text_structure.xml 9.84 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekBiernacki">Otwieram posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych oraz Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Na dzisiejszym posiedzeniu rozpatrzymy poprawki zgłoszone w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Federacji Rosyjskiej o zasadach małego ruchu granicznego, podpisanej w Moskwie 14 grudnia 2011 r. Podczas drugiego czytania poprawkę zgłosił Klub Parlamentarny Solidarna Polska. Wniosek uzasadnia pan poseł Woźniak. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełTadeuszWoźniak">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Szanowni państwo, wiele już powiedzieliśmy na temat samej umowy z Rosją o małym ruchu granicznym, ale należy się jeszcze zastanowić nad aktem prawnym w postaci ustawy, która ma zezwalać prezydentowi na ratyfikowanie tejże umowy. W art. 2 omawianej ustawy rząd zaproponował trzydniowe vacatio legis. Zupełnie niezrozumiały jest tryb wdrażania tej ustawy. Kwestie vacatio legis określa ustawa z 20 lipca 2002 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych, w której w art. 4 ust. 1 mówi się, że akty normatywne zawierające przepisy powszechnie obowiązujące, ogłaszane w dziennikach urzędowych, wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ich ogłoszenia, chyba że dany akt normatywny określi dłuższy termin. W nadzwyczajnych sytuacjach, w nadzwyczajnych przypadkach można go skrócić. Termin trzydniowy w zasadzie jest przewidziany dla przepisów porządkowych, o których w art. 14 mówi się, że są ogłaszane w drodze obwieszczeń, a proponowany przepis do nich zaliczyć się nie da. Dlatego chciałbym zapytać, jakież to nadzwyczajne zdarzenia się objawiły, że rząd proponuje skrócenie terminu wejścia w życie z 14 do 3 dni. My proponujemy, żeby przyjąć zasadniczy tryb i okres vacatio legis utrzymać na poziomie 14 dni. I poprawka tego dotyczy. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Witam bardzo serdecznie panów ministrów, przepraszam, bo powinienem przywitać na początku. Proszę bardzo, panowie ministrowie, króciuteńko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanBorkowski">Panie i panowie posłowie. Rząd podtrzymuje swój wniosek. Biorąc pod uwagę społeczne oczekiwania, spotykaliśmy się z przedstawicielami samorządów w poprzednich miesiącach a nawet latach. Wejście umowy w życie przed sezonem turystycznym, kiedy jest zapotrzebowanie na większy ruch osobowy, byłoby po prostu najlepszym rozwiązaniem. Ponadto biorąc pod uwagę te argumenty strony uzgodniły, że proces ratyfikacji będzie odpowiednio krótki. Także tę nadzwyczajną sytuację tak należy rozumieć. Pragnę jednocześnie podkreślić, że uchwalenie ustawy nie oznacza zakończenia procesu ratyfikacyjnego. Jest jeszcze dalsza część tej procedury, która dotyczy zarówno prac w parlamencie, a więc także w Senacie, a następnie podpisanie dokumentu ratyfikacyjnego przez prezydenta Rzeczypospolitej, co wymaga odpowiedniego czasu, po czym okres 30 dni po oświadczeniu ostatniej strony, które zakończy proces ratyfikacji. Wynika z tego, że do wejścia w życie tej umowy musi upłynąć jeszcze sporo czasu. Wnoszę o przyjęcie vacatio legis w wersji proponowanej przez rząd. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekBiernacki">Dziękuję bardzo, panie ministrze. Jeszcze króciutkie pytanie ma pan przewodniczący profesor Tadeusz Iwiński. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełTadeuszIwiński">Dziękuję bardzo. Mam pytanie formalne. Umowa składa się z 16 artykułów i zgodnie z obyczajami o vacatio legis mówi się w ostatnim artykule, w tym przypadku w art. 16. Dlatego nie rozumiem, szczerze mówiąc, tej poprawki, która brzmi: „art. 2 nadać brzmienie”. Artykuł 2 jest obszerny, w ogóle dotyczy innych kwestii, więc to jest jakieś qui pro quo. Proszę o wyjaśnienie: dlaczego ogromny, obszerny art. 2 ma być zastąpiony na samym początku jakąś dziwaczną poprawką? Jeżeli by to w ogóle wchodziło w grę, to trzeba byłoby dopisać do art. 16 punkt 2 i nadać mu odpowiednie brzmienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekBiernacki">Pan poseł Tadeusz. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełTadeuszWoźniak">Bardzo dziękuję. Wystąpienie posła Iwińskiego dowodzi, że jest to kompletne niezrozumienie tematu. Mówimy o art. 2 ustawy zezwalającej na ratyfikację, a nie umowy międzynarodowej z Rosją. A art. 2 ustawy wyraźnie mówi o vacatio legis, panie pośle, więc nie rozumiem pana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekBiernacki">Dziękuję. Trzy słowa, panie mecenasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#LegislatorPrzemysławSadłoń">Dziękuję bardzo. Przemysław Sadłoń, Biuro Legislacyjne. Kilka słów tytułem wyjaśnienia. Istotnie, tak jak pan poseł wnioskodawca wspomniał, zgodnie z art. 4 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych aktów prawnych, zasadą jest 14-dniowe vacatio legis. Nie jest to jednak zasada bezwzględna. W ust. 2 art. 4 ustawa zezwala na odstępstwa od 14-dniowego vacatio legis, stanowiąc, że w uzasadnionych przypadkach akty normatywne – i nie dotyczy to wyłącznie przepisów porządkowych, ale także aktów normatywnych zawierających przepisy powszechnie obowiązujące – a więc akty normatywne w uzasadnionych przypadkach mogą wchodzić w życie w terminie krótszym niż 14 dni. To, czy takie przesłanki są uzasadnione w danym przypadku, powinno być badane ad casum i to rolą państwa posłów jest ocenienie, czy w przypadku tej ustawy ratyfikacyjnej zachodzą przesłanki, które uzasadniają skrócenie 14-dniowego vacatio legis. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekBiernacki">Proszę bardzo, króciutko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełTadeuszWoźniak">Bardzo dziękuję. Gdyby przyjąć tę logikę, to można by wspomnieć jeszcze o art. 5, który mówi, że przepisy art. 4 nie wyłączają możliwości nadania aktowi normatywnemu wstecznej mocy obowiązującej. Ale myślę, że nie zachodzą takie przesłanki. Dlatego się pytamy, co się takiego wydarzyło, że 14-dniowe vacatio legis trzeba skrócić do trzech dni. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Pan poseł Szczerski, a potem głosujemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełKrzysztofSzczerski">Chcę się zapytać pana ministra Borkowskiego, czy strona rosyjska także zastosuje przyspieszony tryb ratyfikacji tej umowy? Czy wie pan, jaki to będzie tryb, czy również przyspieszony?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#SekretarzstanuwMSZJanBorkowski">W ramach negocjacji tej umowy strony uzgodniły, że będą zmierzały do szybkiej ratyfikacji i że może ona dokonać się przed 1 maja 2012 r. Nie wnikając w szczegóły procedury Federacji Rosyjskiej, zakładamy, że do tego dąży strona rosyjska. Ale jesteśmy niezależni od tego i powinniśmy swój proces realizować we własnym trybie, uznanym przez siebie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekBiernacki">Jeszcze raz pan profesor Iwiński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełTadeuszIwiński">Uważam, że ta poprawka w ogóle nie może i nie powinna być prawnie głosowana. Wyobraźmy sobie, że komisja Dumy, taka czy inna, czy później cała Duma dokona jakiejś zmiany. Ja nie mówię: skrócenia czy wydłużenia, zmieniającej de facto art. 14 czy 16 umowy, jednostronnie nie ma to żadnego znaczenia. Moim zdaniem to się prawnie w ogóle nie nadaje, bo to zmienia samą umowę. Nie może organ Sejmu zmieniać brzmienia umowy międzyrządowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekBiernacki">Przypominam, że Komisja rekomenduje ten projekt. Głosujemy. Kto jest za rekomendacją poprawki zgłoszonej przez pana posła Woźniaka? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję. Przy 3 głosach za, 23 głosach przeciwnych i 12 głosach wstrzymujących się poprawka nie uzyskała pozytywnej rekomendacji wspólnie obradujących Komisji. Na posła sprawozdawcę proponuję pana przewodniczącego Roberta Tyszkiewicza, dotychczasowego posła sprawozdawcę.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PrzewodniczącyposełMarekBiernacki">Przepraszam, wyznaczam termin przedstawienia opinii do godziny 18.00 dzisiejszego dnia.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#PrzewodniczącyposełMarekBiernacki">Jeszcze raz zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>