text_structure.xml
17.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełPawełZalewski">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Polityki Społecznej oraz Komisji Spraw Zagranicznych. Witam posłów i zaproszonych gości.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosełPawełZalewski">Porządek dzienny otrzymali państwo na piśmie. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam porządek obrad za przyjęty. Sprzeciwu nie słyszę, zatem przystępujemy do pierwszego czytania rządowego projektu ustawy z druku nr 308.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PosełPawełZalewski">Przypominam, że projekt z druku nr 308 został skierowany do Komisji Polityki Społecznej oraz do Komisji Spraw Zagranicznych do pierwszego czytania przez marszałka Sejmu w dniu 14 lutego br.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PosełPawełZalewski">Pierwsze czytanie obejmuje uzasadnienie przez wnioskodawcę, pytania posłów i odpowiedzi wnioskodawcy oraz debatę w sprawie ogólnych zasad projektu.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PosełPawełZalewski">Proszę ministra Pawła Wypycha o uzasadnienie projektu ustawy z druku nr 308.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpołecznejPawełWypych">Poproszę o zabranie głosu panią dyrektor Elżbietę Rożek.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#DyrektorDepartamentuKoordynacjiSystemówZabezpieczeniaSpołecznegowMinisterstwiePracyiPolitykiSpołecznejElżbietaRożek">Umowa między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Bułgarii o zabezpieczeniu społecznym została podpisana w maju 2005 r. Zastępuje ona dotychczas obowiązującą Umowę o współpracy w dziedzinie polityki społecznej między Polską a Bułgarią z 1961 r. Był to stary typ umowy, który nieco inaczej regulował zakres zabezpieczenia społecznego w odniesieniu do obywateli Polski i Bułgarii.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#DyrektorDepartamentuKoordynacjiSystemówZabezpieczeniaSpołecznegowMinisterstwiePracyiPolitykiSpołecznejElżbietaRożek">Obecna Umowa jest oparta na bardziej nowoczesnych zasadach, aczkolwiek będzie ona obowiązywała tylko do momentu wejścia Bułgarii do Unii Europejskiej. Wówczas zostanie zastąpiona rozporządzeniem nr 1408, które zastępuje wszelkie umowy o zabezpieczeniu społecznym w obrębie Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#DyrektorDepartamentuKoordynacjiSystemówZabezpieczeniaSpołecznegowMinisterstwiePracyiPolitykiSpołecznejElżbietaRożek">Przedmiotowa Umowa odpowiada standardom międzynarodowym w dziedzinie zabezpieczenia społecznego. Obejmuje świadczenia z tytułu ryzyk ubezpieczeniowych, świadczenia na wypadek choroby, macierzyństwa, inwalidztwa, w razie wypadku przy pracy i chorób zawodowych, w przypadku starości, śmierci żywiciela. Dotyczy również w ograniczonym zakresie świadczeń z tytułu bezrobocia i świadczeń rodzinnych.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#DyrektorDepartamentuKoordynacjiSystemówZabezpieczeniaSpołecznegowMinisterstwiePracyiPolitykiSpołecznejElżbietaRożek">Celem Umowy jest, aby obowiązujące przepisy były bardziej korzystne dla obywateli Polski i Bułgarii. Najważniejsza regulacja zawarta w Umowie dotyczy sposobu wyliczania emerytur i rent. Zgodnie z dotychczas obowiązującą Umową jest on zdecydowanie mniej korzystny niż ogólnie przyjęte standardy.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#DyrektorDepartamentuKoordynacjiSystemówZabezpieczeniaSpołecznegowMinisterstwiePracyiPolitykiSpołecznejElżbietaRożek">Jeśli chodzi o zakres podmiotowy, Umową są objęte osoby ubezpieczone, które podlegały ustawodawstwu Bułgarii bądź Polski w czasie swojej aktywności zawodowej, oraz członkowie ich rodzin.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#DyrektorDepartamentuKoordynacjiSystemówZabezpieczeniaSpołecznegowMinisterstwiePracyiPolitykiSpołecznejElżbietaRożek">Umowa nie uwzględnia w szerokim zakresie standardów obowiązujących w ramach Unii Europejskiej. Przede wszystkim dotyczy to zakresu świadczeń medycznych, zdrowotnych, które mogą być udzielane na terenie drugiego państwa. Ograniczenie polega na tym, że świadczenia nie dotyczą osób ubezpieczonych, które wyjeżdżają do drugiego państwa jako turyści.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#DyrektorDepartamentuKoordynacjiSystemówZabezpieczeniaSpołecznegowMinisterstwiePracyiPolitykiSpołecznejElżbietaRożek">Jeśli chodzi o zasiłki dla bezrobotnych, są one również ograniczone, ponieważ w Umowie przewidziane jest tylko sumowanie okresów ubezpieczenia w drugim państwie do nabycia prawa, jeżeli jest to konieczne.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#DyrektorDepartamentuKoordynacjiSystemówZabezpieczeniaSpołecznegowMinisterstwiePracyiPolitykiSpołecznejElżbietaRożek">Jeśli chodzi o zasiłki rodzinne, przyznawane są przez państwo miejsca zamieszkania.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#DyrektorDepartamentuKoordynacjiSystemówZabezpieczeniaSpołecznegowMinisterstwiePracyiPolitykiSpołecznejElżbietaRożek">Podstawową zasadą umów dwustronnych o zabezpieczeniu społecznym jest zasada równego traktowania ubezpieczonych drugiego państwa, na równi z ubezpieczonymi danego państwa. Nie może być żadnej dyskryminacji.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#DyrektorDepartamentuKoordynacjiSystemówZabezpieczeniaSpołecznegowMinisterstwiePracyiPolitykiSpołecznejElżbietaRożek">Istotna jest także zasada stosowania jednego ustawodawstwa. Do danej osoby w danym okresie zatrudnienia stosuje się jedno ustawodawstwo. Stosuje się ustawodawstwo państwa, gdzie wykonuje się pracę. Od tej zasady przewidziane są pewne wyjątki, które dotyczą głównie osób oddelegowanych na pewien czas do pracy w drugim państwie.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#DyrektorDepartamentuKoordynacjiSystemówZabezpieczeniaSpołecznegowMinisterstwiePracyiPolitykiSpołecznejElżbietaRożek">Kolejną zasadą, zabezpieczającą prawa nabyte, jest zasada eksportu świadczeń. Nie można zawiesić lub zmniejszyć świadczenia tylko z tego powodu, że dana osoba mieszka na terenie drugiego państwa.</u>
<u xml:id="u-3.11" who="#DyrektorDepartamentuKoordynacjiSystemówZabezpieczeniaSpołecznegowMinisterstwiePracyiPolitykiSpołecznejElżbietaRożek">Zasadą zabezpieczającą prawa będące w trakcie nabywania jest zasada sumowania okresów ubezpieczenia i zatrudnienia. Przewiduje ona, że jeśli do nabycia prawa jest konieczne uwzględnienie okresu przebytego w drugim państwie, okres taki jest uwzględniany, z tym że przy wypłacie świadczenia stosuje się zasadę proporcjonalności, czyli każde państwo płaci za okres ubezpieczenia bądź zatrudnienia przebyty na terenie danego państwa.</u>
<u xml:id="u-3.12" who="#DyrektorDepartamentuKoordynacjiSystemówZabezpieczeniaSpołecznegowMinisterstwiePracyiPolitykiSpołecznejElżbietaRożek">Świadczenia medyczne realizowane są według zasady, że koszty ponosi państwo, w którym dana osoba była ubezpieczona bądź z którego pobiera świadczenie – emeryturę bądź rentę, chyba że na terenie państwa swojego zamieszkania ma jakiś inny tytuł, na podstawie którego ma prawo do świadczeń medycznych.</u>
<u xml:id="u-3.13" who="#DyrektorDepartamentuKoordynacjiSystemówZabezpieczeniaSpołecznegowMinisterstwiePracyiPolitykiSpołecznejElżbietaRożek">Zasada ta ma również zastosowanie do członków rodzin tych osób.</u>
<u xml:id="u-3.14" who="#DyrektorDepartamentuKoordynacjiSystemówZabezpieczeniaSpołecznegowMinisterstwiePracyiPolitykiSpołecznejElżbietaRożek">Pracownicy oddelegowani w czasie pracy na terenie drugiego państwa mają prawo do świadczeń medycznych, ale tylko natychmiast koniecznych, czyli niezbędnych do ratowania życia lub zdrowia, ewentualnie w sytuacji, gdy zostanie podjęta decyzja przez państwo obciążone kosztami ewentualnego transportu do kraju w celu dalszego leczenia danej osoby.</u>
<u xml:id="u-3.15" who="#DyrektorDepartamentuKoordynacjiSystemówZabezpieczeniaSpołecznegowMinisterstwiePracyiPolitykiSpołecznejElżbietaRożek">Jakie są korzyści wynikające z podpisanej Umowy w stosunku do dotychczas obowiązującej umowy? Przedkładana Umowa przewiduje tzw. prawo opcji, zgodne ze standardami unijnymi. Członkowie personelu administracyjnego i technicznego placówek dyplomatycznych i konsularnych mają możliwość wyboru, któremu ustawodawstwu podlegają.</u>
<u xml:id="u-3.16" who="#DyrektorDepartamentuKoordynacjiSystemówZabezpieczeniaSpołecznegowMinisterstwiePracyiPolitykiSpołecznejElżbietaRożek">Przedmiotowa Umowa precyzuje zasady podlegania ustawodawstwu przez osoby pracujące na własny rachunek oraz przewiduje możliwość „oddelegowania” czasowego tej działalności na teren drugiego państwa.</u>
<u xml:id="u-3.17" who="#DyrektorDepartamentuKoordynacjiSystemówZabezpieczeniaSpołecznegowMinisterstwiePracyiPolitykiSpołecznejElżbietaRożek">Walorem nowoczesności Umowy jest zapewnienie ochrony danych osobowych, czego nie gwarantowały wcześniejsze umowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełPawełZalewski">Proszę posłów o zadawanie pytań.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełZbyszekZaborowski">Mam pytanie dotyczące kwestii formalnej. Pani dyrektor wspomniała, że po wejściu Bułgarii do Unii Europejskiej będzie obowiązywało odpowiednie rozporządzenie unijne.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełZbyszekZaborowski">Zastanawiam się, na ile celowa jest implementacja omawianej umowy polsko-bułgarskiej, skoro w trakcie obecnego posiedzenia Sejmu ratyfikujemy udział Bułgarii w Unii Europejskiej. Rozumiem, że w 2007 r. Bułgaria ma szansę zostać członkiem Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PosełZbyszekZaborowski">Czy opłaca się implementować do prawa polskiego umowę międzynarodową, która w najbliższym czasie przestanie obowiązywać?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełEugeniuszWycisło">Jak Umowa reguluje świadczenia w sferach o różnych rozstrzygnięciach, chociażby w sferze świadczeń alimentacyjnych? Ustawodawstwo bułgarskie wprowadza inne regulacje niż ustawodawstwo polskie. Jak to zostanie zsynchronizowane?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełPawełZalewski">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie ma dalszych zgłoszeń, zatem proszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi na pytania posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#SekretarzstanuwMPiPSPawełWypych">Odpowiadając na pierwsze pytanie, chciałbym odpowiedzieć, że nie mamy pewności, czy Bułgaria w 2007 r. przystąpi do Unii Europejskiej. Jesteśmy w takiej, a nie innej sytuacji prawnej, zatem uważamy, że ratyfikacja Umowy jest jak najbardziej korzystna.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#SekretarzstanuwMPiPSPawełWypych">Poproszę o szczegółowe uzasadnienie panią dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#DyrektordepartamentuwMPiPSElżbietaRożek">Rzeczywiście można spodziewać się, że w niedługim czasie Bułgaria i Rumunia staną się członkami Unii Europejskiej. Nie zostało jednak przesądzone, kiedy to nastąpi. Państwa kandydujące zostaną poddane weryfikacji, dotyczącej spełnienia przez nie warunków członkostwa.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#DyrektordepartamentuwMPiPSElżbietaRożek">Prace nad Umową podjęliśmy również dlatego, że ze względu na specyfikę poprzedniej umowy, przy wyliczaniu emerytur i rent dochodziło do takich sytuacji, że osoba, która pobierała częściową emeryturę z Polski, a częściową z Bułgarii, w przypadku podwyżki w Bułgarii miała obniżoną część pobieraną w Polsce.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#DyrektordepartamentuwMPiPSElżbietaRożek">Ponieważ obniżki są stosowane zgodnie z ustawodawstwem dwóch państw, dochodziło do tego, że osoba, która otrzymała niedużą podwyżkę w Bułgarii, miała potrącaną z polskiej emerytury większą część. Podwyżka części świadczenia powodowała w sumie obniżkę całości świadczenia. Był to jeden z ważnych powodów podjęcia prac nad nową umową.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#DyrektordepartamentuwMPiPSElżbietaRożek">Z uwagi na liczne skargi osób podjęliśmy prace nad unowocześnieniem umowy dwustronnej. Dzięki przepisom obecnie przedkładanej Umowy ten niekorzystny dla świadczeniobiorców mechanizm przestał działać.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełPawełZalewski">Czy mógłbym poprosić o odpowiedź na drugie pytanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełEugeniuszWycisło">Świadczenia alimentacyjne, o które pytałem, były tylko przykładem. Ten sam problem dotyczy świadczeń na drugie i następne dzieci w rodzinie oraz świadczeń na dziecko niepełnosprawne. W jaki sposób Umowa odnosi się do różnic w ustawodawstwach obu państw?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#DyrektordepartamentuwMPiPSElżbietaRożek">Umowa, w przeciwieństwie do rozwiązań unijnych, nie przewiduje transferu świadczeń rodzinnych. Przewiduje, że dana osoba ma prawo do świadczeń zgodnie z ustawodawstwem państwa zamieszkania.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#DyrektordepartamentuwMPiPSElżbietaRożek">Jeśli Polak będzie mieszkał w Bułgarii, otrzyma świadczenia wyłącznie na podstawie ustawodawstwa bułgarskiego i na odwrót.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#DyrektordepartamentuwMPiPSElżbietaRożek">Świadczenia alimentacyjne nie wchodzą w zakres tej Umowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełPawełZalewski">Przystępujemy do debaty. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w debacie? Nie ma zgłoszeń, zatem zamykam debatę i stwierdzam zakończenie pierwszego czytania.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PosełPawełZalewski">Stwierdzam, że nie zgłoszono wniosku o wysłuchanie publiczne.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PosełPawełZalewski">Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy z druku nr 308 w Komisjach. Czy pan minister chciałby zabrać głos na tym etapie? Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PosełPawełZalewski">Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie ma zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#PosełPawełZalewski">Czy są uwagi do tytułu projektu ustawy? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#PosełPawełZalewski">Czy są uwagi do art. 1? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#PosełPawełZalewski">Czy są uwagi do art. 2? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-13.7" who="#PosełPawełZalewski">Wszyscy państwo otrzymali pozytywną opinię prawną Biura Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu, sporządzoną przez panią Agnieszkę Grzelak.</u>
<u xml:id="u-13.8" who="#PosełPawełZalewski">Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuElżbietaStrzępek">Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełPawełZalewski">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PosełPawełZalewski">Kto z państwa posłów jest za przyjęciem sprawozdania Komisji o projekcie ustawy z druku nr 308 bez poprawek?</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PosełPawełZalewski">Stwierdzam, że Komisje jednogłośnie przyjęły sprawozdanie.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PosełPawełZalewski">Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy na posiedzenie Sejmu. Proponuję, aby funkcję sprawozdawcy powierzyć posłowi Andrzejowi Grzybowi.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#PosełPawełZalewski">Czy pan poseł wyraża zgodę? Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#PosełPawełZalewski">Czy są inne propozycje? Nie ma zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#PosełPawełZalewski">Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa posłów jest za powierzeniem posłowi Andrzejowi Grzybowi funkcji sprawozdawcy?</u>
<u xml:id="u-15.7" who="#PosełPawełZalewski">Stwierdzam, że Komisje jednogłośnie wybrały posła Andrzeja Grzyba na sprawozdawcę.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#SekretarzstanuwMPiPSPawełWypych">Chciałbym bardzo serdecznie państwu podziękować.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełPawełZalewski">Informuję, że na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Protokół z dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariatach Komisji.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PosełPawełZalewski">Dziękuję za udział w obradach. Zamykam wspólne posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>