text_structure.xml
6.97 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącaposełBeataBublewicz">Witam państwa serdecznie. Zebraliśmy się, by rozpatrzyć poprawkę zgłoszoną w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw, druki nr 3433 i 3607. Proszę pana posła wnioskodawcę Jerzego Polaczka o przedstawienie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełJerzyPolaczek">Pani przewodnicząca, panie ministrze, panie i panowie posłowie, przedstawię krótkie uzasadnienie. Tak jak już wspominałem w trakcie prac nad projektem, jako klub parlamentarny proponujemy, aby w szczególnych sytuacjach, związanych z napływem dużej liczby cudzoziemców – tak jak to reguluje prawo europejskie oraz implementacja dyrektywy europejskiej w prawie krajowym – mogło następować wydłużenie terminu rozpatrzenia wniosku o udzielenie ochrony międzynarodowej dla cudzoziemca. Miałoby to miejsce w przypadkach określonych w ust. 2 pkt 2 art. 34, za zgodą ministra właściwego do spraw wewnętrznych. Jak rozumiem, w stosunku do reguły półrocznej, która obowiązuje w ustawie, jest to wyjątek, który powinien być stosowany w dość ograniczonym zakresie. Biorąc jednak pod uwagę bardzo elementarną zasadę podwójnych oczu, powinien on być realizowany w taki sposób, aby zgodę na wydłużenie tego terminu mógł wydawać minister spraw wewnętrznych, co też z drugiej strony dla resortu spraw wewnętrznych może stanowić przesłankę do przejściowego wzmocnienia Urzędu do Spraw Cudzoziemców. Myślę, że w najbliższych miesiącach przyjdzie jeszcze czas na to, aby oceniać sytuację w tym zakresie również pod kątem dokonania jakiejś korekty tej ustawy, w zależności od rozwoju sytuacji realnej, związanej z napływem uchodźców z różnych stron Europy czy spoza Europy. Idea jest taka, by szef UdSC nie oceniał sytuacji samodzielnie – z szacunkiem dla pana ministra – tylko żeby w tej sprawie w sposób incydentalny wydłużać terminy administracyjne do 15 miesięcy za zgodą szefa MSW. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącaposełBeataBublewicz">Bardzo proszę pana ministra o przedstawienie stanowiska rządu w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#SzefUrzędudoSprawCudzoziemcówRafałRogala">Bardzo dziękuję. Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, panie pośle, można powiedzieć, że ideologicznie pozytywnie ustosunkowujemy się do takiej procedury, w której zasada drugich oczu, tak jak pan poseł powiedział, zostałaby wdrożona. W tej sytuacji organ wyższego stopnia, nadzorujący w tym przypadku szefa UdSC, wyrażałby zgodę na przedłużenie terminu. Natomiast kształt tej poprawki w kontekście całości przepisu art. 34 powoduje w konsekwencji sytuację, że w przypadku masowego napływu cudzoziemców, a więc zwiększonej ilości pracy dla szefa i pracowników UdSC, musiałbym każdorazowo występować do ministra spraw wewnętrznych o udzielenie zgody na przedłużenie tego terminu, ponieważ zaproponowany przepis odwołuje się do ust. 1. Musiałbym więc to robić w każdej sprawie. Oznacza to ni mniej, ni więcej, tylko zwiększenie obciążenia szefa urzędu w sytuacji trudnej – już trudnej – co może powodować kolejne zatory proceduralne, których zamierzamy uniknąć z uwagi na istniejący stan faktyczny.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#SzefUrzędudoSprawCudzoziemcówRafałRogala">Chciałbym tylko podkreślić, że przesłanka określona w ust. 2 w pkt 1 również ma charakter ocenny. To szef urzędu w trakcie prowadzenia sprawy ocenia, czy dana sprawa jest szczególnie skomplikowana pod względem faktycznym i prawnym. W trakcie rozpatrywania konkretnego wniosku decyduje też o tym, czy termin będzie przedłużony. Natomiast zabezpieczeniem, wentylem prawnym z całą pewnością jest uzasadnienie decyzji administracyjnej, która podlegać będzie kontroli, może podlegać kontroli w toku administracyjnym i w toku sądowym. Zatem organ drugiej instancji i sąd będzie oceniał, czy szef UdSC prawidłowo zastosował prawo i np. nie pozostaje w zwłoce przy rozpatrzeniu. W związku z powyższym, tak jak powiedziałem, niestety nie możemy zgodzić się na tego typu poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącaposełBeataBublewicz">Dziękuję, panie ministrze. Pan przewodniczący chce coś dodać?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełJerzyPolaczek">Oczywiście w części podzielam argumentację pana ministra, natomiast myślę, że w interesie państwa jest to, aby w przypadku napływu dużej liczby cudzoziemców realizować te zadania na tyle sprawnie, żeby mieć stosunkowo jak największą proporcję osób o uregulowanym statusie. Jeśli mówimy o kilkunastu albo kilkudziesięciu tysiącach osób w sytuacji przejściowej, to z punktu widzenia długotrwałego przebywania tych osób w ośrodkach dla uchodźców, jest to stan, mówiąc delikatnie, wymagający pewnych bardzo mocnych działań. My tutaj nie podpowiadamy rozwiązania finansowego, ukierunkowanego na dodatkową obsługę urzędu w sytuacjach nadzwyczajnych, ale przesłanki, o których powiedziałem, czyli po prostu pewnego rodzaju okazja do oceny tego stanu przez ministra spraw wewnętrznych, legły u podstaw takiej propozycji. Oczywiście pan minister przedstawił swoje stanowisko, był za odrzuceniem poprawki, ale ja chciałbym ją podtrzymać – po prostu rozstrzygniemy to w głosowaniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącaposełBeataBublewicz">Dobrze, dziękuję bardzo, panie pośle. W takim razie przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczącaposełBeataBublewicz">Kto z państwa jest za pozytywnym zaopiniowaniem przedstawionej poprawki? (7) Kto z państwa jest za negatywnym zaopiniowaniem poprawki? (14) Kto się wstrzymał? (0)</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczącaposełBeataBublewicz">Dziękuję. W takim razie przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy. Proponuję, żeby posłem sprawozdawcą została pani poseł Dorota Rutkowska. Czy pani poseł się zgadza?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełDorotaRutkowska">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącaposełBeataBublewicz">Dziękuję serdecznie, nie słyszę żadnych głosów sprzeciwu. Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>