text_structure.xml 24.4 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Dzień dobry państwu.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje: zaopiniowanie wniosku Ministra Skarbu Państwa w sprawie zmiany planu finansowego Funduszu Skarbu Państwa na 2014 r., zaopiniowanie wniosku Ministra Finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej w pozycji 47, zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2014 oraz, jak przewidywał plan, rozpatrzenie propozycji tematów kontroli do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na rok 2015.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Czy są uwagi państwa posłów do porządku dziennego?</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Zatwierdziliśmy zatem porządek dzienny.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Chcę państwa poinformować, że w naszym posiedzeniu uczestniczą: pani minister Hanna Majszczyk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, pan Cezary Rzemek, podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia. Jest z nami również pan Paweł Tamborski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Bardzo serdecznie witam państwa i osoby towarzyszące.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Naszym gościem specjalnym jest ten, kto od lat kierował Komisją Finansów Publicznych. Został wybrany do Europarlamentu, jego mandat wygasł dwa dni temu. Gratulujemy panu przewodniczącemu Dariuszowi Rosatiemu, po pierwsze, wyboru na tę zaszczytną funkcję i tego, że będzie przedstawicielem Polski w Europarlamencie.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Poproszę o ogromne brawa.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Panie przewodniczący, dziękujemy bardzo, dziękujemy bardzo serdecznie za okres, w którym kierował pan Komisją. Myślę, że jestem wyrazicielem wszystkich państwa, pań i panów posłów – chciałabym podziękować za ten okres współpracy. To była doskonała współpraca. Mamy nadzieję, że w nowej funkcji, jako eurodeputowany, pan przewodniczący również będzie się z Komisją spotykał. Myślę, że tak będzie.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Pan przewodniczący, pan eurodeputowany Dariusz Rosati poprosił o głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełelektdoParlamentuEuropejskiegoDariuszRosati">Bardzo dziękuję, pani przewodnicząca.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełelektdoParlamentuEuropejskiegoDariuszRosati">Dziękuję za możliwość zabrania głosu podczas tego posiedzenia Komisji.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PosełelektdoParlamentuEuropejskiegoDariuszRosati">Chciałbym przede wszystkim serdecznie podziękować państwu za te dwa i pół roku współpracy na rzecz polskich finansów publicznych i na rzecz naszego kraju. Chciałbym wszystkim powiedzieć, że bardzo cenię sobie tę współpracę i bardzo wysoko oceniam pracę wszystkich członków Komisji. Miło mi powiedzieć, że w tej współpracy dominowało podejście merytoryczne i to nie jest bynajmniej coś, co jest powszechne we wszystkich komisjach sejmowych, ale w naszej Komisji (naprawdę z pełnym przekonaniem) mogę powiedzieć, że staraliśmy się pracować merytorycznie i nie rozpoczynaliśmy takich, powiedzmy, czysto politycznych sporów. Chociaż też ich nie brakowało, ale one nie dominowały w naszej pracy. Dzięki temu Komisja Finansów Publicznych mogła sprawnie wykonywać swoje obowiązki a wszyscy wiemy, że należymy do najbardziej obciążonych pracą komisji sejmowych. Spoczywa na nas zawsze duża odpowiedzialność i myślę, że dzięki tej wspólnej pracy i poczuciu odpowiedzialności ze strony wszystkich członków Komisji ta praca przebiegała prawidłowo.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PosełelektdoParlamentuEuropejskiegoDariuszRosati">Chciałbym szczególnie podziękować członkom prezydium, z którymi miałem przyjemność pracować: pani przewodniczącej Skowrońskiej, pani przewodniczącej Beacie Szydło, panu posłowi przewodniczącemu Janowi Łopacie i panu przewodniczącemu Jakubowi Szulcowi za współpracę i za takie zespołowe działanie, które pozwalało lepiej przygotowywać posiedzenia Komisji.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PosełelektdoParlamentuEuropejskiegoDariuszRosati">Dziękuję również częstym gościom na naszych posiedzeniach Komisji. Pani minister Majszczyk składam serdeczne podziękowanie i panom ministrom z różnych resortów, którzy nas tu odwiedzali w różnych momentach a także koleżankom i kolegom z Ministerstwa Finansów, dla których posiedzenia Komisji to drugie miejsce pracy – tak się często zdarza.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PosełelektdoParlamentuEuropejskiegoDariuszRosati">Chciałbym życzyć państwu wszystkiego najlepszego, wielu miłych chwil, nie tylko na posiedzeniach Komisji, ale przede wszystkim poza nimi, satysfakcji z pełnionej funkcji poselskiej i z pracy na rzecz naszej ojczyzny. Osobiście zachowam w pamięci same dobre wspomnienia z pracy w tej Komisji i mam nadzieję, że pozostali państwo również a gdyby były jakieś momenty, za które powinienem przepraszać to przepraszam od razu, jeżeli rzeczywiście mogłem powiedzieć lub uczynić coś, co komuś mogło się nie podobać, albo jeżeli ktoś w trakcie tych dwóch i pół roku mógł się poczuć urażony.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PosełelektdoParlamentuEuropejskiegoDariuszRosati">Jeszcze raz więc państwu dziękuję i mam nadzieję utrzymać kontakt z Komisją i oczywiście z Sejmem Rzeczypospolitej.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PosełelektdoParlamentuEuropejskiegoDariuszRosati">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Wiemy, że pan przewodniczący się pożegnał (jeszcze sekundę), ale również do tych życzeń, o czym wcześniej zapomniałam powiedzieć, dołączają się sekretariat Komisji Finansów Publicznych i Biuro Legislacyjne, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Zatem przystępujemy do realizacji porządku dziennego. W punkcie pierwszym mamy zaopiniowanie wniosku Ministra Skarbu Państwa w sprawie zmiany planu finansowego Funduszu Skarbu Państwa na 2014 r.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Uprzejmie proszę o przedstawienie przez pana ministra zmian w planie finansowym Funduszu Skarbu Państwa a następnie – o przedstawienie opinii Ministerstwa Finansów, jeżeli będzie taka potrzeba.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Bardzo proszę, panie ministrze. Pan minister Paweł Tamborski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaPawełTamborski">Wysoka Komisjo, na podstawie art. 29 ust. 12 ustawy o finansach publicznych zwracamy się z prośbą o pozytywne zaopiniowanie zmiany w planie finansowym Funduszu Skarbu Państwa na rok 2014.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaPawełTamborski">Proponowana zmiana nie dotyczy zwiększenia czy zmniejszenia łącznych kwot wydatków realizowanych przez Fundusz Skarbu Państwa. Chodzi po prostu o zmianę klasyfikacji pewnych kosztów, czyli przesunięcie z jednej pozycji do innej. Zmiana ta jest wywołana koniecznością uiszczenia podatków związanych z faktem wniesienia – na podwyższenie kapitału Wałbrzyskiej Strefy Aktywności Gospodarczej S.A. – nieruchomości. W związku z tym zwracamy się z prośbą o pozytywną opinię w sprawie tego wniosku, tej zmiany.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaPawełTamborski">Jednocześnie chciałbym zwrócić uwagę na to, że Ministerstwo Finansów wyraziło już zgodę na zmianę planu finansowego naszego funduszu celowego w tym względzie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Zatem przystępujemy do dyskusji w tym punkcie porządku dziennego. Czy ktoś z pań, panów posłów chciałby zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Chciałbym zatem zaproponować przyjęcie przez Komisję opinii:</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">„Opinia nr 99 Komisji Finansów Publicznych do Ministra Skarbu Państwa w sprawie zmiany w planie finansowym Funduszu Skarbu Państwa na 2014 r. uchwalona na posiedzeniu w dniu 29 maja 2014 r.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 29 maja 2014 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Skarbu Państwa z dnia 29 maja 2014 r. dotyczący zmiany kwot kosztów państwowego funduszu celowego Funduszu Skarbu Państwa ujętych w planie finansowym na rok 2014.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Komisja Finansów Publicznych zgodnie z art. 29 ust. 12 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje propozycję zmiany planu finansowego Funduszu Skarbu Państwa na rok 2014 przedstawioną we wniosku”.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia tej opinii?</u>
          <u xml:id="u-5.8" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Nie widzę, zatem przyjęliśmy tę opinię jednomyślnie.</u>
          <u xml:id="u-5.9" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Przechodzimy do realizacji drugiego punktu porządku dziennego, to jest do zaopiniowania wniosku Ministra Finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej w pozycji 47, zaplanowanej w ustawie budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-5.10" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Pani minister przedstawia, tak?</u>
          <u xml:id="u-5.11" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Wniosek przedstawia pani minister Hanna Majszczyk. Bardzo proszę, pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówHannaMajszczyk">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówHannaMajszczyk">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, zwracamy się z uprzejmą prośbą o wyrażenie pozytywnej opinii na temat zmiany przeznaczenia części rezerwy 47 – Wsparcie działań w zakresie przekształceń samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, na kwotę 172.164 tys. zł z przeznaczeniem na sfinansowanie zakupu czynników krzepnięcia zabezpieczających pacjentów chorych na hemofilię i inne skazy krwotoczne, dokonywanego w ramach Narodowego programu leczenia chorych na hemofilię i pokrewne skazy krwotoczne na lata 2012–2018.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówHannaMajszczyk">Rezerwa, której zmiana przeznaczenia miałaby nastąpić, to rezerwa, która została zaplanowana na ten rok w wysokości 400.000 tys. zł. Środki uruchomione z tej rezerwy w tym roku to kwota 64.568.527 zł, a zatem nierozdysponowanych środków pozostaje jeszcze ponad 300.000 tys. zł. Zgodnie z informacjami otrzymanymi od Ministra Zdrowia, jak również biorąc pod uwagę przepisy ustawy o działalności leczniczej, które określają szczegółowo sposób wykorzystywania środków na ten cel, nie ma zagrożenia, jeżeli chodzi o realizację celów, na które ta rezerwa została przeznaczona.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówHannaMajszczyk">W związku z powyższym zwracamy się z uprzejmą prośbą o dokonanie zmiany przeznaczenia tej kwoty.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówHannaMajszczyk">Jeżeli byłyby jakieś szczegółowe pytania, to bardzo proszę, żeby odpowiedział pan minister Rzemek.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówHannaMajszczyk">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Otwieram dyskusję w tym punkcie porządku posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Czy są pytania, uwagi państwa posłów?</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Zatem chciałabym zaproponować przyjęcie przez Komisję opinii:</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">„Opinia nr 100 Komisji Finansów Publicznych do Ministra Finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej uchwalona na posiedzeniu w dniu 29 maja 2014 r.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 29 maja 2014 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Finansów z dnia 28 maja 2014 r. dotyczący zmiany przeznaczenia kwoty 172.164 tys. zł z rezerwy celowej w pozycji 47 – Wsparcie działań w zakresie przekształceń samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Komisja Finansów Publicznych zgodnie z art. 154 ust. 9 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje propozycję przeznaczenia wyżej wymienionej kwoty na sfinansowanie zakupu czynników krzepnięcia zabezpieczających pacjentów chorych na hemofilię i inne skazy krwotoczne dokonywanego w ramach Narodowego programu leczenia chorych na hemofilię i pokrewne skazy krwotoczne na lata 2012–2018”.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia tej opinii?</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Nie widzę, zatem stwierdzam, że opinia została przyjęta jednomyślnie.</u>
          <u xml:id="u-7.9" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Przechodzimy do realizacji punktu trzeciego porządku posiedzenia – rozpatrzenie propozycji tematów kontroli do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na rok 2015.</u>
          <u xml:id="u-7.10" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Chciałabym wskazać, że w terminie do 29 maja, czyli do dnia dzisiejszego, nie wpłynęły do Komisji żadne wnioski i uwagi dotyczące ujęcia w planie pracy zagadnień, o które wnioskowaliby członkowie Komisji Finansów Publicznych. Prezydium w związku z tym nie przedstawiło paniom i panom posłom żadnych propozycji zgłoszonych przez państwa posłów. Wiemy…</u>
          <u xml:id="u-7.11" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Tak, pan poseł Szlachta sygnalizuje, że są głosy. Widzę, tylko chciałabym powiedzieć, że w tym terminie nie wpłynęły. Jeżeli zatem dzisiaj wpłyną do prezydium tematy, które chcieliby zgłosić panie i panowie posłowie, członkowie Komisji Finansów Publicznych, to zostaną one rozpatrzone dzisiaj na posiedzeniu.</u>
          <u xml:id="u-7.12" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Zgłaszał się pan poseł Marcin Święcicki i pan poseł Szmit. Bardzo proszę państwa o zabranie głosu w tej kolejności. Jeżeli macie państwo sformułowane propozycje na piśmie, to poddamy je pod głosowanie, czy mają być ujęte w planie pracy, to znaczy, czy mają być przekazane do planu kontroli realizowanego przez Najwyższą Izbę Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-7.13" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Kolejno, pan poseł Marcin Święcicki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełMarcinŚwięcicki">Pani przewodnicząca, szanowni państwo, chciałbym zgłosić rzecz, w sprawie której zgłaszały się do mnie różne osoby, ale które nie chciały publicznie z tym wystąpić. Być może jednak coś jest na rzeczy. Mianowicie chodzi o kasy fiskalne i sposób rejestrowanie przez nie danych fiskalnych dotyczących w szczególności podatku VAT. Mianowicie, jaka jest w ogóle sytuacja w tej sprawie?</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosełMarcinŚwięcicki">Wiemy, że dochody z VAT mimo inflacji, mimo wzrostu PKB, mimo podwyższenia stawek, nie zwiększają się. Są nawet takie lata (chyba z zeszłym roku tak było), w których był spadek dochodów z tego tytułu. Oczywiście, to się tłumaczy rozmaitymi czynnikami: zmianą struktury sprzedaży, zwiększaniem udziału eksportu zwolnionego z VAT, tym niemniej te wyjaśnienia nie tłumaczą całości tego jakiegoś negatywnego trendu w zakresie VAT.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PosełMarcinŚwięcicki">Jednym ze szlaków, które mogą do tego prowadzić, są oszustwa, które pojawiają się w podatku VAT, czyli unikanie rejestracji poprzez niezachowywanie dokumentacji na odpowiednim poziomie i możliwość fałszowania. Dotarły do mnie sygnały, że tak się dzieje między innymi dzięki słabości naszych kas fiskalnych i przez to, że tryb ich przyznawania jest taki, że firmy, które są tym zainteresowane, mają jakby zbyt duży wpływ na sposób rozpatrywania wniosków o homologację.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PosełMarcinŚwięcicki">Jednym słowem – sprawa wymaga jakiegoś zbadania i przyjrzenia się, bo dla Skarbu Państwa jest to sprawa niebagatelna, olbrzymia, czy te kasy fiskalne są naprawdę optymalne. Podobno są lepsze kasy fiskalne, które to lepiej rejestrują, nie można tam niczego zmienić, są trwałe, mają lepsze oprogramowanie a tymczasem przegrywają w procesie homologacyjnym.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#PosełMarcinŚwięcicki">Jak powiadam, „sprzedaję” to, co słyszałem od ludzi, którzy kręcą się wokół tego biznesu. Być może to firmy ze sobą walczą nawzajem i wszystko jest w porządku, ale sprawa jest takiej rangi, takiego znaczenia, że jednak warto to zbadać, czy w tych sygnałach czegoś nie ma.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#PosełMarcinŚwięcicki">Dlatego wnoszę – chciałbym, że by okazało się, że nic się tam takiego złego nie działo, ale rzeczywiście nie najlepiej ta sprawa homologacji kas fiskalnych przebiega – chciałem zgłosić propozycję kontroli Głównego Urzędu Miar a także Ministerstwa Finansów i Ministerstwa Gospodarki w zakresie sposobu regulacji i trybu wydawania homologacji na kasy fiskalne, w szczególności z punktu widzenia zabezpieczenia interesów fiskalnych Skarbu Państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Prosimy, panie pośle, o dostarczenie propozycji do prezydium. Pan jest doskonałym wieloletnim posłem. Poprosimy, żeby przekazać tę propozycję w trakcie posiedzenia. Proszę sporządzić taką propozycję.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">O głos poprosił pan poseł Jerzy Szmit. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełJerzySzmit">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, pani minister, również chciałem się zwrócić o przeprowadzenie kontroli w zakresie podatku VAT, bo oprócz tych negatywnych zjawisk, o których wspominał pan poseł, myślę, że są również inne zjawiska, które należałoby zbadać. Skala tej przestępczości, bo chyba tak można mówić, jest chyba znacznie większa.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PosełJerzySzmit">Mianowicie, chodzi mi o zbadanie spraw dotyczących wyłudzania podatku VAT przez zorganizowane grupy przestępcze. O tym mówi się i pisze się od kilku lat bardzo dużo w bardzo poważnych opracowaniach przygotowywanych przez bardzo poważne międzynarodowe firmy eksperckie. Były dwa raporty PricewaterhouseCoopers, które oszacowały, że skala wyłudzania podatku VAT waha się w Polsce między 36.000.000 tys. zł a 52.000.000 tys. zł. Są to oczywiście opracowania, które są podpisywane przez renomowanych specjalistów, podpisywane również przez znane osoby ze świata nauki. W związku z tym nie możemy do tego podchodzić obojętnie.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PosełJerzySzmit">Po drugie, bardzo często zwłaszcza w ostatnich miesiącach słyszymy informacje o zorganizowanych grupach przestępczych, które wyłudzały VAT na ogromną skalę rzędu kilkuset milionów złotych.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PosełJerzySzmit">Myślę, że ten problem jest jednym z najpoważniejszych problemów polskich finansów. W jaki sposób te zjawiska, po pierwsze, opisać, po drugie, zdefiniować je a, po trzecie, znaleźć pomysły na zniwelowanie tego problemu, który w sposób bardzo znaczący obciąża finanse publiczne i nasz budżet. Bardzo często spotykamy się z pytaniami, z czego chcemy sfinansować to czy tamto. Myślę, że gdy postawię tezę, że w przypadku zmniejszenia czy zdecydowanego ograniczenia wyłudzania podatku VAT (podkreślam – zorganizowanego wyłudzania podatku VAT) wiele problemów finansowych budżetu państwa można byłoby w ten sposób rozwiązać.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#PosełJerzySzmit">Dlatego zwracam się do Wysokiej Komisji o poparcie tego wniosku i wyznaczenie stosownego tematu do kontroli.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#PosełJerzySzmit">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Czy pan poseł może doręczyć tę propozycję?</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Chciałabym poinformować, że do prezydium wpłynęła propozycja pana posła Marcina Święcickiego dotycząca przekazania do planu kontroli Najwyższej Izby Kontroli. Propozycja została sformułowana następująco: „Kontrola Głównego Urzędu Miar, Ministerstwa Finansów i Ministerstwa Gospodarki w zakresie sposobu regulacji i trybu wydawania homologacji na kasy fiskalne, w szczególności z punktu widzenia zabezpieczenia interesów fiskalnych Skarbu Państwa”.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">To jest jedna propozycja.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">I pan poseł Szmit sformułował ogólnie, że chodzi o podjęcie kontroli w zakresie wyłudzeń podatku VAT w latach 2009–2014.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Chciałabym zaproponować, aby obie złożone propozycje przekazać jako propozycje Komisji Finansów Publicznych do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2015 r.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Czy są uwagi państwa posłów w tej sprawie?</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Nie ma, a zatem stwierdzam, że do planu pracy, do planu kontroli na 2015 r. zaproponowaliśmy dwa tematy.</u>
          <u xml:id="u-11.8" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">W ten sposób zrealizowaliśmy wszystkie zaplanowane punkty dzisiejszego posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-11.9" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Chciałabym podziękować paniom i panom posłom, państwu ministrom, sekretariatowi i legislatorom.</u>
          <u xml:id="u-11.10" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>