text_structure.xml 14.8 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełPiotrPawełBauć">Otwieram posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Stwierdzam kworum. Witam przybyłe panie posłanki i panów posłów. Serdecznie witam osoby reprezentujące dwa ministerstwa, z którymi stale współpracujemy. Witam panią profesor, panią minister Lenę Kolarską-Bobińską, witam panią minister Joannę Berdzik, witam również pana ministra Marka Ratajczaka.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełPiotrPawełBauć">Serdecznie dziękujemy za to przybycie na posiedzenie, które prawdopodobnie jest ostatnim posiedzeniem, choć kadencja Sejmu jeszcze trwa, ale patrząc na kalendarz to będzie nasze ostatnie posiedzenie, tym bardziej, że wszystkie punkty planu, który mieliśmy, zostały zrealizowane. Co prawda, dwóch punktów nie udało nam się zrealizować ale to nie my byliśmy sprawcami tego, że nie udała się realizacja tych punktów.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełPiotrPawełBauć">Porządek dzienny posiedzenia obejmuje rozpatrzenie projektu sprawozdania Komisji z działalności w VII kadencji Sejmu. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę, zatem stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny bez zmian. Informuję, że zgodnie z art. 168 ust. 1 Regulaminu Sejmu oraz uchwałą Prezydium Sejmu nr 20 z dnia 4 sierpnia 2015 r., na zakończenie kadencji Sejmu, Komisja sporządza sprawozdanie ze swojej działalności. Informuję – o czym zapewne państwo wiedzą, że sprawozdanie składa się z części opisowej, którą rozpatruje Komisja oraz części informacyjno-statystycznej w formie tabel, która jest opracowywana przez sekretariat Komisji. Chciałbym bardzo podziękować sekretariatowi za pracę i pilnowanie nas, żebyśmy funkcjonowali zgodnie ze wszystkimi obstrukcjami legislacyjnymi i formalnymi. Ta część, jeśli chodzi o część statystyczną, jest oczywiście do wglądu.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełPiotrPawełBauć">Zgodnie z uchwałą Prezydium Sejmu, sprawozdanie Komisji podlega udostępnieniu w systemie informacyjnym Sejmu i informacja będzie zamieszczona – jeśli ją przyjmiemy – na naszej stronie sejmowej. Po uzgodnieniu w prezydium Komisji część opisowa jest gotowa do wglądu. tutaj mamy ją również w wersji pisemnej. Natomiast niektóre dane statystyczne, wymienione w tekście, który tu prezentujemy, mogą ulec zmianie i może to być związane z tym, że jednak obradujemy przed wszelkimi dalszymi działaniami proceduralnymi. Chodzi o to, że dwie ustawy nadal są u pana prezydenta i czekają na podpis. Musieliśmy zapisać, że są. Zrobiliśmy tak trochę, że będą. Jeśli nie będą podpisane, to będziemy musieli to zmienić. Ale przyjmujemy, że będą. To jest ustawa o innowacyjności pana prezydenta i ustawa o wypoczynku. Sądzę, że będą podpisane przez pana prezydenta, w związku z tym tę część tak przedstawiliśmy.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącyposełPiotrPawełBauć">Czy są uwagi do części opisowej, którą załączyliśmy i panie i panowie posłowie mają do wglądu? Sądzę, że milczenie pozwala stwierdzić, że możemy przyjąć, iż ta część została przyjęta. Nie ma uwag. W takim razie, zgodnie z porządkiem, zamykam dyskusję. Czy są jakieś wioski. Bardzo proszę, pani przewodnicząca Hall.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełKatarzynaHall">Myślę, panie przewodniczący, że na zakończenie tej współpracy możemy wszystkim za nią podziękować, jak mamy to napisane w sprawozdaniu. Oprócz tego dziękujemy współpracownikom Kancelarii Sejmu, dziękujemy przedstawicielom ministerstwa za współpracę. Dziękujemy państwu posłom. Myślę, że część z nas dalej będzie pracować na rzecz jakości edukacji, być może w różnych miejscach. Chcę powiedzieć, że podjęłam decyzję o niekandydowaniu w kolejnych wyborach, czyli na pewno w tym miejscu, z tej pozycji nie będę z państwem współpracować, ale we wdzięcznej pamięci zachowam współpracę z licznymi z państwa. Tak, że za tę współpracę bardzo serdecznie dziękuję i liczę, że na wszystkich innych niwach będziemy się spotykać i dyskutować o jakości edukacji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełPiotrPawełBauć">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca. Skoro otworzyliśmy część „Podziękowania”, to proszę, czy ktoś jeszcze z państwa? Pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MinisternaukiiszkolnictwawyższegoLenaKolarskaBobińska">Ale tam jest pan poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełPiotrPawełBauć">Pan poseł? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełDanutaPietraszewska">Panie przewodniczący, szanowni państwo, również chciałabym bardzo serdecznie podziękować prezydium naszej Komisji. Naprawdę to była taka współpraca, że może czasem było gorąco ale ona była owocna. Bardzo chciałabym podziękować państwu ministrom za współpracę, za pomoc, za to, że odpowiadali na każdą naszą prośbę. Doradzali i mogliśmy współpracować tak, żeby zakończyć te wszystkie trudne ustawy, które zrobiliśmy w tej kadencji – a naprawdę zrobiliśmy kawał dobrej roboty, która została dobrze przyjęta przez społeczeństwo również dzięki temu, że ta współpraca bardzo dobrze się układała. Serdecznie dziękuję. Dziękuję również panu przewodniczącemu, koleżankom i kolegom.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełPiotrPawełBauć">Dziękuję bardzo. Pan profesor, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełJanKaźmierczak">Jeśli można, to ja bardzo krótko. Panie przewodniczący, być może, dlatego że w nazwie Komisji dominuje edukacja i młodzież, nauka jest w mniejszości, odnosiłem czasami wrażenie, że ta część zagadnień, którymi się zajmowaliśmy też była w mniejszości w odczuciu całości Komisji. W związku z tym, ja sobie wciąż jeszcze z pozycji urzędującego przewodniczącego podkomisji stałej ds. nauki i szkolnictwa wyższego, chciałbym podziękować przede wszystkim pani minister Lenie Kolarskiej-Bobinskiej i panu ministrowi Ratajczakowi za chyba dobrą współpracę, bo chyba tym terminem należy to określić.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosełJanKaźmierczak">Zastanawiam się nad słowami, ponieważ co do emocji nie mam wątpliwości. Wydaje mi się, że w akurat tej dziedzinie zadań, zarówno praca posłów i posłanek, które uczestniczyły w posiedzeniach mojej podkomisji, współpraca z resortem była wzorowa. W moim odczuciu wypadałoby kolejnemu parlamentowi życzyć (w którym podobnie jak pani przewodnicząca Hall nie będę zasiadał), żeby dobry obyczaj i dobre praktyki w tym zakresie zostały utrzymane, bo wydaje mi się, że także w tym obszarze – nauki i szkolnictwa wyższego, przez ostatnie dwie kadencje parlamentu zrobiono bardzo wiele. Wprowadzono wiele istotnych zmian do wszystkich, w zasadzie, aspektów funkcjonowania tego obszaru zadań, co z mojego punktu widzenia oznacza, że należy się temu dalej bacznie przyglądać, monitorować i ewentualnie reagować na zakłócenia tych zmian, które zachodzą czy będą zachodziły.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PosełJanKaźmierczak">W związku z tym, raz jeszcze na ręce pani minister i pana ministra składam gorące podziękowania. Również dla prezydium Komisji. I jeszcze muszę powiedzieć, że serdecznie dziękuję sekretariatowi Komisji za skuteczne wsparcie, ponieważ bez tego te wszystkie działania pewnie by się nie udały. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełPiotrPawełBauć">Dziękuję. Czy jeszcze ktoś z koleżanek i kolegów posłów? Pani minister, bardzo proszę. Pani minister Kolarska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MinisternaukiiszkolnictwawyższegoLenaKolarskaBobińska">Również chciałabym państwu bardzo serdecznie podziękować. Kiedy dziś zaczęliśmy myśleć ile było tych ustaw, poprawek, również kontrowersyjnych zmian, to okazało się, że bardzo dużo. Było ich sześć. Były skomplikowane, takie, które łączyły różne racje, interesy, wymagały namysłu i dyskusji i wysłuchania. Tak, że bardzo dziękujemy za bezpośredni kontakt, za pomoc, za współpracę tym państwu, którzy będą pracowali w Sejmie i w tej Komisji i tym, którzy nie będą pracowali w Sejmie.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#MinisternaukiiszkolnictwawyższegoLenaKolarskaBobińska">Przygotowaliśmy także dokument, który, mam nadzieję, będzie pomocny. To jest Strategia rozwoju szkolnictwa wyższego i nauki na najbliższe piętnaście lat. To jest w trakcie przechodzenia pomiędzy Ministerstwem i dostaną to państwo jutro rano. To jest dokument, który pozwoli zobaczyć z jakiego punktu wychodziliśmy, gdzie jesteśmy i jakie wyzwania warto jeszcze podjąć. Bardzo serdecznie dziękuję i życzę państwu wszystkiego najlepszego, bez względu na to jakie będą te wybory, bo myślę, że na pewno wszyscy państwo będą uczestniczyli w życiu publicznym i wasze zainteresowania edukacją, nauką będą dalej trwały. Dziękuję prezydium i państwu za współpracę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełPiotrPawełBauć">Dziękuję. Jeszcze pani minister Joanna Berdzik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MENJoannaBerdzik">Od swojej szefowej i od siebie osobiście. To były bardzo interesujące lata i jestem przekonana, że wszystkie dyskusje, które prowadziliśmy przy tym stole, doprowadziły nas do, po pierwsze, do lepszej legislacji i, po drugie, do takiego głębokiego, mądrego zrozumienia problemów edukacji. To nam pozwoli działać, niezależnie od tego czy w Sejmie czy poza nim, na rzecz edukacji, tak, aby nasi uczniowie byli szczęśliwi w szkole a także poza nią. Tak, że serdecznie dziękuję, bardzo serdecznie chciałabym podziękować państwu. Nie ukrywam, że ta pomoc miała dla mnie bardzo duże znaczenie, tym bardziej, że przypominam sobie swoje trudne początki. Naprawdę dziękuję za sprawną pracę i przede wszystkim za życzliwość. Dziękuję bardzo państwu przewodniczącym. To było ciekawe doświadczenie patrzeć jak państwo prowadzą prace nad projektami, które przedkładamy. Myślę, że byli państwo przykładem tego jak należy pracować i jak procedować przepisy. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełPiotrPawełBauć">Dziękuję. Jeszcze pan poseł Suchowiejko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełWiesławSuchowiejko">Ja oczywiście dołączę się do tych podziękowań, które wygłaszamy pod adresem całego prezydium Komisji, a szczególnie panu przewodniczącemu dziękuję za pewną nieszablonowość w prowadzeniu i w postawie, co w Komisji Edukacji i Młodzieży było czymś zupełnie nowym dla wielu osób, które wcześniej mogły obserwować swoich przewodniczących. Dziękuję również ministerstwom – obu. Wiele mogliśmy nauczyć się pracując z państwem. To była dla nas ogromna przyjemność. Koleżankom i kolegom, w tym również z opozycji, dziś zajętych tabletami i smartfonami, ale również za to, że wprowadzaliście tu niekiedy nawet twórcze napięcie. To napięcie naprawdę było potrzebne, bo bez was pewnie byłoby nudno. Bardzo, bardzo dziękuję sekretariatowi za opiekę nad nami. już nie wypowiem tej formuły, że bez was nic nie byłoby możliwe, ale pewnych rzeczy trzeba pilnować i to również wam zawdzięczamy. Bardzo dziękuję. Mam nadzieję – do zobaczenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełPiotrPawełBauć">Dziękuję bardzo. Chciałbym jeszcze podziękować nieobecnym ale wiemy, że w tej kadencji zmieniło się kierownictwo obu ministerstw, więc poprzednim paniom minister też chcielibyśmy podziękować: pani minister Kudryckiej i pani Szumilas.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczącyposełPiotrPawełBauć">Zasiadając na tym miejscu chciałbym podziękować mojemu koledze Arturowi Bramorze, który rozpoczął prowadzenie naszej Komisji. Prowadził ją przez połowę kadencji. Dziękujemy ci, Arturze. Później ja przejąłem przewodniczenie i jakoś to dokończyliśmy. Jak widać, sprawnie i bez zaległości. Zatem chyba dobrze wykonaliśmy tę pracę.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczącyposełPiotrPawełBauć">Bardzo proszę, oczywiście, Artur.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełArturBramora">Państwo przewodniczący, państwo ministrowie, szanowne koleżanki i koledzy, przypadł mi zaszczyt zabrania ostatniego słowa w Sejmie, być może, z racji faktu, że również nie będę już kandydował w wyborach. W taki niestandardowy sposób, o którym wspomniał pan poseł Suchowiejko, przepraszam pracowników sekretariatu za te wszystkie przykre chwile, które z związku z naszymi poczynaniami, często politycznymi, musieli państwo znosić. Stwierdzam z pełną odpowiedzialnością, że są państwo najlepiej pracującym sekretariatem i jesteśmy najlepiej pracującą Komisją. Wszystkim serdecznie za tę pracę dziękuję i liczę, że w kolejnej kadencji Sejmu, również bez względu na to, kto będzie zasiadał w tych fotelach, będziemy pracować równie sprawnie, z równie dobrymi efektami. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełPiotrPawełBauć">Dziękuję. Widzę, że wszyscy pozostają we właściwym nastroju i w takim razie musimy dokończyć stronę formalną. Zatem prezydium Komisji zwraca się o przyjęcie sprawozdania Komisji – część opisową – z działalności Komisji w VII kadencji Sejmu. Czy jest sprzeciw? Nie słyszę. W takim razie stwierdzam, że Komisja przyjęła wniosek. Na tym zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję bardzo. Jeżeli trzeba będzie się jeszcze spotkać, to mam nadzieję, że zrobimy to sprawnie. Wszystkim bardzo dziękuję i życzę wszelkiego powodzenia.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>