text_structure.xml
57.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Spraw Wewnętrznych oraz Komisji Spraw Zagranicznych. Witam panie posłanki i panów posłów. Witam panią minister Henrykę Mościcką-Dendys, podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych. Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Otrzymali państwo porządek obrad, który obejmuje pierwsze czytanie rządowych projektów ustaw o ratyfikacji: Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Federalnej Niemiec o współpracy służb policyjnych, granicznych i celnych, sporządzonej w Zgorzelcu dnia 15 maja 2014 r. (druk nr 2827) oraz statutu Międzynarodowej Organizacji Policji Kryminalnej – Interpol, przyjętego w Wiedniu dnia 13 czerwca 1956 r. (druk nr 2876).</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Projekt z druku nr 2827 został skierowany do naszych Komisji do pierwszego czytania przez marszałka Sejmu w dniu 21 października 2014 r. Przypominam, że pierwsze czytanie obejmuje uzasadnienie przez wnioskodawcę, pytania posłów i odpowiedzi wnioskodawcy oraz debatę w sprawie ogólnych zasad projektu. Wszyscy państwo otrzymali opinię Biura Analiz Sejmowych przygotowaną przez panią dr Agnieszkę Grzelak.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Przystępujemy do pierwszego czytania projektu. Bardzo proszę panią minister Henrykę Mościcką-Dendys o uzasadnienie projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychHenrykaMościckaDendys">Bardzo dziękuję. Szanowni panowie przewodniczący, Wysokie Komisje. Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Federalnej Niemiec o współpracy służb policyjnych, granicznych i celnych, reguluje kwestie współpracy służb ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego z ich niemieckimi odpowiednikami, mającej na celu zapobieganie, wykrywanie i zwalczanie przestępstw oraz niektórych wykroczeń, a także ściganie ich sprawców.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychHenrykaMościckaDendys">Umowa z chwilą jej wejścia w życie zastąpi kilka obowiązujących dotychczas umów – umowę o ułatwieniach w odprawie granicznej z 29 lipca 1992 r., umowę o przejściach granicznych i rodzajach ruchu granicznego z 6 listopada 1992 r., umowę o współpracy Policji i straży granicznych na terenach przygranicznych z 18 lutego 2002 r. oraz umowę w zakresie zwalczania przestępczości zorganizowanej oraz szczególnie niebezpiecznych przestępstw z 18 czerwca 2002 r.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychHenrykaMościckaDendys">Za związaniem się umową przemawia nie tylko potrzeba aktualizacji i uporządkowania problematyki współpracy służb, ale też jej skonsolidowanie w jednym akcie prawnym regulującym współpracę w sposób przejrzysty, transparentny i kompleksowy. Dodatkowo należy wskazać, że powyższe umowy zostały zawarte przed przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej i do strefy Schengen, przez co zawierają postanowienia stanowiące powtórzenie obowiązujących przepisów prawnych UE, w tym acquis Schengen, a więc nie przystają do aktualnych wymagań. Regulacje dotyczące ułatwień w odprawie granicznej oraz o przejściach granicznych i rodzajach ruchu granicznego stały się bezprzedmiotowe na skutek zniesienia kontroli granicznych na granicach wewnętrznych strefy Schengen.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychHenrykaMościckaDendys">Ponadto pożądane, a wręcz konieczne stało się rozszerzenie polsko-niemieckiej współpracy o nowe obszary nieprzewidziane w aktualnie obowiązujących czterech umowach. Współpraca będąca przedmiotem tzw. umowy policyjnej prowadzona między właściwymi organami RP i RFN spowoduje korzystny oddźwięk społeczny i polityczny w obu państwach, przede wszystkim w związku z uzyskaniem większej skuteczności w zwalczaniu przestępczości, w tym w obszarze przygranicznym. Pozwoli też na skuteczne zapobieganie przestępstwom i niektórym wykroczeniom oraz ściganie ich sprawców. Z tego względu zacieśnienie współpracy służb obu państw jest istotnym czynnikiem w relacjach dwustronnych.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychHenrykaMościckaDendys">Umowa została skonstruowana jako porozumienie ramowe zawierające standardowe rozwiązania stosowane w tego typu aktach prawnych, regulujących współpracę organów porządku publicznego na płaszczyźnie międzynarodowej, które nie wykraczają poza reżim prawny obowiązujący w RP i lub bazują na aktualnie obowiązującym prawie europejskim. Umowa nie wymaga dokonywania zmian w ustawodawstwie wewnętrznym.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychHenrykaMościckaDendys">Związanie RP przedmiotową umową nastąpi poprzez ratyfikację za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie, zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 2 i 5 Konstytucji RP. Wynika to z faktu, iż na podstawie umowy realizowane będą na terytoriach jej stron wspólne czynności operacyjne, o których mowa w rozdziale III i IV umowy. Wiąże się to z przyznaniem funkcjonariuszom obu stron uprawnień władczych do posiadania i noszenia munduru służbowego, posiadania broni i środków przymusu bezpośredniego oraz pojazdów służbowych i innych środków technicznych.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychHenrykaMościckaDendys">Szanowni panowie przewodniczący, Wysokie Komisje, zwracam się z uprzejmą prośbą o akceptację ustawy o ratyfikacji wyżej wymienionej umowy. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Dziękuję, pani minister. Proszę państwa posłów o zadawanie pytań. Pan poseł Krząkała, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełMarekKrząkała">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Pani minister, cieszę się, że ta umowa wchodzi w życie. W stosunku do lat 90. liczba przestępstw znacznie spadła, niemniej w 2013 r. na terenie przygranicznym zanotowano ok. 22 tys. przestępstw, co wobec 2012 r. stanowi wzrost o 9,5%. Mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że zaledwie 13% przestępstw dokonują Polacy. Utrzymuje się negatywny stereotyp Polaka – złodzieja. Czy przy okazji ratyfikacji umowy planowana jest szersza akcja informacyjna? Fakt, że samochody są kradzione i wywożone na Wschód nie oznacza, że to nasi obywatele dokonują tych kradzieży.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełMarekKrząkała">Wiem, że strona niemiecka zamierza podpisać podobną umowę z Czechami. Czy my również planujemy taką umowę z partnerem czeskim?</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełMarekKrząkała">Powołanie ośrodka dochodzeniowego w sprawie zwalczania kradzieży samochodów, to bardzo dobra inicjatywa. Czy oprócz współpracy dochodzeniowej nie planuje się powołania stałego ośrodka dochodzeniowego, bo takich spraw z pewnością będzie więcej? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Dziękuję bardzo. Pan przewodniczący Waszczykowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełWitoldWaszczykowski">Dziękuję, panie przewodniczący. Chciałbym prosić panią minister lub kogoś z przedstawicieli drugiego ministerstwa o szersze wyjaśnienie treści rozdziału III. Co oznacza operacyjna współpraca czy operacyjna możliwość działania służb niemieckich w Polsce i polskich w Niemczech? Co oznacza możliwość użycia oznakowanego samochodu, munduru i broni? W jaki sposób to będzie przebiegało? Co Niemcy będą mieli prawo robić na terenie Polski? Czy będzie to działalność przeciwko obywatelom polskim czy niemieckim?</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełWitoldWaszczykowski">Wyjaśnienie jest dość enigmatyczne, zatem poproszę o doprecyzowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Dziękuję. Pan poseł Rzymełka.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełJanRzymełka">Dziękuję bardzo. Czy rząd i resort przewiduje działanie wizerunkowe w celu przeciwdziałania negatywnym stereotypom o Polakach – złodziejach samochodów? Jest to dość powszechne mniemanie mieszkańców Europy. Tego nie da się zmienić dobrym prawem. Potrzebne są działania wizerunkowe.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełJanRzymełka">Druga sprawa. Słyszałem, że na niemieckich uczelniach policyjnych mogą studiować Polacy, jeśli spełniają odpowiednie kryteria. Później pracują oni jako niemieccy policjanci w strefach przygranicznych. Są to osoby dwujęzyczne, które wykonują dobrą robotę, będąc strażnikami porządku na obszarach przygranicznych. Czy na polskich uczelniach przewiduje się podobne rozwiązania dla obywateli niemieckich? Czy pani minister ma informację, ilu polskich obywateli ukończyło niemieckie uczelnie policyjne i pełni służbę na obszarach przygranicznych?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Dziękuję bardzo. Pan poseł Krzysztof Szczerski.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełKrzysztofSzczerski">Dziękuję bardzo. Mam dwa pytania do pani minister. Wspomniała pani, że umowa zastępuje cztery inne. Czym różnią się przepisy umów, które zostaną anulowane, i tej obecnej? Jak wpłynie to na relacje polsko-niemieckie?</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełKrzysztofSzczerski">Drugie pytanie dotyczy ochrony danych osobowych. Będziemy przekazywać stronie niemieckiej duży zakres danych osobowych. Niepokojący wydaje mi się art. 6 ust. 4, zgodnie z którym, jeśli w ramach współpracy zostały przekazane informacje, które nie powinny być przekazane, to będzie się wzywać drugą stronę, żeby je zniszczyła. Czy to jest przepis dający realną ochronę danych osobowych?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Dziękuję. Więcej zgłoszeń nie widzę. Bardzo proszę panią minister o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMSZHenrykaMościckaDendys">Jeśli państwo pozwolą, postaram się odpowiedzieć na te bardziej ogólne pytania, natomiast pakiet pytań dotyczących resortu spraw wewnętrznych przekażę panu dyrektorowi Grzegorzowi Polakowi z MSW, który najlepiej odpowie na kwestie dotyczące działalności operacyjnej i współpracy obu Policji.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PodsekretarzstanuwMSZHenrykaMościckaDendys">Na pytanie posła Krząkały dotyczące akcji informacyjnych odpowiadam, że takie działania podejmowane są na bieżąco. Placówki w Niemczech, zwłaszcza ambasada w Berlinie, współpracują intensywnie z lokalnymi mediami w obszarze przygranicznym. Starają się też współpracować bezpośrednio z Policją. Przy ambasadzie w Berlinie mamy oficera łącznikowego Policji, również po to, aby zintensyfikować bezpośrednie kontakty. Mamy wspólne centrum policyjne.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PodsekretarzstanuwMSZHenrykaMościckaDendys">Mamy świadomość, że stereotyp, o którym państwo mówicie, nadal jest obecny, ale w ostatnich latach w coraz mniejszym stopniu. Staramy się, żeby policje współpracowały ze sobą bezpośrednio. Dzięki temu udaje się po części odzyskać przestrzeń informacyjna. Są to działania w dobrym kierunku. Umowa posłuży temu, że współpraca policyjna będzie jeszcze bardziej intensywna. Początkowo problemem było funkcjonowanie w dwóch zupełnie różnych rzeczywistościach służb operacyjnych po obu stronach granicy i praktycznie zerowe kontakty. Na przestrzeni ostatnich 25 lat intensywnie budowaliśmy te kontakty.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#PodsekretarzstanuwMSZHenrykaMościckaDendys">Jeśli chodzi o kształt przedmiotowy umowy, ona przede wszystkim przenosi nas w rzeczywistość funkcjonowania Polski i Niemiec w realiach UE i układu z Schengen. Dzięki niej usunięte zostaną nieaktualne umowy dotyczący przejść granicznych, współpracy, która zakładała istnienie fizycznej granicy pomiędzy naszymi krajami. Zostaną też wzbogacone o praktyczny element ułatwiający efektywne ściganie przestępstw, jeśli dzieją się w wymiarze transgranicznym i jeśli przestępstwa minął granicę. Chodzi o to, żeby granica nie ułatwiała przestępstw w takim sensie, że służby operacyjne tracą możliwość ścigania osoby przekraczającej granicę.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#PodsekretarzstanuwMSZHenrykaMościckaDendys">Byłabym wdzięczna, gdyby na pytania o służby policyjne odpowiedział pan dyrektor Grzegorz Polak z MSW.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#DyrektorDepartamentuWspółpracyMiędzynarodowejiFunduszyEuropejskichMinisterstwaSprawWewnętrznychGrzegorzPolak">Panie przewodniczący, pani minister, szanowni państwo. Postaram się krótko odpowiedzieć na pytania. Panowie posłowie pytali, jak ta operacyjna działalność ma być realizowana, czy może być realizowana w świetle nowej umowy. Drugie pytanie brzmiało, jakie zmiany wprowadza nowa umowa w porównaniu z czterema umowami funkcjonującymi dotychczas.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#DyrektorDepartamentuWspółpracyMiędzynarodowejiFunduszyEuropejskichMinisterstwaSprawWewnętrznychGrzegorzPolak">Jak wspomniała pani minister, cztery umowy dotychczas obowiązujące są już nieaktualne. Pozwalały one jednak realizować współpracę pomiędzy służbami polskimi i niemieckimi. Nie jest tak, że podjęcie prac nad umową wynikało z woli stworzenia zupełnie nowej formy współpracy. Nowy dokument miał w przejrzysty sposób zagregować wszelkie informacje związane z wykonywaniem umowy i zrezygnować z powtórzeń wynikających z regulacji europejskich.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#DyrektorDepartamentuWspółpracyMiędzynarodowejiFunduszyEuropejskichMinisterstwaSprawWewnętrznychGrzegorzPolak">Najbardziej widoczny element to kwestia uprawnienia do posiadania i noszenia oraz użycia broni przez funkcjonariuszy jednego państwa na terytorium drugiego. Takie upoważnienie daje również konwencja wykonawcza Schengen. Bez tego typu przepisów zawartych w przedkładanej umowie, precyzujących, iż broń może być użyta tylko i wyłącznie w obronie własnej bądź obronie życia i zdrowia innych osób, takie działania funkcjonariuszy państw obcych nie mogłyby być realizowane. Umowa w jasny sposób precyzuje, iż broń może być wykorzystana tylko i wyłącznie do obrony koniecznej, do obrony życia i zdrowia, chyba że funkcjonariusz państwa, na terytorium którego znajduje się funkcjonariusz państwa sąsiedniego, podejmie decyzję o możliwości wykorzystania broni w innych przypadkach. Musi się to odbywać z zgodzie z porządkiem wewnętrznym państwa, na terytorium którego takie zdarzenia się dzieją.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#DyrektorDepartamentuWspółpracyMiędzynarodowejiFunduszyEuropejskichMinisterstwaSprawWewnętrznychGrzegorzPolak">Obecna umowa reguluje także kwestię wspólnych patroli. Interpretacja, zgodnie z polskim porządkiem prawnym, powodowała, że w patrolu musiało uczestniczyć co najmniej dwóch polskich funkcjonariuszy, zaś ze strony niemieckiej wystarczył jeden funkcjonariusz. Teraz umowa precyzuje, że jest to wspólny patrol składający się z jednego funkcjonariusza niemieckiego i jednego polskiego dla zapewnienia maksymalnej efektywności działań.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#DyrektorDepartamentuWspółpracyMiędzynarodowejiFunduszyEuropejskichMinisterstwaSprawWewnętrznychGrzegorzPolak">Umowa reguluje kwestię możliwości reagowania w sytuacji bezpośredniego niebezpieczeństwa dla życia, zdrowia lub mienia po drugiej stronie granicy. Dzięki przepisom umowy zarówno służby polskie, jak i niemieckie, w sytuacji wystąpienia takiego zagrożenia będą mogły podejmować działania po drugiej stronie granicy. W jasny sposób została także określona możliwość powoływania wspólnych grup operacyjno-śledczych, oczywiście nie w drodze jednostronnej decyzji, tylko na podstawie wspólnych uzgodnień służb polskich i niemieckich.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#DyrektorDepartamentuWspółpracyMiędzynarodowejiFunduszyEuropejskichMinisterstwaSprawWewnętrznychGrzegorzPolak">Umowa wprowadza przepisy, których dotychczas nie było w żadnej z umów, dotyczące możliwości współpracy w zakresie ochrony świadków oraz osób, w tym osób o statusie VIP. Co do operacji „pod przykryciem”, w jasny sposób zostało określone, jakiego rodzaju operacje mogą być prowadzone z wykorzystaniem funkcjonariuszy jednej bądź drugiej strony. Wszystko odbywa się w uzgodnieniu pomiędzy właściwymi służbami. W umowie przewidziany jest również instrument przesyłki niejawnie nadzorowanej, w tym przesyłki zainicjowanej na terytorium drugiej strony umowy. W klarowny sposób sformułowane zostały zasady pościgu transgranicznego oraz możliwości wykorzystania tego instrumentu. Przekroczenie granicy nie stanowi podstawy, aby czuć się bezkarnym.</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#DyrektorDepartamentuWspółpracyMiędzynarodowejiFunduszyEuropejskichMinisterstwaSprawWewnętrznychGrzegorzPolak">Podstawowa zmiana polega także na wprowadzeniu zamkniętego katalogu wykroczeń, w zakresie których może zostać podjęta współpraca pomiędzy właściwymi służbami po obu stronach granicy. Dotychczas nasze umowy przewidywały wyłącznie współpracę w zakresie przestępstw. Jeśli umowa wejdzie w życie, współpraca będzie dotyczyć także zamkniętego katalogu wykroczeń najbardziej uciążliwych dla obywateli. Możliwe będzie zatrzymanie w sytuacji, gdy obywatel nie posiada dokumentów uprawniających do prowadzenia pojazdu. Umowa daje podstawę do tego, aby współpraca mogła przebiegać sprawnie.</u>
<u xml:id="u-14.7" who="#DyrektorDepartamentuWspółpracyMiędzynarodowejiFunduszyEuropejskichMinisterstwaSprawWewnętrznychGrzegorzPolak">Informacja dotycząca kształcenia polskich obywateli na uczelniach niemieckich, aby zasilać szeregi Policji niemieckiej, była publikowana w jednym z raportów Instytutu Spraw Publicznych. Niestety, nie posiadam informacji, czy podobna oferta kierowana jest przez polskie uczelnie do obywateli niemieckich. Kształcenie się polskich obywateli na uczelniach niemieckich jest wynikiem dobrowolnej decyzji tych osób. Nie jest to element programu rządowego. Niestety, nie mam informacji na temat skali tego zjawiska.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PodsekretarzstanuwMSZHenrykaMościckaDendys">Było jeszcze pytanie posła Krząkały dotyczące umowy z Czechami. Umowa z Czechami jest w miarę aktualna. Rozważamy jej uzupełnienie, natomiast nie ma potrzeby zawierania nowej umowy. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Dziękuję. Dodatkowe pytanie – pan przewodniczący Waszczykowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełWitoldWaszczykowski">Dziękuję, panie przewodniczący. Chciałbym zadać pytanie panu dyrektorowi, czy zgodnie z umową funkcjonariusz służby bezpieczeństwa bądź Policji niemieckiej będzie mógł na terenie Polski ścigać, inwigilować, zatrzymać, aresztować, postawić obywatela polskiego przed wymiarem sprawiedliwości? Jeśli tak, to czyim? Czy funkcjonariusze niemieccy będą mogli wywieźć do Niemiec obywatela polskiego?</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PosełWitoldWaszczykowski">Rozumiem, że funkcjonariusze niemieccy mają prawo wjechać na teren Polski. Czy mają prawo samodzielnie ścigać obywatela polskiego, zatrzymać, aresztować, wywieźć go do Niemiec?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Dziękuję. Pan poseł Krzysztof Szczerski.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełKrzysztofSzczerski">Nie otrzymałem odpowiedzi na pytanie o ochronę danych osobowych. Czy jest opinia GIODO o tej umowie?</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PosełKrzysztofSzczerski">Drugie pytanie. Mieliśmy przypadki, kiedy lewackie bojówki niemieckie przyjeżdżały do Polski i robiły „zadymy” w związku z demonstracjami patriotycznymi w Polsce. Polska Policja nie poradziła sobie z tymi grupami w Warszawie. Co poprawi ta umowa w tego typu przypadkach?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Pan poseł Rzymełka.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PosełJanRzymełka">Zadałem pytanie świadomie, gdyż warto monitorować to zjawisko. Młodzi polscy obywatele, którzy mieszkają blisko granicy, kończą szkoły policyjne w Niemczech i tam pracują, ale mieszkają nadal w Polsce. Wynagrodzenie policjanta po tamtej stronie granicy jest kilkakrotnie wyższe. Czy wiemy, jaka jest skala tego zjawiska? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę panią minister i pana dyrektora o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PodsekretarzstanuwMSZHenrykaMościckaDendys">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Zacznę od spraw ogólnych, a pan dyrektor odpowie na pytania bardziej szczegółowe.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PodsekretarzstanuwMSZHenrykaMościckaDendys">Co do pytania posła Szczerskiego, dotyczącego ochrony danych osobowych, to jest standardowy paragraf w tego typu umowach. Była opinia GIODO, który nie zgłosił uwag do tego paragrafu. Jest to klauzula standardowo wykorzystywana w tego typu umowach. Wymaga to oczywiście pewnej dozy zaufania partnerów, którą w UE wykazujemy wobec siebie. Ograniczenia, które ta klauzula nakłada, mieszczą się w kanonie, który jest definiowany europejskim porządkiem prawnym.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#PodsekretarzstanuwMSZHenrykaMościckaDendys">Pan dyrektor zabierze głos w sprawach operacyjnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#DyrektordepartamentuMSWGrzegorzPolak">Dziękuję bardzo. Zgodnie z nową umową, funkcjonariusz państwa sąsiedniego, czyli funkcjonariusz niemiecki na terenie Polski, nie może zatrzymać, aresztować i wywieźć na swoje terytorium obywatela polskiego. Jedyne, do czego funkcjonariusz niemiecki będzie upoważniony i to w porozumieniu ze stroną polską, to ujęcie sprawcy. Wszelkie działania formalne, które później będą prowadzone w odniesieniu do osoby ujętej przez funkcjonariusza niemieckiego, muszą być realizowane przez funkcjonariuszy polskich. Nawet pościg transgraniczny jest realizowany w porozumieniu. Funkcjonariusz, przystępując do prowadzenia pościgu, ma obowiązek poinformować drugą stronę, aby w najkrótszym możliwym czasie pościg został przejęty przez funkcjonariuszy strony sąsiedniej. W naszej ocenie nie ma podstaw do obaw, że życie bądź zdrowie obywateli danego państwa będzie zagrożone ze względu na działania służb strony sąsiedniej.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#DyrektordepartamentuMSWGrzegorzPolak">Ujęcia może dokonać każdy obywatel, dostrzegając, że popełniane jest przestępstwo i naruszane jest prawo. Ujęcia może dokonać każdy. Zatrzymania może dokonać wyłącznie funkcjonariusz, który działa na swoim terytorium.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Pan poseł Rzońca, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PosełBogdanRzońca">Chciałbym zapytać przedstawiciela MSW, dlaczego w art. 2 wśród właściwych organów, które są wymienione po stronie polskiej, nie ma ministra administracji i cyfryzacji, skoro szereg zadań wynikających z umowy będzie wykonywała m.in. Policja, a szefem administracji wojewódzkiej jest wojewoda.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Pani poseł Arciszewska, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PosełDorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję. Wysokie Komisje, pani minister. Dyskutujemy o ustawie ratyfikacyjnej, zadając pytania dotyczące meritum umowy. Czy jesteście państwo przekonani, że w momencie akcji i pojawienia się dobrze wyszkolonej i odważnej Policji niemieckiej każdy policjant będzie kierował się tym, czy ma pozwolenie na działanie, czy jest decyzja o wspólnych działaniach, czy wie, na jakie podstawie działa? Nie wiadomo, czy w sytuacji gdy polski policjant ujrzy niemieckiego, to nie zezwoli mu na wszystko, bo jest umowa i nie będzie wnikał w szczegóły.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PosełDorotaArciszewskaMielewczyk">Wątpię, że będzie się to odbywać na zasadach określonych w ustawie. Ile jest przypadków skarg polskich kierowców samochodów osobowych bądź tirów, którzy byli zatrzymywani przez niemiecką policję, rzucani na maskę, okradani z pieniędzy? Czy macie państwo świadomość, że to nie jest równa walka. Niemiecka Policja bardzo niegrzecznie odnosi się do polskich kierowców. Polacy mogą do końca życia upominać się o swoje prawa przed sądami niemieckimi.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#PosełDorotaArciszewskaMielewczyk">Jeśli chodzi o dowcipy antypolskie, to wymyślmy swoje. Nasza porcelana jest w Niemczech, nasze zagrabione mienie również. Nie o to chodzi, lecz o to, czy państwo to zauważacie. Mam wrażenie, że niektórzy z nas cieszą się z faktu, że Polacy uczęszczają do szkół niemieckich, zasiedlają, remontują, budują domowy, dostają kredyty nisko oprocentowane. Z drugiej strony zastanawiamy się, jak traktuje się Polaków i martwi nas odpływ młodzieży.</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#PosełDorotaArciszewskaMielewczyk">Panie pośle, przecież koalicja z tego się cieszy. Kiedy sygnalizujemy, że jest to problem, argumentujecie, że w dobie członkostwa w UE jest to normalne zjawisko. Zdecydujmy się, czy chcemy mieć dobrze wyszkoloną Policję, młodzież, dobrą współpracę obywateli polskich i niemieckich, czy mamy przeprowadzić się tam i udawać, że nie widzimy, iż w szczegółach ta współpraca nie wychodzi.</u>
<u xml:id="u-28.4" who="#PosełDorotaArciszewskaMielewczyk">Tę umowę bardzo dobrze wykorzysta strona niemiecka, a bezradni polscy policjanci będą przyglądać się, jak niemieccy funkcjonariusze wykonują tę umowę w Polsce. Już dzisiaj, niedaleko Bytowa pracownicy Jugendamt weszli do domu polskiej rodziny i rozsiedli się w kuchni. Polska Policja nic nie zrobiła, żeby ich stamtąd usunąć. Funkcjonariusze Policji stwierdzili, że pracownicy Jugendamt zachowują się bardzo kulturalnie. Widziałam, jak polski policjant rozmawiał telefonicznie z niemieckim policjantem, korzystając z tłumaczenia Polaka mieszkającego tam i pracującego w Policji. Ta akcja była uzgodniona przez telefon.</u>
<u xml:id="u-28.5" who="#PosełDorotaArciszewskaMielewczyk">To jest sygnał, jak umowa będzie realizowana, zważywszy na określone przeszkolenie policjantów po obu stronach, świadomość naszych praw i obowiązków. Jak państwo to sobie wyobrażacie? Jaka będzie wiedza policjantów na temat postanowień umowy? Nie wierzę, aby była rzetelna. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Dziękuję, pani poseł. Pan przewodniczący Zieliński.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PosełJarosławZieliński">Dziękuję bardzo. Pan przewodniczący Witold Waszczykowski i pani poseł Dorota Arciszewska-Mielewczyk wyrażają szereg bardzo zasadnych obaw. Również w mojej ocenie niektóre przepisy tej umowy idą zbyt daleko, jeśli chodzi o uprawnienia służb policyjnych niemieckich na terytorium RP. Przypominam, że były wielkie kontrowersje wokół niektórych przepisów przyjmowanej niedawno ustawy o działaniach funkcjonariuszy obcych państw na terytorium RP i wspólnych działaniach ratowniczych. To była bardzo kontrowersyjna ustawa, która wzbudziła żywą debatę społeczną.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PosełJarosławZieliński">Na grunt tej umowy wyraźnie przenoszone są pewne rozwiązania z ustawy, które dają konkretne uprawnienia niemieckim funkcjonariuszom. Mało tego, przepisy umowy idą dalej niż ustawa. Jeśli chodzi o ustawę, przeciwko której się wypowiadaliśmy, to zawsze można ją zmienić, bo to jest kompetencja polskiego parlamentu. Gorzej jest z umową międzynarodową. Żeby ją wypowiedzieć, trzeba poważniejszych działań w relacjach dwustronnych z sąsiednim państwem. Będziemy musieli kiedyś wrócić do tamtej ustawy, a ta umowa pogłębia problem. W zmienionej sytuacji politycznej będzie to musiało być ponownie przeanalizowane.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#PosełJarosławZieliński">Obawy muszą być wyrażone. Mam świadomość, że koalicja rządząca dysponuje większością i przegłosuje ustawę ratyfikacyjną. Ostrzegam jedynie, że problem istnieje i to bardzo poważny. O ile zgodnie ze wspomnianą ustawą wszystko opiera się na wspólnych działaniach, choć bardzo kontrowersyjnych, to umowa przewiduje w pewnych okolicznościach działania tamtej strony na terytorium RP. Odwrotnie też, ale pani poseł Arciszewska-Mielewczyk sygnalizowała, jakie są realia. Czym innym są przepisy, a czym innym realna możliwość ich wypełnienia. Nie mamy pełnej ekwiwalencji, jeśli chodzi o możliwości i postawy tamtej strony oraz naszej. Myślę, że niemieccy policjanci zareagują inaczej, kiedy polscy podejmą działania po tamtej stronie granicy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Dziękuję. Pan przewodniczący Marek Wójcik, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PosełMarekWójcik">Dziękuję. Chciałbym zaprotestować przeciwko oskarżeniom pani poseł Arciszewskiej, a później słowom pana posła Zielińskiego, jednoznacznie sugerującym bierność i bezradność polskiej Policji. W mojej ocenie tak nie jest. Jeśli chodzi o współpracę służb policyjnych i granicznych pomiędzy służbami polskimi i niemieckimi, układa się ona dobrze. Co więcej, z moich spotkań ze służbami niemieckimi i polskimi wynika, że umowa jest oczekiwana przez polskie służby. Radzę państwu „zasięgnąć języka” tam, gdzie ta współpraca jest realizowana, czyli na granicy polsko-niemieckiej. Rozwiązania przewidziane w umowie są po prostu oczekiwane, zarówno przez polskich, jak i przez niemieckich funkcjonariuszy. Ich celem jest poprawa bezpieczeństwa nas wszystkich. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">W trybie sprostowania pan przewodniczący Zieliński.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PosełJarosławZieliński">Moja wypowiedź została źle zrozumiana przez pana posła Wójcika, który czuwa ideologicznie nad poprawnością tego, co jest mówione. Na szczęście nas nie obowiązuje ta poprawność, która obowiązuje posłów Platformy Obywatelskiej. Będziemy mówili to, co uważamy za stosowne i co trzeba wypowiadać dla interesów państwa polskiego.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#PosełJarosławZieliński">W ramach sprostowania chcę wyraźnie powiedzieć, że nie mówiłem o bezradności polskiej Policji. Pan przypisał mi te słowa. Mówiłem o zagrożeniach, które wiążą się z pewnymi przepisami umowy. Polska Policja nie jest bezradna, ale będzie realizowała przepisy umowy, które są dla nas bardzo niebezpieczne.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Dziękuję bardzo. Pan przewodniczący van der Coghen, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PosełPiotrvanderCoghen">Pani minister, w nawiązaniu do wypowiedzi posła Zielińskiego chciałbym uzyskać informację, czy ustawa, na którą się powoływał, nie reguluje sytuacji użycia obcych służb policyjnych na terenie naszego kraju, np. w przypadku zamieszek, w taki sposób, że podlegają one dowództwu polskiemu? Nie mogą działać, jak uważają za stosowne, tylko podlegają dowódcy polskiemu. Każde ich działanie musi uzyskać zgodę polskiego oficera, który jest imiennie do tego zadania przydzielony. Wszystkie zatrzymane osoby muszą zostać przekazane Policji polskiej.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#PosełPiotrvanderCoghen">Czy prawdą jest, że istnieje konieczność regulacji sytuacji dynamicznego pościgu za przestępcami, którzy przekraczają naszą granicę ścigani przez Policję niemiecką? W przeciwnym wypadku Policja musiałaby zatrzymać się na granicy, bo nie mogłaby użyć uprawnień policyjnych na terytorium innego kraju, chyba że umowa stanowi inaczej. Gdyby nie było takich regulowań, zyskalibyśmy bandytów uciekających z tamtego kraju, ludzi uzbrojonych i niebezpiecznych, o których nic byśmy nie widzieli.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#PosełPiotrvanderCoghen">Jeśli dobrze pamiętam, to przywoływana ustawa reguluje okoliczność, że wjazd policjantów na terytorium RP musi uzyskać w określonym czasie zgodę ministra. Oni nie mogą sobie wjechać i działać na terytorium RP.</u>
<u xml:id="u-36.3" who="#PosełPiotrvanderCoghen">Prosiłbym o ustosunkowanie się do moich pytań. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Dziękuję. Bardzo proszę panią minister i pana dyrektora o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PodsekretarzstanuwMSZHenrykaMościckaDendys">Postaram się w największej ogólności odpowiedzieć na te wszystkie pytania. Co do pytań posła van der Coghena, rzeczywiście tak jest, że wszystkie działania na naszym terytorium Policji państwa sąsiedniego, podobnie jak działania naszej Policji na terenie Niemiec, muszą uzyskać autoryzację. To zawsze są działania autoryzowane, nie samodzielne. Mówił o tym pan dyrektor Polak, odpowiadając na pierwszą turę pytań.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#PodsekretarzstanuwMSZHenrykaMościckaDendys">Jeśli chodzi o standardy współpracy, to potwierdzam, że umowa jest naprawdę oczekiwana przez służby policyjne. Standard działań polskiej Policji jest wyższy, niż wynikałoby to z wątpliwości niektórych państwa. Co więcej, jesteśmy dumni z tego, że to po polskiej stronie udało się Policji wprowadzić standardy, które uchodzą za modelowe i którymi chętnie będziemy się dzielić, także w zakresie organizacji dyżurów. Dzięki umowie łatwiej będzie można zademonstrować efektywność po naszej stronie. Apelowałabym o więcej zaufania do policjantów. Polska Policja wdrożyła wiele rozwiązań, które zwiększają jej efektywność.</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#PodsekretarzstanuwMSZHenrykaMościckaDendys">Ostatni element, na który chciałabym zwrócić państwa uwagę, wiąże się z faktem, że to nie jest umowa jednostronna, lecz skonstruowana w sposób lustrzany. Wszystkie czynności, które po stronie polskiej może wykonywać niemiecka Policja, polska Policja ma prawo wykonywać po stronie niemieckiej. Możemy sobie również wyobrazić pościg ze Szczecina w kierunku Berlina, a niekoniecznie odwrotnie. Są to aspekty niezwykle istotne dla efektywności polskich służb policyjnych, na co chciałabym zwrócić państwa uwagę.</u>
<u xml:id="u-38.3" who="#PodsekretarzstanuwMSZHenrykaMościckaDendys">Umowa naprawdę jest oczekiwana. Zwiększy efektywność zwalczania przestępczości i poprawi bezpieczeństwo naszych obywateli. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Czy pan dyrektor chciałby uzupełnić? Dziękuję bardzo. Pan poseł Pyzik, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PosełPiotrPyzik">Panie przewodniczący, szanowne Komisje. Chciałbym zadać cztery pytania. Pierwsze dotyczy informacji gazety niemieckiej z maja br. o liście niemieckiej Policji federalnej do szefa MSW w sprawie sytuacji na granicy. Zdaniem autorów apelu, jedną z przyczyn dramatycznej sytuacji w strefie przygranicznej jest niewystarczająca liczba funkcjonariuszy przeznaczonych do walki z przestępczością. Bardzo proszę o ustosunkowanie się do tego apelu.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#PosełPiotrPyzik">Druga sprawa dotyczy autoryzacji działań. Czy na podstawie umowy może dojść do tego, że polski obywatel zostanie zatrzymany bez wiedzy polskiego prokuratora czy sądu?</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#PosełPiotrPyzik">Trzecia sprawa. Czy prawdą jest, że w Niemczech prowadzone są bazy danych obywateli polskich uwzględniające ich preferencje polityczne? Czy może dojść do sytuacji, że polski obywatel zostanie uznany za faszystę i może mieć pewne problemy? Mówię o tym na podstawie zgłoszeń do mojego biura poselskiego.</u>
<u xml:id="u-40.3" who="#PosełPiotrPyzik">Czwarta sprawa dotyczy standardów współpracy. W RFN jest zalegalizowana prostytucja. Ile było interwencji polskiej Policji w celu odzyskania Polek, które wyjechały do Niemieć w poszukiwaniu pracy, a okazało się, że to było inne zajęcie? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Dziękuję bardzo. W tym momencie zamykam listę pytań. Coraz częściej dotyczą one spraw na kanwie rozpatrywanego projektu, a nie samego projektu. Bardzo proszę panią minister o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PodsekretarzstanuwMSZHenrykaMościckaDendys">Dziękuję bardzo. Cytowany przez pana posła list był skierowany do niemieckiego MSW i dotyczył sytuacji po stronie niemieckiej. To jest element dyskusji, która toczy się w Niemczech, głównie między związkami zawodowymi służb mundurowych a federalnym MSW, na temat modelu funkcjonowania służb. Trudno mi się na ten temat wypowiadać. To jest dyskusja wewnątrzniemiecka o efektywności tamtejszych służb mundurowych.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#PodsekretarzstanuwMSZHenrykaMościckaDendys">Co do bazy danych i gromadzenia dodatkowych informacji, ta umowa nie reguluje tych kwestii. Zwracam uwagę, że umowa jest dwustronna. Dotyczy wyłącznie Polski i Niemiec, żadnych innych krajów.</u>
<u xml:id="u-42.2" who="#PodsekretarzstanuwMSZHenrykaMościckaDendys">Jeśli chodzi o standardy współpracy, mówiliśmy o tym wielokrotnie. Konieczna jest autoryzacja każdego działania po stronie państwa–sąsiada.</u>
<u xml:id="u-42.3" who="#PodsekretarzstanuwMSZHenrykaMościckaDendys">Co do pytania o liczbę Polek, które padły ofiarami przestępczości na terenie Niemiec, to niestety nie jestem w stanie podać takich danych.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PosełPiotrPyzik">Przepraszam najmocniej. Zadałem pytanie – ile było interwencji ze strony polskiej Policji?</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PodsekretarzstanuwMSZHenrykaMościckaDendys">Nie potrafię odpowiedzieć na to pytanie. Możemy przygotować odpowiedź na piśmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Dziękuję bardzo. Zamykam debatę i stwierdzam zakończenie pierwszego czytania projektu z druku nr 2827. Wnoszę o niezwłoczne przystąpienie do rozpatrzenia projektu. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy z druku nr 2827. Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-45.2" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Czy pani minister chciałaby jeszcze zabrać głos? Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-45.3" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Czy ktoś z członków Komisji chciałby zabrać głos? Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-45.4" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi? Biuro nie zgłasza uwag.</u>
<u xml:id="u-45.5" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Czy są uwagi do tytułu ustawy? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-45.6" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Czy są uwagi do art. 1 ustawy? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-45.7" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Czy są uwagi do art. 2 ustawy? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-45.8" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem sprawozdania Komisji o przyjęciu projektu ustawy z druku nr 2827? (18) Kto jest przeciwny? (11) Kto się wstrzymał? (0).</u>
<u xml:id="u-45.9" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Stwierdzam, że Komisje przyjęły sprawozdanie większością głosów.</u>
<u xml:id="u-45.10" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy na posiedzenie Sejmu. Proponuję, aby sprawozdawcą został pan poseł Marek Krząkała. Czy są inne propozycje? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-45.11" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Czy pan poseł się zgadza?</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PosełMarekKrząkała">Tak, oczywiście.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Czy ktoś jest przeciwny powierzeniu panu posłowi Markowi Krząkale funkcji sprawozdawcy? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Stwierdzam, że Komisje wybrały sprawozdawcę bez głosów sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-47.2" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Przechodzimy do pierwszego czytania projektu ustawy z druku nr 2876. Projekt został skierowany do naszych Komisji do pierwszego czytania przez marszałka sejmu w dniu 4 listopada 2014 r. Wszyscy państwo otrzymali opinię Biura Analiz Sejmowych przygotowaną przez pana Mateusza Zredę.</u>
<u xml:id="u-47.3" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Bardzo proszę panią minister o przedstawienie uzasadnienia projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PodsekretarzstanuwMSZHenrykaMościckaDendys">Bardzo dziękuję. Szanowni panowie przewodniczący, Wysokie Komisje, drugi projekt, który mam przyjemność państwu zaprezentować, dotyczy Interpolu, czyli Międzynarodowej Organizacji Policji Kryminalnej. Jej celem jest zapewnienie współpracy organów policyjnych w zapobieganiu i zwalczaniu przestępczości. Organizacja powstała w okresie 20-lecia międzywojennego. Obecnie należy do niej 190 państw. Stanowi ona największą międzynarodową organizację policyjną oraz ważne forum współpracy policji państw.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#PodsekretarzstanuwMSZHenrykaMościckaDendys">Działalność Interpolu koncentruje się przede wszystkim na zwalczaniu przestępczości zorganizowanej oraz narkotykowej, zwalczaniu przestępczości gospodarczej, w tym cyberprzestępczości, poszukiwaniu sprawców przestępstw, zwalczaniu terroryzmu, zapewnianiu bezpieczeństwa i porządku publicznego, zwalczaniu handlu ludźmi oraz przestępczości seksualnej, w tym skierowanej przeciwko nieletnim.</u>
<u xml:id="u-48.2" who="#PodsekretarzstanuwMSZHenrykaMościckaDendys">Dzięki przynależności do Interpolu polska Policja uzyskała dostęp do zbiorów tej organizacji oraz do nowoczesnego, zinformatyzowanego systemu wymiany informacji o zasięgu globalnym. Za pośrednictwem tej sieci Policja może bez zbędnej zwłoki kontaktować się z organami ścigania innych państw oraz gromadzić i przetwarzać informacje. Jako członek Interpolu może również wymieniać i zdobywać doświadczenia w zakresie zwalczania przestępczości podczas organizowanych przez Interpol szkoleń oraz konferencji międzynarodowych.</u>
<u xml:id="u-48.3" who="#PodsekretarzstanuwMSZHenrykaMościckaDendys">Polska Policja jest obecna w międzynarodowych strukturach policyjnych od 1923 r., kiedy to jej przedstawiciele uczestniczyli w kongresie założycielskim Międzynarodowej Komisji Policji Kryminalnych. W 1952 r., wskutek ówczesnych uwarunkowań politycznych, strona polska zerwała współpracę z Interpolem, chociaż formalnie nigdy z niej nie wystąpiła. Wznowienie członkostwa nastąpiło we wrześniu 1990 r., podczas 59. sesji Zgromadzenia Ogólnego Interpolu w Ottawie. Mimo ponownej przynależności polskiej Policji do Interpolu i korzystania z wynikających z tego tytułu uprawnień oraz ciążących na niej obowiązków, RP do chwili obecnej nie podjęła działań mających na celu formalne związanie się statutem tej organizacji. Taki stan rzeczy wynika z faktu, że statut nigdy nie podlegał procedurze podpisania przez państwa członkowskie oraz nie zawiera postanowień dotyczących konieczności jego ratyfikacji. W praktyce państwa wyrażały zgodę na związanie się statutem poprzez złożenie wniosku o przyjęcie w poczet Interpolu oraz brak zgłoszenia sprzeciwu wobec związania się statutem.</u>
<u xml:id="u-48.4" who="#PodsekretarzstanuwMSZHenrykaMościckaDendys">Formalne związanie Polski statutem umożliwi uznanie dorobku prawnego Interpolu za prawnie wiążący. Obecnie niejednoznaczna jest moc wiążąca aktów prawnych wydawanych przez Interpol, w szczególności dotyczących przetwarzania danych osobowych. Dodatkowo przystąpienie do statutu Interpolu powinno dać podstawę do uznania legalności interpolowskich listów gończych, co do uznawalności których stanowisko sądów powszechnych nie jest jednoznaczne.</u>
<u xml:id="u-48.5" who="#PodsekretarzstanuwMSZHenrykaMościckaDendys">Ratyfikacja statutu nie spowoduje skutków finansowych dla podmiotów sektora finansów publicznych w postaci zmniejszenia ich dochodów lub zwiększenia wydatków. Nie spowoduje też dodatkowych skutków finansowych dla budżetu państwa, nieprzewidzianych w danej części budżetowej. Polska wraz z przyjęciem w poczet krajów członkowskich Interpolu została zobowiązana do corocznego uiszczania składki członkowskiej. Odpowiednia kwota, której wysokość jest ustalana na każdy rok budżetowy, jest standardowo przewidziana w budżecie Komendy Głównej Policji. Związanie RP statutem Interpolu wymaga ratyfikacji za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie, zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 3 Konstytucji RP, który dotyczy członkostwa państwa w organizacji międzynarodowej.</u>
<u xml:id="u-48.6" who="#PodsekretarzstanuwMSZHenrykaMościckaDendys">Szanowni panowie przewodniczący, Wysokie Komisje, biorąc pod uwagę powyższe, zwracam się z uprzejmą prośbą o akceptację ustawy o ratyfikacji wyżej wymienionego statutu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Bardzo dziękuję pani minister za uzasadnienie. Proszę państwa posłów o zadawanie pytań. Pan poseł Krzysztof Szczerski, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PosełKrzysztofSzczerski">Prosiłbym, żeby pani minister jeszcze raz dokładnie wyjaśniła, jaki jest stan naszego członkostwa w Interpolu. Poprzez który artykuł której ustawy realizujemy ratyfikację? Członkostwo w organizacji międzynarodowej jest określone. To jest dla mnie rzecz zadziwiająca. Jeśli orzecznictwo sądów w tej sprawie jest różne, to znaczy, że mamy fundamentalną rozbieżność dotycząca podstaw prawnych naszego członkostwa w Interpolu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Czy są inne pytania? Nie słyszę. Bardzo proszę panią minister o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PodsekretarzstanuwMSZHenrykaMościckaDendys">Jeśli pan przewodniczący pozwoli, na to pytanie odpowie pan dyrektor Choiński z MSW, który borykał się z formalnymi aspektami dokumentu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#DyrektorBiuraPrawnegoKomendyGłównejPolicjiKrzysztofChoiński">Panowie przewodniczący, panie i panowie posłowie. Obecnie stan prawny polskiego uczestnictwa w Interpolu jest taki, że Polska, zgodnie z regulacją samego statutu, dopełniła wszelkich formalności w aspekcie wewnętrznym funkcjonowania organizacji związanych z przystąpieniem do organizacji. Polska była jednym z założycieli Międzynarodowej Komisji Policji Kryminalnej w 1923 r. W 1990 r., po zmianach systemowych w Polsce, podjęto decyzję o wznowieniu uczestnictwa. Zgodnie z zasadami przyjętymi w organizacji wskutek formalnego wystąpienia do Sekretariatu Generalnego Interpolu, na 59. sesji w Ottawie, przegłosowany został formalny wniosek o członkostwo RP w tej organizacji. Wniosek uzyskał wymaganą większość i od 1990 r. Polska uczestniczy w pracach tej organizacji.</u>
<u xml:id="u-53.1" who="#DyrektorBiuraPrawnegoKomendyGłównejPolicjiKrzysztofChoiński">Problem, który jest przedmiotem ustawy ratyfikacji, dotyczy związania się i formalnego osadzenia statutu Interpolu w polskim systemie prawnym. W 1990 r. obowiązywała jeszcze konstytucja z 1952 r. Nie było również ustawy o umowach międzynarodowych. Konstytucja nie przesądzała jednoznacznie charakteru umów międzynarodowych. Nie było też jednoznacznych zapisów, jeśli chodzi o wymogi formalno-prawne związane z uczestnictwem w organizacjach. Praktyka była różna.</u>
<u xml:id="u-53.2" who="#DyrektorBiuraPrawnegoKomendyGłównejPolicjiKrzysztofChoiński">W związku z powyższym należy traktować Polskę jako uczestniczącą formalnie w pracach Interpolu. Z drugiej strony sama organizacja dostrzegła problem wskutek szeregu głosów, jakie pojawiały się w dyskusji na temat jej funkcjonowania. Trzy lata temu podczas sesji w Hanoi podjęła uchwałę o sformalizowaniu statutu. Został on formalnie zgłoszony ONZ w trybie art. 102 Karty Narodów Zjednoczonych. Organizacja wezwała państwa do uporządkowania stanu prawnego, odnoszącego się do statutu Interpolu w ich porządkach prawnych.</u>
<u xml:id="u-53.3" who="#DyrektorBiuraPrawnegoKomendyGłównejPolicjiKrzysztofChoiński">Ustawa ratyfikacyjna z punktu widzenia ustawodawstwa polskiego oraz Konstytucji RP jednoznacznie rozstrzyga i uczytelnia sprawę, statuuje tę organizację jako organizację międzynarodową, w której członkostwo Polski będzie formalnie usankcjonowane.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Dziękuję bardzo. Pasjonująca, ale formalna dyskusja. Panie pośle, proponowałbym do niezbędnego minimum ograniczyć wymianę zdań.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PosełKrzysztofSzczerski">Rozumiem, że konsekwencją przyjęcia ustawy nie jest członkostwo w Interpolu, lecz wyłącznie…</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#DyrektorbiurawKGPKrzysztofChoiński">Wprowadzenie statutu do polskiego porządku prawnego, aby nie było wątpliwości co do jego miejsca w polskim systemie prawnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PodsekretarzstanuwMSZHenrykaMościckaDendys">Będzie to miało konsekwencje dla orzecznictwa sądów powszechnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Dziękuję. Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos w debacie? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-58.1" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Zamykam debatę i stwierdzam zakończenie pierwszego czytania projektu z druku nr 2876. Wnoszę o niezwłoczne przystąpienie do rozpatrzenia projektu. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-58.2" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy z druku nr 2876. Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-58.3" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Czy pani minister chciałaby zabrać głos? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-58.4" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Czy ktoś z członków Komisji chciałby zabrać głos? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-58.5" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Czy Biuro Legislacyjne zgłasza uwagi? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-58.6" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Czy są uwagi do tytułu ustawy? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-58.7" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Czy są uwagi do art. 1? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-58.8" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Czy są uwagi do art. 2? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-58.9" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem sprawozdania Komisji o przyjęciu projektu ustawy z druku nr 2876? (28) Kto jest przeciwny? (0) Kto się wstrzymał? (0).</u>
<u xml:id="u-58.10" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Stwierdzam, ze Komisje przyjęły sprawozdanie jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-58.11" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy na posiedzenie Sejmu. Czy są propozycje?</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PosełMarekWójcik">Chciałbym zgłosić pana posła Józefa Lasotę.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Dziękuję bardzo. Czy są inne zgłoszenia? Nie słyszę. Czy pan poseł wyraża zgodę? Dziękuję bardzo. Czy ktoś jest przeciwny powierzeniu panu posłowi Lasocie funkcji sprawozdawcy? Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-60.1" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Stwierdzam, że Komisje wybrały sprawozdawcę bez głosów sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-60.2" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">W sprawach różnych o głos prosił pan przewodniczący Waszczykowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PosełWitoldWaszczykowski">Dziękuję. Chciałbym prosić panią minister o krótką informację na temat przygotowania do obchodów wyzwolenia niemieckiego obozu koncentracyjnego Auschwitz, które będą przebiegać w styczniu. Czy Polska zamierza zorganizować obchody? Dochodzą informacje ze świata, że obchody takie zamierza zorganizować czeski prezydent, który deklarował, że zaprosi zwycięską koalicje oraz Niemcy. Nie wiadomo, czy zaprosi Polaków.</u>
<u xml:id="u-61.1" who="#PosełWitoldWaszczykowski">Wiem również, że różne instytucje międzynarodowe, np. Rada Europy pod przewodnictwem Węgrów zamierza również przeprowadzić obchody.</u>
<u xml:id="u-61.2" who="#PosełWitoldWaszczykowski">Czy Polska zamierza coś zorganizować? Na jakim szczeblu? Jaka będzie ranga tego wydarzenia? Czy będzie to początek obchodów Roku Rosyjskiego w Polsce?</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Dziękuję bardzo. Czy pani minister zechce udzielić odpowiedzi?</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#PodsekretarzstanuwMSZHenrykaMościckaDendys">Szczegółowo odpowiemy na piśmie, jeśli pan poseł pozwoli. Przygotowania koordynuje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, które nadzoruje Międzynarodową Radę Oświęcimską. Rada rozpoczęła już przygotowania do uroczystości. Mają one mieć charakter upamiętniający. Żyją ostatni więźniowie obozu. Szczegóły są w trakcie opracowywania. Więźniowie maja odgrywać centralną rolę przy organizacji obchodów. Pakiet informacji przygotujemy na piśmie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Dziękuję bardzo. Informuję, że na tym porządek obrad Komisji został wyczerpany. Dziękuję pani minister i państwu posłom.</u>
<u xml:id="u-64.1" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Zamykam wspólne posiedzenie komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>