdział 71015 – Nadzór budowlany, finansowanie kosztów badania próbek wyrobów budowlanych. W pozostałych częściach Komisja Infrastruktury pozytywnie opiniuje projekt ustawy budżetowej na 2015 r.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PosełStanisławŻmijan">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, ponieważ projekt ustawy budżetowej na rok 2015 w zakresie części korespondujących kompetencyjnie z Komisją Infrastruktury w zakresie dochodów nie stanowi istotnych pozycji dla budżetu państwa, lecz wydatki są istotne z puntu widzenia budżetu państwa, więc jeżeli Wysoka Komisja pozwoli, to chciałbym więcej szczegółów przedstawić, jeżeli chodzi o wydatki, w szczególności w zakresie części 18 – Budownictwo, lokalne zagospodarowanie, planowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, w zakresie części 39 – Transport, i w zakresie części 21 – Gospodarka morska. Czy mogę, pani przewodnicząca?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Może pan, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełStanisławŻmijan">Wysoka Komisjo, w projekcie ustawy budżetowej na rok 2015 na realizację zadań z zakresu części 18 – Budownictwo, lokalne planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, zaplanowano środki w kwocie 921.636 tys. zł, to jest 65,4% ustawy budżetowej na 2014 r. Na wydatki w dziale – Gospodarka mieszkaniowa, zaplanowano kwotę 872.869 tys. zł, co stanowi prawie 90% ogółu środków w tej części. Z kwoty tej planuje się przeznaczyć środki w szczególności na – to są te istotne informacje – Fundusz Dopłat – 440.000 tys. zł, z tego na program „Rodzina na swoim” – 360.000 tys. zł, to dotyczy kredytów udzielonych do 2013 r., i na program finansowego wsparcia tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni, domów dla bezdomnych – 80.000 tys. zł, na refundację premii gwarancyjnych oraz premii za systematyczne oszczędzanie z tytułu likwidowanych książeczek mieszkaniowych wystawionych do dnia 23 października 1990 r. – 350.000 tys. zł, na wykup odsetek od kredytów mieszkaniowych – wykup odsetek to forma bezpośredniej pomocy państwa dla kredytobiorców spłacających długoterminowe, najczęściej czterdziesto- i sześćdziesięcioletnie kredyty mieszkaniowe, które zaciągnęły przede wszystkim spółdzielnie mieszkaniowe do dnia 31 maja 1992 r. – na Fundusz Termomodernizacji i remontów – 20.000 tys. zł. Środki Funduszu przeznaczone są na dofinansowanie części kosztów przedsięwzięć termomodernizacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosełStanisławŻmijan">Przewidziano środki na gospodarkę gruntami i nieruchomościami, między innymi koszty funkcjonowania dwóch komisji: Państwowej Komisji Kwalifikacyjnej do Spraw Nadawania Uprawnień Zawodowych w Zakresie Szacowania Nieruchomości i Komisji Odpowiedzialności Zawodowej Obrońców z Urzędu. Pozostałe środki w wysokości 48.767 tys. zł zostaną przeznaczone na utrzymanie i statutową działalność Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego – 19.422 tys. zł, oraz urzędu ministra – 29.345 tys. zł. Ponadto w rezerwie celowej budżetu państwa w części 83 zaplanowano środki w łącznej kwocie 845.000 tys. zł, z tego 715.000 tys. zł na sfinansowanie wypłat z Funduszu Dopłat, czyli finansowego wsparcia dla nabywców lokali mieszkalnych albo domów jednorodzinnych „Mieszkanie dla Młodych”, i 130.000 tys. zł na zadania w obszarze mieszkalnictwa, w tym realizowane w ramach funduszy zarządzanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PosełStanisławŻmijan">Jeżeli chodzi o wydatki w części budżetowej 39 – Transport, w projekcie ustawy budżetowej na rok 2015 na realizację zadań w tej części zaplanowano wydatki w kwocie 7.388.423 tys. zł, co stanowi wzrost o 16,6% w stosunku do roku bieżącego. Wzrost wydatków dotyczy w szczególności: po pierwsze, dotacji do krajowych pasażerskich przewozów kolejowych zaplanowanych w kwocie 957.699 tys. zł – wzrost o 8,8% w stosunku do roku bieżącego, z tego dotacje do przewozów międzywojewódzkich i międzynarodowych wynoszą 498.256 tys. zł i dotacje przedmiotowe do ustawowych ulg taryfowych wynoszą 459.443 tys. zł, po drugie, dotacji podmiotowej dla PKP PLK S.A. zaplanowanej w kwocie 2.178.125 tys. zł – wzrost o 12% w stosunku do roku bieżącego. Środki te zostaną przeznaczone na dofinansowanie kosztów zarządzania, remontów i utrzymania infrastruktury kolejowej oraz kosztów ochrony, to jest działalności jednostek Straży Ochrony Kolei. W omawianej części przewidziano także środki na inwestycje w infrastrukturę kolejową, z tego dotacje celowe na realizację zadań inwestycyjnych na linach kolejowych oraz dworcach kolejowych – 300.302 tys. zł, na zadania na liniach kolejowych ujęte w wieloletnim planie inwestycji kolejowych do roku 2015 – 230.302 tys. zł, na budowę i przebudowę dworców kolejowych – 70.000 tys. zł, współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej, pomoc techniczna oraz inwestycje kolejowe w ramach wieloletniego programu inwestycji kolejowych do roku 2015 – 693.733 tys. zł. Ponadto na inwestycje na liniach kolejowych w 2015 r. planuje się dodatkowo przeznaczyć środki z obligacji emitowanych w roku 2014 – 925.000 tys. zł, i Funduszu Kolejowego – 305.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PosełStanisławŻmijan">W projekcie ustawy budżetowej na rok 2015 na wydatki w zakresie drogownictwa zaplanowano 2.948.825 tys. zł, w tym na bieżące utrzymanie sieci drogowej – 1.445.180 tys. zł, remonty sieci drogowej – 171.331 tys. zł, budowę, przebudowę i rozbudowę dróg krajowych, skrzyżowań, mostów i wiaduktów – 179.352 tys. zł, prace przygotowawcze pod budowę i przebudowę dróg krajowych – 84.535 tys. zł, budowę ekranów akustycznych, zabezpieczeń przeciwhałasowych – 50.298 tys. zł, budowę systemu zarządzania ruchem na autostradach i drogach ekspresowych – 27.000 tys. zł, poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego – 25.225 tys. zł, utrzymanie i statutową działalność Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – 620.905 tys. zł. Należy dodać, że w 2015 r. planuje się przeznaczyć 13.733.000 tys. zł na zadania inwestycyjne ze środków Krajowego Funduszu Drogowego w ramach „Programu budowy dróg krajowych na lata 2011–2015”.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#PosełStanisławŻmijan">W projekcie ustawy budżetowej na rok 2015 w ramach części 39 zaplanowano również środki z przeznaczeniem na dotację dla Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej – 9430 tys. zł, dotację podmiotową do uczelni publicznych kształcących personel lotniczy dla lotnictwa cywilnego – 17.721 tys. zł, w szczególności dla Politechniki Rzeszowskiej, dla Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie i dla Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Chełmie. Ponadto przewidziano środki na utrzymanie i statutową działalność Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, w tym na współfinansowanie realizacji projektu pod nazwą „Budowa centrum systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym” – 127.548 tys. zł, urzędu Ministra Infrastruktury i Rozwoju – 58.319 tys. zł, Urzędu Lotnictwa Cywilnego – 54.670 tys. zł, i Urzędu Żeglugi Śródlądowej – 8444 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#PosełStanisławŻmijan">Jeżeli chodzi o wydatki budżetu środków europejskich, to w projekcie ustawy budżetowej na rok 2015 na realizację zadań w zakresie części 39, zaplanowano środki budżetu europejskiego w wysokości 5.714.439 tys. zł, w tym głównie na realizację projektów w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – 5.698.524 tys. zł. Powyższe środki europejskie zostały zaplanowane w szczególności na infrastrukturę kolejową, czyli środki na „Wieloletni Program Inwestycji Kolejowych” oraz na budowę i przebudowę dworców kolejowych – 4.032.515 tys. zł, krajowe pasażerskie przewozy kolejowe – 1.450.543 tys. zł, są to środki na zakup, modernizację, odnowę kolejowego taboru przewozowego do obsługi pasażerskich przewozów kolejowych, drogi publiczne i krajowe – 152.128 tys. zł, zaplanowane środki będą stanowiły refundację wydatków poniesionych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w związku z realizacją projektów Unii Europejskiej i będą zasilały Krajowy Fundusz Drogowy, pozostałe projekty Unii Europejskiej – 79.253 tys. zł. Środki zostaną przeznaczone między innymi na projekty związane z bezpieczeństwem ruchu drogowego, lokalnym transportem zbiorowym oraz infrastrukturą pocztową.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#PosełStanisławŻmijan">W części 21 – Gospodarka morska, w 2015 r. planuje się uzyskać… Przepraszam, będę mówił o wydatkach, bo dochody są bardzo małe. W projekcie ustawy budżetowej na 2015 r. na realizację zadań z zakresu gospodarki morskiej zaplanowano środki w wysokości 395.567 tys. zł, to jest 100,5% ustawy budżetowej na rok 2014 z przeznaczeniem na: urzędy morskie – 168.794 tys. zł, akademie morskie – 126.902 tys. zł, Program ochrony brzegów morskich – 34.000 tys. zł, ratownictwo morskie, służba SAR – 33.745 tys. zł. Wzrost wydatków w stosunku do wydatków zaplanowanych ustawą budżetową na 2014 r. dotyczył głównie środków przeznaczonych na działalność dydaktyczną akademii morskich. W 2015 r. w ramach powyższych środków realizowane będą również inwestycje pod nazwą: Modernizacja zespołu obiektów dydaktycznych na potrzeby Akademii Morskiej w Szczecinie – inwestycja budowlana planowana do zakończenia w roku 2016, po drugie, przebudowa pomieszczeń pokładu głównego statku szkoleniowego „Dar Młodzieży” Akademii Morskiej w Gdyni – inwestycja zakupowa, program wieloletni „Program Ochrony Brzegów Morskich” i utrzymanie torów wodnych i podejściowych, to jest utrzymanie toru podejściowego Świnoujście-Szczecin, pogłębienie torów podejściowych do portów Zalewu Wiślanego, między innymi Fromborka i Tolkmicka, utrzymanie toru podejściowego do portu w Kołobrzegu oraz środki na realizację inwestycji – Tor wodny na Wiśle Śmiałej.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#PosełStanisławŻmijan">Ponadto w budżecie państwa na 2015 r. zaplanowano dodatkowe środki związane ze wzmocnieniem służby ratownictwa SAR w zakresie zdolności do reagowania na zagrożenie życia ludzkiego i stanu środowiska naturalnego na morzu, z przeznaczeniem między innymi na zakup samochodów ratowniczych wraz zabudową specjalistyczną i wyposażeniem, ogrzewaczy dla rozbitków, respiratorów, radarowego systemu wykrywania i monitorowania zanieczyszczeń olejowych na statku – Kapitan Poinc, noszy podbierakowych, materacy próżniowych, ratowniczego pneumatycznego namiotu z oświetleniem. W ramach wydatków budżetu państwa zaplanowano również współfinansowanie krajowych projektów Unii Europejskiej, realizowanych głównie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.</u>
          <u xml:id="u-8.8" who="#PosełStanisławŻmijan">Wydatkowanie budżetu środków europejskich. W projekcie ustawy budżetowej na rok 2015 na realizację zadań w zakresie części budżetowej 21 – Gospodarka morska, zaplanowano środki budżetu europejskiego w wysokości 28.726 tys. zł, w tym głównie na realizację projektów w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – 28.550 tys. zł. Oprócz powyższej kwoty środków europejskich, zapisanej w części 21 – Gospodarka morska, w roku 2015 planuje się uruchomienie środków na realizację transportowych projektów Unii Europejskiej z rezerwy celowej, część 83, w pozycji 88 – Finansowanie programów z budżetu środków europejskich. W 2015 r. realizowane będą następujące projekty unijne w zakresie gospodarki morskiej: modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin, Szczecin-Kanał Piastowski i Mieliński, etap II, strona wschodnia i zachodnia, modernizacja infrastruktury zapewniającej dostęp do portu w Świnoujściu i Szczecinie, oznakowanie nawigacyjne, prace przygotowawcze w zakresie modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m., modernizacji toru wodnego do Portu Północnego, modernizacji układu falochronów osłonowych w Porcie Północnym, modernizacji wejścia do Portu Wewnętrznego w Gdańsku – modernizacja wejścia do Portu Wewnętrznego w Gdańsku, etap II, przebudowa szlaku wodnego na Martwej Wiśle i Motławie, modernizacja i budowa umocnień brzegowych Zachodniego Wybrzeża – Krajowy System Bezpieczeństwa Morskiego i ochrona brzegów morskich.</u>
          <u xml:id="u-8.9" who="#PosełStanisławŻmijan">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, wydaje się, że zająłem państwu niemało czasu. Wobec powyższego pozwalam sobie zakończyć moje wystąpienie. Przepraszam, że zająłem tak dużo czasu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Nie będziemy nalegać, żeby było dłużej. panie przewodniczący. Koreferat w tej części przedstawi pani poseł Magdalena Gąsior-Marek. Bardzo proszę, pani poseł. Przykład mieliśmy wcześniej – prosimy o zwięzły koreferat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełMagdalenaGąsiorMarek">Szanowna pani przewodnicząca, szanowna Komisjo, szanowni goście, tak jak przedstawił pan przewodniczący Komisji Infrastruktury, pan poseł Stanisław Żmijan, Komisja na posiedzeniu w dniu 22 października rozpatrzyła projekt ustawy budżetowej na rok 2015 w zakresie części będących w jej kompetencjach. Ja także jestem członkiem Komisji Infrastruktury. Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt ustawy budżetowej na rok 2015, ale zgłosiła poprawkę. Wniosła o zwiększenie dochodów o kwotę 5000 tys. zł w części 18, dział 810 – Działalność usługowa, nadzór budowlany, z przeznaczeniem na zwiększenie wydatków w części 18, rozdział 81015 – Nadzór budowlany, na finansowanie kosztów badania próbek wyrobów budowlanych. Pan przewodniczący dosyć szczegółowo omówił opinię Komisji, ale także przedstawił główne zagadnienia poszczególnych części, w których zauważyliśmy wzrost tak, jak to było przypadku części budżetowej 18, czy w części 39. Przedstawił także środki, które są przeznaczone – dochody i wydatki – z Funduszu Drogowego oraz Funduszu Kolejowego, zatem nie będę tego powtarzać.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PosełMagdalenaGąsiorMarek">Proszę o pozytywne zaopiniowanie tych części, które znajdują się we właściwości Komisji Infrastruktury, oraz poprawki, jeżeli oczywiście zostanie wyrażona pozytywna opinia ministra finansów. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Dziękuję bardzo. Otwieramy debatę dotyczącą tych części budżetowych. Kto z pań i panów posłów chciałby zabrać głos? Pozwolę sobie udzielić głosu i zadać pytanie dotyczące Inspekcji Transportu Drogowego. Mam szczegółowe pytania dotyczące ITD. Dochody wynoszą około 65.000 tys. zł, a koszty utrzymania Inspekcji na rok 2015 zaplanowano w wysokości 127.500 tys. zł. Chciałabym zapytać, jakie inwestycje są planowane przez Inspekcję Transportu Drogowego? Ile fotoradarów planuje się zainstalować dodatkowo?</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Jeżeli chodzi o infrastrukturę kolejową, mam pytanie szczegółowe. Jeśli nie będzie możliwe udzielenie odpowiedzi dzisiaj, to poproszę o odpowiedź na piśmie. Mamy kwotę wydatków ogółem 3.172.000 tys. zł z przeznaczeniem na modernizację poszczególnych odcinków. Współfinansowanie projektów z udziałem środków europejskich. Po części wykazane została realizacja dotacji na zadania na liniach kolejowych i dworcach, a na współfinansowanie ze środków europejskich w zakresie Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko realizowanego przez PKP PLK S.A. mamy 642.000 tys. zł. Chciałabym zapytać, poprosić o udzielenie odpowiedzi w sprawie modernizacji linii kolejowej – tu jest cała nazwa – E30/CE30 odcinek Kraków-Rzeszów, III etap. Jakie środki zostaną wydane na ten cel?</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Jeżeli chodzi o krajowe drogi publiczne, mamy wydatki w wysokości 2.327.000 tys. zł. Między innymi 50.000 tys. zł przeznaczone jest na budowę ekranów akustycznych, zabezpieczeń przeciwhałasowych. Czy w tym zakresie prowadzono analizę? Czy od czasu planowania budżetu i przygotowania budżetu na ten rok państwo to analizowaliście, bo wielokrotnie mamy do czynienia z takimi inwestycjami, w przypadku których instalowanie ekranów akustycznych nie jest potrzebne. Czy przygotowując ten budżet wykonano przegląd w zakresie instalowania ekranów akustycznych?</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Bardzo mizernie wyglądają, patrząc na ogół wydatków majątkowych, wydatki na trasy rowerowe w Polsce Wschodniej – 197 tys. zł. Chcę zapytać, jaka to trasa, bo jest to naprawdę niewielka kwota.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Jeżeli chodzi o szkolnictwo wyższe, w dziale 803 każdorazowo interesuje nas dotacja podmiotowa dla uczelni kształcących personel lotniczy. To są trzy uczelnie. Mamy na to 17.700 tys. zł. Nie wiem, czy ten plan, bo to jest ten sam poziom, co w roku 2014 i w latach wcześniejszych, jest wystarczający? Znamy doskonale korespondencję, albo przynajmniej stanowisko, a nade wszystko obowiązujące przepisy w zakresie dotacji podmiotowej przekazywanej uczelniom publicznym na to zadanie. Czy w tym zakresie – to już jest pytanie do pani minister finansów – nie można spróbować dokonać zmiany przepisów tak, aby można było tę dotację wykorzystywać po zakończeniu roku budżetowego, zmienić tak przepisy, aby niezrealizowane w danym roku środki mogły być realizowane w przyszłym, jako środki niewygasające, jak w przypadku innych inwestycji? Korespondencję pomiędzy uczelniami i ministerstwem znamy, bo ona się pojawia już od 2011 r. Poprosiłabym jednak o wyjaśnienie, jak wygląda ta możliwość?</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Pytanie ogólne. Jak będzie wyglądać realizacja programu „Mieszkanie dla Młodych”? W jakiej kwocie zapisano wydatki związane ze zwrotem podatku VAT za zakup materiałów budowlanych w przypadku prowadzenia inwestycji systemem gospodarczym? Taką możliwość dopuściliśmy. Jakie z tego tytułu będą ulgi dla podatników. Jeśli to możliwe, to proszę o odpowiedź dzisiaj, a jeśli nie będzie możliwe udzielenie dzisiaj odpowiedzi na pytanie, jakie tą są szacunkowe kwoty, to proszę o odpowiedź na piśmie wtedy, kiedy będzie znana dokładna informacja. Ten problem interesuje nie tylko mnie. Więcej pytań w tej chwili nie mam. Bardzo proszę o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyiRozwojuMarcinKubiak">Dziękuję. Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, szanowni goście, myślę, że postaramy się odpowiedzieć teraz na większość zadanych pytań. Nie chcę zostawiać tego do odpowiedzi pisemnej, ale oczywiście zależy to od tego, czy usatysfakcjonujemy panią przewodniczącą, odpowiadając na pytania. Z naszej strony głos zabiorą osoby reprezentujące dane instytucje, które są w te sprawy najbardziej zaangażowane. Zapraszam panią dyrektor Szczepańską z Departamentu Budżetu Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju do odpowiedzi na pytanie dotyczące Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego. Jeżeli chodzi o pozostałe pytania, odpowiedzi udzielą przedstawiciele PKP PLK oraz GDDKiA. Zapraszam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Bardzo proszę, pan minister kieruje udzielaniem odpowiedzi Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#DyrektorDepartamentuBudżetuInfrastrukturyMIREwaSzczepańska">Szanowni państwo, na rok 2015, jeśli chodzi o wydatki majątkowe Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, zaplanowano kwotę prawie 4000 tys. zł, z tego na budownictwo inwestycyjne 120 tys. zł. To są środki przeznaczone na zadanie pod nazwą „Rozbudowa systemu instalacji ochrony przeciwpożarowej w budynku CANARD w Warszawie przy ulicy Przyczółkowej”. Pozostałe środki dotyczą zakupów inwestycyjnych. To jest zakup sprzętu wraz z oprogramowaniem, w tym zaprojektowanie i wdrożenie zintegrowanego systemu do obsługi gospodarki mandatowej i windykacji oraz maszyn i urządzeń technicznych, w tym sprzętu do odbudowania zniszczonych stacjonarnych urządzeń rejestrujących. To jest prawie 4000 tys. zł na wydatki majątkowe Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Proszę bardzo. Pan minister kieruje albo proszę się zgłaszać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PodsekretarzstanuwMIRMarcinKubiak">Poproszę przedstawiciela GDDKiA.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#ZastępcageneralnegodyrektoraDrógKrajowychiAutostradMonikaMilwicz">Monika Milwicz, zastępca generalnego dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Pani przewodnicząca, szanowni państwo, jeżeli chodzi o trasy rowerowe, to faktycznie kwota jest niewielka, natomiast głównym inwestorem realizującym projekty w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej są marszałkowie pięciu województw. GDDKiA dokłada tę niewielką kwotę, aby projekty zostały zrealizowane.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#ZastępcageneralnegodyrektoraDrógKrajowychiAutostradMonikaMilwicz">Jeżeli zaś chodzi o budowę ekranów, to te, które są zaplanowane, wynikają z analiz porealizacyjnych i nałożonych decyzji, które zobowiązują nas do zrealizowania takiej inwestycji. Dotyczą one dróg, które przebiegają przez silnie zurbanizowane tereny. Główne koszty, które ponosimy w tej chwili, to są ekrany zlokalizowane przy drogach krajowych w województwie śląskim i małopolskim.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#ZastępcageneralnegodyrektoraDrógKrajowychiAutostradMonikaMilwicz">Jeżeli chodzi o pytania do Generalnej Dyrekcji, to wydaje mi się, że były tylko te dwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PodsekretarzstanuwMIRMarcinKubiak">Jeżeli to wystarczy pani przewodniczącej, to poprosiłbym przedstawiciela PKP PLK o udzielenie odpowiedzi na zadane pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#GrzegorzJagielski">Grzegorz Jagielski, Szef Biura Finansów Korporacyjnych PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Jeżeli chodzi o linię E30/CE30 na odcinku Kraków-Rzeszów, plan wydatków na 2015 r. wynosi 1.195.400 tys. zł. Ogółem planujemy wydatkować 1.195.400 tys. zł, z czego środki unijne wynoszą 741.800 tys. zł i budżet państwa 115.400 tys. zł. Inwestycja ma wartość około 3.500.000 tys. zł ogółem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Przepraszam, w tym akurat momencie włączę się, bo w materiale, który mamy, na współfinansowanie projektów z udziałem środków europejskich w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko mamy kwotę 642.000 tys. zł ogółem. Jest tu wyspecyfikowanych kilka inwestycji. Jak to czytać? Jak odnieść się do odpowiedzi, że na ten cel przeznaczono kwotę 1.195.000 tys. zł?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#GrzegorzJagielski">Pani poseł, powiedziałem, że środki unijne wynoszą 741.800 tys. zł i to jest budżet środków europejskich. Natomiast z budżetu państwa na współfinansowanie wydatków kwalifikowanych na ten projekt przeznacza się 115.400 tys. zł. To się mieści w tej kwocie. I to jeszcze nie wszystko, bo jeżeli chodzi o wydatki niekwalifikowane, to mamy na ten projekt zawartą umowę kredytową z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym w Luksemburgu, na podstawie której zamierzamy wydatkować 331.100 tys. zł. Do tego mamy jeszcze resztówkę z obligacji, które Polskie Linie Kolejowe emitują za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego, w wysokości 7100 tys. zł. Więc w sumie jest to 1.195.400 tys. zł wydatków planowanych na ten projekt w roku 2015. Jak mówię, łączna wartość inwestycji wynosi około 3.500.000 tys. zł. Jest to inwestycja w znacznym stopniu zaawansowana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Myślę, że będziemy w tej sprawie korespondować. Nie będziemy zadawać więcej pytań w tej chwili. Pani minister Hanna Majszczyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówHannaMajszczyk">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, jeżeli chodzi o pytanie dotyczące planowanych zwrotów podatku VAT w związku z zakupami materiałów budowlanych, w szacunkach na rok 2015 pomniejszono dochody z tytułu tego podatku o kwotę około 500.000 tys. zł jako tę, która będzie pomniejszała dochody z podatku od towarów i usług w związku z dokonywanymi zwrotami.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówHannaMajszczyk">Jeżeli chodzi o kwestię dotyczącą rozliczania dotacji dla uczelni, jesteśmy przeciwni wprowadzaniu takich zasad. Jest to niezgodne z systematyką ustawy o finansach publicznych. Przede wszystkim chcę przypomnieć, że budżet ma charakter roczny, ale poza kwestią roczności budżetu dotacja ma szczególny charakter i zgodnie z przepisami art. 126 ustawy o finansach publicznych jest dedykowana na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych, czyli jest przeznaczana na konkretne zadania. Co do zasady powinna być udzielana, aby te zadania sfinansować. Nie jest intencją ani też założeniem, aby dotacje były w jakiś sposób gromadzone, na przykład na rachunkach bankowych i stanowiły źródło pozyskiwania nowych dochodów, bo oczywiście każda forma udzielenia dotacji z budżetu państwa w sytuacji, gdy mamy deficyt budżetu państwa, wiąże się z zaciągnięciem określonych dodatkowych zobowiązań po to, aby można było te wydatki finansować. Natomiast wydatki o charakterze niewygasającym mają charakter wyjątkowy i szczególny – są takie sytuacje, jest taka możliwość na podstawie ustawy o finansach publicznych, aby Rada Ministrów w drodze rozporządzenia w sytuacjach, gdy jest to uzasadnione, określała takie wydatki o charakterze niewygasającym. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Innych głosów w dyskusji w tej części nie było. Na zadane pytania zostały udzielone odpowiedzi. Chcę powiedzieć, że w sprawie tego odcinka zapewne będziemy jeszcze rozmawiać albo korespondować. Tym sposobem zakończyliśmy rozpatrywanie opinii Komisji Infrastruktury.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Mamy jeszcze opinię Komisji Infrastruktury oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. W tym zakresie został upoważniony przedstawiciel Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, pan poseł Adam Żyliński. Koreferat przedstawi pani poseł Magdalena Gąsior-Marek. Proszę bardzo, pan poseł Adam Żyliński.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Przepraszam jeszcze pana posła. W naszym posiedzeniu uczestniczy pan Zbigniew Rynasiewicz, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju. Witamy pana ministra, który również jest posłem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PosełAdamŻyliński">Mogę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PosełAdamŻyliński">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, nie byłem koreferentem tych części na posiedzeniu Komisji Samorządu Terytorialnego, wobec tego ograniczę się tylko do przeczytania opinii Komisji.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PosełAdamŻyliński">„Komisje: Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Infrastruktury, na posiedzeniu w dniu 22 października 2014 r. rozpatrzyły i pozytywnie zaopiniowały rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2015 w zakresie: części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 6, 54 i 70, części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działów: 700 – Gospodarka mieszkaniowa, dochody i wydatki, 710 – Działalność usługowa, dochody i wydatki, wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych, środki europejskie na finansowanie zadań z zakresu działalności usługowej”.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#PosełAdamŻyliński">Dziękuję serdecznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Bardzo proszę o koreferat. Pani poseł Magdalena Gąsior-Marek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PosełMagdalenaGąsiorMarek">Pani przewodnicząca, szanowna Komisjo, Komisje: Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Infrastruktury, na posiedzeniu w dniu 22 października 2014 r. rozpatrzyły i pozytywnie zaopiniowały rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2015 w zakresie części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 6, 54 i 70, części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działów: 700 – Gospodarka mieszkaniowa, 710 – Działalność usługowa. Warto zwrócić uwagę, że w części 85 – Budżety wojewodów, ogółem w zakresie działu 700 – Gospodarka mieszkaniowa, zwiększono środki z 65.999 tys. zł zaplanowanych w 2014 r. do 94.052 tys. zł w 2015 r. Na podobnym poziomie kształtują się ogólnie wydatki planowane w części 85, w dziale 710 – Działalność usługowa, w stosunku do 2014 r. Zmniejszono środki przeznaczone na realizację zadań zawartych w rozdziale 71004 – plany zagospodarowania przestrzennego, z 796 tys. zł do 296 tys. zł w 2015 r. Z kolei zwiększono wydatki w rozdziale 71012 – Ośrodki dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej, z 9839 tys. zł do 12.355 tys. zł. Na porównywalnym poziomie zostały zaplanowane środki w części budżetowej – Rezerwy celowe, w pozycji 6 – środki na finansowanie zadań realizowanych przez prezydentów miast na prawach powiatów w zakresie zarządzania bezpieczeństwem dróg w transeuropejskiej sieci drogowej – 386 tys. zł. W rezerwach celowych odnajdujemy również nową pozycję 54, która dotyczy środków dla województwa na dofinansowanie remontu, utrzymania, ochronę, zarządzanie drogami wojewódzkimi – zaplanowano kwotę 150.000 tys. zł. Pozycja 70 w części 83 to środki przeznaczone na Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych, etap II, Bezpieczeństwo, Dostępność, Rozwój. Zgodnie z programem wysokość środków to 1.000.000 tys. zł. W ubiegłym roku była to kwota o 100.000 tys. zł niższa.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PosełMagdalenaGąsiorMarek">Pani przewodnicząca, szanowna Komisjo, zwracam się o pozytywne zaopiniowanie tych części. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Dziękuję bardzo. Czy są pytania państwa posłów do tych części budżetowych, których dotyczył przedstawiony referat i koreferat? Nie słyszę. W związku ze zrealizowaniem pkt 3 stwierdzam, że cały porządek posiedzenia zaplanowany na dzisiejsze posiedzenie Komisji został zrealizowany.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Chciałabym paniom i panom posłom, gościom oraz osobom towarzyszącym podziękować za udział w posiedzeniu. Również chciałabym podziękować legislatorom, sekretariatowi. Dziękuję bardzo. Do zobaczenia na kolejnym posiedzeniu Komisji.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>