text_structure.xml 53.9 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje zaopiniowanie wniosku prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie zmiany planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na 2014 r., rozpatrzenie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw, zaopiniowanie wniosku ministra finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerw celowych w poz. 13, 74, 49 i 35 a także zaopiniowanie wniosku ministra rolnictwa i rozwoju wsi w sprawie zmian w planie finansowym Agencji Rynku Rolnego na 2014 r. W pkt 5 – zmiany w składzie podkomisji stałej do spraw instytucji finansowych oraz sprawy bieżące.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Winna jestem państwu wyjaśnienie i przeprosiny za to, że później, niż zakładaliśmy, rozpoczęliśmy posiedzenie Komisji Finansów Publicznych, jednak dopiero przed momentem skończył się punkt posiedzenia Sejmu związany z tak zwanymi rajami podatkowymi, z tą nowelizacją.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Teraz chciałabym zapytać państwa, czy są uwagi do porządku dziennego? Uwag nie słyszę. Wobec niezgłoszenia uwag do porządku dziennego stwierdzam jego przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Chciałabym w imieniu pań i panów posłów przywitać uczestniczących w naszym posiedzeniu przedstawicieli naczelnych organów administracji państwowej i innych urzędów. Witam panią Hannę Majszczyk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, pana Janusza Cichonia, który miał przybyć – kiedy przyjdzie, to proszę powiedzieć, że został przywitany – sekretarza stanu w Ministerstwie Finansów, pana Tadeusza Jędrzejczyka, prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia, pana Sławomira Neumanna, sekretarza stanu w Ministerstwie Zdrowia, pana Tomasza Szubielę, podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych, pana Lucjana Zwolaka, zastępcę prezesa Agencji Rynku Rolnego, pana Kazimierza Plocke, sekretarza stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Bardzo serdecznie wszystkich państwa witamy. Jeżeli pan minister mówi, że panią dyrektor Szelągowską, to również panią dyrektor Szelągowską specjalnie witamy. Witamy również osoby towarzyszące państwu, naszym gościom, których witałam w imieniu Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Przystępujemy do realizacji pierwszego punktu porządku dziennego. Proszę o przedstawienie wniosku dotyczącego zmian w planie finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia. Serdecznie proszę o zabranie głosu prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia, pana Tadeusza Jędrzejczyka. Panie prezesie, bardzo proszę. Potem przeprowadzimy dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PrezesNarodowegoFunduszuZdrowiaTadeuszJędrzejczyk">Szanowna pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, mam przyjemność zwrócić się, zgodnie z art. 124 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, z prośbą o zaopiniowanie, pozytywne zaopiniowanie przedłożonego projektu zmiany planu finansowego na rok bieżący. Zmiana ta, ujmując rzecz w dużym skrócie, polega na tym, że zwiększamy planowaną do pobrania składkę zebraną od ZUS i od KRUS o kwotę 823.603 tys. zł, co wynika z obserwowanej aktualizowanej wysokości zebranej składki, która jest wyższa, niż to zostało pierwotnie zaplanowane. Chodzi również o zwiększenie planowanych przychodów z innych źródeł o kwotę 22.890 tys. zł. Środki te chcemy przeznaczyć na, po pierwsze, koszty świadczeń opieki zdrowotnej – to zwiększenie wynosiłoby łącznie 848.511 tys. zł – oraz na koszty towarzyszące, które są związane z realizacją podstawowego zadania. Plan został przygotowany na podstawie dokładnych analiz oddziałów wojewódzkich. Plan wydatkowania tych środków został bardzo szczegółowo przedstawiony w załączniku do naszego wniosku z rozbiciem na rodzaje świadczeń i dokładne cele, które Narodowy Fundusz Zdrowia chce tą zmianą planu osiągnąć.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PrezesNarodowegoFunduszuZdrowiaTadeuszJędrzejczyk">W przypadku pytań jestem do dyspozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Państwo posłowie otrzymali wniosek prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia dotyczący zmian w projekcie planu finansowego NFZ na 2014 r. Wniosek został złożony 29 września 2014 r. Otwieram dyskusję. Pani poseł Zofia Czernow.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełZofiaCzernow">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca. Analizując projekt zmian planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2014, mam takie pytania. Chodzi mi konkretnie o koszty świadczeń opieki zdrowotnej i podział tych pieniędzy – 848.000 tys. zł, na poszczególne rodzaje świadczeń. Na ambulatoryjną opiekę specjalistyczną przeznaczono około 274.000 tys. zł, na koszty szpitali – 321.000 tys. zł, i na koszty świadczeń z lat ubiegłych – 142.000 tys. zł. Mam wątpliwości i prosiłabym o wyjaśnienie, dlaczego takie są proporcje? Według informacji, które posiadam z oddziałów NFZ, największe zapotrzebowanie jest na leczenie szpitalne, ale przede wszystkim na zobowiązania z lat ubiegłych, które są absolutnie wymagalne i uznane za zobowiązania. Czy te proporcje są prawidłowe? Konkretnie myślę o tym, czy kiedy mamy już październik, na OS nie jest to zbyt wysoka kwota w porównaniu do pilnych spraw dla szpitali, które są w bardzo trudnej sytuacji? Czym kierowano się przyjmując takie proporcje rozchodów, jeżeli chodzi o świadczenia opieki zdrowotnej? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Czy są inne głosy? Nie ma. Chciałabym udzielić sobie głosu w tym samym, powiedziałabym, temacie, który zaczęła pani poseł Zofia Czernow. Moje pytanie do pana prezesa jest następujące. Ambulatoryjna opieka specjalistyczna, dodatkowe 274.000 tys. zł – to jest 5% dodatkowo. Zdajemy sobie sprawę z tego, że pieniądze są potrzebne. Moja uwaga jest również taka, jak uwaga pani poseł Czernow, ale zdecydowanie bardziej precyzyjną odpowiedź chciałabym otrzymać w sprawie kosztów opieki zdrowotnej z lat ubiegłych. Jak pastwo wyszacowali, jakie są roszczenia podmiotów w stosunku do Narodowego Funduszu Zdrowia? Jak w tej chwili wygląda rezerwa na zaspokojenie roszczeń sądowych podmiotów, które wystąpiły do Narodowego Funduszu Zdrowia o zapłatę za tak zwane nadwykonania? Ile w ciągu roku państwo mieli zawartych ugód? W jakiej części kwota 142.000 tys. zł zaspokoi roszczenia, które złożyły podmioty, dotyczące nadwykonań?</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Mamy jeszcze kwotę w wysokości 40.000 tys. zł dotyczącą świadczeń zdrowotnych odrębnie kontraktowanych.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Będę również udzielała głosu państwu posłom po wysłuchaniu odpowiedzi pana prezesa, bo mogą się pojawić wnioski państwa posłów po wysłuchaniu odpowiedzi na zadane pytania. To są moje pytania do pana prezesa. Pani poseł Mucha.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełJoannaMucha">Dziękuję bardzo. Mam bardzo krótkie pytanie. Chciałam się dowiedzieć, czy podział środków na województwa, tych dodatkowych środków, nastąpił na podstawie algorytm, czy zastosowaliście państwo jakieś inne rozwiązanie? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Pozwolę sobie zdać jeszcze jedno pytanie. W kontekście tego, o czym powiedziała pani poseł Mucha, mamy taką sytuację, panie prezesie – wracamy do konstruowania planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia – że wszelkiego rodzaju dodatkowe pieniądze dzielone w trakcie roku nie wchodzą do tego pierwotnego algorytmu. Wielokrotnie, wskutek dokonywania zmian planu finansowego, w trakcie roku następowało zniekształcanie algorytmu. Czy pan się trzyma algorytmu? To jest pytanie pani poseł Joanny Muchy. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrezesNFZTadeuszJędrzejczyk">Pani przewodnicząca, panie i panowie posłowie. Zacznę od tyłu, bo będzie prościej. Dzielimy pieniądze zgodnie z algorytmem, ponieważ są to pieniądze dodatkowe z zebranych składek. W przeciwieństwie do zeszłego roku, tym razem wpływ składki jest większy, niż był pierwotnie planowany. Te pieniądze dzielimy zgodnie z prawem i zgodnie z algorytmem. Oczywiście, największy oddział, to jest województwo mazowieckie, ponieważ ma najwięcej mieszkańców, zgodnie z algorytmem ma największy udział w tym dodatkowym budżecie. To jest 121.000 tys. zł. Kolejne jest w województwo śląskie – 104.000 tys. zł, wielkopolskie – 75.650 tys. zł i tak dalej. Wszystkie informacje możemy państwu oczywiście szczegółowo przedstawić, bo, rzeczywiście, tabelki z podziałem na poszczególne województwa nie było. Mogę oczywiście przedstawić te dane, jeżeli państwo chcą. Tak? Dobrze, bo zwrócono mi uwagę, że nie było, ale teraz już jest. Jest to zgodne z algorytmem, więc odpowiedź jest prosta i jednoznaczna.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PrezesNFZTadeuszJędrzejczyk">Natomiast na drugie pytanie odpowiem w ten sposób. Zupełnie świadomie i z pełną premedytacją przeznaczyliśmy część środków na opiekę ambulatoryjną w celu zwiększenia dostępności i ograniczenia kolejek. To był pierwszy cel. Drugi nasz cel, niemniej ważny, to jest przesunięcie części świadczeń z leczenia szpitalnego, które jest droższe i w sumie dla pacjentów nieefektywne, na świadczenia ambulatoryjne. W związku z tym, ponieważ został bardzo mocno rozszerzony katalog świadczeń ambulatoryjnych, szereg świadczeń, które są w tej chwili wykonywane w szpitalu, może być wykonywanych w warunkach ambulatoryjnych. Chodziło nam o bardzo jednoznaczny sygnał, że to jest strategia Funduszu. Chcemy się dostosować do proporcji, które są w większości krajów europejskich i innych rozwiniętych, że świadczenia szpitalne stanowią 30%, podczas gdy u nas stanowią około 50% budżetu Narodowego Funduszu Zdrowia. Chcemy to systematycznie, krok po kroku zmienić i ograniczać wykonania szpitalne. Przypomnę ostatnią publikację Faktu. To jest to samo działanie. Chcemy doprowadzić do tego, żeby za te same pieniądze, które mamy, więcej pacjentów mogło otrzymać świadczenie. Co więcej, tak samo bezpieczne i efektywne, jak świadczenia szpitalne.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PrezesNFZTadeuszJędrzejczyk">Jeżeli chodzi o pytanie dotyczące lat ubiegłych, to środki, które teraz przeznaczymy, razem ze środkami, które oddziały mają jeszcze do dyspozycji, których jeszcze nie wykorzystały, czyli na świadczenia z lat ubiegłych, nie zwiększyły poziomu roszczeń. Utrzymamy roszczenia na tym samym poziomie. Być może nawet ten poziom ulegnie lekkiemu obniżeniu. W tej chwili roszczeń sądowych, zgłoszonych spraw do sądu, mamy na kwotę – 597.000 tys. zł. Stanowi to 23%, ale już w aktualnym planie finansowym koszty na świadczenia z lat ubiegłych… W tej chwili nie powiem, ile z tych środków zostało już wykorzystanych, natomiast gdyby było takie pytanie szczegółowe, to na piśmie możemy udzielić odpowiedzi. Możemy podać, jaka część tego budżetu, już wcześniej przyznanego na ten cel, została już wykorzystana. To nie jest jedyna kwota, która na ten cel jest aktualizowana. W większości przypadków Fundusz prowadzi postępowania ugodowe przed sądem albo poza sądem i te roszczenia zaspokaja. Natomiast wysokość odsetek od kwot spornych zależy od rodzaju świadczeń, od rzeczywistej ich pilności. Tym się kierujemy, żeby one były wydane w sposób absolutnie celowy i rzeczywiście na te świadczenia, które w warunkach szpitalnych musiały być udzielone, chociaż nie były świadczeniami planowymi. Jest to nasza absolutnie celowa strategia, żeby w ten sposób zarządzać finansami, które są nam powierzone.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PrezesNFZTadeuszJędrzejczyk">To wszystkie odpowiedzi, których mogę udzielić Komisji. Czy mam jeszcze uzupełnić odpowiedzi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Pani poseł Mucha poprosiła o głos. Nie? Czyli nie ma innych głosów w dyskusji. Wyjaśnienia pana prezesa dotyczące strategii zostały przyjęte. Cieszmy się, że podział został dokonany zgodnie z algorytmem. Będzie inna baza wyliczenia na rok 2015.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Chciałabym zaproponować państwu przyjęcie opinii Komisji Finansów Publicznych dla prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie projektu zmian w planie finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2014, uchwaloną na posiedzeniu w dniu 9 października 2014 r.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">„Komisja Finansów Publicznych, na posiedzeniu w dniu 9 października 2014 r. rozpatrzyła wniosek prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 29 września 2014 r. dotyczący projektu zmian w planie finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2014.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Komisja Finansów Publicznych, na podstawie art. 124 ust. 1–2 w związku z art. 121 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych pozytywnie opiniuje zmiany planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2014 przedstawione we wniosku”.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia tej opinii? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Przyjęliśmy zatem opinię jednomyślnie Dziękuję, panie prezesie. Na tym zakończyliśmy omawianie tego punktu.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Pana ministra Janusza Cichonia witaliśmy już. Pan minister dotarł już na posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Przystępujemy zatem do realizacji pkt 2 porządku dziennego. 9 września bieżącego roku Sejm skierował rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, druk sejmowy 2781, do Komisji Finansów Publicznych w celu rozpatrzenia.</u>
          <u xml:id="u-9.8" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Chciałabym zaproponować państwu przejście do rozpatrzenia projektu ustawy. Do chwili obecnej w tej sprawie nie wpłynęły do prezydium Komisji… Wpłynęły? Przepraszam. W takim razie proszę o poprawki. Mamy. Wpłynęło zestawienie poprawek przygotowanych przez Biuro Legislacyjne. Są to poprawki legislacyjne. W trakcie omawiania odpowiednich artykułów będę prosiła Biuro Legislacyjne o przedstawianie nam treść zaproponowanych poprawek, żeby minister mógł się wypowiedzieć w sprawie ich akceptacji lub braku akceptacji rządu przed ostatecznym rozstrzygnięciem. Przystępujemy zatem do rozpatrzenia projektu.</u>
          <u xml:id="u-9.9" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Tytuł ustawy. Czy są uwagi państwa posłów? Nie słyszę. Przyjęliśmy zatem tytuł ustawy.</u>
          <u xml:id="u-9.10" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Art. 1. Czy są uwagi państwa posłów do art. 1? Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia art. 1? Biuro Legislacyjne, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#LegislatorŁukaszKasiak">Pani przewodnicząca, szanowni państwo, do art. 1 mamy cztery uwagi legislacyjne. W art. 1 w zmianie nr 1 proponujemy dodać na końcu nowy pkt 140.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#LegislatorŁukaszKasiak">W zmianie nr 2 proponujemy doprecyzowanie, dokładne określenie, czyli przypisanie przepisu do konkretnych składek. Proponujemy następujące brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#LegislatorŁukaszKasiak">„kwoty składek na ubezpieczenia społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a, oraz składek na ubezpieczenia zdrowotne, o których mowa w art. 27b ust. 1 i 2”. Wtedy odpowiednio w tych przepisach będzie mowa o odpowiednich składkach.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#LegislatorŁukaszKasiak">W zmianie nr 2 w lit. c) proponujemy dodać po wyrazie „odliczenia” wyrazy „z tytułu”.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#LegislatorŁukaszKasiak">Również w lit. c) w zmianie nr 2 w art. 27f ust. 11 jest poprawka językowa: wyrazy „a jego małżonek” zastąpić wyrazami „i którego małżonek”. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Stanowisko rządu w sprawie pierwszych czterech poprawek do art. 1, które zgłosiło Biuro Legislacyjne. Przypominam, procedujemy dzisiaj ważny projekt ustawy dotyczący ulgi prorodzinnej. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansówJanuszCichoń">Szanowna pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, to są poprawki redakcyjne i doprecyzowujące. Akceptujemy je.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Stanowisko rządu w sprawie poprawek Biura Legislacyjnego jest pozytywne, jako do poprawek legislacyjnych. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia art. 1? Nie słyszę. Art. 1 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Art. 2. Czy są uwagi państwa posłów do art. 2? Nie słyszę. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia art. 2? Nie słyszę. Art. 2 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Art. 3, mówiący o wyrównywaniu ubytków jednostek samorządu terytorialnego. Czy jest sprzeciw wobec propozycji jego przyjęcia? Nie słyszę. Art. 3 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Art. 4. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia art. 4? Nie słyszę. Art. 4 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Art. 5. Czy jest sprzeciw wobec propozycji jego przyjęcia? Biuro Legislacyjne ma dwie poprawki. Proszę bardzo, panie mecenasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#LegislatorŁukaszKasiak">Pani przewodnicząca, szanowni państwo, drobne poprawki redakcyjno-legislacyjne. W art. 5 w ust. 1 proponujemy doprecyzować, że chodzi o nowo nadane brzmienie dodanych ustępów.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#LegislatorŁukaszKasiak">Natomiast w ust. 2 propozycja jest przedstawiona jako nadanie brzmienia całemu ustępowi, ale chodzi tak naprawdę o drobną poprawkę językową: „w zeznaniu, o którym mowa” doprecyzowujemy odpowiednią formę, a także wytyczne będą dodane poprzez wyrazy „mając na względzie umożliwienie” W projekcie jest użyty średnik. My używamy formy takiej, jaka zazwyczaj jest stosowana. Proponujemy właśnie taką formę zastosować także w tej delegacji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansówJanuszCichoń">Akceptujemy te poprawki. Mają one w gruncie rzeczy wymiar redakcyjny. Dziękujemy za nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Czy jest sprzeciw państwa posłów wobec propozycji przyjęcia art. 5? Nie słyszę. Art. 5 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Art. 6 wraz z poprawką Biura Legislacyjnego. Proszę bardzo, panie mecenasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#LegislatorŁukaszKasiak">Drobna poprawka polegająca na zmianie kolejności wyrazów tak, żeby dopasować do wcześniej użytych wyrazów „dochodów uzyskanych” i „straty poniesionej”. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansówJanuszCichoń">Akceptujemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia art. 6? Nie słyszę. Art. 6 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Art. 7 „Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2015 r.”. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia art. 7? Nie słyszę. Art. 7 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Głosujemy. Skoro idzie nam tak dobrze, to zapytam, czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcie całego projektu ustawy? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Komisja jednomyślnie przyjęła projekt ustawy.</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Komisja musi jeszcze wybrać posła sprawozdawcę, który przedstawi sprawozdanie na posiedzeniu plenarnym Sejmu. Proponuję, aby sprawozdawcą została pani poseł Joanna Mucha. Czy jest sprzeciw wobec tej propozycji? Czy pani poseł wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełJoannaMucha">Tak, oczywiście. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Czy są inne kandydatury? Nie słyszę. Czy jest sprzeciw wobec propozycji, żeby pani poseł pełniła funkcję sprawozdawcy? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Gratuluję pani poseł wyboru na funkcję posła sprawozdawcy tego projektu.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Każdy projekt musi posiadać opinię o zgodności z prawem unijnym. Proponuję ustalenie terminu przedstawienia przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych opinii o zgodności sprawozdania z prawem unijnym do dnia 14 października 2014 r.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Przystępujemy do realizacji trzeciego punktu porządku dziennego. Proszę o przedstawienie wniosku dotyczącego zmian przeznaczenia rezerw celowych w pozycjach 13, 74, 49 i 35. Bardzo proszę o przedstawienie tego wniosku. Pani minister Hanna Majszczyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówHannaMajszczyk">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, ponieważ zbliża się termin, w którym kończy się rozdysponowywanie rezerw przez ministra finansów, zwracamy się z uprzejmą prośbą o wyrażenie pozytywnej opinii w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy 13 w kwocie 774 tys. zł – to jest rezerwa przeznaczona na pomoc dla repatriantów, oraz rezerwy 74 – Środki na realizację przedsięwzięć związanych z przeciwdziałaniem i zwalczeniem korupcji, ograniczaniem przestępczości zorganizowanej oraz przeciwdziałaniem zagrożeniom terrorystycznym, w kwocie 2000 tys. zł. Pieniądze z obu tych rezerw byłyby przeznaczone na wydatki związane z utrzymaniem cudzoziemców ubiegających się o nadanie statusu uchodźcy. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Otwieram dyskusję w sprawie tego wniosku. Pani poseł Rafalska, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PosełElżbietaRafalska">Po pierwsze, mam pytanie – czy nie robiliśmy już ostatnio zmiany ograniczającej w części 42 pomoc dla uchodźców? Być może mylę to z pomocą dla repatriantów, bo opiniowaliśmy ostatnio taki wniosek. Proszę powiedzieć, jaki jest stopień wykorzystania rezerwy w pozycji 13? Proszę powiedzieć, jakie jest wykorzystanie środków związanych ze zwalczaniem i przeciwdziałaniem korupcji, skoro zmniejszamy tę rezerwę? Jaki był stan wyjściowy tej rezerwy? Dlaczego państwo nie finansujecie w pełnym wymiarze zadań związanych ze zwalczaniem korupcji i ograniczaniem przestępczości gospodarczej, skoro w końcówce, w ostatnim kwartale roku zostają całkiem spore pieniądze przeznaczone na to zadanie? Czy państwo nie jest zainteresowane zwalczaniem korupcji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Innych głosów nie słyszę. Pani minister Hanna Majszczyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, rzeczywiście była dokonywana zmiana w zakresie rezerwy 13, ale ona zwiększała wydatki na uchodźców, również z rezerwy 13, czyli z rezerwy dedykowanej pomocy dla repatriantów. Na dzień dzisiejszy, uwzględniając tę wcześniejszą zmianę w wysokości ponad 6000 tys. zł, poziom wykorzystania tej rezerwy – bez tej dzisiejszej kwoty 774 tys. zł – wynosi 94%. Jak zaznaczyłam na początku swojej wypowiedzi, termin na wykorzystanie rezerw upływa 15 października, stąd też wniosek o zmianę przeznaczenia rezerwy, bo nie będzie już ona wykorzystywana. Dysponentem rezerwy jest w obu przypadkach minister spraw wewnętrznych.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">Jeśli chodzi o kwotę z rezerwy w pozycji 74, to do dziś ta rezerwa nie była w ogóle wykorzystywana. Jeżeli chodzi o to, dlaczego, to może poproszę, żeby przedstawiciele ministra spraw wewnętrznych uzupełnili.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnętrznychTomaszSzubiela">Pani przewodnicząca, szanowna Komisjo – dlaczego nie jest wykorzystana? Wynika to z kwestii formalnych. Rządowy program przeciwdziałania korupcji został ustanowiony przez Radę Ministrów uchwałą nr 37 z dnia 1 kwietnia 2014 r. i obecnie trwają prace nad projektem zarządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie utworzenia międzyresortowego zespołu do spraw koordynacji i monitorowania wdrażania tego programu. Projekt ten będzie rozpatrywany na posiedzeniu Stałego Komitetu 9 października, czyli tak naprawdę rozpatrywany był dzisiaj. To nie wynika absolutnie z żadnych innych powodów. Jesteśmy zainteresowani zwalczaniem korupcji, bo jest to w naszym wspólnym interesie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Zanim pani poseł Elżbiecie Rafalskiej udzielę głosu, żeby mogła dopytać, pani minister Hanna Majszczyk celem uzupełnienia odpowiedzi. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">Dziękuję bardzo. Pozwolę sobie uzupełnić tę wypowiedź, żeby nie było mylnego wrażenia, że żadne działania w tym zakresie nie są wykonywane. Ta rezerwa była na uzupełnienie, a program, o którym była przed chwilą mowa, jest jak gdyby pewnym uporządkowaniem i ukierunkowaniem spraw, co nie oznacza, że dzisiaj takie działania nie są prowadzone w ramach poszczególnych resortów. W wyniku tego programu nie nastąpi żadna zmiana polegająca na tym, że powstanie jakiś super urząd. Poza tym trzeba zwrócić uwagę, że mamy Centralne Biuro Antykorupcyjne, które powołane jest przede wszystkim do realizacji tych zadań. To nie jest sytuacja, która wiąże się z nierealizowaniem takich działań. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Pani poseł Elżbieta Rafalska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PosełElżbietaRafalska">Pani minister, wiem, że mamy CBA, ale jeżeli mamy rezerwę celową, to z jakimś zamysłem, o którym mówił pan minister, z jakimś przeznaczeniem oraz ze wsparciem dodatkowym, zupełnie zewnętrznym, jakby poza instytucją istniejącą. Rozumiem, panie ministrze – proszę tylko o potwierdzenie – że kwota w wysokości 2000 tys. zł, to była kwota początkowa i ona w całości została. Czy to była większa rezerwa, którą częściowo wykorzystano, czy to była rezerwa w wysokości 2000 tys. zł i tę kwotę oddajemy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWTomaszSzubiela">To była kwota uzupełniająca, to nie była kwota całościowa i oddajemy ją po prostu jako kwotę uzupełniającą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Bardzo serdecznie poproszę, żeby sprawy wewnętrzne mówiły głośniej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWTomaszSzubiela">Potwierdzam, że to była kwota uzupełniająca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Na wszystkie pytania zostały udzielone odpowiedzi. Chciałabym zatem zaproponować państwu przyjęcie opinii Komisji Finansów Publicznych dla ministra finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej, uchwaloną na posiedzeniu w dniu 9 października 2014 r.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">„Komisja Finansów Publicznych, na posiedzeniu w dniu 9 października 2014 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Finansów z dnia 9 października 2014 r., dotyczący zmiany przeznaczenia kwoty 774 tys. zł z rezerwy celowej w pozycji 13 – Pomoc dla repatriantów, 2000 tys. zł z rezerwy celowej w pozycji 74 – Środki na realizację przedsięwzięć związanych z przeciwdziałaniem i zwalczaniem korupcji, ograniczeniem przestępczości gospodarczej oraz przeciwdziałaniem zagrożeniom terrorystycznym, zaplanowanych w ustawie budżetowej na rok 2014.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 154 ust. 9 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycję przeznaczenia wyżej wymienionych kwot na zwiększenie wydatków budżetu państwa w części 42 – Sprawy wewnętrzne, w dziale 852 – Pomoc społeczna, w rozdziale 85231 – Pomoc dla cudzoziemców, z przeznaczeniem na wydatki związane z utrzymaniem cudzoziemców ubiegających się o nadanie statusu uchodźcy”.</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia tej opinii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PosełWincentyElsner">Tak, jest sprzeciw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">A zatem głosujemy. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem tej opinii? Kto jest przeciwny? Kto się wstrzymał od głosu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#SekretarzKomisjiMichałNowak">13 głosów za, 4 przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">13 głosów za, 4 głosy przeciwne, 0 głosów wstrzymujących się. Opinia została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Przechodzimy do rozpatrzenia kolejnego wniosku. Jest to wniosek dotyczący rezerwy w pozycji 35. Wniosek przedstawi pani minister Hanna Majszczyk. Pani minister, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, tutaj…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Pani minister, czy pani czy minister rolnictwa przedstawia wniosek? Pani minister, tak? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">Tak, bo może powiem od razu o wykorzystaniu rezerw, w jakim stopniu są wykorzystane i dlaczego przedstawiamy taki wniosek. Jeszcze raz powtarzam, że 15 października upływa termin wykorzystania rezerw i w przypadku dużej ich części wiemy, jakie wpłynęły wnioski, na ile one są wykorzystane i gdzie możemy dokonać ewentualnych zmian przeznaczenia, jeżeli jest to oczywiście uzasadnione, a Wysoka Komisja uzna to za zasadne. Dlatego też zwracamy się z uprzejmą prośbą o możliwość zmiany przeznaczenia części kwoty zawartej w rezerwie w poz. 35 – Ubezpieczenia upraw rolnych i zwierząt gospodarskich.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">Jest to rezerwa, w której stan wykorzystania środków na dzień dzisiejszy wynosi 91%. Tak, kwota jest wykorzystana w 91%. Część pozostałości w wysokości 3000 tys. zł, która w tej rezerwie jest, chcielibyśmy przeznaczyć na zwiększenie planu wydatków budżetu państwa w części 32 – Rolnictwo, pozostała działalność, na pokrycie kosztów uczestnictwa polskich organizacji rolniczych w strukturach ponadnarodowych organizacji rolniczych reprezentujących interesy zawodowe rolników indywidualnych wobec instytucji Unii Europejskiej, kwotę 3610 tys. zł – na zwiększenie planu wydatków budżetu państwa w części 32 w dziale 801 – Oświata i wychowanie, oraz w dziale 854 – Edukacyjna opieka wychowawcza, na pokrycie niezbędnych wydatków majątkowych. Chodzi o internaty i bursy szkół nadzorowanych przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Kwotę 1700 tys. zł chcemy przeznaczyć na zwiększenie planu wydatków w części 35 – Rynki rolne, na zakup ultrasprawnego chromatografu cieczowego z detektorem masowym dla Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-spożywczych. Kwotę 190 tys. zł chcemy przeznaczyć na zwiększenie wydatków w części 35, w dziale 500 – Handel, na pokrycie wydatków związanych z produkcją filmu promującego Polskę na EXPO 2015.</u>
          <u xml:id="u-44.2" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">Jeżeli chodzi o szczegóły, jeżeli będą pytania, to poprosiłabym już pana ministra Plocke. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Rozpoczynamy dyskusję. Pan poseł Henryk Kowalczyk, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PosełHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, nie negując potrzeby zmiany tej rezerwy, bo trudno, żeby pieniądze zostały niewykorzystane, skoro w innych miejscach są potrzeby – zresztą to pytanie będzie dotyczyło również następnej zmiany, bo ona jest z tego samego źródła, czyli z ubezpieczeń upraw rolnych i zwierząt – mam pytanie. Kwota została zaplanowana w budżecie w mniejszej wysokości niż w poprzednich latach, a i tak wykorzystanie jest niepełne, co jest spowodowane niedoskonałością ustawy o ubezpieczeniu upraw rolnych i zwierząt. Pytanie, myślę, że zadawane już po raz kolejny, kiedy będzie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt tak, żeby rolnicy mogli w sposób bardziej powszechny ubezpieczać uprawy i tym sposobem wykorzystywać więcej środków z tej rezerwy? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Pani poseł Elżbieta Rafalska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PosełElżbietaRafalska">Bardzo proszę o kilka informacji na temat filmu promującego Polskę, bo biorąc pod uwagę cykl produkcyjny filmu, rozumiem, że czas jest napięty. Gdyby nie było tej zmiany, to czy nie promowalibyśmy Polski na EXPO 2015? Trochę jestem zdziwiona, bo za chwileczkę w pozycji 49 będziemy dokonywać zwiększenia dotacji celowej w części 35, a przed chwileczką z pozycji 35 przenosiliśmy do części 32. Nie? Dobrze, w porządku. Jeżeli to jest to samo źródło, to być może się pomyliłam. Bardzo proszę o odpowiedź na pytanie dotyczące tego filmu. Jesteśmy w ostatnim kwartale. Czy działania zostały już podjęte? To ma być tylko samo sfinansowanie, czy ta zmiana dopiero uruchamia procedurę wyłonienia tego, kto będzie robił ten film, produkcję tego filmu? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Bardzo proszę panią minister o udzielenie odpowiedzi albo pana ministra Kazimierza Plocke. Rozumiem, że pan minister Plocke będzie odpowiadał. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiKazimierzPlocke">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, udzielam odpowiedzi na dwa zadane pytania. Pierwsza kwestia dotyczy ustawy o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich. Informuję pana posła, że projekt ustawy został już przyjęty przez rząd. Złożyliśmy także stosowne pismo w Komisji Europejskiej w kwestii notyfikacji. Do końca grudnia notyfikacja będzie przygotowana i udzielona przez Komisję Europejską. Nie ma zagrożeń. Chcemy, żeby projekt był szybko procedowany, żeby można było jak najszybciej wcielić go w życie.</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiKazimierzPlocke">Po drugie, jeżeli chodzi o kwotę 190 tys. zł na film, który ma promować w trakcie EXPO w Mediolanie w roku 2015, to chcę powiedzieć, że Agencja Rynku Rolnego została wyznaczona jako ta agencja, która ma przygotować proces dotyczący całego naszego sektora rolnego, produktów rolno-spożywczych. Te materiały mają promować Polskę w trakcie tej wielkiej międzynarodowej imprezy. Agencja do tego zadania przystępuje i nie będzie żadnych opóźnień. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Na zadane pytania zostały udzielone odpowiedzi. Chciałam zaproponować przyjęcie kolejno dwóch opinii, które państwu posłom przedstawię.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">„Opinia Komisji Finansów Publicznych do Ministra Finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej, uchwalona na posiedzeniu w dniu 9 października 2014 r.</u>
          <u xml:id="u-51.2" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Komisja Finansów Publicznych, na posiedzeniu w dniu 9 października 2014 r., rozpatrzyła wniosek Ministra Finansów z dnia 9 października 2014 r., dotyczący zmiany przeznaczenia kwoty 21.500 tys. zł z rezerwy celowej w pozycji 49 – Środki na finansowanie składek na ubezpieczenie społeczne w związku z realizacją ustawy z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw oraz ustawy z dnia 28 maja 2013 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw, zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2014.</u>
          <u xml:id="u-51.3" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 154 ust. 9 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycję przeznaczenia wyżej wymienionej kwoty na zwiększenie wydatków budżetu państwa w części 35 – Rynki rolne,…”.</u>
          <u xml:id="u-51.4" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Chwileczkę… Chciałabym wrócić, bo mamy do podjęcia dwie kolejne uchwały. Tego wniosku jeszcze nie rozpatrywaliśmy. Przeczytałam już projekt opinii, ale nie możemy ominąć dyskusji i zadawania pytań dotyczących tego wniosku.</u>
          <u xml:id="u-51.5" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Jesteśmy w trakcie przyjmowania opinii Komisji Finansów Publicznych, która w dniu dzisiejszym, czyli 9 października 2014 r., rozpatrzyła wniosek ministra finansów z dnia 9 października 2014 r., dotyczący zmiany przeznaczenia kwoty 9000 tys. zł z rezerwy celowej w pozycji 35 – Ubezpieczenie upraw rolnych i zwierząt gospodarskich, zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2014.</u>
          <u xml:id="u-51.6" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">„Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 154 ust. 9 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycję przeznaczenia wyżej wymienionej kwoty na zwiększenie wydatków budżetu państwa w części 32 – Rolnictwo, w dziale 010 – Rolnictwo i łowiectwo, w rozdziale 01095 – Pozostała działalność, na pokrycie kosztów uczestnictwa polskich organizacji rolniczych w strukturach ponadnarodowych organizacji rolniczych reprezentujących interesy zawodowe rolników indywidualnych wobec instytucji Unii Europejskiej w 2014 r w kwocie 3500 tys. zł, w części 32 – Rolnictwo, w dziale 801 – Oświata i wychowanie, w rozdziale 80130 – Szkoły zawodowe, w kwocie 3360 tys. zł, oraz w dziale 854 – Edukacyjna opieka wychowawcza, w rozdziale 85410 – Internaty i bursy szkolne, w kwocie 250 tys. zł na pokrycie niezbędnych wydatków majątkowych, w części 35 – Rynki rolne, w dziale 010, w rozdziale 01023 – Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych na zakup ultrasprawnego chromatografu cieczowego z detektorem masowym w kwocie 1700 tys. zł, w części 35 – Rynki rolne, w dziale 500 – Handel, w rozdziale 50002 – Agencja Rynku Rolnego, na pokrycie wydatków związanych z produkcją filmu promującego Polskę na EXPO 2015 w kwocie 190 tys. zł”.</u>
          <u xml:id="u-51.7" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia tej opinii? Dziękuję pani poseł Elżbiecie Rafalskiej i innym posłom również. Przyjęliśmy tę opinię.</u>
          <u xml:id="u-51.8" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Przechodzimy do rozpatrzenia ostatniego wniosku. Pani minister Hanna Majszczyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, zwracamy się również z wnioskiem o możliwość zmiany przeznaczenia części kwoty rezerwy w pozycji 49 – Środki na finansowanie składek na ubezpieczenia społeczne w związku z realizacją ustawy z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw oraz ustawy z dnia 28 maja 2013 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw. Od razu chciałabym zwrócić uwagę, że to nie jest to samo źródło, o którym mówił pan poseł Kowalczyk. To nie są ubezpieczenia upraw rolnych. To jest rezerwa, która była przeznaczona dla ZUS na ewentualne uzupełnienie środków w związku z realizacją zadań wynikających z zacytowanej przeze mnie przed chwileczką ustawy, która co do zasady weszła w życie we wrześniu ubiegłego roku. Ponieważ w tym samym czasie odbywało się już planowanie na 2014 r. i był już przygotowany projekt budżetu, trudno było z góry założyć, czy środki zaplanowane będą wystarczające. Dlatego też postanowiono przeznaczyć rezerwę na ewentualne uzupełnienie środków. Dzisiaj już wiemy, że te środki nie będą wykorzystane. Nie ma potrzeby przekazywania ZUS dodatkowego uzupełnienia na ten cel. Ale jest to rezerwa celowa. Dlatego zwracamy się z prośbą o zmianę przeznaczenia kwoty 21.500 tys. zł dla części 35 – Rynki rolne, Agencja Rynku Rolnego, na realizację wsparcia finansowego zużycia kwalifikowanego materiału siewnego zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o Agencji Rynku Rolnego oraz organizacji niektórych rynków rolnych. Tak, jak powiedziałem, środki zawarte w tej rezerwie nie będą wykorzystane. Poziom wykorzystania tej rezerwy jest zerowy i można byłoby część tej kwoty w ten sposób spożytkować. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Pani poseł Elżbieta Rafalska, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PosełElżbietaRafalska">Pani minister, ja tylko gwoli wyjaśnienia chciałbym powiedzieć, że numer rezerwy 35 skojarzyłam z częścią 35 budżetu, więc to ewidentnie dotyczy różnych rzeczy. Nie mam uwag w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Cieszymy się bardzo. Będziemy podejmować decyzję. Opinia została w części przeczytana, postaram się więc krótko.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">„Komisja Finansów Publicznych, na posiedzeniu w dniu 9 października 2014 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Finansów z dnia 9 października 2014 r., dotyczący zmiany przeznaczenia kwoty 21.500 tys. zł z rezerwy celowej w pozycji 49 – Środki na finansowanie składek na ubezpieczenie społeczne w związku z realizacją ustawy z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw oraz ustawy z dnia 28 maja 2013 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw, zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2014.</u>
          <u xml:id="u-55.2" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 154 ust. 9 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycję przeznaczenia wyżej wymienionej kwoty na zwiększenie wydatków budżetu państwa w części 35 – Rynki rolne, w dziale 500 – Handel, w rozdziale 50002 – Agencja Rynku Rolnego, z przeznaczeniem na realizację wsparcia finansowego zużycia kwalifikowanego materiału siewnego, zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o Agencji rynku rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych”.</u>
          <u xml:id="u-55.3" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Czy jest sprzeciw? Nie słyszę. Opinię przyjęliśmy jednomyślnie.</u>
          <u xml:id="u-55.4" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Przystępujemy do realizacji piątego punktu porządku dziennego. Uprzejmie informuję, że w związku z rezygnacją…</u>
          <u xml:id="u-55.5" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Jeszcze mamy jeden wniosek Agencji Rynku Rolnego. Bardzo proszę, pan minister Kazimierz Plocke.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#SekretarzstanuwMRiRWKazimeirzPlocke">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, zmiana dotyczy planu finansowego Agencji Rynku Rolnego na 2014 r. W pozycji A – Przychody ogółem, w pozycji 2 zwiększyły się one z kwoty 361.127 tys. zł do kwoty 383.316 tys. zł, to jest o 22.189 tys. zł, ze względu na zwiększenie, po pierwsze, dotacji celowej na realizację dopłat do zużytego materiału siewnego lub sadzeniakowego w kategorii elitarne kwalifikowane, mających charakter pomocy de minimis w rolnictwie, w wysokości 21.500 tys. zł i dotacji celowej na Program Rozwoju Obszarów Wiejskich w wysokości 689 tys. zł oraz w pozycji 3 – Koszty ogółem, zwiększyły się z kwoty 360.822 tys. zł do kwoty 383.011 tys. zł, to jest o kwotę 22.189 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-56.1" who="#SekretarzstanuwMRiRWKazimeirzPlocke">Na zwiększenie kosztów ogółem miały wpływ następujące zmiany. Po pierwsze, koszty funkcjonowania zwiększyły się o 699 tys. zł ze względu na ujęcie w tej pozycji wydatków dotyczących Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013, finansowanych z dotacji celowych, i po drugie, koszty realizacji zadań zwiększyły się o 21.500 tys. zł, na realizację dopłat do materiału siewnego mających charakter pomocy de minimis w rolnictwie. To jest tyle, jeżeli chodzi o nasz wniosek.</u>
          <u xml:id="u-56.2" who="#SekretarzstanuwMRiRWKazimeirzPlocke">Dodatkowo chciałbym bardzo gorąco podziękować pani przewodniczącej i całej Komisji a także pani minister Hannie Majszczyk i całemu jej zespołowi za pracę i współpracę nad naszymi wnioskami. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Prawdziwy gentleman, panie ministrze. Czy są pytania posłów do przedstawionego wniosku? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Chciałabym zatem zaproponować państwu przyjęcie opinii o następującej treści:</u>
          <u xml:id="u-57.2" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">„Opinia Komisji Finansów Publicznych do Ministra Finansów w sprawie zmian w planie finansowym Agencji Rynku Rolnego uchwalona na posiedzeniu w dniu 9 października 2014 r.</u>
          <u xml:id="u-57.3" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Komisja Finansów Publicznych, na posiedzeniu w dniu 9 października 2014 r., rozpatrzyła wniosek Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 9 października 2014 r., dotyczący zmian w planie finansowym Agencji Rynku Rolnego na 2014 r.</u>
          <u xml:id="u-57.4" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Komisja Finansów Publicznych zgodnie z art. 21 ust. 5 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje propozycje zmian planu finansowego Agencji i Rynku Rolnego przedstawione we wniosku”.</u>
          <u xml:id="u-57.5" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia tej opinii? Nie słyszę. Opinia została więc przyjęta jednomyślnie.</u>
          <u xml:id="u-57.6" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">To wszystkie wnioski, które mieliśmy rozpatrzyć w dniu dzisiejszym.</u>
          <u xml:id="u-57.7" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">W tym miejscu chciałabym państwu zasygnalizować, że jeszcze w dniu jutrzejszym zostaną przedstawione wnioski ministra finansów. Żeby nie zwoływać dodatkowego posiedzenia Komisji Finansów Publicznych w terminie przed 15 października – pewnie nam się to uda – takie posiedzenie odbyłoby się jutro, 15 minut po głosowaniach. Informuję zatem, że jeszcze jutro mielibyśmy posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-57.8" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">W pkt 5 zaplanowaliśmy uzupełnienie składu podkomisji do spraw instytucji finansowych. W związku z rezygnacją z mandatu pana posła Jakuba Szulca powstał wakat w podkomisji stałej do spraw instytucji finansowych. Chciałabym przedłożyć Wysokiej Komisji propozycję uzupełnienia składu osobowego tej podkomisji, zgodnie z parytetem ustalonych w trakcie jej powstawania. Jest to miejsce przeznaczone dla Klubu Parlamentarnego Platforma Obywatelska. W imieniu Klubu chciałabym zaproponować, żeby wybrać do tej podkomisji panią poseł Joannę Muchę. Czy są uwagi państwa posłów w tej sprawie? Nie słyszę. Czy są inne propozycje? Nie słyszę. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia do składu osobowego podkomisji stałej do spraw instytucji finansowych pani poseł Joanny Muchy. Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-57.9" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Gratuluję, pani poseł. Stwierdzam, że została pani przyjęta w poczet członków tejże podkomisji. Pracy jest dużo.</u>
          <u xml:id="u-57.10" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Chciałabym jeszcze poinformować państwa, że prezydium Komisji ustaliło propozycje posłów referentów i koreferentów do poszczególnych części budżetowych i opinii komisji branżowych. Spis posłów wyznaczonych do tych funkcji został państwu przedstawiony na piśmie. Materiały do poszczególnych części budżetowych będą państwu doręczone w najbliższych dniach w miarę ich nadsyłania przez odpowiednie resorty. Materiały budżetowe a także opinie Biura Analiz Sejmowych będą zamieszczone w wersji elektronicznej w folderze secure sources na iPadach poselskich. Odbiór materiałów w formie papierowej ewentualnie w sekretariacie Komisji. Dyrekcja i cały zespół sekretariatu będzie do państwa dyspozycji.</u>
          <u xml:id="u-57.11" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Informuję, że protokół z posiedzenia z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu będzie wyłożony do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-57.12" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Chciałabym serdecznie podziękować za udział w tym posiedzeniu Komisji. Stwierdzam, że wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-57.13" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>